Δευτέρα 22 Μαΐου 2017

ΑΑΔΕ: 4 παρεμβάσεις για την αύξηση εσόδων Υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων ανάλογα με τις οφειλές και το προφίλ κάθε φορολογούμενου - Στα 95 δισ. ακροβατούν τα ληξιπρόθεσμα

ΑΑΔΕ: 4 παρεμβάσεις για την αύξηση εσόδων

Υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων ανάλογα με τις οφειλές και το προφίλ κάθε φορολογούμενου - Στα 95 δισ. ακροβατούν τα ληξιπρόθεσμα
Δευτέρα, 22 Μαΐου 2017 08:11
 
UPD:08:19
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ
Σημαντική συμβολή στην ενίσχυση των δημοσίων εσόδων αναμένεται να έχει και ο περαιτέρω περιορισμός της φοροδιαφυγής που εξακολουθεί, όπως υπογραμμίζεται και στο σχέδιο της ΑΑΔΕ, να έχει «αρνητικές συνέπειες στα δημοσιονομικά έσοδα, στην οικονομική ανάπτυξη, στην ανταγωνιστικότητα και την παραγωγικότητα».
 

Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
gkouros@naftemporiki.gr
Νέο σχέδιο «στρατηγικής είσπραξης» των ληξιπρόθεσμων οφειλών, που ακροβατούν στα 95 δισ. ευρώ, θέτει σε εφαρμογή η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Σύμφωνα με τα στελέχη της ΑΑΔΕ «η δημιουργία ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αποτελεί κίνδυνο στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων», με ό,τι φυσικά αυτό συνεπάγεται για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα και την εφαρμογή των νέων μέτρων και αντίμετρων.
Στο πλαίσιο αυτό η ΑΑΔΕ αναζητά λύσεις και προχωρά στην υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων ανάλογα με τις οφειλές και το προφίλ κάθε φορολογούμενου. Έτσι, πέρα από την ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των υπηρεσιών, ακόμη και με αυτές του Χρηματιστηρίου και της ΕΡΓΑΝΗ, σε διαδικασία υλοποίησης μπαίνουν, σύμφωνα και με το φετινό σχέδιο δράσης της ΑΑΔΕ, συγκεκριμένα έργα που αναμένεται να συμβάλουν στην αύξηση των δημοσίων εσόδων και στην επίτευξη των στόχων του φετινού προϋπολογισμού, όπως:
1. Η σταδιακή ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, πλήρως αυτοματοποιημένου συστήματος για τη διαχείριση και παρακολούθηση των διαδικασιών είσπραξης των οφειλών.
2. Η εφαρμογή πλάνου προώθησης ηλεκτρονικών πληρωμών και παροχής κινήτρων επέκτασής τους.
3. Η επέκταση ηλεκτρονικών υπηρεσιών για την υποστήριξη του υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών αυτοαπασχολούμενων και την ενσωμάτωση της είσπραξης εισφορών κοινωνικής ασφάλισης μέσω της φορολογικής διοίκησης (έργο ΕΦΚΑ).
4. Η ενίσχυση των δράσεων φορολογικής συμμόρφωσης με στόχο την αύξηση της οικειοθελούς συμμόρφωσης.
Προληπτικοί έλεγχοι
Σημαντική συμβολή στην ενίσχυση των δημοσίων εσόδων αναμένεται να έχει και ο περαιτέρω περιορισμός της φοροδιαφυγής που εξακολουθεί, όπως υπογραμμίζεται και στο σχέδιο της ΑΑΔΕ, να έχει «αρνητικές συνέπειες στα δημοσιονομικά έσοδα, στην οικονομική ανάπτυξη, στην ανταγωνιστικότητα και την παραγωγικότητα».
Για τον λόγο άλλωστε αυτό και καταρτίζεται ολοκληρωμένο σχέδιο διενέργειας προληπτικών ελέγχων σε όλη την επικράτεια για τη θερινή περίοδο, με συντονισμό των δράσεων των ΔΟΥ και ΔΙΠΑΕΕ - ΥΕΔΔΕ.
Εκτός όμως από την εντατικοποίηση των ελέγχων και των διασταυρώσεων «νέας γενιάς», στη «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής μπαίνει και ειδικό λογισμικό με το οποίο θα συγκρίνονται οι κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών με τα δηλωθέντα εισοδήματα για κάθε φορολογικό έτος σε βάθος δεκαπενταετίας.
Το λογισμικό αυτό υπολογίζει την προσαύξηση των τραπεζικών καταθέσεων και εντοπίζει τις διαφορές μεταξύ ύψους καταθέσεων και δηλωθέντων εισοδημάτων. Αναμένεται να αποτελέσει εργαλείο στους ελέγχους εμβασμάτων, λιστών και προσαύξησης περιουσίας γενικότερα, μειώνοντας τον χρόνο ελέγχου των υποθέσεων αυτών.
Επισημαίνεται ότι με βάση το εν λόγω σχέδιο, νέες δράσεις στον τομέα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής θα αποτελέσουν:
* η εντατικοποίηση των προληπτικών και κατασταλτικών ελέγχων και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του ελεγκτικού έργου, με συνεχή βελτίωση και εξειδίκευση των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου
* η αναδιοργάνωση των δομών ελέγχου, ώστε να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικότερα η φοροδιαφυγή και να ενισχυθούν οι έρευνες
* η προτεραιοποίηση των υποθέσεων ελέγχου
* η υιοθέτηση διεθνών εργαλείων και δράσεων για την αποτροπή φοροδιαφυγής από ιδιώτες και εταιρικές ομάδες (CRS, FATCA κ.α.)
* η διενέργεια πολυμερών ελέγχων, σε συνεργασία με άλλες χώρες
* η επέκταση του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λοιπών Πληρωμών (ΣΜΤΛ&Λ.Π.) και σε άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα.
Δυνατότητα συμψηφισμού
Υπενθυμίζεται ότι μια επιπλέον δυνατότητα του νέου πληροφοριακού συστήματος, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», είναι η υλοποίηση και διαχείριση συμψηφισμών, μεταξύ οφειλών - επιστροφών του κάθε οφειλέτη τόσο εντός της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης όσο και, αν αυτό προβλέπεται από σχετική νομοθεσία, με οφειλές άλλων δημόσιων φορέων. Ειδικότερα, σε περίπτωση που ο οφειλέτης είναι ταυτόχρονα και δανειστής της Φορολογικής και Τελωνειακής Αρχής, το σύστημα θα μπορεί αυτόματα να συμψηφίζει ολικά ή μερικά το ποσό.
Στόχος είναι η πλήρης αυτοματοποίηση μέσω συστήματος για συγκεκριμένες περιπτώσεις ανά φορολογούμενο ή μαζική διενέργεια συμψηφισμών σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Κάθε συμψηφισμός θα ενεργείται αυτοματοποιημένα είτε για μεμονωμένες περιπτώσεις οφειλών με απαιτήσεις έναντι του Δημοσίου ή άλλων φορέων είτε για ομάδα οφειλών η οποία θα προσδιορίζεται παραμετρικά με κριτήρια επιλογής.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι κάθε χρόνο το σύστημα θα διενεργεί αυτόματους συμψηφισμούς επιστροφών φόρου εισοδήματος με όσες μηνιαίες δόσεις οφειλών ΕΝΦΙΑ υπολείπονται να καταβληθούν και δεν έχουν λήξει, ενώ παράλληλα, αν δεν υπάρχουν οφειλές ΕΝΦΙΑ, θα συμψηφίζει τις επιστροφές φόρου που εκκρεμούν από προηγούμενο έτος με φόρους του τρέχοντος έτους τους οποίους οφείλουν οι δικαιούχοι των επιστροφών.
Επομένως, ανοίγει ο δρόμος ώστε οι επιστροφές φόρου εισοδήματος να μην καταβάλλονται εντός του έτους που έχουν προκύψει προκειμένου να συμψηφιστούν με υποχρεώσεις των δικαιούχων που θα προκύψουν το επόμενο έτος, ενώ οι επιστροφές φόρου που οφείλονται από το Δημόσιο σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα θα μπορούν να συμψηφίζονται αυτόματα με οφειλές τους προς άλλους φορείς του Δημοσίου, όπως ο ΕΦΚΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: