Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2017

ΤΙ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΑΝΟ EUROGROUP Το πιο σκληρό «παζάρι» για τη συμφωνία, αλλιώς... περιπέτειες

ΤΙ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΤΟ ΑΥΡΙΑΝΟ EUROGROUP

Το πιο σκληρό «παζάρι» για τη συμφωνία, αλλιώς... περιπέτειες

Το πιο σκληρό «παζάρι» για τη συμφωνία, αλλιώς... περιπέτειες
Εν μέσω συνεχών διαβουλεύσεων στην πλευρά των θεσμών, η Ελλάδα επιδιώκει να υπάρξει μια πολιτική συμφωνία στο αυριανό Eurogroup στους τρεις βασικούς άξονες: τις μεταρρυθμίσεις, τα πρωτογενή πλεονάσματα και τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος. Μια τέτοια συμφωνία, η οποία, σύμφωνα και με κοινοτικούς παράγοντες, δύναται να επιτευχθεί, θα σηματοδοτήσει την επιστροφή των τεχνικών κλιμακίων στην Αθήνα, προκειμένου να προχωρήσουν, εν είδει προαπαιτούμενων, οι λεπτομέρειες. Και όπως εκτιμάται από όλες τις πλευρές, μετά είναι εφικτό να κλείσει πολύ σύντομα η συμφωνία σε τεχνικό επίπεδο (staff level agreement). Στη συνέχεια, η διοίκηση του ΔΝΤ αναμένεται να ζητήσει από το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Ταμείου να εγκρίνει ένα πρόγραμμα για την Ελλάδα.
Την έως τώρα θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας και την πρόοδο στις μεταρρυθμίσεις, αναγνωρίζουν οι κοινοτικοί παράγοντες στο σύνολό τους σχεδόν. Είναι εν προκειμένω χαρακτηριστική η δήλωση του επιτρόπου Πιέρ Μοσκοβισί, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα, ότι «η οικονομία πάει καλά και οι προβλέψεις μας είναι πως θα πάει καλύτερα. Χρειαζόμαστε μεταρρυθμίσεις, αλλά όπου υπάρχει θέληση υπάρχει και τρόπος». Αλλά και ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), Κλάους Ρέγκλινγκ επισήμανε πως συμφωνεί με την πρόσφατη διαπίστωση του προέδρου της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, ότι καμία χώρα δεν έχει επιτύχει μεγαλύτερη πρόοδο στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων από ό,τι η Ελλάδα. Πρόσθεσε, δε, ότι αυτό το πιστοποιούν άλλωστε ο ΟΟΣΑ, αλλά και η Παγκόσμια Τράπεζα.
Μάλιστα, ο κ. Ρέγκλινγκ εμφανίστηκε σχεδόν βέβαιος πως το «ελληνικό ζήτημα» δεν θα κυριαρχήσει στην ατζέντα της δεύτερης θητείας του, λέγοντας ότι «δεν νομίζω ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί τη βοήθειά μας για άλλα πέντε χρόνια. (…) Εκτιμώ ότι εάν η Ελλάδα υλοποιήσει τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν στην αρχή του προγράμματος, τότε αυτό θα είναι το τελευταίο πρόγραμμα. Τους επόμενους 18 μήνες πρέπει να γίνουν και άλλα βήματα προόδου, κυρίως στο πεδίο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Εάν γίνει αυτό, τότε είμαι βέβαιος ότι η Ελλάδα θα μπορεί να αντλήσει και πάλι χρήματα από τις αγορές, να αναχρηματοδοτηθεί και δεν θα χρειάζεται πλέον τη δανειακή βοήθεια των Ευρωπαίων εταίρων».
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Βάλντις Ντομπρόφσκις, έχει επισημάνει ότι το ΔΝΤ «εξέδωσε μια ιδιαίτερα απαισιόδοξη πρόγνωση για την ανάπτυξη της οικονομίας και τα δημόσια οικονομικά».
Το ζητούμενο, σύμφωνα με κοινοτικούς αξιωματούχους, είναι να πεισθεί το ΔΝΤ να αποσύρει ορισμένες από τις απαιτήσεις του για να συμμετάσχει εκ νέου στο πρόγραμμα με χρηματοδότηση. Να δεχθεί τις χειμερινές προσβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την υπεραπόδοση των μεγεθών της ελληνικής οικονομίας και να σταματήσει να απαιτεί πρόσθετα σκληρά μέτρα. Παράλληλα, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, «η ελληνική κυβέρνηση έχει υποστηρίξει τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα. Χρειαζόμαστε, όμως, αποφασιστικότητα (σ.σ. εκ μέρους του ΔΝΤ). 'Αρα, εάν το ΔΝΤ θέλει να ενταχθεί, θα πρέπει αποφασίσει πολύ γρήγορα και να σταματήσει να εγείρει παράλογες απαιτήσεις από εμάς, συμφωνώντας, ταυτόχρονα, τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το χρέος με τους Ευρωπαίους εταίρους μας. Ομοίως, ορισμένοι από τους Ευρωπαίους εταίρους μας (σ.σ. κυρίως η Γερμανία και η Ολλανδία) χρειάζονται τη συμμετοχή του ΔΝΤ, και θα πρέπει να καταλήξουν σε έντιμο συμβιβασμό για το χρέος όσο το δυνατόν γρηγορότερα».
Στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων μεταξύ των θεσμών εντάσσεται και η συνάντηση την προσεχή Τετάρτη της καγκελαρίου της Γερμανίας, 'Ανγκελα Μέρκελ, με τη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ. Το ραντεβού πραγματοποιείται κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχαν πριν από λίγες ημέρες οι δυο, στην οποία, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα Die Welt, συμφώνησαν τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο «ελληνικό πρόγραμμα» και την παράλληλη μετάθεση του ζητήματος του χρέους για το 2018.
Κόκκινη γραμμή
Η κυβέρνηση, όπως έχει διαμηνύσει και μέσω του κυβερνητικού εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου, έχει πάντα ως στόχο μια συμφωνία χωρίς ούτε ένα μέτρο λιτότητας. Ενώ, ο κ. Τσακαλώτος έχει δηλώσει πως «κόκκινη γραμμή» στη διαπραγμάτευση είναι ο κόσμος της εργασίας, ενώ στη συμφωνία θα υπάρχουν και «θετικά πράγματα». Επισημαίνοντας ότι «είμαστε πολύ κοντά στο να μετατρέψουμε έναν φαύλο κύκλο σε ενάρετο και μια αποφασιστική συνεδρίαση του Eurogroup στις 20 Φεβρουαρίου, θα ανοίξει σίγουρα το δρόμο για μια τέτοια στροφή».
Από την πλευρά των θεσμών, ο κ. Ρέγκλινγκ υποστηρίζει ότι οι τομείς στους οποίους θα πρέπει να γίνουν ακόμη μεταρρυθμίσεις, αφορούν σε ιδιωτικοποιήσεις, στην αγορά ενέργειας, στην αγορά εργασίας και σε ορισμένα ελάχιστα θέματα στον προϋπολογισμό. Ο ίδιος πιστεύει, επίσης, πως το συνταξιοδοτικό και το φορολογικό πρόκειται για ζητήματα που είναι στην παρούσα φάση υπό συζήτηση.
Με την επίτευξη συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο και τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα μπορέσει να εντάξει την Ελλάδα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE). Αυτό θα σημαίνει, όπως έχει επισημάνει και ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής Παναγιώτης Λιαργκόβας, φθηνότερη και πιο άνετη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας, σταδιακή απόσυρση των κεφαλαιουχικών ελέγχων, τη δυνατότητα, έστω και δοκιμαστικά, εξόδου στις αγορές και ενίσχυση της εμπιστοσύνης στην οικονομική πολιτική και στην Ελλάδα.
Πάει για Απρίλιο
Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΚΤ συνεδριάζει με αντικείμενο τη νομισματική πολιτική στις 9 Μαρτίου. Εάν παρέλθει η συγκεκριμένη ημερομηνία, η επόμενη συνεδρίαση είναι στις 27 Απριλίου. Κοινοτικοί αξιωματούχοι «δείχνουν» προς αυτήν την ημερομηνία, λαμβάνοντας υπόψη δύο ενδιάμεσους σημαντικούς σταθμούς: τη δημοσιοποίηση των στοιχείων για την ελληνική οικονομία το 2016 από τη Eurostat και τη δημοσιοποίηση των εαρινών προβλέψεων από το ΔΝΤ.
Στο αυριανό Eurogroup, η Ελλάδα είναι το τρίτο θέμα στην ατζέντα και όπως αναγράφεται σε αυτή, «θα γίνει η εκτίμηση της εκτέλεσης του ελληνικού προγράμματος που βρίσκεται σε εξέλιξη, εστιάζοντας σε σχέδια για προώθηση της β' αξιολόγησης» με βάση τις εκθέσεις που ετοιμάζουν οι θεσμοί (ΕΕ, ΕΚΤ, ESM και ΔΝΤ). Σημειώνεται ότι, μια πολιτική συμφωνία ή «προ- συμφωνία» έχει υπάρξει και παλαιότερα. Το Eurogroup της 10ης Οκτωβρίου 2016 είχε δώσει χρόνο στην κυβέρνηση για να παρουσιάσει στους θεσμούς περισσότερα στοιχεία για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου και είχε εξουσιοδοτήσει το Euro Working Group της 24ης Οκτωβρίου να εκταμιεύσει τη υποδόση του 1,7 δισ. ευρώ.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ











ΠΙΕΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΤΕΛΟΣ

Βίζερ: Δεχθείτε τα μέτρα για να επιστρέψει η τρόικα στην Αθήνα

Βίζερ: Δεχθείτε τα μέτρα για να επιστρέψει η τρόικα στην Αθήνα
Η επιστροφή της τρόικας στην Αθήνα είναι δυνατή μόνο αν βρεθεί σημείο εκκίνησης για τα μέτρα μετά το 2018, θεωρεί ο πρόεδρος του EuroWorking Group.
Ο Τόμας Βίζερ, σε συνέντευξή του στο Πρώτο Θέμα, δηλώνει ότι θεωρεί τεχνικά εφικτή μία συμφωνία όχι στο Eurogroup της Δευτέρας αλλά σε αυτό της 20ής Μαρτίου, αν συντρέξουν πρώτα οι πολιτικές προϋποθέσεις.
Ο κ. Βίζερ τονίζει ότι το καλύτερο που μπορούμε να περιμένουμε από τη συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της Δευτέρας είναι η καταγραφή προόδου και ένα σημείο εκκίνησης για τα μέτρα μετά το 2018 (συντάξεις και αφορολόγητο), καθώς και για τα Εργασιακά, το οποίο θα επιτρέψει την επιστροφή της τρόικας στην Αθήνα. 
Ο ίδιος προειδοποιεί πως οι καθυστερήσεις οδηγούν τις περισσότερες φορές σε χειρότερη συμφωνία, απορρίπτει τα σενάρια Grexit, αλλά τονίζει ότι «δεν θέλουμε ούτε να σκεφτόμαστε τη μη συμμετοχή του ΔΝΤ», ενόψει της λήξης των ομολόγων του Ιουλίου. 
Ειδικότερα, ερωτηθείς για το εάν θεωρεί πιθανό ένα Grexit στην περίπτωση που δεν υπάρξει μια συμφωνία μέσα στους επόμενους μήνες, έως τις πληρωμές των ομολόγων της ΕΚΤ τον Ιουλίου ο κ. Βιζερ απαντά: "Όχι. Είμαι απόλυτος.Οχι. Υποθέτω ότι αυτές οι συζητήσεις τροφοδοτούνται από κάποιους ανθρώπους οι οποίοι ίσως να έχουν οικονομικό συμφέρον για τη δημιουργία αυτών των φημών, αλλά δεν βλέπω την παραμικρή βάση και ποτέ δεν έχει συζητηθεί κάτι τέτοιο, ούτε καν στο παρασκήνιο. Δεν έχει καμία βάση αυτό το σενάριο". 


«ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΠΟΧΩΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΝΤ»

Κατρούγκαλος: «Μπορεί να κλείσει άμεσα η διαπραγμάτευση με πολιτική συμφωνία»

Κατρούγκαλος: «Μπορεί να κλείσει άμεσα η διαπραγμάτευση με πολιτική συμφωνία»
«Το γενικότερο κλίμα στην Ευρώπη είναι αυτό που απηχούν οι δηλώσεις του Μάνφρεντ Βέρνερ για την αποχώρηση του ΔΝΤ», δηλώνει στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Κατρούγκαλος, μετά την επίσκεψή του στο Βερολίνο.
«Όλοι αντιλαμβάνονται στην Ευρώπη ότι το ΔΝΤ ζητά παράλογα πράγματα και αρκετοί συνομιλητές μου εξέφρασαν την άποψη ότι το γεγονός πως ζητάει πράγματα που είναι αντιφατικά, όπως να ανοίξουν ξανά θέματα της πρώτης αξιολόγησης, ή αμφισβητεί τα ίδια τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Eurostat, ίσως να είναι ενδείξεις ότι σκοπίμως ζητά πράγματα που ξέρει ότι κανείς λογικός άνθρωπος δεν πρόκειται να αποδεχθεί, για να αποχωρήσει».
  «Μόνο από το Γερμανικό υπουργείο Οικονομικών ακούμε αυτές τις σκληρές απόψεις», λέει ο κ Κατρούγκαλος και προσθέτει: «Το καλό είναι ότι μολονότι τις ακούμε από το 2012 τώρα είναι εντελώς απομονωμένες». Επικαλείται, μάλιστα, τη δήλωση της Γερμανίδας υπουργού Εργασίας, Αντρέα Νάλες, στο συνέδριο του SPD για την κοινωνική Ευρώπη, η οποία  χαρακτήρισε ευθέως «ανεύθυνη τη συμπεριφορά αυτή του κ. Σόιμπλε». Δηλώνει, επίσης, αισιόδοξος ότι «μπορεί να κλείσει άμεσα η διαπραγμάτευση με πολιτική συμφωνία, καθώς όλοι αντιλαμβάνονται ότι δεν είναι η Ελλάδα αυτή που καθυστερεί το κλείσιμο της».
Ο κ Kατρούγκαλος τονίζει ότι «μια τίμια συμφωνία πρέπει να αναγνωρίζει το πραγματικό υπόβαθρο των αριθμών» και προσθέτει πως: «δεν μπορεί κανείς να ζητά προληπτικά μέτρα ακριβώς γιατί δεν χρειάζονται. Αυτή είναι η διαπραγματευτική μας γραμμή και σε αυτή πρόκειται να επιμείνουμε». Τέλος, κατηγορεί τη ΝΔ ότι δεν έχει ενιαία γραμμή. «Ο κ. Γεωργιάδης λέει να μην κλείσει η αξιολόγηση για να πάμε σε εκλογές, ο κ. Χατζηδάκης λέει το αντίθετο, να κλείσει η αξιολόγηση και ο  κ. Μητσοτάκης λέει και τα δύο», λέει και προσθέτει: «Είναι φανερό ότι η ΝΔ βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε ένα πολιτικό αδιέξοδο και ο αρχηγός της είναι δέσμιος του αιτήματος για εκλογές που από αρχή κατέθεσε».
Ακολουθεί η συνέντευξη του αναπληρωτή υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Κατρούγκαλου:
Κύριε υπουργέ βρεθήκατε την περασμένη Πέμπτη και Παρασκευή στο Βερολίνο όπου είχατε σημαντικές επαφές. Ποιους είδατε και ποιο είναι το κλίμα που διαπιστώσατε στο γερμανικό κοινοβούλιο για την Ελλάδα;
Είδα την πρόεδρο της επιτροπής προϋπολογισμού της γερμανικής Βουλής και συμμετείχα σε ένα συνέδριο που διοργάνωσε το Σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, με τη συμμετοχή των υπουργών Εργασίας της Γερμανίας, της Αυστρίας και της Σουηδίας, με αντικείμενο την κοινωνική Ευρώπη. Επίσης, συναντήθηκα με την επιτροπή ευρωπαϊκών υποθέσεων της γερμανικής Βουλής. Αντικείμενο και των τριών αυτών συναντήσεων ήταν να τους ενημερώσω για την κατάσταση στην Ελλάδα και γιατί πρέπει να είχε κλείσει άμεσα η αξιολόγηση.
Έχει κάνει εντύπωση η δήλωση του επικεφαλής των ευρωβουλευτών του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Μάνφρεντ Βέμπερ, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι δεν μπορεί η Κυβέρνηση Τράμπ δια μέσου του ΔΝΤ να αποφασίζει για το μέλλον της Ευρωζώνης. Διαπιστώσατε κατά τις επαφές σας ένα τέτοιο κλίμα;
Το γενικότερο κλίμα είναι πράγματι αυτό. Όλοι αντιλαμβάνονται στην Ευρώπη ότι το ΔΝΤ ζητά παράλογα πράγματα. Αρκετοί συνομιλητές μού εξέφρασαν την άποψη ότι το γεγονός ότι ζητάει πράγματα που είναι και αντιφατικά, όπως να ανοίξουν ξανά θέματα της πρώτης αξιολόγησης, ή αμφισβητεί τα ίδια τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Eurostat, ίσως να είναι ενδείξεις ότι σκοπίμως το ΔΝΤ ζητά πράγματα που ξέρει ότι κανείς λογικός άνθρωπος δεν πρόκειται να αποδεχθεί, για να αποχωρήσει. Δεν ξέρω αν θα γίνει κάτι τέτοιο, αλλά η επιμονή του ΔΝΤ ταλαιπωρεί τη διαπραγμάτευση. Θα είχαμε ήδη κλείσει αν δεν είχαμε το ΔΝΤ. Αυτό, όμως, που είναι δεδομένο και αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους της αισιοδοξίας ότι μπορεί να κλείσει άμεσα η διαπραγμάτευση με πολιτική συμφωνία, είναι ότι όλοι αντιλαμβάνονται πως δεν είναι η Ελλάδα αυτή η οποία καθυστερεί το κλείσιμο της διαπραγμάτευσης.
Όμως τα στελέχη της ΝΔ μετά τις επαφές που είχαν στο Γερμανικό κοινοβούλιο δήλωσαν ότι βρέθηκαν αντιμέτωποι με ένα πολύ αρνητικό κλίμα για την Ελλάδα...
Το ακριβώς αντίθετο. Η υπουργός Εργασίας της Γερμανίας, Αντρέα Νάλες, στο συνέδριο, το οποίο προανέφερα, χαρακτήρισε ευθέως ανεύθυνη τη συμπεριφορά του κ. Σόιμπλε, λέγοντας ότι όποιος θέτει ζήτημα Grexit δεν κάνει τίποτε άλλο από το να υπονομεύει την ενότητα της Ευρώπης, σε μια κρίσιμη στιγμή. Και αυτή η δήλωση της υπουργού δεν είναι απομονωμένη, προηγήθηκαν αντίστοιχες του κ. 'Οπερμαν, του επικεφαλής της ΚΟ του SPD, αλλά και του ίδιου του κ. Σουλτς. Μόνον από το Γερμανικό υπουργείο Οικονομικών ακούμε τις απόψεις αυτές. Το καλό είναι ότι μολονότι τις ακούμε καιρό, από το 2012, τώρα είναι εντελώς απομονωμένες. Ερ. Ο κ. Μητσοτάκης και τα στελέχη της ΝΔ σας κατηγορούν ότι καθυστερείτε υπερβολικά την αξιολόγηση με επικίνδυνες συνέπειες για τη χώρα. Απ. Πρώτα- πρώτα δεν είναι ενιαίο το τι λέει η ΝΔ. Ενιαίο είναι ότι υπάρχουν αντιφατικές δηλώσεις. Για παράδειγμα, ο κ. Γεωργιάδης λέει να μην κλείσει η αξιολόγηση για να πάμε σε εκλογές. Ο κ. Χατζηδάκης λέει το αντίθετο, να κλείσει η αξιολόγηση. Ο κ. Μητσοτάκης λέει και τα δύο. Είναι φανερό, όμως, ότι η ΝΔ βρίσκεται αυτήν τη στιγμή σε ένα πολιτικό αδιέξοδο. Συνεχώς ζητάει εκλογές. Ξέρετε ότι αν γίνουν εκλογές θα είναι καταστροφή για τον τόπο, για τον απλό λόγο ότι το σημερινό πρόγραμμα δεν θα μπορέσει να κλείσει και σε προεκλογική περίοδο σημαντικών χωρών της Ευρώπης, θα είναι αδύνατον να γίνει νέο πρόγραμμα. Με λίγα λόγια ζητάει κάτι που, πρώτον, ξέρει ότι δε θα συμβεί και δεύτερον, ζητάει κάτι που αν συνέβαινε, ουσιαστικά θα οδηγούσε σε χρεοκοπία τη χώρα. O κ. Μητσοτάκης είναι δέσμιος αυτού του αιτήματος που από την αρχή κατέθεσε. Είναι δέσμιος μιας αδιέξοδης στρατηγικής.
Λέγεται ότι η κυβερνητική πλειοψηφία θα δοκιμαστεί πολύ για να ψηφίσει νέα μέτρα. 
Ό,τι η κυβέρνηση δεχθεί, ό,τι αποτελεί τίμια συμφωνία για τη χώρα, δεν έχω καμία αμφιβολία ότι θα περάσει από την κοινοβουλευτική μας ομάδα. Ερ: Μια τίμια συμφωνία τι μπορεί να περιλαμβάνει;  Απ: Μια τίμια συμφωνία πρέπει να αναγνωρίζει το πραγματικό υπόβαθρο των αριθμών. Αυτές τις μέρες είμαστε ενώπιον της ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι είχαμε πλεόνασμα τον προηγούμενο χρόνο, τέσσερις φορές μεγαλύτερο από το στόχο. Και, επίσης, έχουμε την πρόβλεψη- πάλι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής- ότι ανάλογη θα είναι η πορεία και τα επόμενα χρόνια. Επίσης, ότι θα έχουμε πραγματική ανάπτυξη 2,7 φέτος και 3,1 του χρόνου. Ενόψει αυτών των δεδομένων, λοιπόν, δεν μπορεί κανείς να ζητά προληπτικά μέτρα, ακριβώς γιατί δεν χρειάζονται. Αυτή είναι η διαπραγματευτική μας γραμμή και σε αυτή πρόκειται να επιμείνουμε.
Στις επαφές που είχατε στο Βερολίνο με τους Σοσιαλδημοκράτες ποια εικόνα σας μεταφέρθηκε για τους ομοϊδεάτες τους στην Ελλάδα;
Με όσους μίλησα μου εξέφρασαν έκπληξη πώς είναι δυνατόν οι ομοϊδεάτες τους στην Ελλάδα να μην αντιλαμβάνονται ότι θα πρέπει να συνδράμουν στο να δημιουργηθεί το μέτωπο των προοδευτικών δυνάμεων σε όλη την Ευρώπη. Αυτό που έχει γίνει  ήδη και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπου έσπασε η μεγάλη συμμαχία με το Λαϊκό Κόμμα. Και τώρα όπως αντιλαμβάνομαι και στη Γερμανία. Έχω πει πολλές φορές ότι θα πρέπει το ΠΑΣΟΚ, η κεντροαριστερά γενικότερα στην Ελλάδα, να αποφασίσει επιτέλους αν θέλει να είναι με τις δυνάμεις αυτές, που έχουν αποφασίσει τη μεγάλη στροφή, ή την προσκόλληση στη ΝΔ και τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές.
Η δυναμική του Μάρτιν Σουλτς στη Γερμανία και η μεγάλη άνοδος που παρουσιάζει στις δημοσκοπήσεις, μέχρι πού εκτιμάτε ότι μπορεί να φτάσει;
Σε όλη την Ευρώπη υπάρχει μια γενικευμένη αμφισβήτηση του status quo των πολιτικών λιτότητας και νεοφιλελευθερισμού που κυριαρχούν τις τελευταίες δεκαετίες. Χρειαζόταν ένα πρόσωπο για να το εκφράσει στην Γερμανία και ο κ. Σουλτς ακριβώς επειδή δεν συμμετείχε και στην άσκηση της κυβερνητικής εξουσίας, απετέλεσε το πρόσωπο. Είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος για το πώς θα διαμορφωθεί τελικά αυτό το νέο προοδευτικό μέτωπο και στη Γερμανία και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Μετά το Βερολίνο πήγατε στο Λονδίνο. Ποιος ήταν ο λόγος του ταξιδιού σας;
Μια από τις συνέπειες του Brexit είναι ότι οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί που στεγάζονται στην Μεγάλη Βρετανία πρέπει να μεταφερθούν σε άλλες χώρες. Ένας από αυτούς είναι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκου. Λόγω της μεγάλης σημασίας που έχει το φάρμακο για την οικονομία της χώρας μας, καθώς πρόκειται για έναν στρατηγικό τομέα στην οικονομία μας που άντεξε στη διάρκεια της κρίσης, θεωρήσαμε σωστό να υποβάλλουμε υποψηφιότητα για να έρθει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκου στην Ελλάδα. Με την πρόεδρο του Ελληνικού Οργανισμού Φαρμάκου, την κ. Αντωνίου, βρεθήκαμε στο Λονδίνο για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία διεκδίκησης του οργανισμού αυτού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ




ΣΟΒΑΡΑ ΛΑΘΗ

Τo Εurogroup «κατεδαφίζει» το ΔΝΤ: Ασχετος ο Τόμσεν με τους υπολογισμούς στην Ελλάδα

Τo Εurogroup «κατεδαφίζει» το ΔΝΤ: Ασχετος ο Τόμσεν με τους υπολογισμούς στην Ελλάδα
Το Συμβούλιο των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το Εurogroup είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι τα πρόσθετα μέτρα που απαίτησε το ΔΝΤ και πλέον σύσσωμη η ΕΕ ζητά από την Ελλάδα δεν πρόκειται να εισπραχθούν και στην πραγματικότητα δεν είναι απαραίτητα. Και αυτό διότι ο Πολ Τόμσεν, η Ντέλια Βελκουλέσκου και οι άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, έχουν υποπέσει σε σωρεία λαθών, κακών υπολογισμών, ασαφειών και αντιφάσεων κατά τη συγγραφή της περίφημης έκθεσης του ΔΝΤ για την Ελλάδα, όπως αναφέρει σε αναλυτικό ρεπορτάζ του το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ).
Σύμφωνα με έγγραφο του Συμβουλίου, η ομάδα Τόμσεν έχει κάνει χονδροειδή λάθη στον υπολογισμό του ελλείμματος, του πληθωρισμού, του ρυθμού ανάπτυξης, της είσπραξης εσόδων, της οροφής των δαπανών του δημοσίου, αλλά και σε θέματα όπως η εκτέλεση των μεταρρυθμίσεων, το είδος και η απόδοση των εισφορών των ασφαλισμένων, η εξοικονόμηση από τους ασφαλιστικούς νόμους και άλλα. Αναλυτικά – όπως επισημαίνει το ρεπορτάζ του ΚΥΠΕ - σε σχέση με τη σημερινή οικονομική κατάσταση, το έγγραφο αναφέρει ότι το ΔΝΤ έχει κάνει τα εξής λάθη: "Η διαφορά στην εκτίμηση οφείλεται σε υπερβολικά συντηρητικές παραδοχές που εφαρμόζονται συστηματικά από το Ταμείο τόσο επί των εσόδων, όσο και στο σκέλος των δαπανών”.
Από την πλευρά των εσόδων: οι προβλέψεις της έκθεσης προϋποθέτουν ότι οι ελαστικότητες των εσόδων παραμένουν κάτω από τις ελαστικότητας του ΟΟΣΑ που χρησιμοποιούνται συνήθως για τις προβλέψεις των εσόδων. Επιπλέον, το ΔΝΤ υπολογίζει την ελαχιστοποίηση της μεταφοράς στα επόμενα των πρόσφατων εσόδων των υπερ-επιδόσεων για λογαριασμό των διαφόρων παραγόντων ως εφάπαξ, κάτι που στερείται τεχνικής βάσης. Οι προβλέψεις της έκθεσης, εν μέρει ή πλήρως υποτιμούν διάφορα έσοδα από την πλευρά των παραμετρικών μέτρων που νομοθετήθηκαν τόσο το 2015 όσο και το 2016, συμπεριλαμβανομένων των φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα, των φόρων κατανάλωσης στα τσιγάρα και το αλκοόλ, τη φορολογία των ξενοδοχείων, φόρους οχημάτων και άλλα”. "Από την πλευρά των δαπανών, οι προβλέψεις της έκθεσης υποθέτουν ότι τα ανώτατα όρια δαπανών δεν θα γίνουν σεβαστά, συσσωρεύοντας διολίσθηση 1,3% του ΑΕΠ μέχρι το 2018. Αυτή η παραδοχή αντιβαίνει στα πρότυπα του ΔΝΤ που θεωρούν πως οι λειτουργικές δαπάνες θα αυξηθούν ανάλογα με τον πληθωρισμό και ότι τα ανώτατα όρια του προϋπολογισμού θα πρέπει να τηρούνται.
Τo Εurogroup «κατεδαφίζει» το ΔΝΤ: Ασχετος ο Τόμσεν με τους υπολογισμούς στην Ελλάδα
Σύμφωνα με το ΚΥΠΕ, αυτό είναι ιστορικά ανακριβές για την Ελλάδα καθώς ο στόχος των πρωτογενών δαπανών δεν έχει υπερβεί το συνολικό ανώτατο όριο, ούτε και το 2016. Είναι λάθος να προεκτείνουν σχετικά μικρές υπερβάσεις σε ορισμένους τομείς (υγεία) στο βασικό σενάριο κατά τη διάρκεια του προγράμματος”. "Οι προβλέψεις έκθεσης άλλωστε δεν λαμβάνουν δεόντως υπόψη τα πρόσφατα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, τα οποία προσδιορίζουν μια σημαντική υπεραπόδοση το 2016, και η οποία είναι πιθανό να μεταφερθεί εν μέρει στο 2017 και το 2018. Ο κρατικός προϋπολογισμός θα φτάσει σε ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,3% του ΑΕΠ το 2016, υπερβαίνοντας σημαντικά το στόχο του 0,1% του ΑΕΠ, παρά το εφάπαξ επίδομα συνταξιοδότησης αξίας 0,3% του ΑΕΠ που τέθηκε σε εφαρμογή το Δεκέμβριο.
Με βάση τις διαθέσιμες μέχρι σήμερα ενδείξεις η ΕΕ θα προβάλει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 2% του ΑΕΠ, δηλαδή 1½ ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το στόχο”.
Παρά τις εξελίξεις αυτές – επισημαίνει το ΚΥΠΕ - και παρά τη σημαντική υποτίμηση του εντός-του-έτους δημοσιονομικού αποτελέσματος για το 2015 και μια σημαντική ανοδική αναθεώρηση του υπολοίπου του 2016 από το περασμένο φθινόπωρο, το ΔΝΤ δεν έχει αναθεωρηθεί την πρόβλεψή του για μετά το 2018 από το 1,5% του ΑΕΠ. Σε σχέση με τα δημοσιονομικά μετά το 2018 αναφέρεται ότι συμφωνούμε με την αξιολόγηση του Ταμείου πως μια πιο φιλική προς την ανάπτυξη σύνθεση των ελληνικών δημόσιων εσόδων και των δημόσιων δαπανών θα ήταν επιθυμητή.
Σύμφωνα με το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, ενώ η έκθεση είναι πολύ συγκεκριμένη για τα μέτρα του ισοζυγίου βελτίωσης, παραμένει αρκετά γενική ως προς τη χρήση του δημοσιονομικού χώρου που προκύπτει. Ταυτόχρονα, στο έγγραφο αναφέρεται ότι "διαφωνούμε με την εκτίμηση του Ταμείου ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να φτάσει το 3,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018 και να το διατηρήσει για μερικά χρόνια πέρα ​​από αυτό. Πράγματι, - σημειώνει το ρεπορτάζ του ΚΥΠΕ - διάφοροι παράγοντες θα διευκολύνουν τη διατήρηση του πρωτογενούς ισοζυγίου στα επίπεδα του 2018, πέρα ​​από τον ορίζοντα του προγράμματος. Το ένα είναι η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος που εγκρίθηκε στο πλαίσιο της 1ης αναθεώρησης και τώρα υλοποιείται, αναμένεται να αποφέρει πρόσθετη εξοικονόμηση 0,7% του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια του 2019 ως 2021. Επιπλέον, το παραγωγικό κενό αναμένεται να είναι ελαφρά αρνητικό το 2018.
Μετά όμως θα υπάρξει κλείσιμο του παραγωγικού κενού (περίπου το 2021) από την είσπραξη των εσόδων, και ως εκ τούτου το δημοσιονομικό ισοζύγιο αναμένεται να βελτιωθεί αυτόματα σημαντικά υπό αμετάβλητες πολιτικές. Ως εκ τούτου, απλά διατηρώντας το ίδιο ονομαστικό πρωτογενές ισοζύγιο του 3,5% του ΑΕΠ επιτρέπουμε στην πραγματικότητα μια διαρθρωτική δημοσιονομική επέκταση κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.” Για την ίδια την ποιότητα των δημοσίων οικονομικών της Ελλάδας σημειώνεται πως η έκθεση είναι παραπλανητική στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η πρόκληση, τονίζει το ΚΥΠΕ.
Αναφέρεται σε 11% των μεταφορών του ΑΕΠ προς τα ασφαλιστικά ταμεία: ωστόσο, η χρηματοδότηση των συνταξιοδοτικών ταμείων είναι διαφορετική από χώρα σε χώρα και, επομένως, οι συγκρίσεις μεταξύ των χωρών θα πρέπει να γίνονται με προσοχή. Μεγάλο μέρος αυτού του χρηματοδοτικού κενού οφείλεται στο πολύ υψηλό ποσοστό ανεργίας, που είναι αναμφισβήτητα κυκλικό: με την ανεργία σε επίπεδο σταθερής κατάστασης, αυτό το χάσμα αναμένεται να είναι 3,5% του ΑΕΠ. Για τις συντάξεις αναφέρεται ότι η έκθεση του ΔΝΤ υποβαθμίζει το μέγεθος των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος.
Κατά το ΚΥΠΕ, λαμβάνοντας όλα τα στοιχεία υπόψη, η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος θα δημιουργήσει συνολική καθαρή εξοικονόμηση ύψους 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018 και 2,6% του ΑΕΠ μέχρι το 2026 με περικοπές δαπανών που συμβάλλουν τα δύο τρίτα των αποταμιεύσεων μέχρι το 2018 και περισσότερο από 90% από το 2026. Σε αντίθεση με όλες τις πρόσφατες μεταρρυθμίσεις των συνταξιοδοτικών συστημάτων σε άλλες χώρες της ΕΕ που είχαν καταργηθεί με μεταβατικές περιόδους για τη διατήρηση των κεκτημένων δικαιωμάτων των σημερινών εργαζομένων, η ελληνική μεταρρύθμιση δεν έχει κατ` αναλογία εφαρμογή των κεκτημένων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων για τους σημερινούς εργαζόμενους.
Αυτό θα οδηγήσει σε αυξανόμενη εξοικονόμηση στην πάροδο του χρόνου καθώς τα κεκτημένα δικαιώματα των νέων συνταξιούχων θα έχουν μειωθεί κατά περίπου 10% αμέσως. Όπως προτείνεται από την έκθεση του ΔΝΤ, υπάρχει μια υπόθεση από τη σκοπιά της διαγενεακής δικαιοσύνης, για τη μείωση της μεταβατικής περιόδου για την κύρια σύνταξη και τον εκ νέου υπολογισμό της από το 2019. Στο σχεδιασμό αυτό, ωστόσο, οι διανεμητικές συνέπειες πρέπει να εξεταστούν, συμπληρώνει το ΚΥΠΕ στο σχετικό ρεπορτάζ του.
Το ξεπάγωμα των κύριων συντάξεων και ο άμεσος εκ υπολογισμός τους, από την 1η Ιανουαρίου 2019 θα παράγει περίπου εξοικονόμηση 1% ΑΕΠ εάν εφαρμοστεί πλήρως το 2019, αλλά επηρεάζει τουλάχιστον 1,2 εκατομμύρια συνταξιούχους, με μέση ονομαστική περικοπή 14% και σημαντική διακύμανση μεταξύ των διαφορετικών συνταξιούχων. Η έκθεση τάσσεται υπέρ των περικοπών στις συντάξεις και βασίζεται στην παρατήρηση ότι τα ποσοστά φτώχειας μεταξύ του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας έχουν αυξηθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης, ενώ παρέμειναν σε γενικές γραμμές σταθερά μεταξύ των συνταξιούχων, αναφέρει επίσης το ΚΥΠΕ.
Θα πρέπει, ωστόσο, να επισημανθεί, ότι, ενώ όσοι είναι ηλικία εργασίας εξακολουθούν να έχουν τη δυνατότητα να βγουν από τη φτώχεια με την εύρεση θέσεων εργασίας όταν ξεκινήσει η ανάκαμψη, οι φτωχοί συνταξιούχοι δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα, η οποία απαιτεί μια πιο διαφοροποιημένη μεταχείριση της φτώχειας μεταξύ των συνταξιούχων.
Σε ότι αφορά το αφορολόγητο, - τονίζει το ΚΥΠΕ - στο έγγραφο σημειώνεται ότι τα επιχειρήματα ότι η υψηλή προσωπική έκπτωση φόρου εισοδήματος στην Ελλάδα οδηγεί το 50% των φορολογουμένων να μην πληρώνουν κανένα φόρο είναι εσφαλμένη. Η τυπική προσέγγιση είναι να κοιτάξουμε τη συνολική φορολογική επιβάρυνση στο εισόδημα. Όλοι οι φορολογούμενοι στην Ελλάδα υποχρεούνται να καταβάλλουν εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που είναι σημαντικά υψηλότερες από ό, τι σε ορισμένες άλλες χώρες της ΕΕ. Ένα άτομο με το 67% των μέσων αποδοχών και δύο παιδιά έχει μια φορολογική επιβάρυνση 15% στην Ελλάδα, το οποίο είναι διπλάσιο από αυτό της Πορτογαλίας και περισσότερες από τρεις φορές μεγαλύτερο από αυτό της Ισπανίας, του μέσου όρου της ΕΕ ή της Ιρλανδίας. Αναδιανεμητικές συνέπειες, ιδίως στο κάτω άκρο των βραχιόνων του εισοδήματος, πρέπει επίσης να λαμβάνονται υπόψη. Ελλείψει αντισταθμιστικών μέτρων, μειώνοντας την προσωπική πίστωση φόρου εισοδήματος κατά μέσο όρο κατά € 600 θα αποτελέσει οπισθοδρόμηση. Το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης στα μετά-φόρου "take-home” έσοδα (-7,2%) θα επιβαρύνει τα άτομα με ετήσια εισοδήματα ακριβώς πάνω από τον κατώτατο μισθό, ενώ η αρνητική επίδραση μειώνεται όσο αυξάνεται το εισόδημα.
Όπως αναφέρει το ΚΥΠΕ, για το λάθος για τη βιωσιμότητα του Χρέους, τονίζεται ότι η εξαιρετικά αρνητική έκθεση βιωσιμότητας του ΔΝΤ βασίζεται σε μια σειρά υποθέσεων που εμφανίζονται υπερβολικά συντηρητικές και δεν υποστηρίζονται σωστά από αναλυτικά στοιχεία.
– Επιτόκια: Το ΔΝΤ έχει πλέον ενσωματωθεί μια πιο ρεαλιστική πορεία ρυθμό μεταβολής των επιτοκίων σε σταθερή κατάσταση επίπεδο των δανείων ΕΜΣ / ΕΤΧΣ. Αυτή η μείωση των επιτοκίων έχει βελτιωθεί DSA του Ταμείου. Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη επίπεδο των ποσοστών ESM / EFSF εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από εκείνη που χρησιμοποιείται από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.
Η μοντελοποίηση των επιτοκίων της αγοράς, επίσης, δεν έχει αλλάξει από το Μάιο. Το ΔΝΤ επίσης δεν φαίνεται να έχει λάβει πλήρως υπόψη την επίπτωση των μέτρων βραχυπρόθεσμου χρέους που συμφωνήθηκε από τον ΕΜΣ, τον Ιανουάριο.
– Μακροοικονομικά δεδομένα: Το ΔΝΤ αναθεώρησε προς τα κάτω τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη και τις προοπτικές του πληθωρισμού από το Μάιο του 2016 από μισή εκατοστιαία μονάδα του ΑΕΠ ετησίως. Η αναθεώρηση του ετήσιου ρυθμού αύξησης επιδεινώνει το λόγο του χρέους προς το ΑΕΠ κατά σχεδόν 40% το 2060. Δεν είναι σαφές ποιες εξελίξεις κατά τους τελευταίους έξι μήνες θα υποστηρίξουν μια τέτοια σημαντική αλλαγή στη μακροπρόθεσμη προοπτική.
Το ΔΝΤ επισημαίνει υποτιθέμενες αδυναμίες στην εφαρμογή του προγράμματος, αλλά είναι δύσκολο να δούμε πώς αυτό θα υποστηρίξει την αναθεώρηση της αυξητικής τάσης του ΑΕΠ μέχρι το 2060. Η υπόθεση για μακροχρόνια απόκλιση από στόχο της σταθερότητας των τιμών της ΕΚΤ, επίσης, έρχεται σε αντίθεση με τις καθιερωμένες οικονομικές μεθόδους.
– Φορολογικά: Το ΔΝΤ έχει διατηρήσει την πρωτογενή υπόθεση του ισοζυγίου του στο 1,5% του ΑΕΠ από το 2018 σε όλο τον ορίζοντα προβολής. Αυτή είναι η κύρια διαφορά με το DSA των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, εξηγώντας περίπου τα δύο τρίτα της συνολικής διαφοράς. Ενώ κάποιος θα συμφωνούσε ότι η κύρια διαδρομή πλεόνασμα πρέπει να είναι ρεαλιστική και αξιόπιστη με τις αγορές, ένα υψηλότερο πρωτογενές ισοζύγιο για την Ελλάδα θα ήταν επιθυμητό και εφικτό.
– Άλλες παραδοχές: Οι παραδοχές σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις έχουν παραμείνει αμετάβλητα σε πολύ συντηρητικά επίπεδα (και δεν λαμβάνουν υπόψη ορισμένα στοιχεία, όπως η επικείμενη αποπληρωμή των 2 δισ. ευρώ στον ESM ή τη σύναψη πολλών προσφορών). Το ΔΝΤ επίσης, εξακολουθεί να προϋποθέτει την ανάγκη των 10 δισ. ευρώ για την πρόσθετη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών το 2018. Η έκθεση δεν παρέχει μια δικαιολογία για αυτή την υπόθεση, η οποία δεν είναι σύμφωνη με την εκτίμηση των αρμόδιων εποπτικών Αρχών, καταλήγει το ρεπορτάζ του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: