Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

Γιατί (δεν) θα πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα

Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2013 08:43

Γιατί (δεν) θα πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(4 ψήφοι)
Γιατί (δεν) θα πληρώνουμε τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα
Μια εξαιρετική ιδέα έπεσε στο τραπέζι επιτέλους. Αντί να επιβάλλεται ένας ετήσιος δυσβάστακτος φόρος στους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων –φόρος που υποτίθεται ότι έχει να κάνει με τη χρήση του ΙΧ- να θεσπιστεί ένας μηνιαίος φόρος τον οποίο θα μπορούν να πληρώνουν όλοι. Ακόμη και αυτοί που εγκλωβίστηκαν αγοράζοντας ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού και τώρα δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας αλλά και το φόρο πολυτελείας.
Γράφει:  
Αλήθεια τι νόημα έχει για την ελληνική οικονομία δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα να σαπίζουν σε γκαράζ και πεζοδρόμια χωρίς πινακίδες; Το κράτος δεν εισπράττει ούτε τέλη κυκλοφορίας, ούτε φόρο πολυτελείας, ούτε ΦΠΑ από τη βενζίνη ούτε ειδικό φόρο από τα καύσιμα. Οι ιδιοκτήτες αναγκάζονται να πουλήσουν αυτοκίνητα πολυτελείας (ναι αυτά που εσφαλμένα απέκτησαν στα χρόνια της ευημερίας νομίζοντας ότι τα δανεικά θα υπάρχουν για πάντα) σε εξευτελιστικές τιμές και οι μόνοι που βγαίνουν κερδισμένοι είναι όσοι μετέχουν στα κυκλώματα που εξάγουν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού εκτός Ελλάδας.
Η ιδέα είναι πολύ απλή. Πόσο φόρο επιβάλλει σε ετήσια βάση το υπουργείο Οικονομικών στον ιδιοκτήτη ενός αυτοκινήτου; Ένα καινούργιο αυτοκίνητο πληρώνει ανάλογα με τον κινητήρα του και τις εκπομπές αερίων ρύπων. Ο κινητήρας αποτελεί βάση υπολογισμού για τον φόρο πολυτελείας ενώ οι εκπομπές αερίων για τα τέλη κυκλοφορίας. Υπάρχουν αυτοκίνητα στην αγορά που βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας της τάξεως των 1112 ευρώ ή των 1350 ευρώ και πλέον επιβαρύνονται και με φόρο πολυτελείας 6000 ή και 7000 ευρώ. Ποιος λοιπόν θα πληρώνει σε φόρους 7000-8000 ευρώ μόνο και μόνο για να κυκλοφορήσει ένα αυτοκίνητο; Αν όμως του έλεγαν ότι θα πληρώσει 700 ευρώ για να το κινήσει για έναν μήνα στην παραλιακή, ή ακόμη 700 ευρώ για να το «δείξει» τον χειμώνα στην Αράχωβα, ίσως και να το σκεφτόταν. Έτσι το κράτος θα εισέπραττε 1400 ευρώ ενώ τώρα δεν εισπράττει τίποτα. Μάλιστα, θα μπορούσε το υπουργείο Οικονομικών να επιβάλλει και αύξηση στα μηνιαία τέλη κυκλοφορίας. Δηλαδή, όποιος πληρώνει σε ετήσια βάση να καταβάλλει 1000 ευρώ αλλά όποιος πληρώνει με τον μήνα, να επιβαρύνεται με 120 ή με 150 ευρώ.
Θα μπορούσαν όλα αυτά που περιγράφονται τόσο ιδανικά να εφαρμοστούν στην Ελλάδα; Θα ρισκάρουμε μια πρόβλεψη: όχι. Το υπουργείο Οικονομικών δεν ρισκάρει τέτοιες αλλαγές όταν διακυβεύονται έσοδα ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Όταν (και αν) τεθεί το ζήτημα, θα πέσουν στο τραπέζι τα ακόλουθα «επιχειρήματα»:
1.       Δεν έχει το υπουργείο Οικονομικών τον ελεγκτικό μηχανισμό για να υποστηρίξει την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου. Πώς θα εντοπίζεται αν ένα ΙΧ που έχει πληρώσει τέλη κυκλοφορίας για έναν μήνα, εξακολουθεί να κυκλοφορεί και τον επόμενο μήνα; Το ότι πρέπει ένα υπουργείο Οικονομικών να διαθέτει ελεγκτικό μηχανισμό ικανό να υποστηρίξει καινοτόμες πολιτικές, είναι άλλης τάξεως ζήτημα
2.       Θα χαθούν έσοδα διότι εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί θα επιλέξουν να πληρώνουν για κάποιους μήνες του χρόνου.
3.       Δεν θα επιτρέψει η τρόικα την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου (εδώ δυσκολεύεται να αποδεχτεί οποιονδήποτε άλλο φόρο στα ακίνητα πέραν του χαρατσιού της ΔΕΗ).
Θα υπάρξουν αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των αυτοκινήτων. Ήδη έχουν γίνει και οι σχετικές προαναγγελίες. Μην περιμένετε όμως κάτι θετικό. Ουδείς θα προωθήσει μέτρο που θα δημιουργήσει και την παραμικρή υποψία ότι δεν θα αποδώσει εισπρακτικά. Όσο δίκαιο και όσο καινοτόμο και αν είναι…

Δεν υπάρχουν σχόλια: