Πέμπτη, 18 Μαΐου 2017

Τα έξι ψέματα για τη συμφωνία, τα νέα μέτρα και τα αντίμετρα

Τα έξι ψέματα για τη συμφωνία, τα νέα μέτρα και τα αντίμετρα

Η πολιτική αντιπαράθεση στη Βουλή κορυφώνεται, η ανάγνωση των «ψιλών γραμμάτων» του πολυνομοσχεδίου αλλά και του μεσοπρόθεσμου φέρνει στο φως κρίσιμες λεπτομέρειες.
ta-eksi-psemata-tis-kubernisis-gia-ti-sumfwnia-kai-ta-metra
 
Υπάρχουν θετικά μέτρα ύψους 7,5 δισ. ευρώ; Είναι συνεπής ο Ευκλείδης Τσακαλώτος με τα όσα έχει ισχυριστεί στο παρελθόν παρά το «γκρέμισμα» του αφορολογήτου; Πόσους φόρους θα πρέπει να μαζέψει το ελληνικό δημόσιο για να ενεργοποιηθούν τα περίφημα θετικά μέτρα; Ποιος θα κρίνει αν η Ελλάδα μπορεί να εκπληρώσει τους δημοσιονομικούς στόχους το 2019 και το 2020; Ποια από τα νούμερα του μεσοπρόθεσμου είναι συμφωνημένα με τους δανειστές και ποια όχι;
Ενώ η πολιτική αντιπαράθεση στη Βουλή κορυφώνεται, η ανάγνωση των «ψιλών γραμμάτων» του πολυνομοσχεδίου αλλά και του μεσοπρόθεσμου φέρνει στο φως κρίσιμες λεπτομέρειες.

1) Είχε ισχυριστεί ο Ευκλείδης Τσακαλώτος ότι θα παραιτηθεί αν μειωθεί το αφορολόγητο;

Η δήλωση αυτή είχε γίνει στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης. Και τότε, ο υπουργός Οικονομικών υποχρεώθηκε να ψαλιδίσει την έκπτωση φόρου από τα 2100 ευρώ στα 1900 ευρώ. Προέβαλε όμως το γεγονός ότι αποφεύχθηκαν τα… χειρότερα διότι από τότε οι δανειστές πίεζαν για μεγαλύτερη μείωση της έκπτωσης φόρου.
Σε μια συζήτηση με δημοσιογράφους τον Δεκέμβριο του 2016, είχε ισχυριστεί ότι αποκλείεται να αποδεχτεί τα μέτρα των τεσσάρων δισ. ευρώ που ζητούσε το ΔΝΤ. Ωστόσο, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να διαπραγματευτεί ένα σχέδιο «μεταρρύθμισης» και ανακατανομής των φορολογικών βαρών. Τελικώς τα μέτρα έφτασαν στα 5,4 δις. ευρώ. Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομικών προβάλλει τα αντίμετρα των 4 δισ. ευρώ για να ενισχύσει το επιχείρημά του ότι ουσιαστικά δεν πρόκειται για μια ακόμη επιδρομή μέτρων αλλά για ένα σχέδιο ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους με πόρους που θα εξασφαλιστούν από τους συνταξιούχους και τους εργαζόμενους.

2) Είναι βέβαιη η ενεργοποίηση των θετικών μέτρων;

Κάθε άλλο. Το καλοκαίρι του 2018 θα πραγματοποιηθεί μια διαπραγμάτευση ποιο σκληρή ακόμη και από αυτή που φτάνει τώρα στο στάδιο της ολοκλήρωσης. Το ΔΝΤ, το οποίο μέχρι και τον Απρίλιο του 2017 πίστευε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 είναι 0,9% για να φανεί μερικές ημέρες αργότερα ότι ήταν …4,2%, θα έχει το πάνω χέρι σε μια διαπραγμάτευση η οποία θα στηριχτεί σε … προβλέψεις. Για να ενεργοποιηθούν τα θετικά μέτρα του 2019, το ΔΝΤ θα πρέπει να συμφωνήσει πριν καν εκτελεστεί ο προϋπολογισμός του 2018 ότι η Ελλάδα θα επιτύχει πλεόνασμα 3,5% το 2019 (ή 4,5% μαζί με την περικοπή των συντάξεων) το οποίο μάλιστα θα είναι και διατηρήσιμο, δηλαδή δεν θα στηρίζεται σε μέτρα εφάπαξ απόδοσης.

3) Σε ποιο ύψος θα πρέπει να διαμορφωθεί το πρωτογενές πλεόνασμα για να ενεργοποιηθούν τα θετικά μέτρα του 2019;

Στην πραγματικότητα στο 4,5% του ΑΕΠ και όχι στο 3,5%. Το 3,5% του ΑΕΠ αφορά στη δημοσιονομική επίδοση που θα πρέπει να επιτευχθεί χωρίς να ληφθεί υπόψη η δημοσιονομική απόδοση από την περικοπή των συντάξεων από 1/1/2019. Αν συνυπολογιστεί και αυτή, το πλεόνασμα θα πρέπει να εκτοξευτεί στο 4,5% ώστε να δημιουργηθεί ο δημοσιονομικός χώρος 1% του ΑΕΠ για να χρηματοδοτηθούν τα θετικά μέτρα της επόμενης χρονιάς.

4) Τι θα πρέπει να συμβεί για να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι του 2019 και του 2020 και να ενεργοποιηθούν τα θετικά μέτρα;

Ο προϋπολογισμός της Ελλάδας είναι άμεσα εξαρτημένος από την πορεία των φορολογικών εσόδων. Έτσι, για να φτάσουμε στο σημείο να ενεργοποιηθούν τα θετικά μέτρα, θα πρέπει τα φορολογικά έσοδα να αυξηθούν στα 50,544 δις. ευρώ το 2019 και στα 52,44 δις. ευρώ το 2020. Το 2015, τα φορολογικά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 43,717 δις. ευρώ και το 2016 στα 47,519 δις. ευρώ. Δηλαδή, θετικά μέτρα θα έχουμε το 2019 μόνο αν καταγραφεί αύξηση φόρων κατά τουλάχιστον 3 δις. ευρώ στο διάστημα 2017-2019.

5) Πόσα είναι τελικώς τα μέτρα που καλείται να ψηφίσει η Βουλή;

Τα αρνητικά μέτρα που αφορούν στην περίοδο 2018-2021, εκτοξεύονται στα 5,393 δις. ευρώ εκ των οποίων τα 571 εκατ. ευρώ αφορούν στο 2018 και τα υπόλοιπα 4,822 δις. ευρώ στην περίοδο μετά το τέλος του μνημονίου δηλαδή από το 2019 μέχρι και το 2021. Αντίθετα, τα θετικά μέτρα που νομοθετούνται, είναι μόλις 4,039 δις. ευρώ.

6) Και γιατί η κυβέρνηση μιλάει για θετικά μέτρα 7,5 δισ. ευρώ;

Συνυπολογίζει πρόσθετες παρεμβάσεις ύψους 3,5 δις. ευρώ οι οποίες δεν υπάρχουν στο νομοσχέδιο. Με βάση τις εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης, το πρωτογενές πλεόνασμα θα εκτοξευτεί ακόμη και στο 5,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2020-2021. Έτσι, πιστεύουν ότι θα δημιουργηθεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος για να χρηματοδοτηθούν πρόσθετες παροχές 3,5 δις. ευρώ. Αυτές οι παροχές θα είναι κατά κύριο λόγο φορολογικές ελαφρύνσεις οι οποίες φυσικά δεν εξειδικεύονται. Να σημειωθεί ότι τα «νούμερα» του μεσοπρόθεσμο για την περίοδο μετά το 2018 δεν είναι συμφωνημένα με τους δανειστές και εκτιμήσεις περί πλεονάσματος 5,5% είναι αποκλειστικά ελληνικές. Αν δεν υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές δεν υπάρχουν θετικά μέτρα: όχι μόνο τα επιπρόσθετα 3,5 δις. ευρώ αλλά και τα επιπλέον 4 δις. ευρώ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: