Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017

Στο τραπέζι σχέδιο για μείωση ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, φόρου εισοδήματος

Στο τραπέζι σχέδιο για μείωση ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, φόρου εισοδήματος

08:38 πμ, Πέμπτη 16 Φεβ 2017
Στο τραπέζι σχέδιο για μείωση ΦΠΑ, ΕΝΦΙΑ, φόρου εισοδήματος
Πακέτο αντισταθμιστικών μέτρων με επίκεντρο τον ΦΠΑ στα τρόφιμα έβαλε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφημερίδας των Συντακτών», πάνω στο τραπέζι ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης που είχε με τον Γάλλο Επίτροπο Πιέρ Μοσκοβισί.
Προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος που θα οδηγήσει στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών ζήτησε ως αντίβαρο στα επώδυνα μέτρα που ζητούν οι δανειστές, τη μείωση του χαμηλού ΦΠΑ κατά μία μονάδα. Από το 13% που βρίσκεται σήμερα να υποχωρήσει στο 12%.
Θα είναι η πρώτη φορά, έπειτα από επτά χρόνια συνεχούς αύξησης, που οι τιμές στα βασικά τρόφιμα, δηλαδή σε νωπό κρέας, γάλα, αυγά κ.λπ. θα κινηθούν καθοδικά. Εκτιμάται ότι η μείωση σε ποσοστό 1 % θα γίνει αισθητή στο καθημερινό καλάθι της νοικοκυράς, δεδομένου ότι το 55% των τροφίμων και εν γένει των ειδών παντοπωλείου επιβαρύνεται σήμερα με ΦΠΑ 13%.
Επίσης, ελάφρυνση θα υπάρξει και στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και νερού όπως και στη διαμονή σε ξενοδοχεία επί των οποίων εφαρμόζεται ΦΠΑ 13%. Σύμφωνα με όσα αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας η μείωση δεν θα γίνει άμεσα καθώς το μέτρο είναι σε συνάρτηση με την εκπλήρωση του στόχου του 3,5% στα πρωτογενή πλεονάσματα.
Δηλαδή αν η κυβέρνηση υπερκαλύψει το 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει για το 2018 το ελληνικό πρόγραμμα, τότε θα μπορεί σε συνεννόηση με τους θεσμούς, να μειώσει το ΦΠΑ εξουδετερώνοντας έτσι τις δημοσιονομικές απώλειες που δημιουργούνται στα κρατικά ταμεία.
Οι ίδιες πηγές πληροφόρησης αναφέρουν ότι η κυβέρνηση, εκτός της μείωσης του ΦΠΑ, πρότεινε μέσω της υπερκάλυψης των δημοσίων εσόδων τη μείωση του ΕΝΦΙΑ που σήμερα παράγει φορολογικά έσοδα 2,65 δισ. ευρώ σε σταθερή βάση ή τη μείωση των συντελεστών στην κλίμακα για τα φυσικά πρόσωπα που σήμερα ξεκινούν από το 22% (για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ) και φτάνουν στο 45% (για εισοδήματα πάνω από 40.000 ευρώ).
Η συγκεκριμένη πρόταση λειτουργεί αντισταθμιστικά με το αφορολόγητο των 5.000 ή 6.000 ευρώ (από 8.636 ευρώ σήμερα) που ζητούν οι δανειστές. Έτσι ώστε να υπάρξει ανακούφιση από τις επιβαρύνσεις που θα προκύψουν στα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα. Το θέμα είναι αν οι ελληνικές προτάσεις θα βρουν απήχηση και δεν θα απορριφθούν από το μπλοκ των τεσσάρων θεσμών (Ε.Ε., ΔΝΤ, ΕΚΤ, ΕSΜ).
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών
Δείτε επίσης:

Πώς τα μνημόνια έφεραν τα πάνω-κάτω στην αγορά εργασίας

Πώς τα μνημόνια έφεραν τα πάνω-κάτω στην αγορά εργασίας

Πώς τα μνημόνια έφεραν τα πάνω-κάτω στην αγορά εργασίας
Η επίθεση στους μικρομεσαίους με την αύξηση των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών αποδεικνύεται ο βασικός λόγος για την κατάρρευση της απασχόλησης. Στο διάστημα 2009-2015, ο αριθμός των απασχολούμενων μειώθηκε κατά 945.300 άτομα: από τα 4,556 εκατομμύρια στα 3,610 εκατομμύρια.

Από το σύνολο των 945 χιλιάδων χαμένων θέσεων εργασίας, οι 716 χιλιάδες –δηλαδή περίπου οι 3 στις τέσσερις- χάθηκαν από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που απασχολούσαν έως και 10 άτομα προσωπικό ενώ 113 χιλιάδες (περίπου το 12%) εξαφανίστηκαν από τις εταιρείες που απασχολούσαν από 11 έως 19 άτομα. Από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής προκύπτει ότι σε αντίθεση με τους μικρομεσαίους, οι μεγαλύτερες εταιρείες όχι μόνο δεν μείωσαν τον αριθμό του προσωπικού, αλλά, απεναντίας, δημιούργησαν και καινούργιες θέσεις απασχόλησης. Ο αριθμός των απασχολουμένων στις επιχειρήσεις με περισσότερους από 50 εργαζομένους η καθεμία ήταν 476,6 χιλιάδες στο τέλος του 2009 για να αυξηθούν σε 504,4 χιλιάδες στο τέλος του 2015. Πάντως, από τα στοιχεία προκύπτει ότι η μικρομεσαία δραστηριότητα εξακολουθεί να αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» της αγοράς εργασίας καθώς  το 70% των απασχολούμενων, εξακολουθεί να εργάζεται σε εταιρείες που απασχολούν λιγότερα από 20 άτομα προσωπικό η καθεμία. Το στοιχείο αυτό προκαλεί μεγάλη ανησυχία καθώς έρχεται στην επιφάνεια σε μια περίοδο που οι μικρομεσαίοι καλούνται να ανταποκριθούν τόσο στα πρόσθετα φορολογικά βάρη (σ.σ ο φορολογικός συντελεστής αυξήθηκε από το 26% στο 29% ενώ η προκαταβολή φόρου εκτοξεύτηκε στο 100%) όσο και στις νέες εισφορές οι οποίες είναι ακόμη και υπερδιπλάσιες για όσες εταιρείες δηλώνουν κέρδη άνω των 20.000 ευρώ.
Τα στοιχεία που δημοσίευσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή για την εξέλιξη του εργατικού δυναμικού, οδηγούν σε πολλά χρήσιμα συμπεράσματα για τι πραγματικά συνέβη στην αγορά εργασίας στα χρόνια των τριών μνημονίων:
  • Στο δημόσιο, η απασχόληση μειώθηκε κατά 226 χιλιάδες άτομα κυρίως λόγω των αθρόων συνταξιοδοτήσεων (οι περισσότερες υπό την απειλή των αλλαγών στο ασφαλιστικό) αλλά και της μνημονιακής απαίτησης για εφαρμογή αυστηρών κανόνων του τύπου «μια πρόσληψη για κάθε πέντε αποχωρήσεις». Έτσι, ο αριθμός των απασχολουμένων, από το ένα εκατομμύριο που ήταν στο τέλος του 2009, περιορίστηκε στα 774,8 χιλιάδες άτομα στο τέλος του 2015. Μείωση, υπήρξε και στον αριθμό των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα. Χάθηκαν 719 χιλιάδες θέσεις απασχόλησης με αποτέλεσμα να περιοριστούν από τα 3,555 εκατομμύρια, στα 2,835 εκατομμύρια.
  • Ποιο ανθεκτικός αποδείχτηκε ο πρωτογενής τομέας καθώς οι θέσεις απασχόλησης μειώθηκαν κατά 13% ή κατά 67,2 χιλιάδες θέσεις εργασίας (από τις 532,9 χιλιάδες στο τέλος του 2009, στις 465,7 χιλιάδες στο τέλος του 2015). Η απόλυτη κατάρρευση, επήλθε στον δευτερογενή τομέα: ενώ στο τέλος του 2009, απασχολούνταν 962,7 χιλιάδες εργαζόμενοι, στο τέλος του 2015, ο αριθμός τους είχε περιοριστεί κατά 423,3 χιλιάδες (ή κατά 44%) στις 539,4 χιλιάδες. Ο κατασκευαστικός κλάδος, στέρησε από την οικονομία περισσότερες από 225 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Ουσιαστικά, στο διάστημα 2009-2015 χάθηκαν οι έξι στις 10 θέσεις στην οικοδομή και στις κατασκευές καθώς ενώ πριν τη μεγάλη ύφεση απασχολούνταν 370,7 χιλιάδες άνθρωποι, στο τέλος του 2015 είχαν απομείνει μόλις 145,2 χιλιάδες θέσεις. Από τον τομέα της βιομηχανίας, χάθηκαν η μια στις τρεις θέσεις ή περίπου 197 χιλιάδες σε απόλυτο αριθμό. Στο τέλος του 2009 απασχολούνταν 592 χιλιάδες και στο τέλος του 2015 περίπου 394 χιλιάδες. Τέλος, στο τριτογενή τομέα, καταγράφηκε μείωση 15% στην απασχόληση. Στον τομέα που κρατάει το μεγαλύτερο μερίδιο στην απασχόληση (σ.σ το συνολικό ποσοστό ξεπερνά το 72%), η απασχόληση μειώθηκε από τα 3,06 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, στα 2,6 εκατομμύρια. Από τις 454 χιλιάδες θέσεις που χάθηκαν οι 222 χιλιάδες αφορούσαν στον κλάδο του εμπορίου, των ξενοδοχείων και της εστίασης ενώ 47,6 χιλιάδες αφορούσαν στον τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
  • Το 64% των χαμένων θέσεων απασχόλησης (περίπου 600 χιλιάδες θέσεις) στο διάστημα 2009-2015 αφορά σε μισθωτούς ο αριθμός των οποίων μειώθηκε από τα 2,949 εκατομμύρια άτομα, στα 2,348 εκατομμύρια. Ο αριθμός των αυτοαπασχολουμένων χωρίς προσωπικό, περιορίστηκε κατά 128,6 χιλιάδες άτομα (από τα 376,9 χιλιάδες στα 248,4 χιλιάδες ενώ οι αυτοαπασχολούμενοι με προσωπικό, είναι πλέον 855,9 χιλιάδες έναντι 964 χιλιάδων πριν από τα μνημονία. Μείωση παρατηρείται και στον αριθμό των «βοηθών στην οικογενειακή επιχείρηση» η οποία αποδίδεται κατά κύριο λόγο στα χιλιάδες «λουκέτα».  Ο αριθμός των βοηθών, από τις 266 χιλιάδες που ήταν προ κρίσης, έχει περιοριστεί στις 157,9 χιλιάδες.
  • Στην περίοδο 2009-2015, η ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψε μεγάλη μείωση στον αριθμό των πλήρως απασχολούμενων και κατακόρυφη αύξηση στον αριθμό των μερικώς απασχολούμενων. Το μερίδιο της μερικής απασχόλησης στο τέλος του 2009 ήταν μόλις 6,12% καθώς ο αριθμός των εργαζομένων της κατηγορίας ήταν 278,9 χιλιάδες σε σύνολο 4,556 εκατομμυρίων απασχολουμένων. Στο τέλος του 2015, οι μερικώς απασχολούμενοι είχαν αυξηθεί σε 343,2 χιλιάδες με τον αριθμό των απασχολούμενων να μειώνεται στα 3,61 εκατομμύρια άτομα και το μερίδιο να αυξάνεται στο 9,51%.
  • Μόνιμη θέση εργασίας, κατέχουν 2,067 εκατομμύρια άτομα, αριθμός μειωμένος κατά 518,5 χιλιάδες σε σχέση με το 2009. Θέση προσωρινής απασχόλησης ή με σύμβαση ορισμένου χρόνου (είναι τα περίφημα «μπλοκάκια) κατέχουν με στοιχεία 2015 280,6 χιλιάδες άτομα έναντι 362,5 χιλιάδων στο τέλος του 2009. Ο αριθμός των «μπλοκάκηδων» μειώθηκε κυρίως λόγω του δημοσίου καθώς με τα μνημόνια απαγορεύτηκαν οι μαζικές ανανεώσεις συμβάσεων. Στην έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, η μεγάλη πλειοψηφία όσων καλύπτουν μια προσωρινή θέση απασχόλησης, δήλωσαν ότι δεν μπορούν να βρουν μόνιμη θέση.
  • Το πρόστιμο των 10.500 ευρώ για την ανασφάλιστη εργασία φαίνεται ότι έχει λειτουργήσει θετικά καθώς, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο αριθμός των εργαζομένων που δηλώνουν ότι εργάζονται ανασφάλιστοι, έχει μειωθεί από τα 184 χιλιάδες άτομα στο τέλος του 2009, στα 130,8 χιλιάδες άτομα στο τέλος του 2015.
  • Η κρίση «κούρεψε» και τις διπλοαπασχολήσεις. Δύο ή περισσότερες δουλειές είχαν στο τέλος του 2009 περίπου 155 χιλιάδες άτομα για να μειωθεί ο αριθμός τους στις 59,3 χιλιάδες στο τέλος του 2015.

ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ Η ΥΠ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ Επιστολή Αχτσιόγλου σε Λαγκάρντ μέσω FT: Δεν δεχόμαστε περικοπές στις συντάξεις

ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ Η ΥΠ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Επιστολή Αχτσιόγλου σε Λαγκάρντ μέσω FT: Δεν δεχόμαστε περικοπές στις συντάξεις

Επιστολή Αχτσιόγλου σε Λαγκάρντ μέσω FT: Δεν δεχόμαστε περικοπές στις συντάξεις
Ανοιχτή επιστολή στους Financial Times έγραψε η υπουργός Εργασίας Εφη Αχτσιόγλου, στέλνοντας το μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχτεί άλλες περικοπές στις συντάξεις. Ενα μήνυμα με σαφή αποδέκτη την Κριστίν Λαγκάρντ.

Το κείμενο με τίτλο «Οι Ελληνες συνταξιούχοι μετά βίας μπορούν να ζήσουν» ξεκινάει αναφέροντας ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να δεχτεί περικοπές στις συντάξεις. Αναφερόμενη στην έκθεση του ΔΝΤ, η κα Αχτσιόγλου γράφει: «Ως υπουργός αρμόδια για τις συντάξεις θα πρέπει να απαντήσω, ελπίζοντας ότι η κ. Λαγκάρντ θα ακούσει».

Η κ. Αχτσιόγλου τονίζει ότι οι ηλικιωμένοι στην Ελλάδα είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από ό, τι αλλού στην Ευρώπη, επειδή δεν έχουν πρόσβαση σε άλλες παροχές. Και καταλήγει απευθυνόμενη στην κ. Λαγκάρντ: «Στο Νταβός η κ. Λαγκάρντ ζήτησε εγρήγορση για την αυξανόμενη ανισότητα και τη φτώχεια, καλώντας τους πολιτικούς "να σκεφτούν πώς να αντιμετωπίσουν τη λαϊκή δυσαρέσκεια". Το να επιμένεις σε περαιτέρω περικοπές συντάξεων, την ώρα που οι Έλληνες συνταξιούχοι έχουν μόλις και μετά βίας αρκετά για να ζήσουν, δεν είναι σίγουρα ο τρόπος για την αντιμετώπιση της δημόσιας δυσαρέσκειας».

Αναλυτικά η επιστολή της κ. Αχτσιόγλου:

Κύριοι, καθώς προετοιμαζόμαστε για τις διαπραγματεύσεις της επόμενης Δευτέρας για να κερδίσει η Ελλάδα την ελάφρυνση του χρέους που χρειάζεται απεγνωσμένα, ελπίζουμε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να αναγνωρίσει τα πράγματα που είναι απαραίτητα για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Δεν μπορούμε να δεχτούμε την επιμονή του ΔΝΤ για περαιτέρω περικοπές στις συντάξεις. Ως υπουργός αρμόδια για τις συντάξεις θα πρέπει να απαντήσω, ελπίζοντας ότι η κ. Λαγκάρντ θα ακούσει.

Μεταξύ όσων καταλογίζουν στο συνταξιοδοτικό σύστημα της Ελλάδας, είναι ότι η ηλικία συνταξιοδότησης είναι πολύ χαμηλή και οι συντάξεις είναι πολύ υψηλές, κάτι που λειτουργεί ως αντικίνητρο για την εργασία και την επιχειρηματικότητα. Το αφήγημα για τις ελληνικές συντάξεις σχετίζεται με τις απαιτήσεις των πιστωτών. Υποστηρίζουν ότι το συνταξιοδοτικό σύστημα είναι γενναιόδωρο και προκαλεί διαρροές στην οικονομία. Βασίζεται στο στατιστικό στοιχείο ότι οι συντάξεις απαιτούν ετήσιες μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό της τάξης του 11% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος στην Ελλάδα σε σύγκριση με το μέσο όρο της ευρωζώνης που είναι 2,25%. Η σύγκριση αυτή είναι παραπλανητική.

Μετά την εφαρμογή του νέου νόμου για τις συντάξεις το περασμένο έτος, η συνολική κρατική χρηματοδότηση των συντάξεων προβλέπεται να είναι χαμηλότερη από 9% του ΑΕΠ. Επιπλέον, ο μέσος όρος της ευρωζώνης αφορά αποκλειστικά το κόστος της χρηματοδότησης των ελλειμμάτων του συνταξιοδοτικού συστήματος και όχι το σύνολο των δαπανών. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Ελλάδα είναι περίπου 5% του ΑΕΠ.

Η διαφορά δεν σχετίζεται με ένα γενναιόδωρο συνταξιοδοτικό σύστημα. Είναι κυρίως αποτέλεσμα της σημαντικής μείωσης του ΑΕΠ στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης, παράλληλα με τη σημαντική αύξηση της ανεργίας, που οδηγεί σε σοβαρή μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης. Παρ 'όλα αυτά, η ελληνική κυβέρνηση εισήγαγε μια συνολική μεταρρύθμιση που εγγυάται την εξοικονόμηση της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2018.
  
Το ΔΝΤ πρέπει να εξετάσει άλλες περιοχές των κοινωνικών δαπανών, όπου η Ελλάδα υστερεί σημαντικά έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου - την υγειονομική περίθαλψη, την αναπηρία, τα οφέλη για οικογένεια/παιδιά/στέγαση. Οι συντάξεις στην Ελλάδα λειτουργούν ως υποκατάστατο για άλλα σημεία του δικτύου κοινωνικής προστασίας, συμπληρώνοντας τα κενά τους.

Η ουσία είναι ότι οι ηλικιωμένοι στην Ελλάδα είναι σε πολύ χειρότερη κατάσταση από ό, τι αλλού στην Ευρώπη, επειδή δεν έχουν πρόσβαση σε άλλες παροχές. Το κατά κεφαλήν εισόδημα για άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών είναι περίπου 9.000 ευρώ, σε σύγκριση με τα 20.000 ευρώ στην ευρωζώνη. Πώς θα μπορούσε το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα να είναι οι μεγάλες συντάξεις, όταν το 43%των συνταξιούχων λαμβάνει λιγότερο από 660 ευρώ το μήνα;

Στο Νταβός η κ. Λαγκάρντ ζήτησε εγρήγορση για την αυξανόμενη ανισότητα και τη φτώχεια, καλώντας τους πολιτικούς "να σκεφτούν πώς να αντιμετωπίσουν τη λαϊκή δυσαρέσκεια". Το να επιμένεις σε περαιτέρω περικοπές συντάξεων, την ώρα που οι Έλληνες συνταξιούχοι έχουν μόλις και μετά βίας αρκετά για να ζήσουν, δεν είναι σίγουρα ο τρόπος για την αντιμετώπιση της δημόσιας δυσαρέσκειας.

Εφη Αχτσιόγλου

Διάθεση προσέγγισης για να κλείσουν οι 12 εκκρεμότητες της αξιολόγησης

Διάθεση προσέγγισης για να κλείσουν οι 12 εκκρεμότητες της αξιολόγησης

Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017 08:20
 
UPD:08:22
INTIME NEWS/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, οι διαβουλεύσεις σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο θα συνεχιστούν μέχρι και τη μεθαυριανή συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, με στόχο τη λήψη απόφασης για την επιστροφή στην Αθήνα.
Από την έντυπη έκδοση 
Του Νίκου Μπέλλου
 nbellos@naftemporiki.gr
Οι συζητήσεις μεταξύ της κυβέρνησης και των θεσμών σημειώνουν πρόοδο, ωστόσο μέχρι και χθες δεν είχαν φτάσει σε σημείο που να διασφαλίζεται η λήψη απόφασης στο Εurogroup της Δευτέρας για την επιστροφή των επικεφαλής στην Αθήνα, προκειμένου να ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση και να κλείσουν οι 12 εκκρεμότητες, που κρατούν ανοικτή τη διαδικασία και παρατείνουν την αβεβαιότητα.
Αυτό ανέφερε χθες στις Βρυξέλλες πηγή της Ευρωζώνης, σύμφωνα με την οποία όλες οι πλευρές έχουν μετακινηθεί από τις αρχικές θέσεις και φαίνεται πως υπάρχει διάθεση προσέγγισης, αλλά παραμένουν ακόμη ανοικτά ζητήματα.
Η ίδια πηγή ανέφερε ότι οι διαβουλεύσεις σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο θα συνεχιστούν μέχρι και τη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης, με στόχο τη λήψη απόφασης για την επιστροφή στην Αθήνα.
Στη βελγική πρωτεύουσα επισημαίνουν ότι μπορεί να χάθηκε το άτυπο ορόσημο του Εurogroup της 20ής Φεβρουαρίου και να μην κλείνει η αξιολόγηση, μπορεί επίσης η Ελλάδα να μην έχει ανάγκη χρημάτων για την εξυπηρέτηση των δανειακών αναγκών πριν από τα μέσα της άνοιξης, ωστόσο θα πρέπει τώρα να επιταχυνθεί η διαδικασία ώστε να σταλεί ένα θετικό μήνυμα στις αγορές, οι οποίες αρχίζουν να ανησυχούν.
Και δεν είναι μόνο η Ελλάδα που θα είχε πρόβλημα σε μια ενδεχόμενη κλιμάκωση της ανησυχίας των αγορών, αλλά και άλλοι αδύναμοι κρίκοι στον Νότο της Ευρωζώνης, όπως η Πορτογαλία και η Ιταλία,γιατί θα επηρεάζονταν αρνητικά τα επιτόκια των ομολόγων.
Μείζον ζήτημα τα προληπτικά μέτρα
Αναφορικά με την ουσία των συζητήσεων, είναι προφανές ότι το μείζον ζήτημα είναι τα προληπτικά δημοσιονομικά μέτρα μετά το 2018, όπου ναι μεν η νομοθέτησή τους από τώρα θεωρείται μονόδρομος για την κυβέρνηση, ωστόσο στις Βρυξέλλες εκτιμάται ότι και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) τελικά θα υποχωρήσει από την αρχική θέση του, δηλαδή τη λήψη μέτρων 2% του ΑΕΠ ή 3,6 δισ. ευρώ.
Ο ακριβής προσδιορισμός θα γίνει από τους επικεφαλής κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Αθήνα.
Στο θέμα του καθορισμού της διάρκειας κατά την οποία η Ελλάδα θα πρέπει να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ ετησίως εξακολουθούν να υπάρχουν διαφωνίες, με την κυβέρνηση να ζητάει τρία χρόνια, το Βερολίνο δέκα και τον πρόεδρο του Εurogroup Γερούν Ντέισελμπλουμ να προσπαθεί να βρει έναν συμβιβασμό στα πέντε χρόνια.
Αναφορικά με τη δόση που θα λάβει η Ελλάδα μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και τη νομοθέτηση όλων των προαπαιτούμενων δράσεων, δεν έχει καθοριστεί ακόμη επακριβώς το ποσό, αλλά στις Βρυξέλλες εκτιμούν πως θα κινείται πλησίον των 10 δισ. ευρώ, ενώ ένα μέρος θα διατεθεί για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου.
Πάντως, από την πλευρά των θεσμών δεν κρύβουν τη δυσφορία τους για την καθυστέρηση που παρατηρείται από ελληνικής πλευράς στο κλείσιμο ανοικτών θεμάτων της δεύτερης αξιολόγησης. Και δεν είναι μόνο τα δημοσιονομικά και τα εργασιακά, αλλά και μια σειρά μεταρρυθμίσεων που θα έπρεπε να είχαν νομοθετηθεί εδώ και καιρό.
Όπως ανέφερε προχθές ανώτερος αξιωματούχος της Ευρωζώνης, από τις 26 Ιανουαρίου, όταν ο κ. Ντέισελμπλουμ είχε αναφερθεί σε μια πρόοδο της τάξης του 33% στη εκπλήρωση των εκκρεμοτήτων, σήμερα βρισκόμαστε στο ίδιο σημείο.
Οι υπόλοιπες εκκρεμότητες
Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ των ανοικτών ζητημάτων της δεύτερης αξιολόγησης (πλην του δημοσιονομικού κενού του 2018 και των επομένων ετών) είναι και τα εξής:
1. Η ολοκλήρωση των μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων (περιφερειακά αεροδρόμια, ΟΛΠ, ΟΛΠ-0,71% Ελληνικό).
2. Η υιοθέτηση του πλαισίου για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, τις συλλογικές απολύσεις και τις απεργίες.
3. Το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας.
4. Η υιοθέτηση των περίπου 230 συστάσεων του ΟΟΣΑ για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
5. Η νομοθεσία και τα μέτρα για τον έλεγχο των δαπανών στην υγεία (προμήθειες, τιμές φαρμάκων, γενόσημα).
6. Το θεσμικό πλαίσιο για την εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών.
7. Οι αλλαγές στη διακυβέρνηση των συστημικών τραπεζών, που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.
8. Το περαιτέρω άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και η εξάλειψη των περιορισμών σε ορισμένα επαγγέλματα, όπως των μηχανικών.
9. Η αναθεώρηση του νόμου για τη χρήση γης και το εθνικό κτηματολόγιο.
10. Η μεταρρύθμιση του ειδικού μισθολογίου των ενστόλων.
11. Οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες.
12. Το πλαίσιο για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων. 
Der Spiegel: Συμμετοχή του ΔΝΤ με 5 δισ. ευρώ
Συμμετοχή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) στο ελληνικό πρόγραμμα διάσωσης βλέπει το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel με το ποσό των 5 δισ. ευρώ, τη στιγμή που ο γερμανικός Τύπος αφήνει να εννοηθεί ότι θα υπάρξει προεκλογική στήριξη από το Ταμείο προς τη Γερμανίδα καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ.
Το ΔΝΤ θα συμμετάσχει με ποσό 5 δισ. ευρώ στο πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας, γράφει το Der Spiegel, χωρίς να αποκαλύπτει την πηγή της πληροφόρησης.
Oι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με το περιοδικό, ήλπιζαν αρχικά ότι το Ταμείο θα συμμετείχε στο πρόγραμμα με 16 δισ. ευρώ. Το περιοδικό αναφέρει επίσης ότι τώρα το ΔΝΤ μοιράζεται την άποψη των Ευρωπαίων πιστωτών ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να παρουσιάσει ένα πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού της τάξης του 3,5% του ΑΕΠ προκειμένου να λάβει νέα βοήθεια.
Πάντως, την προσεχή Τετάρτη η καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ θα συναντηθεί στο Βερολίνο με τη γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λανγκάρντ και το απόγευμα με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ.
Το ραντεβού Μέρκελ - Λαγκάρντ πραγματοποιείται κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας που είχαν πριν από λίγες ημέρες οι δύο ισχυρές γυναίκες, στην οποία, κατά την Die Welt, συμφώνησαν τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα και την παράλληλη μετάθεση του ζητήματος του χρέους για το 2018.
«Στο τηλεφώνημα η επικεφαλής του ΔΝΤ υποσχέθηκε στήριξη στην καγκελάριο. Το Ταμείο θα συμμετάσχει στο τρέχον πρόγραμμα, αλλά το επίμαχο θέμα των ελαφρύνσεων του χρέους θα ξαναμπεί στην ατζέντα το 2018, μετά τις βουλευτικές εκλογές», αναφέρει η εφημερίδα.
Σύμφωνα με την επισήμανση του αρθρογράφου, το ΔΝΤ εξαγοράζει για άλλη μια φορά χρόνο προς όφελος της πολιτικής, θέλοντας να στηρίξει τα νώτα της καγκελαρίου στον προεκλογικό αγώνα. Πληροφορίες της εφημερίδας αναφέρουν ότι οι δύο κυρίες έχουν καλή προσωπική επαφή.
Η Γερμανίδα καγκελάριος φέρεται να άνοιξε τον δρόμο για να πάρει η Γαλλίδα πρώην υπουργός Οικονομικών το πόστο στο Ταμείο, από την άλλη η κα Λαγκάρντ βλέπει στην κα Μέρκελ έναν από τους λίγους σταθερούς πυλώνες σε έναν όλο και πιο αβέβαιο κόσμο.
Σε ό,τι αφορά τον Έλληνα πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, η εφημερίδα σημειώνει ότι έχει αντιληφθεί πως το 2017 δεν μοιάζει με το 2015.
«Διότι μετά τον Ομπάμα δεν μπορεί να περιμένει πολιτική υποστήριξη, ο Ολάντ δεν θα υπάρχει για πολύ ακόμη και το περιβάλλον έχει γίνει πιο δύσκολο από το 2015. Η σκληρή στάση που τήρησε o κ. Τσίπρας το 2015 ξύπνησε μεν το διεθνές ενδιαφέρον, αλλά επί της ουσίας δεν βοήθησε την Ελλάδα, το αντίθετο μάλιστα».
Την ίδια στιγμή, η Suddeutsche Zeitung γράφει ότι είτε η κα Μέρκελ θα εντείνει τις πιέσεις προς την κα Λαγκάρντ να παραμείνει στο πρόγραμμα, είτε, σε διαφορετική περίπτωση, δεν απομένει άλλη λύση από το να υιοθετηθεί η πρόταση Βέμπερ.
Ο Μάνφρεντ Βέμπερ, επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και αντιπρόεδρος της βαυαρικής Χριστιανοκοινωνικής Ένωσης, είχε αποστασιοποιηθεί από τη γερμανική θέση, δηλ. ότι το ΔΝΤ θα πρέπει απαραίτητα να μετέχει στο τρέχον ελληνικό πρόγραμμα.
Λίγο νωρίτερα, εκπρόσωπος του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ότι η συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα διάσωσης είναι απαραίτητη. «Ακούμε για την καλή πρόοδο στις συνομιλίες εντός των θεσμών και επίσης για πρόοδο στις συνομιλίες με την Ελλάδα.
Έχουμε σύγκλιση. Αλλά δεν έχουμε προχωρήσει τόσο πολύ από τεχνικής απόψεως ώστε να μπορεί να υπάρξει στο Eurogroup της Δευτέρας μία τελική απόφαση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης», είπε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας Ζίγκμαρ Γκάμπριελ δήλωσε ότι το να ζητά κάποιος από την Ελλάδα να έχει στον προϋπολογισμό της πλεόνασμα 3,5% ετησίως για ένα χρονικό διάστημα 10 ετών, είναι οικονομία βουντού.
Η συζήτηση για Grexit δεν συμφέρει τη Γερμανία, τόνισε. Επίσης, σε άλλο σχόλιό της, η γερμανική εφημερίδα Die Welt γράφει ότι η πίεση στην Ελλάδα αποσκοπεί στη μείωση του χρέους όταν συζητηθεί η ελάφρυνσή του το 2018.
Σιγή ιχθύος από την Ουάσιγκτον
Το ΔΝΤ αρνήθηκε να σχολιάσει το δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel ότι θα συμβάλει με 5 δισ. ευρώ στο τρίτο πακέτο διάσωσης της Ελλάδας, επισημαίνοντας ότι η άποψή του για τη συμφωνία δεν έχει αλλάξει, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
«Δεν σχολιάζουμε τις φήμες. Η θέση του Ταμείου είναι γνωστή και δεν έχει αλλάξει», είπε εκπρόσωπος του ΔΝΤ στην Ουάσιγκτον.

Ο αριθμός «κλειδί»

Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017 07:00
REUTERS/FRANCOIS LENOIR
Από έναν αριθμό, λοιπόν, εξαρτάται σε πρώτη φάση αν το απόγευμα της Δευτέρας θα δοθεί το πράσινο φως για να επιστρέψουν τα κλιμάκια των δανειστών στην Αθήνα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
ttsiros@naftemporiki.gr
Λίγες ώρες πριν από το Eurogroup της Δευτέρας ο πήχης των προσδοκιών έχει κατέβει χαμηλά, καθώς εκπρόσωποι από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές δηλώνουν κατηγορηματικά ότι πλήρης συμφωνία δεν μπορεί να υπάρξει. Μπορεί όμως να υπάρξει πρόοδος, όπως εξακολουθούν να υποστηρίζουν πηγές από το ελληνικό στρατόπεδο.
Το «κλειδί», όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, είναι ένα νούμερο: αφορά το ύψος των προληπτικών μέτρων που θα κληθεί να νομοθετήσει η Ελλάδα για να πείσει το ΔΝΤ ότι θα επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος για την περίοδο μετά το 2018.
Όσο και αν φαίνεται υπεραπλουστευτικό, οι υπουργοί Οικονομικών των χωρών-μελών της Ευρωζώνης θα καταγράψουν πρόοδο στις διαπραγματεύσεις αν μετά τη συνεδρίαση της Δευτέρας προκύψει ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο συμβιβάζεται και με μέτρα κάτω του 2% του ΑΕΠ -δηλαδή λιγότερα από 3,6 δισ. ευρώ- για την περίοδο μετά το 2019.
Πολύ απλά, το μόνο που χρειάζεται για να ξεμπλοκάρουν οι διαπραγματεύσεις είναι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να αποδεχτεί ότι οι δημοσιονομικές επιδόσεις της Ελλάδας είναι καλύτερες από αυτές που περιγράφονται στην έκθεση που παρουσίασε πρόσφατα το Ταμείο.
Αν σε μια κοινή ανακοίνωση των υπουργών Οικονομικών και των εκπροσώπων του ΔΝΤ, που θα παραστούν τη Δευτέρα στο Eurogroup, υπάρξει κοινή θέση ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας δεν είναι 0,9% του ΑΕΠ όπως ισχυρίζεται το ΔΝΤ αλλά (τουλάχιστον) 2% όπως λένε η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τότε ο πήχης των προληπτικών μέτρων κατεβαίνει κάτω από το 2% του ΑΕΠ και όλοι οι εμπλεκόμενοι εξασφαλίζουν μια πρώτη «νίκη»:
1. Η Ελλάδα καταφέρνει να ρίξει τον λογαριασμό των μέτρων κάτω από τα 3,6 δισ. ευρώ
2. Οι Ευρωπαίοι εξασφαλίζουν ότι η Ελλάδα θα παρουσιάσει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ και μετά το 2018
3. Το ΔΝΤ εξασφαλίζει ότι θα ληφθούν πρόσθετα μέτρα για να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.
Από έναν αριθμό, λοιπόν, εξαρτάται σε πρώτη φάση αν το απόγευμα της Δευτέρας θα δοθεί το πράσινο φως για να επιστρέψουν τα κλιμάκια των δανειστών στην Αθήνα. Αυτό είναι ίσως το μόνο θετικό νέο που μπορεί να περιμένει κανείς από τη συνεδρίαση της Δευτέρας.

Γ. Σταθάκης: Η αξιολόγηση έπρεπε να κλείσει χθες

Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017 00:20
 
UPD:00:25
Eurokinissi/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
Ο κ. Σταθάκης εξέφρασε την ελπίδα για ένα πολιτικό πλαίσιο συμφωνίας την ερχόμενη Δευτέρα για το μεσοπρόθεσμο, τη δεύτερη αξιολόγηση και τα μέτρα για το χρέος (φωτ. αρχείου).
«Ο άριστος χρόνος για το κλείσιμο της συμφωνίας ήταν χθες. Το έχω δηλώσει σε όλους τους τόνους», ανέφερε ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, τονίζοντας ότι «έπρεπε να κλείσει συμφωνία πριν τα Χριστούγεννα».
«Η δεύτερη αξιολόγηση ήταν πολύ κοντά στο να κλείσει. Προέκυψαν τα προβλήματα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα αλλά και μετά. Εμείς επιμένουμε ότι ο άριστος χρόνος είναι ο συντομότερος δυνατός χρόνος, και προς αυτή την κατεύθυνση δουλεύουμε μήνες τώρα» επεσήμανε ο υπουργός Ενέργειας, μιλώντας σε εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ στη Λαμία.
Ο κ. Σταθάκης εξέφρασε την ελπίδα για ένα πολιτικό πλαίσιο συμφωνίας την ερχόμενη Δευτέρα για το μεσοπρόθεσμο, τη δεύτερη αξιολόγηση και τα μέτρα για το χρέος. «Όταν λέμε συμφωνία, εννοούμε "όλα μαζί". Το έχει πει άλλωστε σ' όλους τους τόνους ο κατεξοχήν διαπραγματευτής ο κ. Τσακαλώτος. Θα δούμε τη συμφωνία συνολικά. Αν συνολικά η συμφωνία είναι καλή, από κει και πέρα θα πάει στη Βουλή» ανέφερε ο υπουργός, δηλώνοντας αισιόδοξος για μία καλή συμφωνία.
Είπε επίσης ότι «τόσο εμείς ως κυβέρνηση, όσο και ένα μέρος των ευρωπαϊκών θεσμών, ισχυριζόμαστε ότι δεν χρειάζεται ούτε ένα ευρώ νέα μέτρα. Αυτά είναι τα δεδομένα. Υπάρχει βεβαίως η διαφορά άποψης από το ΔΝΤ που λέει ότι πιθανόν να χρειαστούν, υποθετικά, μέτρα. Εμείς επιμένουμε στην άποψη μας - και τα στατιστικά είναι με το μέρος μας. Με βάση τα δεδομένα της οικονομίας, θεωρούσαμε και θεωρούμε ότι δεν χρειάζονται πρόσθετα μέτρα, αν υπάρχουν κάποιες εγγυήσεις».
naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΜΠΕ

Ρέγκλινγκ: Δεν θα χρειαστεί νέο μνημόνιο

Θα απαιτηθούν «διορθώσεις» σε συντάξεις και αφορολόγητο
Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου 2017 22:04
 
UPD:23:10
EPA/VALDA KALNINA
Ο επικεφαλής του ESM συμφωνεί με την πρόσφατη διαπίστωση του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ ότι καμία χώρα δεν έχει πετύχει μεγαλύτερη πρόοδο στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων απ΄ ό,τι η Ελλάδα (φωτ. αρχείου).
Αισιόδοξος για την επιτυχή ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος εμφανίζεται ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ σε συνέντευξή του στη Deutsche Welle. Πώς σχολιάζει τα σενάρια Grexit και ελάφρυνσης του χρέους.
Η ανανέωση της θητείας του Κλάους Ρέγκλινγκ στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) μπορεί να θεωρείται σχεδόν ειλημμένη απόφαση, από τη στιγμή που οι χώρες μέλη δεν πρότειναν καν εναλλακτικούς υποψηφίους. Ο γερμανός οικονομολόγος που βρίσκεται στο τιμόνι του ESM από το 2012 αναμένεται να παραμείνει στη θέση του για άλλα πέντε χρόνια.
Σε συνέντευξή του προς τη Deutsche Welle πάντως εμφανίστηκε σχεδόν βέβαιος ότι το ελληνικό ζήτημα δεν θα κυριαρχήσει στην ατζέντα της δεύτερης θητείας του. «Δεν νομίζω ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί τη βοήθειά μας για άλλα πέντε χρόνια. (…) Εκτιμώ ότι εάν η Ελλάδα υλοποιήσει τις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν στην αρχή του προγράμματος, τότε αυτό θα είναι το τελευταίο πρόγραμμα. Η Ελλάδα έχει κάνει πρόοδο σε σημαντικούς τομείς, αλλά τους επόμενους 18 μήνες πρέπει να γίνουν και άλλα βήματα προόδου, κυρίως στο πεδίο των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Εάν γίνει αυτό, τότε είμαι βέβαιος ότι η Ελλάδα θα μπορεί να αντλήσει και πάλι χρήματα από τις αγορές, να αναχρηματοδοτηθεί και δεν θα χρειάζεται πλέον τη δανειακή βοήθεια των Ευρωπαίων εταίρων».
Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε έχει πει ότι η Ελλάδα πρέπει να υλοποιήσει τις συμπεφωνημένες μεταρρυθμίσεις, ειδάλλως δεν μπορεί να παραμείνει μέλος της Ευρωζώνης. Ο κ. Ρέγκλινγκ πάντως δεν θα το έθετε διαζευκτικά: «Δεν το έχω αντιμετωπίσει έτσι. Το θέμα Grexit δεν συζητείται στην παρούσα φάση. Δεν παίζει κανένα ρόλο. Το ζητούμενο τώρα είναι η ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης και η Ελλάδα πρέπει να κάνει ακόμη ορισμένα πράγματα. Και στο παρελθόν υπήρξαν κάθε τόσο καθυστερήσεις στις εκταμιεύσεις, διότι δεν είχε επιτευχθεί η πρόοδος στις μεταρρυθμίσεις όπως είχε αρχικώς συμφωνηθεί. Τα καταφέραμε στο παρελθόν και έτσι εκτιμώ ότι θα τα καταφέρουμε και αυτή τη φορά».
Τεράστιο το άλμα στις μεταρρυθμίσεις, αλλά…
Ο επικεφαλής του ESM συμφωνεί με την πρόσφατη διαπίστωση του προέδρου της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ ότι καμία χώρα δεν έχει πετύχει μεγαλύτερη πρόοδο στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων απ΄ ό,τι η Ελλάδα. Το πιστοποιούν άλλωστε ο ΟΟΣΑ αλλά και η Παγκόσμια Τράπεζα, επισημαίνει ο κ. Ρέγκλινγκ. Προσθέτει όμως ότι παρότι έχει κάνει τα τελευταία χρόνια τεράστια άλματα, η Ελλάδα παραμένει στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων η πιο αδύναμη χώρα στην Ευρώπη. Σε ποιους τομείς συγκεκριμένα θα πρέπει να γίνουν ακόμη μεταρρυθμίσεις;
«Είναι οι τομείς για τους οποίους συζητούμε στην παρούσα φάση, οι οποίοι και αναφέρονται στο τρίτο πρόγραμμα που συμφωνήσαμε τον Αύγουστο/Σεπτέμβριο του 2015. Αφορούν σε ιδιωτικοποιήσεις, την αγορά ενέργειας, την αγορά εργασίας και ορισμένα ελάχιστα θέματα στον προϋπολογισμό. Οι μεγαλύτερες προσαρμογές στον προϋπολογισμό έχουν γίνει ήδη τα τελευταία χρόνια. Η Ελλάδα έχει στο μεταξύ πρωτογενές πλεόνασμα, πιθανότατα μάλιστα το 2016 ήταν μεγαλύτερο από εκείνο που είχε προβλεφθεί. Στο πεδίο αυτό λοιπόν δεν πρέπει να γίνουν πλέον πολλά. Το κυρίαρχο είναι οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα ενισχύσουν εντέλει την ανταγωνιστικότητα και συνεπώς την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στο μέλλον».
Θα απαιτηθούν «διορθώσεις» σε συντάξεις και αφορολόγητο
Αντιλαμβάνεται ο ίδιος υπό τον όρο «μεταρρυθμίσεις» και νέες μειώσεις συντάξεων αλλά και του αφορολόγητου; «Είναι δύσκολα θέματα και δεν θέλω να μιλήσω για πράγματα που συζητούνται στην παρούσα φάση. Για το συνταξιοδοτικό γνωρίζουμε ότι υπήρξε ήδη μια μεγάλη μεταρρύθμιση στο παρελθόν, ωστόσο και σήμερα ένα μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού εξακολουθεί να απαιτείται για το συνταξιοδοτικό σύστημα. Αυτό θα περιοριστεί όταν αρχίσουν να αποδίδουν οι μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη αποφασιστεί στο παρελθόν. Θα πρέπει να δούμε εάν θα απαιτηθούν κάποιες διορθώσεις. Το μεγαλύτερο μέρος των μεταρρυθμίσεων έχει γίνει, ίσως να χρειαζόμαστε λίγο χρόνο ακόμη. Όσον αφορά τη φορολογία, είναι γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν χρειάζεται να καταβάλλει φόρο εισοδήματος επειδή είναι πολύ υψηλό το αφορολόγητο. Και εδώ θα πρέπει πιθανότατα να γίνουν κάποιες διορθώσεις. Αλλά πρόκειται για ζητήματα που είναι στην παρούσα φάση υπό συζήτηση».
Ο κ. Ρέγκλινγκ εκτιμά ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχει ανάγκη περαιτέρω ελάφρυνσης του χρέους, καθώς μετά το PSI του 2012 αλλά και λόγω των ιδιαίτερα ευνοϊκών δανειακών όρων, «ο ελληνικός προϋπολογισμός επιβαρύνεται σήμερα ελάχιστα με τις τρέχουσες ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους. Εάν υπολογίσει κανείς τις πληρωμές για την εξυπηρέτηση του χρέους -όπως αυτές διαμορφώθηκαν μετά το κούρεμα- σε ποσοστό του ΑΕΠ, τότε θα διαπιστώσει ότι το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο απ΄ ό,τι για παράδειγμα στη Γαλλία, το Βέλγιο ή την Ισπανία. Γι΄ αυτό και λέω ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχει debt overhang, δεν υπάρχει στην παρούσα φάση πρόβλημα χρέους, παρότι το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι υψηλό».
Η Ελλάδα, σύμφωνα με τον ίδιο, εξοικονομεί σήμερα και λόγω των ευνοϊκών όρων των υφιστάμενων δανείων περί τα 8 δισ. ευρώ ετησίως. «Είναι το ποσό που εξοικονομεί πραγματικά η Ελλάδα, ο ελληνικός προϋπολογισμός σε σύγκριση με μια κανονική χρηματοδότηση από τις αγορές, σε μια φυσιολογική περίοδο όμως και όχι εν καιρώ κρίσης».
Και ο ίδιος διευκρινίζει βέβαια ότι υπάρχει «η σχετική δέσμευση των υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης να συμφωνηθούν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα περαιτέρω μέτρα ελάφρυνσης του χρέους εφόσον αυτό κριθεί όντως αναγκαίο και εφόσον υλοποιηθούν οι μεταρρυθμίσεις».
Το τρίτο μνημόνιο μπορούσε να έχει αποφευχθεί
Σταθμίζοντας τις προοπτικές επίτευξης συμφωνίας στο Eurogroup της ερχόμενης Δευτέρας πάντως, ο κ. Ρέγκλινγκ εκτιμά ότι η αξιολόγηση δεν μπορεί να ολοκληρωθεί διότι «τα προβλήματα παραμένουν αρκετά πολύπλοκα. (…) Για να ολοκληρωθεί, θα πρέπει προηγουμένως να μεταβούν και πάλι οι τέσσερις θεσμοί στην Αθήνα. Προηγουμένως δεν μπορεί να υπάρξει τελική ολοκλήρωση της αξιολόγησης. Σε αυτό ίσως να σημειώσουμε τη Δευτέρα κάποια πρόοδο».
Ερωτηθείς σχετικά με τη συμμετοχή του ΔΝΤ, ο επικεφαλής του ESM περιορίστηκε να σχολιάσει ότι παρά τις γνωστές διαφορές που υπάρχουν, όπως για παράδειγμα στο θέμα του χρέους, καταβάλλονται συστηματικές προσπάθειες ώστε να επέλθει συμφωνία και να συμμετάσχει τελικά το Ταμείο στο ελληνικό πρόγραμμα.
Όλα αυτά πάντως, σύμφωνα με τον επικεφαλής του ευρωπαϊκού ταμείου, θα μπορούσαν ενδεχομένως να έχουν αποφευχθεί, εάν δεν είχε μεσολαβήσει το «πισωγύρισμα» της πρώτης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία ήθελε να ακολουθήσει μια διαφορετική οικονομική πολιτική. Ο οικονομολόγος αναφέρει μάλιστα ότι όταν στα τέλη του 2014 συζητούνταν το ενδεχόμενο ενός τρίτου μνημονίου, όλοι συμφωνούσαν ότι το ύψος του προγράμματος δεν θα ξεπερνούσε τα 10 με 20 δισ. ευρώ. «Εξαιτίας αυτού του πισωγυρίσματος κατά το πρώτο εξάμηνο του 2015 συμφωνήθηκε εντέλει ένα πρόγραμμα ύψους έως και 86 δισ. ευρώ. Αυτό δείχνει ότι το πρώτο εξάμηνο του 2015 ήταν σχετικά ακριβό».

ΔΝΤ για Spiegel: Δεν σχολιάζουμε υποθετικά σενάρια

Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου 2017 19:25
 
UPD:19:28
FLICKR/imfphoto/Cliff Owen
Αρνήθηκε να σχολιάσει «υποθετικά σενάρια» ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ.
Αρνήθηκε να σχολιάσει «υποθετικά σενάρια» ο εκπρόσωπος του ΔΝΤ που ρωτήθηκε σχετικά με το δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού Der Spiegel, το οποίο επικαλούμενο πηγές των δανειστών, γράφει ότι το Ταμείο αναμένεται να συμμετάσχει με ποσό έως πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ στο τρίτο πακέτο διάσωσης για την Ελλάδα.
«Οι θέσεις του Ταμείου είναι ευρέως γνωστές και δεν έχουν αλλάξει τους τελευταίους μήνες», τόνισε ο ίδιος.
Πηγή: ΑΜΠΕ