Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2013

Αν θες να ζεσταθείς θα πληρώσεις…

Πέμπτη, 10 Οκτωβρίου 2013 11:58

Αν θες να ζεσταθείς θα πληρώσεις…

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)
 Αν θες να ζεσταθείς θα πληρώσεις…
Χθες το πρωί, η αισιοδοξία ήταν διάχυτη. Η ελληνική κυβέρνηση είχε καταθέσει αίτημα για μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 15%. Ταυτόχρονα, διέρρευσε από την Καραγιώργη Σερβίας ότι θα υπάρξει προκαταβολή του 25% του επιδόματος θέρμανσης, αύξηση του επιδόματος στα 34 ή 35 λεπτά το λίτρο (από 28 λεπτά σήμερα) και διεύρυνση των κριτηρίων ώστε να αυξηθούν οι δικαιούχοι.
Γράφει:  
Όλα αυτά μαζί, θα είχαν ως αποτέλεσμα, ο κόσμος που δικαιούται να επιδοτηθεί, να πληρώσει τελικώς το πετρέλαιο θέρμανσης με 90-95 λεπτά το λίτρο.
Κι ύστερα ήρθαν τα μαντάτα από τους δανειστές. Όχι μείωση, αύξηση θέλει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης. Να γίνουν ταυτόχρονα και τα δύο, δεν είναι πολύ πιθανό: αν μειωθεί ο φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 15% (δηλαδή από τα 330 στα 280 ευρώ ανά 1000 λίτρα) και αν αυξηθεί στο πετρέλαιο κίνησης, θα προκύψει μια διαφορά των δύο φόρων της τάξεως των 100 ευρώ στα 1000 λίτρα. Έτσι, θα ανατραπεί πλήρως η μέχρι τώρα ακολουθούμενη πολιτική του υπουργείου Οικονομικών που θέλει να μην υπάρχει διαφορά στους δύο φόρους ώστε να μην υπάρχει κίνητρο φοροδιαφυγής. Τι θα γίνει τελικώς; Κατά πάσα πιθανότητα τίποτα. Η χθεσινή «βόμβα» του ΔΝΤ είναι πολύ πιθανό ότι θα έχει ως αποτέλεσμα να συνεχιστεί η επιβολή φόρου 330 ευρώ στο 1000λιτρο και στα δύο πετρέλαια. Και θα πρέπει να είμαστε και ευχαριστημένοι επειδή αποφύγαμε την αύξηση φόρου στο πετρέλαιο κίνησης. Τι αναμένεται να γίνει; Η «φθηνή» διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων και μια πιθανή αύξηση του ποσού της επιστροφής. Πιθανή είναι και μια προκαταβολή του 25% της επιδότησης η οποία όμως στην πράξη δεν λέει τίποτα σε κανέναν καθώς για ένα νοικοκυριό που θα πρέπει να πληρώσει 1150 ευρώ σε πετρέλαιο, η προκαταβολή θα είναι μόλις 50-60 ευρώ.
Στους μήνες που πέρασαν, η κυβέρνηση φρόντισε να καταστήσει πανάκριβη και την εναλλακτική λύση των νοικοκυριών η οποία είναι η θέρμανση με ηλεκτρικό ρεύμα. Μην ξεχνάμε ότι τα τιμολόγια της ΔΕΗ αυξήθηκαν από 1/1/2013 ακόμη και κατά 15%. Πράγμα που σημαίνει ότι η κατανάλωση ενέργειας που θα γίνει φέτος τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο, θα είναι σαφώς ακριβότερη σε σχέση με την περυσινή. Κι όχι μόνο αυτό. Τον  υπερδιπλασιασμό  του τέλους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από 01/07 θα τον βρούμε τώρα μπροστά μας. Αν συνδυαστούν οι δύο παράγοντες, τα τιμολόγια της ΔΕΗ σε πραγματικούς όρους θα είναι αυξημένα κατά τουλάχιστον 20% σε σχέση με πέρυσι.
Ναι, και φέτος, η θέρμανση θα είναι πανάκριβη. Δύο πράγματα μπορεί να συμβούν: ή θα πληρώσουμε ή θα παγώσουμε.

ΝΕΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΓΙΑ ΕΝΙΑΙΟ ΦΠΑ 23% Τορπίλη στην οικονομία και τις οικογένειες με νέα αύξηση φόρων

ΝΕΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΓΙΑ ΕΝΙΑΙΟ ΦΠΑ 23%

Τορπίλη στην οικονομία και τις οικογένειες με νέα αύξηση φόρων

Τορπίλη στην οικονομία και τις οικογένειες με νέα αύξηση φόρων
Της Μαρίας Βουργάνα
Φορολογικές ανατροπές με κατάργηση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ, αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης, αλλά και μείωση της φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων με μεταφορά του φορολογικού βάρους στην κατοχή και χρήση των ακινήτων συστήνει στην Ελλάδα η Κομισιόν με έκθεσή της για τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Εντυπωσιακά όμως είναι τα στοιχεία που αποτυπώνονται στην ίδια έκθεση για το μέγεθος της παραοικονομίας και το εύρος της ανασφάλιστης εργασίας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 46,7% των εργαζομένων στη χώρα μας είναι ανασφάλιστοι ενώ η παραοικονομία φθάνει στο 23,6% του ΑΕΠ, δηλαδή στα 43,2 δισ. ευρώ.
Στην έκθεση γίνεται αναφορά στις αλλαγές που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στα φορολογικά συστήματα των χωρών-μελών της Ε.Ε., ενώ εντοπίζονται και οι αδυναμίες που οδηγούν σε χαμηλή απόδοση φόρων και υψηλή φοροδιαφυγή. Για τις αλλαγές στο φορολογικό σύστημα η Κομισιόν συστήνει στην Ελλάδα:
1. Κατάργηση όλων των εξαιρέσεων από την επιβολή του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ. Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, η ευρεία χρήση μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ δημιουργεί ένα μεγάλο κενό στις εισπράξεις του φόρου. Η Ελλάδα μαζί με άλλες πέντε χώρες (Ισπανία, Ιταλία, Λετονία, Πορτογαλία και Ηνωμένο Βασίλειο) εμφανίζονται να έχουν ένα ιδιαίτερα χαμηλό επίπεδο εσόδων από ΦΠΑ. Ουσιαστικά η Ε.Ε. συστήνει στη χώρα μας να «απλοποιήσει» τη νομοθεσία για τον ΦΠΑ καταργώντας όλες τις ρυθμίσεις που προβλέπουν μειωμένους συντελεστές. Στο στόχαστρο της Κομισιόν μπαίνουν:
Οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου.
Ο συντελεστής ΦΠΑ 6,5% για τον τουρισμό, τα φάρμακα, τις εκδόσεις περιοδικών, βιβλίων και εφημερίδων και τα εισιτήρια του θεάτρου.
Ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13% για τα τρόφιμα, τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, τα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, τα κόμιστρα των ταξί, τις υπηρεσίες επισκευής παλαιών κατοικιών, τα εισιτήρια θεαμάτων (πλην θεάτρου), τις πωλήσεις ανθέων, προϊόντων από λάστιχο κ.λπ.
Με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών θα προκύψει:
Αύξηση του ΦΠΑ στα προϊόντα και τις υπηρεσίες για τα νησιά του Αιγαίου. Οι συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου θα αυξηθούν από τα επίπεδα του 4,5%, του 9% και του 16% στο επίπεδο του κανονικού συντελεστή 23%. Το αποτέλεσμα θα είναι να σημειωθούν απότομες αυξήσεις κατά 6% έως και 18% στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών στα νησιά του Αιγαίου.
Αύξηση του ΦΠΑ από το 6,5% στο 23% για τις υπηρεσίες τουρισμού, τα φάρμακα, τις εκδόσεις περιοδικών, βιβλίων και εφημερίδων και τα εισιτήρια του θεάτρου, που θα έχει ως συνέπεια να σημειωθούν ανατιμήσεις 15,5% στις υπηρεσίες και τα προϊόντα αυτής της κατηγορίας.
Αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% για τα τρόφιμα, τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, τα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, τα κόμιστρα των ταξί κ.λπ. με αποτέλεσμα να σημειωθούν ανατιμήσεις της τάξεως του 9% σε όλα τα παραπάνω προϊόντα και υπηρεσίες.
2. Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης. Η σύσταση αυτή βασίζεται σε περιβαλλοντικούς όρους, ενώ σημειώνεται ότι θα βοηθήσει και στην αύξηση των εσόδων. Για την περίπτωση της Ελλάδος επισημαίνεται ότι το πετρέλαιο έχει ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση από τη βενζίνη και ότι η χώρα μας θα μπορούσε να εξετάσει εάν είναι δυνατό να μειωθεί η προνομιακή φορολογική αντιμετώπιση του πετρελαίου.
3. Μείωση της φορολογίας μεταβιβάσεων ακινήτων. Μεταφορά του φορολογικού βάρους στην κατοχή και χρήση των ακινήτων. Οι συντάκτες της έκθεσης καλούν ουσιαστικά την κυβέρνηση να προχωρήσει στη μείωση του φόρου μεταβίβασης ο οποίος σήμερα ανέρχεται σε 8% - 10% και στην εξεύρεση των εσόδων που θα χαθούν από φόρους κατοχής ακινήτων.
Στο 46,7% η «μαύρη εργασία
Εντυπωσιακά είναι και τα στοιχεία που δείχνουν το μέγεθος της παραοικονομίας στην Ευρώπη και στην Ελλάδα και το εύρος της ανασφάλιστης εργασίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία το 46,7% του εργατικού δυναμικού στην Ελλάδα απασχολείται χωρίς ασφάλιση. Το ποσοστό αυτό τοποθετεί την Ελλάδα στη δεύτερη θέση της Ευρώπης καθώς υπολείπεται μόνο της Κύπρου. Όσον αφορά την παραοικονομία, στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι το 2013 φθάνει στο 23,6% του ΑΕΠ παρουσιάζοντας μικρή μείωση σε σχέση με το 2010 που ήταν 25,4%. Με αυτή την επίδοση η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης καθώς υπολείπεται μόνο της Βουλγαρίας, της Λιθουανίας και της Ρουμανίας.

Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

Αρ. πρωτ.: Δ12Α 1148627 ΕΞ 27.9.2013 Ανάλωση κεφαλαίου προηγουμένων ετών (πόσο λαλακας μπορει να γίνει κάποιος)

Αρ. πρωτ.: Δ12Α 1148627 ΕΞ 27.9.2013
Ανάλωση κεφαλαίου προηγουμένων ετών

Αθήνα, 27 Σεπτεμβρίου 2013
Αρ. Πρωτ.: Δ12Α 1148627 ΕΞ2013

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ
ΤΜΗΜΑ Α’

Ταχ. Δ/νση : Καρ. Σερβίας 10
Τ.Κ. : 101 84
Πληροφορίες : Μ. Δράγκου
Τηλέφωνο : 210 3375315-7
FAX : 210 3375001

ΘΕΜΑ: Ανάλωση κεφαλαίου προηγουμένων ετών.

Απαντώντας στο 33389/24-9-2013 έγγραφό σας, αναφορικά με το παραπάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1. Με τις διατάξεις του άρθρου 19, παράγραφος 2, περίπτωση ζ΄ του ΚΦΕ, όπως ισχύουν μετά την αντικατάστασή τους με την παράγραφο 7 του άρθρου 3 του ν.3842/2010, για εισοδήματα που αποκτώνται ή δαπάνες που πραγματοποιούνται κατά την περίπτωση από 1-1-2010 και μετά, η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων καλύπτεται ή περιορίζεται μεταξύ άλλων, με ανάλωση κεφαλαίου που αποδεδειγμένα έχει φορολογηθεί κατά τα προηγούμενα έτη ή νόμιμα έχει απαλλαγεί από το φόρο.

Για τον προσδιορισμό του κεφαλαίου κάθε έτους, από τα πραγματικά εισοδήματα που έχουν φορολογηθεί ή νόμιμα απαλλαγεί από το φόρο τα οποία προκύπτουν από συμψηφισμό των θετικών και αρνητικών στοιχείων αυτών, από τα χρηματικά ποσά, τα οριζόμενα στις περιπτώσεις β’,γ’,δ’,ε’ και στ’ της παραγράφου αυτής (χρηματικά ποσά που δεν θεωρούνται εισόδημα, χρηματικά ποσά που προέρχονται από πώληση περιουσιακών στοιχείων, εισαγωγή χρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό, δάνεια, δωρεές, γονικές παροχές κτλ) και από οποιαδήποτε άλλο ποσό το οποίο αποδεδειγμένα έχει εισπραχθεί εκπίπτουν οι δαπάνες που προσδιορίζονται στα άρθρα 16 και 17, ανεξάρτητα αν απαλλάσσονται της εφαρμογής των άρθρων αυτών.

Στην περίπτωση που δεν υπάρχουν δαπάνες με βάση το άρθρο 16 ή αν το ποσό τους είναι μικρότερο από τις τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ προκειμένου για άγαμο και πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ προκειμένου για συζύγους, το ποσό που πρέπει να εκπέσει προσδιορίζεται με βάση την κοινωνική, οικονομική και οικογενειακή κατάσταση των φορολογουμένων και τις αποδεδειγμένες δαπάνες διαβίωσής τους και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι κατώτερο των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ και πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, αντίστοιχα.

Κάθε ποσό που καταβλήθηκε για την απόκτηση αυτών των εσόδων τα μειώνει, προκειμένου αυτά να ληφθούν υπόψη για την κάλυψη ή τον περιορισμό της συνολικής ετήσιας δαπάνης, εκτός αν τα ποσά αυτά έχουν ληφθεί υπόψη κατά τον προσδιορισμό του εισοδήματος του έτους που καταβλήθηκαν και ο φορολογούμενος επικαλείται ανάλωση κεφαλαίου του έτους αυτού (π.χ. τα έσοδα από την πώληση μετοχών ή ακινήτων πρέπει να είναι μειωμένα με το κόστος αγοράς τους αν είχαν αγοραστεί ή με το φόρο δωρεάς αν είχαν αποκτηθεί από δωρεά κ.ο.κ.).

2. Eπισημαίνεται ότι τα έτη αυτά θα πρέπει να είναι συνεχόμενα και να φθάνουν μέχρι το προηγούμενο του κρινόμενου έτους (σχετ. έγγραφα 1087172/1642/Α0012/25.10.2005, 1085447/1986/Α0012/24.10.2006). Το θετικό αλγεβρικό άθροισμα των ετών αυτών θα αποτελέσει το συνολικό κεφάλαιο που σχηματίστηκε αυτά τα έτη. Διευκρινίζεται επίσης ότι αν σε κάποιο έτος προκύψει αρνητικό υπόλοιπο και ο προσδιορισμός του εισοδήματος πραγματοποιηθεί με βάση τα τεκμήρια τότε θεωρείται ότι δεν απομένει κεφάλαιο προς επίκληση για το έτος αυτό (θεωρείται μηδενικό) και δεν επηρεάζει αρνητικά τα θετικά υπόλοιπα των προηγούμενων ετών. Αν όμως σε κάποιο έτος προκύψει αρνητικό υπόλοιπο από δαπάνες των άρθρων 16 και 17 του Κ.Φ.Ε., οι οποίες απαλλάσσονται της εφαρμογής του τεκμηρίου, τότε το έτος αυτό επηρεάζει αρνητικά τα θετικά υπόλοιπα των προηγούμενων ετών (σχετ. έγγραφο Δ12Α 1051611 ΕΞ2013/22-3-2013) .

3. Περαιτέρω, με τις ισχύουσες διατάξεις δεν προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την κάλυψη των τεκμηρίων με ανάλωση κεφαλαίου, συνεπώς για την κάλυψη της διαφοράς μπορεί να γίνει επίκληση ανάλωσης κεφαλαίου οσονδήποτε προηγούμενων ετών, εφόσον βέβαια είναι δυνατό να διασταυρωθούν με τα στοιχεία που τηρούνται στη ΔΟΥ οι σχετικοί ισχυρισμοί του φορολογούμενου (σχετ. έγγραφο 1015578/264/Α0012/14.2.2005.)


Ακριβές αντίγραφο
Η Προϊσταμένη της Γραμματείας

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
Π. ΜΠΑΛΑΣΚΑΣ

ΜΕ ΑΠΟΚΛΙΣΗ 14,1% ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ ΥΠΟΙΚ: Στα 17,54 δισ. ευρώ τα έσοδα του 8μήνου

ΜΕ ΑΠΟΚΛΙΣΗ 14,1% ΕΝΑΝΤΙ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ

ΥΠΟΙΚ: Στα 17,54 δισ. ευρώ τα έσοδα του 8μήνου

ΥΠΟΙΚ: Στα 17,54 δισ. ευρώ τα έσοδα του 8μήνου
Στα 2,74 δισ. ευρώ εμφανίζοντας απόκλιση απόκλιση 14,1% έναντι του στόχου ανήλθαν τα συνολικά έσοδα που εισπράχθηκαν από τις ΔΟΥ για το μήνα Αύγουστο σύμφωνα με τα οριστικοποιημένα στοιχεία.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών, αντίστοιχα σε επίπεδο οκταμήνου, το συνολικό ποσό είσπραξης έφτασε τα 17,54 δισ. ευρώ και παρουσίασε μικρή απόκλιση της τάξεως του 5,7% έναντι του στόχου, απόκλιση που αναμένεται να συρρικνωθεί έτι περισσότερο προς τα τέλη του έτους όπου εκτιμάται πως θα έχουν εισπραχθεί οι περισσότεροι από τους πρόσφατα βεβαιωθέντες φόρους (εισοδήματος και περιουσίας).
Στον αντίποδα, ιδιαίτερα σημαντική αύξηση εμφάνισε η συνολική εισπραξιμότητα του χαρτοφυλακίου των ληξιπρόθεσμων προς το Δημόσιο οφειλών (παλαιών και νέων).
Συνολικά έχουν εισπραχθεί στο οκτάμηνο, από την κατηγορία αυτή, απαιτήσεις ύψους 1,833 δισ. €, αυξημένες σημαντικά σε σχέση με το 2012 κατά 31,8%.
Ακόμη, άλλα θετικά στοιχεία δείχνουν οτι οι προσπάθειες των εφοριών και των τελωνείων με τη σημαντική αύξηση των ενεργειών αναγκαστικής είσπραξης προς φορολογουμένους με σημαντικές ληξιπρόθεσμες οφειλές και μεγάλο χρόνο καθυστέρησης, σε συνδυασμό με τους στοχευμένους ελέγχους κατά της φοροδιαφυγής, αποδίδουν.
Συγκεκριμένα είχαμε τον Αύγουστο:
• μεγάλη αύξηση κατά 48% του ρυθμού ένταξης φορολογουμένων στις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών του Ν4152/2013. Το συνολικό υπόλοιπο βασικής οφειλής των ενταχθέντων σε αυτά αυξήθηκε κατά 48% (στα 379 εκατ. € από 256 εκατ. € τον αμέσως προηγούμενο μήνα). Αναμένεται δε ο ρυθμός της πάγιας ρύθμισης να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα και τους επόμενους μήνες έως το τέλος του έτους
• υπέρβαση στις εισπράξεις ΦΠΑ κατά 10,4% του στόχου. Σε επίπεδο οκταμήνου η υπέρβαση ήταν της τάξης του 1,3%
• εισροή 349 εκατ. € έναντι 123 εκατ. € που είχαν εισπραχθεί το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους (αύξηση 183%) εσόδων από έμμεσους και άμεσους φόρους
Σε ό,τι αφορά το συνολικό χαρτοφυλάκιο ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, σημειώνεται ότι παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 1,72% στο τέλος Αυγούστου σε σχέση με τον Ιούλιο (ήτοι κατά 1,033 δισ. €), στοιχείο που κυρίως αποδίδεται στην αναμενόμενη μηνιαία αύξηση των ληξιπροθέσμων από άμεσους φόρους (εισοδήματος και περιουσίας). Το εν λόγω φαινόμενο οφείλεται στο γεγονός ότι ο όγκος των εκκαθαριστικών Εισοδήματος και Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ύψους περίπου 3 δισ. € και 1 δισ. € αντίστοιχα) είχαν ως καταληκτική ημερομηνία πληρωμής την 31η Αυγούστου. Η εικόνα αυτή αναμένεται να εξομαλυνθεί πλήρως τους αμέσως επόμενους μήνες.
Αναφορικά με τα αποτελέσματα του Α' Οκταμήνου, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, κ. Χάρης Θεοχάρης δήλωσε: « Το οκτάμηνο αποτελεί κρίσιμη χρονική καμπή και στην ουσία σηματωρό της επίτευξης δύσκολών ετήσιων στόχων, ενός έτους ιδιαίτερα κρίσιμου για την Ελληνική Οικονομία. Δεδομένης της συνεχούς και εντατικής προσπάθειας που καταβάλει ο Φοροεισπρακτικός μηχανισμός της χώρας στο σύνολο του, είμαι αισιόδοξος και πιστεύω πως η επίτευξη των στόχων μας είναι πλέον ορατή».

ΠΟΙΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Σύνταξη στα 50, με 18 έτη προϋπηρεσίας για 100.000 δημοσίους υπαλλήλους

ΠΟΙΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Σύνταξη στα 50, με 18 έτη προϋπηρεσίας για 100.000 δημοσίους υπαλλήλους

Σύνταξη στα 50, με 18 έτη προϋπηρεσίας για 100.000 δημοσίους υπαλλήλους
Σύνταξη από τα 50 και μάλιστα με μόλις 18 έτη υπηρεσίας κατοχυρώνουν περίπου 100.000 δημόσιοι υπάλληλοι, εκ των οποίων οι 30.000 αποχωρούν ήδη εντός του 2013 με ευνοϊκές προϋποθέσεις.
Ήδη από τα στοιχεία που δημοσιεύει ο "Ελεύθερος Τύπος" περίπου 90.000 με 100.000 έχουν κλειδώσει τις προϋποθέσεις για άμεση συνταξιοδότηση.
Πρόκειται για άνδρες και γυναίκες υπαλλήλους που έχουν συμπληρώσει είτε 35ετία και αποχωρούν χωρίς όριο ηλικίας είτε με 27,5 χρόνια (γυναίκες), εφόσον είχαν ανήλικο παιδί στα 17,5 έτη υπηρεσίας τους, είτε με 25ετία και όριο ηλικίας 55 - 60 ετών.
Όπως γράφει η εφημερίδα το μυστικό της κατοχύρωσης σύνταξης από το Δημόσιο όμως με 18 χρόνια δεν έχει να κάνει μόνο με τις νομοθετημένες ευνοϊκές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, αλλά και με το γεγονός ότι ειδικά στο Δημόσιο - και όχι στον ιδιωτικό τομέα - ο χρόνος των παιδιών είναι επιπλέον όλων των άλλων χρόνων που αναγνωρίζονται.
Έτσι άνδρας υπάλληλος που ασφαλίστηκε για πρώτη φορά πριν από το 1993 και έχει 18 χρόνια το 2011 στο Δημόσιο, με δύο παιδιά, μπορεί να αναγνωρίσει 4 έτη (σπουδές, στρατιωτική θητεία) και επιπλέον άλλα 3 χρόνια λόγω παιδιών. Έτσι με τα 7 έτη που αναγνωρίζει, τα 18 πραγματικά χρόνια της υπηρεσίας του γίνονται 25 και έτσι κατοχυρώνει το δικαίωμα να πάρει σύνταξη στα 52 με ανήλικο παιδί.
Τις ευνοϊκές προϋποθέσεις για έξοδο από το Δημόσιο μπορούν να αξιοποιήσουν ακόμη και οι υπάλληλοι που διορίστηκαν μετά το 1993 αλλά είχαν προϋπηρεσίας έστω και για ένα μήνα στον ιδιωτικό τομέα, πριν από το 1993. Παράδειγμα, εργαζόμενος που είχε ένα έτος στον ιδιωτικό τομέα μέχρι το 1992 και στη συνέχεια - μετά το '93 - μπήκε στο Δημόσιο με 19 έτη συνολικής ασφάλισης ως το 2011, μπορεί να χρησιμοποιήσει τα 4 πλασματικά έτη που προβλέπει ο νόμος για το 2011 συν το χρόνο παιδιών για να συμπληρώσει της με 25ετία και να κατοχυρώσει σύνταξη είτε ως γονέας ανήλικου τέκνου είτε ακόμη και για μειωμένη σύνταξη στα 56 ή 58 ετών μόνο με την 25ετία.
Ακόμη πιο ευνοϊκές όμως είναι οι προϋποθέσεις για δεκάδες χιλιάδες γυναίκες δημοσίους υπαλλήλους που διορίστηκαν στο Δημόσιο πριν από το 1983 καθώς με 17,5 έτη υπηρεσίας ως το 2001 έχουν κλειδώσει τη συνταξιοδότηση χωρίς όριο ηλικίας με συνολική υπηρεσία 24 ετών και 6 μηνών.
Ήδη στο 9μηνο του 2013 είχαν υποβληθεί πάνω από 24.000 αιτήσεις για συνταξιοδότηση στο ΓΛΔ και όπως εκτιμούν αρμόδιοι παράγοντες ως το τέλος του έτους θα φθάσουν τις 30.000. Πέρυσι είχαν αποχωρήσει 26.000 υπάλληλοι από το δημόσιο τομέα.
Η μέση ηλικία όσων υποβάλλουν αιτήσεις για σύνταξη είναι 57 ετών και οι λόγοι που το κύμα εξόδου συνεχίζεται αμείωτο ρυθμό, είναι δύο:
* Στο τέλος του 2013 καταργείται η δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικού χρόνου από όσους επιθυμούν να συνταξιοδοτηθούν με τις προϋποθέσεις του 2010 και αυτομάτως με τις αιτήσεις που θα υποβληθούν από 1/1/2014 θα ισχύει μόνο η εξαγορά πλασματικών χρόνων για σύνταξη με προϋποθέσεις του 2011 και του 2012.
* Μειώνεται σημαντικά το εφάπαξ από 1 / 1 /2014 με την εφαρμογή νέου τρόπου υπολογισμού του βοηθήματος και ειδική ρήτρα για μηδενισμό του ελλείμματος στο Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων.

ΔΙΕΥΡΥΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ Σε περισσότερους δικαιούχους το αυξημένο φέτος επίδομα θέρμανσης (upd)

ΔΙΕΥΡΥΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ

Σε περισσότερους δικαιούχους το αυξημένο φέτος επίδομα θέρμανσης (upd)

Σε περισσότερους δικαιούχους το αυξημένο φέτος επίδομα θέρμανσης (upd)
Έως το τέλος της εβδομάδας θα έχει οριστικοποιηθεί το σχέδιο για την καταβολή του επιδόματος θέρμανσης τη χειμερινή περίοδο, το οποίο, φέτος, θα είναι αυξημένο, σε σχέση με πέρυσι και θα καταβληθεί σε περισσότερους δικαιούχους.
Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι φέτος το επίδομα να καταβληθεί σε 20% περισσότερους δικαιούχους και αυτό θα επιτευχθεί με τη διεύρυνση των εισοδηματικών και άλλων κριτηρίων που ίσχυσαν πέρυσι.
Παράλληλα, εξετάζεται να αυξηθεί και το επίδομα (ο επιστρεφόμενος φόρος) στα 34 λεπτά το λίτρο από 28 λεπτά που ήταν πέρυσι.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει να διευρύνει κατά 5.000 ευρώ το ύψος του ετήσιου εισοδήματος, μέχρι του οποίου οι φορολογούμενοι θα δικαιούνται το επίδομα.
Έτσι, για τον άγαμο, στόχος είναι να αυξηθεί στα 30.000 ευρώ από 25.000 που ήταν πέρυσι για τον έγγαμο στα 40.000 ευρώ και να προστίθενται 5.000 ευρώ για κάθε παιδί.
Ανάλογη διεύρυνση των κριτηρίων εξετάζεται και για το ύψος της ακίνητης περιουσίας του φορολογούμενου (κατά 50.000 έως 100.000 ευρώ επιπλέον των 150.000 που ίσχυε πέρυσι) όπως και για τον κυβισμό του αυτοκινήτου.
Στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι με τις παρεμβάσεις αυτές θα καταστεί εφικτό εφέτος να εισπράξουν το επίδομα 330.000 δικαιούχοι και ότι σε συνδυασμό με την απλοποίηση του μηχανισμού καταβολής του δεν θα επαναληφθεί το περυσινό φαινόμενο να μείνει αδιάθετο ένα μεγάλο μέρος του ποσού που είχε προβλεφθεί από τον προϋπολογισμό.
Το θέμα του επιδόματος θέρμανσης εξετάστηκε σήμερα σε σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Οικονομικών μεταξύ του υπουργού Οικονομικών, κ. Γιάννη Στουρνάρια, του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Οικονομικών, κ. Γιώργου Μαυραγάνη.
Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών αναμένεται να συζητηθεί και με την τρόικα, προκειμένου να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.
Σημειώνεται ότι η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης θα ξεκινήσει από την ερχόμενη εβδομάδα (15 Οκτωβρίου) ενώ η τιμή πώλησής του εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 1,30 ευρώ το λίτρο, από 1,35 ευρώ πέρυσι.

ΤΑ ΚΡΥΦΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ Ποιοι θα πληρώσουν τους πρόσθετους φόρους 2,1 δισ. ευρώ το 2014

ΤΑ ΚΡΥΦΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

Ποιοι θα πληρώσουν τους πρόσθετους φόρους 2,1 δισ. ευρώ το 2014

Ποιοι θα πληρώσουν τους πρόσθετους φόρους 2,1 δισ. ευρώ το 2014
Πρόσθετους φόρους ύψους 2,163 δισ. ευρώ για τα εισοδήματα και την ακίνητη περιουσία τους θα κληθούν να πληρώσουν το 2014 οι φορολογούμενοι. Το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού προβλέπει ότι οι άμεσοι φόροι θα διαμορφωθούν το επόμενο έτος στα 21,335 δισ. ευρώ από από 19,172 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα ανέλθουν φέτος.
Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού προβλέπεται να ανέλθουν στα 49,544 δισ. ευρώ από 46,99 δισ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση 4,4% ή κατά 2,55 δισ. ευρώ η οποία σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα θα προέλθει και από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και όχι από την ψήφιση νέων φόρων. Ωστόσο κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με την τρόικα δεν αποκλείεται να υπάρξουν νέες φορολογικές παρεμβάσεις.
Στο σκέλος των έμμεσων φόρων το οικονομικό επιτελείο εκτιμά ότι θα διαμορφωθούν στα επίπεδα του 2013, παρά το γεγονός ότι το τρέχον έτος «κλείνει» με ύφεση 4%, ενώ το 2014 υπολογίζεται ανάπτυξη 0,6%. Συγκεκριμένα υπολογίζεται να εισπραχθούν 24,5 δισ. ευρώ έναντι πρόβλεψης για φέτος 24,6 δισ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση η εξέλιξη των εισπράξεων από ΦΠΑ και φόρους κατανάλωσης θα εξαρτηθεί από την πορεία της ιδιωτικής κατανάλωσης.
Σύμφωνα με το προσχέδιο, μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, επιτηδευματίες και ιδιοκτήτες ακινήτων θα πληρώσουν το επόμενο έτος περισσότερους φόρους με την εφαρμογή για πρώτη φορά των φορολογικών μέτρων του τελευταίου φορολογικού νόμου που αφορούν:
1. Κατάργηση του αφορολογήτου ορίου των 5.000 ευρώ και των πρόσθετων αφορολογήτων ορίων για τα προστατευόμενα παιδιά, για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, επιτηδευματίες, τους αγρότες και τους εισοδηματίες.
2. Κατάργηση των περισσοτέρων εκπτώσεων φόρου και φοροαπαλλαγών. Οι μόνες δαπάνες που θα εκπίπτουν από τον φόρο θα είναι η διατροφή που καταβάλλεται από τον ένα σύζυγο στον άλλο και οι δωρεές προς το Δημόσιο. Επιπλέον, τα έξοδα για ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη θα εκπίπτουν σε ποσοστό 10% από τον φόρο εισοδήματος, μόνο υπό την προϋπόθεση ότι υπερβαίνουν το 5% του συνολικού δηλωθέντος ή τεκμαρτού εισοδήματος και μόνο κατά το μέρος που υπερβαίνουν το όριο αυτό.
3. Αύξηση της φορολογίας στις ατομικές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα κληθούν να καταβάλουν φόρους που θα υπολογιστούν με συντελεστή 26% από το πρώτο ευρώ των καθαρών φορολογητέων εισοδημάτων που θα εμφανίσουν για το 2013. Σε περίπτωση που το εισόδημα υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό θα φορολογηθεί με συντελεστή 33%. 4. Αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των Ο.Ε. και Ε.Ε. που τηρούν απλογραφικά βιβλία (πρώην β' κατηγορίας), από 20% σε 26% μέχρι το επίπεδο των 50.000 ευρώ και από 20% σε 33% για το υπερβάλλον ποσό. Για τις Ο.Ε. και Ε.Ε. που τηρούν διπλογραφικά βιβλία ο συντελεστής φορολογίας των κερδών τους αυξάνεται από 20% σε 26%. 5. Αύξηση της φορολογίας των κερδών των Α.Ε. και των ΕΠΕ από 20% σε 26%. Η επιβάρυνση περιορίζεται από τη μείωση του συντελεστή φορολογίας των μερισμάτων από 25% σε 10%. 6. Αλλαγές στην φορολογία των εισοδημάτων από εκμίσθωση ακινήτων. Τα ενοίκια θα φορολογούνται αυτοτελώς από το πρώτο ευρώ. Σε ποσά ενοικίων μέχρι 12.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος 10%, ενώ τυχόν επιπλέον ποσά, πέραν των 12.000 ευρώ, θα φορολογούνται με 33%. Το 2014 θα επιβληθεί ο Ενιαίος Φόρος Ακίνητων σε περίπου 5,5 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων. Τα έσοδα που θα επιδιώξει να βεβαιώσει το υπουργείο Οικονομικών με το νέο φόρο θα είναι τουλάχιστον 3,8 δισ. ευρώ, με στόχο να καταλήξει στα δημόσια ταμεία το ποσό των 2,9 δισ. ευρώ.
Μαρία Βουργάνα

ΕΡΧΕΤΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟ ΤΩΝ ΧΡΕΩΝ ΙΔΙΩΤΩΝ - ΔΗΜΟΣΙΟΥ Γ. Στουρνάρας: Καταργούνται τα τεκμήρια από το 2014

ΕΡΧΕΤΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗ ΓΙΑ ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟ ΤΩΝ ΧΡΕΩΝ ΙΔΙΩΤΩΝ - ΔΗΜΟΣΙΟΥ

Γ. Στουρνάρας: Καταργούνται τα τεκμήρια από το 2014

Γ. Στουρνάρας: Καταργούνται τα τεκμήρια από το 2014
Η κατάσταση της οικονομίας, το νέο μνημόνιο, τα μέτρα, το πρωτογενές πλεόνασμα, ο φόρος στα ακίνητα, οι πλειστηριασμοί και το γερμανικό κατοχικό δάνειο βρέθηκαν, μεταξύ άλλων, στο επίκεντρο των απαντήσεων του υπουργού Οικονομικών σε συντέντευξη εφ΄όλης της ύλης που έδωσε στο Star.
Ο υπουργός Οικονομικών εκτίμησε ότι η οικονομία παρουσιάζει βελτίωση καθώς για δεύτερη χρονιά υπάρχει καλύτερο αποτέλεσμα από τους στόχους και αποκάλυψε ότι το επόμενο διάστημα θα έρθει η πολυαναμενόμενη ρύθμιση που θα προβλέπει τον συμψηφισμό των χρεών ιδιωτών - Δημοσίου. «Για πρώτη φορά υπήρξε τόσο μεγάλη διόρθωση της ύφεσης. Υπάρχει όμως μία χρονική υστέρηση της βελτίωσης των αριθμών μέχρι την στιγμή που ο κόσμος θα το αισθανθεί αυτό στην τσέπη του. Σήμερα όμως έχουμε φύγει από την διακεκαυμένη ζώνη της εξόδου από το ευρώ και της χρεωκοπίας» είπε ο Γιάννης Στουρνάρας.
Επιπλέον εξήγησε ότι ένα νέο δάνειο για την Ελλάδα δεν σημαίνει και απαραίτητα νέο μνημόνιο. «Καινούργιο δάνειο δεν σημαίνει χρεωκοπία. Εξαρτάται τι σημαίνει νέο μνημόνιο. Και άλλες χώρες δανείστηκαν δεν σημαίνει ότι είναι υπό την εποπτεία των δανειστών» υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών και εξήγησε ότι είναι καλύτερα η χώρα να πάει σε έναν μεγαλύτερο χρόνο αποπληρωμής του χρέους της με χαμηλότερο επιτόκιο.
Σε ερώτηση πότε θα φύγουν οριστικά οι εκπρόσωποι των δανειστών που επιστρέφουν στην Αθήνα ανά τρίμηνο για την αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας ο Γιάννης Στουρνάρας απάντησε: «Η τρόικα θα φύγει όταν μπορέσουμε να σταθούμε στα πόδια μας και να βγούμε μόνοι μας στις αγορές. Δεν θέλω να κάνω τον μάντη αλλά αυτό θα γίνει σύντομα. Η τρόικα δέχεται ότι θα έχουμε ένα πρωτογενές πλεόνασμα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να κάνουμε χρήση της νομικής βάσης του Eurogroup που λέει ότι όταν και εάν η Ελλάδα αποκτήσει πρωτογενές πλεόνασμα τότε θα μπορούν οι εταίροι μας να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα, περαιτέρω μέτρα μείωσης του χρέους».
«Έχουμε αυτή τη στιγμή την προϋπόθεση να ζητήσουμε μείωση του χρέους. Βραχυπρόθεσμα μιλάμε για ανάκαμψη. Μακροπρόθεσμα μιλάμε για ανάπτυξη. Μετά από τόσα χρόνια ύφεσης προβλέπουμε ότι από του χρόνου θα έχουμε θετικό ρυθμό και οδηγοί της ανάπτυξης θα είναι οι εξαγωγές και οι επενδύσεις» σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών.
Ειδικότερα για το πρωτογενές πλεόνασμα ο Γιάννης Στουρνάρας εξήγησε ότι έχει υπολογιστεί με βάση τις αυστηρότερες προϋποθέσεις. «Τα 340 εκατ. πρωτογενές πλεόνασμα δεν είναι απλώς πλασματικό νούμερο αλλά είναι υποεκτιμημένο με βάση τα πραγματικά δεδομένα» τόνισε ο υπουργός Οικονομικών.
Για την υψηλή φορολογία στα ακίνητα και τον ΦΑΠ που επιβάλλεται σε μία εποχή που οι πολίτες έχουν χάσει τη δουλειά τους και αδυνατούν να καταβάλλουν τους φόρους ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι όποιος πολίτης δεν έχει να πληρώσει και μπορεί να το πιστοποιήσει τότε οι ΔΟΥ δεν θα τον υποχρεώσουν να δώσει χρήματα. «Γι' αυτό έχουμε βάλει εισοδηματικά κριτήρια πλούτου. Εάν κάποιος δηλαδή δεν μπορεί να πληρώσει δεν υπάρχει κανείς να τον αναγκάσει. Στην Ελλάδα υπήρχε σχετικά πολύ χαμηλή φορολογία στα ακίνητα» σημείωσε ο Γιάννης Στουρνάρας. Παράλληλα εξήγησε ότι στόχος του νέου ενιαίου φόρου ακινήτων που θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα είναι να μην φορολογούνται μόνο τα ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα αλλά να υπάρχει και ένας μικρός φόρος στα οικόπεδα και ακόμη μικρότερος φόρος για τα αγροτεμάχια.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Στουρνάρα, στόχος είναι το ελληνικό δημόσιο να εισπράξει φέτος 2,9 δισ. ευρώ από την φορολογία ακινήτων ανεξάρτητα από το συνολικό ύψος των φόρων που θα βεβαιωθούν. Ειδικότερα για το ενδεχόμενο να «ανοίξουν» οι πλειστηριασμοί ακόμη και για την πρώτη κατοικία, όπως φέρεται να ζητά με επιμονή η τρόικα, ο υπουργός Οικονομικών ανέφερε ότι: «Δεν γίνονται πλειστηριασμοί. Για το πρώτο σπίτι θα βάλουμε παρά πολύ αυστηρές προϋποθέσεις. Ο φτωχός που έχει χτυπηθεί από την ύφεση δεν θα χάσει το σπίτι του. Αυτό που δεν θέλουμε είναι να δημιουργηθεί μία κουλτούρα στρατηγικών κακοπληρωτών. Δηλαδή άτομα που έχουν καταθέσεις 500.000 ευρώ και χρωστούν 200.000 ευρώ».
Ο υπουργός Οικονομικών ανέφερε ότι από τον επόμενο χρόνο θα καταργηθούν τα τεκμήρια, τα οποία χαρακτήρισε «άδικα», ενώ εξήγησε ότι καταργήθηκε το αφορολόγητο προκειμένου οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δήλωναν τα χαμηλότερα εισοδήματα, σε σχέση με τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, να φορολογούνται από το πρώτο ευρώ.
Αναφορικά με τους καταθέτες της λίστας Λαγκάρντ ο Γιάννης Στουρνάρας παραδέχθηκε ότι υπάρχει καθυστέρηση στην είσπραξη προστίμων, καθώς ο νόμος ορίζει ότι θα πρέπει να γίνει συνολικός έλεγχος του πόθεν έσχες των καταθετών. «Περνάμε διάταξη στη Βουλή για να υπάρξει μερικός έλεγχος και από τα πρώτα ευρήματα να τον καλούμε να πληρώσει. Δέχομαι ότι υπάρχει καθυστέρηση. Δεν σημαίνει ότι δεν θα ελεγχθούν αυτοί και δεν θα πληρώσουν» είπε ο υπουργός Οικονομικών.
Στην κριτική που δέχθηκε από τον πρόεδρο του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνο Μίχαλο, ο οποίος χαρακτήρισε άκαιρες και ιδιαίτερα προβληματικές για τις επιχειρήσεις τις διατάξεις του νόμου 4172/13 για την “φορολογική κατοικία των νομικών προσώπων και των Ελεγχόμενων Αλλοδαπών Εταιρειών” ο υπουργός Οικονομικών απάντησε ότι ο κ. Μίχαλος δείχνει να αγνοεί τον νόμο. «Τι κάναμε με τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος; Κλείνουμε τρύπες. Η Ελλάδα είχε παρά πολλές τρύπες στην φορολογία επιχειρήσεων. Έκλεισε η τρύπα για αυτούς που θέλουν φορολογικούς παραδείσους» τόνισε ο Γιάννης Στουρνάρας που αναρωτήθηκε: «Σε δύο μήνες θα έχουμε την προεδρία στο ECOFIN και θα περνάω νόμους για την φοροδιαφυγή και εδώ στην Ελλάδα θα κάνω τα αντίθετα;».
«Το γερμανικό κατοχικό δάνειο θέλει προσεκτικό χειρισμό»
Για την διεκδίκηση από την Ελλάδα του γερμανικού κατοχικού δανείου ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι η υπόθεση είναι αυτή τη στιγμή στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και αναμένεται η εισήγηση του. «Αφορά μια ιστορία του χθες. Μια ακριβή ιστορία του χθες. Εγώ εδώ είμαι για να δω το μέλλον. Αυτή τη στιγμή που πάμε να λύσουμε μία και έξω το πρόβλημα του ελληνικού χρέους δεν είναι ίσως η καταλληλότερη στιγμή για το θέμα αυτό. Αφήστε να μας πει το Νομικό Συμβούλιο Κράτους ποιο είναι το νομικό ζήτημα αλλά θέλει προσεκτικό χειρισμό» είπε ο Γιάννης Στουρνάρας.
«Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών ''βούλωσε'' τρύπες»
Οι τόνοι ανέβηκαν όταν τέθηκε στο τραπέζι το θέμα των τραπεζών, που δεν επιστρέφουν στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές τα χρήματα που έλαβαν από την ανακεφαλαιοποίηση.
«Η ανακεφαλαιοποίηση είναι αναγκαία αλλά όχι ικανή συνθήκη. Από εκεί και πέρα εάν δεν γυρίσουν στις τράπεζες καταθέσεις, οι χορηγήσεις θα γίνονται με το σταγονόμετρο. Δηλαδή δεν αρκούν τα λεφτά που πήγαν στις τράπεζες με την ανακεφαλαιοποίηση, που "βούλωσε" τρύπες».
πηγή: real.gr

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους για τον ορυμαγδό των υποχρεώσεων

Οδηγίες προς ναυτιλλομένους για τον ορυμαγδό των υποχρεώσεων


Οδηγίες προς ναυτιλλομένους για τον ορυμαγδό των υποχρεώσεων
Του Απόστολου Αλωνιάτη
 
Οι συνεχόμενες παρατάσεις , αλλά και τα αλλεπάλληλα φορολογικά «χτυπήματα», έχουν κάνει τους φορολογούμενους να ψάχνουν να βρουν τι υποχρεώσεις έχουν και να μην μπορούν να βγάλουν άκρη.
Στο σημερινό σημείωμα θα προσπαθήσουμε να συγκεντρώσουμε και να κωδικοποιήσουμε υποχρεώσεις και αλλαγές που έχουν επέλθει τον τελευταίο καιρό.
Παράταση της προθεσμίας κατάθεσης δικαιολογητικών στις εφορίες.
Το υπουργείο αναγκάστηκε να δώσει νέα παράταση στην υποβολή των δικαιολογητικών στις Δ.Ο.Υ. , τα προσκομιζόμενα από τους φορολογούμενους δικαιολογητικά, θα παραλαμβάνονται από τις υπηρεσίες σας για έλεγχο και πέραν της ημερομηνίας που είχε οριστεί με το Δ12 1144717 ΕΞ 23.9.2013 έγγραφό, δηλαδή την 30ή Σεπτεμβρίου 2013.
Περαιτέρω, σε περιπτώσεις που διαπιστωθεί ασυμφωνία μεταξύ των προσκομιζόμενων δικαιολογητικών και των στοιχείων των υποβληθεισών δηλώσεων που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί από τον φορολογούμενο με νέα στοιχεία, η εφορία θα προχωρά άμεσα στην οίκοθεν διόρθωση των δηλώσεων και την οριστικοποίησή τους, χωρίς να απαιτείται υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων. (Αρ. πρωτ.: Δ12 1150847 ΕΞ 4.10.2013 «Παραλαβή δηλώσεων και δικαιολογητικών»).
Η παράταση αυτή κρίθηκε αναγκαία διότι από τους 340.791 φορολογούμενους που κλήθηκαν να προσκομίσουν τα δικαιολογητικά των δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος στις ΔΟΥ για έλεγχο, ανταποκρίθηκαν 212.184 ήτοι το 62%.Από τους 128.607 φορολογουμένους που δεν παρουσιάστηκαν στις Δ.Ο.Υ., οι περισσότεροι έχουν χρεωστικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος.
Από ένα μικρό έλεγχο που κάναμε , διαπιστώσαμε ότι αρκετή από τους φορολογούμενους που δεν κατέθεσαν δικαιολογητικά μέχρι τις 30.9.2013, δεν είχαν μπει στο λογαριασμό τους στο taxis και , όπως ήταν φυσικό, δεν ήξεραν ότι πρέπει να προσκομίσουν τα δικαιολογητικά.
Γενικά θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι η μη εξοικείωση των φορολογουμένων με την χρήση του taxis, έχει δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στην επικοινωνία του υπουργείου οικονομικών με τους πολίτες και παράλληλα έχει μετατρέψει τα λογιστικά γραφεία σε άμισθες υπηρεσίες ενημέρωσης και έκδοσης κωδικών πληρωμής αφού ουσιαστικά το υπουργείο έχει μετακυλήσει υπηρεσίες των Δ.Ο.Υ. και της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων στους λογιστές – φοροτεχνικούς.
Ηλεκτρονικά μέσω taxis η διόρθωση του έντυπου Α21 (έντυπο επιδόματος τέκνων).
Τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε ηλεκτρονική διόρθωση του έντυπου Α21, είτε έχουν διαπιστώσει οι ίδιοι λάθη , είτε έχουν ενημερωθεί από τις εφορίες, της αίτησης χορήγησης οικογενειακού επιδόματος (έντυπο Α21), θα δώσει το υπουργείο Οικονομικών στους φορολογουμένους.
 
Σύμφωνα με το twitter του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης θα δοθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικών διορθώσεων στο έντυπο Α21.
Ωστόσο, δεν ήταν σε θέση να προσδιορίσει το πότε θα τεθεί σε παραγωγική λειτουργία η ηλεκτρονική εφαρμογή στο taxis.
Η χορήγηση του οικογενειακού επιδόματος γίνεται μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου των στοιχείων που έχει δηλώσει στη φορολογική του δήλωση και στο έντυπο Α21 ο φορολογούμενος, ενώ αρμόδιος φορέας για τη διεξαγωγή δειγματοληπτικών ελέγχων και την κατάθεση προσφυγών ορίζεται ο ΟΓΑ.
Για τη συμπλήρωση του εντύπου Α21, ο κάθε ενδιαφερόμενος θα πρέπει να γνωρίζει:
-Τον αριθμό οικογενειακής μερίδας από το δημοτολόγιο του Δήμου όπου είναι εγγεγραμμένα όλα τα μέλη με κανονική εγγραφή (όχι ενδεικτική).
-Τον αριθμό ΙΒΑΝ του λογαριασμού του σε Τράπεζα ή στα ΕΛ.ΤΑ., στον οποίο θα πιστώνεται το ποσό των επιδομάτων.
-Τους ΑΜΚΑ όλων των μελών της οικογένειας. Ειδικότερα ο ΑΜΚΑ του αιτούντα /δικαιούχου είναι υποχρεωτικός, προκειμένου να καταστεί δικαιούχος είσπραξης των επιδομάτων.
-Την ονομασία του Δήμου, της Δημοτικής Ενότητας και της Δημοτικής-Τοπικής Κοινότητας, όπου κατοικεί.
Βασική προϋπόθεση για τη χορήγηση των επιδομάτων είναι ο οικογενειάρχης να έχει διαμείνει μόνιμα και συνεχώς στην Ελλάδα κατά την τελευταία δεκαετία (2003-2012).
Ηλεκτρονικά οι διορθώσεις των λαθών του ΦΑΠ 2011-2012 και 2013.
Μετά την ολοκλήρωση της συμπλήρωσης του πίνακα 1(Ακίνητα και Οικόπεδα εντός σχεδίου) του εντύπου δήλωσης ακινήτων (Ε9), εκδόθηκαν και τα εκκαθαριστικά του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) του έτους 2013.
Να θυμίσουμε εδώ ότι ο πίνακας 2 (Αγροτεμάχια) θα παραμείνει ανοιχτός έως τις 14 Οκτωβρίου 2013 και είναι υποχρεωτική η ενημέρωση και οριστικοποίηση του.
Το υπουργείο οικονομικών διευκρίνισε, μετά το σάλο που δημιουργήθηκε, (βλέπε σχετικό μας άρθρο «Δεν έτυχε. Απέτυχε! - Η επανυποβολή για τα αγροτεμάχια» ), ότι «τα Φυσικά Πρόσωπα που έχουν υποβάλλει οριστική δήλωση Ε9 είτε έχουν οριστικοποιήσει περιουσιακή κατάσταση έτους 2013 μέχρι και τις 27/09/2013, δε χρειάζεται να προβούν σε οποιαδήποτε άλλη ενέργεια. Σε περίπτωση όμως που πρέπει να γίνει οποιαδήποτε διόρθωση στον πίνακα των αγροτεμαχίων (πίνακας 2), δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας δήλωσης Ε9».
Σύμφωνα, και πάλι, με το twitter του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κ. Χ. Θεοχάρης από την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου , κατά πάσα πιθανότητα, θα δοθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικών διορθώσεων των εκκαθαριστικών του ΦΑΠ 2011 -2012 και 2013.
Σύμφωνα με ανάρτηση, την Τρίτη (δηλαδή σήμερα), θα γίνουν οι τελικοί έλεγχοι στην εφαρμογή, μέσα στην εβδομάδα θα υπογραφεί η ΑΥΟ και την Παρασκευή θα ανοίξει η Εφαρμογή.
Υπενθυμίζουμε ότι η τετράμηνη προθεσμία για το εκκαθαριστικά του Φ.Α.Π. 2011 και 2012 εκπνέει τον μήνα Νοέμβριο (αφού η έκδοσή τους έγινε τον Ιούλιο 2013), ενώ η προθεσμία για το Φ.Α.Π. 2013 λήγει τον Ιανουάριο του 2014 (αφού η έκδοσή τους έγινε την 30η Σεπτεμβρίου).
Μηνιαία πληρωμή του Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τον Ν.4170/2013 «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ, ρύθμιση θεμάτων της Ε.Λ.Τ.Ε., αναμόρφωση Οργανισμού του Ν.Σ.Κ. και άλλες διατάξεις», αλλάζει ο χρόνος απόδοσης του ΦΜΥ και διαχωρίζεται από την υποβολή των λοιπών παρακρατούμενων φόρων.
Σχετικά με τους παρακρατούμενους φόρους παραμένει η δίμηνη υποβολή και πιο συγκεκριμένα:
Άρθρο 64: Τροποποίηση διατάξεων του Κ.Φ.Ε.
5. α. Η παράγραφος 1 του άρθρου 59 του Κ.Φ.Ε. αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις των περιπτώσεων α’, ε’ και η’ της παραγράφου 1 του άρθρου 55 και του άρθρου 58, υποχρεούνται να αποδίδουν αυτόν με εφάπαξ καταβολή στη Δ.Ο.Υ. της έδρας τους μέχρι την 20ή ημέρα των μηνών Μαρτίου, Μαΐου, Ιουλίου, Σεπτεμβρίου, Νοεμβρίου και Ιανουαρίου κάθε έτους με προσωρινή δήλωση, η οποία περιλαμβάνει τα ακαθάριστα ποσά που έχουν καταβληθεί στο προηγούμενο ημερολογιακό δίμηνο και το φόρο που παρακρατήθηκε. Η υποβολή της δήλωσης πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες.»
[Σχετικά με τον ΦΜΥ, σταματά να υπάρχει πλέον διαχωρισμός μεταξύ επιχειρήσεων που απασχολούν έως ή περισσότερους από πενήντα (50) εργαζόμενους και καταργείται η δίμηνη υποβολή της περιοδικής δήλωσης, που και στις δύο περιπτώσεις γίνεται μηνιαία.]
β. Η παράγραφος 2 του άρθρου 59 του Κ.Φ.Ε. αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Ειδικώς, όσοι παρακρατούν φόρο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 57, υποχρεούνται να αποδίδουν αυτόν με εφάπαξ καταβολή στη Δ.Ο.Υ. της έδρας τους μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα του επόμενου από την παρακράτηση μήνα με προσωρινή δήλωση, η οποία περιλαμβάνει τα ακαθάριστα ποσά που έχουν καταβληθεί στον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα, το φόρο και το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν.3986/2011 που παρακρατήθηκαν και τις οφειλόμενες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Η υποβολή της δήλωσης πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του αριθμού φορολογικού μητρώου (Α.Φ.Μ.) του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες. Ειδικά, για το Δημόσιο, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α. πρώτου και δεύτερου βαθμού, με εξαίρεση τα ασφαλιστικά ταμεία για τα οποία εφαρμόζονται οι διατάξεις των δύο προηγούμενων εδαφίων της παρούσας παραγράφου, υποχρεούνται σε απόδοση των ποσών που παρακρατήθηκαν μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα του μεθεπόμενου από την παρακράτηση μήνα. Η υποβολή της δήλωσης των περιπτώσεων αυτών πραγματοποιείται ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο του Α.Φ.Μ. του υπόχρεου, με αρχή για το ψηφίο 1 την εικοστή (20ή) ημέρα των μηνών αυτών και ολοκληρώνεται μέσα σε έντεκα (11) εργάσιμες ημέρες.»
[Σύμφωνα με τον νόμο, η έναρξη ισχύος είναι από 1.9.2013.]
γ. Οι διατάξεις της περίπτωσης β’ της παρούσας παραγράφου εφαρμόζονται για αποδοχές που καταβάλλονται από την 1η Σεπτεμβρίου 2013.
Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η ΓΓΠΣ αναφέρει σχετικά:
«Παρατήρηση επί του παρακρατούμενου φόρου ΦΜΥ
Βάσει της παραγράφου 2, του αρθ.59 του Ν.2238/94 όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 5β του άρθρου 64 του ν. 4170/2013 , ο παρακρατούμενος φόρος από μισθωτές
υπηρεσίες θα υποβάλλεται και θα αποδίδεται σε μηνιαία βάση για τις αποδοχές που καταβάλλονται από την 1η Σεπτεμβρίου 2013.
Παρατήρηση επί των ασφαλιστικών εισφορών ΙΚΑ
Όσον αφορά την απόδοση των εισφορών ΙΚΑ, επειδή δεν έχει υπογραφεί ακόμα Κοινή Υπουργική απόφαση μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Υπουργείου εργασίας κοινωνικής ασφάλισης και πρόνοιας, αναστέλλεται η κοινή απόδοση ΦΜΥ και εισφορών ΙΚΑ μέχρι την υπογραφή της προαναφερθείσας απόφασης. Επομένως, η απόδοση των εισφορών ΙΚΑ θα
συνεχίσει να πραγματοποιείται με τον ίδιο τρόπο που ίσχυε μέχρι σήμερα.»
Φόροι που θα πληρωθούν έως το τέλος του χρόνου.
Η καθυστέρηση της έκδοσης εκκαθαριστικών για τον ΦΑΠ αλλά και των εκκαθαριστικών των φορολογικών δηλώσεων του οικονομικού έτους 2013, έχει φέρει σε δύσκολή θέση τους φορολογούμενους , αφού καλούνται να πληρώσουν σε μικρό χρονικό διάστημα αρκετά χρήματα ώστε να είναι φορολογικά ενήμεροι.
Ποιο συγκεκριμένα μέχρι το τέλος του έτους οι φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν:
Υποχρεώσεις φορολογουμένων σε φόρους .
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ
Φόρος Εισοδήματος :
Δεύτερη από τρεις δόσεις (2/3) ή
Πρώτη από δυο δόσεις (1/2)
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
Τρίτη από επτά δόσεις για ΦΑΠ 2011 – 2012 (3/7)
Πρώτη από τέσσερις για ΦΑΠ 2013 (1/4)
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ
Φόρος Εισοδήματος :
Δεύτερη από δυο δόσεις (2/2)
Μία δόση για εκκαθαριστικά που εκδόθηκαν Οκτώβριο (1/1)
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
Τέταρτη από επτά δόσεις για ΦΑΠ 2011 – 2012 (4/7)
Δεύτερη από τέσσερις για ΦΑΠ 2013 (2/4)
Φόρο πολυτελούς διαβίωσης
Το μέτρο επιβάλλεται σε Ι.Χ. αυτοκίνητα άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών, σε πισίνες και αεροσκάφη.
  1. Στα ΙΧ με κινητήρες από 1.929 κυβικά εκατοστά και άνω. Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά εκατοστά ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης. Για τα ΙΧ επιβατικά από 2.500 κυβικά εκατοστά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης.




Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης καταλαμβάνει αυτοκίνητα μέχρι 10 χρόνων από την πρώτη κυκλοφορία στην Ελλάδα. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος έχει φέρει από το εξωτερικό ένα αυτοκίνητο εφταετίας το 2012, δεν σημαίνει ότι θα φορολογηθεί με την κλίμακα των 5 έως 10 ετών, αλλά με την πρώτη κλίμακα αφού το έτος κυκλοφορίας στην Ελλάδα είναι το 2012. Επίσης ο συγκεκριμένος φορολογούμενος θα πληρώνει τον φόρο όχι για άλλα τρία χρόνια , μέχρι δηλαδή το αυτοκίνητο να γίνει 10 ετών αλλά για τα επόμενα 10 χρόνια, όταν το αυτοκίνητο θα είναι 17 ετών.
  1. Στις πισίνες εξωτερικές και εσωτερικές με το φόρο να υπολογίζεται με ποσοστό 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης.
  2. Στα αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα. Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ποσού του τεκμηρίου διαβίωσης. 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για αεροσκάφη και ελικόπτερα.


ΦΟΡΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΟΥΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ


Κυβικά
Μέχρι και 5 έτη
Πάνω από 5 μέχρι και 10 έτη

εκατοστά



1.929
418,7
293

2.000
440
308

2.100
485
340

2.200
530
371

2.300
575
402

2.400
620
434

2.500
665
465

2.600
1.420
994

2.800
1.600
1.120

3.000
1.780
1.246

3.200
2.020
1.414

3.400
2.260
1.582

3.600
2.500
1.750

3.800
2.740
1.918

4.000
2.980
2.086

4.200
3.220
2.254

4.400
3.460
2.422

4.600
3.700
2.590

4.800
3.940
2.758

5.000
4.180
2.926

5.200
4.420
3.094

5.400
4.660
3.260

5.600
4.900
3.430

5.800
5.140
3.598

6.000
5.380
3.766












ΦΟΡΟΣ ΠΟΛΥΤΕΛΟΥΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΠΙΣΙΝΕΣ






Εξωτερική
Εσωτερική


πισίνα
πισίνα

Επιφάνεια
Φόρος πολυτελείας
Φόρος πολυτελείας

30 τ.μ
480
960

50 τ.μ.
800
1600

60 τ.μ.
960
1920






ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ
Φόρος Εισοδήματος :
Τρίτη από τρεις δόσεις (3/3) ή
Μία δόση για εκκαθαριστικά που εκδόθηκαν Νοέμβριο (1/1)
Φόρος Ακίνητης Περιουσίας
Πέμπτη από επτά δόσεις για ΦΑΠ 2011 – 2012 (5/7)
Τρίτη από τέσσερις για ΦΑΠ 2013 (3/4)
Τέλη Κυκλοφορία
Να σημειώσουμε εδώ ότι αναμένονται αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες αναμένεται να καταργηθούν οι απαλλαγές που έχουν θεσπιστεί και να εφαρμοστεί η δυνατότητα να πληρώνονται σε μηνιαία βάση.
Να σημειώσουμε ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα οι φορολογούμενοι έχουν ακόμη να πληρώσουν και το ΕΤΑΑ , δηλαδή το χαράτσι της ΔΕΗ, και ποιο συγκεκριμένα την 3η και την 4η από τις 5 δόσεις , ανάλογα με το χρόνο έκδοσης του λογαριασμού.
Απόστολος Αλωνιάτης
Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός, Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας


Πηγή: Οδηγίες προς ναυτιλλομένους για τον ορυμαγδό των υποχρεώσεων | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/25360/odigies-pros-naytillomenoys-gia-ton-orymagdo-ton-ypohreoseon#ixzz2h76mk4SF