Παρασκευή, 12 Αυγούστου 2016

Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων: Ανακοίνωση για το πόθεν έσχες




ΕΝΩΣΗ ΔΙΚΑΣΤΩΝ και ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΩΝ

ΕΝΩΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΣΤΩN

ΕΝΩΣΗ  ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΩΝ  ΕΛΛΑΔΑΣ


ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Σας γνωρίζουμε ότι για τις δηλώσεις πόθεν έσχες και οικονομικών συμφερόντων του έτους 2016, ισχύουν πλέον οι διατάξεις του ν. 4389/2016 (άρθρα 172-183). Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού οι δηλώσεις υποβάλλονται μόνον ηλεκτρονικά. Ειδικά για τους δικαστικούς λειτουργούς, οι δηλώσεις θα υποβάλλονται πλέον στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας Γ' Μονάδα (άρθρο 174 του νόμου) και όχι στην αρμόδια υπηρεσία της Βουλής. Σύμφωνα με τον ν.4409/2016 ( άρθρο 66 ) η προθεσμία για την υποβολή των σχετικών δηλώσεων αρχίζει την 1-10-2016 και λήγει στις 31-12-2016.

Το περιεχόμενο των δηλώσεων, για το οποίο προβλέπει το άρθρο 173 του νόμου 4389/2016, θα καθορισθεί με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αναπληρωτή Υπουργού Δικαιοσύνης που δεν έχει ακόμη εκδοθεί, αφού η προθεσμία για την έκδοσή της παρατάθηκε με το άρθρο 66 του ν. 4409/2016 για διάστημα 4 μηνών από την δημοσίευση του ν. 4389/2016 που έλαβε χώρα στις 27-5-2016. Κατόπιν των νεότερων αυτών ρυθμίσεων θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι δεν είναι πλέον δυνατή η υποβολή χειρογράφων δηλώσεων με το περιεχόμενο που είχε καθορισθεί με την απόφαση της Προέδρου της Βουλής της 30-9-2015 και θα πρέπει να αναμένουμε την έκδοση της νέας κοινής υπουργικής αποφάσεως. Σχετικά με το θέμα αυτό μπορείτε να συμβουλευθείτε και την ιστοσελίδα της Αρχής.

Η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων στην Αρχή θα γίνεται μέσω των προσωπικών κωδικών Taxisnet στην ηλεκτρονική διεύθυνση pothen@hellenic-fiu.gr.

Οι Πρόεδροι των Ενώσεων

Χριστόφορος Σεβαστίδης
Πρόεδρος Πρωτοδικών

Ειρήνη Γιανναδάκη
Πρόεδρος  Εφετών

Δημήτρης  Ασπρογέρακας
Εισαγγελέας  Εφετών

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ ΕΝΦΙΑ: Το μεγάλο κόλπο που «φουσκώνει» τα εκκαθαριστικά - Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερο φόρο

ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ

ΕΝΦΙΑ: Το μεγάλο κόλπο που «φουσκώνει» τα εκκαθαριστικά - Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερο φόρο

ΕΝΦΙΑ: Το μεγάλο κόλπο που «φουσκώνει» τα εκκαθαριστικά - Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερο φόρο

Μεγάλες παγίδες που κρύβουν περισσότερο φόρο ακινήτων για εκατομμύρια ιδιοκτήτες, κρύβουν τα εκκαθαριστικά που θα αρχίσουν να αναρτώνται στο Taxis από τις 18 Αυγούστου και μετά.
Με «τρικ» το υπουργείο Οικονομικών ανεβάζει τις αντικειμενικές αξίες και τους συντελεστές παλαιότητας και τα ποσά θα είναι αυξημένα και παρά το γεγονός ότι αξίες είναι  μειωμένες κατά 4% έως και 38%, εκατομμύρια ιδιοκτήτες να χρεωθούν και πάλι άδικα με επιπλέον ΕΝΦΙΑ.
Τη διετία 2014-2015 οι περισσότεροι ιδιοκτήτες κτισμάτων κατέβαλαν τον ΕΝΦΙΑ με «καπέλο» από 33% έως και 67%, επειδή το υπουργείο Οικονομικών επέβαλε τον φόρο αυτό με βάση τις αντικειμενικές αξίες που ίσχυαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015 για τα νεόκτιστα διαμερίσματα και χωρίς να συνυπολογίσει την παλαιότητα των κτισμάτων.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ, το οποίο προβλέπει ο ν. 4223/2014, καταρτίστηκε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπερφορολογεί αδίκως εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών κατοικιών. Από τα στοιχεία και τα αναλυτικά παραδείγματα που παρουσιάζουμε, προκύπτει ότι:
* Ο υπολογισμός του κύριου ΕΝΦΙΑ για όλες τις κατοικίες παλαιότητας άνω του 1 έτους έγινε με βάση τις αντικειμενικές αξίες που τέθηκαν σε ισχύ από το 2007 έως την 20ή-5-2015 για τα νεόδμητα κτίρια, δηλαδή με βάση τιμές οι οποίες βρίσκονται σε επίπεδα σημαντικά υψηλότερα των πραγματικών αξιών των παλαιών κτισμάτων.
Ως βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ χρησιμοποιήθηκαν, δηλαδή, οι τιμές ζώνης ανά τετραγωνικό μέτρο, οι οποίες καθορίστηκαν το 2007 για τον υπολογισμό των φορολογητέων αξιών των νεοανεγερθέντων κτισμάτων.
* Η παλαιότητα των κατοικιών που κατέχουν οι φορολογούμενοι δεν ελήφθη υπόψη και η τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων δεν μειώθηκε, ενώ σε πολλές περιπτώσεις αυξήθηκε κιόλας. Αυτό συνέβη επειδή το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ συμπεριέλαβε «συντελεστές παλαιότητας», οι οποίοι δεν μειώνουν τον φόρο ανάλογα με τα έτη που έχουν παρέλθει από την ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής άδειας αλλά τον… αυξάνουν όσο λιγότερα είναι τα έτη αυτά, δηλαδή όσο νεότερο είναι το κάθε κτίσμα.
Είναι δηλαδή συντελεστές οι οποίοι κρατούν τον φόρο σταθερό για τα πολύ παλαιά κτίσματα, «ηλικίας» άνω των 25 ετών, και τον αυξάνουν περαιτέρω για όσα ακίνητα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και… 1 έτος!
Δύο είναι τα κόλπα που θα ανεβάσουν το φόρο
1 Για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ, το υπουργείο Οικονομικών καθιέρωσε μία κλίμακα συντελεστών Βασικού Φόρου. Οι συντελεστές αυτοί αυξάνουν όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα των τιμών ζώνης ανά τ.μ. Ξεκινούν από τα 2 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τ.μ. και φθάνουν μέχρι τα 13 ευρώ ανά τ.μ. για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης άνω των 5.000 ευρώ. Οι «τιμές ζώνης ανά τ.μ. που ελήφθησαν υπόψη για την κλιμάκωση των συντελεστών του Βασικού Φόρου ήταν οι αντικειμενικές τιμές ανά τ.μ. οι οποίες ισχύουν ανά περιοχή για νεόδμητα διαμερίσματα 1ου ορόφου με πρόσοψη σε ένα δρόμο. Δηλαδή η βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν οι αντικειμενικές αξίες νεόκτιστων διαμερισμάτων 1ου ορόφου με μία μόνο πρόσοψη σε δρόμο.
2 Ο φόρος που προέκυψε για κάθε κτίσμα, όσο παλαιό κι αν ήταν, δεν μειώθηκε λόγω παλαιότητας, καθώς δεν εφαρμόστηκαν οι μειωτικοί συντελεστές παλαιότητας 0,6 έως 0,9 που ισχύουν κανονικά για τα ακίνητα «ηλικίας» ενός έτους και άνω. Οι μειωτικοί αυτοί συντελεστές εφαρμόστηκαν στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ (ο οποίος το 2014 και το 2015 επιβλήθηκε σε όσους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ). Εφαρμόζονται επίσης και κατά τον υπολογισμό των φόρων στις μεταβιβάσεις, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων.
Αντιθέτως, για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ των ετών 2014 και 2015 χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι άλλοι… εξωπραγματικοί «συντελεστές παλαιότητας» που, αντί να μειώνουν, αυξάνουν τον φόρο όσο πιο νέο είναι ένα κτίσμα! Οι «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν αυξητικοί, όχι μειωτικοί, όπως θα ήταν το δίκαιο: Ξεκινούν από το 1 για κτίσματα που έχουν ανεγερθεί από το 1930 μέχρι και πριν από 26 χρόνια και φθάνουν μέχρι το 1,25 για κτίσματα που έχουν κατασκευαστεί την τελευταία τετραετία!
Έτσι, ενώ ο Βασικός Φόρος υπολογίστηκε με βάση τις αντικειμενικές αξίες ολοκαίνουργιων κτισμάτων, δεν μειώθηκε καθόλου για όσα από τα κτίσματα αυτά έχουν παλαιότητα άνω των 25 ετών, ενώ για όσα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και 1 έτος ο Βασικός Φόρος (αν και αντιπροσωπεύει – επαναλαμβάνουμε– αντικειμενικές τιμές καινούργιων κτισμάτων) προσαυξήθηκε περαιτέρω κατά 5% έως και 25%, καθώς οι «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν κλιμακώνονται από 1,05 έως 1,25.

