Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2017

ANAΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ-ΜΕΙΩΣΗ ΜΙΣΘΩΜΑΤΟΣ. Η ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ ΩΣ ΕΚΤΑΚΤΗ ΚΑΙ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ.

ANAΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ-ΜΕΙΩΣΗ ΜΙΣΘΩΜΑΤΟΣ. Η ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ ΩΣ ΕΚΤΑΚΤΗ ΚΑΙ ΑΠΡΟΒΛΕΠΤΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ.

house

Κατά τη σαφή έννοια του άρθρου 388 ΑΚ, το οποίο εφαρμόζεται και επί αναπροσαρμογής του μισθώματος στην εμπορική μίσθωση (άρθρο 7 § 4, του πδ 34/1995), οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες παρέχεται στον μισθωτή σε μισθωτική σύμβαση το δικαίωμα να ζητήσει από το δικαστήριο την μείωση της οφειλόμενης παροχής (μίσθωμα) είναι: α) μεταβολή των περιστατικών, στα οποία κυρίως, ενόψει της καλής πίστης και των συναλλακτικών ηθών, τα μέρη στήριξαν τη σύναψη της αμφοτεροβαρούς συμβάσεως (μισθωτική σύμβαση), β) η μεταβολή να είναι μεταγενέστερη της κατάρτισης της συμβάσεως και να οφείλεται σε λόγους έκτακτους και απρόβλεπτους, γ) από τη μεταβολή αυτή η παροχή του οφειλέτη ενόψει και της αντιπαροχής να καθίσταται υπέρμετρα επαχθής. Εφόσον δεν συντρέχει εκείνη της απρόοπτης και ανυπαίτιας μεταβολής των συνθηκών, είναι επιτρεπτή η εφαρμογή του άρθρου 288 ΑΚ, εφόσον συντρέχουν οι υπόλοιπες προϋποθέσεις εφαρμογής αυτού, και δη όταν λόγω συνδρομής ειδικών συνθηκών η εμμονή στην εκπλήρωση της παροχής είναι αντίθετη προς την ευθύτητα και την εντιμότητα που επιβάλλονται στις συναλλαγές.
Κατά συνέπεια, για αίτημα αναπροσαρμογής του μισθώματος με βάση το άρθρο 388 του ΑΚ, πρέπει να αναφέρονται όλα εκείνα τα πραγματικά περιστατικά, από τα οποία να προκύπτει μεταβολή των συνθηκών, στις οποίες στήριξαν οι συμβαλλόμενοι τη σύναψη της σύμβασης μισθώσεως, από λόγους απρόβλεπτους, ώστε η εμμονή του εκμισθωτή στην καταβολή του συμφωνημένου μισθώματος να είναι αντίθετη προς την ευθύτητα και την εντιμότητα που απαιτούνται στις συναλλαγές και να επιβάλλεται, σύμφωνα με την καλή πίστη και τα συναλλακτικά ήθη, η αναπροσαρμογή του μισθώματος στο επίπεδο εκείνο, το οποίο αίρει τη δυσαναλογία των εκατέρωθεν παροχών. Τέτοια δε περιστατικά είναι εκείνα τα οποία δεν επέρχονται κατά την κανονική πορεία των πραγμάτων, αλλά προκαλούνται από ασυνήθιστα γεγονότα, φυσικά, πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά κ.λπ. Έτσι τυχαία γεγονότα, που όμως συμβαίνουν συνήθως, όπως είναι η αυξομείωση των εισπράξεων μιας επιχείρησης, η αύξηση της αξίας του ακίνητου από την υποτίμηση του νομίσματος και την παρεπόμενη αύξηση του κόστους ζωής, η αύξηση της αξίας του ακινήτου η οποία οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης για μίσθωση ανάλογων ακινήτωνούτε έκτακτα, ούτε απρόβλεπτα μπορούν να χαρακτηρισθούν. Η εφαρμογή δηλαδή της ερμηνευόμενης διάταξης προϋποθέτει ότι τα μέρη, κατά το χρόνο κατάρτισης της σύμβασης, έλαβαν υπόψη τους περιστατικά, στα οποία θεμελίωσαν το περιεχόμενο της σύμβασης και απέβλεψαν σε αυτά, τα οποία αποτέλεσαν το βάθρο της σύμβασης, στη συνέχεια όμως απαιτείται τα όσα περιστατικά θεμελίωσαν την απόφαση των συμβαλλομένων περί κατάρτισης της σύμβασης, να μεταβλήθηκαν, σε χρόνο μεταγενέστερο, τα δε γεγονότα, τα οποία προκάλεσαν τη μεταβολή, να έχουν χαρακτήρα έκτακτο και απρόβλεπτο,πράγμα που συμβαίνει όταν τα παρεμβαλλόμενα περιστατικά, που εισχώρησαν στη σύμβαση, δεν ήταν δυνατό να διαγνωσθούν υπό ομαλές οικονομικές συνθήκες. Όχι, όμως, οποιαδήποτε μεταβολή επιδρά στην κατάληξη ή και στην αναπροσαρμογή της σύμβασης, αλλά μόνον εκείνη που έχει ως συνέπεια η παροχή του οφειλέτη να θεωρείται υπέρμετρα επαχθής.
Αυτό συμβαίνει όταν ο οφειλέτης, συνεπεία εκτάκτων γεγονότων, βρίσκεται σε πλήρη κατάλυση της ισορροπίας μεταξύ παροχής και αντιπαροχής και μάλιστα σε τέτοια κατάσταση, ώστε αυτός μεν εκτελώντας τη σύμβαση να υφίσταται ουσιώδη και υπερμεγέθη ζημία, που προκλήθηκε εκτάκτως και απροόπτως, ο δε αντισυμβαλλόμενος να ωφελείται υπέρμετρα, από την περιουσία του υπόχρεου, ενώ αν εξελισσόταν ομαλά η σύμβαση, η οικονομική επιβάρυνση θα ήταν συνήθης και αυτή που είχε προβλεφθεί. Το υπέρμετρο της επάχθειας συνιστά το αφετήριο στάδιο κρίσης εφαρμογής του άρθρου 388 ΑΚ και το δικαστήριο θα επέμβει με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, αναπλάθοντας το περιεχόμενο της σύμβασης και αναπροσαρμόζοντας την παροχή έναντι της αντιπαροχής.
Το δικαίωμα αναπροσαρμογής του μισθώματος είναι διαπλαστικης φύσεως, παρέχει δηλαδή τη δυνατότητα να επιδιωχθεί με αγωγή η διάπλαση για το μέλλον της έννομης σχέσης της μίσθωσης, μεταβαλλόμενης αυτής ως προς το ύψος του μισθώματος από την άσκηση της αγωγής.
Ο δικαστικός καθορισμός του μισθώματος με βάση τις πιο πάνω διατάξεις, δεν καταργεί τη συμφωνία των διαδίκων περί σταδιακής αναπροσαρμογής του μισθώματος και ισχύει μόνον για το χρονικό διάστημα, για το οποίο κρίθηκε ότι υπάρχει η δυσαρμονία του μισθώματος χωρίς να επηρεάζει την ισχύ της υπάρχουσας συμφωνίας και επομένως θα εξακολουθήσει να αναπροσαρμόζεται στο μέλλον και πάλι με βάση την υπάρχουσα συμφωνία, όταν θα επέρχεται κάθε επόμενο στάδιο από τα συμβατικώς προβλεφθέντα και μάλιστα αυτόματα χωρίς τη μεσολάβηση άλλης δικαστικής κρίσης, επιφυλασσομένου όμως του δικαιώματος των συμβληθέντων να ζητήσουν στο μέλλον και πάλι αναπροσαρμογή του μισθώματος με βάση τις διατάξεις των άρθρων 288 και 388 του ΑΚ, εάν βέβαια συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής τους.
Κι ενώ η οικονομική κρίση γενικευμένα και αόριστα δεν συνιστά ανατροπή του δικαιοπρακτικού θεμελίου των  υφιστάμενων μισθωτικών συμβάσεων, από τις αρχές του έτους 2010, άρχισαν να εμφανίζονται γεγονότα έκτακτα, που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν, ούτε ήταν δυνατόν να διαγνωσθούν υπό ομαλές οικονομικές συνθήκες. Ειδικότερα, από την αρχή του έτους 2010, έχει επέλθει σημαντική μείωση των αποδοχών των μισθωτών εγγίζουσα κατά περίπτωση ακόμη και το 30%, ενώ περαιτέρω προκειμένου να ανταποκριθεί η χώρα στις τρέχουσες δημοσιονομικές ανάγκες έχει καταφύγει σε στήριξη από το μηχανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η μείωση των αποδοχών, το κλείσιμο των επιχειρήσεων με την συνεπεία αυτού, απώλεια υψηλού αριθμού θέσεων εργασίας, αποτέλεσε μέγεθος το οποίο δεν μπορούσε να προβλεφθεί κατά το χρόνο κατάρτισης των επίδικων συμβάσεων, ενόψει της οικονομικής αστάθειας και των συναφών οικονομικών συναλλαγών, ούτε μπορούσε να θεωρηθεί γεγονός που συνήθως συμβαίνει κατά την κανονική πορεία των πραγμάτων. Ενδεικτικά κατά το έτος 2010, ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα σημείωσε σημαντική υποχώρηση και διαμορφώθηκε στις 65,6 μονάδες, με τις σχετικές προβλέψεις της παραγωγής να επιδεινώνονται ενώ οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους υποχώρησαν αισθητά με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -66,6 μονάδες σε ιστορικά χαμηλό ρεκόρ, ενώ οι δείκτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης διαμορφώθηκαν στις -5,8 μονάδες.
Τα ελληνικά δικαστήρια δέχονται ότι οι προπεριγραφόμενες συνθήκες, αποτελούν, γεγονός απρόβλεπτο, ως μη δυνάμενο να προβλεφθεί κατά τη συνήθη πορεία των συναλλαγών. Περαιτέρω, η εμπορική κίνηση των καταστημάτων έχει εισέλθει σε πτωτική τροχιά ως και η ζήτηση ακινήτων για επαγγελματική στέγη  μειώνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα ακόμη και καταστήματα επί των εμπορικών κέντρων των πόλεων να παραμένουν χωρίς μίσθωση (κενά). Με βάση τα παραπάνω εκτεθέντα  οι σημερινές συνθήκες ρευστότητας της εσωτερικής και διεθνούς οικονομίας είναι τόσο ουσιώδεις, έτσι ώστε να υπάρχει πλήρης κατάλυση της ισορροπίας μεταξύ παροχής και αντιπαροχής και μάλιστα σε τέτοια κατάσταση, ώστε οι μισθωτές εκτελώντας τη σύμβαση να υφίστανται ουσιώδη και υπερμεγέθη ζημία, που προκλήθηκε εκτάκτως και απροόπτως, οι δε εκμισθωτές να ωφελούνται υπέρμετρα, από την περιουσία των μισθωτών, ενώ αν εξελισσόταν ομαλά η σύμβαση, η οικονομική επιβάρυνση θα ήταν συνήθης και αυτή που είχε προβλεφθεί.
Κατ’ακολουθία των ανωτέρω, δικάσαν Δικαστήριο μείωσε το συμφωνηθέν μίσθωμα εμπορικής μίσθωσης στο κέντρο του Βόλου κατά ποσοστό 20%  για ένα χρόνο, υποχρεώνοντας τον εκμισθωτή να καταβάλει στην μισθώτρια την διαφορά που προκύπτει μεταξύ των καταβληθέντων μισθωμάτων και εκείνων που προέκυψαν από την αναπροσαρμογή  από την άσκηση της αγωγής.
ΠΗΓΗ:

Να πως κυβέρνηση "φρενάρει" το ξεκαθάρισμα των κόκκινων δανείων

Να πως κυβέρνηση "φρενάρει" το ξεκαθάρισμα των κόκκινων δανείων

Να πως κυβέρνηση "φρενάρει" το ξεκαθάρισμα των κόκκινων δανείων
Μπορεί από το υπουργείο Οικονομίας να διαρρέουν ότι το επίμαχο άρθρο 17 περί «ασυλίας», που είχε συμπεριληφθεί στο προηγούμενο draft και που δεν ήρθε ποτέ στο σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, θα συμπεριληφθεί αργότερα σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης, όμως στους κύκλους των τραπεζικών στελεχών επικρατεί έντονος προβληματισμός.

Και αυτό γιατί όπως επισημαίνουν δεν μπορεί να μπει καμία υπογραφή σε σχέδιο αναδιάρθρωσης χρέους αν και εφόσον δεν εξασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν ποινικές ή αστικές ευθύνες για τους υπογράφοντες, επειδή πολύ απλά έκαναν τη δουλειά τους.
Μάλιστα αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι η ενέργεια της κ. Ξένης Δημητρίου να διαβιβάσει στον αντεισαγγελέα Εφετών, Παναγιώτη Αθανασίου, το τελικό πόρισμα της εξεταστικής επιτροπής της Βουλής για την χρηματοδότηση των κομμάτων και των μέσων μαζικής ενημέρωσης, με εντολή να διενεργήσει προκαταρκτική έρευνα για τη διακρίβωση της τέλεσης ή μη, αυτεπάγγελτα διωκομένων αδικημάτων, και αν προκύψει κάτι το επιλήψιμο, να ασκήσει τα δέοντα (δηλαδή ποινικές διώξεις), έχει επιφέρει έναν πρόσθετο φόβο, όχι γιατί έχουν στο μυαλό τους να παρανομήσουν ή να λειτουργήσουν εις βάρος των ιδρυμάτων για τα οποία εργάζονται, αλλά γιατί σε καμία περίπτωση δεν θα ήθελαν να εμπλακούν σε μια πολύχρονη δικαστική διαδικασία που μπορεί να ανοίξει η όποια κυβέρνηση στο μέλλον, αναλαμβάνοντας το οικονομικό αλλά και το προσωπικό κόστος.
Την ίδια ώρα επισημαίνουν, ότι σαφώς και θα πρέπει να αποδοθούν ευθύνες σε συναδέλφους τους, αν στο παρελθόν δόθηκαν δάνεια χωρίς επαρκής εξασφαλίσεις σε κόμματα και ΜΜΕ, αλλά να εξακριβωθεί αν οι συνάδελφοι τους δέχθηκαν πιέσεις και από ποιους για να τα χορηγήσουν.
ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ  ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ

Μυστικά και παγίδες για τις κατασχέσεις της εφορίας – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οφειλέτες

Μυστικά και παγίδες για τις κατασχέσεις της εφορίας – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οφειλέτες

Μυστικά και παγίδες για τις κατασχέσεις της εφορίας – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οφειλέτες

Προστασία από κατασχέσεις για χρέη προς το Δημόσιο μόνο για μισθούς, συντάξεις και κοινωνικά βοηθήματα μέχρι 1.000 ευρώ το μήνα και για καταθέσεις με υπόλοιπο 1.250 ευρώ σε ένα μόνο λογαριασμό κάθε οφειλέτη προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία. Πέραν των ορίων αυτών και σε όλους τους υπόλοιπους τραπεζικούς λογαριασμούς η εφορία μπορεί να κατάσχει ποσά εισοδημάτων και εσόδων που δικαιούνται οι οφειλέτες χωρίς κανέναν περιορισμό.
H ισχύουσα νομοθεσία για τις κατασχέσεις κρύβει πολλές παγίδες για τους οφειλέτες του Δημοσίου. Ας τις δούμε αναλυτικά:
1) Η εφορία δικαιούται να κατάσχει ακίνητο για ληξιπρόθεσμο χρέος άνω των 500 ευρώ! Αν οφείλετε στο Δημόσιο οποιοδήποτε ποσό πάνω από 500 ευρώ (π.χ. ένα ποσό της τάξεως των 550 ή των 600 ή των 1.000 ευρώ) και δεν έχετε καταθέσεις στις τράπεζες ούτε κάποια έσοδα ή εισοδήματα ή κινητά περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να κατασχεθούν για να αποπληρωθεί η οφειλή σας, τότε υπάρχει πιθανότητα μια… ωραία πρωία να πληροφορηθείτε ότι εκδόθηκε εντολή για κατάσχεση του σπιτιού σας ή κάποιου άλλου ακινήτου που κατέχετε! Μπορεί να φαίνεται παράλογο, αλλά η εφορία έχει δικαίωμα να δεσμεύσει και να κατάσχει ένα ακίνητό σας για ένα πολύ χαμηλό χρέος! Το «γράμμα» του νόμου προβλέπει ότι για ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο άνω των 500 ευρώ δύνανται να επιβληθούν όλα τα εναλλακτικά αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχέσεων ακινήτων! Δηλαδή για ένα χρέος 600 ευρώ μπορεί η εφορία να ζητήσει κατάσχεση ακινήτου! Συνεπώς, ο κίνδυνος να μπλέξετε σε περιπέτειες με την ακίνητη περιουσία σας αν χρωστάτε πάνω από 500 ευρώ στο Δημόσιο και δεν τα έχετε πληρώσει εμπρόθεσμα εξακολουθεί να υπάρχει, έστω κι αν οι πιθανότητες να τον αντιμετωπίσετε είναι πάρα πολύ μικρές.
2) Η εφορία μπορεί να προχωρήσει σε κατάσχεση αυτοκινήτου, σκάφους ή οποιουδήποτε άλλου κινητού περιουσιακού στοιχείου κατέχετε, εφόσον χρωστάτε πάνω από 500 ευρώ. Το όριο ληξιπρόθεσμων οφειλών μέχρι το οποίο δεν επιτρέπονται κατασχέσεις ακινήτων ισχύει και για κατασχέσεις κινητών περιουσιακών στοιχείων. Συνεπώς, για ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο άνω των 500 ευρώ επιτρέπεται στις φορολογικές Αρχές να κατάσχουν οποιαδήποτε κινητά περιουσιακά στοιχεία των οφειλετών. Επιτρέπεται δηλαδή η κατάσχεση ενός Ι.Χ. αυτοκινήτου ή μιας βάρκας ή ενός σκάφους αναψυχής για χρέος 550 ή 600 ή 1.000 ευρώ ή οποιουδήποτε άλλου ποσού άνω των 500 ευρώ.
Μισθοί, συντάξεις, εφάπαξ, ενοίκια
3) Για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμης οφειλής προς το Δημόσιο η εφορία έχει πλέον το δικαίωμα να κατάσχει τα ακόλουθα ποσά που τυχόν δικαιούται να εισπράξει ο οφειλέτης:
α) Από ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων άνω των 1.000 και έως 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ από ποσά άνω των 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ ποσού αντί του 25% που ίσχυε μέχρι πρότινος.
β) Το ¼ οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος καταβάλλεται περιοδικά στον οφειλέτη, εφόσον αυτό υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση το ποσό που απομένει μετά την κατάσχεση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 1.000 ευρώ.
γ) Το 1/5 των καταβαλλόμενων ημερομισθίων.
δ) Το ½ του εφάπαξ που καταβάλλεται από οποιοδήποτε ασφαλιστικό ταμείο, λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή το επάγγελμα.
ε) Εως και το 100% των ενοικίων των οποίων επίκειται η είσπραξη, εφόσον ο οφειλέτης δικαιούται να λαμβάνει τέτοια εισοδήματα.
στ) Εως και το 100% των πάσης φύσεως αποζημιώσεων (π.χ. για απόλυση του οφειλέτη από την εργασία ή για ζημιά που υπέστη κάποιο ασφαλισμένο περιουσιακό στοιχείο του κ.λπ.).
ζ) Εως και το 100% των πάσης φύσεως εισπράξεων από πωλήσεις προϊόντων ή οποιωνδήποτε άλλων πραγμάτων (π.χ. ακινήτων, Ι.Χ. αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.).
Οι κατασχέσεις των παραπάνω ποσών επιτρέπεται να γίνονται πριν από την καταβολή τους στους δικαιούχους-οφειλέτες του Δημοσίου, δηλαδή ενώ τα ποσά αυτά βρίσκονται ακόμη στα χέρια εκείνων που πρόκειται να τα καταβάλουν (στα χέρια τρίτων, δηλαδή στα χέρια των εργοδοτών αν πρόκειται για μισθούς ή των ασφαλιστικών ταμείων αν πρόκειται για συντάξεις ή άλλες παροχές ή στα χέρια των ενοικιαστών αν πρόκειται για ενοίκια ή στα χέρια των αγοραστών αν πρόκειται για ποσά από πωλήσεις κ.λπ.).
Καταθέσεις
4) Για οποιοδήποτε ποσό ληξιπρόθεσμου χρέους προς το Δημόσιο η εφορία έχει δικαίωμα να κατάσχει ποσά από τις καταθέσεις του οφειλέτη στις τράπεζες. Εξαιρούνται τα ακόλουθα ποσά:
α) Μισθοί, συντάξεις και λοιπά βοηθήματα καταβαλλόμενα τακτικά από ασφαλιστικά ταμεία, εφόσον έχουν κατατεθεί σε ένα συγκεκριμένο λογαριασμό μισθοδοσίας, ο οποίος έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά από τον οφειλέτη, σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή στο σύστημα ΤΑΧΙSnet. Στην περίπτωση αυτή ισχύει ακατάσχετο όριο 1.250 ευρώ.
β) Ορισμένα κοινωνικά επιδόματα, όπως το επίδομα ανεργίας που καταβάλλεται από τον ΟΑΕΔ, τα επιδόματα τέκνων και τα ειδικά επιδόματα τριτέκνων και πολυτέκνων, που καταβάλλονται από τον ΟΓΑ. Για να μην κατασχεθούν τα ποσά αυτά ενόσω βρίσκονται κατατεθειμένα σε τραπεζικό λογαριασμό του οφειλέτη, θα πρέπει ο λογαριασμός στον οποίο έχουν κατατεθεί να έχει δηλωθεί ηλεκτρονικά από τον οφειλέτη, στο σύστημα ΤΑΧΙSnet, ως «ο ένας και μοναδικός λογαριασμός για τον οποίο ισχύει ακατάσχετο όριο καταθέσεων μέχρι 1.250 ευρώ».
γ) Οποιασδήποτε άλλης προέλευσης χρηματικό υπόλοιπο μέχρι 1.250 ευρώ υπάρχει σε τραπεζικό λογαριασμό που έχει δηλωθεί από τον οφειλέτη ως ο «ένας και μοναδικός λογαριασμός για τον οποίο ισχύει ακατάσχετο όριο καταθέσεων μέχρι 1.250 ευρώ».
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής

Για πρώτη φορά κάτω από το στόχο τα έσοδα από ΦΠΑ

CAPITALTAX

Παρασκευή, 24-Φεβ-2017 16:49Για πρώτη φορά κάτω από το στόχο τα έσοδα από ΦΠΑ

Για πρώτη φορά κάτω από το στόχο τα έσοδα από ΦΠΑ
Γκρίζα σύννεφα φάνηκαν στο δημοσιονομικό ορίζοντα της οικονομίας τον πρώτο μήνα του έτους. Αν και τα συνολικά φορολογικά έσοδα παρουσιάζουν υπέρβαση υπάρχει ένα στοιχείο το οποίο είναι ικανό να προκαλέσει ένα μίνι συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο. Πρόκειται για τις εισπράξεις από τον ΦΠΑ. 
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού που ανακοίνωσε σήμερα το υπουργείο Οικονομικών, τον Ιανουάριο τα έσοδα από τον ΦΠΑ είναι μειωμένα κατά 55 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο αν και σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα παρουσιάζουν αύξηση κατά 48 εκατ. ευρώ. 
Στο σύνολο των φορολογικών εσόδων ωστόσο εμφανίζεται υπέρβαση 254 εκατ. ευρώ σε σχέση με το στόχο καθώς εξακολουθούν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα οι εισπράξεις από φόρους παρελθόντων ετών (ρύθμιση 100 δόσεων κτλ). 
Η υστέρηση των εσόδων από τον ΦΠΑ, σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, μπορεί να αποδοθεί σε δυο λόγους: πρώτον, αρχίζει να εξαντλείται η δυναμική που έδιναν στα έσοδα από τον ΦΠΑ οι πληρωμές με πλαστικό χρήμα στην αγορά λόγω των capital controls καθώς και η σταδιακή εξάντληση της θετικής επίπτωσης της αύξησης των συντελεστών του φόρου. 
Επιπλέον, είναι πολύ πιθανό η συγκράτηση των εσόδων από τον ΦΠΑ να συνδέεται και με τη συγκράτηση της οικονομίας λόγω της αβεβαιότητας που προκαλεί η καθυστέρηση για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης και η γενικότερη αβεβαιότητα στην αγορά. 
Σπύρος Δημητρέλης 

ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ Παράταση της προθεσμίας καταβολής των εισφορών των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Νομικών (ΤΑΝ)

ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ

Παράταση της προθεσμίας καταβολής των εισφορών των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Νομικών (ΤΑΝ)

Παράταση της προθεσμίας καταβολής των εισφορών των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Νομικών (ΤΑΝ)

Την παράταση της προθεσμίας για την καταβολή των εισφορών των ασφαλισμένων του πρώην Ταμείου Νομικών(ΤΑΝ) του έτους 2016, μέχρι τις 31 Μαρτίου 2017, αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).

ΕΛΗΓΕ 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Παράταση έως τις 17 Μαρτίου η πληρωμή εισφορών στον ΕΦΚΑ (απόφαση)

ΕΛΗΓΕ 28 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

Παράταση έως τις 17 Μαρτίου η πληρωμή εισφορών στον ΕΦΚΑ (απόφαση)

Παράταση έως τις  17 Μαρτίου η πληρωμή εισφορών στον ΕΦΚΑ (απόφαση)
Παρατείνεται έως τις 17Μαρτίου η προθεσμία για την υποβολή Ανακεφαλαιωτικών Περιοδικών Δηλώσεων και για την καταβολή των νέων εισφορών στον ΕΦΚΑ του μηνός Ιανουαρίου που έληγε στις 28 Φεβρουαρίου.
 Την παράταση αποφάσισαν  η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και η διοίκηση το ΕΦΚΑ υπό την πίεση των αιτημάτων όλων των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργοδοτών, του ΕΒΕΑ και άλλων φορέων  και λόγω των λειτουργικών προβλημάτων που υπάρχουν ακόμη στο σύστημα (δεν έχει "ανοίξει" η ειδική εφαρμογή για τη δηλωση στην ΑΠΔ των αμειβομένων με μπλοκάκι -"οιονεί"μισθωτών σε 1 εως 2 εργοδότες, δεν   έχουν αναρτηθεί τα ειδοποιητήρια πληρωμής εισφορών για όσους εμφανίζονται ως παράλληλα ασφαλισμένοι ούτε και οι εισφορές για επικουρική ασφάλιση και εφαπαξ των αυτοαπασχολούμενων). 
Η ΑΠΟΦΑΣΗ 

Η Διοίκηση του ΕΦΚΑ ανακοινώνει τα ακόλουθα:
1. Προκειμένου να διευκολυνθούν όλοι οι εργοδότες που απασχολούν μισθωτούς ασφαλισμένους, να εκπληρώσουν την υποχρέωση τους για την υποβολή της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (ΑΠΔ), μισθολογικής περιόδου Ιανουαρίου 2017 λόγω ένταξης στον ΕΦΚΑ νέων κατηγοριών μισθωτών,  παρατείνει  την προθεσμίαυποβολής ΑΠΔ και καταβολής εισφορών μισθολογικής περιόδου Ιανουαρίου 2017, έως την Παρασκευή 17 Μαρτίου 2017.
2. Επίσης παρατείνει την προθεσμία καταβολής εισφορών Ιανουαρίου 2017 των μη μισθωτώνασφαλισμένων, (αγροτών, αυτοαπασχολούμενων,  ελεύθερων επαγγελματιών) την ίδια ως άνω  ημερομηνία ( Παρασκευή 17 Μαρτίου 2017).


ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ... ΑΕΡΑ

Τα 18 ερωτήματα για τους «μπλοκάκηδες» και το αλαλούμ με τον ΕΦΚΑ

Τα 18 ερωτήματα για τους «μπλοκάκηδες» και το αλαλούμ με τον ΕΦΚΑ
H επιστημονική ομάδα του Taxheaven συνέταξε 18 ερωτήματα που έχουν προκύψει με το νέο ασφαλιστικό καθεστώς που διέπει πλέον τους λεγόμενους «μπλοκάκηδες». Τα ερωτήματα αυτά αφορούν σε ζητήματα που ανακύπτουν κατά την εφαρμογή των διατάξεων για τους αμειβόμενους με μπλοκάκι, αλλά και κάποια ακόμη που σχετίζονται με την εφαρμογή των άρθρων 38 και 39. Βέβαια, υπάρχει πλειάδα ερωτημάτων και για άλλα σημαντικά θέματα του νέου ασφαλιστικού για τα οποία ήδη καταρτίζουμε σχετική λίστα που εν συνεχεία θα υποβληθεί κι αυτή στο αρμόδιο τμήμα του υπουργείου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σημερινή επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή κ. Β. Κεγκέρογλου, ο Υφυπ. Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κος Πετρόπουλος ανέφερε ότι, όσοι αμείβονται για περιστασιακή απασχόληση με τίτλο κτήσης (πρώην επαγγελματική δαπάνη) δεν θα λάβουν ειδοποιητήριο εισφορών και δεν θα αναγράφονται στην Α.Π.Δ.  «Υπόχρεοι καταβολής εισφορών είναι όσοι ήταν και πέρυσι», είπε χαρακτηριστικά.
Τα ειδοποιητήρια εισφορών για όσους έχουν παράλληλη ασφάλιση θα αναρτηθούν αν όχι αυτήν την εβδομάδα, το αργότερο την επόμενη.

Για τους δικηγόρους ανέφερε ότι, αυτοί δεν εμπίπτουν στη διάταξη για τα «μπλοκάκια» διότι είναι δημόσιοι λειτουργοί.

Επίσης ανέφερε ότι, σε περίπτωση που κάποιος ασφαλίζεται βάσει του άρθρου 39 (π.χ. ιατρός) και παράλληλα ο ίδιος έχει και εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα, τότε για την αγροτική δραστηριότητα δεν θα εφαρμόζεται το κατώτατο όριο, αλλά θα υπολογίζονται εισφορές βάσει του πιθανού κέρδους που προκύπτει από την αγροτική δραστηριότητα.

Τέλος, για το θέμα των μερισμάτων τόνισε ότι, μερίσματα που αφορούν σε κεφαλαιουχική απόδοση δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του ΕΦΚΑ και συνεπώς δεν έχουν εισφορές, ενώ αν αποτελούν μερίδιο από τα κέρδη της δραστηριότητας, τότε εμπίπτουν στον ΕΦΚΑ.

Τα ερωτήματα είναι:

1. Ιατρός που έχει συνεργασία με κλινική αμείβεται με 1.000 ευρώ το μήνα και διαθέτει παράλληλα ιατρείο από το οποίο έχει έσοδα 3.000 ευρώ το μήνα, ασφαλίζεται με βάση το άρθρο 38 για την κλινική και με βάση το άρθρο 39 για το ελευθέριο επάγγελμα ή για όλα μαζί με βάση το άρθρο 39 του ν.4387/2016;

2. Ιατρός που έχει δύο τέτοιες συνεργασίες (όπως ανωτέρω) και έχει έσοδα 1.000 ευρώ από την κάθε μια και 1.000 από ελεύθερο επάγγελμα, ασφαλίζεται για τις δύο με το άρθρο 38 και για το ελεύθερο επάγγελμα με το άρθρο 39 ή ασφαλίζεται για όλα με το άρθρο 39;

3. Λογιστής που έχει δύο συνεργασίες των 1.000 ευρώ το μήνα (διαρκής απασχόληση) και κάθε μήνα επίσης εκδίδει αποδείξεις και σε ιδιώτες ή σε άλλα πρόσωπα από το ελεύθ. επάγγελμα από 300 έως 500 ευρώ.  Πώς ασφαλίζεται;  Για όλα με το άρθρο 39 ή τα δύο με το άρθρο 38 και το υπόλοιπο με το άρθρο 39;

4. Δικηγόρος με μια συνεργασία (όχι έμμισθη εντολή) αμείβεται με 2.000 ευρώ το μήνα και από ελεύθερο επάγγελμα κερδίζει 1.000 ευρώ το μήνα, πως θα ασφαλισθεί;

5. Μπλοκάκιας που το 2016 είχε δύο μόνο συνεργασίες, τις οποίες συνεχίζει το 2017, άρα το 2017 θα ασφαλιστεί με το άρθρο 38 για κάθε μία και θα λάβει (σ.σ. ήδη κάποιοι έλαβαν) ειδοποιητήριο βάσει των εισοδημάτων του 2016 (σ.σ. για το Α εξάμηνο βάσει των κερδών του 2015).  Πρέπει να πληρώσει και βάσει του άρθρου 39  ή το γεγονός ότι ασφαλίζεται από 1.1.2017 βάσει του άρθρου 38 τον απαλλάσσει;

6. Ο ίδιος ως άνω, αν πλην των δύο συνεργασιών, είχε χαμηλό εισόδημα από ελεύθερο επάγγελμα το 2016 και χαμηλό το 2017, πρέπει να πληρώσει πλην άρθρου 38 και με το άρθρο 39 για τα εισοδήματα του 2016;

7.  Στο παράδειγμα της εγκυκλίου για μπλοκάκια με τον ιατρό που έχει 500 ευρώ το μήνα και λέει ότι πρέπει να πληρώσει για τα 86,08 με το άρθρο 39, ο προσδιορισμός αφορά εισοδήματα του 2016 ή όχι.

8.  Το αν κάποιος θα καταβάλει εισφορές με το άρθρο 38 ή το άρθρο 39 ελέγχεται ή θα ελέγχεται σε μηνιαία βάση;

9. Όταν δεν υπάρχει σύμβαση και εμφανίζονται Τ.Π.Υ. ανά τρίμηνο ή τετράμηνο, πως θα ασφαλισθεί ο απασχολούμενος;

10. Αν υπάρχει ένα μόνο Τ.Π.Υ. το χρόνο σε μια επιχείρηση, χωρίς σύμβαση, πως θα ασφαλισθεί ο μπλοκάκιας;

11. Αν θεωρήσουμε ότι πρέπει να ασφαλισθεί με το άρθρο 38, πώς θα γίνει η καταχώρηση και η δήλωση στην Α.Π.Δ.; Πώς θα επιμερισθεί η αμοιβή στους μήνες που διαρκεί η σύμβαση όταν δεν υπάρχει αυτή.

12. Αν απασχολούμενος εκδώσει τρία Τ.Π.Υ. με πολύ υψηλά ποσά σε τρεις διαφορετικές επιχειρήσεις, χωρίς σύμβαση, κατά τη διάρκεια του χρόνου, στην μία τον Μάρτιο, στην άλλη τον Ιούνιο και στην τρίτη τον Οκτώβριο, πως θα ασφαλισθεί ο εν λόγω ασφαλισμένος και πως θα λειτουργήσει το πλαφόν;

13. Στην περίπτωση τριών εταιρειών που εκλαμβάνονται ως όμιλος, θα ισχύει ένα ή τρία ανώτατα πλαφόν;

14. Αν εκδίδει Τ.Π.Υ. σε τρεις επιχειρήσεις που ανήκουν στον ίδιο όμιλο και σε άλλη μια εκτός ομίλου, θα ασφαλιστεί βάσει του άρθρου 38 σε όλες τις περιπτώσεις;

15. Οι τρεις εργοδότες πως θα ελέγχονται για το σύστημα του μπλοκάκια;  Ανά έτος ή ανά μήνα; Για παράδειγμα,  εάν ένας μπλοκάκιας εκδίδει Τ.Π.Υ. σε δύο εργοδότες μέχρι τον Μάιο, μετά εκδίδει Τ.Π.Υ. σε έναν τρίτο και μετά δεν εκδίδει εκ νέου στους δύο πρώτους, θα συνεχίσει να είναι μπλοκάκιας για τον τρίτο εργοδότη;

16. Να ξεκαθαριστεί σε κάθε περίπτωση (ετήσια σύμβαση, ή σύμβαση μικρότερη του έτους)  εάν σπάμε το συνολικό ποσό της σύμβασης σε μήνες για την υποβολή της ΑΠΔ. Εάν ναι, πως γίνεται αυτό στην μέση της περιόδου;  Για παράδειγμα, εάν κάποιος κάνει σύμβαση με μπλοκάκι τον Αύγουστο του 2017 και συμφωνήσει ετήσια αμοιβή 36.000 (3.000 τον μήνα),  πώς θα σπάσει η αμοιβή στις ΑΠΔ; Θα ξεπεράσει το 2017 και θα επιμεριστεί από τον Αύγουστο του 2017 μέχρι των Αύγουστο του 2018; (Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξεκαθαριστεί με παραδείγματα πως θα γίνεται ο επιμερισμός στις ΑΠΔ όταν δεν υπάρχει συμφωνημένη περίοδος ή σύμβαση).

17. Η σύμβαση είναι απαραίτητη προϋπόθεση; Εάν όχι, πώς θα γνωρίζει το λογιστήριο τη διάρκεια και πως θα επιμερίζει στις ΑΠΔ τις εισφορές;

18. Εάν κάποιος αυτοαπασχολούμενος δεν έχει διαρκή σχέση με ένα εργοδότη, αλλά κόβει μόνο σε αυτόν, μπορεί να υπαχθεί στο καθεστώς του μπλοκάκια; Εάν όχι, πώς ακριβώς ορίζεται η διαρκής σχέση με νομικούς όρους;

Πηγή: Taxheaven

ΕΦΚΑ: Παρατείνεται μέχρι 17 Μαρτίου η καταβολή των τρεχουσών εισφορών

ΕΦΚΑ: Παρατείνεται μέχρι 17 Μαρτίου η καταβολή των τρεχουσών εισφορών

ΕΦΚΑ: Παρατείνεται μέχρι 17 Μαρτίου η καταβολή των τρεχουσών εισφορών

Παράταση μέχρι τις 17/03 δίνεται από από την ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας για την καταβολή των τρεχουσών εισφορών ασφαλισμένων επαγγελματιών στον ΕΦΚΑ. Μέχρι τις 17 Μαρτίου παρατείνεται, επίσης, και η προθεσμία υποβολής ΑΠΔ.
Το υπουργείο Εργασίαςβλέποντας ότι η ανταπόκριση στην καταβολή των εισφορών δεν ήταν η αναμενόμενη, επιδιώκει να δώσει χρόνο στους ασφαλισμένους ώστε να μην καταγραφεί μεγάλη υστέρηση εσόδων από τον πρώτο μήνα λειτουργίας του νέου συστήματος.

Σχετικό αίτημα υποβλήθηκε από επαγγελματικές ενώσεις, με τελευταία την ΕΣΕΕ η οποία αναφέρει ότι «κατά την πρόοδο της διαδικασίας λειτουργίας του νέου ΕΦΚΑ, έχουν παρατηρηθεί σοβαρά προβλήματα, που έχουν να κάνουν με την ορθή συμπλήρωση και λειτουργία του μητρώου του Φορέα, την σύνδεσή του με το ΤΑΧΙS, την ηλεκτρονική ανίχνευση των εκκαθαριστικών από τους ενδιαφερόμενους και την καθυστέρηση αποστολής και παραλαβής των ταχυπληρωμών των ασφαλισμένων. Λόγω ακριβώς των παραπάνω προβλημάτων, πολλοί συνάδελφοί μας ενδέχεται, χωρίς δική τους υπαιτιότητα, να μην έχουν την δυνατότητα να είναι συνεπείς με την καταβολή της τρέχουσας δόσης τους».
Την ίδια στιγμή, υπάρχουν ακόμα αρκετοί ασφαλισμένοι, οι οποίοι δεν γνωρίζουν τι ποσά πρέπει καταβάλουν. Η εγκύκλιος για την παράλληλη ασφάλιση, που αφορά μισθωτούς οι οποίοι έχουν Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών (ΔΠΥ) και ασκούν παράλληλα κάποιο ελεύθερο επάγγελμα (ΟΑΕΕ) ή αυτοαπασχόληση (ΕΤΑΑ) δεν έχει ακόμα δημοσιοποιηθεί.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν το πλαφόν για τον υπολογισμό των εισφορών θα διατηρηθεί στα 586 ευρώ, στο κατώτερο επίπεδο και στα 5.860 ευρώ στο ανώτερο. Όμως, πρέπει να αποσαφηνιστεί εάν θα προστίθενται όλες οι πηγές εισοδήματος, για να προκύπτουν έτσι από το σύνολό τους, οι καταβαλλόμενες εισφορές. Επίσης, πρέπει να ξεκαθαρίσει εάν θα δίνεται προτεραιότητα στις αποδοχές που προέρχονται από μισθωτές υπηρεσίες ή εάν θα επιλέγεται το υψηλότερο ποσό για αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες. 

#ΕΦΚΑ #εισφορές


ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ... ΑΕΡΑ

Τα 18 ερωτήματα για τους «μπλοκάκηδες» και το αλαλούμ με τον ΕΦΚΑ

Τα 18 ερωτήματα για τους «μπλοκάκηδες» και το αλαλούμ με τον ΕΦΚΑ
H επιστημονική ομάδα του Taxheaven συνέταξε 18 ερωτήματα που έχουν προκύψει με το νέο ασφαλιστικό καθεστώς που διέπει πλέον τους λεγόμενους «μπλοκάκηδες». Τα ερωτήματα αυτά αφορούν σε ζητήματα που ανακύπτουν κατά την εφαρμογή των διατάξεων για τους αμειβόμενους με μπλοκάκι, αλλά και κάποια ακόμη που σχετίζονται με την εφαρμογή των άρθρων 38 και 39. Βέβαια, υπάρχει πλειάδα ερωτημάτων και για άλλα σημαντικά θέματα του νέου ασφαλιστικού για τα οποία ήδη καταρτίζουμε σχετική λίστα που εν συνεχεία θα υποβληθεί κι αυτή στο αρμόδιο τμήμα του υπουργείου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σημερινή επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή κ. Β. Κεγκέρογλου, ο Υφυπ. Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κος Πετρόπουλος ανέφερε ότι, όσοι αμείβονται για περιστασιακή απασχόληση με τίτλο κτήσης (πρώην επαγγελματική δαπάνη) δεν θα λάβουν ειδοποιητήριο εισφορών και δεν θα αναγράφονται στην Α.Π.Δ.  «Υπόχρεοι καταβολής εισφορών είναι όσοι ήταν και πέρυσι», είπε χαρακτηριστικά.
Τα ειδοποιητήρια εισφορών για όσους έχουν παράλληλη ασφάλιση θα αναρτηθούν αν όχι αυτήν την εβδομάδα, το αργότερο την επόμενη.

Για τους δικηγόρους ανέφερε ότι, αυτοί δεν εμπίπτουν στη διάταξη για τα «μπλοκάκια» διότι είναι δημόσιοι λειτουργοί.

Επίσης ανέφερε ότι, σε περίπτωση που κάποιος ασφαλίζεται βάσει του άρθρου 39 (π.χ. ιατρός) και παράλληλα ο ίδιος έχει και εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα, τότε για την αγροτική δραστηριότητα δεν θα εφαρμόζεται το κατώτατο όριο, αλλά θα υπολογίζονται εισφορές βάσει του πιθανού κέρδους που προκύπτει από την αγροτική δραστηριότητα.

Τέλος, για το θέμα των μερισμάτων τόνισε ότι, μερίσματα που αφορούν σε κεφαλαιουχική απόδοση δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του ΕΦΚΑ και συνεπώς δεν έχουν εισφορές, ενώ αν αποτελούν μερίδιο από τα κέρδη της δραστηριότητας, τότε εμπίπτουν στον ΕΦΚΑ.

Τα ερωτήματα είναι:

1. Ιατρός που έχει συνεργασία με κλινική αμείβεται με 1.000 ευρώ το μήνα και διαθέτει παράλληλα ιατρείο από το οποίο έχει έσοδα 3.000 ευρώ το μήνα, ασφαλίζεται με βάση το άρθρο 38 για την κλινική και με βάση το άρθρο 39 για το ελευθέριο επάγγελμα ή για όλα μαζί με βάση το άρθρο 39 του ν.4387/2016;

2. Ιατρός που έχει δύο τέτοιες συνεργασίες (όπως ανωτέρω) και έχει έσοδα 1.000 ευρώ από την κάθε μια και 1.000 από ελεύθερο επάγγελμα, ασφαλίζεται για τις δύο με το άρθρο 38 και για το ελεύθερο επάγγελμα με το άρθρο 39 ή ασφαλίζεται για όλα με το άρθρο 39;

3. Λογιστής που έχει δύο συνεργασίες των 1.000 ευρώ το μήνα (διαρκής απασχόληση) και κάθε μήνα επίσης εκδίδει αποδείξεις και σε ιδιώτες ή σε άλλα πρόσωπα από το ελεύθ. επάγγελμα από 300 έως 500 ευρώ.  Πώς ασφαλίζεται;  Για όλα με το άρθρο 39 ή τα δύο με το άρθρο 38 και το υπόλοιπο με το άρθρο 39;

4. Δικηγόρος με μια συνεργασία (όχι έμμισθη εντολή) αμείβεται με 2.000 ευρώ το μήνα και από ελεύθερο επάγγελμα κερδίζει 1.000 ευρώ το μήνα, πως θα ασφαλισθεί;

5. Μπλοκάκιας που το 2016 είχε δύο μόνο συνεργασίες, τις οποίες συνεχίζει το 2017, άρα το 2017 θα ασφαλιστεί με το άρθρο 38 για κάθε μία και θα λάβει (σ.σ. ήδη κάποιοι έλαβαν) ειδοποιητήριο βάσει των εισοδημάτων του 2016 (σ.σ. για το Α εξάμηνο βάσει των κερδών του 2015).  Πρέπει να πληρώσει και βάσει του άρθρου 39  ή το γεγονός ότι ασφαλίζεται από 1.1.2017 βάσει του άρθρου 38 τον απαλλάσσει;

6. Ο ίδιος ως άνω, αν πλην των δύο συνεργασιών, είχε χαμηλό εισόδημα από ελεύθερο επάγγελμα το 2016 και χαμηλό το 2017, πρέπει να πληρώσει πλην άρθρου 38 και με το άρθρο 39 για τα εισοδήματα του 2016;

7.  Στο παράδειγμα της εγκυκλίου για μπλοκάκια με τον ιατρό που έχει 500 ευρώ το μήνα και λέει ότι πρέπει να πληρώσει για τα 86,08 με το άρθρο 39, ο προσδιορισμός αφορά εισοδήματα του 2016 ή όχι.

8.  Το αν κάποιος θα καταβάλει εισφορές με το άρθρο 38 ή το άρθρο 39 ελέγχεται ή θα ελέγχεται σε μηνιαία βάση;

9. Όταν δεν υπάρχει σύμβαση και εμφανίζονται Τ.Π.Υ. ανά τρίμηνο ή τετράμηνο, πως θα ασφαλισθεί ο απασχολούμενος;

10. Αν υπάρχει ένα μόνο Τ.Π.Υ. το χρόνο σε μια επιχείρηση, χωρίς σύμβαση, πως θα ασφαλισθεί ο μπλοκάκιας;

11. Αν θεωρήσουμε ότι πρέπει να ασφαλισθεί με το άρθρο 38, πώς θα γίνει η καταχώρηση και η δήλωση στην Α.Π.Δ.; Πώς θα επιμερισθεί η αμοιβή στους μήνες που διαρκεί η σύμβαση όταν δεν υπάρχει αυτή.

12. Αν απασχολούμενος εκδώσει τρία Τ.Π.Υ. με πολύ υψηλά ποσά σε τρεις διαφορετικές επιχειρήσεις, χωρίς σύμβαση, κατά τη διάρκεια του χρόνου, στην μία τον Μάρτιο, στην άλλη τον Ιούνιο και στην τρίτη τον Οκτώβριο, πως θα ασφαλισθεί ο εν λόγω ασφαλισμένος και πως θα λειτουργήσει το πλαφόν;

13. Στην περίπτωση τριών εταιρειών που εκλαμβάνονται ως όμιλος, θα ισχύει ένα ή τρία ανώτατα πλαφόν;

14. Αν εκδίδει Τ.Π.Υ. σε τρεις επιχειρήσεις που ανήκουν στον ίδιο όμιλο και σε άλλη μια εκτός ομίλου, θα ασφαλιστεί βάσει του άρθρου 38 σε όλες τις περιπτώσεις;

15. Οι τρεις εργοδότες πως θα ελέγχονται για το σύστημα του μπλοκάκια;  Ανά έτος ή ανά μήνα; Για παράδειγμα,  εάν ένας μπλοκάκιας εκδίδει Τ.Π.Υ. σε δύο εργοδότες μέχρι τον Μάιο, μετά εκδίδει Τ.Π.Υ. σε έναν τρίτο και μετά δεν εκδίδει εκ νέου στους δύο πρώτους, θα συνεχίσει να είναι μπλοκάκιας για τον τρίτο εργοδότη;

16. Να ξεκαθαριστεί σε κάθε περίπτωση (ετήσια σύμβαση, ή σύμβαση μικρότερη του έτους)  εάν σπάμε το συνολικό ποσό της σύμβασης σε μήνες για την υποβολή της ΑΠΔ. Εάν ναι, πως γίνεται αυτό στην μέση της περιόδου;  Για παράδειγμα, εάν κάποιος κάνει σύμβαση με μπλοκάκι τον Αύγουστο του 2017 και συμφωνήσει ετήσια αμοιβή 36.000 (3.000 τον μήνα),  πώς θα σπάσει η αμοιβή στις ΑΠΔ; Θα ξεπεράσει το 2017 και θα επιμεριστεί από τον Αύγουστο του 2017 μέχρι των Αύγουστο του 2018; (Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξεκαθαριστεί με παραδείγματα πως θα γίνεται ο επιμερισμός στις ΑΠΔ όταν δεν υπάρχει συμφωνημένη περίοδος ή σύμβαση).

17. Η σύμβαση είναι απαραίτητη προϋπόθεση; Εάν όχι, πώς θα γνωρίζει το λογιστήριο τη διάρκεια και πως θα επιμερίζει στις ΑΠΔ τις εισφορές;

18. Εάν κάποιος αυτοαπασχολούμενος δεν έχει διαρκή σχέση με ένα εργοδότη, αλλά κόβει μόνο σε αυτόν, μπορεί να υπαχθεί στο καθεστώς του μπλοκάκια; Εάν όχι, πώς ακριβώς ορίζεται η διαρκής σχέση με νομικούς όρους;

Πηγή: Taxheaven