Πέμπτη 6 Απριλίου 2017

Εντατικοποιεί τους ελέγχους στην αγορά η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή

Εντατικοποιεί τους ελέγχους στην αγορά η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή




Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, προκειμένου να διασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτικού κοινού, εξέδωσε σχετική εγκύκλιο με θέμα την εντατικοποίηση των ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο, την οποία υπογράφει ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας, κ. Αντώνιος Παπαδεράκης (36246/27.3.2017). Στην εγκύκλιο γίνεται ειδική αναφορά και στην αυξημένη ζήτηση για συγκεκριμένα αγαθά και υπηρεσίες που εθιμικά συνδέονται με το εορταστικό κλίμα της πασχαλινής περιόδου και τον αυξημένο εποπτικό και ελεγκτικό ρόλο που απαιτείται από το σύνολο των αρμόδιων υπηρεσιών της χώρας.

Επισημαίνεται δε, ότι στο πλαίσιο επιχειρησιακού σχεδίου διενέργειας ελέγχων από τη Δ/νση Θεσμικών Ρυθμίσεων και Εποπτεία της Αγοράς της Γ.Γ. Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή ενόψει και των εορτών του Πάσχα,  στον έλεγχο οχημάτων μεταφοράς προϊόντων κατά τη διέλευσή τους από τα διόδια της Ελευσίνας διαπιστώθηκε η μεταφορά 4.500 αυγών χωρίς την προβλεπόμενη σήμανση επί του κελύφους τους και χωρίς τα προβλεπόμενα παραστατικά. Τα προϊόντα αυτά δεσμεύτηκαν και επιβλήθηκαν οι προβλεπόμενες κυρώσεις.

Οι ποσότητες αυτές, ήρθαν να προστεθούν στα περίπου ένα εκατομμύριο (1.000.000) αβγά που είχαν κατασχεθεί και καταστραφεί τις προηγούμενες ημέρες στο πλαίσιο επιχειρήσεων ελέγχου που πραγματοποιήθηκαν σε ωοσκοπικά κέντρα  και σε επιχειρήσεις εμπορίας αβγών, καθώς και σε Λαϊκές αγορές στην Περιφέρεια Αττικής από μικτά κλιμάκια αποτελούμενα από ελεγκτές του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου Προστασίας του Καταναλωτή, της Δ/νσης Οικονομικής Αστυνομίας, των Υπηρεσιών Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) και της Ομάδα Δίωξης Παρεμπορίου της Δ/νσης Αστυνομίας Αθηνών υπό τον συντονισμό του Συντονιστικού Κέντρου (ΣΥΚΑΠ).

Κατά τους ελέγχους υπήρξαν ευρήματα και επεβλήθησαν Διοικητικές κυρώσεις από τις αρμόδιες Υπηρεσίες που συμμετείχαν. Συγκεκριμένα, επεβλήθησαν πρόστιμα και για ανασφάλιστους εργαζόμενους και για έλλειψη νόμιμων παραστατικών στην διακίνηση των προϊόντων, ενώ ελήφθησαν και εβδομήντα (70) δείγματα από αγροτικά προϊόντα τα οποία εξετάζονται από τα εργαστήρια για την καταλληλότητά τους.

Από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, ανακοινώνεται ότι οι έλεγχοι συνεχίζονται και εκτείνονται σε όλο το εύρος της διακίνησης και εμπορίας προϊόντων και εμπορευμάτων και οι λεπτομέρειες επί των ευρημάτων θα ανακοινωθούν απολογιστικά με το πέρας των σχετικών κατά αρμοδιότητα ελέγχων.

Από το Γραφείο Τύπου

https://www.taxheaven.gr


Αριθ. πρωτ.: 36246/ 2017
Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο

Αθήνα, 27-Μαρτίου-2017
Αρ. Πρωτ. : 36246



ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
-ΤΜΗΜΑ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ
-ΤΜΗΜΑ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΏΝ

Tαχ. Δ/νση: Πλ. Κάνιγγος 20
Τ.Κ.: 101 81
Πληροφορίες : Νεκτ. Χελιώτης
Δημ. Αντωναράκος Τηλέφωνο: 213-1514200
Fax: 210-3842642
Email: heliotisnek@gge.gr
antwnarakos@gge.gr

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

ΘΕΜΑ: «Εντατικοποίηση ελέγχων στην αγορά κατά την πασχαλινή περίοδο».


1). Κατά την πασχαλινή περίοδο, παρουσιάζεται αυξημένη ζήτηση αγαθών και υπηρεσιών που εθιμικά συνδέονται με το εορταστικό κλίμα των ημερών.

Καθήκον της πολιτείας, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η προστασία του καταναλωτικού κοινού, είναι να προβαίνει σε ελέγχους αναφορικά με την τήρηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία της αγοράς και συγκεκριμένα:

α) Του Ν.4177/2013-ΦΕΚ 173/Α/08-08-2013 «Κανόνες ρύθμισης της αγοράς προϊόντων και της παροχής υπηρεσιών και άλλες διατάξεις», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

β) Της απόφασης με αριθ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014-ΦΕΚ 2090/Β/31-07-2014 «Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ)».

γ) Του Ν. 4264/2014-ΦΕΚ 115/Α/15-05-2014 «Άσκηση Εμπορικών Δραστηριοτήτων εκτός καταστήματος και άλλες διατάξεις», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

δ) Της με αριθ. πρωτ. 56885/10.11.2014 Απόφασης «Κώδικας δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες» -ΦΕΚ 3107/Β/19-11-2014».

ε) Της Υπουργικής απόφασης με αριθ. πρωτ. 17730/13.2.2017-ΦΕΚ 453/Β/16-02-2017 « Ρυθμίσεις ειδικότερων λεπτομερειών ………….σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α΄240)» σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις –δικαιούχοι πληρωμής οι οποίοι αποδέχονται κάρτες πληρωμής υποχρεούνται να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με την αποδοχή καρτών και μέσων πληρωμής του συστήματος καρτών πληρωμής, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α΄240)».

2). Οι αρμόδιες υπηρεσίες κατά την πασχαλινή περίοδο πρέπει να έχουν αυξημένη παρουσία στην αγορά (καταστήματα, λαϊκές αγορές-υπαίθριο εμπόριο, κεντρικές και τοπικές αγορές κ.λ.π.) με την εντατικοποίηση των ελέγχων, είτε αυτοτελώς, είτε με συναρμόδιες Υπηρεσίες (Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ΣΔΟΕ, Υπουργείο Υγείας, κ.λ.π), για την αποτροπή φαινομένων εξαπάτησης και εκμετάλλευσης των καταναλωτών, και προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού καθώς και σε επίκαιρα σημεία του εθνικού, επαρχιακού και αστικού δικτύου, λιμάνια κ.λ.π.

Ειδικότερα θα πρέπει να ελέγχονται οι επιτηδευματίες ως προς:

- Την ανάρτηση πινακίδων με τις προβλεπόμενες ενδείξεις.
- Την επισήμανση των τροφίμων (προσυσκευασμένων και μη ) -ενδείξεις ιδίως δε σε περιπτώσεις ανακριβών- παραπλανητικών ενδείξεων.
- Την είσπραξη αντιτίμου μεγαλύτερου του αναγραφόμενου επί των πινακίδων ή των τιμοκαταλόγων.
- Την έκδοση νομίμων παραστατικών στοιχείων σε όλα τα στάδια διακίνησης.
- Την ελλιπή στάθμιση.
- Κάθε άλλη παράβαση που αναφέρεται στο Νόμο 4177/2013, στη με αριθμ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014 απόφαση.

Οι σχετικές επισημάνσεις θα πρέπει να αναγράφονται όπου αυτό απαιτείται τουλάχιστον στην ελληνική γλώσσα και να είναι άμεσα ορατές στους καταναλωτές. Θα πρέπει να αποφεύγονται εκφράσεις, σήματα ή οποιαδήποτε άλλη ένδειξη που ενδεχομένως θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε παραπλάνηση τον καταναλωτή.

3). Επί διαπιστωμένων παραβάσεων, επιβάλλονται ποινικές κυρώσεις σύμφωνα με τον Ν.4177/2013 καθώς και διοικητικές κυρώσεις σύμφωνα με την αριθ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014 απόφαση, την με αριθ. πρωτ. 17730/13.2.2017 απόφαση και το N.4264/2014, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και, εφόσον προβλέπεται, οι υποθέσεις αποστέλλονται και στις αρμόδιες Εισαγγελικές Αρχές.

4). Ανάλογα εφαρμόζονται και οι διατάξεις του Ν. 3959/2011 (ΦΕΚ 93/Α/20-04-2011) «Περί προστασίας του ελευθέρου ανταγωνισμού», και όπου διαπιστώνονται στρεβλώσεις στην αγορά (εναρμονισμένες πρακτικές, μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές δραστηριότητες, δεσπόζουσα θέση κ.λ.π.) παραπέμπονται στην αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού.

5). Δεδομένου ότι κατά την πασχαλινή περίοδο, αναμένεται αυξημένη διακίνηση των καταναλωτών, μέσω επιβατικών πλοίων, σιδηροδρόμων, αεροδρομίων και υπεραστικών λεωφορείων, οι έλεγχοι θα πρέπει να εντατικοποιηθούν και ως προς τη διαπίστωση εφαρμογής του άρθρου 137 της με αριθμ. πρωτ. Α2-718/28.7.2014 απόφασης (Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ), με το οποίο ορίζονται ανώτατες τιμές διάθεσης σε ορισμένα είδη σε χώρους που δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός.

6). Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στα μεγάλα κέντρα συγκέντρωσης κρεάτων και οπωρολαχανικών και στη διακίνηση των προϊόντων αυτών προς τις περιφερειακές και τοπικές αγορές για την κάλυψη των αναγκών των καταναλωτών.

Τα κέντρα αυτά, ως γνωστόν, αποτελούν τη βάση διαμόρφωσης των τιμών μέχρι τον τελικό καταναλωτή και γι’ αυτό θα πρέπει οι έλεγχοι να γίνονται με στόχο την αποφυγή παραβατικών συμπεριφορών και κάθε αθέμιτης ενέργειας, με σκοπό την κερδοσκοπία, το παρεμπόριο και την φοροδιαφυγή (υπερτιμολογήσεις, υποτιμολογήσεις, πλαστά και ανειλικρινή παραστατικά, μη έκδοση παραστατικών, ελληνοποιήσεις εισαγωγών, κ.λ.π.) προκειμένου να προστατευτεί ο καταναλωτής και να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον.

Ειδικότερα όσον αφορά τα κρέατα σε ισχύ βρίσκεται:

Α) Το άρθρο 16 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ περί «Τήρησης βιβλίου σφαγών στα σφαγεία της χώρας, τα οποία είναι εγκεκριμένα για τη σφαγή » όπου μεταξύ των άλλων αναφέρεται ότι σε όλα τα σφαγεία της Χώρας (Ιδιωτικά, Δημοτικά κλπ) στα οποία γίνεται σφαγή ζώων, τηρείται υποχρεωτικά βιβλίο σφαγών, στο οποίο καταγράφονται όλες οι σφαγές των ζώων, τα οποία προσκομίζονται σε αυτά για σφαγή.

Β) Το άρθρο 18 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ περί « Παραπροϊόντων σφάγιων και τρόπος πώλησης τούτων » όπου μεταξύ των άλλων αναφέρεται ότι καθ' όλη την διάρκεια του έτους, οι λιανοπωλητές κρεοπώλες πωλούν τις συκωταριές και τα κεφαλάκια αμνοεριφίων χωριστά του κρέατος, από το οποίο προέρχονται, σε αυτή την περίπτωση τα κεφαλάκια πωλούνται με το τεμάχιο και οι συκωταριές με το κιλό, με εξαίρεση την περίοδο από Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και Κυριακή του Θωμά, όπου μπορούν να πωλούν αμνοερίφια μαζί με τα κεφάλια και τις συκωταριές τους, όπου τα κεφαλάκια πωλούνται σε τιμή ανά κιλό.

Γ) Το άρθρο 24 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ περί « Επισήμανσης» κατά το στάδιο της λιανικής.

Όσον αφορά την επισήμανση, ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδουμε στον έλεγχο των καταστημάτων λιανικής πώλησης νωπών κρεάτων, λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη ότι η ένδειξη προέλευσης του κρέατος που θα αναγράφεται στις πινακίδες ή τιμοκαταλόγους των λιανοπωλητών, δεν μπορεί να είναι διαφορετική από την ένδειξη της προέλευσης της φερόμενης επί των σφαγίων σφραγίδας, σε συνδυασμό και με την αναγραφή της προέλευσης και επί των σχετικών τιμολογίων αγοραπωλησίας, σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 13 «παραστατικά εμπορίας και διακίνησης» του ν. 4177/2013 όπως ισχύει, σε συνδυασμό με το άρθρο 23 των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ περί « Στοιχείων – ενδείξεων στα παραστατικά εμπορίας και διακίνησης νωπών βοοειδών και χοιρινών νωπών –κατεψυγμένων».

7). Επίσης απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή:

α) Στην εμπορία και διακίνηση των πτηνοτροφικών προϊόντων (αυγά) ήτοι πλήρης επισήμανση από εγκεκριμένο ωοσκοπικό κέντρο επί του κελύφους αυτών, καθώς και αναγραφή των προβλεπομένων από τον Καν. 589/2008 ενδείξεων επί των συσκευασιών διακίνησης καθώς και επί των παραστατικών.

β) Στην εμπορία και διακίνηση προϊόντων ζύμης (τσουρέκια κ.λ.π) με προσθήκη ή μη άλλων γλυκαντικών ουσιών. Επί της συσκευασίας αυτών θα πρέπει να αναγράφονται πλήρως και ευκρινώς στην ελληνική γλώσσα τα συστατικά και ο υπεύθυνος διάθεσης του προϊόντος σύμφωνα με την ισχύουσα ενωσιακή και εθνική νομοθεσία.

8). Όσον αφορά την διακίνηση-εμπορία, εποχικών ειδών και παιχνιδιών, με τα συνακόλουθα, απαραίτητα για τη χρήση τους προϊόντα (π.χ. μπαταρίες, ρευματοδότες και ρευματολήπτες κ.τ.λ.), ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί σε ότι αφορά τις ενδείξεις που θα πρέπει να αναγράφονται επί της συσκευασίας ή επί πινακίδας σταθερά προσαρτημένης σε αυτά, σύμφωνα με το άρθρο 68 της Υ.Α. Α2-718/28.7.2014 (ΦΕΚ 2090/Β/2014 Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών-ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ), με έμφαση στο όνομα, την καταχωρημένη εμπορική επωνυμία ή εμπορικό σήμα, την πλήρη διεύθυνση του κατασκευαστή ή του εισαγωγέα, πληροφορίες προφύλαξης χρήσης και συντήρησης στην ελληνική γλώσσα καθώς και της σήμανσης CE με τρόπο εμφανή, ευανάγνωστο, ανεξίτηλο, που να πληροί τις γενικές αρχές του άρθρου 30 Κανονισμού ΕΚ 765/2008. Γενικότερα θα πρέπει να ελεγχθεί αν αυτά τα προϊόντα εναρμονίζονται με την Ενωσιακή νομοθεσία, λαμβανομένου υπόψη ότι εντάσσονται στην κατηγορία προϊόντων που απαιτείται να φέρουν σήμανση συμμόρφωσης προς αυτήν.

Θα πρέπει να ελέγχεται αν η διακίνηση των εν λόγω προϊόντων διεξάγεται σύμφωνα με τα απαιτούμενα παραστατικά διακίνησης και εμπορίας σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 101 της Υ.Α. Α2-718/28.7.2014 σε συνδυασμό με το άρθρο 13 του ν.4177/2013.

9). Αρμόδιες Υπηρεσίες για τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του Ν.4177/2013 και των κατ’ εξουσιοδότηση τους εκδιδομένων υπουργικών αποφάσεων είναι αυτές που ρητά καθορίζονται στο άρθρο 17 του εν λόγω νόμου και για τον έλεγχο εφαρμογής των διατάξεων του Ν.4264/2014 οι υπηρεσίες που αναφέρονται στο άρθρο 30 αυτού.

10). Οι υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος, στις οποίες κοινοποιείται το παρόν, οφείλουν να εντατικοποιήσουν τους ελέγχους στους χώρους αρμοδιότητάς των (λιμάνια, πλοία κ.λ.π).

11). Σημειώνεται ότι οι αρμόδιοι υπάλληλοι των ελεγκτικών υπηρεσιών του άρθρου 17 του Ν. 4177/2013, πέραν των καθηκόντων του ειδικού ανακριτικού υπαλλήλου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, ασκούν ανάλογα και τις εξουσίες και τις αρμοδιότητες του φορολογικού ελεγκτή όπως αυτές προβλέπονται στο άρθρο 39 του Ν. 3959/2011-ΦΕΚ 93/Α/20-04-2011.



Ο Γ.Γ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΠΑΠΑΔΕΡΑΚΗΣ

https://www.taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: