Πέμπτη 7 Ιουλίου 2016

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΠΕΦΤΕΙ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΚΟΠΩΝ, ΑΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΣΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ Μισθωτοί, συνταξιούχοι τα... θύματα του «κόφτη»

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΠΕΦΤΕΙ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΠΕΡΙΚΟΠΩΝ, ΑΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΑΠΟΚΛΙΣΗ ΣΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ

Μισθωτοί, συνταξιούχοι τα... θύματα του «κόφτη»

Μισθωτοί, συνταξιούχοι τα... θύματα του «κόφτη»

Της Ελευθερίας Αρλαπάνου
Σε μισθωτούς και σε συνταξιούχους πέφτει το βάρος των περικοπών που θα απαιτηθούν, την άνοιξη του 2017, εάν καταστεί αναγκαία η ενεργοποίηση του «κόφτη» των δαπανών, σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους που έχουν τεθεί. Η «γεωγραφία» του πλαισίου λειτουργίας του «κόφτη», που διέπεται από αυστηρούς όρους και θα συνοδεύει πλέον τη διαδικασία της δημοσιονομικής προσαρμογής στην Ελλάδα, αποκαλύπτεται στο Τεχνικό Μνημόνιο Συνεργασίας, προϊόν της συμφωνίας με τους πιστωτές στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης.
Στο κείμενο περιλαμβάνεται η αναλυτική λίστα με όλες τις ΔΕΚΟ που μεταφέρονται στο νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων, καθώς και ρήτρα για την απόφαση μεταφοράς και άλλων ΔΕΚΟ στη λίστα των προς αποκρατικοποίηση εταιρειών. Μεταξύ αυτών είναι δύσκολες πολιτικά κινήσεις, αφού αφορούν σε εταιρείες όπως η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ.
Ταυτόχρονα περιγράφονται και οι αυστηροί όροι για την αποπληρωμή των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους, η οποία είναι το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, ώστε να διασφαλιστεί η σταθεροποίηση της οικονομίας στο δεύτερο εξάμηνο και να αντισταθμιστούν οι υφεσιακές επιπτώσεις από τα μέτρα που ελήφθησαν κατά την πρώτη αξιολόγηση.
Ωστόσο, όπως καθίσταται σαφές, η διαδικασία θα εκτελείται υπό την αυστηρή εποπτεία των θεσμών, ενώ περαιτέρω εκταμιεύσεις για τον σκοπό αυτό θα γίνονταιμ εφόσον έχουν εκκαθαριστεί οφειλές ίσες με το 80% της αμέσως προηγούμενης εκταμίευσης.
Ειδικότερα σύμφωνα με το Τεχνικό Μνημόνιο Συνεργασίας (TMU):
«Κόφτης» δαπανών: Σε περίπτωση ενεργοποίησης του κόφτη, ο οποίος εάν απαιτηθεί και υπάρξουν αποκλίσεις από τους φετινούς στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα θα κάνει «ντεμπούτο» την άνοιξη του 2017, καθίσταται σαφές ότι η προσαρμογή που θα γίνει θα πρέπει να είναι «καθαρή». Δηλαδή ξεκαθαρίζεται πως η προσαρμογή θα πρέπει να είναι τέτοια σε ονομαστικούς όρους ώστε να καλύπτει την καθαρή προσαρμογή που πρέπει να γίνει, μετά την απώλεια, για παράδειγμα, φορολογικών εσόδων ή /και εισφορών).
Έτσι, «οι καθαρές εξοικονομήσεις από τις προσαρμογές των δημοσίων δαπανών, θα πρέπει να υπολογίζονται, αφαιρώντας τα ακόλουθα ποσοστά από τις εκτιμήσεις της ακαθάριστης εξοικονόμησης: 15% στις δαπάνες για συντάξεις, 45% στις δαπάνες για μισθούς και ημερομίσθια, 19,3% στις καταναλωτικές δαπάνες για αγαθά και υπηρεσίες.
Πρακτικά δηλαδή, εάν απαιτείται καθαρή εξοικονόμηση 100 ευρώ μέσω περικοπών στις συντάξεις, θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για περικοπή 115 ευρώ ώστε να προκύψει το καθαρό αποτέλεσμα των 100 ευρώ. Αναφέρεται επίσης πως ως προαιρετικές δαπάνες, ορίζονται όλες εκείνες που δεν περιλαμβάνουν συνταξιοδοτικές παροχές (κύριες, επικουρικές, εφάπαξ, ΕΚΑΣ) ούτε μισθούς και αποδοχές στο δημόσιο.
Για τη περίπτωση αυτών των δαπανών, στην περίπτωση που ενεργοποιηθεί ο κόφτης και εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα για να υιοθετηθούν περικοπές η μέγιστη περικοπή στις προαιρετικές δαπάνες δεν πρέπει να υπερβαίνει το 5% της οροφής που έχει τεθεί στον προϋπολογισμό κατά το έτος εφαρμογής των περικοπών.
Ορίζεται επίσης πως σε περίπτωση που ο ρυθμός ανάπτυξης αποδειχθεί κατώτερος των εκτιμήσεων που έχουν υιοθετηθεί σε εύρος μεγαλύτερο του 0,5%, η δημοσιονομική απόκλιση που θα πρέπει να διορθωθεί με τη χρήση του κόφτη θα μειωθεί κατά το μισό της διαφοράς που προκύπτει από το ρυθμό ανάπτυξης που είχε εκτιμηθεί και την εξέλιξη του ρυθμού ανάπτυξης όπως αυτή θα αποτυπώνεται στα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής το Μάρτιο κάθε έτους. Οι τρέχουσες εκτιμήσεις για την εξέλιξη του ελληνικού ΑΕΠ, προβλέπουν ύφεση 0,3% φέτος, ανάπτυξη 2,7% το 2017 και ανάπτυξη 3,1% το 2018.
Στο σκέλος των δαπανών για το προσφυγικό, και την εξαίρεση δαπανών που δεν καλύπτονται από κοινοτικά κονδύλια από τον υπολογισμό των πρωτογενών πλεονασμάτων η συνολική εξαίρεση δεν πρόκειται να υπερβαίνει το 0,2% του ΑΕΠ ετησίως, δηλαδή περίπου τα 350 εκατ. ευρώ. Όταν σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ το 2015 και με τα σύνορα ανοιχτά, οι δαπάνες του προσφυγικού άγγιξαν τα 600 εκατομμύρια ευρώ.
ΔΕΚΟ: Εκτός από τις συγκοινωνίες (ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ) τα ΕΛΤΑ και το ΟΑΚΑ που εντάσσονται άμεσα, έως το Σεπτέμβριο παίρνουν σειρά και ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΒΟ, ΑΔΜΗΕ, Κτιριακές Υποδομές ΚΤΥΠ και ΕΑΒ, με νόμο που θα ψηφιστεί.
Το πλαίσιο αυτό αναμένεται να αποδειχθεί μια δύσκολη εξίσωση, σε πολιτικό επίπεδο για την κυβέρνηση. Πρέπει να επισημανθεί πως ειδικά για την ΕΑΒ αναφέρεται πως οι αρχές και οι θεσμοί θα εξέταζαν (έως τον Ιούνιο του 2016) σε ποιο βαθμό οι δραστηριότητές της είναι εμπορικές και θα πρέπει να συμπεριληφθούν στο υπερταμείο ή εάν κυρίως εξυπηρετούν τις ανάγκες των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων που θα μπορούσε να υποστηρίξει μια εξαίρεση της εταιρείας από τη λίστα.
Αυστηροί όροι
Περιγράφονται οι αυστηροί όροι για την αποπληρωμή των συσσωρευμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τρίτους, η οποία είναι το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση, ώστε να διασφαλιστεί η σταθεροποίηση της οικονομίας στο δεύτερο εξάμηνο και να αντισταθμιστούν οι υφεσιακές επιπτώσεις από τα μέτρα που ελήφθησαν κατά την πρώτη αξιολόγηση.
Εποπτεία
Η διαδικασία θα εκτελείται υπό την αυστηρή εποπτεία των Θεσμών, ενώ περαιτέρω εκταμιεύσεις για τον σκοπό αυτό θα γίνονται εφόσον έχουν εκκαθαριστεί οφειλές ίσες με το 80% της αμέσως προηγούμενης εκταμίευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: