Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2016

Το θέμα της πώλησης «κόκκινων δανείων» σε ξένα funds

Το θέμα της πώλησης «κόκκινων δανείων» σε ξένα funds




Απάντηση σε ερώτηση του Βουλευτή κος Κακλαμάνη έδωσε ο Υπ.Οικονομίας Ανάπτυξης και τουρισμού, κος Γ. Σταθάκης  σχετικά με το θέμα της πώλησης κόκκινων δανείων σε ξένα funds.
Αναλυτικά η απάντηση του Υπουργού
Σχετικά με την ανωτέρω Ερώτηση, που κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων ο Βουλευτής κος Νικήτας Κακλαμάνης, και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, σας ενημερώνουμε ότι η πώληση των μη εξυπηρετούμενων δανείων συνιστούσε εξαρχής θέση των δανειστών και αυτό αποτυπώθηκε στην συμφωνία του προηγούμενου Αυγούστου. Συγκεκριμένα στην παράγραφο Γ του Ν.4336/2015 («Κύρωση του Σχεδίου Σύμβασης Οικονομικής Ενίσχυσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας και ρυθμίσεις για την υλοποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης») που φέρει τον τίτλο: «Συμφωνία Δημοσιονομικών Στόχων και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων», περιγράφεται ρητά η υποχρέωση των Ελληνικών Αρχών να θεσπίσει κάθε αναγκαίο κανόνα προκειμένου να αναπτυχθεί «δυναμική αγορά μη εξυπηρετούμενων δανείων». Πρόθεση της Κυβέρνησης ήταν να μπουν αυστηροί κανόνες στην αγορά των δανείων για να προστατευθούν αδύναμες κοινωνικές ομάδες δανειοληπτών και αυτό επετεύχθη.

Αναλυτικά, τα πιο σημαντικά σημεία της νομοθεσίας:

  • Οι εταιρίες Απόκτησης Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων απαγορεύεται να είναι από χώρες μη συνεργάσιμες φορολογικά ή από φορολογικούς παραδείσους.
  • Απαραίτητη προϋπόθεση να έχουν σύμβαση με Εταιρίας Διαχείρισης που θα έχει έδρα ή υποκατάστημα στην Ελλάδα και που θα εποπτεύεται πλήρως από την Τράπεζα της Ελλάδος. Με τον τρόπο αυτό, τόσο προληπτικά -κατά το στάδιο χορήγησης της άδειας - όσο και κατασταλτικά, ελέγχονται οι Εταιρίες Διαχείρισης για τη συμμόρφωσή τους με τους κανόνες του ελληνικού δικαίου και το σεβασμό των δικαιωμάτων των δανειοληπτών (βλ. Δίκαιο Προστασίας Καταναλωτή, διατάξεις για αναστολή ή και ανάκληση της άδειας λειτουργίας των εταιριών αυτών, επιβολής προστίμων κλπ).
  • Ρητή πρόβλεψη μη χειροτέρευσης (ουσιαστική και δικονομική) της θέσης του δανειολήπτη, απαγορεύεται η μονομερής τροποποίηση οποιουδήποτε όρου της δανειακής σύμβασης, όπως και της αυθαίρετης μεταβολής του επιτοκίου και του περιθωρίου του επιτοκίου.
Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων σχετικά με τον νόμο για την εξυπηρετούμενων δανείων, η πρόταση να παρέχεται η δυνατότητα κατά προτεραιότητα στον δανειολήπτη να εξαγοράσεις την δανειακή του οφειλή, είχε γίνει από την Ελληνική Κυβέρνηση ρητά και μάλιστα εγγράφως αλλά απορρίφθηκε από τους δανειστές ύστερα από διαδοχικές συζητήσεις.
Σύμφωνα με την ψηφισμένη νομοθεσία η τράπεζα είναι υποχρεωμένη να κάνει πρόταση ρύθμισης  στον συνεργάσιμο δανειολήπτη και στον εγγυητή εντός δώδεκα μηνών από την επερχόμενη πώληση του δανείου του.
Επίσης, κάθε Εταιρία Μεταβίβασης που αποκτάει εκ νέου δάνεια, οφείλει να εκκινεί εκ νέου τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας, μέσω της Εταιρίας Διαχείρισης. Επίσης, είναι απαραίτητη προϋπόθεση η μεταβίβαση να καταχωρίζεται στα δημόσια βιβλία του αρμόδιου κατά τόπον ενεχυροφυλακείου, καθώς και να αναγγέλλεται η μεταβίβαση τόσο στον δανειολήπτη όσο και στον εγγυητή.
Τέλος, στην πρόσφατη τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών που συντάχθηκε σε συνεργασία με την ΤτΕ, προβλέπεται - μεταξύ άλλων - η δυνατότητα ο δανειολήπτης να προτείνει να καταβάλει μετρητά για την εξαγορά του δανείου του σε ποσοστό της ονομαστικής του αξίας.


http://taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: