Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014

Ακόμη «μαγειρεύουν» το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα Η υπουργική απόφαση που θα όριζε τους δικαιούχους, τη βάση υπολογισμού και το ύψος του, τις διαδικασίες ένταξης των δικαιούχων κ.λπ. αγνοείται. Σκληρή κριτική από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ελάχιστου Εισοδήματος (ΕΜΙΝ).

06/10/14ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακόμη «μαγειρεύουν» το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα

Η υπουργική απόφαση που θα όριζε τους δικαιούχους, τη βάση υπολογισμού και το ύψος του, τις διαδικασίες ένταξης των δικαιούχων κ.λπ. αγνοείται. Σκληρή κριτική από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ελάχιστου Εισοδήματος (ΕΜΙΝ).
        
 
Της Ιωάννας Σωτήρχου

H καλή μέρα από το πρωί φαίνεται. Μπορεί να αποτελεί μνημονιακή δέσμευση, αλλά σε αντίθεση με τα επαχθή μέτρα που ήδη εφαρμόζονται το συγκεκριμένο καθυστερεί αναιτιολόγητα. Κι ας είναι ίσως το πιο αναγκαίο μέτρο από όλα όσα έχουν ήδη ληφθεί, αφού αφορά τους απολύτως μη έχοντες. Τυχαίο;

Ο λόγος για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα: αντί να έχει ξεκινήσει ήδη η υλοποίησή του, καθώς η χώρα βυθίζεται στη φτώχεια, οι κυβερνώντες το «μαγειρεύουν» και το συζητάνε ακόμη. Σκόπιμα ή προς εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων; «Ελλειψη διαφάνειας, μυστικότητα, και συνολική έλλειψη διαβούλευσης» είναι επιγραμματικά η κριτική που ασκούν το Δίκτυο Καταπολέμησης της Φτώχειας και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ελάχιστου Εισοδήματος (ΕΜΙΝ), αφού κυριαρχεί η πλήρης αδιαφάνεια σε ό,τι αφορά τα κριτήρια όσων θα επιλεγούν, τις περιοχές στις οποίες θα ξεκινήσει και τον τρόπο που θα κατανεμηθούν τα χρήματα για την πιλοτική εφαρμογή του. Θεσμοθετήθηκε πριν από δυόμισι χρόνια ως ενίσχυση εισοδήματος ατόμων και οικογενειών που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας. Για τις αρχές του χρόνου, φέτος, είχε οριστεί η έναρξη πιλοτικής εφαρμογής του σε δύο περιοχές με στόχο από του χρόνου να τύχει εφαρμογής σε εθνικό επίπεδο. Τι έχει ή μάλλον τι δεν έχει γίνει; «Εως σήμερα εκκρεμεί η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης, ενώ δεν έχουν επισήμως δημοσιευτεί ακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις λεπτομέρειες που αφορούν τις διαδικασίες και οριστικές επιλογές σχεδιασμού και εφαρμογής» μας λέει η Ιωάννα Περτσινίδου, από την ομάδα εργασίας του ΕΜΙΝ στην Ελλάδα, που δραστηριοποιείται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας κατά της Φτώχειας και του Κοινωνικού Αποκλεισμού.

Επιφυλάξεις

Η υπουργική απόφαση θα όριζε τους δικαιούχους, τη βάση υπολογισμού και το ύψος του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, τις διαδικασίες ένταξης των δικαιούχων κ.ά.

Αντ’ αυτών, «δεν υπάρχει καμία εικόνα για το τι θα δοκιμαστεί, πού και με ποια κριτήρια έχουν επιλεγεί όχι απλώς οι περιοχές αλλά και οι ίδιοι οι δικαιούχοι, δεν υπάρχει καμία σαφήνεια και καθαρότητα τόσο για τα κριτήρια επιλεξιμότητας όσο και για τις προβλέψεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ αρχικά προβλέπονταν δύο περιοχές πιλοτικής εφαρμογής, ακούστηκε ότι αυτές έγιναν έξι, ενώ δημοσιεύματα τις ανέβασαν στις 13 χωρίς να υπάρχει κανένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει με ακρίβεια το τι πρόκειται να γίνει. Κατά συνέπεια διατυπώνουμε τις επιφυλάξεις μας για τον τρόπο που θα εφαρμοστεί ένα τόσο αναγκαίο μέτρο που στόχο έχει το να διαφυλάξει ένα ελάχιστο επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης ώστε να μην καταλήξει άλλη μια παροχή που θα εξυπηρετεί άλλες σκοπιμότητες» λέει στην «Εφ.Συν.» η κ. Περτσινίδου.

Στη μελέτη της η ομάδα εργασίας ΕΜΙΝ αναφέρεται στο ανεπαρκές μοντέλο κοινωνικής προστασίας που χαρακτήριζε ανέκαθεν τη χώρα. Τα μνημόνια, με τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις προνοιακών φορέων, ήταν η χαριστική βολή όταν η λιτότητα έπληξε τα κοινωνικά δικαιώματα καίρια. Και όχι μόνο δεν εφαρμόζεται το ΕΕΕ επειγόντως, ως ελάχιστη μέριμνα και ανακούφιση προς τη σκληρά δοκιμαζόμενη κοινωνία, αλλά γίνεται όπως φαίνεται αντικείμενο μικροπολιτικής σκοπιμότητας…


Δεν υπάρχουν σχόλια: