Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών προμηθευτών χρήσης 2013.



Συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών προμηθευτών χρήσης 2013.
Σχετικά με τα όσα δημοσιευτήκαν σήμερα και αφορουν την υποχρέωση στις καταστάσεις πελατών προμηθευτών της χρήσης 2013 να συμπεριληφθούν και οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, επικοινωνήσαμε με έγκριτα νυν και πρώην  στελέχη της αρμόδιας διεύθυνσης του υπουργείου οικονομικών,  και μας διαβεβαίωσαν ότι δεν υπάρχει  τέτοιο  θέμα.
Ισχύει και με τον ΚΦΑΣ η ΠΟΛ.1091/14.6.2010 η οποία αναφέρει:

Παροχή διευκρινίσεων εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 19 και 20 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/Α’) «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις που αφορούν θέματα του Κ.Β.Σ. (Π.Δ.186/1992) και καθορισμού διαδικασιών και προϋποθέσεων διενέργειας ορισμένων κατηγοριών συναλλαγών»
ΠΟΛ.1091/14.6.2010

Στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως 58/Α’/23.4.2010 δημοσιεύτηκε ο Ν.3842/23.4.2010. Με τις διατάξεις του άρθρου 19 του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Β’ επέρχονται αλλαγές στις διατάξεις του Π.Δ.186/1992 (ΚΒΣ) και με το άρθρο 20 του ίδιου Κεφαλαίου καθορίζονται διαδικασίες και προϋποθέσεις κατηγοριών συναλλαγών.
Για την ομοιόμορφη εφαρμογή των διατάξεων αυτών σας παρέχουμε τις ακόλουθες οδηγίες και διευκρινίσεις κατά παράγραφο.

……………………………………………………………
«Παράγραφος 26
Προθεσμία υποβολής των καταστάσεων της  παρ. 1 του άρθρου 20 του ΚΒΣ και θεσμοθέτηση του ορίου των 300,00 €, κάτω του οποίου δεν υποβάλλονται στοιχεία για διασταύρωση (Έναρξη ισχύος από 23.4.2010)
Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής τροποποιείται και συμπληρώνεται η  παρ. 1 του άρθρου 20 του ΚΒΣ, με σκοπό την απλοποίηση της διαδικασίας υποβολής των καταστάσεων που προβλέπονται από τις εν λόγω διατάξεις και τη συντόμευση του ελέγχου των συναλλαγών των υπόχρεων σε υποβολή τους.
Ειδικότερα:
Τροποποιείται η προθεσμία υποβολής των καταστάσεων της  παρ. 1 του άρθρου 20 του ΚΒΣ και ορίζεται πλέον ως νέα ημερομηνία υποβολής τους, για τις συναλλαγές από το ημερολογιακό έτος 2009 και εφεξής, η 25η Ιουνίου κάθε έτους για τις συναλλαγές και τα δεδομένα του προηγούμενου ημερολογιακού έτους, για την ταχύτερη επεξεργασία και διασταύρωση των δεδομένων.
Ειδικά για τον χρόνο υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων του 2009, καθορίζεται ο χρόνος υποβολής με την απόφαση ΠΟΛ……./……
Διευκρινίζεται ότι υπόχρεες σε υποβολή των παραπάνω καταστάσεων είναι και οι επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται μέχρι και επτά (7) ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της  παρ. 5 του άρθρου 6 του Ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58/Α’/23.4.2010), από 1.7.2010 καταργείται η κατά τεκμαρτό τρόπο φορολόγησή τους και κατά συνέπεια καταργείται και η απαλλαγή τους από την τήρηση βιβλίων και την έκδοση στοιχείων του ΚΒΣ και, επομένως, για τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται από 1.7.2010 και εφεξής υποβάλλουν τις καταστάσεις της  παρ. 1 του άρθρου 20 του ΚΒΣ στις ανάλογες προθεσμίες.
Με την ίδια παράγραφο προστίθεται νέο εδάφιο στην  περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 20 του ΚΒΣ και θεσμοθετείται ως όριο (αξία) συναλλαγών τα 300,00 ευρώ, κάτω του οποίου (και ίσο) δεν συμπεριλαμβάνονται στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών - προμηθευτών. Με την εν λόγω προσθήκη, η οποία ουσιαστικά αφορά νομοτεχνική τακτοποίηση για λόγους απλοποίησης διαδικασιών και διαμόρφωσης κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και της Διοίκησης, καθιερώνεται δια νόμου το όριο των 300,00 ευρώ για την υποβολή των καταστάσεων της  παρ. 1 του άρθρου 20 του ΚΒΣ, το οποίο (όριο) ισχύει, με εκδιδόμενη κατ’ έτος υπουργική απόφαση, για τις συναλλαγές από 1.1.2005.
Επισημαίνεται ότι τα όσα έχουν γίνει δεκτά με την εγκύκλιο 1076242/524/0015/ΠΟΛ.1163/30.6.1994, περί εξαίρεσης υποβολής στοιχείων για διασταύρωση, για ορισμένες συναλλαγές εξακολουθούν να ισχύουν και μετά από την κατά τα ως άνω ρύθμιση

Κοινοποίηση ορισμένων διατάξεων του Ν.2214/1994 που αφορούν τον ΚΒΣ
1076242/524/0015/ΠΟΛ.1163/30.6.1994

Σας κοινοποιούμε κατωτέρω τις διατάξεις των άρθρων 43, 44, 27 και 66 περ. ιγ', ιδ', ιε' και ιστ' του Ν.2214/1994 «Αντικειμενικό σύστημα φορολογίας εισοδήματος και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α' 75) και σας παρέχουμε τις ακόλουθες διευκρινίσεις για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους, πάνω σε θέματα αρμοδιότητας ΚΒΣ.
Γενικά
Στα πλαίσια των προσπαθειών που καταβάλλονται από το υπουργείο Οικονομικών και τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού συστήματος περιλαμβάνονται και οι κοινοποιούμενες διατάξεις, με τις οποίες τροποποιούνται, προστίθενται και συμπληρώνονται ορισμένες διατάξεις του ΚΒΣ (Π.Δ.186/1992 - ΦΕΚ Α' 84), όπως και ορισμένες διατάξεις των ηλεκτρονικών (φορολογικών) ταμειακών μηχανών (Ν.1809/1988 - ΦΕΚ Α' 222).
Με τις κοινοποιούμενες διατάξεις επιδιώκεται κυρίως η περιστολή της φοροδιαφυγής, η συμπλήρωση κενών σε ορισμένες διατάξεις του Κώδικα, καθώς και η νομική οριοθέτηση άλλων. Συμπερασματικά δηλαδή, με τις επελθούσες αλλαγές, τροποποιήσεις ή συμπληρώσεις απλοποιούνται και σ' ένα βαθμό εκλογικεύονται ορισμένες περιπτώσεις του ΚΒΣ.
Ειδικότερα, κατ' άρθρο, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις - συμπληρώσεις:

……………………………………………….
Παράγραφος 17 (Υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων)
Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής τροποποιούνται οι διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 20 του Κώδικα, που αναφέρονται στην υποβολή των τριπλοτύπων συγκεντρωτικών καταστάσεων για διασταύρωση, με απώτερο σκοπό την αποτελεσματικότερη λειτουργία των διατάξεων αυτών, όπως και την ολοκλήρωση του μέτρου της πλήρους μηχανογραφικής διασταύρωσης των εκδιδομένων στοιχείων.
Ειδικότερα με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής επέρχονται οι εξής μεταβολές:
α) Επεκτείνεται, από 1.1.1995, η υποχρέωση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων και για τις περιπτώσεις αγοράς αναλωσίμων αγαθών, τα οποία με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, ήταν εκτός συναλλαγής. Όπως είναι γνωστό, με βάση τις υφιστάμενες διατάξεις, οι συγκεντρωτικές καταστάσεις προμηθευτών περιλαμβάνουν τις αγορές των εμπορευσίμων και των παγίων αγαθών.
Ηδη, με τις νέες διατάξεις οι συγκεντρωτικές καταστάσεις προμηθευτών, του ημερολογιακού έτους 1995, που θα υποβληθούν μέχρι 25.5.1996, θα περιλαμβάνουν τις αγορές όλων των αγαθών, δηλαδή των εμπορευσίμων, των αναλωσίμων και των παγίων.
Ο δικαιολογητικός λόγος της επέκτασης της υποχρέωσης αυτής και σε άλλες συναλλαγές είναι, αφενός μεν η διασταύρωση σημαντικού ύψους συναλλαγών με φορολογικό ενδιαφέρον και αφετέρου δε η σύγκριση στοιχείων που υποβάλλονται για τις ίδιες συναλλαγές από αγοραστές και πωλητές.
β) Θεσπίζεται όριο απαλλαγής από την υποχρέωση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων. Με βάση τις νέες διατάξεις από το ημερολογιακό έτος 1995, δεν θα συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις αυτές συναλλαγές, που η αξία καθενός στοιχείου, που έχει εκδοθεί γι' αυτές, δεν υπερβαίνει τις δέκα πέντε χιλιάδες (15.000) δραχμές.
Ο δικαιολογητικός λόγος της ρύθμισης αυτής είναι αφενός μεν η απαλλαγή των υπόχρεων, σε υποβολή στοιχείων, από τη σημαντική απασχόληση που συνεπάγεται η καταχώρηση, στις συγκεντρωτικές καταστάσεις, μικροσυναλλαγών, όχι ιδιαίτερου ενδιαφέροντος σε πολλές περιπτώσεις, και αφετέρου ο περιορισμός του όγκου των διασταυρούμενων στοιχείων από το ΚΕΠΥΟ.
Στο σημείο αυτό κρίνεται απαραίτητο να διευκρινίσουμε ότι, οι συναλλαγές αυτές (κάτω των 15.000 δρχ.), δεν πρέπει να περιλαμβάνονται, έστω και προαιρετικά, στις συγκεντρωτικές καταστάσεις γιατί η ενδεχόμενη αναγραφή τους δεν εξυπηρετεί καμία σκοπιμότητα, αφού απαραίτητη προϋπόθεση στη διασταύρωση των στοιχείων αποτελεί η υποβολή τους από όλα τα συναλλασσόμενα πρόσωπα, για τα οποία όμως, σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές αυτές (κάτω των 15.000 δρχ.), δεν υφίσταται σχετική υποχρέωση.
γ) Υποχρεώνονται από 1.1.1995, οι μεταφορείς και τα μεταφορικά γραφεία να υποβάλλουν συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών. Όπως είναι γνωστό, με βάση τις τροποποιούμενες διατάξεις (άρθρο 20 παρ. 6γ) οι επιτηδευματίες αυτοί (μεταφορείς και μεταφορικά γραφεία) απαλλάσσονταν από την υποχρέωση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων για τις φορτωτικές. Ηδη, με τις νέες διατάξεις, με τις οποίες καταργείται η περ. γ' της παρ. 6 του άρθρου 20, υποχρεώνονται οι εν λόγω επιτηδευματίες από το ημερολογιακό έτος 1995 να υποβάλλουν και συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών.
Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής ισχύουν από 1.1.1995, δηλαδή οι υποχρεώσεις ή οι απαλλαγές που καθορίζονται από τις διατάξεις της παραγράφου αυτής καταλαμβάνουν το ημερολογιακό έτος 1995. Επομένως για τις υποχρεώσεις του ημερολογιακού έτους 1994, σε ό,τι αφορά το άρθρο 20, θα εφαρμόζονται όσα ορίζουν οι ήδη ισχύουσες διατάξεις και όχι όσα ορίζουν οι νέες διατάξεις της παραγράφου αυτής (17).
Με την ευκαιρία κρίνεται σκόπιμο να διευκρινίσουμε ορισμένα θέματα που αναφέρονται στην εφαρμογή του άρθρου 20 του Κώδικα.
Ετσι, στις συγκεντρωτικές καταστάσεις:
α) Αναγράφεται, από 1.1.1995, η αξία του εσόδου ή της δαπάνης πάντοτε χωρίς ΦΠΑ, ακόμη και στην περίπτωση που ο ΦΠΑ δεν εκπίπτεται από τον αγοραστή, σε αντίθεση με όσα διευκρινίζονταν στην παρ. 20.4 περ. ε' της ερμηνευτικής εγκυκλίου 3/1992.
β) Αναγράφεται, από 1.1.1995, η καθαρή αξία των τιμολογίων, πριν από οποιοδήποτε φόρο ή τέλος, έτσι ώστε να υπάρχει συμφωνία των συγκεντρωτικών καταστάσεων προμηθευτή και πελάτη.
γ) Αναγράφεται, από 1.1.1995, ο συνολικός αριθμός των στοιχείων που εξέδωσε ή έλαβε, αντίστοιχα, ο υπόχρεος, δηλαδή χρεωστικά συν πιστωτικά.
δ) Δεν συμπεριλαμβάνονται οι λιανικές πωλήσεις ακόμη και εάν εκδοθεί τιμολόγιο προς ιδιώτη. Σε περίπτωση που έχει εκδοθεί τέτοιο τιμολόγιο, για λόγους συμφωνίας, μπορεί να αναγράφεται στο τέλος της συγκεντρωτικής κατάστασης, όχι όμως με τις συναλλαγές του Δημοσίου και των λοιπών προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
ε) Δεν συμπεριλαμβάνονται, από 1.1.1995, στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών και προμηθευτών, κατ' εξαίρεση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 20, όπως ισχύουν, το ηλεκτρικό ρεύμα (ΔΕΗ), νερό (ΕΥΔΑΠ και λοιποί δημοσίου χαρακτήρα φορείς), τηλεπικοινωνίες (μόνο ΟΤΕ), ταχυδρομικά τέλη (ΕΛΤΑ), φορτωτικές ΟΣΕ, αποδείξεις ΚΤΕΛ, συνδρομές σε εφημερίδες και περιοδικά - επαγγελματικές οργανώσεις, κοινόχρηστες δαπάνες, ενοίκια ακινήτων, πάρκιγκ επαγγελματικών αυτοκινήτων, διόδια, έξοδα κίνησης προσωπικού και εισιτήρια μεταφορικών μέσων.
Επίσης, δεν θα υποβάλλονται στοιχεία για τα τιμολόγια αγοράς αγαθών από μη υπόχρεους σε έκδοση στοιχείων (π.χ. δημόσιοι υπάλληλοι) καθώς και τα τιμολόγια που εκδόθηκαν προς πρόσωπα που αρνήθηκαν να εκδώσουν τιμολόγιο ή εξέδωσαν τιμολόγιο με ανακριβές περιεχόμενο, δεδομένου ότι στην τελευταία αυτή περίπτωση το πρωτότυπο του τιμολογίου αποστέλλεται, εντός του επομένου από την έκδοση του μήνα, στην αρμόδια ΔΟΥ του αντισυμβαλλόμενου, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 12 του Κώδικα.
στ) Θα σημειώνεται, από 1.1.1995, ο αριθμός ένα «1» στη θέση του επαγγέλματος μόνο όταν ο αντισυμβαλλόμενος δεν είναι υπόχρεος σε υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων.
Είναι γνωστό ότι οι αγρότες δεν έχουν υποχρέωση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων για τις αγορές ή πωλήσεις που πραγματοποιούν, καθώς και οι περιστασιακά απασχολούμενοι και γενικά τα πρόσωπα που χαρακτηρίζονται ως μη επιτηδευματίες και λαμβάνουν την αμοιβή τους, με απόδειξη δαπάνης, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 15 του Κώδικα. Ετσι είναι απαραίτητο να διακρίνονται στις συγκεντρωτικές καταστάσεις, τα πρόσωπα αυτά από τους λοιπούς υπόχρεους υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων, με τις οποίες επιδιώκεται η διασταύρωση των επαγγελματικών συναλλαγών των αντισυμβαλλομένων.
Στις λοιπές περιπτώσεις η θέση του επαγγέλματος να παραμένει κενή, δεδομένου ότι η μηχανογραφική διασταύρωση γίνεται με τη χρήση του ΑΦΜ και της επωνυμίας, η δε αναγραφή του επαγγέλματος δεν εξυπηρετεί κάποιο ιδιαίτερο σκοπό. Άλλωστε το επάγγελμα προκύπτει και από τα στοιχεία του επιτηδευματία τα οποία είναι καταχωρημένα στα αρχεία. Επιτρέπεται, όσοι από τους αντισυμβαλλόμενους δεν είναι υπόχρεοι υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων, να αναγράφονται αλφαβητικά στο τέλος των αντίστοιχων συγκεντρωτικών καταστάσεων.
ζ) Οι περιγραφές των RECORDS, όπως αυτές αναγράφονται στην παρ. 20.6.1 της ερμηνευτικής εγκυκλίου 3/1992, τροποποιούνται για τις συγκεντρωτικές καταστάσεις του ημερολογιακού έτους 1995 και στο εξής, ως ακολούθως:
Στα στοιχεία πωλήσεων
 γ1) Αναλυτική γραμμή πωλήσεων (κατά πελάτη)
Η θέση έξι (6) διαμορφώνεται:
6. Επάγγελμα 43 - 57 Χ (15)
6α. Μη υπόχρεοι σε υποβολή συγκεντρωτικής κατάστασης (αγρότες) 58 - 58 Χ
Στα στοιχεία αγορών
 δ1) Αναλυτική γραμμή αγορών - δαπανών (κατά προμηθευτή)
Η θέση έξι (6) διαμορφώνεται:
6. Επάγγελμα 43 - 57 Χ (15)
6α. Μη υπόχρεοι σε υποβολή συγκεντρωτικής κατάστασης (αγρότες περιστασιακά απασχολούμενοι) 58 - 58 Χ
Παρατήρηση: Η θέση 6α συμπληρώνεται με τον αριθμό ένα «1» μόνο όταν ο αντισυμβαλλόμενος δεν είναι υπόχρεος σε υποβολή συγκεντρωτικής κατάστασης, όπως συμβαίνει στις αγορές ή πωλήσεις προς και από τους αγρότες ή με τις καταβολές αμοιβών σε περιστασιακά απασχολούμενους (αποδείξεις δαπανών). Στις λοιπές περιπτώσεις η θέση αυτή παραμένει κενή.
η) Από τη Διοίκηση έχει γίνει δεκτό ότι συγκεντρωτικές καταστάσεις μπορεί να μην υποβάλλονται όταν έχουν γίνει μόνο συναλλαγές με πρόσωπα της παρ. 3 του άρθρου 2 του Κώδικα (Δημόσιο, ΝΠΔΔ κ.λπ.). Η θέση αυτή παύει να ισχύει και από το ημερολογιακό έτος 1995 και στο εξής θα υποβάλλονται οι συγκεντρωτικές καταστάσεις, έστω και εάν έχουν γίνει συναλλαγές μόνο με το Δημόσιο, ΝΠΔΔ και λοιπά μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πρόσωπα.
θ) Διευκρινίζεται ότι οι αντιπρόσωποι οίκων εξωτερικού για την προμήθεια που εισπράττουν, μέσω τραπέζης, από αλλοδαπούς επιτηδευματίες, δεν υποχρεούνται σε υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων για τις συναλλαγές αυτές. Κάθε αντίθετη, προηγούμενη θέση μας, ανακαλείται. (Η ρύθμιση αυτή καλύπτει και τις συναλλαγές του έτους 1994).
ι) Τέλος σημειώνεται ότι η παρ. 20.9 της ερμηνευτικής εγκυκλίου 3/1992 εξακολουθεί να ισχύει. Δηλαδή συγκεντρωτικές καταστάσεις δεν υποβάλλονται για τα μερίσματα που καταβάλλει ή πιστώνει η ανώνυμη εταιρεία, καθώς και για τις αμοιβές του Διοικητικού της Συμβουλίου, εφόσον ο φόρος υπολογίζεται στο εισόδημα του νομικού προσώπου και εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση των δικαιούχων. Τα παραπάνω ισχύουν και για τα διανεμόμενα κέρδη αμοιβαίων κεφαλαίων εφόσον συντρέχουν οι ίδιες προϋποθέσεις.




Απόστολος Αλωνιάτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: