Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2015

Έλλειμμα 1,1 δισ. ευρώ από τις… μη αποκρατικοποιήσεις

Έλλειμμα 1,1 δισ. ευρώ από τις… μη αποκρατικοποιήσεις

Πρώτη καταχώρηση: 03/01/2015 - 16:00
Τελευταία δημοσίευση: 03/01/2015 16:44Οικονομία
Έλλειμμα 1,1 δισ. ευρώ από τις… μη αποκρατικοποιήσεις
Έλλειμμα 1 δισ. ευρώ κατέγραψαν το 2014 τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αφού παρά την πρόοδο μεγάλων διαγωνισμών (Ελληνικό, Περιφερειακά Αεροδρόμια) από το 1,5 δισ. ευρώ που είχαν υπολογιστεί από την περασμένη άνοιξη εισπράχθηκαν περίπου 400 εκατ. ευρώ.
Οι αιτίες είναι πολλές. Η δικαστική διαμάχη για την αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου στην Αθήνα στο ελληνικό καθυστέρησε την καταβολή της πρώτης δόσης από το τίμημα των 1 δισ. ευρώ.
Η καθυστέρηση για παραπάνω από ένα χρόνο της έγκρισης από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ της πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στην Αζέρικη Socar ανέβαλε επ αόριστο και την είσπραξη του τιμήματος ύψους 400 εκ ευρώ για το διαχειριστή του δικτύου φυσικού αερίου.
Η καθυστέρηση της κύρωσης από το ΣτΕ του προεδρικού διατάγματος για το ειδικό χωροταξικό σχέδιο της ανάπλασης του Αστέρα της Βουλιαγμένης καθυστέρησε την εισροή άλλων 400 εκ ευρώ που ήταν το τίμημα για το συγκεκριμένο ακίνητο.
Διαβάστε ολόκληρο το δημοσίευμα στο www.enikonomia.gr

Διαβάστε επίσης


Ελλειμμα 1,1 δισ. ευρώ από
τις… μη αποκρατικοποιήσεις

Πρώτη καταχώρηση: 03/01/2015 - 15:56
Τελευταία δημοσίευση: 03/01/2015 15:56Οικονομία
Ελλειμμα 1,1 δισ. ευρώ από τις… μη αποκρατικοποιήσεις
Του Τάσου Δασόπουλου

Ελλειμμα 1 δισ. ευρώ κατέγραψαν το 2014 τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αφού παρά την πρόοδο μεγάλων διαγωνισμών (ΕλληνικόΠεριφερειακά Αεροδρόμια) από το 1,5 δισ. ευρώ που είχαν υπολογιστεί από την περασμένη άνοιξη εισπράχθηκαν περίπου 400 εκατ. ευρώ.

Πολλές οι αιτίες
Οι αιτίες είναι πολλές. Η δικαστική διαμάχη για την αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου στην Αθήνα στο ελληνικό καθυστέρησε την καταβολή της πρώτης δόσης από το τίμημα των 1 δισ. ευρώ.
Η καθυστέρηση για παραπάνω από ένα χρόνο της έγκρισης από τις ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ της πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στην Αζέρικη Socar ανέβαλε επ αόριστο και την είσπραξη του τιμήματος ύψους 400 εκ ευρώ για το διαχειριστή του δικτύου φυσικού αερίου.
Η καθυστέρηση της κύρωσης από το ΣτΕ του προεδρικού διατάγματος για το ειδικό χωροταξικό σχέδιο της ανάπλασης του Αστέρα της Βουλιαγμένης καθυστέρησε την εισροή άλλων 400 εκ ευρώ που ήταν το τίμημα για το συγκεκριμένο ακίνητο.
¨Έτσι λοιπόν οι εισπράξεις περιορίστηκαν στα 383 εκ ευρώ Από αυτά τα 263 εκ ευρώ ήρθαν από την πώληση και επαναγορά 28 ακινήτων του δημοσίου τα 90 εκ ευρώ από την δόση της παραχώρησης του ακινήτου που ήταν το κέντρο τύπου των ολυμπιακών αγώνων του 2004 και τώρα στεγάζει το Golden Hall και κάποιες πωλήσεις ακινήτων που απέφεραν άλλα 30 εκ ευρώ.
Το αποτέλεσμα είναι ότι για μια πενταετία από το 2011 μέχρι και το 2014 από διαγωνισμούς αξιοποίησης δημοσίων περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου με αναλογούν τίμημα τα 7,7 δισ. ευρώ το ελληνικό δημόσιο έχει βάλει στα ταμεία του περίπου 1,2 δισ. ευρώ το χρόνο κάνοντας συνολικές εισπράξεις περίπου 5 δις ευρώ.

Οι τιτλοποιήσεις
Το 2014 είχε και ένα ακόμη θύμα της πολιτικής αβεβαιότητας στο τομέα των αποκρατικοποιήσεων.
Την προσπάθεια που είχε ξεκινήσει από το 2013 να αξιοποιηθούν μαζικά τα δημόσια ακίνητα μέσω της τιτλοποίησης των μελλοντικών τους εσόδων.
Το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα είχε ως βάση ότι περί τα τέλη του προηγούμενου χρόνου η ελληνική οικονομία θα είχε μπει σε μια σταθερή πορεία και τα επιτόκια των τίτλων του δημοσίου θα είχαν προσγειωθεί κοντά στο 3-3,5%.
Με αυτήν την βάση το Ταμείο Αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου θα μπορούσε να κάνει το περασμένο Νοέμβριο μια πρώτη τιτλοποίηση εσόδων ύψους 350 – 500 εκ ευρώ σε ένα επιτόκιο κοντά στο 6%.
Η έκδοση είχε προγραμματιστεί για το περασμένο Νοέμβριο. Η θύελλα όμως που ξέσπασε μετά τις δηλώσεις περί εξόδου από το μνημόνιο και απαλλαγής από το ΔΝΤ στα μέσα Οκτωβρίου, ανέβασε ην απόδοση του ελληνικού δεκαετούς ομολόγου ξανά κοντά στο 8% καθιστώντας ασύμφορη μια «παράγωγη» έκδοση για ακίνητα του δημοσίου.

Προσδοκίες για το μέλλον
Οι προσδοκίες για το 2015 είναι ότι οι εισπράξεις θα επιταχυνθούν και θα ξεπεράσουν τα 2,4 δισ. που είναι ο επίσημος στόχος είναι βάσιμες.
Μέσα στο χρόνο εκτός από την προώθηση της υλοποίησης των έργων στο Ελληνικό θα ολοκληρωθεί και επίσημα και η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία FRAPORT AG- SLENTEL Ltd έναντι αρχικού τιμήματος 1,23 δισ. ευρώ.
Παράλληλα υπάρχουν ελπίδες για την είσπραξη του συνολικού τιμήματος των 800 εκ ευρώ από την πώληση του ΔΕΣΦΑ και του Αστέρα Βουλιαγμένης. 
Η δυναμική αυτή αναμένεται να ενισχυθεί και από την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για την ΕΥΑΘ τον ΟΛΠ τον ΟΛΘ και την αποκρατικοποίηση του διαχειριστή ενέργειας για το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ.).

εκτύπωση

Δεν υπάρχουν σχόλια: