Πέμπτη, 1 Σεπτεμβρίου 2016

Στο «σφυρί» 5.000 ακίνητα όσων έχουν αλλά δεν πληρώνουν

Στο «σφυρί» 5.000 ακίνητα όσων έχουν αλλά δεν πληρώνουν

Στο «σφυρί» 5.000 ακίνητα όσων έχουν αλλά δεν πληρώνουν

Ραντεβού στα δικαστήρια για τους πρώτους πλειστηριασμούς ακινήτων δίνουν οι μη συνεργάσιμοι δανειολήπτες από τις 15 Σεπτεμβρίου, ημέρα κατά την οποία ανοίγουν τα δικαστήρια, σηματοδοτώντας την έναρξη των πλειστηριασμών έπειτα από μια μακρά περίοδο απραξίας, που κορυφώθηκε το 2016, λόγω της αποχής των δικηγόρων, αλλά και της απεργίας των συμβολαιογράφων.
Οι τράπεζες έχουν έτοιμους ήδη τους φακέλους με τα πρώτα 2.000 ακίνητα που θα βγουν άμεσα στο σφυρί, με προοπτική ο αριθμός τους να φθάσει τα 5.000 τους αμέσως επόμενους μήνες. Στόχος των πρώτων πλειστηριασμών, σύμφωνα με την Καθημερινή, είναι να σταλεί μήνυμα προς δανειολήπτες που συστηματικά αποφεύγουν να συνεργαστούν με την τράπεζα ότι τα περιθώρια ανοχής έχουν εξαντληθεί και ότι η περίοδος χάριτος έχει παρέλθει. 

Οι πρώτοι πλειστηριασμοί, όπως εξηγούν, θα αφορούν μεγάλα ακίνητα αξίας άνω των 300.000 ή 400.000 ευρώ, που βαρύνονται με δάνεια τα οποία έχουν βρεθεί στο «κόκκινο» εδώ και πάνω από δύο χρόνια. Πρόκειται για 2.000 περίπου κατοικίες, οι κάτοχοι των οποίων, παρά το γεγονός ότι σε αρκετές περιπτώσεις έχουν αποδεδειγμένα καταθέσεις σε άλλη τράπεζα, αρνούνται να συναινέσουν σε ρύθμιση της οφειλής τους ή ακόμη και να συνομιλήσουν με την τράπεζα. Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι ορισμένοι εξ αυτών, όπως υποστηρίζουν οι τράπεζες, δηλώνουν με προκλητικό τρόπο την άρνησή τους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, εκμεταλλευόμενοι το καθεστώς «παγώματος» των πλειστηριασμών από τις τράπεζες που ίσχυσε επί πολλά χρόνια και ήρθη μόλις πρόσφατα.

Οι τράπεζες επιμένουν ότι δεν πρόκειται να μπουν στο στόχαστρο ευπαθείς ομάδες που βρίσκονται σε πραγματική αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους ή τα μικρά ακίνητα οικογενειών που δεν έχουν μεγάλη ή άλλη περιουσία. Σε καμία περίπτωση, όπως εξηγούν, δεν πρόκειται να σημειωθούν φαινόμενα όπως αυτά που συνέβησαν π.χ. στην Ισπανία, όπου μικροϊδιοκτήτες υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους έπειτα από τους μαζικούς πλειστηριασμούς που πραγματοποίησαν οι τράπεζες. Στόχος είναι να σταλεί το μήνυμα σε όσους είναι σε θέση να συναινέσουν σε μια λύση ρύθμισης και παρ’ όλα αυτά έκαναν κατάχρηση της παρατεταμένης περιόδου «παγώματος» των πλειστηριασμών και όχι να θιγούν εκείνοι που αδυνατούν να αποπληρώσουν την οφειλή τους. Ενα μαζικό άλλωστε κύμα πλειστηριασμών δεν εξυπηρετεί ούτε τις τράπεζες, οι οποίες πρέπει να εγγράφουν μεγάλες ζημίες λόγω της πτώσης των εμπορικών αξιών.

Το «πάγωμα» των πλειστηριασμών αποτυπώνεται στα στοιχεία από τα δικαστήρια της χώρας, με βάση τα οποία το πρώτο επτάμηνο το 2016 ορίστηκαν μόλις 2.700 πλειστηριασμοί έναντι 7.000 το αντίστοιχο περυσινό επτάμηνο. Ο αριθμός τους παρουσιάζει σταθερή μείωση κάθε χρόνο και είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το 2009 που είχαν γίνει 52.000 πλειστηριασμοί, ο αριθμός τους βαίνει συνεχώς μειούμενος. Ετσι, το 2010 ορίστηκαν 48.000 πλειστηριασμοί, το 2011 ορίστηκαν 44.000, το 2012 ορίστηκαν 25.900, το 2013 ορίστηκαν 19.200, το 2014 ορίστηκαν 16.000 και όλο το 2015 μόλις 8.700.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα νούμερα αυτά περιλαμβάνουν τους πλειστηριασμούς του Δημοσίου και των ιδιωτών, ενώ αφορούν και σε επαναληπτικούς πλειστηριασμούς με συνέπεια τα ακίνητα τελικώς που εκπλειστηριάζονται κάθε χρόνο να είναι στην πραγματικότητα πολύ λιγότερα. Οι πλειστηριασμοί που έγιναν από τράπεζες είναι ουσιαστικά ελάχιστοι, αφού ακόμη και όταν έληξε η επίσημη προστασία, που είχε δοθεί με διαδοχικούς νόμους από το 2009, για μεγάλο χρονικό διάστημα ίσχυσε το άτυπο μορατόριουμ από τις τράπεζες, με συνέπεια η πλειονότητα των πλειστηριασμών που εκτελέστηκαν να είναι τελικά για λογαριασμό του Δημοσίου ή ιδιωτών.

Κόβουν νερό και ρεύμα στους κακοπληρωτές

Κόβουν νερό και ρεύμα στους κακοπληρωτές

Κόβουν νερό και ρεύμα στους κακοπληρωτές

Διορία μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου δίνουν ΕΥΔΑΠ και ΔΕΗ στους κακοπληρωτές, με τις δύο εταιρείες να υπερασπίζονται το δικαίωμά τους να κόψουν νερό και ηλεκτρικό αντίστοιχα σε εκείνους που δεν θα ανταποκριθούν τελικά στις υποχρεώσεις τους.

Η ΕΥΔΑΠ σε σχετική ανακοίνωση επισήμανε μεταξύ άλλων πως «Για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές εφόσον δεν ενταχθούν σε ρύθμιση διακανονισμού των οφειλών τους έως τις 30 Σεπτεμβρίου θα τους κόψουμε το νερό».

Παράλληλα η διοίκηση της ΔΕΗ σε σχετική ανακοίνωση επισήμανε ότι περίπου 350.000 πελάτες δεν έχουν διακανονίσει συνολικές οφειλές 1 δισ. ευρώ.

Ακόμη, εκτιμάται, ότι το υπολειπόμενο διάστημα, μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου, λήξη ισχύος των 36 δόσεων, οι διακανονισμοί θα αυξηθούν σημαντικά καθώς η έκπτωση 15% -ανταμοιβή της συνέπειας θα έχει πλέον αποδοθεί στο μεγαλύτερο μέρος των πελατών-δικαιούχων, γεγονός που αναμένεται να επιδράσει καταλυτικά αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος.

ΚΟΙΝΟ ΜΕΤΩΠΟ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ - ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Ακατάσχετος λογαριασμός και 100 δόσεις στη διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς

ΚΟΙΝΟ ΜΕΤΩΠΟ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ - ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

Ακατάσχετος λογαριασμός και 100 δόσεις στη διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς

Ακατάσχετος λογαριασμός και 100 δόσεις στη διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς

Τη δυνατότητα θεσμοθέτησης του «ακατάσχετου» λογαριασμού της επιχείρησης, θα φέρει η κυβέρνηση στο τραπέζι των συζητήσεων με τους θεσμούς.
Το θέμα, συζητήθηκε στη χθεσινή συνάντηση ανάμεσα σε αντιπροσωπεία του προεδρείου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας με επικεφαλής τον πρόεδρο Βασίλη Κορκίδη και τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη μαζί με τον γενικό γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Γιώργο Πιτσιλή, τον ειδικό γραμματέα ΣΔΟΕ Κωνσταντίνο Χρήστου.
Όπως αναφέρει σημερινή ανακοίνωση της ΕΣΕΕ, "η συνάντηση διεξήχθη σε πολύ θετικό κλίμα και είχε ως αντικείμενο την παρουσίαση εκ μέρους της ΕΣΕΕ των δύο προαπαιτούμενων που απέστειλε η συνομοσπονδία προς τους θεσμούς και τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας ενόψει της επικείμενης αξιολόγησης, η υλοποίηση των οποίων θα βοηθήσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να επιβιώσουν εντός της κρίσης και της ύφεσης, χωρίς μάλιστα να αδικεί τους συνεπείς φορολογούμενους και τις ενήμερες επιχειρήσεις".
Σχετικά με τη θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός «ειδικού επιχειρηματικού λογαριασμού» η ΕΣΕΕ προτείνει το μέτρο να περιλαμβάνει την δυνατότητα κάθε επιχείρησης που έχει πληγεί από την κρίση να γνωστοποιήσει έναν λογαριασμό σε πιστωτικό ίδρυμα, ο οποίος θα μπορεί, ακόμη και μετά την εντολή δέσμευσης, να τροφοδοτεί τις βασικές λειτουργίες της επιχείρησης με πάγιες τραπεζικές εντολές (πληρωμή: μισθοδοσίας, οφειλών προς το Δημόσιο και Ασφαλιστικά ταμεία, λογαριασμών ΔΕΚΟ, δανείων, ενοικίων και προμηθευτών). Περαιτέρω, ο σχετικός λογαριασμός προτείνεται να συνδεθεί με τις εισπράξεις της επιχείρησης μέσω e-banking και από χρήση πλαστικού χρήματος εκ μέρους των καταναλωτών. Ο λογαριασμός θα μπορεί να καθορίζεται ως προς το ακατάσχετο ποσό, από τα απολογιστικά δεδομένα της οικονομικής λειτουργίας κάθε επιχείρησης.
Το δεύτερο προαπαιτούμενο αφορά σε μία βελτιωμένη δεύτερη ευκαιρία της «βοήθειας» από τη ρύθμιση των 100 δόσεων για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία. Ζητούμενο είναι η άμεση αναστολή της ισχύος των δυσμενών προϋποθέσεων που κάνουν πιο εύκολη την απένταξη των οφειλετών και άρχισαν να εφαρμόζονται από 1/7/2016 καθώς και η διάσωση της υφιστάμενης ρύθμισης των 100 δόσεων μέχρι και 31/12/2017. Η ΕΣΕΕ προτείνει την δημιουργία ειδικής επιτροπής στο υπουργείο που θα κρίνει το βάθος της ευθύνης των οφειλετών για την απώλεια της ρύθμισης και θα αποφασίζει με ευρείες δυνατότητες και ελαστικά κριτήρια για την επανένταξή τους.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Β.Κορκίδης, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι τόσο η συνομοσπονδία όσο και το υπουργείο Οικονομικών συμφώνησαν σε κοινές ενέργειες προώθησης και αποδοχής από τους θεσμούς των δύο αυτών «προαπαιτούμενων». Περαιτέρω, τα δύο επιτελεία συζήτησαν μία σειρά από άλλα θέματα αρμοδιότητας του υπουργείου.
Το υπουργείο παρουσίασε τις πρόσφατες εξελίξεις στο επίπεδο των ελέγχων της φοροδιαφυγής και την αποτελεσματικότητα τους, ενώ από την πλευρά της συνομοσπονδίας ζητήθηκε, πριν εξαντληθεί η αυστηρότητα, να προηγούνται τα στάδια της συμβουλής και της συμμόρφωσης.
Τέλος, διεξοδικά συζητήθηκε το θέμα του παραεμπορίου και του «διασυνοριακού» εμπορίου. Η ΕΣΕΕ ενημέρωσε τον υπουργό για την ενεργοποίηση της πλατφόρμας FeelSafe που δημιούργησε σε συνεργασία με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ενώ συζητήθηκαν και ζητήματα ελέγχου των διασυνοριακών αγορών και πάταξης του λαθρεμπορίου - παραεμπορίου. Ο κ. Κορκίδης θύμισε την πάγια πρόταση της ΕΣΕΕ για χρήση ειδικών μηχανημάτων, όπως τα "X-Ray scanners" και τα εξελιγμένα "Electromagnetic field container scanners" στις πύλες εισόδου (τελωνεία και μεγάλα λιμάνια), προκειμένου να διευκολύνεται η σύλληψη των παράνομων προϊόντων απομίμησης κατά την είσοδό τους στη χώρα.

Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ Κυβερνητική στροφή: «Η κυβέρνηση έχει πλήρη εμπιστοσύνη στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat»

Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Κυβερνητική στροφή: «Η κυβέρνηση έχει πλήρη εμπιστοσύνη στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat»

Κυβερνητική στροφή: «Η κυβέρνηση έχει πλήρη εμπιστοσύνη στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat»

Την εκτίμηση ότι το 2016 θα κλείσει με το πρωτογενές πλεόνασμα που έχει προβλεφθεί διατύπωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, στην Ολομέλεια της Βουλής υπογραμμίζοντας, ότι η υπέρβαση του πλεονάσματος θα επιστραφεί στην Οικονομία ως ένεση ρευστότητας.
Την ίδια ώρα ωστόσο, ο κ. Χουλιαράκης έσπευσε να υπογραμμίσει ότι η κυβέρνηση δεν πανηγυρίζει αλλά εργάζεται για την ανάκαμψη, την ανάπτυξη και την προσέλκυση επενδύσεων και προωθεί θεσμικές τομές στην αγορά και την Οικονομία.
Ο κ. Χουλιαράκης αναφέρθηκε και στην Ελληνική Στατιστική Αρχή, για την οποία ανέφερε, ότι μετά τη συμφωνία του περσινού Καλοκαιριού υπάρχουν οι εγγυήσεις και προστατεύεται η ανεξαρτησία της. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Η κυβέρνηση έχει πλήρη εμπιστοσύνη στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Eurostat. Η συμφωνία του Ιουνίου εγγυάται και προστατεύει την ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ». Ακόμη, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε, πως το τρέχον οικονομικό έτος 2016 θα κλείσει με το πρωτογενές πλεόνασμα που προβλέπεται και επισήμανε, πως η υπέρβαση του πλεονάσματος θα «επιστραφεί» στην οικονομία ως ένεση ρευστότητας.
«Η ελληνική οικονομία βγήκε από την ύφεση το δεύτερο τρίμηνο του 2016» είπε ο κ. Χουλιαράκης, ο οποίος πάντως τόνισε πως η κυβέρνηση δεν πανηγυρίζει. «Δεν μπορεί να πανηγυρίζουμε όταν η οικονομία παραμένει σε στασιμότητα, έστω και μετά από μία βαθιά ύφεση» είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών και σχολίασε αναφορικά με τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι «πρέπει να φέρεται πιο υπεύθυνα και να μην υποστηρίζει ότι βαθαίνει η ύφεση».
«Η πρόβλεψη πολλών διεθνών ιδιωτικών φορέων ήταν στην αρχή του χρόνου για ύφεση 1,5% - 2%. Και η ΕΛΣΤΑΤ προέβλεπε ύφεση 1,2% στο εξάμηνο. Όμως η οικονομία αποδείχθηκε πολύ πιο ανθεκτική και η ύφεση στο εξάμηνο ήταν 0,9%», παρατήρησε. Προσέθεσε, δε, ότι «η εικόνα της οικονομίας είναι συμβατή με την πρόβλεψη του υπουργείου Οικονομικών για τέλος της ύφεσης στο μέσο του 2016 και αρχή ανάκαμψης. Είναι εικόνα που πρέπει να οδηγήσει σε εφησυχασμό; Αναμφίβολα όχι».
Όπως, επίσης, τόνισε ο κ. Χουλιαράκης «η μόνη ρεαλιστική στόχευση για ανάπτυξη της τάξης του 2% είναι η προσέλκυση ξένων ιδιωτικών επενδύσεων. Αυτό σημαίνει θεσμικές τομές και στην αγορά και στην οικονομία και στη Δικαιοσύνη». Τέλος, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ενημέρωσε την Βουλή ότι πιλοτικά από τα υπουργεία Οικονομικών, Οικονομίας και Πολιτισμού «ξεκινά μεγάλη προσπάθεια εξοικονόμησης πόρων» κι ο στόχος είναι «μία μεγάλη εξοικονόμηση πόρων που σύντομα θα επιτρέψει να μειώσουμε τους φόρους και να αυξήσουμε τον κοινωνικό προϋπολογισμό».

Τα τρία μυστικά που κάνουν τον ΕΝΦΙΑ άδικο φόρο

Τα τρία μυστικά που κάνουν τον ΕΝΦΙΑ άδικο φόρο

Τα τρία μυστικά που κάνουν τον ΕΝΦΙΑ άδικο φόρο

Παρά την φιλολογία των τελευταίων ημερών για το αν ο ΕΝΦΙΑ έγινε τελικά δικαιότερος ή ακόμη πιο άδικος, υπάρχουν τρία μυστικά του φόρου τα οποία επιβαρύνουν περισσότερο πλούσιους και φτωχούς ανεξάρτητα από το μέγεθος της ακίνητης περιουσίας τους.
1. Για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ, το υπουργείο Οικονομικών καθιέρωσε μία κλίμακα συντελεστών βασικού φόρου. Οι συντελεστές αυτοί αυξάνουν όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα των τιμών ζώνης ανά τ.μ. που ισχύουν στις περιοχές στις οποίες βρίσκονται τα κτίσματα. 

Οι συντελεστές του βασικού φόρου ξεκινούν από τα 2 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης μέχρι 500 ευρώ ανά τ.μ. και φθάνουν μέχρι τα 13 ευρώ ανά τ.μ. για τα κτίσματα που βρίσκονται σε περιοχές με τιμές ζώνης άνω των 5.000 ευρώ. 

Οι «τιμές ζώνης ανά τ.μ.» που ελήφθησαν υπ’ όψιν για την κλιμάκωση των συντελεστών του βασικού φόρου ήταν οι αντικειμενικές τιμές ανά τ.μ. οι οποίες ισχύουν ανά περιοχή για νεόδμητα διαμερίσματα 1ου ορόφου με πρόσοψη σε έναν δρόμο. Δηλαδή, η βάση υπολογισμού του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν οι αντικειμενικές αξίες νεόκτιστων διαμερισμάτων 1ου ορόφου με μία μόνο πρόσοψη σε δρόμο, μόνο που δεν είναι όλα τα κτίσματα νεόδμητα. Αυτό σημαίνει ότι παλαιότερα ακίνητα πλήρωσαν μεγαλύτερο φόρο ενώ νεόδμητα ρετιρέ πλήρωσαν αναλογικά μικρότερο φόρο για τα ίδια τετραγωνικά αν βρίσκονταν στην ίδια περιοχή.

2. Ο φόρος που προέκυψε για κάθε κτίσμα, όσο παλαιό κι αν ήταν, δεν μειώθηκε λόγω παλαιότητας, καθώς δεν εφαρμόστηκαν οι μειωτικοί συντελεστές παλαιότητας 0,6 έως 0,9 που ισχύουν κανονικά για τα ακίνητα «ηλικίας» ενός έτους και άνω. Οι μειωτικοί αυτοί συντελεστές εφαρμόστηκαν στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ (ο οποίος το 2016 επιβλήθηκε σε όσους κατείχαν, αστική ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ).

Εφαρμόζονται επίσης και κατά τον υπολογισμό των φόρων στις μεταβιβάσεις, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων. Αντιθέτως, για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ χρησιμοποιήθηκαν κάποιοι άλλοι… εξωπραγματικοί «συντελεστές παλαιότητας» που, αντί να μειώνουν, αυξάνουν τον φόρο όσο πιο νέο είναι ένα κτίσμα! 

Οι «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν για τον υπολογισμό του κύριου ΕΝΦΙΑ ήταν αυξητικοί, όχι μειωτικοί όπως θα ήταν το δίκαιο: ξεκινούν από το 1 για κτίσματα που έχουν ανεγερθεί από το 1930 μέχρι και πριν από 26 χρόνια και φθάνουν μέχρι το 1,25 για κτίσματα που έχουν κατασκευαστεί την τελευταία τετραετία! Έτσι, ενώ ο βασικός φόρος υπολογίστηκε με βάση τις αντικειμενικές αξίες ολοκαίνουργιων κτισμάτων, δεν μειώθηκε καθόλου για όσα από τα κτίσματα αυτά έχουν παλαιότητα άνω των 25 ετών, ενώ για όσα έχουν παλαιότητα από 25 έτη έως και 1 έτος ο βασικός φόρος (αν και αντιπροσωπεύει -επαναλαμβάνουμε- αντικειμενικές τιμές καινούργιων κτισμάτων) προσαυξήθηκε περαιτέρω κατά 5% έως και 25%, καθώς οι… «συντελεστές παλαιότητας» που χρησιμοποιήθηκαν κλιμακώνονται από 1,05 έως 1,25!

3. Μια ακόμη παράνομη μεθόδευση εφαρμόζεται από το υπουργείο Οικονομικών στον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ. Η παγίδα στον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ είναι ο μη συνυπολογισμός των οφειλών που βαρύνουν τα ακίνητα. Θα έπρεπε δηλαδή κανονικά να προβλέπεται ότι από τη συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας, η οποία απομένει προς φορολόγηση με την κλίμακα του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ, μετά την αφαίρεση του αφορολόγητου ορίου των 300.000 ευρώ για την περίοδο 2014-2015 και των 200.000 ευρώ για το 2016, εκπίπτει το ανεξόφλητο υπόλοιπο των στεγαστικών δανείων που έχουν ληφθεί από τον φορολογούμενο και βαρύνουν την ακίνητη περιουσία του. Το εκπεστέο ανεξόφλητο υπόλοιπο στεγαστικών δανείων θα έπρεπε να είναι αυτό το οποίο είχε διαμορφωθεί την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους φορολόγησης.

Η έκπτωση του ανεξόφλητου υπολοίπου των στεγαστικών δανείων είχε ισχύσει στον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας που θεσπίστηκε το 1997 (με τον νόμο 2459/1997) και ίσχυσε μέχρι και το 2007. Είναι, δηλαδή, μια νομοθετική ρύθμιση που καθιστά δικαιότερο τον τρόπο υπολογισμού κάθε φόρου που υπολογίζεται επί της αξίας της κατεχόμενης ακίνητης περιουσίας.

Κ. ΜΙΧΑΛΟΣ Τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη θεσμοθέτηση του «ακατάσχετου» λογαριασμού περιμένει ο επιχειρηματικός κόσμος

Κ. ΜΙΧΑΛΟΣ

Τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη θεσμοθέτηση του «ακατάσχετου» λογαριασμού περιμένει ο επιχειρηματικός κόσμος

Τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη θεσμοθέτηση του «ακατάσχετου» λογαριασμού περιμένει ο επιχειρηματικός κόσμος

"Τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη θεσμοθέτηση του «ακατάσχετου» λογαριασμού της επιχείρησης περιμένει ο επιχειρηματικός κόσμος καθώς υπάρχουν πολλές διαφορετικές κατηγορίες υποχρεώσεων..."
Αυτό υπογραμμίζει σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας Κωνσταντίνος Μίχαλος σχετικά με το θέμα επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη άμεσης υλοποίησης του επαγγελματικού ακατάσχετου τραπεζικού λογαριασμού.
Ο ίδιος σημείωσε ότι η θέση των επιμελητηρίων είναι να περιλαμβάνονται σε αυτό το λογαριασμό μόνο οι βασικές ανάγκες των επιχειρήσεων, δηλαδή μισθοδοσία, ενοίκιο, λογαριασμοί δημοσίου και ασφαλιστικών ταμείων "ώστε να μην εφευρεθούν νέα εξοδολόγια" όπως συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Μίχαλος σημείωσε ότι ο επιχειρηματικός κόσμος βλέπει με θετικό τρόπο την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου αλλά περιμένει από την κυβέρνηση να γνωστοποιήσει το σχεδιασμό για τον τρόπο εφαρμογής του καθώς "όσες συζητήσεις έχουν γίνει μέχρι τώρα, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο ζήτημα. Υπάρχουν πολλές διαφορετικές κατηγορίες υποχρεώσεων στις διάφορες μορφές επιχειρηματικότητας".

ΣΔΟΕ

Κ. Χρήστου: Η ρύθμιση με τον ακατάσχετο λογαριασμό επιχειρήσεων είναι «κάτι που περιμένει όλος ο επιχειρηματικός κόσμος»


Άμεσα αποτελέσματα σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση με τον ακατάσχετο λογαριασμό επιχειρήσεων αναμένει ο ειδικός γραμματέας του ΣΔΟΕ, Κωνσταντίνος Χρήστου, ο οποίος, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, χαρακτήρισε «πολύ παραγωγική» τη συζήτηση και τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων για το θέμα.
«Θα έχουμε αποτελέσματα σε σχέση με αυτή τη ρύθμιση. Είναι κάτι που περιμένει όλος ο επιχειρηματικός κόσμος. Μέσα στις επόμενες ημέρες νομίζω πως θα έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χρήστου.
Χαρακτήρισε δε «τεράστια πληγή για τα δημόσια έσοδα, εις βάρος της ίδιας της επιχειρηματικότητας» το εμπόριο εκτός νομίμων πλαισίων, ενώ από τις συζητήσεις με τους παραγωγικούς φορείς ο ίδιος αποκόμισε θετικό κλίμα, καθώς, όπως είπε, οι εκπρόσωποί τους έδειξαν πως θέλουν να ενισχυθούν οι υγιείς και νόμιμες επιχειρήσεις και να απομονωθούν πρακτικές που δεν συνάδουν με την όλη κατάσταση.
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα του «48ωρου λουκέτου» στις επιχειρήσεις που φοροδιαφεύγουν, είπε: «Ήταν μία αναγκαιότητα να υπάρχει μία σοβαρή παρέμβαση. Νομίζω ότι υπήρξαν αποτελέσματα με την πολύ καλή δουλειά των ελεγκτών της Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. Υπήρξαν σοβαρά αποτελέσματα και ο κόσμος κατάλαβε ότι τα χρήματα που δεν θα πληρώσει για το ΦΠΑ, ενδεχομένως σε μια παράνομη συναλλαγή με τον έμπορο για μία απόδειξη, στη συνέχεια τα πληρώνουμε πολλαπλά όλοι μας σε φόρους, τέλη, εισφορές».
Υπογράμμισε δε την ανάγκη «να γίνει κτήμα η φορολογική συνείδηση για όλους τους πολίτες» και υπογράμμισε πως «δεν είναι μόνο η μη έκδοση της απόδειξης, αλλά θα πρέπει να προχωρήσουμε όλοι ένα βήμα παραπέρα και να υποστηρίξουμε το νόμιμο εμπόριο».

Συμφωνούν για τον «ακατάσχετο λογαριασμό» Υπουργείο και φορείς της αγοράς

Συμφωνούν για τον «ακατάσχετο λογαριασμό» Υπουργείο και φορείς της αγοράς

Με συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών, στον τρόπο λειτουργίας του Ειδικού Επαγγελματικού Λογαριασμού μέσω του οποίου θα γίνονται οι συναλλαγές με κάρτες, ολοκληρώθηκε η σύσκεψη της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, με επικεφαλής τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, και των εκπροσώπων των φορέων της αγοράς.
Στη σύσκεψη, σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξε συμφωνία επί των αρχών του σχεδίου του υπουργείου Οικονομικών το οποίο στοχεύει στην επέκταση των συναλλαγών με κάρτες ( μέσω POS) και άλλων μορφών συναλλαγών μέσω του Ιντερνέτ για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός ακατάσχετου λογαριασμού στον οποίο θα εισέρχονται τα έσοδα του κάθε επαγγελματία ή επιχείρησης από τις συναλλαγές μέσω POS, τα έσοδα από τις συναλλαγές μέσω διαδικτύου καθώς και ποσά που θα καταθέτει ο υπόχρεος για την πληρωμή υποχρεώσεων του.
Μέσω του λογαριασμού αυτού και με πάγια εντολή που θα δίνεται από τον κάτοχο του κάθε μήνα θα εξοφλούνται οι φορολογικές του υποχρεώσεις, όπως ο φόρος εισοδήματος, ο ΦΠΑ, ο Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών καθώς και οι οφειλές που θα έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής.
Από την πλευρά των εμπόρων ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης είχε ήδη καταθέσει σχετικό υπόμνημα σχετικά με τη δημιουργία και τα οφέλη για το δημόσιο από την λειτουργία του συγκεκριμένου λογαριασμού.
Οριστικές αποφάσεις που θα αφορούν στον τρόπο λειτουργίας του λογαριασμού αναμένεται να υπάρξουν σε επόμενες συσκέψεις προκειμένου το σχέδιο να παρουσιασθεί στους εκπροσώπους των Θεσμών που έως τώρα προέβαλαν αντιρρήσεις στην ενεργοποίησή του.
Στη σύσκεψη από την πλευρά των φορέων της αγοράς τέθηκε και το θέμα της επανενεργοποίησης της ρύθμισης των 100 δόσεων για τις ληξιπρόθεσμές οφειλές για όσους την έχασαν λόγω των πολύ αυστηρών όρων που προέβλεπε. Το θέμα αναμένεται να τεθεί από το υπουργείο Οικονομικών στη διαπραγμάτευση με τους εκπροσώπους των Θεσμών.




ΕΝΟΨΕΙ ΔΕΘ ΣΕΒ: Εξι δέσμες παρεμβάσεων για ταχύτερη επιστροφή στην ανάπτυξη

ΕΝΟΨΕΙ ΔΕΘ

ΣΕΒ: Εξι δέσμες παρεμβάσεων για ταχύτερη επιστροφή στην ανάπτυξη

ΣΕΒ: Εξι δέσμες παρεμβάσεων για ταχύτερη επιστροφή στην ανάπτυξη

Η επιχειρηματική κοινότητα περιμένει οι εξαγγελίες της Θεσσαλονίκης να περιέχουν πρωτίστως δείγματα καλύτερης οικονομικής και πολιτικής διακυβέρνησης της χώρας, επισημαίνει ο ΣΕΒ στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων επαναφέροντας το αίτημα για αλλαγή του μείγματος πολιτικής, με δεδομένους τους στόχους προσαρμογής, ώστε να έλθει η ανάπτυξη μία ώρα αρχύτερα. Σύμφωνα επίσης με τα στοιχεία που παραθέτει, τον Ιούλιο 2016 καταγράφηκε η καλύτερη επίδοση στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας από το 2011.
Αναλυτικά, ο Σύνδεσμος προτείνει έξι δέσμες παρεμβάσεων που περιλαμβάνουν:
1.Εφαρμογή των μέτρων του Μνημονίου, περιλαμβανομένων των διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων, χωρίς καθυστερήσεις στην επίτευξη των συμφωνηθέντων.
2.Επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που έχουν συμφωνηθεί και ενεργοποίηση του προγράμματος αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου μέσω του Επενδυτικού Ταμείου.
3.Αντιμετώπιση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων» με επιτάχυνση της εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου και αξιοποίηση των δυνατοτήτων για την πώληση επισφαλών απαιτήσεων και την αναδιάρθρωση υπερχρεωμένων επιχειρήσεων. Η τακτική της αναμονής, ώστε η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας να οδηγήσει σε ανάκαμψη των προβληματικών δανείων, δεν έχει αποδώσει καρπούς μέχρι σήμερα. Η αναδιάρθρωση, λοιπόν, των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων μπορεί να προκαλέσει αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον και να οδηγήσει στη δημιουργία πιο δυναμικών επιχειρήσεων.
4.Μείωση των φορολογικών συντελεστών στη βάση ενός ισοδύναμου προγράμματος καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, και αναγκαστικής μείωσης των λειτουργικών δαπανών του δημοσίου σε περίπτωση υστέρησης στην επίτευξη των στόχων επέκτασης της φορολογικής βάσης.
5.Θέσπιση οριζόντιων φοροαπαλλαγών μέσω υπεραποσβέσεων επενδυτικών δαπανών.
6.Λήψη μέτρων για την ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων και της κατασκευαστικής δραστηριότητας με κατάργηση του συμπληρωματικού φόρου του ΕΝΦΙΑ, εξορθολογισμό των φορολογικών και μη επιβαρύνσεων στα ακίνητα , φοροαπαλλαγές για αναπλάσεις και προτεραιοποίηση της δεύτερης/εξοχικής κατοικίας και της κατασκευής υποδομών προς εκμετάλλευση των γεωπολιτικών εξελίξεων που έχουν καταστήσει την Ελλάδα χώρα υψηλής προτίμησης επισκεπτών προορισμού και κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου.
«Το ερώτημα γιατί δεν έρχονται επενδύσεις, ενώ οι αξίες των ελληνικών assets έχουν υποτιμηθεί τόσο πολύ, δεν έχει ως απάντηση τις θεωρίες συνομωσίας αλλά το βαθύ ρήγμα εμπιστοσύνης που έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια μεταξύ της επενδυτικής κοινότητας και της Ελληνικής οικονομίας», αναφέρει ακόμη ο Σύνδεσμος. Ενώ η οικονομία έχει εν πολλοίς ισορροπήσει (έχουν εξαλειφθεί οι μακροοικονομικές ανισορροπίες), δε φαίνεται να έχει αποκατασταθεί η αξιοπιστία της οικονομικής πολιτικής και, ως εκ τούτου, να έχει εμπεδωθεί η εμπιστοσύνη στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Διαδοχικές κυβερνήσεις έδωσαν βάρος στην αύξηση των φόρων στην ιδιωτική οικονομία ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος χωρίς να γίνουν οι κατάλληλα στοχευμένες και πλέον οικονομικά αποτελεσματικές περικοπές δημοσίων δαπανών. Το επίπεδο της φορολογικής επιβάρυνσης, όχι μόνο είναι ήδη αβάσταχτο για τους συνεπείς φορολογουμένους και τις οργανωμένες επιχειρήσεις, αλλά είναι πιθανόν να αυξηθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον.
Αναφερόμενος εξάλλου στην απασχόληση ο ΣΕΒ αναφέρει ότι τα στοιχεία του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ καταγράφουν μια συνέχιση της αύξησης της μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα με ιδιαίτερα ισχυρούς, όταν συγκρίνονται με τα διαθέσιμα στοιχεία της τελευταίας δεκαετίας, ρυθμούς. «Οι 19.281 καθαρές νέες θέσεις εργασίας του Ιουλίου 2016 αποτελούν την καλύτερη επίδοση Ιουλίου από το 2001, ξεπερνώντας και την επίδοση του Ιουλίου 2014 όταν η αύξηση προστίμων για αδήλωτη εργασία και η εντατικοποίηση των ελέγχων μαζί με την συγκυρία είχαν οδηγήσει σε ιδιαίτερα μεγάλη αύξηση της απασχόλησης. Καταγράφεται στην αγορά μια τάση αύξησης των δηλωμένων προσλήψεων σε μερική ή εκ περιτροπής απασχόληση εργαζομένων που προηγουμένως ήταν αδήλωτοι», τονίζεται.

ΕΡΕΥΝΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ Τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα στο εξάμηνο

ΕΡΕΥΝΑ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΞΑΓΩΓΕΩΝ

Τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα στο εξάμηνο

Τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα στο εξάμηνο

Επιπτώσεις στην πορεία της συνολικής ελληνικής οικονομίας επιφέρει η επικράτηση των αρνητικών προσήμων στο εξωτερικό εμπόριο της χώρας, όπως προκύπτει από ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ για το πρώτο 6μηνο του 2016.
Συγκεκριμένα, οι εξαγωγικές επιδόσεις για το α’ 6μηνο του 2016 είναι οι χαμηλότερες από το 2012, τόσο σε συνολική αξία εξαγωγών, όσο και σε αξία εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, γεγονός που στερεί δυνατότητες εξόδου της οικονομίας από την ύφεση.
Συγκεκριμένα, σε επίπεδο περιόδου Ιανουαρίου-Ιουνίου, η συνολική αξία των εξαγωγών υποχώρησε κατά 8,1% και κάτω από το όριο των 12 δις ευρώ (11,8 δις ευρώ φέτος, έναντι 12,8 δις ευρώ του 6μηνου του 2015). Μείωση προκύπτει πλέον για τις εξαγωγές ακόμη κι αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή (-1,4%, ή 119 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό 6μηνο).
Σύμφωνα με την Πρόεδρο του ΠΣΕ, κυρία Χριστίνα Σακελλαρίδη «τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά της απόλυτης σύνδεσης των εξαγωγών με τις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Αν οι εξαγωγικέ επιδόσεις ήταν φέτος (-1 δις ευρώ σε σχέση με το 2015) απλά και μόνο αντίστοιχες των περυσινών, το ΑΕΠ της χώρας θα γνώριζε αύξηση κατά 0,9% αντί ύφεσης 0,9%.
Εξαιτίας όμως των γνωστών προβλημάτων που μαστίζουν τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις (έλλειψη ρευστότητας, capital controls, υψηλές οφειλές του Δημοσίου προς Ιδιώτες, καθυστερήσεις στην ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ και του Αναπτυξιακού Νόμου, «κόκκινα» δάνεια, υπερφορολόγηση), οι δυνατότητες των Ελλήνων εξαγωγέων να συμβάλλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας περιορίζονται αισθητά.
Εν αναμονή και της επίσκεψης του Πρωθυπουργού, αλλά και των αρχηγών όλων των πολιτικών κομμάτων στη ΔΕΘ, ο εξαγωγικός κόσμος προσδοκά στην ανάδειξη της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας, ως πυρήνα της αναπτυξιακής στρατηγικής της χώρας, σε όρους ευρείας πολιτικής και κοινωνικής συναίνεσης. Σε διαφορετική περίπτωση ο λογαριασμός θα γίνει βαρύτερος για όλους και θα ενεργοποιηθούν πολύ νωρίτερα «κόφτες» προοπτικών εξόδου από την κρίση».
Ενδεικτικό της αστάθειας στο εξωτερικό εμπόριο της χώρας, είναι και το γεγονός ότι στο πρώτο 6μηνο του 2016, σε επίπεδο συνολικής αξίας εισαγωγών καταγράφεται συνέχιση στην πτωτική πορεία τους (-4,1%, στα 20.914,9 εκ. € έναντι 21.798,5 εκ. € στο αντίστοιχο 6μηνο του 2015). Ωστόσο, η αντίστοιχη μεταβολή, χωρίς τα πετρελαιοειδή δείχνει αύξηση 1,56%, ή κατά 249,3 εκ. €.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών των κινήσεων ήταν να αυξηθεί το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου κατά 1,7%, στα 9,11 δις ευρώ (από 8,96 δις ευρώ στο α’ 6μηνο του 2015). Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου αυξήθηκε κατά σχεδόν 5,3%.

Ο χάρτης των εξαγωγών

Όπως προκύπτει από την ανάλυση του ΠΣΕ και του ΚΕΕΜ, επί των στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, η Ιταλία εξακολουθεί και σε αυτό το 6μηνο να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη 2η θέση παραμένει στη σχετική κατάταξη η Γερμανία. Απηχώντας και τις εξελίξεις μετά τα capital controls, η Κύπρος προσπέρασε την Τουρκία και καταλαμβάνει πλέον την 3η θέση, ενώ στην 5η διατηρείται η Βουλγαρία. Χωρίς ακόμη να έχουν καταγραφεί επιπτώσεις από την απόφαση περί BREXIT, το Ηνωμένο Βασίλειο κατέγραψε άνοδο 2 θέσεων (από 8η θέση), ενώ τη δεκάδα συμπληρώνουν οι ΗΠΑ (από 6η), ο Λίβανος (από 12η), η Ρουμανία (από 11η) και η Ισπανία (από 9η).
Στη λίστα με τις 100 πρώτες χώρες, εμφανίζονται πλέον (σε σχέση με το 2015) και οι: Κουρασάο (68η θέση), Βενεζουέλα (77η θέση), Κολομβία (83η), Μαυριτανία (91η), Φιλιππίνες (93η), Λουξεμβούργο (95η) & Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (96η).
Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, αύξηση καταγράφεται για τις χώρες της Ε.Ε. (+1,3%), κυρίως λόγω των καλύτερων επιδόσεων των χωρών της Ευρωζώνης (+2,2%). Αντίθετα, πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές προς τις χώρες του G7 (-4,3%), ενώ μεγάλες ποσοστιαίες μειώσεις παρατηρούνται στις εξαγωγές προς τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC (-18%), προς τις χώρες της Οικονομικής Συνεργασίας Μαύρης Θάλασσας(ΟΣΕΠ) (-16,3%) και προς τις χώρες της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης (-14,7%).
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί η σημαντική αύξηση των εξαγωγών παρατηρείται προς τις αναδυόμενες BRICS (17,3%), κυρίως λόγω της ανόδου των εξαγωγικών επιδόσεων προς την Κίνα και τη Βραζιλία δευτερευόντως.

Τα προϊόντα

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η συνολική μείωση, οφείλεται στην σημαντική πτώση των εξαγωγών καυσίμων (κατά -24,1%). Σημαντικά μειωμένες εμφανίζονται και οι εξαγωγές πρώτων υλών (-14,5%) και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα (κατά -25,7%), ενώ οι εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων που αποτελούν πλέον το 46,5% των συνολικών εξαγωγών, υφίστανται πιέσεις (-2,1%). Στην αντίθετη κατεύθυνση, οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων εμφανίζονται σημαντικά αυξημένες κατά 6%.
Στις επιμέρους κατηγορίες, αν και δεν προκύπτουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ξεχωρίζουν οι επιδόσεις προϊόντων όπως τα τυριά, τα πορτοκάλια, τα καπνά και τα τσιμέντα, που αναρριχήθηκαν στις θέσεις της κατάταξης, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Στο ίδιο πλαίσιο, ως νέες είσοδοι στη λίστα των 100 κυριότερων εξαγόμενων προϊόντων της χώρας καταγράφονται: οι ζωγραφικοί πίνακες, το σκληρό σιτάρι, τα μανταρίνια, οι μονάδες μνήμης, τα βιβλία-έντυπα και τα παγωτά.
ΔΕΙΤΕ ΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ

649.709 ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ ΡΥΘΜΙΖΟΥΝ ΣΕ 12 ΔΟΣΕΙΣ ΤΑ ΧΡΕΗ Προς «πάγωμα» των οφειλών στα Ταμεία

649.709 ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ ΡΥΘΜΙΖΟΥΝ ΣΕ 12 ΔΟΣΕΙΣ ΤΑ ΧΡΕΗ

Προς «πάγωμα» των οφειλών στα Ταμεία

Προς «πάγωμα» των οφειλών στα Ταμεία

Του Γιώργου Γάτου
Στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους Θεσμούς ξαναμπαίνει το «πάγωμα» των οφειλών των ελεύθερων επαγγελματιών για όσους είναι συνεπείς στις πληρωμές των τρεχουσών εισφορών και αποποιούνται (αν δεν μπορούν να εξοφλήσουν συνταξιοδοτούμενοι) τον ασφαλιστικό χρόνο που θα αντιστοιχεί στην κεφαλαιοποιημένη οφειλή.
Το θέμα συζητήθηκε χθες σε συναντήσεις του προέδρου της ΕΣΕΕ Β. Κορκίδη με κυβερνητικά στελέχη. ενόψει της διαπραγμάτευσης του Σεπτεμβρίου με τους Θεσμούς που θα γίνει υπό την πίεση των αυξανόμενων χρεών, της έλλειψης ρευστότητας και της «εγκατάλειψης» των 100 δόσεων από 1 στους 2 οφειλέτες. H ΕΣΕΕ ζητεί να συσταθεί άμεσα ειδική επιτροπή η οποία θα εξετάσει τις περιπτώσεις επαγγελματιών και επιχειρήσεων που έχουν τεθεί «εκτός» ρυθμίσεων στα χρόνια της κρίσης (2010 ? 2015) είναι συνεπείς στις πληρωμές των τρεχουσών εισφορών και οφείλουν πάνω από 20.000 ευρώ. Με βάση την πρόταση της ΕΣΕΕ για «πάγωμα + κεφαλαιοποίηση» των οφειλών, κατά την περίοδο θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, θα μπορούσε να δίνεται είτε η δυνατότητα αποπληρωμής του συσσωρευμένου χρέους (κεφάλαιο) είτε αποποίησης του ασφαλιστικού χρόνου που θα αντιστοιχεί στην κεφαλαιοποιημένη οφειλή με ανάλογες επιπτώσεις στις συντάξιμες αποδοχές. Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, έχοντας λάβει υπόψη την πρόταση της ΕΣΕΕ επεξεργάζεται, πάντως, εναλλακτικά σενάρια για την αύξηση των εσόδων του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (στον οποίο θα απορροφηθούν όλα τα Ταμεία κύριας ασφάλισης από την 1/1/2017 ) τόσο από τις τρέχουσες εισφορές όσο και από τις ρυθμίσεις που επιχειρείται να κρατηθούν «ζωντανές».
Αύξηση οφειλετών
Τα στοιχεία για την πορεία των ρυθμίσεων αποτυπώνουν τη δυσκολία του εγχειρήματος καθώς:
Προς «πάγωμα» των οφειλών στα Ταμεία
• Οι οφειλέτες που παραμένουν στις «100» δόσεις έχουν περιοριστεί στους 56.321 από 69.794 που ήταν τον Ιανουάριο του 2016 και τους 106.986 τον Ιούνιο του ‘15. Οι οφειλές που είναι, ακόμη, στη ρύθμιση έχουν πέσει σε 1,422 δισ. ευρώ από 1,913 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο του ‘16 και τα 3,355 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του ‘15.
Προς «πάγωμα» των οφειλών στα Ταμεία
• Ο αριθμός των οφειλετών που μπαίνουν στις 12 δόσεις αυξάνεται από μήνα σε μήνα και έφτασε τον Ιούνιο τους 649.709 από 626.455 που ήταν τον πρώτο μήνα του 2016 και 606.036 τον Ιούνιο του ‘15. Τα ποσά στη ρύθμιση αυτή (η μόνη που απομένει μετά την απώλεια των «100» δόσεων) αυξήθηκαν στα 305,136 εκατ. τον Ιούνιο από 241,467 εκατ. τον Ιανουάριο και 45,869 εκατ. που ήταν τον Ιούνιο του ‘15.
Αύξηση κατασχέσεων
Αύξηση παρουσιάζουν, τα εντάλματα κατασχέσεων που έφτασαν τον Ιούνιο τα 1.768 από 285 τον Ιανουάριο. Τον Ιούνιο έγιναν 1.525 κατασχέσεις καταθέσεων από 272 που ήταν τον Ιανουάριο ενώ ειδικά για όσους έχασαν τις ρυθμίσεις οφειλών τον Ιούνιο εκδόθηκαν 484 εντάλματα. Οι κατασχέσεις κινητής περιουσίας αυξήθηκαν στα 430 τον Ιούνιο από 332 που ήταν το Μάιο, 223 τον Απρίλιο, 1 το Μάρτιο, 142 το Φεβρουάριο και 103 τον Ιανουάριο.

Πώς αυξάνονται οι επικουρικές συντάξεις για τους συνταξιούχους που εργάζονται

Πώς αυξάνονται οι επικουρικές συντάξεις για τους συνταξιούχους που εργάζονται

Πώς αυξάνονται οι επικουρικές συντάξεις για τους συνταξιούχους που εργάζονται

Προσαύξηση της επικουρικής σύνταξης κατά 4% για κάθε 300 ημέρες ασφάλισης (ένσημα) που πραγματοποιούν οι συνταξιούχοι που εργάζονται προβλέπει ο νόμος 3996/2011, όπως διευκρινίζει εγκύκλιος του ΙΚΑ.
Για κάθε 300 Ημέρες Ασφάλισης (ΗΑ) που πραγματοποιεί ο εργαζόμενος συνταξιούχος και μέχρι τη συμπλήρωση 7.500 ΗΑ, το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης θα αυξάνεται κατά 4%. 

Επίσης, για κάθε 300 ΗΑ, πάνω από τις 7.500 ΗΑ, το ποσό της καταβαλλόμενης σύνταξης θα προσαυξάνεται κατά 3%. 

Σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΤΕΑ, από νόμο του 2011 (ν.3996/2011 άρθρο 44) προβλέφθηκε ότι στην ασφάλιση του πρώην ΕΤΕΑΜ, δηλαδή του επικουρικού ταμείου του ΙΚΑ, θα υπάγονται και οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι. 

Το ΕΤΕΑΜ ωστόσο, από το 2013 και μετά, έχει ενταχθεί στο ΕΤΕΑ. Οι συγκεκριμένες προσαυξήσεις ισχύουν για χρόνο ασφάλισης που διανύθηκε έως 31 Δεκεμβρίου 2014. Διευκρινίζεται επίσης ότι με τον Ν. 4387/2016 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού της επικουρικής σύνταξης. 

Με δεύτερη εγκύκλιο που εξέδωσε το ΙΚΑ δίνονται διευκρινήσεις σχετικά με την εξάμηνη παράταση, έως το τέλος του έτους, που δόθηκε από το υπουργείο Εργασίας και αφορά τη χορήγηση συντάξεων αναπηρίας σε δικαιούχους οι οποίοι χωρίς υπαιτιότητά τους δεν έχουν ακόμα εξεταστεί από Υγειονομική Επιτροπή (ΚΕΠΑ), παρέχει εγκύκλιος του ΙΚΑ. 

Τονίζεται ότι η παράταση αφορά συνταξιούχους και επιδοματούχους των οποίων το δικαίωμα έληξε ή λήγει μέχρι και τις 31/12/2016. Η διάταξη παρέχει στους ασφαλισμένους το δικαίωμα να συνεχίσουν να λαμβάνουν το ποσό της παροχής που δικαιούνταν πριν από τη λήξη της και για ορισμένο χρονικό διάστημα, όχι μεγαλύτερο από έξι συνεχείς μήνες. Κατά το διάστημα αυτό παρατείνεται και η ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη των δικαιούχων. 

Εάν μετά την οριστική κρίση των υγειονομικών επιτροπών ΚΕΠΑ κριθεί ότι τα πρόσωπα που υπήχθησαν στις εν λόγω διατάξεις δεν φέρουν συντάξιμο ποσοστό αναπηρίας, ή φέρουν ποσοστό αναπηρίας μικρότερο από 67%, ή δεν έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν τις παροχές που τους χορηγήθηκαν με τις διατάξεις αυτές (εξωιδρυματικό επίδομα, ή προσαύξηση λόγω απόλυτης αναπηρίας, ή σύνταξη λόγω θανάτου), οι αχρεωστήτως καταβληθείσες παροχές αναζητούνται σε κάθε περίπτωση άτοκα, είτε διά συμψηφισμού επί των τυχόν χορηγούμενων συνταξιοδοτικών παροχών, με μηνιαία παρακράτηση ποσοστού 20%, είτε σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΕΔΕ, στην περίπτωση που δεν χορηγούνται συνταξιοδοτικές παροχές. 

Οι δικαιούχοι χωρίζονται στις παρακάτω κατηγορίες: α) Οι συνταξιούχοι λόγω αναπηρίας, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%. β) Οι συνταξιούχοι λόγω γήρατος που λαμβάνουν σύνταξη για ορισμένο χρονικό διάστημα με ειδικές διατάξεις, οι οποίες προϋποθέτουν ορισμένη κατάσταση αναπηρίας των ασφαλισμένων (άρθρο 1 Ν. 612/77, όπως ισχύει για όλες τις κατηγορίες στις οποίες επεκτάθηκε), δηλαδή: τυφλοί, παραπληγικοί-τετραπληγικοί, πάσχοντες από μεσογειακή ή δρεπανοκυτταρική ή μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία, πάσχοντες από αιμορροφιλία τύπου Α ή Β, καθώς και εκείνοι που έχουν υποβληθεί σε μεταμόσχευση συμπαγών οργάνων, πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας, υποβληθέντες σε μεταμόσχευση μυελού των οστών, καθώς και όσοι έχουν υποστεί ακρωτηριασμούς στα άνω και κάτω άκρα και πάσχοντες από κυστική ίνωση, ή μόνιμη ορθοκυστική διαταραχή. γ) Τα τέκνα ασφαλισμένου ή συνταξιούχου που λαμβάνουν σύνταξη λόγω θανάτου του γονέα τους ως ανίκανα για κάθε βιοποριστική εργασία. δ) Οι επιδοματούχοι του εξωιδρυματικού επιδόματος. ε) Όσοι συνταξιούχοι λαμβάνουν προσαύξηση λόγω απόλυτης αναπηρίας. Εξαιρούνται του δικαιώματος παράτασης ισχύος καταβολής της σύνταξής τους, οι εξής περιπτώσεις συνταξιούχων: i. Όσοι λαμβάνουν προσωρινή σύνταξη. ii. Οι περιπτώσεις για τις οποίες η εκκρεμής υγειονομική κρίση των ΚΕ.Π.Α. αφορά προσαύξηση σύνταξης για μέλος οικογένειας λόγω ανικανότητάς του για κάθε βιοποριστική εργασία (δεδομένου ότι η παροχή αυτή ενσωματώνεται στο ποσό της σύνταξης του δικαιούχου και χορηγείται σε αυτόν και όχι στο ανίκανο μέλος οικογένειας ως ανεξάρτητο δικαίωμα). iii. Τα πρόσωπα που δεν προσέρχονται προς εξέταση στις υγειονομικές επιτροπές ΚΕΠΑ ή δεν προσκομίζουν απαραίτητο δικαιολογητικό προκειμένου να κριθούν από τις επιτροπές αυτές ή παραιτήθηκαν από την αίτηση που είχαν υποβάλει στα ΚΕΠΑ (λόγοι υπαιτιότητας). iv. Τα πρόσωπα τα οποία έλαβαν ή συνεχίζουν να λαμβάνουν την αντίστοιχη παροχή κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 55 του Ν. 4396/2016. 

Στην ίδια εγκύκλιο τονίζεται ότι στις 29/9/2016 θα γίνει η πρώτη πίστωση (μέσω ΗΔΙΚΑ) στον τραπεζικό λογαριασμό των δικαιούχων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ανάλογα με το αίτημα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα στις υγειονομικές επιτροπές ΚΕΠΑ: σύνταξη λόγω αναπηρίας, εξωιδρυματικό επίδομα, σύνταξη λόγω γήρατος που χορηγείται με τις ειδικές διατάξεις) με τις αντίστοιχες παροχές των μηνών 8/9/10/2016, (εφόσον το δικαίωμα σε αυτές είχε λήξει (μηχανογραφικά) μέχρι την 1.8.2016), αλλά και σε κάθε περίπτωση με τις παροχές των μηνών που δεν είχαν χορηγηθεί λόγω λήξης του δικαιώματος σε μεταγενέστερο μήνα. 

Την ίδια ημερομηνία θα γίνει και η πίστωση των παροχών στον τραπεζικό λογαριασμό των δικαιούχων που πληρώνονται μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (Ο.Π.Σ.) ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και θα αφορά τόσο τις ανωτέρω παροχές όσο και τη σύνταξη λόγω θανάτου που χορηγείται σε ανίκανα για κάθε βιοποριστική εργασία τέκνα ασφαλισμένων ή συνταξιούχων, καθώς και την προσαύξηση λόγω απόλυτης αναπηρίας. Διευκρινίζεται ότι για τα πρόσωπα που δικαιούνται την εξάμηνη παράταση των παροχών που έληξαν δεν παρέχεται η δυνατότητα αναδρομικής χορήγησης των παροχών που είχαν διακοπεί για το διάστημα μεταξύ της λήξης της συνταξιοδοτικής παροχής και της ημερομηνίας έναρξης των οικονομικών αποτελεσμάτων, δηλαδή πριν από την παροχή μηνός Αυγούστου 2016. 
Ειδικά, για περιπτώσεις συνταξιούχων για τους οποίους δεν καθίσταται μηχανογραφικώς εφικτή η αυτόματη παράταση της παροχής που δικαιούνται μέσω ΗΔΙΚΑ Α.Ε. (σύνταξη λόγω θανάτου που χορηγείται σε ανίκανα για κάθε βιοποριστική εργασία τέκνα ασφαλισμένων ή συνταξιούχων, προσαύξηση λόγω απόλυτης αναπηρίας), η παράταση των παροχών που ελάμβαναν τα ανωτέρω πρόσωπα και οι οποίες είχαν λήξει, ενόψει της εκκρεμούς επανεξέτασής τους από τα ΚΕΠΑ, θα διεκπεραιωθεί από τις υπηρεσίες Απονομών και Πληρωμών Συντάξεων των υποκαταστημάτων.