Σάββατο, 28 Μαΐου 2016

Πότε και πώς έρχονται τα «δώρα» της ΕΚΤ

Πότε και πώς έρχονται τα «δώρα» της ΕΚΤ

Πότε και πώς έρχονται τα «δώρα» της ΕΚΤ

Μηδενικά επιτόκια δανεισμού και κεφαλαιακή ενίσχυση που μπορεί να φτάσει 5,5 δις ευρώ, μαζί την απομάκρυνση του κινδύνου μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης, η οποία με την σειρά της θα ξύπναγε τον εφιάλτη του κουρέματος τον καταθέσεων, είναι τα δώρα της ΕΚΤ που θα αρχίσουν να έρχονται από την επόμενη εβδομάδα.
Την Πέμπτη 3 Ιουνίου, στη συνάντηση του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ, θα συζητηθεί η επαναφορά της εξαίρεσης (waiver ) για τα ελληνικά ομόλογα, για να γίνονται αποδεκτά ως εγγυήσεις για τον απευθείας δανεισμό των ελληνικών εμπορικών τραπεζών με τα ισχύοντα μηδενικά ευρωπαϊκά επιτόκια.
Ως γνωστό, η ΕΚΤ κάνει δεκτά ως εγγυήσεις για δανεισμό εμπορικών τραπεζών, ομόλογα με διαβάθμιση κατ’ ελάχιστον ΒΒ+. Τα ελληνικά ομόλογα έχουν διαβάθμιση Β- και άρα από το 2011 με τότε απόφαση της ΕΚΤ γίνονταν δεκτά κατ’ εξαίρεση ως εγγυήσεις για τον δανεισμό των τραπεζών.
Η παρέκκλιση από το κανόνα, έχει αρθεί από τις 5 Φεβρουαρίου του 2015, αναγκάζοντας τις ελληνικές τράπεζες στο δανεισμό από τον μηχανισμό έκτακτης παροχής ρευστότητας, τον γνωστό ELA, με επιτόκια κοντά στο 1,5%, με βασική αιτία την αποτυχία του μνημονίου ΙΙ που έληγε στο τέλος του μήνα. Με τα ο κλείσιμο όμως της πρώτης αξιολόγησης, το μέτρο επανέρχεται, στηρίζοντας τον δανεισμό των εμπορικών τραπεζών.
Ποσοτική χαλάρωση
Το μέτρο της ποσοτικής χαλάρωσης, δηλαδή την εξαγοράς με βάση συγκεκριμένες ποσοστώσεις ομολόγων των κρατών μελών της Ευρωζώνης από την ΕΚΤ, είναι ένα μέτρο από το οποίο επωφελούνται σήμερα όλες οι υπόλοιπες χώρες του ευρώ εκτός της Ελλάδας. Ο λόγος είναι και πάλι ότι τον Μάρτιο του 2015, που ξεκίνησε η εφαρμογή του μέτρου, η Ελλάδα βρισκόταν εκτός προγράμματος και άρα δεν εντάχθηκε στο μέτρο.
Αυτό αναμένεται να γίνει μέχρι και τα τέλη Ιουλίου, με στόχο μέχρι και το τέλος του χρόνου η ρευστότητα των εμπ9ορικών τραπεζών να αυξηθεί κατά περίπου 3,5 – 4 δις ευρώ . Το σχετικά μικρό αυτό ποσό, οφείλεται στην μικρή ρευστότητα των ελληνικών ομολόγων, αλλά και την γενικότερη ποιότητα του χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών. Εκτός από τα κεφάλαια, το θετικό της κίνησης, θα είναι πως θα δοθεί η εικόνα ότι η Ελλάδα βρίσκεται ξανά στο ίδιο καράβι με τις υπόλοιπες χώρες μέλη της Ευρωζώνης.
Αγορά ομολόγων του EFSF
Το τρίτο δώρο της ΕΚΤ έχει γίνει από τις 15 Απριλίου με την απόφαση για την ένταξη στην λίστα των ομολόγων που μπορεί να αγοράσει η Κεντρική Τράπεζα του ευρώ και του 50% των -υψηλής πιστοληπτικής διαβάθμισης - ομολόγων του EFSF, ύψους 37 δις ευρώ που έχουν στο χαρτοφυλάκιά τους οι εμπορικές τράπεζες.
Η αγορά των ομολόγων αυτών ξεκίνησε από προχθές με εξαγορά τίτλων αυτής της κατηγορίας αξίας 2,5 δις ευρώ από την ΕΚΤ, ενώ συνολικά αναμένεται να εξαγοραστούν ομόλογα συνολικής αξίας 18,5 δις ευρώ.
Σύμφωνα με στελέχη των τραπεζών, το συνολικό όφελος από τις συναλλαγές, καθώς και η αποτίμηση των ομολόγων που δεν θα αγοραστούν από την ΕΚΤ στις νέες τιμές, θα κυμανθεί για το σύνολο των εγχώριων τραπεζών μεταξύ 650 και 900 εκατ. ευρώ, αφού η ΕΚΤ αγοράζει τα ελληνικά ομόλογα με τιμή 101, εξασφαλίζοντας πρόσθετη ρευστότητα για τις ελληνικές τράπεζες.

Σχόλια Αναγνωστών

Αλεξιάδης: Ανατροπές σε φόρους ακινήτων, τελών κυκλοφορίας, αδήλωτα εισοδήματα

Αλεξιάδης: Ανατροπές σε φόρους ακινήτων, τελών κυκλοφορίας, αδήλωτα εισοδήματα

Αλεξιάδης: Ανατροπές σε φόρους ακινήτων, τελών κυκλοφορίας, αδήλωτα εισοδήματα

Ανατροπές στους φόρους μεταβίβασης ακινήτων, παρεμβάσεις στον ΦΠΑ για τις οικοδομές, σύνδεση των τελών κυκλοφορίας με τη χρήση Ι.Χ., αλλαγές στο φόρο ακινήτων και στοχευμένους ελέγχους σε μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής προαναγγέλλει ο Τρύφων Αλεξιάδης.
Μιλώντας στην Ημερησία του Σαββάτου, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών στέλνει μήνυμα σε όσους έχουν αδήλωτα εισοδήματα, ότι έχουν ακόμα μια ευκαιρία.
Μεταξύ άλλων, αναφέρει:
Ο ΕΝΦΙΑ για το 2017 θα υπολογίζεται με βάση τις εμπορικές τιμές των ακινήτων
Έρχονται παρεμβάσεις σε ΦΠΑ, φόρους μεταβίβασης, κληρονομιάς και γονικής παροχής
Όσοι εμφανίσουν αδήλωτα κεφάλαια θα απαλλαγούν από ποινικές κυρώσεις
Προωθείται νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα προϊόντα καπνού
Για τον φετινό ΕΝΦΙΑ ανακοινώνει ότι θα ξεκινήσει η εκκαθάρισή του από τον Ιούλιο, όταν θα ολοκληρωθεί η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Θα είναι και φέτος σε πέντε μηνιαίες δόσεις.

Νέα ευκαιρία για ληξιπρόθεσμα χρέη

Νέα ευκαιρία για ληξιπρόθεσμα χρέη

Πρώτη καταχώρηση: 28/05/2016 - 10:52
Τελευταία δημοσίευση: 10:52Οικονομία
Νέα ευκαιρία για ληξιπρόθεσμα χρέη
Νέα ρύθμιση «αλά καρτ» με βάση τη φοροδοτική και εισφοροδοτική ικανότητα του κάθε οφειλέτη «μαγειρεύεται» για χρέη προς Ταμεία και εφορίες.
Στόχος είναι να εισρεύσει «ζεστό χρήμα» στα ασφαλιστικά Ταμεία και να… εξουδετερωθεί η κρυφή «βόμβα» των ανείσπρακτων οφειλών, που αγγίζουν τα 29 δισ. μόνο σε ΙΚΑ και ΟΑΕΕ, όπως και να επανενταχθούν στο σύστημα χιλιάδες οφειλέτες.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Έθνος», η λογική του νέου πλαισίου, που βρίσκεται υπό επεξεργασία, είναι να προσαρμόζεται στην ικανότητα του εκάστοτε οφειλέτη, ύστερα από έλεγχο των περιουσιακών του στοιχείων και της εισοδηματικής του κατάστασης.
Το ύψος και το πλήθος των δόσεων όπως και πιθανές ίσως εκπτώσεις σε πρόστιμα και προσαυξήσεις θα προσδιορίζονται με βάση συγκεκριμένα, ποσοτικά αντικειμενικά κριτήρια, ώστε η κάθε ρύθμιση να έχει εξατομικευμένο χαρακτήρα και να ανταποκρίνεται στις «πραγματικές ανάγκες», όπως λέγεται, των οφειλετών.
Το σχέδιο που βρίσκεται υπό επεξεργασία και πρέπει να εγκριθεί και από τους δανειστές πριν θεσμοθετηθεί, προβλέπει ρύθμιση με βάση τις οικονομικές δυνατότητες του οφειλέτη.
Κεντρική λογική της νέας ρύθμισης είναι να δώσει πρόσβαση στο ευνοϊκό καθεστώς σε όσους μπορούν να αποδείξουν πως έχουν πραγματικά ανάγκη να ενταχθούν και δεν έχουν τη δυνατότητα να συμμορφωθούν – για παράδειγμα με την πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, αποκλείοντας ταυτόχρονα τους κλασικούς «μπαταχτσήδες».
Τεκμηριώνοντας ο οφειλέτης την εισφοροδοτική του ικανότητα και τον βαθμό ρευστότητάς του θα μπορεί να «κερδίσει» ένα… εξατομικευμένο πακέτο αποπληρωμής της οφειλής του βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.
Ωστόσο όπως υπογραμμίζουν αξιωματούχοι του υπουργείου Εργασίας, κανείς δεν έχει συμφέρον να εγκαταλείψει ρυθμίσεις που ήδη εξυπηρετεί, προσδοκώντας κάτι ευνοϊκότερο.
Σε πρώτη φάση θα γίνεται διασταύρωση οφειλών. Αν δηλαδή κάποιος χρωστά στον ασφαλιστικό του φορέα και στην Εφορία, οφείλει δηλαδή εισφορές και φόρους, τότε θα επιδιώκεται συνολική διευθέτηση του χρέους μέσα και από τη σταδιακή συνεργασία του ΚΕΑΟ (Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών) με τη ΓΓΔΕ (Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων).
Με την πρόσφατη, άλλωστε, ασφαλιστική μεταρρύθμιση θεσπίστηκε το κοινό μητρώο των υπόχρεων καταβολής ασφαλιστικών εισφορών και φόρου εισοδήματος.
Διαβάστε επίσης:

Αλεξιάδης: Ανατροπές σε φόρους ακινήτων, τέλη κυκλοφορίας και αδήλωτα εισοδήματα

Πότε και πώς έρχονται τα «δώρα» της ΕΚΤ

Κύκλοι ΥΠΟΙΚ: Διασφαλίστηκε ότι η περίοδος της διαπραγμάτευσης δεν θα επιβαρύνει την οικονομία



ΦΟΡΟΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ Υπολογίστε πόσο ΕΝΦΙΑ θα πληρώσετε φέτος - Ποιοι ιδιοκτήτες είναι οι τυχεροί (πίνακας)

ΦΟΡΟΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Υπολογίστε πόσο ΕΝΦΙΑ θα πληρώσετε φέτος - Ποιοι ιδιοκτήτες είναι οι τυχεροί (πίνακας)

Υπολογίστε πόσο ΕΝΦΙΑ θα πληρώσετε φέτος - Ποιοι ιδιοκτήτες είναι οι τυχεροί (πίνακας)

Εντός του Ιουλίου και σε πέντε δόσεις θα αρχίσει να πληρώνεται ο φετινός φόρος ακινήτων. Ο ΕΝΦΙΑ για εκατομμύρια Ελληνες δεν θα αλλάξει, αλλά για περισσότερους από 530 χιλιάδες ιδιοκτήτες θα αυξηθεί λόγω της μείωση του αφορολόγητου για τον συμπληρωματικό φόρο από τις 300 στις 200 χιλιάδες ευρώ αντικειμενική αξία
Ωστόσο, η μείωση των αντικειμενικών αξιών που διέταξε το ΣτΕ, οδηγεί και σε αντίστοιχη μείωση τηςαξίας των ακινήων με βάση την οποία η εφορία υπολογίζει τον φόρο.
Σύμφωνα με πίνακα δημοσιεύει το fpress.gr, υπάρχουν δεκάδες περιοχές στις οποίες μειώνεται η αντικειμενική αξία, οπότε, όσοι ιδιοκτήτες δεν έχουν αξία άνω των 200 χιλ. ευρώ θα δουν τα εκκαθαριστικά τους να προβλέπουν μικρότερο φόρο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τη μελέτη του ΣΕΒ,μ τρία στα τέσσερα φυσικά πρόσωπα που πιάνονται στην «τσιμπίδα» του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ θα πληρώσουν μικρά ποσά, ενώ ένας στους τέσσερις θα πληρώσει κατά μέσο όρο περίπου 4.500 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα ο ΣΕΒ υποστηρίζει ότι φέτος:
• 485.505 ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν να καταβάλουν τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ και το συνολικό ποσό φόρου που θα τους καταλογιστεί θα φθάσει τα 566 εκατ. ευρώ.
• Από τα 485.505 αυτά φυσικά πρόσωπα, τα 363.456 ή ποσοστό 74,86% του συνόλου, δηλαδή τρεις στους τέσσερις φορολογούμενους θα κληθούν να πληρώσουν συνολικά 14,6 εκατ. ευρώ. Κάθε ένας από τους φορολογούμενους αυτούς θα πληρώσει, δηλαδή, κατά μέσο όρο μόλις 40 ευρώ συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ.
• Οι υπόλοιποι 122.049 θα πληρώσουν συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ συνολικού ύψους 551 εκατ. ευρώ, δηλαδή από 4.514 ευρώ ο καθένας κατά μέσο όρο.
• Οι τέσσερις πλουσιότεροι από αυτούς θα υποχρεωθούν να καταβάλουν συνολικά 2,4 εκατ. ευρώ συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, δηλαδή από 599.935 ευρώ ο καθένας κατά μέσο όρο.
Άλλοι 29 μεγαλοϊδιοκτήτες θα πληρώσουν συνολικά 8,3 εκατ. ευρώ, δηλαδή από 287.620 ευρώ ο καθένας κατά μέσο όρο, ενώ άλλοι 113 λιγότερο πλούσιοι θα κληθούν να καταβάλουν συνολικά 14,6 εκατ. ευρώ, ήτοι 128.857 ευρώ ο καθένας. Ο αυξημένος συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ του 2016 θα ανέλθει σε 22.432 ευρώ κατά μέσο όρο για 6.784 φορολογούμενους.
• 45.084 νομικά πρόσωπα θα υποχρεωθούν να πληρώσουν συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ συνολικού ύψους 242 εκατ. ευρώ, 33 εταιρείες θα καταβάλουν 40 εκατομμύρια ευρώ και 2.300 εταιρείες (πολλές εκ των οποίων λόγω της δραστηριότητας τους έχουν σημαντικές επενδύσεις σε ακίνητα) 140 εκατ. ευρώ.
• Συνολικά, 530.589 φυσικά και νομικά πρόσωπα θα κληθούν να καταβάλουν συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ συνολικού ύψους 808 εκατ. ευρώ.
Ο κύριος φόρος του ΕΝΦΙΑ υπολογίζεται για κάθε ακίνητο ξεχωριστά, ανά τετραγωνικό, με ειδικούς συντελεστές που κλιμακώνονται ανάλογα με την Τιμή Ζώνης του ακινήτου, ενώ ο συμπληρωματικός φόρος υπολογίζεται στο σύνολο της αξίας των ακινήτων, με ειδική κλίμακα.
Αναλυτικά, οι... τυχεροί του νέου ΕΝΦΙΑ που θα μπορέσουν να υπολογίζουν τι θα πληρώσουν σε περίπου ένα μήνα είναι:

Περιοχές όπου η μείωση της τιμής ζώνης φέρνει και μείωση ΕΝΦΙΑ
 ΠεριοχήΠαλαιά τιμή ζώνηςΝέα τιμή ζώνηςΠαλαιός ΕΝΦΙΑ ανά τ.μΝέος ΕΝΦΙΑ ανά τ.μ
1ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ (ανώτ)11009503,72,9
2ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ (ανώτ)2050170064,5
3ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ (ανώτ)11009503,72,9
4Δ. Αθηναίων-α' διαμέρισμα (κατώτ)11009503,72,9
5Δ. Αθηναίων-β' διαμέρισμα (κατώτ)11009503,72,9
6Δ. Αθηναίων-γ' διαμέρισμα (κατώτ)11009503,72,9
7Δ. Αθηναίων - γ' διαμέρισμα (ανώτ)275023007,66
8Δ. Αθηναίων - έβδομο διαμέρισμα (ανώτ)330030009,27,6
9ΑΛΙΜΟΥ (ανώτ)285024007,66
10ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ (ανώτ)255021507,66
11ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ (κατώτ)155012504,53,7
12ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ (ανώτ)2050170064,5
13ΒΥΡΩΝΟΣ (ανώτ)160013004,53,7
14ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ (κατώτ)11009503,72,9
15ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ (ανώτ)155012504,53,7
16ΓΛΥΦΑΔΑΣ (κατώτ)155012504,53,7
17ΔΑΦΝΗΣ (κατώτ)11009503,72,9
18ΕΚΑΛΗΣ (κατώτ)2050170064,5
19ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ (ανώτ)305028009,27,6
20ΖΩΓΡΑΦΟΥ (ανώτ)175014504,53,7
21ΙΛΙΟΥ (κατώτ)8007502,92,8
22ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ (κατώτ)115010003,72,9
23ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ (ανώτ)2200180064,5
24ΚΑΜΑΤΕΡΟΥ (κατώτ)8007502,92,8
25ΛΥΚΟΒΡΥΣΕΩΣ (ανώτ)160013004,53,7
26ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ (κατώτ)10509003,72,9
27ΜΟΣΧΑΤΟΥ (κατώτ)115010003,72,9
28ΜΟΣΧΑΤΟΥ (ανώτ)2200180064,5
29ΝΕΑΣ ΕΡΥΘΡΑΙΑΣ (ανώτ)360034509,59,2
30ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ (ανώτ)170014004,53,7
31ΝΕΑΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ (ανώτ)2300190064,5
32ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ (κατώτ)11009503,72,9
33ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ (ανώτ)2450200064,5
34ΝΕΟΥ ΨΥΧΙΚΟΥ (κατώτ)180014504,53,7
35ΝΕΟΥ ΨΥΧΙΚΟΥ (ανώτ)2400195064,5
36ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ (ανώτ)305028009,27,6
37ΠΕΝΤΕΛΗΣ (κατώτ)2150175064,5
38ΠΕΝΤΕΛΗΣ (ανώτ)275023007,66
39ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ (κατώτ)8007502,92,8
40ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΕΩΣ (κατώτ)10509003,72,9
41ΠΕΥΚΗΣ (κατώτ)155012504,53,7
42ΤΑΥΡΟΥ (ανώτ)11009503,72,9
43ΦΙΛΟΘΕΗΣ (κατώτ)275023007,66
44ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ (κατώτ)11009503,72,9
45ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ (ανώτ)155012504,53,7
46ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ (ανώτ)265022507,66
47ΧΟΛΑΡΓΟΥ (ανώτ)2200180064,5
48ΨΥΧΙΚΟΥ (κατώτ)325029509,27,6

