Παρασκευή 8 Μαρτίου 2013

ΑLPHA BANK Η υπερφορολόγηση των ακινήτων θα οδηγήσει σε εμβάθυνση της ύφεσης


ΑLPHA BANK

Η υπερφορολόγηση των ακινήτων θα οδηγήσει σε εμβάθυνση της ύφεσης

Η υπερφορολόγηση των ακινήτων θα οδηγήσει σε εμβάθυνση της ύφεσης
Η οποιαδήποτε πρόταση αναμόρφωσης και αναδιάρθρωσης του φορολογικού συστήματος της χώρας, από όπου κι αν προέρχεται, θα πρέπει να περιλαμβάνει πολιτικές οι οποίες να αντιμετωπίζουν και να διορθώνουν τα σημαντικά μειονεκτήματα του ισχύοντος φορολογικού συστήματος, που οδηγούν στην ταχεία πτώση των εσόδων του κράτους.
Θα πρέπει να είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να διευκολύνουν την αντιστροφή της πτωτικής πορείας αυτών των εσόδων από φόρους και εισφορές. Γενικά, μέτρα που μειώνουν τα φορολογικά έσοδα θα ήταν καταστροφικά στην τρέχουσα, εξαιρετικά κρίσιμη για τη χώρα, περίοδο. Το ίδιο καταστροφική είναι και η κάλυψη που παρέχεται από πολλές πλευρές σε αυτούς που δεν πληρώνουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, ακόμη και από τον ΦΠΑ που τον έχουν ήδη εισπράξει.
Φοροδιαφυγή 
Η υπερφορολόγηση των ακινήτων θα οδηγήσει σε εμβάθυνση της ύφεσης
Από την άλλη πλευρά, τα μέτρα αυτά θα πρέπει να συμβάλουν ουσιαστικά στην πάταξη της φοροδιαφυγής από όπου και αν προέρχεται, όχι μόνο για την αύξηση των κρατικών εσόδων, αλλά κυρίως για την αποκατάσταση της απολύτως αναγκαίας φορολογικής δικαιοσύνης.
Ένα μέρος των πολιτών υφίσταται σήμερα μια πολύ μεγάλη φορολογική επιβάρυνση (ιδιαίτερα το 2012), ενώ ένα άλλο μέρος του πληθυσμού της χώρας απολαμβάνει τις υπηρεσίες που του προσφέρει το κράτος, χωρίς να συνεισφέρει στην παραγωγή αυτών των υπηρεσιών. Επιπλέον, τα νέα φορολογικά σχήματα δεν θα πρέπει να θέτουν εμπόδια στην ανάπτυξη της οικονομίας, που είναι ο μόνος μηχανισμός που υπάρχει σήμερα για αύξηση της απασχόλησης και για την ταχεία μείωση της πολύ υψηλής ανεργίας, αλλά και για την αύξηση των κρατικών εσόδων χωρίς υπερβολική φορολογική επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων. Τα νέα μέτρα θα πρέπει να διευρύνουν τη φορολογική βάση στη χώρα και όχι να την περιορίζουν. Οσον αφορά στις προτάσεις για κατάργηση του ΕΕΤΗΔΕ (το αποκαλούμενο «χαράτσι»), σημειώνεται ότι ο ΕΕΤΗΔΕ ήταν ο μόνος φόρος στον οποίο δεν υπήρξε φοροδιαφυγή το 2012. Ως αποτέλεσμα, εισπράχθηκαν σημαντικά έσοδα από τον φόρο αυτό, ύψους 2,86 δισ. ευρώ το 2012, έναντι 0,49 δισ. ευρώ το 2010. Τα έσοδα αυτά το 2012 επιτεύχθηκαν παρά το ότι τα νοικοκυριά που είχαν πραγματική αδυναμία να πληρώσουν τον φόρο δεν τον πλήρωσαν. Αντίθετα, ο ΕΕΤΗΔΕ πληρώθηκε αυτούσιος ακόμη και από νοικοκυριά με μεγάλη ασυνέπεια στην εκπλήρωση των άλλων φορολογικών τους υποχρεώσεων.
Η κυβέρνηση προωθεί την κατάργηση του ΕΕΤΗΔΕ με στόχο την αντικατάστασή του με έναν ενιαίο φόρο ακινήτων (όχι μόνο των ηλεκτροδοτούμενων), η οποία θα συνίσταται στην επιβολή του σε μεγάλη φορολογική βάση (με αφορολόγητη αντικειμενική αξία κάτω των 100.000 ευρώ και με σχετικά χαμηλούς συντελεστές, επί της κατάλληλα επικαιροποιημένης αντικειμενικής αξίας του ακινήτου). Στην περίπτωση που ο νέος ενιαίος φόρος ακινήτων προσιδιάζει στον ΕΕΤΗΔΕ, όσον αφορά στους συντελεστές, και εφαρμοσθεί σε φορολογική βάση ισοδύναμη με αυτήν του ΕΕΤΗΔΕ, μπορούν να εξασφαλισθούν και τα αναγκαία έσοδα ύψους 3,0 δισ. ευρώ - χωρίς να ασκούνται περαιτέρω καταστροφικές συνέπειες στη λειτουργία της αγοράς ακινήτων. Διαφορετικά δεν υπάρχουν εγγυήσεις για την απαιτούμενη αύξηση των εσόδων.
Από την αξιωματική αντιπολίτευση προτείνεται η κατάργηση του ΕΕΤΗΔΕ και η αντικατάστασή του με κάποιο φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας με αφορολόγητο όριο τα ακίνητα αντικειμενικής αξίας έως 300.000 ευρώ ανά άτομο και, προφανώς, με την επιβολή υψηλών συντελεστών φορολογίας στα ακίνητα άνω των 300.000 ευρώ.
Μια τέτοια αλλαγή πολιτικής στη φορολογία ακίνητης περιουσίας θα έχει αναπόφευκτα ως συνέπεια την πτώση των εσόδων από τον φόρο ακίνητης περιουσίας σε επίπεδα κάτω του 0,65 δισ. ευρώ. (που θα σημαίνει απώλεια κρατικών εσόδων ύψους τουλάχιστον 2 δισ. ευρώ, η οποία αντιστοιχεί σε αναγκαστική απόλυση τουλάχιστον 100.000 δημοσίων υπαλλήλων).
Συναλλαγές
Πέραν, όμως, τούτου θα οδηγήσει σε περαιτέρω πτώση των συναλλαγών και των επενδύσεων σε ακίνητα. Επομένως, η απαλλοτριωτική φορολόγηση των ακινήτων θέτει αξεπέραστα εμπόδια στην ανάκαμψη των συναλλαγών και των επενδύσεων και συμβάλλει στην περαιτέρω εμβάθυνση της ύφεσης στην οικονομία και σε περαιτέρω αύξηση της ανεργίας.
Η ανάπτυξη της οικονομίας στα επόμενα δύο ή τρία έτη δεν είναι δυνατή χωρίς την ανάκαμψη των συναλλαγών (με προσέλκυση και ξένων κεφαλαίων) και των επενδύσεων στην αγορά ακινήτων.
Η αντίληψη ότι δεν χρειαζόμαστε πια «τα μπετά» για την ανάκαμψη της οικονομίας είναι απολύτως λανθασμένη και εξαιρετικά επικίνδυνη, τουλάχιστον όσον αφορά την περίοδο 2013-2015. Χρειάζονται, επενδύσεις και «στα μπετά» και «στα μυαλά».

Στα «κάγκελα» οι μικρομεσαίοι από τις προωθούμενες αλλαγές στον ΦΠΑ


Στα «κάγκελα» οι μικρομεσαίοι από τις προωθούμενες αλλαγές στον ΦΠΑ

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)
Στα «κάγκελα» οι μικρομεσαίοι από τις προωθούμενες αλλαγές στον ΦΠΑ
Το υπουργείο Οικονομικών, αναγκάστηκε πριν από λίγο να επιβεβαιώσει την πρόθεσή του να επιφέρει ριζικές αλλαγές στο σύστημα καταβολής του ΦΠΑ. Με non paper, παραδέχεται ότι προωθεί την αποσύνδεση της υποβολής της δήλωσης του ΦΠΑ από την πληρωμή. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι η δήλωση του ΦΠΑ θα γίνεται αποδεκτή με την υποβολή της και ανεξάρτητα από το αν ο φορολογούμενος θα πληρώσει ή όχι. Έτσι, οι πρσαυξήσεις θα αρχίσουν να τρέχουν από το τέλος του μήνα.
Γράφει:  
Δεύτερη βασική αλλαγή που επέρχεται (προς όφελος των επιχειρήσεων αυτή τη φορά) είναι η μείωση του συντελεστή προσαύξησης σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής του φόρου από το 2% που είναι σήμερα στο 1%. Πάντως, οι μικρομεσαίοι με επιστολή τους προς το υπουργείο Οικονομικών ζητούν να μην καταργηθεί το σύστημα καταβολής του ΦΠΑ σε τρεις δόσεις κάτι που αν συμβεί, όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους, θα φέρει πολλές επιχειρήσεις απέναντι στον κίνδυνο των κατασχέσεων.
Σύμφωνα με την άτυπη ενημέρωση του υπουργείου Οικονομικών, οι επιχειρήσεις θα βγουν κερδισμένες από το νέο σύστημα καθώς ο συντελεστής προσαύξησης από 2% που είναι σήμερα θα μειωθεί στο 1%. Να σημειωθεί ότι ακόμη και ο τρίμηνος διακανονισμός που γίνεται σήμερα, δεν είναι άτοκος αλλά έντοκος. Πληρώνεις την προκαταβολή του 40% ενώ για τις υπόλοιπες δύο δόσεις (30% και 30%) υπολογίζεται προσαύξηση με συντελεστή 2%. Τώρα δεν θα υπάρχει ο τρίμηνος διακανονισμός, αλλά ο επαγγελματίας θα έχει την ευχέρεια να πληρώσει τη στιγμή που θέλει, πληρώνοντας αντίστοιχα τις προσαυξήσεις με συντελεστή 1% για κάθε μήνα.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, περιγράφει το προωθούμενο σύστημα ως εξής:
Το νέο – αυστηρότερο σχέδιο που είναι πιθανό να τεθεί σε εφαρμογή από τον Μάιο, στην ουσία ανατρέπει το ισχύον καθεστώς υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ και καταβολής του φόρου. Ειδικότερα προβλέπεται:
1) Υποβολή της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ στις 20 του μήνα (σε μηνιαία βάση για τις  μεγάλες επιχειρήσεις και σε τριμηνιαία βάση για τις Μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες – ελεύθερους επαγγελματίες.
2) Η κατάργηση της δυνατότητας, που ισχύει σήμερα, για υποβολή του ΦΠΑ σε 3 δόσεις (το 40% με την υποβολή της δήλωσης και το απομένον ποσό σε 2 μηνιαίες δόσεις – με μηνιαία προσαύξηση 2%).
3) Η υποβολή της δήλωσης θα συνεπάγεται αυτόματη βεβαίωση της υποχρέωσης, ενώ οι υπόχρεοι θα έχουν τη δυνατότητα να καταβάλουν οποιοδήποτε ποσό επιθυμούν με ελάχιστο όριο τα 10 ευρώ. Παράλληλα, όμως οι επιτηδευματίες θα είναι υποχρεωμένοι εντός των 10 επόμενων ημερών να αποδώσουν το σύνολο του ΦΠΑ χωρίς τις δόσεις, γεγονός που στην ουσία σημαίνει πως πρέπει καταβάλουν το συνολικό ποσό του ΦΠΑ στο Δημόσιο, μέχρι το τέλος του μήνα.
4) Η μη εμπρόθεσμη εξόφληση του ΦΠΑ θα συνεπάγεται τη μετατροπή της δήλωσης σε εκπρόθεσμη ενώ αυτόματα η οφειλή θα καθίσταται ληξιπρόθεσμη. Εφόσον καταστεί η οφειλή ληξιπρόθεσμη μπορούν να κινηθούν (από το Δημόσιο) αναγκαστικά μέτρα είσπραξης που προβλέπουν κατασχέσεις καταθέσεων και απαιτήσεων στα χέρια τρίτων.
5) Σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ θα επιβάλλεται προσαύξηση 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης ενώ εφόσον η δήλωση κατατεθεί εκπρόθεσμα οι επιτηδευματίες θα πρέπει να πληρώσουν το ΦΠΑ μαζί με τις προσαυξήσεις, εφάπαξ.
6) Όσοι βεβαιωθούν, κατόπιν προσωρινού ελέγχου, ότι δεν έχουν υποβάλει περιοδική δήλωση ΦΠΑ, τότε όχι μόνο θα βεβαιώνεται ο φόρος αλλά θα επιβάλλεται προσαύξηση 2% για κάθε μήνα καθυστέρησης. Σε αυτήν τη περίπτωση, οι επιτηδευματίες δεν θα έχουν τη δυνατότητα συμβιβασμού και εξόφλησης του ποσού εντός 6 μηνών, όπως προβλέπεται σήμερα, αλλά το συνολικό ποσό του ΦΠΑ θα πρέπει να εξοφληθεί εφάπαξ μαζί με τις προσαυξήσεις (με βάση τους έως τώρα φορολογικούς ελέγχους συνάγεται πως 1 στους 4 ελεύθερους επαγγελματίες δεν υποβάλλει καθόλου δήλωση ΦΠΑ).
Ισχύον καθεστώς: Εάν η δήλωση κατατεθεί εκπρόθεσμα τότε όλο το ποσό θα πρέπει να καταβληθεί σε μία δόση με προσαύξηση 1,5% ενώ αν δεν υποβληθεί καθόλου δήλωση τότε η προσαύξηση γίνεται 3,5%, με την δυνατότητα όμως που έχει ο υπόχρεος μετά την πραγματοποίηση του ελέγχου να εξοφλήσει τον φόρο σε 6 μηνιαίες δόσεις.
Τέλος, η ΕΣΕΕ απέστειλε άμεσα επιστολή διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Οικονομικών ζητώντας την αναστολή των οποιωνδήποτε σχεδίων μεταβολής του καθεστώτος είσπραξης ΦΠΑ πριν προηγηθεί διάλογος με τις θεσμοθετημένες επιχειρηματικές οργανώσεις που θα καταλήξει σε ένα λειτουργικό σύστημα, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς και στις σημερινές ειδικές επιχειρηματικές ανάγκες.

Θέλουν… χειρότερη ρύθμιση χρεών από αυτή που ισχύει σήμερα


Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)
Θέλουν… χειρότερη ρύθμιση χρεών από αυτή που ισχύει σήμερα
Το ρεπορτάζ από τις διαπραγματεύσεις της τρόικας με την ελληνική κυβέρνηση «βγάζει» ότι από την νέα ρύθμιση χρεών θα εξαιρούνται όσοι είχαν ενταχθεί στο παρελθόν σε έναν μηχανισμό διευκόλυνσης αποπληρωμής και δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στην πληρωμή των δόσεων.
Γράφει:  
Επίσης, προκύπτει ότι η τρόικα δεν θέλει να εγκρίνει περισσότερες από 36 δόσεις. Συγνώμη, αλλά αν είναι έτσι, γιατί διαπραγματευόμαστε; Η ισχύουσα πάγια ρύθμιση που προβλέπει η φορολογική νομοθεσία, είναι… καλύτερη.
Και είναι καλύτερη διότι προβλέπει έως 48 δόσεις (ναι στην πράξη δεν τις εξασφαλίζουν παρά ελάχιστοι αλλά θεωρητικά τουλάχιστον υπάρχουν) ενώ δίνει και δεύτερη αλλά και τρίτη ευκαιρία σε όσους δεν καταφέρουν να φανούν συνεπείς. Υποτίθεται ότι αυτό που υπάρχει σήμερα, πρέπει να το βελτιώσουμε για να μπορέσει και η αγορά να πάρει μια ανάσα. Όχι να το κάνουμε χειρότερο.
Το επιχείρημα ότι αν κάποιος έχασε μια ρύθμιση στο παρελθόν είναι αυτομάτως και «μπαταχτσής» είναι αδιανόητο. Τον ρώτησε κάποιος τον επιχειρηματία που εντάχθηκε στη ρύθμιση αν του έσκασαν δύο-τρεις επιταγές μέσα σε διάστημα ολίγων μηνών με αποτέλεσμα να ανατραπούν τα πάντα. Επιχειρήσεις έφαγαν «φέσια» από πελάτες με τους οποίους συνεργάζονταν για δεκαετίες. Δηλαδή, τι έπρεπε να γίνει; Να σταματήσουν οι συναλλαγές ακόμη και μεταξύ γνωστών και φίλων;
Αντιλαμβάνονται οι κύριοι της τρόικας και του υπουργείου Οικονομικών ότι οι γραμμές πίστωσης των τραπεζών κόπηκαν μέσα σε μια νύχτα; Ότι χιλιάδες επιχειρήσεις έμειναν με τις επιταγές στα χέρια; Ότι οι οφειλές προέρχονται κυρίως από ΦΠΑ που δεν καταβλήθηκε στην ώρα του για να πληρωθεί το ρεύμα και ο υπάλληλος, έσχατο μέτρο για να μην κλείσει η επιχείρηση; Ναι, το κατάστημα της λιανικής δεν πρέπει να παρακρατεί τον ΦΠΑ γιατί δεν του ανήκει. Τον πλήρωσε ο πελάτης και το κατάστημα το μόνο που έχει να κάνει είναι να μεταφέρει τα χρήματα στο κράτος. Να το αλλάξουμε λοιπόν αυτό. Να κάνουμε πιο αυστηρό το πλαίσιο για να εισπράττει και το κράτος τους φόρους που του αναλογούν. Μπορεί όμως μια τέτοια αλλαγή να γίνει από μόνη της;
·         Δεν πρέπει να συνδυαστεί με την εξασφάλιση κάποιας μίνιμουμ ρευστότητας από την πλευρά των τραπεζών; Θα στερήσουμε την ψεύτικη ρευστότητα που δημιουργεί η ανακύκλωση του ΦΠΑ από την αγορά; Με τι θα την αντικαταστήσουμε;
·         Δεν πρέπει να δώσουμε μια ευκαιρία στις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες να κάνουν μια καινούργια αρχή τακτοποιώντας τις οφειλές του παρελθόντος; (πόσο μάλλον όταν δεν ευθύνονται γι’ αυτά)
Ας τα εξηγήσει κάποιος στους κυρίους της τρόικας. Μπορεί να μην έχουν ακούσει για μεταχρονολογημένες επιταγές, ή για επιταγές διευκόλυνσης.
Οφείλουν όμως να μάθουν.

Τρόικα: Όχι στις μειώσεις του Φ.Π.Α. στην εστίαση και του ενιαίου φόρου στα καύσιμα


Θεωρεί ότι δεν πρέπει να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι του προϋπολογισμού

Αρνητική ήταν η πρώτη αντίδραση της τρόικας στο αίτημα της κυβέρνησης για μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13% από το 23%, καθώς και στο ζήτημα της μείωσης του ΕΦΚ στα καύσιμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στις συζητήσεις της Τετάρτης ετέθη το ζήτημα της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση, με τους επικεφαλής της τρόικας να απαντούν καταρχήν «όχι», θεωρώντας ότι δεν πρέπει να τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι του προϋπολογισμού. Ενώ, επισήμαναν ότι το συγκεκριμένο μέτρο μπορεί να μην έχει αποδώσει τα αναμενόμενα
 φορολογικά έσοδα, όμως έχει οδηγήσει σε (έστω περιορισμένη) αύξησή τους. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ότι οι επικεφαλής των δανειστών δήλωσαν πως ακόμη και εάν υπήρχαν δημοσιονομικά περιθώρια, θα ήταν προτιμότερο να γίνουν κινήσεις ενίσχυσης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων του πληθυσμού.

Επίσης «όχι» λέει επί του παρόντος η τρόικα και στη μείωση των ΕΦΚ στα καύσιμα.

ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΠΡΟΣ ΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ Προς συμβιβαστική λύση με 36 δόσεις


ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΟΦΕΙΛΩΝ ΠΡΟΣ ΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ

Προς συμβιβαστική λύση με 36 δόσεις

Προς συμβιβαστική λύση με 36 δόσεις
Του Ηλία Μπενέκου, του Γ. Γάτου και της Μαρίας Βουργάνα
Ο αριθμός των δόσεων για τη ρύθμιση των οφειλών στις εφορίες και στα Ταμεία παραμένει στο τραπέζι των συνεχιζόμενων και σήμερα διαπραγματεύσεων ανάμεσα στα υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας και του τεχνικού κλιμακίου της τρόικας. Αν δεν υπάρξει σύγκλιση, το θέμα θα παραπεμφθεί την ερχόμενη εβδομάδα στον ίδιο τον πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά, σύμφωνα με κορυφαία κυβερνητικά στελέχη.
συσκεψεις <<Στις πολύωρες συσκέψεις που έγιναν χθες στο υπουργείο Εργασίας εξετάστηκαν εναλλακτικά σενάρια για τη ρύθμιση η οποία επιδιώκεται να έχει ενιαίους κανόνες σε ότι αφορά την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τόσο προς το Δημόσιο όσο και προς τα Ταμεία. Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν στον αριθμό των δόσεων με την κυβέρνηση να επιδιώκει να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερες δόσεις και την τρόικα να εμμένει σε λιγότερες δόσεις.
Η τρόικα έκανε ένα βήμα πίσω αποδεχόμενη ειδικά για τα Ταμεία να προβλεφθούν περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις.
Απέρριψε, ωστόσο, τις εισηγήσεις για 66 δόσεις για όσους ενταχθούν στην, ύστατη ευκαιρία βάζοντας τον πήχυ στις 36.
Το υπό διαπραγμάτευση σχέδιο θα αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο όσους χρωστούν στην εφορία και όσους στα Ταμεία, δηλαδή θα εφαρμοστούν δύο τύποι ρυθμίσεων κάτω, όμως, από ενιαίους κανόνες. Η ρύθμιση για τις οφειλές προς το Δημόσιο θα προβλέπει αυστηρά κριτήρια με την επιβολή υψηλών επιτοκίων και ποινών για τους ασυνεπείς, ενώ εκτός ρύθμισης θα βρεθούν όσοι στο παρελθόν είχαν υπαχθεί σε κάποια ρύθμιση με μοναδικό σκοπό τη λήψη φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας και στη συνέχεια δεν κατέβαλαν τις δόσεις.
Αντ. Μανιτάκης Σε μια προσπάθεια να διαβεβαιώσει για την υλοποίηση όλων των μνημονιακών δεσμεύσεων, αλλά και να απορρίψει τα περί μη εκταμίευσης της δόσης του Μαρτίου λόγω ελλιπούς σχεδίου για τη μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων επιδόθηκε χθες το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Ο Αντ. Μανιτάκης σε δήλωση του προέταξε το επιχείρημα της κινητικότητας και διέψευσε ότι υπάρχει το κακό κλίμα στις σχέσεις του με το οικονομικό επιτελείο. «Το υπουργείο σε στενή σχέση και αγαστή συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει την επιτάχυνση και διεύρυνση των διαρθρωτικών αλλαγών στη δημόσια διοίκηση, που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Την περίοδο αυτή είναι φυσικό ο σχεδιασμός να επικεντρώνεται στο σχήμα της κινητικότητας 25.000 υπαλλήλων» ανέφερε ο κ. Μανιτάκης.
Πάντως κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών για το εάν η τρόικα πιέζει για απολύσεις υπογράμμισε πως τα προαπαιτούμενο για τη δόση είναι συγκεκριμένα και πρέπει να ικανοποιηθούν. Η ίδια πηγή υποστήριζε πως δεν τέθηκε τώρα θέμα μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση, γιατί είχαμε πιο σημαντικά θέματα.
Κύκλοι του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης επισημαίνουν πως οποιοδήποτε στοιχείο ζητηθεί από την τρόικα σε σχέση με το σχέδιο διαθεσιμότητας ή άλλες δεσμεύσεις είναι έτοιμοι να το δώσουν. Διευκρινίζουν πως το σχέδιο διαθεσιμότητας - κινητικότητας δεν είναι στα προαπαιτούμενα του Μαρτίου, αλλά σε επόμενη φάση.
Παράλληλα το υπουργείο επιχειρεί να πετάξει το μπαλάκι των ευθυνών για τυχόν καθυστερήσεις προς άλλα υπουργεία.
Παράγοντες του υπουργείου σημειώνουν ότι για τη μη λειτουργία των πειθαρχικών συμβουλίων, που οδηγούν στην μη απομάκρυνση των επίορκων από το Δημόσιο, θα πρέπει να ερωτηθεί και το υπουργείο Δικαιοσύνης, δεδομένης -όπως σημείωναν- της απροθυμίας των δικαστικών να συμμετάσχουν στα συμβούλια.

«Πράσινη» λυπητερή από το κόστος των ΑΠΕ | Εφημερίδα των συντακτών

«Πράσινη» λυπητερή από το κόστος των ΑΠΕ | Εφημερίδα των συντακτών


«Πράσινη» λυπητερή από το κόστος των ΑΠΕ

Της Αρτέμιδος Σπηλιώτη

Σε δυσθεώρητα ύψη θα φτάσει το κόστος των μονάδων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και τον… λογαριασμό θα κληθούν να πληρώσουν οι συνήθεις «γνωστοί–άγνωστοι»: οι καταναλωτές μέσω του ειδικού τέλους στους λογαριασμούς της ΔΕΗ.

Σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο του ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός της Αγοράς), η έκδοση του οποίου είναι υποχρεωτική βάσει του Μνημονίου, το 2013 η αξία της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγουν οι μονάδες ΑΠΕ (σ.σ. στον λογαριασμό της ΔΕΗ αναζητήστε το ως ΕΤΜΕΑΡ) θα φτάσει στα 1,9 δισ. ευρώ, το έλλειμμα στα 336,5 εκατ. ευρώ και το σωρευτικό έλλειμμα του σχετικού λογαριασμού, μέσω που οποίου πληρώνονται οι παραγωγοί ΑΠΕ, στα 670 εκατ. ευρώ. Το 2014 το σωρευτικό έλλειμμα θα ανέλθει σε 1,32 δισ. ευρώ – όταν η πολυπόθητη «τροϊκανή» δόση του Φεβρουαρίου ήταν 2,8 δισ. ευρώ.

Η εξέλιξη των μεγεθών, δηλαδή οι μεσοσταθμικές τιμές με τις οποίες πληρώθηκαν οι επιμέρους τεχνολογίες των ΑΠΕ ανά κιλοβατώρα, η συνεχώς αυξανόμενη «μαύρη τρύπα» του λογαριασμού δεν μπορεί να καλυφθεί από τις υφιστάμενες πηγές (μέρος της εισφοράς υπέρ της ΕΡΤ, ειδική φορολόγηση επί του τζίρου των μονάδων ΑΠΕ, δημοπράτηση ρύπων).

Ο λογαριασμός αυτός για το 2013 εκτιμάται ότι θα έχει έσοδα 418,7 εκατ. από τις πωλήσεις ηλεκτρικού στο σύστημα, 505 εκατ. από το τέλος ΑΠΕ που καταβάλλουν οι καταναλωτές, 53,3 εκατ. από το τέλος λιγνίτη, 136 εκατ. (που μάλλον θα είναι πολύ λιγότερα) από την αξία δημοπρατούμενων δικαιωμάτων ρύπων, 70 εκατ. από το τέλος ΕΡΤ, και περίπου 380 εκατ. από την έκτακτη εισφορά που έχει επιβληθεί επί του τζίρου των επιχειρήσεων ΑΠΕ.

Συνεπώς η μόνη… εύκολη λύση είναι η αύξηση του τέλους που πληρώνουν οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

Η «πράσινη ανάπτυξη» που έγινε σημαία της κυβέρνησης Παπανδρέου και των «κηπουρών» του αποδεικνύεται πολύ ακριβή υπόθεση καθώς δεν υπήρχε καμία στρατηγική και ουσιαστικός σχεδιασμός. Αντίθετα, προωθήθηκε ως μέσο άμεσου και γρήγορου κέρδους λόγω των υψηλών τιμών κιλοβατώρας από ΑΠΕ που αγόραζε το σύστημα από τους παραγωγούς φωτοβολταϊκών, αιολικών κ.λπ. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε οι λογικές και έμπειρες φωνές ήδη από το 2005 έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου τονίζονταν ότι οι ΑΠΕ, έτσι όπως σχεδιάστηκαν, θα γίνουν το νέο «Χρηματιστήριο του ’99» και πολύ σύντομα θα σκάσει η φούσκα.

Ηταν τόσο… σοφός ο σχεδιασμός του ΥΠΕΚΑ της Τίνας Μπιρμπίλη ότι πρώτα μοιράστηκαν άδειες –κυρίως για αγροτικά φωτοβολταϊκά- και ακολούθησε η καταγραφή των αναγκών και της αντοχής του δικτύου. Η επίτευξη του υπερφιλόδοξου στόχου που είχε θέσει το υπουργείο το 2010 για διείσδυση κατά 40% των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή το 2020 απαιτεί επενδύσεις στα δίκτυα της τάξης των 4,5 δισ. ευρώ, ποσό που είναι υπερδιπλάσιο της αξίας των δικτύων που έχει κάνει η ΔΕΗ από το 1950.
06/03/2013

Υφεση για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο | Εφημερίδα των συντακτών

Υφεση για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο | Εφημερίδα των συντακτών


Υφεση για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο

Υπεραισιόδοξες πλέον οι ελπίδες επιστροφής της ευρωζώνης στην ανάπτυξη στα μέσα του 2013, καθώς το αναπτυξιακό χάσμα μεταξύ Γερμανίας και των υπολοίπων εταίρων όσο πάει και… μεγαλώνει

Του Μπάμπη Μιχάλη

50Η οικονομία της ευρωζώνης βαδίζει για τέταρτο συνεχόμενο τρίμηνο προς την ύφεση και μάλιστα εντελώς άνισα, αφού από τις μεγαλύτερες οικονομίες των «17» ευημερεί πια μόνο μία, η Γερμανία. Αντίθετα η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία συνέχισαν να συρρικνώνονται και τον Φεβρουάριο, παρασύροντας μαζί τους το σύνολο της ευρωζώνης.

Σύμφωνα με τα χθεσινά στοιχεία της βρετανικής εταιρείας ερευνών Markit, ο σύνθετος δείκτης ΡΜΙ –που μετρά τη δραστηριότητα χιλιάδων επιχειρήσεων μεταποίησης και υπηρεσιών στις 17 χώρες της ευρωζώνης- υποχώρησε τον προηγούμενο μήνα στο 47,9 από 48,6 τον Ιανουάριο. Παρότι το επίπεδο αυτό είναι καλύτερο από αυτό που είχε ανακοινωθεί προκαταρκτικά πριν από δύο εβδομάδες (47,3), ο δείκτης παραμένει κάτω από το 50 -το όριο δηλαδή που διαχωρίζει την ανάπτυξη από τη συρρίκνωση.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Markit Κρις Ουίλιαμσον τόνισε ότι η υποχώρηση του δείκτη σημαίνει ότι το ΑΕΠ της ευρωζώνης θα συνεχίσει να συρρικνώνεται στο τρέχον τρίμηνο, όπως και ότι «οι ελπίδες επιστροφής των 17 χωρών στην ανάπτυξη από τα μέσα του 2013 είναι πλέον υπεραισιόδοξες». Υπογράμμισε ακόμη ότι η οικονομική δραστηριότητα στις 3 από τις 4 μεγαλύτερες οικονομίες της ευρωζώνης υποχωρεί και ότι «το μέλλον… θα εξαρτηθεί κυρίως από το αν η Γερμανία θα μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να διαγράφει την αδυναμία που εμφανίζουν η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία».

Ο αυξανόμενος διαχωρισμός είναι πιο εμφανής μεταξύ Γερμανίας και Γαλλίας, οι οικονομίες των οποίων βιώνουν σήμερα το μεγαλύτερο χάσμα από την εισαγωγή του ευρώ, το 1999. Δεν είναι ο μόνος. Μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης μόνον 4 –Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Λουξεμβούργο- «απολαμβάνουν» σήμερα ανεργία κάτω από το 6%. Αντίθετα οι Γαλλία και Πολωνία έχουν 10,6%, η Ιταλία 11,7%, η Ιρλανδία 14,7%, η Πορτογαλία 17,6%, η Ισπανία 26,2% και η Ελλάδα 27%.

Είναι το αποτέλεσμα των σκληρών πολιτικών λιτότητας, οι οποίες παρότι απορρίπτονται μαζικά πλέον από τους λαούς της ευρωζώνης, παρότι αποδεικνύονται αναποτελεσματικές στους στόχους τους, συνεχίζουν να επανέρχονται σαν τις «κατσαρίδες». Είναι οι ιδέες των ακραίων νεοφιλελεύθερων που κυβερνούν σήμερα τη Γερμανία και ελέγχουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ιδέες που όπως χαρακτηριστικά τονίζει ο νομπελίστας οικονομολόγος Πολ Κρούγκμαν στο πρόσφατο άρθρο του «Κατσαρίδες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή», αν και τις ψεκάζεις για να φύγουν συνεχίζουν να επιστρέφουν.

Εξέχουσα προσωπικότητα που κυκλοφορεί με αυτές τις κατσαρίδες στο μυαλό του είναι και ο επίτροπος Ολι Ρεν, ο οποίος αγνοώντας όλα τα παραπάνω, παραποιώντας την ιστορία και τις κεϊνσιανές πολιτικές συνεχίζει να υποστηρίζει ότι «δεν υπάρχει χώρος για μανούβρες από το μονοπάτι της δημοσιονομικής προσαρμογής. «Δεν μπορούμε να επιλύσουμε τα προβλήματά μας στην ανάπτυξη συσσωρεύοντας νέο χρέος πάνω από το παλιό» τονίζει ο κατά Κρούγκμαν «Ρεν του τρόμου».

«Οι πολιτικές λιτότητας όμως απορρίπτονται από τους ψηφοφόρους και… είναι ξεκάθαρο ότι η θεραπεία που έχουν επιβάλει στην Ευρώπη οι… γιατροί της οικονομίας δεν αποδίδει. Θα χρειαστεί τουλάχιστον μία δεκαετία για να ανακάμψει ο ασθενής» λέει από την πλευρά του ο Τζόζεφ Στίγκλιτς. Ο επίσης κάτοχος του Νόμπελ οικονομολόγος προειδοποιεί ότι αν υπάρχει μια πολιτική που δεν πρόκειται να επιλύσει τα προβλήματα της ευρωζώνης αυτή είναι η πολιτική της υποτίμησης. «Η μείωση των μισθών και των τιμών θα αυξήσει τελικά το βάρος του χρέους για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις κυβερνήσεις».


06/03/2013

«Tσιφλίκι» του υπουργού Εργασίας ο κατώτατος μισθός | Εφημερίδα των συντακτών

«Tσιφλίκι» του υπουργού Εργασίας ο κατώτατος μισθός | Εφημερίδα των συντακτών


«Tσιφλίκι» του υπουργού Εργασίας ο κατώτατος μισθός

Του Τζώρτζη Ρούσσου

Τα χειρότερα θα πρέπει να περιμένουν οι εργαζόμενοι από τις εξελίξεις στο μέτωπο του κατώτατου μισθού, αφού ουδείς εκ των παρισταμένων στη χθεσινή σύσκεψη της τρόικας με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας θέλησε να αποκαλύψει το παραμικρό σε σχέση με ό,τι συζητήθηκε.

«Ο νέος μηχανισμός για τον υπολογισμό του κατώτατου μισθού θα είναι έτοιμος στο τέλος Μαρτίου» δήλωσε σχετικά ο υπουργός Εργασίας Γ. Βρούτσης προκαλώντας την έκπληξη όλων. Με δεδομένο λοιπόν ότι πρέπει να προηγηθεί διάλογος με τους κοινωνικούς εταίρους (ΓΣΕΕ, ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) και μέχρι το τέλος του Μαρτίου μένουν μόνο 25 ημέρες, εύκολα συνάγεται το συμπέρασμα των προειλημμένων αποφάσεων και του προσχηματικού διαλόγου.

Βέβαια με άγνωστους ακόμη τους δείκτες με τους οποίους θα προκύπτει η πορεία της ελληνικής οικονομίας (βασική συνιστώσα σύμφωνα με τις μνημονιακές επιταγές του υπολογισμού του κατώτατου μισθού) καθίσταται προφανές ότι ο νέος κατώτατος μισθός (ακόμη και αν δεν αλλάξει το 2013) θα αποτελεί «τσιφλίκι» του εκάστοτε υπουργού Εργασίας!

Στο τραπέζι των συζητήσεων με την τρόικα, πάντα σύμφωνα με την ενημέρωση του κ. Βρούτση, τέθηκαν τα εξής θέματα:

* Συντάξεις-μαϊμού. Ο κ. Βρούτσης ανακοίνωσε ότι υπολογίζονται σε περίπου 60.000, με τις ετήσιες απώλειες του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης να προσεγγίζουν τα 475 εκατ. ευρώ.

* Εργοδοτικές εισφορές. Η ελληνική πλευρά δεσμεύτηκε μέχρι τον Νοέμβριο 2013 να μειώσει το μη μισθολογικό κόστος κατά επιπλέον 3,9% (ήδη έχει μειωθεί με την κατάργηση της εισφοράς υπέρ ΟΕΚ και ΟΕΕ κατά 1,1% με το Μνημόνιο 3).

* Απασχόληση. Ο κ. Βρούτσης ανέφερε ότι η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή έχει αναλάβει να εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την απασχόληση που θα είναι έτοιμο, όπως και η πρόταση για τις 400.000 οικογένειες που δεν διαθέτουν κανέναν εργαζόμενο, μέχρι το τέλος Μαρτίου.

* Επέκταση του εργοσήμου και σε άλλες κατηγορίες εργαζομένων πέραν των κηπουρών και των καθαριστριών (διανομείς εντύπων, αγρότες κ.λπ.).

* Ενιαίο σύστημα καταβολής ληξιπρόθεσμων οφειλών από την 1η Ιουλίου 2013 σε ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΕΤΑΑ, ΟΑΕΕ.
07/03/2013