ΠΟΛ.1120/2016 Παράταση και αναστολή καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων που εκδηλώθηκαν στις 25 Ιουνίου 2016 στις Δημοτικές Ενότητες Τεγέας, Κορυθίου και Τρίπολης του Δήμου Τρίπολης και στους οικισμούς Μηλιάς των Τ.Κ. Νεστάνης, Λουκά της ΔΕ. Μαντινείας, Πηγαδακίων της Δ.Ε. Σκιρίτιδας, Ασέας και Αθηναίου της Δ.Ε. Βαλτετσίου του Δήμου Τρίπολης της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου

ΠΟΛ.1120/2016
Παράταση και αναστολή καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων που εκδηλώθηκαν στις 25 Ιουνίου 2016 στις Δημοτικές Ενότητες Τεγέας, Κορυθίου και Τρίπολης του Δήμου Τρίπολης και στους οικισμούς Μηλιάς των Τ.Κ. Νεστάνης, Λουκά της ΔΕ. Μαντινείας, Πηγαδακίων της Δ.Ε. Σκιρίτιδας, Ασέας και Αθηναίου της Δ.Ε. Βαλτετσίου του Δήμου Τρίπολης της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου


ΠΟΛ 1120/2016

(ΦΕΚ Β' 2479/11-08-2016)

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν. 1284/1982 (ΦΕΚ 114 Α'), όπως ισχύει, με τις οποίες εξουσιοδοτείται ο Υπουργός Οικονομικών να παρατείνει με αποφάσεις του τις προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων χρεών προς το Δημόσιο και Τρίτους που εισπράττονται από τις Δ.Ο.Υ. σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

2. Τις διατάξεις της παραγράφου 5 του πέμπτου άρθρου του Ν.2275/1994 (ΦΕΚ 238 Α'), όπως ισχύει, με τις οποίες ο Υπουργός Οικονομικών με αποφάσεις του που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δύναται σε εξαιρετικές περιπτώσεις σεισμών, πλημμύρων ή άλλων θεομηνιών από τις οποίες προκαλούνται σημαντικές ζημιές σε μεγάλο αριθμό φορολογουμένων να αναστέλλει την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο.

3. Τις διατάξεις του Ν.δ. 356/1974 (ΦΕΚ 90 Α' - Κ.Ε.Δ.Ε.), όπως ισχύουν.

4. Τις διατάξεις του Ν. 4174/2013 (ΦΕΚ 170 Α'-Κ.Φ.Δ.), όπως ισχύουν.

5. Την υπ' αριθ. Υ14/3.10.2015 (ΦΕΚ 2144 Β') απόφαση του Πρωθυπουργού « Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη».

6. Τη με αρ. πρωτ. 166779/1163/27.06.2016 απόφαση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου (ΑΔΑ: 6Δ167Λ1-ΔΓΛ) με την οποία κηρύχθηκαν σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας οι Δημοτικές Ενότητες Τεγέας, Κορυθίου και Τρίπολης του Δήμου Τρίπολης της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου λόγω των έντονων πλημμυρικών φαινομένων και κατολισθήσεων που εκδηλώθηκαν στις 25 Ιουνίου 2016 στις ανωτέρω Τοπικές Ενότητες.

7. Τη με αρ. πρωτ. 169544/1185/28.06.2016 απόφαση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου (ΑΔΑ: Ω2ΝΔ7Λ1-ΥΞΞ) με την οποία κηρύχθηκαν σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας οι οικισμοί Μηλιάς των Τ.Κ. Νεστάνης, Λουκά της Δ.Ε. Μαντινείας, Πηγαδακίων της Δ.Ε. Σκιρίτιδας, Ασέας και Αθηναίου της Δ.Ε. Βαλτετσίου του Δήμου Τρίπολης λόγω των έντονων πλημμυρικών φαινομένων και κατολισθήσεων που εκδηλώθηκαν στις 25 Ιουνίου 2016 στους ανωτέρω οικισμούς.

8. Το γεγονός ότι τα έντονα καιρικά φαινόμενα είχαν ως αποτέλεσμα να απορρυθμιστεί η κοινωνική και οικονομική ζωή στις ανωτέρω περιοχές.

9. Το γεγονός ότι από την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

1. Παρατείνονται μέχρι και την 27/12/2016 οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών των φυσικών προσώπων και των νομικών προσώπων και οντοτήτων, που έχουν την κύρια κατοικία ή την κύρια εγκατάσταση (έδρα) στις Δημοτικές Ενότητες Τεγέας, Κορυθίου και Τρίπολης του Δήμου Τρίπολης και στους οικισμούς Μηλιάς των Τ.Κ. Νεστάνης, Λουκά της Δ.Ε. Μαντινείας, Πηγαδακίων της Δ.Ε. Σκιρίτιδας, Ασέας και Αθηναίου της Δ.Ε. Βαλτετσίου του Δήμου Τρίπολης της Περιφερειακής Ενότητας Αρκαδίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου που λήγουν ή έληξαν από την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας έως και 27/12/2016. Έως την ίδια ημερομηνία και για τις ίδιες οφειλές και πρόσωπα, παρατείνονται και οι προθεσμίες καταβολής των δόσεων ρυθμίσεων / διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.

2. Αναστέλλεται μέχρι και την 27/12/2016 η πληρωμή των βεβαιωμένων και ληξιπροθέσμων, μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της παρούσης, οφειλών των ανωτέρω προσώπων και οντοτήτων.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 4 Αυγούστου 2016

Ο Αναπληρωτής Υπουργός
ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ


http://www.taxheaven.gr

ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΓΙΑ ΤΟ Ε9 Ξεκινά στις 18 Αυγούστου η ανάρτηση των ΕΝΦΙΑ

ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΓΙΑ ΤΟ Ε9

Ξεκινά στις 18 Αυγούστου η ανάρτηση των ΕΝΦΙΑ

Ξεκινά στις 18 Αυγούστου η ανάρτηση των ΕΝΦΙΑ

Ενόψει της έναρξης των εργασιών για την εκκαθάριση ΕΝΦΙΑ 2016, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων ενημερώνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων:
Η υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) έτους 2016 δεν θα είναι διαθέσιμη από την Πέμπτη 18 Αυγούστου, στις 08:00 π.μ., και μέχρι την ολοκλήρωση της έκδοσης- ανάρτησης των πράξεων διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ 2016 και το άνοιγμα των τροποποιητικών δηλώσεων ΕΝΦΙΑ 2016.
Οι εφαρμογές Φόρου Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων (Φ.Ε.Φ.Π. - Ε1), καθώς και η υποβολή δηλώσεων Στοιχείων Ακινήτων (Ε9) 2017, δεν θα είναι διαθέσιμες την ίδια ημέρα, μεταξύ 08:00 και 12:00.
Όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες του Περιουσιολογίου (όπως το Πιστοποιητικό ΕΝ.Φ.Ι.Α., υποβολές δηλώσεων Ε9 ετών 2010-2015), θα είναι διαθέσιμες κανονικά, καθ' όλη τη διάρκεια των εργασιών.

ΕΝΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ Νέα 48ωρο «λουκέτα» σε παραλιακό μπαρ και εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων

ΕΝΤΕΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ

Νέα 48ωρο «λουκέτα» σε παραλιακό μπαρ και εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων

Νέα 48ωρο «λουκέτα» σε παραλιακό μπαρ και εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων

Μία μεγάλη παρτίδα λαθραίων τσιγάρων εντόπισαν οι ελεγκτές του πέμπτου Τελωνείου Πειραιά, ύστερα από συντονισμένες ενέργειες και κατόπιν πληροφοριών που είχαν φθάσει στις αρμόδιες υπηρεσίες, σύμφωνα με ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΕΔΕ).
Συγκεκριμένα, κατασχέθηκαν 10.430.000 τσιγάρα, των οποίων οι δασμοί και οι φόροι που αντιστοιχούν στην αξία τους, φθάνουν στα 2.000.000 ευρώ.
Η συγκεκριμένη παρτίδα είχε δηλωθεί ως φορτίο με πετσέτες και είχε τελικό προορισμό τα Σκόπια.
Η ανακριτική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη.
Εξάλλου, συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι φορολογικοί έλεγχοι σε επιχειρήσεις, από τις αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν φοροδιαφεύγουν.
Σύμφωνα με πηγές από την Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, μπήκε 48ωρο λουκέτο σε παραλιακό μπαρ που βρίσκεται στον παραλιακό δρόμο Θεσσαλονίκης προς το αεροδρόμιο, καθώς μετά από σχετικό έλεγχο διαπιστώθηκε ότι δεν είχαν κοπεί 12 αποδείξεις.
Επίσης, σε έλεγχο σε εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων στο Πευκοχώρι Χαλκιδικής, διαπιστώθηκε ότι δεν είχε κοπεί καμία απόδειξη στη διάρκεια των τελευταίων 3 ημερών. Η συγκεκριμένη επιχείρηση θα σφραγιστεί από αύριο και για 48 ώρες, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες θα ενταθούν οι έλεγχοι στις επιχειρήσεις ενοικιάσεων αυτοκινήτων.
Αναφορικά με το πρόσφατο συμβάν στη Λίνδο της Ρόδου, όπου μετά από πολλά παράπονα τουριστών για μη χορήγηση αποδείξεων από τους ιδιοκτήτες των γαϊδουριών και υπερβολικές χρεώσεις μέχρι και 15 ευρώ, πηγές της ΓΓΔΕ αναφέρουν ότι μετά από σχετικό έλεγχο διαπιστώθηκε ότι ο Σύλλογος που έχει την σχετική εκμετάλλευση δεν έχει προχωρήσει καν σε έναρξη εργασιών στην Εφορία.

Αριθ. πρωτ.: ΑΤΚΕ 1109670 ΕΞ 2016 1530/ 19.7.2016 Αιτείται την άμεση παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας ώστε να μην θιγούν περαιτέρω τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, ενώ επισημαίνει την ανάγκη επίλυσης τυχόν δυσχερειών στη συμπλήρωση της φορολογικής τους δήλωσης

Αριθ. πρωτ.: ΑΤΚΕ 1109670 ΕΞ 2016 1530/ 19.7.2016
Αιτείται την άμεση παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας ώστε να μην θιγούν περαιτέρω τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, ενώ επισημαίνει την ανάγκη επίλυσης τυχόν δυσχερειών στη συμπλήρωση της φορολογικής τους δήλωσης

Αθήνα,19/07/2016 - 14:05
Αριθ. ΠρωτΑΤΚΕ 1109670 ΕΞ 2016 1530

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ταχ. Δ/νση: Λεωχάρους 2
Ταχ. Κωδ.: 105 62 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες: Μ.Λυμπέρη
Τηλέφωνο: 210 33.75.247

FAX: 210.32.35.135
e-mail: mlyb@1988.syzefxis.gov.gr

Σε απάντηση της  αναφοράς, που κατατέθηκε από τον Βουλευτή κ.Ν. Νικολόπουλο, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. δ' της παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 4172/2013, ο οποίος ισχύει για τα εισοδήματα που αποκτώνται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 01.01.2014 και μετά, το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες εμπίπτει στις κατηγορίες εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις που απαλλάσσονται από το φόρο. Με την ΠΟΛ.1094/17.4.2015 εγκύκλιο διαταγή διευκρινίστηκε ότι τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση-βοήθημα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (άτομα με ειδικές ανάγκες, ηλικιωμένους, άπορους, κλπ) από το Δημόσιο ή από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος του άρθρου 7 του ν. 4172/2013 και επομένως δε φορολογούνται. Τονίζεται ότι η εν λόγω διευκρίνιση αφορά σε ποσά που καταβάλλονται έκτακτα στα άτομα αυτά και δεν αποτελούν εισόδημα. Άλλωστε, συνιστά πάγια θέση της διοίκησης ότι ένα ποσό χαρακτηρίζεται ως εισόδημα όταν υπάρχει περιοδικότητα, μόνιμη πηγή προέλευσης, καθώς και τακτική εκμετάλλευση της πηγής αυτής.

Σημειωτέον, με την παρ.25 του άρθρου 72 του ίδιου νόμου επισημάνθηκε ότι από την έναρξη ισχύος του ν. 4172/2013 παύουν να ισχύουν οι διατάξεις του ν. 2238/1994, συμπεριλαμβανομένων και όλων των κανονιστικών πράξεων και εγκυκλίων που έχουν εκδοθεί κατ' εξουσιοδότηση αυτού του νόμου, ήτοι και του αριθ. Δ12 Α 1117818 ΕΞ 2013/23.7.2013 εγγράφου.

Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, όπως αυτές τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 38 του ν.4024/2011, ορίζεται ότι απαλλάσσονται από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης όλα τα εισοδήματα των προσώπων που είναι ολικώς τυφλοί, καθώς και των προσώπων που παρουσιάζουν βαριές κινητικές αναπηρίες σε ποσοστό από ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, συμπεριλαμβανομένων, κατ' επέκταση, και των επιδομάτων πρόνοιας και αναπηρίας που λαμβάνουν τα πρόσωπα αυτά.

Τέλος, επισημαίνεται ότι οι διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος δίνουν την έννοια του εισοδήματος αποκλειστικά και μόνο για την εφαρμογή των σχετικών φορολογικών διατάξεων. Επομένως, το θέμα ποια εισοδήματα θα ληφθούν υπόψη για την χορήγηση οποιοσδήποτε άλλης φοροελάφρυνσης ή του εκάστοτε επιδόματος ή παροχής ανήκει στην αρμοδιότητα της υπηρεσίας ή του φορέα που τα χορηγεί.


Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΤΡΥΦΩΝ Ζ.ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ

http://www.taxheaven.gr

Αριθ. πρωτ.: ΑΤΚΕ 1109595 ΕΞ 2016/1508/ 19.7.2016 Σχετικά με τη νέα αύξηση του Φ.Π.Α.

Αριθ. πρωτ.: ΑΤΚΕ 1109595 ΕΞ 2016/1508/ 19.7.2016
Σχετικά με τη νέα αύξηση του Φ.Π.Α.

Αθήνα 19/07/2016 - 13:35,
Αριθ. Πρωτ:ΑΤΚΕ 1109595 ΕΞ 2016/1508

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Ταχ. Δ/νση: Λεωχάρους 2
Ταχ. Κωδ.: 105 62 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες: Ε. Αυγερινού
Τηλέφωνο: 210.33.75.066
210.33.75.247
FAX: 210.32.35.135

Σε απάντηση της με αριθ. πρωτ. 4984/20-4-16 ερώτησης που κατέθεσαν οι Βουλευτές κ. κ. Κατερίνα Μάρκου και Ιλχάν Αχμέτ, σας γνωρίζουμε τα εξής:

Η θεσμοθέτηση των μέτρων αύξησης των συντελεστών ΦΠΑ στην διάρκεια των τελευταίων ετών κατέστη αναγκαία προκειμένου να διευρυνθεί η φορολογητέα βάση και να αυξηθούν τα έσοδα Φ.Π.Α., ενώ εντάσσεται στο πλαίσιο των παρεμβάσεων δημοσιονομικής προσαρμογής που κρίθηκαν ως απολύτως επιβεβλημένες δεδομένης της ιδιαίτερα κρίσιμης οικονομικής συγκυρίας.

Της θεσμοθέτησης των ανωτέρω μέτρων προηγείται πάντοτε εκτίμηση των αναμενόμενων εσόδων ΦΠΑ, η οποία βασίζεται στην συλλογή και ανάλυση όλων των διαθέσιμων στοιχείων από τις επιμέρους υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης. Η δε αποτελεσματικότητα των μέτρων αναφορικά με το ύψος των εσόδων που απέφεραν ή τις πιθανές αποκλίσεις από τους τιθέμενους στόχους, αποτιμάται πάντοτε με σύγκριση των σχετικών δεδομένων όπως αυτά καταγράφονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Η συνεχής βελτίωση του μηχανισμού είσπραξης του φόρου εντάσσεται στους βασικούς στρατηγικούς στόχους της Φορολογικής Διοίκησης, ενώ έχουν θεσμοθετηθεί σειρά μέτρων για την διευκόλυνση της εκπλήρωσης των υποχρεώσεων των φορολογουμένων όπως, μεταξύ άλλων:

Η αποσυσχέτιση της υποχρέωσης υποβολής δήλωσης από την υποχρέωση της καταβολής του φόρου, η οποία συνιστά σημαντική απλοποίηση αφού διευκολύνει τους φορολογούμενους να υποβάλλουν τις δηλώσεις τους, ανεξάρτητα από την δυνατότητά τους, κατά το χρόνο της υποβολής, να καταβάλλουν και τον αναλογούντα φόρο.

Η δυνατότητα των φορολογουμένων να επιλέγουν, κατά την υποβολή της δήλωσης, την καταβολή του φόρου που προκύπτει από αυτή, σε δύο δόσεις.

Σημειώνεται πάντως ότι στα πλαίσια κάθε διαδικασίας επανεξέτασης του ύψους των συντελεστών ΦΠΑ καταβάλλεται προσπάθεια ώστε να περιορίζονται οι επιπτώσεις από τις πιθανές μεταβολές, ιδιαιτέρως για τις πιο ευπαθείς κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού (π.χ. με την πρόσφατη αντικατάσταση του Παραρτήματος III του Κώδικα ΦΠΑ για την συντριπτική πλειοψηφία των αγαθών ευρείας κατανάλωσης όπως τρόφιμα κλπ διατηρήθηκε ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ), ενώ γενικότερα το ζήτημα των μειωμένων συντελεστών αντιμετωπίζεται πάντοτε με ιδιαίτερη προσοχή και ευαισθησία και με βασικό γνώμονα την φορολογική δικαιοσύνη.

Το Υπουργείο Οικονομικών στα πλαίσια υλοποίησης της συμφωνίας χρηματοδότησης εξετάζει και μελετά διάφορα εναλλακτικά δημοσιονομικά μέτρα.

Τα μέτρα αυτά, συνδιαμορφώνονται στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς και δεν έχουν ακόμα ληφθεί οριστικές αποφάσεις.


Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΤΡΥΦΩΝ Ζ. ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ

http://www.taxheaven.gr

ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ Spiegel: Πώς θα μπορούσε να διεκδικήσει η Ελλάδα πολεμικές αποζημιώσεις

ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ

Spiegel: Πώς θα μπορούσε να διεκδικήσει η Ελλάδα πολεμικές αποζημιώσεις

Spiegel: Πώς θα μπορούσε να διεκδικήσει η Ελλάδα πολεμικές αποζημιώσεις

Θέμα για τις πολεμικές αποζημιώσεις που οφείλει η Γερμανία στην Ελλάδα από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, παρουσίασε το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel, κάνοντας αναφορά στο πώς η ελληνική «Πώς η Ελλάδα θα μπορούσε να μηνύσει τη Γερμανία για τα 296 δισεκατομμύρια ευρώ που της χρωστάει», είναι ο τίτλος του δημοσιεύματος.
«Μετά από δυόμισι χρόνια, η ελληνική κοινοβουλευτική επιτροπή, υπέβαλε μια έκθεση στην οποία τεκμηριώνονται νομικά οι οφειλές της Γερμανίας προς την Ελλάδα», αναφέρεται στο δημοσίευμα και προσθέτει: «H καταβολή των γερμανικών αποζημιώσεων είναι μια νόμιμη και ηθική επιταγή» τονίζει η έκθεση, η οποία έχει έκταση 77 σελίδες.
Αναφέρεται στο κείμενο πως μία τέτοια κίνηση αποτελεί «την καλύτερη βάση για μια ειλικρινή και ήρεμη σχέση ανάμεσα στους Γερμανούς και τους Έλληνες» και τονίζει πως δεν αναφέρεται μόνο η απαίτηση για διεκδίκηση των αποζημιώσεων, αλλά και ο τρόπος που μπορεί να γίνει αυτό. Στην ουσία πρόκειται για έναν οδικό χάρτη με πολύ συγκεκριμένα βήματα, μέσω των οποίων θα προσεγγίσει η Ελλάδα διπλωματικά την αποπληρωμή του χρέους.
Το Spiegel αναφέρεται σε διεκδικήσεις ύψους 287,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Επισημαίνεται, δε, πως εκτός της διπλωματικής οδού, υπάρχει και η νομική οδός, η οποία μπορεί να επιδιώξει το στόχο της.
 

ΚΑΜΙΑ ΑΝΟΧΗ Βαριά πρόστιμα στους καταπατητές των αιγιαλών - Μπλόκο σε ξαπλώστρες και ομπρέλες

ΚΑΜΙΑ ΑΝΟΧΗ

Βαριά πρόστιμα στους καταπατητές των αιγιαλών - Μπλόκο σε ξαπλώστρες και ομπρέλες

Βαριά πρόστιμα στους καταπατητές των αιγιαλών - Μπλόκο σε ξαπλώστρες και ομπρέλες

Βαριά πρόστιμα επιβάλλονται μέσω της δικαιοσύνης σε όσους κάνουν αυθαίρετη κατάληψη και χρήση τμημάτων του αιγιαλού, είτε πρόκειται για φυσικά πρόσωπα (ιδιώτες) είτε για επιχειρήσεις (μονάδες ξενοδοχειακές, εκμετάλλευσης θαλάσσιων σπορ, κ.λπ.). Ετσι, τραπεζοκαθίσματα, ομπρέλες και ξαπλώστρες θα περνούν από... κόσκινο και δεν θα επιτρέπει η Δικαιοσύνη καμιά αυθαιρεσία.
Το Α1 Τμήμα του Αρείου Πάγου επικύρωσε πρόστιμο 85.000 ευρώ που είχε επιβληθεί σε επιχειρηματία επειδή σε τουριστική παραλία του νομού Χανιών έκανε παράνομη χρήση αιγιαλού.
Δηλαδή έκανε χρήση πέραν των τετραγωνικών μέτρων που προέβλεπε η μίσθωση που είχε υπογράψει, προκειμένου να βάλει πρόσθετες ξαπλώστρες,ομπρέλες, κ.λπ.
Αναλυτικότερα, το υπουργείο Πολιτισμού παραχώρησε τμήμα αιγιαλού σε τουριστική περιοχή των Χανίων και ο Δήμος με τη σειρά του ενοικίασε το χώρο σε επιχειρηματία. Η επίμαχη περιοχή που παραχωρήθηκε έχει κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος και τόπος ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.
Ο επιχειρηματίας έκανε κατάληψη επιπλέον 660 τ.μ. αιγιαλού από την έκταση που προέβλεπε η άδεια την οποία είχε λάβει από το Δήμο και τοποθέτησε πρόσθετες καρέκλες, ομπρέλες, ξαπλώστρες και μια καντίνα 120 τ.μ.
Η Κτηματική Υπηρεσία μετά από επιτόπιο αυτοψία θεώρησε αυθαίρετη χρήση το σύνολο της έκτασης των 1.800 τ.μ. που του είχε παραχωρηθεί (ενοικιάσει) ο επιχειρηματίας.
Το Δημόσιο του επέβαλε πρόστιμό 129.788 ευρώ και ο Δήμος 440 ευρώ για καταπάτηση αιγιαλού.
Ο επιχειρηματίας προσέφυγε στα δικαστήρια για το πρόστιμό των 129.788 ευρώ και το Εφετείο Αθηνών το μείωσε στις 85.000 ευρώ, με το αιτιολογικό ότι το πρόστιμο πρέπει να ανταποκρίνεται στο διάστημα της παράβασης, το οποίο ήταν επί τρίμηνο και όχι για όλο το χρονικό διάστημα της μίσθωσης (θερινή περίοδο).
Ο Άρειος Πάγος στη συνέχεια απέρριψε την αίτηση αναίρεσης του επιχειρηματία και επικύρωσε την Εφετειακή απόφαση, που προέβλεπε την καταβολή του εν λόγω προστίμου.

ΣΤΑ ΣΚΑΡΙΑ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ Διασταυρώσεις και τέλος 3% ανά συναλλαγή για όσους νοικιάζουν ακίνητα μέσω Airbnb και άλλων ιστοσελίδων

ΣΤΑ ΣΚΑΡΙΑ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Διασταυρώσεις και τέλος 3% ανά συναλλαγή για όσους νοικιάζουν ακίνητα μέσω Airbnb και άλλων ιστοσελίδων

Διασταυρώσεις και τέλος 3% ανά συναλλαγή για όσους νοικιάζουν ακίνητα μέσω Airbnb και άλλων ιστοσελίδων

Τέλος στα «σκιώδη» ενοίκια που εισπράττουν κάθε χρόνο χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων μέσω ειδικών ιστοσελίδων (Airbnb κ.ά.) σκοπεύει να θέσει η κυβέρνηση μετά και τις καταγγελίες του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων ότι χάνονται κάθε χρόνο περίπου 270 εκατ. ευρώ από τις «γκρίζες» μισθώσεις, τη στιγμή μάλιστα που έχουμε νέο ρεκόρ επισκεπτών.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Σεπτεμβρίου με το οποίο θα επιβάλλεται τέλος 3% σε όσους εκμισθώνουν ακίνητα μέσω γνωστών ιστοσελίδων ή ζητούν η κατάθεση του μισθώματος να τους γίνεται μέσω παγκόσμιας χρηματοοικονομικής πλατφόρμας σε τραπεζικούς λογαριασμούς του εξωτερικού.
Παράλληλα τα ποσά θα πρέπει να δηλώνονται στη φορολογική δήλωση και να φορολογούνται με τους συντελεστές με τους οποίους επιβαρύνονται τα εισοδήματα από ενοίκια.
Οπως αναφέρει αρμόδιος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών, «μέσω διαφόρων ιστοσελίδων απλοί πολίτες που διαθέτουν από μία γκαρσονιέρα ως συγκρότημα πολυτελών κατοικιών μπορούν να τις νοικιάσουν σε ενδιαφερομένους που είτε βρίσκονται στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό και την ίδια στιγμή να εισπράξουν χρήματα μέσω διαφόρων διεθνών χρηματοπιστωτικών συστημάτων ή μέσω άλλων τρόπων πληρωμής και την ίδια στιγμή τα χρήματα αυτά δεν φαίνονται πουθενά ούτε στην Εφορία ούτε στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα διότι δεν κόβεται απόδειξη και η πληρωμή γίνεται απευθείας σε λογαριασμό που διαθέτουν οι ιδιοκτήτες στο εξωτερικό».
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του «Βήματος, το νομοσχέδιο θα προβλέπει τη δημιουργία ειδικού μητρώου στο οποίο θα κληθούν να δηλώσουν τα ακίνητά τους όλοι οι ιδιοκτήτες που ακολουθούν τη συγκεκριμένη οδό για την εκμίσθωσή τους.
Οι ιδιοκτήτες που θα ανταποκριθούν στο κάλεσμα αυτό θα καταβάλουν για κάθε ενοικίαση-συναλλαγή ένα τέλος 3% και όταν θα υποβάλλουν κάθε χρόνο τη φορολογική δήλωσή τους θα συμπληρώνουν σε ειδικούς κωδικούς στο Ε3 και στο Ε1 τα ποσά που έχουν εισπράξει για να φορολογηθούν με τους ισχύοντες συντελεστές για τα ενοίκια.
Οσοι δεν δηλώσουν ότι διαθέτουν ένα ακίνητο που εκμισθώνεται μέσω Διαδικτύου τους περιμένει διασταύρωση και έλεγχος. Και αυτό γιατί το υπουργείο Οικονομικών έχει έρθει ήδη σε συμφωνία με τα μεγάλα sites-«πλατφόρμες» για να τους γίνουν γνωστές όλες οι συναλλαγές, είτε τα χρήματα κατατίθενται στην Ελλάδα είτε σε τράπεζα του εξωτερικού.
Επιπλέον, όσοι δεν δηλώσουν τα διαμερίσματα που νοικιάζουν θα πληρώσουν και διοικητικό πρόστιμο ανά κατηγορία ακινήτου, ενώ θα γίνεται δειγματοληπτικός έλεγχος στο 20% του συνόλου των εγγεγραμμένων.
 

ΦΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟ 2017 Ακίνητα: Νέα δήλωση Ε9 για όσους έχουν αγροτεμάχια στις αρχές του έτους

ΦΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟ 2017

Ακίνητα: Νέα δήλωση Ε9 για όσους έχουν αγροτεμάχια στις αρχές του έτους

Ακίνητα: Νέα δήλωση Ε9 για όσους έχουν αγροτεμάχια στις αρχές του έτους

Νέα δήλωση της περιουσίας τους θα κληθούν να κάνουν στις αρχές του νέου έτους όσοι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν αγροτεμάχια.
Θα δηλώσουν πρόσθετα στοιχεία καθώς το 2017 τα αγροτεμάχια θα συνυπολογισθούν κανονικά στον συμπληρωματικό φόρο του ΕΝΦΙΑ και στο πλαίσιο αυτό πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις στο έντυπο περιουσιακής κατάστασης (Ε9). Αμέσως μετά την πληρωμή της τελευταίας δόσης του ΕΝΦΙΑ θα ανοίξει το ηλεκτρονικό σύστημα και οι ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων θα υποχρεωθούν να συμπληρώσουν νέα στοιχεία στο έντυπο Ε9 προκειμένου η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων να καταφέρει να υπολογίσει τον φόρο.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, στον πίνακα Β΄ του εντύπου Ε9 θα προστεθούν νέες στήλες προκειμένου να προσδιορισθεί η αξία των αγροτεμαχίων. Οπως σημειώνουν, θα ζητηθεί από τους ιδιοκτήτες να δηλώσουν εάν το αγροτεμάχιο είναι οικοδομήσιμο και διάφορα στοιχεία  με τα οποία θα τεκμηριώνεται η αξία τους.
Συνολικά θα προστεθούν, όπως τονίζουν στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, τρεις με τέσσερις στήλες, ενώ οι ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων πρέπει να κάνουν και διορθώσεις στα στοιχεία που έχουν ήδη δηλώσει.

Αν φέτος ο φόρος που θα καταβληθεί θα είναι ο υψηλότερος από τότε που εφαρμόσθηκε ο ΕΝΦΙΑ, το 2017 θα είναι ακόμα σκληρότερος καθώς ο φόρος που θα βεβαιωθεί θα προσεγγίσει τα 4 δισ. ευρώ. Σημειώνεται ότι οι πιστωτές της χώρας αντέδρασαν έντονα στην κίνηση της κυβέρνησης να εξαιρέσει τα αγροτεμάχια από τον συμπληρωματικό φόρο. Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύθηκε ο φόρος να εφαρμοσθεί πλήρως το 2017, εξηγώντας ταυτόχρονα ότι η εφαρμογή του το 2016 θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα και θα έθετε σε κίνδυνο τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ.
Μάλιστα το οικονομικό επιτελείο ενημέρωσε τους δανειστές ότι μέχρι τα τέλη Μαρτίου το νέο σύστημα υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ (κυρίως για τα αγροτεμάχια) θα είναι έτοιμο. Υπενθυμίζεται ότι στις δοκιμές που έκανε το οικονομικό επιτελείο  προέκυψε ότι συνολικά η βεβαίωση του φόρου ξεπερνά τα 3,7 δισ. ευρώ, όταν πέρυσι ανήλθε στα 3,24 δισ. ευρώ. Η αύξηση αυτή στο ποσόν της βεβαίωσης προκύπτει κυρίως λόγω του ότι φέτος το αφορολόγητο όριο του συμπληρωματικού φόρου μειώθηκε από τα 300.000 ευρώ στα 200.000 ευρώ, αυξήθηκαν οι φορολογικοί συντελεστές και πρώτη φορά εντάχθηκαν στον φόρο τα αγροτεμάχια.

ΜΕΓΑΛΗ ΑΥΞΗΣΗ Μισθός 220 χιλιάδες ευρώ το χρόνο για τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΧΣ

ΜΕΓΑΛΗ ΑΥΞΗΣΗ

Μισθός 220 χιλιάδες ευρώ το χρόνο για τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΧΣ

Μισθός 220 χιλιάδες ευρώ το χρόνο για τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΧΣ

Στα επίπεδα που ίσχυαν πριν τις μειώσεις που επήλθαν από τον Γ. Βαρουφάκη ως υπουργό Oικονομικών επανέρχονται οι αποδοχές των εκτελεστικών μελών του ΤΧΣ, ενώ αντίθετα «ψαλιδίζονται» οι αμοιβές των μελών του Γενικού Συμβουλίου.
Σύμφωνα με ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής Επιλογής που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ, το εύρος των προτεινόμενων αμοιβών του διευθύνοντος συμβούλου οριοθετείται μεταξύ 180.000 και 220.000 ευρώ ετησίως.
Αντίστοιχα οι προτεινόμενες αμοιβές για τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο οριοθετούνται στα 150.000 - 195.000 ευρώ, ενώ του τρίτου εκτελεστικού μέλους στα 120.000 - 160.000 ευρώ.
Μισθός 220 χιλιάδες ευρώ το χρόνο για τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΧΣ
Tο νέο εύρος αποδοχών είναι υψηλότερο και για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο (αναλογικά και για τις άλλες θέσεις της διοίκησης), καθώς μέχρι σήμερα οι αποδοχές του ανέρχονταν στις 129.000 ευρώ και τώρα θα μπορούν να φτάσουν μέχρι τις 220.000 ευρώ.
Οι παραπάνω αμοιβές σύμφωνα με στελέχη της Επιτροπής Επιλογής είναι όσο αφορά το ανώτατο σημείο του εύρους τους κατά 5.000 ευρώ (ετησίως) περίπου υψηλότερες από αυτές που ίσχυσαν πριν τις μειώσεις του 2015.
Στον αντίποδα μειώνονται περαιτέρω από τις 40.000 στις 20.000 οι ετήσιες αμοιβές των μελών του Γενικού Συμβουλίου πλέον 1.000 ευρώ για κάθε συνεδρίαση στην οποία παρίστανται (σ.σ. το προηγούμενο καθεστώς προέβλεπε 1.000 ευρώ αποζημίωση για κάθε συνεδρίαση ανεξαρτήτως του αν το μέλος ήταν παρών)
Οι αποδοχές του προέδρου του Γενικού Συμβουλίου οριοθετούνται στις 125.000 ευρώ ετησίως, περίπου 50.000 χαμηλότερα από αυτές που ίσχυαν πριν τις μειώσεις του 2015.
Η Επιτροπή Επιλογής αποτελείται από 6 ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, εγνωσμένου κύρους και ακεραιότητας, εκ των οποίων οι 3, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου (είναι ο Francesco Papadia, προερχόμενος από την ΕΚΤ), υποδεικνύονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας αντίστοιχα, οι 2 από τον Υπουργό Οικονομικών και 1 από την Τράπεζα της Ελλάδος. Η θητεία της Επιτροπής είναι διετής με δυνατότητα ανανέωσης.
Υπενθυμίζεται ότι άμεσα αναμένεται η έγκριση του EWG για την προσωρινή διοίκηση του ΤΧΣ που προτάθηκε από το Γενικό Συμβούλιο του Ταμείου (οι κ.κ. Χρ. Στράτος και Μιχ. Χαραλαμπίδης για τις θέσεις του Διευθύνοντος και του Αναπληρωτή Διευθ. Συμβούλου), ενώ αναμένεται και η τοποθέτηση νέου Μέλους από την ΤτΕ ώστε να συμπληρωθεί η Εκτελεστική Επιτροπή.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΣΤΑΤ Σε ύφεση 0,7% η ελληνική οικονομία - Εκτιμήσεις για ανάπτυξη το β΄εξάμηνο

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΛΣΤΑΤ

Σε ύφεση 0,7% η ελληνική οικονομία - Εκτιμήσεις για ανάπτυξη το β΄εξάμηνο

Σε ύφεση 0,7% η ελληνική οικονομία - Εκτιμήσεις για ανάπτυξη το β΄εξάμηνο

Σε ύφεση παρέμεινε η ελληνική οικονομία το β' τρίμηνο της χρονιάς, αν και διαφαίνονται «σημάδια ζωής». Σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ, η οικονομία παρουσίασε θετικό ρυθμό ανάπτυξης 0,3% του ΑΕΠ αν συγκριθεί με το πρώτο τρίμηνο του 2016 αλλά και ύφεση 0,7% του ΑΕΠ αν συγκριθεί με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015.
Παράλληλα η στατιστική υπηρεσία αναθεώρησε προ το καλύτερο την εκτίμηση για το πρώτο τρίμηνο κατά το οποίο η ύφεση διαμορφώθηκε σε 0,8% έναντι του πρώτου τριμήνου του 2015.
Με αυτά τα δεδομένα το ΑΕΠ της χώρας για το πρώτο εξάμηνο εμφανίζει σε ετήσια βάση υποχώρηση 0,75% του ΑΕΠ
Τα στοιχεία είναι καλύτερα από τις προβλέψεις της αγοράς. Οικονομολόγοι που ερωτήθηκαν από το Reuters προέβλεπαν αύξηση 0,1% του ΑΕΠ σε τριμηνία μέτρηση.
Πάντως, το Υπουργείο Οικονομικών παραμένει αισιόδοξο ότι η ανάπτυξη θα επιστρέψει από το Β εξάμηνο και θα παραμείνει ισχυρή έως το 2020.

Σε εγκύκλιο για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2017 στο σκέλος των εσόδων που απέστειλε προ ημερών στις δημόσιες υπηρεσίες ο αρμόδιος αναπληρωτής Γ. Χουλιαράκης καταγράφεται εκτίμηση για  ύφεση 0,3% φέτος (στο 1,4% εκτιμούσε η ΕΛΣΤΑΤ την ύφεση το πρώτο τρίμηνο στις μέχρι πρότινος ανακοινώσεις).

Το ΥΠΟΙΚ υπολογίζει επίσης ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2,7% το 2017, κατά 3,1% το 2018, κατά 2,8% το 2019 και κατά 2,5% το 2020 φτάνοντας τότε σε 205,9 δισ. ευρώ από 175,14 δισ. ευρώ φέτος.

Eurostat: Άνεργος πάνω από ένας στους τέσσερις νέους Έλληνες

Eurostat: Άνεργος πάνω από ένας στους τέσσερις νέους Έλληνες


Πάνω από ένας στους τέσσερις νέους, ηλικίας 20-24 ετών στην Ελλάδα (26,1%), δεν έχει απασχόληση, ούτε βρίσκεται σε πρόγραμμα εκπαίδευσης ή κατάρτισης, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2015, που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Eurostat.

Το ποσοστό αυτό κατατάσσει την Ελλάδα στη δεύτερη υψηλότερη θέση στην ΕΕ, μετά την Ιταλία (31,1%), ενώ στην τρίτη θέση βρίσκονται η Κροατία και η Ρουμανία (24,1%) και ακολουθούν η Βουλγαρία (24%), η Ισπανία και η Κύπρος (22,2%).

Στον αντίποδα, τα χαμηλότερα ποσοστά νέων, ηλικίας 20-24 ετών, χωρίς απασχόληση, εκπαίδευση και κατάρτιση, καταγράφονται στην Ολλανδία (7,2%), στο Λουξεμβούργο (8,8%) και στη Δανία, Σουηδία και Γερμανία (9,3%).

Στην ίδια κατάσταση, δηλαδή χωρίς εκπαίδευση, εργασία ή κατάρτιση, βρίσκονται περίπου 5 εκατομμύρια νέοι ηλικίας 20-24 ετών (17,3%) στην ΕΕ.

Εξάλλου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, παρ' ότι ο δείκτης ΝΕΕΤ για τους νέους 20-24 ετών παρέμεινε σχετικά σταθερός, κατά μέσο όρο στην ΕΕ, τη δεκαετία 2006-2015, η υψηλότερη αύξηση καταγράφηκε στην Ιταλία (9,5%), στην Ελλάδα (9,3%), στην Ισπανία (9%), στην Κύπρο (8,5%) και στην Ιρλανδία (7,8%). Η υψηλότερη μείωση του δείκτη ΝΕΕΤ καταγράφηκε στη Γερμανία (5,9%).

Ειδικότερα, το 2015 οι νέοι ηλικίας 20-24 ετών στην Ελλάδα, σε ποσοστό 49,7% βρίσκονταν μόνο σε κάποιο πρόγραμμα εκπαίδευσης (έναντι 33% στην ΕΕ), κατά 4,8% βρίσκονταν σε πρόγραμμα εκπαίδευσης με παράλληλη απασχόληση (έναντι 17% στην ΕΕ), ενώ κατά 19,5% είχαν κάποια απασχόληση (έναντι 32,6% στην ΕΕ).

Σημειώνεται ότι οι νέοι ηλικίας 15-29 ετών αντιστοιχούν στο 17% του πληθυσμού της ΕΕ (περίπου 90 εκατομμύρια).


Πηγή: Η Καθημερινή

Μειώθηκε το ΑΕΠ σε σχέση με το β' τρίμηνο του 2015 κατά 0,7%

Μειώθηκε το ΑΕΠ σε σχέση με το β' τρίμηνο του 2015 κατά 0,7%


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΟΙ ΕΘΝΙΚΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ: 2ο Τρίμηνο 2016 (Εκτιμήσεις)

Από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοινώνεται το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν για το 2ο τρίμηνο του 2016 (εκτιμήσεις).

Με βάση τα διαθέσιμα εποχικά διορθωμένα στοιχεία1, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε όρους όγκου2, κατά το 2ο τρίμηνο 2016, παρουσίασε αύξηση κατά 0,3%, σε σχέση με το 1ο τρίμηνο 2016, ενώ σε σύγκριση με το 2ο τρίμηνο 2015 παρουσίασε μείωση κατά 0,7%. (Πίνακας 1)

Με βάση μη εποχικά διορθωμένα στοιχεία το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε όρους όγκου, κατά το 2ο τρίμηνο 2016, παρουσίασε μείωση κατά 0,1 % σε σχέση με το 2ο τρίμηνο 2015. (Πίνακας 2)

Οι χρήστες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι οι παρούσες εκτιμήσεις αναμένεται να αναθεωρηθούν, όταν καταρτιστούν και ανακοινωθούν τα προσωρινά στοιχεία στις 29/08/2016, με βάση επικαιροποιημένα πρωτογενή στοιχεία που θα έχουν καταστεί διαθέσιμα τότε. Τα στοιχεία αυτά είναι είτε μηνιαία (όπως στοιχεία μηνός Ιουνίου ισοζυγίου πληρωμών) είτε τριμηνιαία (όπως δείκτες κύκλου εργασιών των κλάδων των υπηρεσιών και στοιχεία της έρευνας εργατικού δυναμικού).


Επισημαίνεται ότι το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου του 2016 έχει αναθεωρηθεί λόγω ενημερωμένων στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης και ενημερωμένων στοιχείων Βραχυχρόνιων Δεικτών.

Ολόκληρο το δελτίο τύπου ως συνημμένο αρχείο


1Εποχική και ημερολογιακή διόρθωση
2Αλυσωτοί δείκτες όγκου

Εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων πλήρωσαν φόρο με «καπέλο» EΝΦΙΑ: Τα τρικ με τις τιμές ζώνης και τους «συντελεστές παλαιότητας» - Και φέτος θα συνεχιστεί η εφαρμογή των ίδιων τακτικών

Εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων πλήρωσαν φόρο με «καπέλο»

EΝΦΙΑ: Τα τρικ με τις τιμές ζώνης και τους «συντελεστές παλαιότητας» - Και φέτος θα συνεχιστεί η εφαρμογή των ίδιων τακτικών
Παρασκευή, 12 Αυγούστου 2016 07:27
 
UPD:07:27
EUROKINISSI/Stelios misinas
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Παλαιτσάκη
gpal@naftemporiki.gr
Με τρεις μεθοδεύσεις που εφαρμόζονται κατά τον υπολογισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, το υπουργείο Οικονομικών κατορθώνει κάθε χρόνο να εισπράττει από εκατομμύρια φορολογούμενους επιπλέον ποσά φόρου από αυτά που θα έπρεπε να χρεώσει στην πραγματικότητα.
Τη διετία 2014-2015 όλοι σχεδόν οι ιδιοκτήτες κτισμάτων πλήρωσαν κύριο ΕΝΦΙΑ με «καπέλο» εξαιτίας συγκεκριμένων μεθοδεύσεων του υπουργείου Οικονομικών με τις αντικειμενικές αξίες και τους «συντελεστές παλαιότητας». Τα ίδια τεχνάσματα θα εφαρμοστούν και φέτος, με αποτέλεσμα, παρά το γεγονός ότι σε πολλές περιοχές της χώρας θα ληφθούν υπ’ όψιν αντικειμενικές αξίες μειωμένες κατά 4% έως και 38%, εκατομμύρια ιδιοκτήτες να χρεωθούν και πάλι άδικα με επιπλέον ΕΝΦΙΑ.
Παράνομος είναι και ο τρόπος υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, τον οποίο πλήρωσαν το 2014 και το 2015 όσοι φορολογούμενοι κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ και τον οποίο θα πληρώσουν φέτος ακόμη περισσότεροι φορολογούμενοι, καθώς το αφορολόγητο όριο μειώθηκε στις 200.000 ευρώ. Στην περίπτωση του φόρου αυτού, το υπ. Οικονομικών δεν αφαιρεί από τη συνολική φορολογητέα αξία των ακινήτων το υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων που χρωστά ο ιδιοκτήτης.
Τα 2 τρικ με τα οποία εισπράττεται επιπλέον κύριος ΕΝΦΙΑ
Το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ, το οποίο προβλέπει ο ν. 4223/2014, καταρτίστηκε κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπερφορολογεί αδίκως εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών κατοικιών. Συγκεκριμένα:
  • Ο υπολογισμός του κύριου ΕΝΦΙΑ για όλες τις κατοικίες παλαιότητας άνω του 1 έτους έγινε με βάση τις αντικειμενικές αξίες που τέθηκαν σε ισχύ από το 2007 έως την 20ή-5-2015 για τα νεόδμητα κτήρια, δηλαδή με βάση τιμές οι οποίες βρίσκονται σε επίπεδα σημαντικά υψηλότερα των πραγματικών αξιών των παλαιών κτισμάτων. Ως βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ χρησιμοποιήθηκαν, δηλαδή, οι τιμές ζώνης ανά τετραγωνικό μέτρο, οι οποίες καθορίστηκαν το 2007 για τον υπολογισμό των φορολογητέων αξιών των νεοανεγειρόμενων κτισμάτων!
  • Από κει και πέρα, η παλαιότητα των κατοικιών που κατέχουν οι φορολογούμενοι δεν ελήφθη υπ’ όψιν και η τελική επιβάρυνση των φορολογουμένων δεν μειώθηκε, ενώ σε πολλές περιπτώσεις αυξήθηκε κιόλας! Αυτό συνέβη επειδή το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ συμπεριέλαβε «συντελεστές παλαιότητας», οι οποίοι δεν μειώνουν τον φόρο ανάλογα με τα έτη που έχουν παρέλθει από την ημερομηνία έκδοσης της οικοδομικής άδειας, αλλά τον… αυξάνουν (!) όσο λιγότερα είναι τα έτη αυτά, δηλαδή όσο νεότερο είναι το κάθε κτίσμα! Είναι, δηλαδή, συντελεστές οι οποίοι κρατούν τον φόρο σταθερό για τα πολύ παλαιά κτίσματα, «ηλικίας» άνω των 25 ετών, και τον αυξάνουν περαιτέρω για όσα ακίνητα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και… 1 έτος! Το αποτέλεσμα αυτών των μεθοδεύσεων του υπουργείου Οικονομικών ήταν να υπερφορολογηθούν άδικα οι περισσότεροι ιδιοκτήτες κατοικιών. Η υπερφορολόγηση οφείλεται όχι μόνο στο γεγονός ότι ο ΕΝΦΙΑ υπολογίστηκε με τις «τιμές ζώνης» που καθορίστηκαν πριν από 7-8 χρόνια για τα νεόδμητα κτήρια, αλλά και στο ότι ο εξωπραγματικός φόρος που προέκυψε με βάση τις τιμές αυτές δεν μειώθηκε με κριτήριο την παλαιότητα των ακινήτων.
Ας δούμε, όμως, πιο αναλυτικά τις μεθοδεύσεις του υπουργείου Οικονομικών με τις οποίες κατάφερε να υπερχρεώσει εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων:
1 Για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ, το υπουργείο Οικονομικών καθιέρωσε μία κλίμακα συντελεστών βασικού φόρου. Οι συντελεστές αυτοί αυξάνουν όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα των τιμών ζώνης ανά τ.μ. που ισχύουν στις περιοχές στις οποίες βρίσκονται τα κτίσματα. Οι συντελεστές του βασικού φόρου ξεκινούν από τα 2 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τ.μ. και φθάνουν μέχρι τα 13 ευρώ ανά τ.μ. για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης άνω των 5.000 ευρώ. Οι «τιμές ζώνης ανά τ.μ.» που ελήφθησαν υπ’ όψιν για την κλιμάκωση των συντελεστών του βασικού φόρου ήταν οι αντικειμενικές τιμές ανά τ.μ. οι οποίες ισχύουν ανά περιοχή για νεόδμητα διαμερίσματα 1ου ορόφου με πρόσοψη σε έναν δρόμο. Δηλαδή, η βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν οι αντικειμενικές αξίες νεόκτιστων διαμερισμάτων 1ου ορόφου με μία μόνο πρόσοψη σε δρόμο!
2 Από κει και πέρα, ο φόρος που προέκυψε για κάθε κτίσμα, όσο παλαιό κι αν ήταν, δεν μειώθηκε λόγω παλαιότητας, καθώς δεν εφαρμόστηκαν οι μειωτικοί συντελεστές παλαιότητας 0,6 έως 0,9 που ισχύουν κανονικά για τα ακίνητα «ηλικίας» ενός έτους και άνω. Οι μειωτικοί αυτοί συντελεστές εφαρμόστηκαν στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ (ο οποίος το 2014 και το 2015 επιβλήθηκε σε όσους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ). Εφαρμόζονται επίσης και κατά τον υπολογισμό των φόρων στις μεταβιβάσεις, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων. Αντιθέτως, για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ των ετών 2014 και 2015 χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι άλλοι… εξωπραγματικοί «συντελεστές παλαιότητας» που, αντί να μειώνουν, αυξάνουν τον φόρο όσο πιο νέο είναι ένα κτίσμα!

Η έκπτωση του ανεξόφλητου υπολοίπου των στεγαστικών δανείων είχε ισχύσει στον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που θεσπίστηκε το 1997 (με τον νόμο 2459/1997) και ίσχυσε μέχρι και το 2007. 

Οι «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν αυξητικοί, όχι μειωτικοί όπως θα ήταν το δίκαιο: ξεκινούν από το 1 για κτίσματα που έχουν ανεγερθεί από το 1930 μέχρι και πριν από 26 χρόνια και φθάνουν μέχρι το 1,25 για κτίσματα που έχουν κατασκευαστεί την τελευταία τετραετία! Έτσι, ενώ ο βασικός φόρος υπολογίστηκε με βάση τις αντικειμενικές αξίες ολοκαίνουργιων κτισμάτων, δεν μειώθηκε καθόλου για όσα από τα κτίσματα αυτά έχουν παλαιότητα άνω των 25 ετών, ενώ για όσα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και 1 έτος ο βασικός φόρος (αν και αντιπροσωπεύει -επαναλαμβάνουμε- αντικειμενικές τιμές καινούργιων κτισμάτων) προσαυξήθηκε περαιτέρω κατά 5% έως και 25%, καθώς οι… «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν κλιμακώνονται από 1,05 έως 1,25!
Ο υπολογισμός, λοιπόν, του κύριου ΕΝΦΙΑ έγινε με βάση τις αντικειμενικές αξίες νεόδμητων διαμερισμάτων οι οποίες καθορίστηκαν πριν από 7-8 χρόνια, όταν οι συνθήκες στην αγορά ακινήτων ήταν εντελώς διαφορετικές και οι πραγματικές τιμές των κτισμάτων ήταν σε όλες τις περιοχές της χώρας υψηλότερες από τις αντικειμενικές. Σαν να μην έφθανε όμως αυτό, το σύστημα υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ προσαύξησε παράνομα τον φόρο, καθώς δεν συμπεριέλαβε τους κανονικούς συντελεστές παλαιότητας που ισχύουν για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, και των φόρων μεταβίβασης, κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών! Όπως προκύπτει από αναλυτικά παραδείγματα που παραθέτουμε, μόνο εξαιτίας του «τρικ» με τους συντελεστές παλαιότητας εκατομμύρια φορολογούμενοι υποχρεώθηκαν να πληρώσουν τόσο το 2014 όσο και το 2015 «χαράτσια» ΕΝΦΙΑ με «καπέλο» από 33% έως και 67%. Γενικότερα δε με τις παραπάνω μεθοδεύσεις, που είναι σαφώς παράνομες, το YΠΟΙΚ και οι δανειστές κατάφεραν να υφαρπάξουν 2,6 δισ. ευρώ από εκατομμύρια ανυποψίαστους ιδιοκτήτες τόσο το 2014 όσο και το 2015.
Θα εφαρμοστούν και φέτος
Τα «τρικ» που περιγράψαμε παραπάνω, με τις αντικειμενικές αξίες και τους συντελεστές παλαιότητας, θα εφαρμοστούν και φέτος κατά τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ επί των κτισμάτων που κατείχαν οι φορολογούμενοι την 1η-1-2016. Μόνη διαφορά σε σχέση με τα προηγούμενα δύο έτη είναι ότι σε πολλές περιοχές της χώρας θα ληφθούν υπ’ όψιν νέες αντικειμενικές αξίες, οι οποίες έχουν μειωθεί από 4% έως και 38% σε σύγκριση με τις αντικειμενικές αξίες του 2007 που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ των ετών 2014 και 2015. Όμως, σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό περιπτώσεων, οι μειώσεις αυτές δεν θα οδηγήσουν και στη μείωση του κύριου ΕΝΦΙΑ των κτισμάτων.
Ο λόγος είναι ότι ο κύριος ΕΝΦΙΑ υπολογίζεται με συντελεστές βασικού φόρου ανά τ.μ. που αντιστοιχούν σε κλιμάκια με μεγάλο εύρος αντικειμενικών τιμών ζώνης ανά τ.μ. Ως εκ τούτου, σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και μετά τη μείωση των αντικειμενικών τιμών, πολλοί ιδιοκτήτες θα παραμείνουν στα ίδια κλιμάκια υπολογισμού του φόρου.
Ο υπολογισμός του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ
Μια ακόμη παράνομη μεθόδευση εφαρμόζεται από το υπουργείο Οικονομικών στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Ο φόρος αυτός επιβάρυνε το 2014 και το 2015 όσους φορολογούμενους κατείχαν την 1η-1-2014 και την 1η-1-2015, αντίστοιχα, κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ. Φέτος, το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ έχει μειωθεί στις 200.000 ευρώ, οπότε τον φόρο αυτό θα κληθούν να τον καταβάλουν πολύ περισσότεροι φορολογούμενοι.
Το παράνομο «τέχνασμα» που εφαρμόζεται στην περίπτωση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ είναι ο μη συνυπολογισμός των οφειλών που βαρύνουν τα ακίνητα. Θα έπρεπε δηλαδή κανονικά να προβλέπεται ότι από τη συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας, η οποία απομένει προς φορολόγηση με την κλίμακα του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, μετά την αφαίρεση του αφορολόγητου ορίου των 300.000 ευρώ για την περίοδο 2014-2015 και των 200.000 ευρώ για το 2016, εκπίπτει το ανεξόφλητο υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων που έχουν ληφθεί από τον φορολογούμενο και βαρύνουν την ακίνητη περιουσία του. Το εκπεστέο ανεξόφλητο υπόλοιπο στεγαστικών δανείων θα έπρεπε να είναι αυτό το οποίο είχε διαμορφωθεί την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους φορολόγησης.
Η έκπτωση του ανεξόφλητου υπολοίπου των στεγαστικών δανείων είχε ισχύσει στον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που θεσπίστηκε το 1997 (με τον νόμο 2459/1997) και ίσχυσε μέχρι και το 2007. Είναι, δηλαδή, μια νομοθετική ρύθμιση που καθιστά δικαιότερο τον τρόπο υπολογισμού κάθε φόρου που υπολογίζεται επί της αξίας της κατεχόμενης ακίνητης περιουσίας.