ΑΡΣΗ ΤΩΝ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 2 ΙΟΥΝΙΟΥ Ποιες αλλαγές πρέπει να κάνει η κυβέρνηση για να πάρουμε τη δόση

ΑΡΣΗ ΤΩΝ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΩΝ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 2 ΙΟΥΝΙΟΥ

Ποιες αλλαγές πρέπει να κάνει η κυβέρνηση για να πάρουμε τη δόση

Ποιες αλλαγές πρέπει να κάνει η κυβέρνηση για να πάρουμε τη δόση

Με το... μαχαίρι στο λαιμό και με προθεσμία τεσσάρων ημερών πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε σειρά ρυθμίσεων που θα άρουν τις εκκρεμότητες με τους δανειστές ώστε να αποφασιστεί η εκταμίευση της δόσης. Μέχρι τις 2 Ιουνίου, την Πέμπτη δηλαδή πρέπει να γίνει σκληρή δουλειά καθώς οι Θεσμοί έχουν ζητήσει αλλαγές στους νόμους που προσφάτως ψηφίστηκαν.
Οπως αναφέρει η Καθημερινή, εφόσον υιοθετηθούν οι αλλαγές, οι θεσμοί θα πρέπει να συντάξουν την έκθεση προόδου (cοmpliance report) για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Στη συνέχεια θα πρέπει ορισμένα από τα εθνικά κοινοβούλια των χωρών της Ευρωζώνης να εγκρίνουν την αποδέσμευση της δόσης (όπως το γερμανικό, το ολλανδικό κ.λπ.) και αμέσως μετά ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) να κινήσει τις διαδικασίες για την εκταμίευση της δόσης.
Η διαδικασία αυτή εκτιμάται ότι θα χρειαστεί περίπου 20 ημέρες. Στο οικονομικό επιτελείο υποστηρίζουν ότι για να μην προκύψει σοβαρό ταμειακό πρόβλημα, θα πρέπει η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί έως το τελευταίο 10ημερο του Ιουνίου. Και κατ’ επέκταση θα πρέπει να έχουν νομοθετηθεί οι αλλαγές μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα και ιδανικά έως την 1 Ιουνίου.

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που έχει ζητήσει η τρόικα, οι κυριότερες είναι:

• Η πώληση των «κόκκινων» δανείων που έχουν την εγγύηση του Δημοσίου. Ο κ. Τσακαλώτος ανέφερε χθες πως υπάρχει διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για το θέμα αυτό, καθώς από τα δάνεια που έχουν την εγγύηση του Δημοσίου, περίπου 1,5 δισ. ευρώ είναι «κόκκινα». Αυτό σημαίνει ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να κληθεί το Δημόσιο να τα εξοφλήσει και η επιβάρυνση για τα δημόσια οικονομικά της χώρας να μεταφερθεί στους πολίτες μέσω της επιβολής νέων μέτρων. Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός δήλωσε πως οι θεσμοί είναι «θετικοί» στο να βρεθεί λύση και να μη δημιουργηθεί κίνδυνος νέων μέτρων.
• Ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού. Ολες οι εμπλεκόμενες πλευρές συμφώνησαν στο να υπάρξει παράταση ενός μήνα (για τις 23 Ιουνίου) για την υπογραφή του Μνημονίου Συνεννόησης με τους επενδυτές. Αυτή τη στιγμή γίνονται προσπάθειες για να υπογραφεί το Μνημόνιο νωρίτερα. Κάποιες πληροφορίες ανέφεραν ότι μπορεί να υπάρξουν εξελίξεις και εντός της επόμενης εβδομάδας.
• Αλλαγές στο νομικό καθεστώς που θα διέπει το διοικητικό συμβούλιο του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, καθώς και για τη νομική κάλυψή του. Γενικά για το νέο Ταμείο, ο υπουργός ανέφερε πως αποτελεί μια πρόκληση η σωστή αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που θα υπάγονται σε αυτό. Εκανε λόγο για ανάγκη εξυγίανσης ορισμένων ΔΕΚΟ, ακόμη και πώλησης κάποιων (εκτός από τις «κομβικές ΔΕΚΟ» όπως για παράδειγμα η ΕΥΔΑΠ).
• Παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό. Εκτός από το θέμα που έχει προκύψει με το ΕΚΑΣ, υπάρχει και σειρά άλλων διορθώσεων που ζητούν οι δανειστές. Για παράδειγμα, ζητούν διόρθωση στην κλίμακα εκπτώσεων που προβλέπεται για την περίοδο 2017-2020 για τους αυτοαπασχολούμενους, αλλά και αλλαγή στις διατάξεις που διατηρούν σε κάποιο βαθμό το ευνοϊκό καθεστώς που προβλέπεται για τους αγρότες και τους περίπου 45.000 μικροεπαγγελματίες που ασφαλίζονται στον ΟΓΑ. Για το θέμα με το ΕΚΑΣ, ο κ. Τσακαλώτος υποστήριξε χθες πως δεν έχει ληφθεί οριστική απόφαση, αλλά επανέλαβε πως αν χρειαστεί να επιστραφούν αναδρομικά από τους δικαιούχους από τους οποίους θα κοπεί το βοήθημα, αυτό το εισόδημα που θα «χάσουν», θα βρεθεί τρόπος να τους επιστραφεί.
• Αλλαγές σε φράσεις και λέξεις σε διάφορες διατάξεις των νόμων.Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται και κάποιες διορθώσεις στις διατάξεις για τον αυτόματο μηχανισμό περικοπής δαπανών. Πάντως, αρμόδια στελέχη υποστηρίζουν ότι οι αλλαγές αυτές είναι άνευ ουσίας, ενώ ο κ. Τσακαλώτος δήλωσε χθες για τον «κόφτη» ότι η ενεργοποίησή του δεν είναι ορατή, καθώς, εξαιτίας των ήδη καλών αποτελεσμάτων του προϋπολογισμού εν μέσω ύφεσης και του ότι η οικονομία θα περάσει στην ανάπτυξη, μεγεθύνονται τα θετικά της μεγέθη.
ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

ΥΠΟΙΚ: H περίοδος της διαπραγμάτευσης δεν θα επιβαρύνει την οικονομία

ΥΠΟΙΚ: H περίοδος της διαπραγμάτευσης δεν θα επιβαρύνει την οικονομία

«Με τη συμφωνία του καλοκαιριού και τους χειρισμούς στην οικονομία, διασφαλίστηκε ότι η περίοδος της διαπραγμάτευσης δεν θα επιβαρύνει την οικονομία» σχολίασαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, κύκλοι του υπουργείου Οικονομίας.
Τα στελέχη του υπουργείου σχολίασαν ότι «η κυβέρνηση Σαμαρά είχε συμφωνήσει για πρωτογενή πλεονάσματα 3% το 2015 και 4,3% το 2016. Δεδομένου ότι αυτά κατευθύνονται στην εξυπηρέτηση του χρέους, που είναι προς το εξωτερικό της οικονομίας, ουσιαστικά αφαιρούνται από το ΑΕΠ. Άρα την περίοδο 2015-2016, θα αφαιρούταν από το ΑΕΠ περί το 7,3%. Από την άλλη πλευρά όμως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν το φθινόπωρο του 2014, η ελληνική οικονομία θα «έτρεχε» με 2,9% το 2015 και 3,7% το 2016. Θα υπήρχε, άρα, σωρευτική αύξηση του ΑΕΠ περί το 6,7%, μικρότερη δηλαδή του ποσού που θα έπρεπε να αφαιρεθεί μέσω των πρωτογενών πλεονασμάτων, κατά περίπου 0,7 μονάδες».
Όπως εξηγούν στο ΑΠΕ οι ίδιοι παράγοντες, το καλοκαίρι συμφωνήθηκαν ως νέοι στόχοι, πρωτογενές έλλειμμα 0,25% το 2015 και πλεόνασμα 0,5% το 2016. Συνολικά, δηλαδή, θα υπάρξει οριακή διαρροή για το ΑΕΠ, περί το 0,25%.
Υπενθυμίζεται στο μεταξύ ότι το 2015 το ΑΕΠ συρρικνώθηκε 0,2% ενώ αντίστοιχες (0,3%) είναι οι εκτιμήσεις για φέτος, κατά συνέπεια το τελικό αποτέλεσμα είναι αντίστοιχο εκείνου που θα προέκυπτε αν η οικονομία αναπτυσσόταν με το ρυθμό που προέβλεπε η Κομισιόν στα τέλη του 2014 αλλά ταυτόχρονα ίσχυαν οι αρχικοί στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
«Διασφαλίσαμε ότι τα μέτρα που προέβλεπε η συμφωνία του καλοκαιριού για την πρώτη αξιολόγηση (3% του ΑΕΠ) θα πλήξουν όσο το δυνατόν λιγότερο τους ασθενέστερους και δεν θα οδηγήσουν την οικονομία σε νέα ύφεση. Κι αυτό επειδή η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς ιδιώτες (υπερβαίνουν τα 5,5 δισ. ευρώ) εντός του 2016 θα εξισορροπήσει την αφαίμαξη της οικονομίας από τα μέτρα (η οποία μάλιστα αφορά την επόμενη διετία και όχι το προσεχές εξάμηνο)» σημείωσαν οι ίδιοι παράγοντες.
Προφανώς, συνέχισαν οι ίδιοι παράγοντες, τα χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα συνεπάγονται βραδύτερη αποπληρωμή χρέους, οπότε θα μπορούσε κάποιος να υποστηρίξει ότι η διαπραγμάτευση «φούσκωσε» το χρέος. Στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο: Το μεγάλο όφελος της διαπραγμάτευσης αφορά την αναδιάρθρωση του χρέους, δηλαδή τη σημαντική μείωση του βάρους που αυτό συνεπάγεται. Συμφωνήθηκε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα παρουσιαστούν στο ΔΝΤ όλα εκείνα τα τεχνικά εργαλεία που θα διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του χρέους μακροπρόθεσμα. Μία ημέρα νωρίτερα, το ΔΝΤ σε έκθεση του περιέγραφε τους όρους βιωσιμότητας, μεταξύ των οποίων είναι ο περιορισμός των πρωτογενών πλεονασμάτων στο επίπεδο του 1,5% του ΑΕΠ. Η διαφορά σε σχέση με όσα είχε συμφωνήσει η κυβέρνηση Σαμαρά (πλεονάσματα 4,5%) είναι τεράστια, καθώς ετησίως τα πρόσθετα μέτρα θα ήταν ισόποσα με το σύνολο των μέτρων που απαιτήθηκαν για να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση. Κάτι τέτοιο θα ήταν οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικά απίθανο, καθιστώντας το μέλλον της οικονομίας αβέβαιο και άρα αποθαρρύνοντας μακροπρόθεσμες επενδύσεις.
«Πλέον, μετά τη συμφωνία στο Eurogroup, υπάρχει στο τραπέζι για πρώτη φορά ένα δύσκολο αλλά ρεαλιστικό σενάριο οριστικής λύσης του προβλήματος χρέους» καταλήγουν οι ίδιες πηγές.
ΗΤΑΝ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗ ΔΕΣΜΕΥΣΗ

Μάρδας: Ελπίδες για την εξεύρεση ισοδυνάμων που να αντισταθμίσουν την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά

Μάρδας: Ελπίδες για την εξεύρεση ισοδυνάμων που να αντισταθμίσουν την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά

 Την εκτίμηση ότι μπορεί να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα για την αύξηση του ΦΠΑ στα νησιά, έκανε ο υφυπουργός Δ Μάρδας.
Μιλώντας στο ραδιοσταθμό «Αθήνα 9.84», ο κ. Μάρδας είπε πως «υπήρχε μια μνημονιακή δέσμευση εδώ και πολύ καιρό. Τα συγκεκριμένα νησιά βρίσκονταν σε ένα ευνοϊκότερο καθεστώς από άλλα νησιά, σύμφωνα με την συνταγματική υποχρέωση η οποία υπήρχε. Από εκεί και πέρα, μπορούν να βρεθούν πολλά άλλα μέτρα πολιτικής που θα υποκαταστήσουν αυτή τη δυσμενή επίπτωση της αύξησης του Φ.Π.Α στα νησιά. Σε ένα πλούσιο νησί, δεν ξέρω κατά πόσο θα προσέξει ένας τουρίστας την αύξηση του Φ.Π.Α. Όσον αφορά στην συνταγματικότητα αυτού του μέτρου, πρέπει να συζητήσετε με συνταγματολόγους. Το σύνταγμα ορίζει μια ευνοϊκότερη μεταχείριση και ως εκ τούτου μπορούν να βρεθούν κάποια άλλα μέτρα πολιτικής που να οδηγήσουν σε κάποιο τέτοιο αποτέλεσμα...».
Σε σχέση με την αύξηση της φορολογίας σε μια σειρά προϊόντων, ο κ. Μάρδας εξήγησε ότι η κυβέρνηση επέλεξε ως πολιτική για την υλοποίηση των δεσμεύσεων, να αυξήσει λίγο τους φόρους σε πολλά προϊόντα και αγαθά αντί για μια θεαματική αύξηση.
«Εμείς αυτό που κάναμε σε ό,τι αφορά όλο αυτό το φορολογικό πακέτο, ήταν να «σκορπίσουμε» τους φόρους σε πολλά μέρη - δεν υπάρχουν μεγάλες θεαματικές αυξήσεις - γιατί θεωρούμε ότι αυτή η πολιτική είναι πολύ καλύτερη απέναντι στους πολίτες, από το να δέχεται ένας πολίτης την ομοβροντία μιας αύξησης του Φ.Π.Α κατά 10% σε ένα χώρο. Αυτές ήταν οι λύσεις που βρίσκονταν πάνω στο τραπέζι. Ή ένα «σκόρπισμα» πολλών μικρών φόρων δεξιά και αριστερά ή μια μεγάλη ομοβροντία...»
Σε κάθε περίπτωση, «όποια μέτρα επιβάλλονται αυτή τη χρονική περίοδο και έχουν επιβληθεί και επιβαρύνουν τα εισοδήματα των πολιτών έχουν βραχυχρόνια ισχύ» διαβεβαίωσε ο υφυπουργός, «με την έννοια ότι, από την στιγμή που ανακάμπτει η ελληνική οικονομία, θα αρχίσουν να έρχονται ελαφρύνσεις»: «Το 24% Φ.Π.Α είναι βέβαιο ότι θα μειωθεί, όπως και διάφορα άλλα βάρη που έχουν επιβληθεί. Από εκεί και πέρα το παιχνίδι, έτσι ώστε να φτάσουμε σε θετικές εξελίξεις που συνδέονται με την απάλειψη όλων αυτών των βαρών, έγκειται σε δύο σημεία. Το ένα είναι ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας με διάφορα μέτρα που εδώ και χρόνια έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί και αυτό δεν έχει γίνει. Τολμάμε να κάνουμε κάποια πράγματα. Έχουμε το θέμα των πρόωρων συντάξεων που κανείς δεν τολμούσε να το αγγίξει, όχι να το λύσει στο παρελθόν - και εμείς το οδηγήσαμε σε ένα τέλος. Το δεύτερο κομμάτι είναι το θέμα της ανάπτυξης. Αυτά τα δύο στοιχεία θα οδηγήσουν στη λύση του ζητήματος που συνδέεται με το πρώτο μέρος, δηλαδή την απάλειψη των βαρών που έχουν επιβληθεί όλο αυτό το χρονικό διάστημα».
Τέλος, για τις λεκτικές διαφοροποιήσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ για τις επενδύσεις και τις αποκρατικοποιήσεις, ο κ. Μάρδας είπε πως «η λύση που θα δοθεί και θα δώσει μια ανάταση στον προϋπολογισμό και στην ελληνική κοινωνία, είναι η ανάπτυξη. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι ένας πολιτικός λειτουργεί χωρίς να έχει στο μυαλό του, πώς θα φέρει επενδύσεις στη χώρα...Αφήστε τι βλέπετε συχνά σε επίπεδο κάποιων δηλώσεων. Αυτά που πρέπει να γίνουν, γίνονται».