Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017

Συνέντευξη τύπου για διασταύρωση καταθέσεων-φορολογικών δηλώσεων

Συνέντευξη τύπου για διασταύρωση καταθέσεων-φορολογικών δηλώσεων


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ                                                      
Τηλ.:2103332644
e-mail: press@minfin.gr
                                                                                                             
Πέμπτη 30 Μαρτίου 2017

Δελτίο Τύπου

Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου και ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) Γιώργος Πιτσιλής, παραχώρησαν σήμερα συνέντευξη Τύπου με θέμα το νέο σύστημα ηλεκτρονικής διασταύρωσης  τραπεζικών καταθέσεων και φορολογικών δηλώσεων.

Το κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

ΥΠΟΥΡΓΟΣ
: Να σας καλωσορίσω όλες και όλους. Σήμερα έχουμε ως αποκλειστικό θέμα της συνέντευξης τις ηλεκτρονικές διασταυρώσεις τραπεζικών κινήσεων και φορολογικών δηλώσεων. Είναι ένα έργο που η κυβέρνησή μας άρχισε αμέσως το Γενάρη – Φλεβάρη 2015. Είναι ένα έργο που έχει μεγάλη σημασία για τη φοροδιαφυγή και είναι μεγάλη μου ευχαρίστηση που σήμερα ο κ. Πιτσιλής και η ομάδα εργασίας μου παρέδωσαν το έργο  ολοκληρωμένο.

Θέλω να αρχίσω με τις ευχαριστίες και αρχίζω με τον Παναγιώτη Δάνη τον πρώην Ειδικό Γραμματέα, που πραγματικά παρ’ όλο που δεν είναι τώρα εδώ, έχει πολύ μεγάλη συνεισφορά γιατί το πίστεψε και έκανε τα πρώτα βήματα.

Δεύτερον, θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Πιτσιλή που και εκείνος πίστεψε και στήριξε αυτό το έργο. Αλλά εάν μου επιτρέπει ο κ. Πιτσιλής, θέλω να ευχαριστήσω ακόμα περισσότερο την ομάδα που το στήριξε και δούλεψε άπειρες ώρες με απίστευτη αφοσίωση για να φέρει σε πέρας μέσα σε δυο χρόνια αυτό το έργο. Δουλέψανε βράδια, νύχτες, Σαββατοκύριακα, γιορτές, για να το ολοκληρώσουν. Ξέρω ότι στην ελληνική κοινωνία υπάρχει μια δυσπιστία προς τους δημοσίους υπαλλήλους. Πρέπει να πω για άλλη μια φορά πως όσοι και όσες τους αμφισβητούν, διαψεύστηκαν. Γιατί όταν δείχνεις εμπιστοσύνη σε ανθρώπους και τους δίνεις ένα συγκεκριμένο έργο και τους εμπνέεις, τότε μπορούν να κάνουν θαύματα.

Και νομίζω ότι η αλλαγή στο δημόσιο τομέα έρχεται δια του παραδείγματος. Έρχεται όταν βλέπουνε κάποιοι και κάποιες ότι εδώ υπήρξε μια ομάδα που έκανε αυτό που έκανε και άρα μπορούμε και εμείς να κάνουμε αυτό. Και νομίζω ότι το κάνανε ‘inhouse’ που λέμε στην … Πρέβεζα και ότι δεν έδωσαν καμία παραγγελία στον ιδιωτικό τομέα. Είπαν ότι αυτό είναι δικό μας έργο, μπορούμε να το υλοποιήσουμε με δικές μας δυνάμεις και πόρους και το κατάφεραν. Και είμαι σίγουρος ότι το λογισμικό αυτό θα το θέλουν πολλοί και πολλές. Γιατί είναι κάτι πρωτότυπο.

Τι κάνει αυτό το έργο; Αυτό το έργο συνεχίζει μια διαδικασία που υπήρχε και παλιά. Μπορούσες και παλιά να διασταυρώσεις καταθέσεις με προηγούμενες φορολογικές δηλώσεις. Η διαφορά είναι όμως ότι αυτή η διαδικασία, της συλλογής των στοιχείων για ένα φορολογούμενο μπορούσε να πάρει και 6, 8 και 10 μήνες. Τώρα μπορείς να το κάνεις σε ελάχιστο χρόνο. Τόσο μεγάλη είναι η διαφορά. Παράλληλα ο χρόνος επεξεργασίας της πληροφορίας αυτής διαρκούσε επιπλέον 2 με 6 μήνες, ώστε να διαπιστωθεί εάν πραγματικά κρύβεται κάτι ή όχι. Τώρα το διάστημα αυτό είναι μερικές μόνο μέρες ή κάποιες εβδομάδες, αναλόγως της δυσκολίας της κάθε υπόθεσης. Έτσι, με άλλα λόγια, η διαδικασία εξαγωγής του πρώτου συμπεράσματος, δηλαδή η αρχική εκτίμηση του ύψους της φοροδιαφυγής, που ήταν μια διαδικασία που μπορούσε να κρατήσει 1,5 χρόνο και πλέον, χρειάζεται λιγότερο από μια εβδομάδα ή κάποιες εβδομάδες, αναλόγως της δυσκολίας της κάθε υπόθεσης.

Επιπροσθέτως, με αυτό το έργο τα στοιχεία είναι πιο επαρκή και πιο αξιόπιστα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνικές προϋποθέσεις για τη δημιουργία αυτού του έργου, υπήρχαν πολύ καιρό πριν έρθει ο ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση. Αφήνω τους δημοσιογράφους που πάντα λένε και τα υπέρ και τα κατά αυτής της κυβέρνησης, αλλά πάντα επιμένουν να λένε και τα υπέρ και τα κατά των προηγούμενων κυβερνήσεων, να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα, για ποιο λόγο δηλαδή αυτό το έργο δεν προχώρησε ποτέ από προηγούμενες κυβερνήσεις. Αυτό το έργο θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί και παλιότερα εάν οι προηγούμενες κυβερνήσεις το ήθελαν. Και εγώ λέω ότι δεν το ήθελαν.

Θέλω να πω κάτι για τη σημασία αυτού του έργου. Πρώτον, ταιριάζει πολύ καλά με την οικειοθελή αποκάλυψη κεφαλαίων που περάσαμε πριν λίγους μήνες στη Βουλή. Όπως ξέρετε, αυτά τα προγράμματα έχουν και ‘καρότο και μαστίγιο’. Το καρότο είναι ότι αν επιστρέψεις χρήματα, που δεν έχουν φορολογηθεί, όπως θα έπρεπε να φορολογηθούν, μπορούμε να ξεχάσουμε κάποιες ποινές, πρόστιμα κ.λπ. Το μαστίγιο είναι όμως ότι τώρα διαθέτουμε τα στοιχεία, έτσι ώστε όσοι δεν εκμεταλλευτούν την ευκαιρία που τους δίνει αυτός ο νόμος, να το σκεφτούν και δυο και τρεις και τέσσερις φορές. Επιπλέον είναι πολύ σημαντικό έργο σε σχέση με τους στόχους της κυβέρνησης για το 3,5%, γιατί τα έσοδα που θα έρθουν από αυτό το πρόγραμμα, στη γλώσσα των θεσμών αποτελούν μη παραμετρικά μέτρα. Δηλαδή δεν πιάνονται στο στόχο. Ή να το πω ανάποδα, ό,τι πιάσεις είτε από την αποκάλυψη κεφαλαίων στο εξωτερικό, είτε από αυτό το πρόγραμμα, είναι έξτρα. Είναι δηλαδή πόροι που μπορούν να ξοδευτούν για την κοινωνία, για να πληρώσεις ληξιπρόθεσμα και να βοηθηθείς να πας και πέραν από τους στόχους.

Άρα, όπως είπα προχθές στη Βουλή ότι όντως έχουμε ζορίσει ένα κομμάτι των μεσαίων τάξεων, (βεβαίως οι πιο πολλοί γράψατε ότι είπα πως διέλυσα τα μεσαία στρώματα. Ποιητική αδεία φαντάζομαι…). Παρ’ όλα αυτά μπορούμε να πούμε ότι και οι πόροι από αυτή την πηγή μπορούν να αμβλύνουν αυτή την κατάσταση.

Θέλω να κλείσω όμως από εκεί που άρχισα: με τις ειλικρινείς μου ευχαριστίες  σε αυτή την ομάδα που το πίστεψε όταν πολλοί δεν το πίστεψαν και εντός και εκτός του υπουργείου. Αυτοί το πίστεψαν, είχαν την υποστήριξη και του κ. Πιτσιλή και του κ. Δάνη και την δική μου και νομίζω ότι κατάφεραν κάτι που είναι σημαδιακό για την εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας και της οικονομίας. Γι’ αυτό που λέμε εμείς τη δίκαιη ανάπτυξη. Και είμαι σίγουρος ότι και ο κ. Πιτσιλής και εγώ, αλλά θα δώσει την αρχή ο κ. Πιτσιλής, θα βρεθεί ένας τρόπος να μπορεί αυτή η ομάδα να ανταμειφθεί με κάποιον τρόπο, κάτι που τους το χρωστάμε και νομίζω ότι τους το χρωστάει όλη η κοινωνία.

Να σας ευχαριστήσω και να δώσω το λόγο στην κυρία Παπανάτσιου.

Κ. ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ: Θα ήθελα και εγώ με τη σειρά μου να τονίσω τη σημασία του γεγονότος ότι αυτή η εφαρμογή όχι μόνο αποτελεί ένα πολύτιμο όπλο στους ελέγχους για τη φοροδιαφυγή, αλλά ότι είναι δημιούργημα στελεχών της Φορολογικής Διοίκησης όπως ανέφερε και ο Υπουργός προηγουμένως.

Είναι άλλη μία απόδειξη της βούλησής μας στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, αλλά και της θέλησής μας ν’ αξιοποιήσουμε τους ανθρώπους της Δημόσιας Διοίκησης. Οι άνθρωποι αυτοί οι συγκεκριμένοι που εργάστηκαν γι’ αυτή την εφαρμογή, βρίσκονταν και πριν από μας στο Υπουργείο. Χρειάστηκε όμως η πολιτική βούληση η δική μας που τους έδωσε το ΟΚ να προχωρήσουν και είχαμε αυτό το αποτέλεσμα.

Μ’ αυτό το εργαλείο μπορούν πλέον οι διασταυρώσεις των καταθέσεων με τα εισοδήματα να γίνονται σ’ ελάχιστο χρόνο, να εντοπίζονται οι πλέον ύποπτες περιπτώσεις και να τους δίνεται προτεραιότητα ώστε να μη χάνεται χρόνος. δε μπορούν πλέον οι φοροφυγάδες να θεωρήσουν ότι θα χάνονται στο τεράστιο πλήθος του συνόλου των φορολογουμένων,

Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να γίνονται γρήγορα έλεγχοι, να μη συσσωρεύονται τεράστιοι αριθμοί υποθέσεων και να κινδυνεύουν με παραγραφή. Αυτό φυσικά είναι και σε όφελος των έντιμων φορολογουμένων καθώς θα μπορεί γρήγορα να διεκπεραιώνεται ο έλεγχος ότι δεν έχουν κρύψει κάτι. Έχουμε λάβει όλα τα μέτρα και δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος παραγραφής για τις λίστες καταθετών εξωτερικού κατά τη μεταφορά τους από το ΣΔΟΕ στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, οφείλω να το πω αυτό μια και το ΣΔΟΕ παραμένει σ’ εμάς.

Και για τις υποθέσεις της Ειδικής Γραμματείας του ΣΔΟΕ, που περιέρχονται με οποιονδήποτε τρόπο στην αρμοδιότητα της ΑΑΔΕ, θεσπίστηκε μια τριετής παράταση παραγραφής. Επίσης παρατάθηκε κατά ένα έτος η προθεσμία παραγραφής για υποθέσεις που έληγαν την 31/12/2016 και οι οποίες βρίσκονταν σε οποιοδήποτε στάδιο ελέγχου από οποιαδήποτε Αρχή, εισαγγελικές παραγγελίες, εντολές ελέγχου, έρευνας ή επεξεργασίας, αιτήματα διερεύνησης κτλ.

Οπότε και με το καινούργιο εργαλείο που έχουμε στα χέρια μας αυτή τη στιγμή, νομίζω ότι κι αυτές θα προχωρήσουν πάρα πολύ γρήγορα. Γενικότερα το σύνολο των φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων μεταφέρεται ομαλά από το ΣΔΟΕ στην ΑΑΔΕ χωρίς καμία απολύτως εξαίρεση είτε απευθείας είτε μέσω του Οικονομικού Εισαγγελέα.

Παράλληλα έχουμε πλέον συμφωνίες ανταλλαγής φορολογικών στοιχείων με σχεδόν όλες τις χώρες που μας ενδιαφέρουν, συμπεριλαμβανομένων και των ΗΠΑ και συνεπώς μειώνονται πολύ οι δυνατότητες των φοροφυγάδων να κρυφτούν. Βεβαίως δεν εφησυχάζουμε γιατί γνωρίζουμε ότι κάθε φορά που κλείνουμε μια τρύπα, οι φοροφυγάδες και οι συνεργοί τους αναζητούν την επόμενη διέξοδο αλλά το ίδιο κάναμε κι εμείς ώστε να τους προλάβουμε.

Ο κ. Πιτσιλής νομίζω ότι θα συνεχίσει με τα υπόλοιπα.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Καλησπέρα κι ευχαριστώ σε όλους και όλες που είστε σήμερα εδώ. Το έργο παρεδόθη σ’ εμένα πριν από λίγο από την Ομάδα Εργασίας στην οποία βεβαίως αξίζουν πολλές ευχαριστίες και θερμά συγχαρητήρια για τη δουλειά τους, τα είπε πάρα πολύ αναλυτικά ο κ. Υπουργός, προσυπογράφω κι εγώ και γνωρίζω την ένταση της δουλειάς που υπήρχε όλο αυτό το διάστημα και γι’ αυτό λοιπόν αξίζουν οι ευχαριστίες.

Είναι μια πάρα πολύ σημαντική δουλειά η οποία ήδη διαβιβάστηκε στο Γενικό Διευθυντή Φορολογικής Διοίκησης προκειμένου να την παραδώσει αρμοδίως  στις Υπηρεσίες μας, έτσι ώστε να ξεκινήσει η άμεση αξιοποίηση αυτής της δουλειάς. Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα που αφορούν τα βασικά χαρακτηριστικά αυτού του έργου:

Το λογισμικό το οποίο ανέπτυξε η Ομάδα Εργασίας επεξεργάζεται, πρώτον, τα πρωτογενή δεδομένα για τα ΑΦΜ που περιέχονται σε διάφορες λίστες και τα οποία μας εστάλησαν από τα πιστωτικά Ιδρύματα με ενιαίο κωδικολόγιο το οποίο φτιάχτηκε από στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων σε συνεργασία με τα στελέχη των Τραπεζών.

Δεύτερον, επεξεργάζεται τα δηλωθέντα εισοδήματα και έσοδα του εκάστοτε ελεγχόμενου για την περίοδο που ελέγχεται. Όλα αυτά τα δεδομένα, τραπεζικά και φορολογικά, μπαίνουν σε μια αυτοματοποιημένη επεξεργασία για τον προσδιορισμό των λεγόμενων πρωτογενών καταθέσεων του νέου χρήματος δηλαδή για κάθε ελεγχόμενο, μέσω αυτοματοποιημένων ελεγκτικών αλγορίθμων, ώστε να φτάνουμε στις κινήσεις εκείνες που έχουν κατ' αρχήν φορολογικό ενδιαφέρον.

Μέσω της εφαρμογής λοιπόν λαμβάνονται υπ' όψιν και άρα εξαιρούνται από τον έλεγχο, οι κινήσεις που δικαιολογούνται αντικειμενικά. Αναφέρω ως παράδειγμα αντιλογισμούς, συμψηφιστικές εγγραφές, δάνεια, μεταφορές μεταξύ λογαριασμών του ιδίου προσώπου κτλ. Ήδη έχουμε τρέξει το πρόγραμμα σε πιλοτική λειτουργία, από την οποία δε διαπιστώθηκαν αστοχίες στις παραμέτρους του λογισμικού. 


Ο κ. Κατσίπης ο οποίος είναι ο επικεφαλής της ομάδας αυτής και είναι εδώ μαζί μας, θα έχει την ευκαιρία να σας πει περισσότερα τεχνικά και ν’ απαντήσει σε λεπτομέρειες που θα του θέσετε. Γνωρίζω από την πλευρά μου το έντονο και απολύτως δικαιολογημένο ενδιαφέρον όλων για το συγκεκριμένο έργο και διαβάζω στο διαδίκτυο και στα έντυπα και παρακολουθώ στην τηλεόραση την πληροφόρηση που μεταδίδεται πάνω σ’ αυτό το πράγμα.

Εμείς απ’ την πλευρά μας επιλέξαμε όλο αυτό το διάστημα και μέχρι να είναι ώριμο το έργο να παραμείνουμε πολύ φειδωλοί στις δηλώσεις μας μέχρι να είμαστε βέβαιοι όπως μ’ έχουν διαβεβαιώσει και οι αρμόδιες Διευθύνσεις και η Ομάδα Εργασίας ότι το πρόγραμμα λειτουργεί απρόσκοπτα.

Θέλω λοιπόν να πω το εξής: Είναι μια εφαρμογή που επιταχύνει πάρα πολύ τον έλεγχο χωρίς όμως να φτάνει σε αυτόματο αποτέλεσμα. Με το σύστημα αυτό εντοπίζονται οι κινήσεις που έχουν φορολογικό ενδιαφέρον και δεν εξετάζονται, εξαιρούνται δηλαδή, απομονώνονται εκείνες που δεν έχουν φορολογικό ενδιαφέρον. 

Το αποτέλεσμα της εφαρμογής συνιστά αρχική εκτίμηση ενδεχομένων διαφορών εταξύ πρωτογενών καταθέσεων και δηλωθέντων εσόδων και όχι τελικό έλεγχο που προσδιορίζει ποσό για την έκδοση πράξεων προσδιορισμού φόρου. Με άλλα λόγια, το πρόγραμμα δεν αντικαθιστά τον άνθρωπο, δεν αντικαθιστά τον ελεγκτή.

Προσδιορίζει ένα μάξιμουμ ελεγκτέας ύλης που παίρνει ο ελεγκτής, την εξετάζει και ξεκινά τη συζήτηση με το φορολογούμενο διότι –και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ- πρέπει να τηρούνται και οι κανόνες του κράτους δικαίου. τα δεδομένα που έχουμε είναι επικαιροποιημένα, έχουν προκύψει μέσω της ασφαλούς διασύνδεσης της εφαρμογής με τα υφιστάμενα Πληροφοριακά Συστήματά μας, με το Elenxis και με το Taxis και ακριβώς στοχεύουν στη βελτίωση της απόδοσης των ελεγκτικών πόρων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.

Ζητούμενο είναι επίσης και με ρωτάτε πολλοί συνάδελφοι γι’ αυτό αν οι ελεγκτές μπορούν ν’ αξιοποιήσουν το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Πρέπει να σας πω ότι το περασμένο φθινόπωρο εκπαιδεύτηκαν πιλοτικά 131 ελεγκτές και ήδη έχει αρχίσει η πρώτη σειρά πιστοποιημένων εκπαιδεύσεων από το ΕΚΔΔΑ, τριήμερες αν δεν κάνω λάθος, με πολύ θετικά αποτελέσματα.

Πρέπει επίσης να πω ότι με την εφαρμογή αυτή, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στοχεύει στη βέλτιστη στοχοθεσία των φορολογικών ελέγχων σε συνδυασμό και με άλλα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου που χρησιμοποιούμε, έτσι ώστε να κατευθύνονται ορθότερα κι αποτελεσματικότερα οι περιορισμένοι πόροι που διαθέτουμε και πάντα με γνώμονα την αύξηση των δημοσίων εσόδων.

Να επισημάνω κι εγώ αυτό το οποίο κι ο Υπουργός είπε, ότι η εφαρμογή αυτή υλοποιήθηκε με πόρους, ίδιους πόρους της Φορολογικής Διοίκησης και η πληρότητα, ορθότητα κι επεξεργασία των δεδομένων που παρέχονται, συνιστούν την πλέον ολοκληρωμένη προσέγγιση η οποία έχει πραγματοποιηθεί ως σήμερα.

Τέλος θέλω να πω ότι δόθηκαν ήδη εντολές για την εξασφάλιση της ορθής, σύννομης και ασφαλούς διαχείρισης, επεξεργασίας και φύλαξης των δεδομένων του λογισμικού και του προϊόντος επεξεργασίας των δεδομένων, μόνο από τους εξουσιοδοτημένους ελεγκτές στο πλαίσιο των εντολών ελέγχων που ενεργούν και δόθηκαν επίσης εντολές για τη χορήγηση οδηγιών προς τους ελεγκτές για όλα τ’ ανωτέρω.

Θέλω να σας ευχαριστήσω λοιπόν ξανά, να ευχαριστήσω την ομάδα κι εγώ, θα συζητήσουμε με τον Υπουργό ποια θα είναι η επιβράβευση, σίγουρα πάντως όλοι οφείλουμε ν’ αναγνωρίσουμε την πολύ σπουδαία δουλειά η οποία είναι και μια παρακαταθήκη για ένα διαφορετικό είδος ελέγχων βασισμένο στην πληροφορία και στην αξιοποίησή της. ευχαριστώ κι από την πλευρά μου.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Παρακαλούμε πολύ για τις ερωτήσεις σας, επί του συγκεκριμένου θέματος της συνέντευξης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ
: Πόσες περιπτώσεις ελέγχονται αυτή τη στιγμή συνολικά; Για τι ποσά μιλάμε και ποιο θα είναι το όριο πάνω από το οποίο θα γίνεται ο έλεγχος. Δηλαδή θα υπάρχει ένα όριο 500 ευρώ; 1.000 ευρώ; 100.000 ευρώ;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ
: Αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα θα δοθεί για τις εντολές ελέγχου που εκκρεμούν ήδη, θα επιταχύνει τον έλεγχο των εντολών ελέγχων που εκκρεμούν ήδη.  Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός εντολών ελέγχου, ο κ. Κατσίπης ως Διευθυντής της Διεύθυνσης Ελέγχων μπορεί να πει λεπτομέρειες, αυτός όμως είναι έλεγχος διαδικασίας προσαύξησης περιουσίας. Δεν εφαρμόζεται σε όλες τις ελεγκτικές μεθόδους. Δεν ξέρω κ. Κατσίπη να έχετε ειδικότερη εικόνα.

Γ. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Θα ήθελα κατ' αρχήν να ευχαριστήσω τον Υπουργό, την Υφυπουργό και το Διοικητή, χωρίς τη στήριξή τους και τη συνδρομή τους δεν θα ήταν δυνατό να βρισκόμαστε εδώ αυτή τη στιγμή, αυτό είναι δεδομένο.

Και θα ήθελα να προσθέσω ότι το αποτέλεσμα πέρα από τα οφέλη που θα έχει, μας γεμίζει και εμάς και την ομάδα με ένα μεγάλο βαθμό ευθύνης και θα ήθελα να ευχαριστήσω και τους συναδέλφους, τα μέλη της ομάδας, επιχειρησιακούς και τεχνικούς που δούλεψαν καθ’ υπέρβαση των συμβατικών τους υποχρεώσεων για να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα.

Ως προς τους ελέγχους ο στόχος των ελέγχων της ανεξάρτητης Αρχής για το 2017 είναι να κάνουμε 23.300 ελέγχους και στα πλαίσια αυτά θα αξιοποιήσουμε το λογισμικό αυτό στις περιπτώσεις που αφορούν αυτό το είδος ελέγχου. 

Ως προς τα ποσά ήδη είναι σε εφαρμογή σε εξέλιξη η προτεραιοποίηση των υποθέσεων, οπότε θα προτεραιοποιηθούν οι υποθέσεις επίκειται τώρα να ανακοινωθούν οι προτεραιοποιημένες υποθέσεις που θα κάνουμε το 2017 με κύριο παράγοντα την εισπραξιμότητά τους. Οπότε σε αυτές τις υποθέσεις που προτεραιοποιούνται και αφορούν αυτό το είδος του ελέγχου, σίγουρα θα είναι πολύτιμο όλο αυτό το λογισμικό.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Τα κριτήρια ανάληψης κινδύνου όπως γνωρίζετε είναι μυστικά, οπότε δεν δημοσιοποιούνται.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή μπορεί κάποιος και με ένα ευρώ διαφορά να μπει στον έλεγχο;

Γ. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Διαφορά που εννοείτε;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στα εισοδήματα με τις καταθέσεις. Να έχει περισσότερες καταθέσεις από εισοδήματα. Ένα ευρώ, θα μπει στον έλεγχο;

Γ. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Κοιτάξτε, συνεκτιμώνται και άλλα κριτήρια τα οποία δεν δημοσιοποιούνται, οπότε θα βγει μια τελική μοριοδότηση με κύριο στόχο την εισπραξιμότητα των ελέγχων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι σχετική η ερώτηση όπως είπε και ο κ. Υπουργός, απευθύνεται προς τον ίδιο όμως γιατί δεν έχουμε και πολλές ευκαιρίες να τον βρούμε για να κάνουμε τις ερωτήσεις μας.

Μας είπατε κ. Υπουργέ ότι με τα χρήματα που εξοικονομείτε από τη φοροδιαφυγή προσπαθείτε να καταπολεμήσετε τη φτώχεια, ότι αυτό είναι ένα βασικό εργαλείο για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής που θα φέρει μη παραμετρικά έσοδα, τα οποία θα διατεθούν για την ανάπτυξη, για τη  μείωση της επιβάρυνσης των μικρομεσαίων και τα λοιπά.

Θα ήθελα το σχόλιό σας σε σχέση με ένα βασικό μέτρο κοινωνικής πολιτικής που πήρε η Κυβέρνηση, το οποίο ήταν η παροχή του κοινωνικού επιδόματος στις γιορτές. Προκύπτει τις τελευταίες ημέρες ότι το επίδομα έχει πάει σε ανθρώπους οι οποίοι είχαν συνολικά ένα υψηλό εισόδημα, αλλά η σύνταξη που τους καταβαλλόταν ήταν χαμηλή. Θα ήθελα το σχόλιό σας σχετικά με τη στόχευση της οικονομικής πολιτικής σε σχέση και με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής που φέρνει έσοδα. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι εμφανές σε εμένα ότι ο κ. Δημητρέλης δεν ήταν εδώ στην αρχή και άρα δεν άκουσε ότι θα απαντήσουμε για θέματα που έχουν να κάνουν με το μηχανισμό. Επειδή τώρα ήρθε, μπορώ να το ξαναπώ γιατί δεν θα είναι ο μόνος που άργησε, ότι δεν θα απαντήσω για θέματα της κοινωνικής πολιτικής της Κυβέρνησης σε αυτή τη συνέντευξη Τύπου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι θα κάνετε 23.300 ελέγχους για το 2017. Επειδή δημοσιογράφοι επί άλλων Κυβερνήσεων έφεραν στο φως της δημοσιότητας λίστες όπως τα εμβάσματα στο εξωτερικό, οι λίστες Λαγκάρντ, των ακινήτων στο Λονδίνο, του Παναμά αυτή νομίζω ήταν πιο πρόσφατη, των σκαφάτων στην Ολλανδία, την λίστα του Λουξεμβούργου, των offshore των ακινήτων, δημοσιογράφοι το έκαναν επί άλλων Κυβερνήσεων. Επειδή έχουμε αυτές τις λίστες να φανταστώ με βάση τον αριθμό που έχει προσδιοριστεί για έλεγχο ότι θα μείνουν ανέγγιχτες; Δεν θα ελεγχθούν από το συγκεκριμένο σύστημα; Ευχαριστώ.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Δεν ξέρω από πού προέκυψε αυτό …

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο αριθμός σε αυτές τις λίστες είναι πολύ μεγαλύτερος. Μόνο από τη λίστα των εμβασμάτων είναι 25.000 εάν βάλετε 23.300 στόχο για το 2017 πάει να πει ότι προφανώς όλες αυτές οι λίστες δεν θα ελεγχθούν με το καινούργιο σύστημα.  Ή τις ελέγχετε με κάποιο άλλο τρόπο.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Η πληροφορία που έχουμε μαζέψει αφορά πράγματι πολύ μεγαλύτερο αριθμό φορολογούμενων. Δεν σημαίνει όμως ότι όλοι αυτοί είναι εξ ορισμού φοροφυγάδες. Σας είπα ότι η εφαρμογή αυτή έχει τη δυνατότητα και ομαδοποιημένης επεξεργασίας σε συνδυασμό και με άλλα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου. Αυτό θα γίνει και έτσι θα γίνει και η στόχευση. Η προτεραιοποίηση αυτό σημαίνει. Ο κ. Κατσίπης σας είπε ότι θα κάνουμε 23.000 ελέγχους κατά προτεραιότητα. Εάν μπορέσουμε να κάνουμε και παραπάνω… Οι περισσότερες αυτές αν όχι όλες, είναι προϊόν εισαγγελικής παραγγελίας, είναι πάνω – πάνω στην προτεραιοποίησή μας.
Από εκεί και πέρα και μεταξύ αυτών υπάρχει προτεραιοποίηση. Οι δυνάμεις είναι πεπερασμένες γι' αυτό πάντα στοχεύουμε στα σημαντικότερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ, θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: επειδή ακούμε ότι θα γίνεται διασταύρωση με τις καταθέσεις και δεν ξέρουμε τις τεχνικές λεπτομέρειες, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο περίπου έχουν φύγει από τις καταθέσεις γύρω στα 40 δις ευρώ. Και αν πάμε από την αρχή του Μνημονίου είναι πολύ περισσότερα τα χρήματα. Οι καταθέτες αυτοί οι οποίοι έχουν βγάλει τα λεφτά τους στο εξωτερικό υπόκειται στο σύστημα αυτό ελέγχου  ή επιβραβεύονται;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Αυτό το οποίο κάνει το νέο σύστημα όπως το καταλαβαίνω εγώ είναι το εξής: μέχρι τώρα ήταν δύσκολη δουλειά όταν κάποιος είχε μία κατάθεση 100,000 ευρώ την οποία μετέφερε από μία τράπεζα σε άλλη να βρεθεί πόσα ακριβώς χρήματα είχε τελικά. Η συμβολή του έργου αυτού είναι να εντοπίσει ότι η κατάθεση είναι 100,000 δεν αθροίζεται δηλαδή το ποσό από μία τράπεζα στην άλλη και μετά να βρει τί σχέση έχει αυτό το ποσό με το τί έχει δηλωθεί τα προηγούμενα χρόνια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που ρώτησα είναι ότι αυτά που βγήκαν δεν υπάρχουν πλέον στο σύστημα. Ένας μπορεί να είχε 2 εκατομμύρια …. Κατ' ευθείαν στο εξωτερικό. Αυτός μπορεί να φαίνεται σήμερα ότι δεν έχει …
Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Είχε καλυφθεί από καταθέσεις στο εξωτερικό;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι, λέω για τα χρήματα που έφυγαν. Έχουν φύγει 40 δις ίσως και παραπάνω, αυτοί οι καταθέτες μπορεί να φαίνονται ότι είναι πένητες τώρα ότι δεν έχουν τίποτε. Αυτοί υπόκειται στη διαδικασία ελέγχου;

κ. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Σαφέστατα υπόκεινται στη διαδικασία ελέγχου από τη στιγμή που η ροή χρήματος και όλη η κίνηση των χρημάτων έχει γίνει μέσα από το ημεδαπό τραπεζικό σύστημα. Αλλά πρέπει να γίνει και κατανοητό δηλαδή για να δούμε τα οφέλη αυτού του λογισμικού πρέπει να έχουμε και κάποια συγκριτικά στοιχεία. Πρέπει να γίνει σαφές ότι όταν ο χρόνος αναμονής των στοιχείων από τις Τράπεζες διαρκούσε περίπου ένα χρόνο και από εκεί και πέρα ο χρόνος επεξεργασίας ανάλογα με την υπόθεση κυμαινόταν από τρεις – τέσσερις έως και οκτώ μήνες και αυτή τη στιγμή έχουμε σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία με τη μορφή που τα έχουμε την εξελιγμένη και βοηθούν ώστε η επεξεργασία να ολοκληρώνεται σε κάποιες μέρες, φαίνεται και από αυτό προκύπτει η πρόθεση και της Διοίκησης και του Υπουργείου να αγγίξει όλες αυτές τις υποθέσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγώ ρωτάω για τις υποθέσεις, αλλά κάποιος σήμερα εμφανίζεται, εσείς ως έτος βάσης ποιο θα πάρετε: το 2010 που οι καταθέσεις ήταν 200 δις ίσως και παραπάνω και τώρα είναι 110 δις για να δείτε αν υπάρχει αντιστοιχία με τα εισοδήματα ή όχι; Αυτό ρωτάω

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Νομίζω ότι αυτά έχουν λυθεί και από τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας πάντως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα δεν απευθύνεστε σε νομικούς εδώ.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Όχι, θέλω να πω ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει πει τι πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας. Δεν λαμβάνουμε υπόψη μας –και με διορθώνετε κ. Κατσίπη αν έχω καταλάβει κάτι λάθος- το χρόνο του εμβάσματος προς το εξωτερικό, λαμβάνουμε υπόψη μας τον χρόνο που σχηματίστηκε το κεφάλαιο.

κ. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Ακριβώς.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Όταν αυτή η κίνηση έχει γίνει μέσω  του ημεδαπού συστήματος τραπεζικού ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό λέω ότι το κεφάλαιο ήταν το 2010 και σήμερα αυτός έχει μηδέν καταθέσεις, θα πάτε πίσω να δείτε τις καταθέσεις του 2010 και βάσει αυτού ….

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Έχουμε εύρος πληροφορίας για πάρα πολλά χρόνια. Αυτό σας λέω. 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεν αμφιβάλω. Θα ξεκινήσετε με βάση τις καταθέσεις που έχουν σήμερα κάποιοι; Τα σημερινά υπόλοιπα, ή τα υπόλοιπα του 2010; Γιατί μεταξύ των σημερινών και του 2010 υπάρχει μια διαφορά 100 δισεκατομμύρια.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Οι διαφορές προσδιορίζονται ανά χρήση για όλο το εύρος του διαστήματος που έχουμε πληροφορία. Άρα προφανώς θα σχηματιστεί η διαφορά το 2010 και θα την αντιμετωπίσουμε το 2010.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μα, πώς θα καταλάβουμε;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Συγκρίνονται κάθε φορά κινήσεις έτους με έσοδα έτους και υπάρχει ένα εύρος ελεγχομένων χρήσεων. Στο εύρος των ελεγχομένων χρήσεων, συγκρίνονται έσοδα …..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερώτηση εκτός μικροφώνου. Γι’ αυτούς που είναι ήδη σε έλεγχο, σε διαδικασία ελέγχου. Εάν πάρετε ένα τυχαίο δείγμα, δειγματοληπτικά, τότε θα πιάσετε τον ηξ καταθέτη ο οποίος δεν ….

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Η πληροφορία που έχουμε μας επιτρέπει αυτή την έρευνα να την κάνουμε σε εύρος χρόνου και να μην ασχοληθούμε, να μην πάρουμε ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερώτηση εκτός μικροφώνου.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Τις έχουμε και τις επεξεργαζόμαστε. Αυτό σας είπα. Δεν βλέπουμε τι έχει σήμερα. Έχουμε το εύρος της πληροφορίας σε βάθος χρόνου.

Ι. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Και εστιάζουμε στις χρήσεις που υπάρχει η ένδειξη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για να το καταλάβουμε. Η αρχική δουλειά γίνεται στη βάση αυτών των 1.270.000 ΑΦΜ που έχετε μαζέψει τα στοιχεία από τις διάφορες λίστες και αυτά θα κοσκινίσετε με το σύστημα να βγούνε οι πιο επικίνδυνες υποθέσεις ή θα πάρετε όλες τις καταθέσεις των φυσικών προσώπων στην Ελλάδα για να βγάλετε συμπεράσματα;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Αυτή τη στιγμή η πληροφορία που έχουμε είναι για τον αριθμό που είπατε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το 1.270.000.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Αυτή την πληροφορία έχουμε αυτή τη στιγμή. Και για τις χρήσεις τις οποίες έχουμε πάρει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από εκεί ξεκινάτε;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Ναι από εκεί ξεκινάμε. Αυτή την πληροφορία έχουμε αυτή τη στιγμή.
Κύριε Κατσίπη έχουμε άλλη πληροφορία;

Γ. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Αυτή την πληροφορία έχουμε και θα τη συσχετίσουμε και με τις δικές μας πληροφορίες που έχουμε στο Υπουργείο Οικονομικών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγνώμη, για να το καταλάβουμε πλήρως. Γι’ αυτό το 1.270.000 λοιπόν έχετε μαζέψει όλες τις πληροφορίες από τις τράπεζες για τις κινήσεις των τραπεζικών τους λογαριασμών και θα βγάλετε τις πιο επικίνδυνες για έλεγχο; Τις ενδείξεις για να ακολουθήσει ο έλεγχος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ή θα ελεγχθούν όλοι;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Πώς να ελεγχθούν όλοι; Νομίζω ότι το έχουμε εξηγήσει αυτό το πράγμα. Αυτό το σύστημα επιτρέπει και την επεξεργασία της πληροφορίας κατά τρόπο μαζικό. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα εντοπιστούν από εκεί τα σημαντικότερα.

Έχει δυο χρήσεις αυτό το πράγμα. Η μία χρήση είναι η εξατομικευμένη χρήση στις υποθέσεις που υπάρχουν ήδη. Αυτό είναι η μία χρήση. Σε αυτές τις υποθέσεις οι εντολές ελέγχου που εκκρεμούν ήδη. Πλέον αντί να κοιτούν τις έγχαρτες πληροφορίες που έχουν πάρει για καταθέσεις κλπ, θα έχουν πρόσβαση στη βάση για να βλέπουν την κωδικοποιημένη πληροφορία. Και θα χρησιμοποιήσουν το λογισμικό για να απομονώσουν αυτά που έχουν ενδιαφέρον. Αυτή είναι η μία χρήση η οποία είναι άμεση.

Η άλλη χρήση η οποία είναι της επεξεργασίας της πληροφορίας έπεται, θα συσχετιστεί με άλλα κριτήρια ανάλυσης κινδύνου που υπάρχουν για να επιλεγούν από εκεί με αντικειμενικό τρόπο και νέες υποθέσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και κάτι ακόμα επιτρέψτε μου. Επειδή αναφέρεστε στην ομάδα, στην ομάδα, δεν θα έπρεπε να πούμε τα ονόματα αυτών των ανθρώπων που έκαναν αυτή τη δουλειά;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Ναι βεβαίως. Γιάννη θα τους αναφέρεις;

Γ. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Η κυρία Σεχπερίδου είναι Αναπληρώτρια συντονίστρια και Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Ανεξάρτητης Αρχής.

Ο κ. Σαφαρής είναι Προϊστάμενος στη Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας, ο κ. Σγουρός στέλεχος της Διεύθυνσης Ελέγχων, ο κ. Σκούρος στέλεχος και σύμβουλος  στο γραφείο του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής, η κα Γκανούρη, στέλεχος στη Διεύθυνση Ελέγχων, ο κ. Ντίνος Αντώνης, ο κ. Κουνδουράκης, στέλεχος της ΔΗΛΕΔ, ο κ. Κομπορόζος, στέλεχος της  ΓΓΠΣ, ο κ. Ρένος Καραστάθης, στέλεχος της ΔΗΛΕΔ, ο κ. Μπαλάτος Κώστας, στέλεχος της  ΔΗΛΕΔ, η κα Άννα Χονδρουδάκη, στέλεχος της ΔΗΛΕΔ.  Ελπίζω να μην ξέχασα κάποιον. 


ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια ερώτηση για τον Υπουργό: Επειδή μας λέτε για την εφαρμογή κ. Υπουργέ και πραγματικά φαίνεται ότι είναι μια καλή εφαρμογή, το ερώτημα είναι: Νιώθετε περήφανος από τα μέσα που έχετε διαθέσει στους ελεγκτές; Στις Εφορίες, βλέπουμε υπολογιστές που είναι ακόμα από το 2004. Αν μπει κάποιος σε μια Εφορία –εγώ πηγαίνω τακτικά, έχετε πάει τελευταία σε μια Εφορία να δείτε πώς κάνουν τη δουλειά τους αυτοί οι άνθρωπο; Ότι θα πρέπει αυτό το λογισμικό να το δουλέψουν  μάλλον  μ’ έναν υπολογιστή απ’ το σπίτι τους γιατί δεν έχουν υπολογιστή; Τα γνωρίζετε αυτά;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γνωρίζω ότι από τότε που ανέλαβε η κυβέρνησή μας αντιμετωπίσαμε πολλά προβλήματα  σε πάρα πολλούς τομείς και  ανάγκες. Ξέρετε ότι εφαρμόζεται από το μνημόνιο και ένας κανόνας για το πόσοι  δημόσιοι υπάλληλοι φεύγουν και πόσοι έρχονται. Έχουμε ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα και στην πληρωμή των ελεγκτών και ειδικά στα νεότερα παιδιά που πρέπει άμεσα να το αντιμετωπίσουμε, γιατί πραγματικά έχουν πολλές γνώσεις, πολλά πτυχία και είναι καλοί στη δουλειά τους.

Έχουμε πολλές ελλείψεις αλλά έχουμε κι ελλείψεις στους γιατρούς και στους εκπαιδευτικούς και μέσα σ' αυτό το πλαίσιο προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο και να βελτιώσουμε την κατάσταση. Νομίζω και ο κ. Πιτσιλής έχει ένα σχέδιο, ίσως μπορεί να πει περισσότερα. Το ερώτημα όμως δεν είναι πού θέλεις να πας, αλλά πώς πας από δω που είσαι εκεί που θέλεις να πας.

Εμείς έχουμε διαπραγματευθεί πολλές φορές με τους πιστωτές και τους εχουμε πει ότι οι περιορισμοί και στους μισθούς αλλά και στο προσωπικό, στο φορολογικό τομέα, στους ελεγκτές είναι σα να τουφεκίζεις το πόδι σου, γιατί με περισσότερες δαπάνες μπορείς να φέρεις περισσότερα έσοδα απ' αυτά που ξοδεύεις. Οπότε είναι ένας περιορισμός που δεν έχει οικονομική λογική.

Δυστυχώς δεν γίνεται πάντα η διαπραγμάτευση  με βάση ποιος έχει τα καλύτερα επιχειρήματα, και έχουμε έτσι δυσκολίες. Αλλά είναι προτεραιότητα μας. Έχουμε πάρει και καινούργια στελέχη και ίσως θέλει και ο κ. Πιτσιλής να πει, πώς μερικές από αυτές τις ατέλειες που λέει ο κ. Φιλιππίδης, θ' αντιμετωπισθούν.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Να ξεκινήσω από αυτό που αναφέρατε σε σχέση με τους υπολογιστές. Αυτή την περίοδο έχει δοθεί εντολή στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών μας, να επεξεργαστεί τις βέλτιστες οικονομικές λύσεις για την άμεση ανανέωση του στόλου, του αριθμού των υπολογιστών μας.

Πράγματι με την εξαίρεση ορισμένου αριθμού που είναι σχετικά πρόσφατη, τα περισσότερα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται είναι παλιά. Εξετάζουμε όλες τις λύσεις,  να δούμε ποια είναι η πιο συμφέρουσα από οικονομική άποψη, είμαστε πολύ κοντά σε μια πρόταση και βεβαίως κ. Υπουργέ, όταν  την έχουμε έτοιμη θα σας τα παρουσιάσουμε γιατί τελικά το πορτοφόλι το έχετε εσείς.

Χαίρομαι επίσης που και ο κ. Υπουργός επεσήμανε αυτό που κι εμείς έχουμε δει,  ότι υπάρχει ανάγκη, ιδίως τα νεότερα στελέχη μας, πάνω στα οποία ελπίζουμε, ελπίζουμε στα νέα στελέχη που μας έρχονται με πτυχία, με διαφανείς διαδικασίες μέσω ΑΣΕΠ και έρχονται και με όρεξη να προσφέρουν, να έχουν μια ανταμοιβή μέσα στο πλαίσιο το δημοσιονομικό που υπάρχει,  ανάλογη της προσφοράς τους και αυτή να  τους δίνει και την ενθάρρυνση να συνεχίσουν.

Εργαζόμαστε πολύ στενά με τον κ. Υπουργό και το επιτελείο του σ’ αυτό, στο να μπορέσουμε να πείσουμε όλους όσους αφορά η συζήτηση αυτή ότι χρειάζεται να δοθεί  μια ειδική ματιά στη  Φορολογική Διοίκηση γιατί το έργο που επιτελεί είναι κεντρικής σημασίας για τη λειτουργία του κράτους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να επιμείνω λίγο στις χρήσεις υπό έλεγχο. Απ’ όσο ξέρουμε, η εισαγγελική παραγγελία για τον έλεγχο αυτών των 1,2 εκατομμυρίων ΑΦΜ εκτείνεται από το 2000 ως το 2012. θα ήθελα να ρωτήσω τί γίνεται με τις περιπτώσεις Τραπεζών κυρίως στην περίοδο 2000-2006 οι οποίες δεν υφίστανται πλέον, είτε έχουν κλείσει, είτε έχουν εκκαθαριστεί είτε έχουν απορροφηθεί απ όλες τις Τράπεζες. Μπορείτε ν’ αντλήσετε στοιχεία από αυτές τις Τράπεζες που πραγματικά δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή;

Κι ένα δεύτερο: Απ’ ό,τι καταλαβαίνω, το λογισμικό λύνει το πολύ σοβαρό πρόβλημα της εκκίνησης του ελέγχου. Στο επόμενο στάδιο που είναι η συγκέντρωση δικαιολογητικών από τον ίδιο το φορολογούμενο πώς το αντιμετωπίζετε αυτό; Ξέρουμε ότι υπάρχουν πολύμηνες καθυστερήσεις για να μαζέψει ο φορολογούμενος στοιχεία από τις Τράπεζες. Σκοπεύετε να φέρετε κάποια διάταξη για παράδειγμα που να υποχρεώνετε στις Τράπεζες να δίνουν πιο γρήγορα αυτά τα δικαιολογητικά; Ευχαριστώ.

Ι. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Ως προς την ελεγχόμενη περίοδο και τα παρεχόμενα στοιχεία, οι Τράπεζες οι απορροφώσες έδωσαν στοιχεία, ανέλαβαν την υποχρέωση και έδωσαν στοιχεία και για τις απορροφούμενες και για τις συγχωνευθείσες, άνοιξαν παλιά μηχανογραφικά συστήματα, τα ενεργοποίησαν και έχουμε το σύνολο των δεδομένων όλων των πιστωτικών ιδρυμάτων και αυτών  που λέτε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μέχρι ποιο έτος;

Ι. ΚΑΤΣΙΠΗΣ: Απ’ το 2002 μέχρι το 2014.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Υπάρχει θέμα παραγραφής;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Να προσπαθήσω ν’ απαντήσω και στα δύο που άκουσα: Κύριε Παππού, το λογισμικό λύνει ή βελτιώνει κατά πολύ τη μία από τις δυο αιτίες καθυστερήσεων στους ελέγχους. Βελτιώνει πάρα πολύ το κομμάτι το ελεγκτικό μέχρι να φτάσουμε στις πληροφορίες εκείνες, τις κινήσεις εκείνες για τις οποίες θα ζητήσουμε πληροφορίες από το φορολογούμενο. Δεν είπαμε ότι λύνει το άλλο.

Από κει και πέρα, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας έχει προθεσμίες και οι Υπηρεσίες  μας όμως ανάλογα με τη βαρύτητα της υπόθεσης, δείχνουν την ανοχή που μπορούν στη χορήγηση των στοιχείων. Υπάρχει κατανόηση. Και το έχω πει και δεν κουράζομαι να το  λέω, η ελεγκτική δουλειά πρέπει να είναι αυστηρή αλλά πρέπει να υπάρχουν και τα εχέγγυα του κράτους δικαίου. Ό,τι μπορούμε να κάνουμε στο πλαίσιο το νομοθετικό που υπάρχει, το κάνουμε γι’ αυτό το πράγμα.

Κύριε Χατζηνικολάου, η ερώτηση αυτή εκκρεμεί στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Πριν αποφανθεί η Ολομέλεια του ΣτΕ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:   Για το 2002 σας ρώτησα.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Ναι, κι εγώ σας ξαναλέω ότι εκκρεμεί όλη αυτή η συζήτηση στο ΣτΕ.  Το τί είναι με εισαγγελικές παραγγελίες, τί δεν είναι με εισαγγελικές παραγγελίες, όλο αυτό εκκρεμεί. Άρα λοιπόν πρέπει να περιμένουμε τί θα πει το Δικαστήριο σ’ αυτό το πράγμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Επειδή συνδέσατε το θέμα του λογισμικού με την οικειοθελή αποκάλυψη και υπάρχει μια ρύθμιση που τρέχει αυτή τη στιγμή, έχουμε αποτελέσματα; Υπάρχει ενδιαφέρον; Έχουν σπεύσει να δηλώσουν οικειοθελώς αδήλωτα εισοδήματα; Και πόσοι είναι αυτοί; Για τί ποσό μιλάμε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Πάντως ελπίζω πολύ περισσότερα μετά από τη σημερινή συνέντευξη  Τύπου.

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Τα νούμερα  που μας έρχονται ακόμα θέλουν επιβεβαίωση οπότε δε θέλω να μιλήσω καταλεπτώς με αριθμούς, πάντως μπορώ να σας πω ότι  υπάρχουν πάρα πολλές δηλώσεις ήδη που  έχουν υποβληθεί και ένας θα έλεγα αρκετά ικανοποιητικός αριθμός δεδομένων των συνθηκών από ποσό φόρων και εσόδων που δηλώνονται. Θα μας επιτρέψετε πριν τα δώσουμε να είμαστε σίγουροι για την ορθότητά τους..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Είστε ευχαριστημένοι δηλαδή;

Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ: Ευχαριστημένοι ποτέ δεν είμαστε. αλλά πάντως μπορώ να σας πω ότι οι ενδείξεις είναι  ενθαρρυντικές. Και όπως σας είπε και ο κ. Υπουργός και το λέω κι εγώ με την αφορμή αυτή, καλούμε όλους τους φορολογούμενους οι οποίοι έχουν εκκρεμότητες, να σπεύσουν να τις τακτοποιήσουν όσο το πρόγραμμα είναι σε ισχύ, ενδεχομένως οι συντελεστές να μην ήταν  αυτοί που κάποιοι θα περίμεναν, πάντως σας βεβαιώ ότι είναι πολύ καλύτεροι από τις συνέπειες ενός ελέγχου. 


ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Κυρίες, κύριοι, σας ευχαριστούμε πάρα πολύ.



https://www.taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: