Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου 2017

Ryanair :Από τα μεγάλα λόγια στο «κούρεμα» δρομολογίων Τα πάνω-κάτω στις αερομεταφορές από την κατάργηση δύο χιλιάδων πτήσεων

Ryanair :Από τα μεγάλα λόγια στο «κούρεμα» δρομολογίων

Τα πάνω-κάτω στις αερομεταφορές από την κατάργηση δύο χιλιάδων πτήσεων

Ryanair :Από τα μεγάλα λόγια στο «κούρεμα» δρομολογίων
Ερωτήματα για τον τρόπο λειτουργίας των αεροπορικών χαμηλού κόστους και την αξιοπιστία τους θέτουν οι τελευταίες εξελίξεις στην Ryanair, τα προβλήματα της οποίας οδήγησαν σε ακυρώσεις πτήσεων για τους επόμενους μήνες προκαλώντας μεγάλη αναστάτωση σε κάποιους τουριστικούς προορισμούς. Η εταιρεία αποφάσισε να ακυρώσει πάνω από δυο χιλιάδες πτήσεις από τώρα και μέχρι το τέλος του Οκτώβρη, καθώς όπως η ίδια παραδέχτηκε … έπεσε έξω στους προγραμματισμούς της. Η ξαφνική αλλαγή του προγραμματισμού της εταιρείας, φέρνει τα πάνω κάτω στην τουριστική αγορά και θα φέρει, σύμφωνα με πληροφορίες, αλυσιδωτές αλλαγές και στους προγραμματισμούς πτήσεων των άλλων εταιρειών
Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου
Μεγάλο θύμα, των υπολογισμών της, οι πελάτες της αλλά και κάποιες πόλεις όπως τα Χανιά που είχαν εξαρτήσει την σύνδεσή τους από την law cost εταιρεία. Έτσι μέσα σε λίγες μέρες η πολυδιαφημιζόμενη βάση που είχε δημιουργήσει στα Χανιά η Ryanair τον Δεκέμβριο του 2012 κατέρρευσε με πρώτα θύματα τους κατοίκους των Χανίων. Πλέον είναι άγνωστο εάν θα αλλάξει τον προγραμματισμό της η Aegean ώστε να υπάρχει επανασύνδεση μεταξύ των Θεσσαλονίκης και Χανίων ενώ ενδιαφέρον έχει και το τι θα πράξουν και άλλες μικρότερες εταιρείες που είχαν ως αρχή να μην πραγματοποιούν δρομολόγια όπου "σκοτώνει" την αγορά η Ryanair.
Οι αποφάσεις της Ryanair
Η Ryanair με ανακοίνωση που εξέδωσε , σημειώνει ότι λόγω της επιβράδυνσης της ανάπτυξης την χειμερινή περίοδο (17 Νοεμβρίου - 18 Μαρτίου) θα καθηλώσει 25 αεροσκάφη της. Σύμφωνα με την εταιρεία η κίνηση αυτή είναι αποτέλεσμα της χαμηλής ζήτησης καθώς για την χειμερινή περίοδο έχουν κάνει κρατήσεις στην Ryanair 400.000 λιγότεροι επιβάτες από ότι προσδοκούσε με αποτέλεσμα αρκετές πτήσεις της παρά τις απανωτές προσφορές να έχουν μηδενικές κρατήσεις.
Η Ryanair επισήμως δήλωσε ότι προχώρησε στις ακυρώσεις πτήσεων αφού είχε αποφασίσει να ναυλώσει 25 αεροσκάφη λιγότερα για την περίοδο αυτή, από έναν στόλο 400 αεροσκαφών, εξαιτίας του γεγονότος ότι πολλοί πιλότοι της δεν είναι διαθέσιμοι καθώς βρίσκονται σε άδεια. Ωστοσο πληροφορίες από τους πιλότους αναφέρουν ότι η ίδια η εταιρεία ανάγκασε τους πιλότους να πάρουν όλοι τις άδειές τους μέχρι το τέλος του χρόνου. Συνολικά, 34 δρομολόγια θα ματαιωθούν στην Ευρώπη, γεγονός που θα επιτρέψει στους κυβερνήτες να πάρουν τις άδειές τους και στον όμιλο να κάνει μια νέα αρχή σε νέες βάσεις. Η εταιρεία σημειώνει ότι οι νέες ματαιώσεις μεταξύ Νοεμβρίου και Μαρτίου του 2018 αφορούν 18.000 πτήσεις, ήτοι σχεδόν μία πτήση την ημέρα σε κάθε αεροδρόμιο για ένα διάστημα 5 μηνών.
Γι αυτό κατέληξε να κόψει έναν μεγάλο αριθμό πτήσεων από τον οποίο στο χειμερινό πρόγραμμα επηρεάζονται 500.000 επιβάτες. Όσοι είχαν προχωρήσει στην έκδοση εισιτηρίου πτήσης που δεν θα πραγματοποιηθεί λαμβάνουν την Τετάρτη ενημερωτικό email. Σε αυτό πέρα από τις αλλαγές που θα τεθούν σε εφαρμογή σε πέντε εβδομάδες και θα διαρκέσουν πέντε μήνες η Ryanair τους ενημερώνει και για εναλλακτικές πτήσεις ή τους προσφέρει την δυνατότητα πλήρους επιστροφής του εισιτηρίου.
Παρ΄όλο που η εταιρεία διαβεβαιώνει σε κάθε ευκαιρία πως θα αποζημιώσει τους επιβάτες που πλήττονται με ότι προβλέπουν οι Ευρωπαϊκοί κανονισμοί, μέχρι στιγμής δεν ήρθαν στη δημοσιότητα περιπτώσεις επιβατών που αποζημιώθηκαν παρά μόνο περιπτώσεις επιβατών που δεν μπορούν να βγάλουν άκρη με τις ηλεκτρονικές διαδικασίες της Ryanair.
Από τα μεγάλα λόγια στην απογοήτευση
Πρόκειται για την εταιρεία που ανακοίνωνε πριν λίγους μήνες, πιέζοντας για χαμηλότερα κόστη στα αεροδρόμια, ότι εάν η Αθήνα αξιοποιούσε τις προοπτικές της, θα μπορούσε να υποδεχθεί 20 εκατομμύρια επιπλέον πελάτες και 5 εκατομμύρια τουρίστες (ταξιδιωτικές δαπάνες 2,7 δισ. ευρώ), οι οποίοι θα συνέβαλαν στην δημιουργία 15.000 θέσεων εργασίας. Ο εμπορικός διευθυντής της low cost αεροπορικής συχνά συγκρούστηκε πολλές φορές με το υπουργείο Τουρισμού, ζητώντας χαμηλότερες χρεώσεις του διαδρόμου προσγείωσης της Αθήνας, «που είναι το ακριβότερο για την εταιρεία», προσθέτοντας ότι σε άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως η Ισπανία και η Ιταλία το μερίδιο των αεροπορικών χαμηλού κόστους ξεπερνά το 50% και στην Ελλάδα είναι στο 30%, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει ότι υπάρχουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς.
Για το καλοκαίρι του 2017, η παρουσία της εταιρείας στη χώρα μας ήταν μειωμένη στα περισσότερα αεροδρόμια, πλήν των Χανίων (+4%) και της Μυκόνου (+39%). Η μεγάλη χαμένη ήταν η Κώς, όπου φέτος η εταιρεία δε θα έχει καθόλου παρουσία -μείωση κατά 17% έχει η Κέρκυρα, επίσης κατά 17% η Αθήνα, κατά 7% η Θεσσαλονίκη (έναντι προγραμματιζόμενης αύξησης 14%), 15% η Ρόδος, 11% η Κεφαλονιά και 1% η Σαντορίνη.
Από την τωρινή της απόφαση για μείωση των δρομολογίων μεγάλος χαμένος είναι το αεροδρόμιο των Χανίων που πριν μερικά χρόνια είχε δημιουργήσει βάση, αφού για όλη την χειμερινή περίοδο διακόπτει τις πτήσεις από Χανιά προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάφο. Από και προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα πραγματοποιηθούν ελάχιστες πτήσεις μόνο την περίοδο των γιορτών.
Επίσης επηρεάζονται αρκετές πτήσεις εξωτερικού της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα προς Παρίσι, Αμβούργο, Μπρατισλάβα και Βαρσοβία.
Από την εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ που κυκλοφορεί κάθε Σάββατο στα περίπτερα όλης της χώρας

Το «μνημόνιο των τραπεζών» για το 2018 και ο κίνδυνος "φρέσκου χρήματος"

Το «μνημόνιο των τραπεζών» για το 2018 και ο κίνδυνος "φρέσκου χρήματος"

Όλα τα σενάρια μετά την απόφαση για επίσπευση των stress tests

Το «μνημόνιο των τραπεζών» για το 2018 και ο κίνδυνος "φρέσκου χρήματος"
«Φωτιά απ’ τα κόκκινα», δάνεια φυσικά, στα μπατζάκια των τραπεζών είναι το «μότο» που θα μπορούσε να περιγράψει σε απόλυτο βαθμό την κατάσταση που διαμορφώνεται στο εγχώριο τραπεζικό σύστημα, μετά και την «ντρίμπλα» του Ευρωπαίου κεντρικού τραπεζίτη να φέρει νωρίτερα τα stress tests μόνον για τις ελληνικές τράπεζες, σε μία προσπάθεια να αποφευχθεί ο έλεγχος των AQRs που απαιτεί εδώ και καιρό το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Ο στόχος δεν είναι άλλος από το να υπάρχει πλήρης εικόνα για την κεφαλαιακή κατάστασή τους τον Μάιο και ο απαραίτητος χρόνος για ενδεχόμενη αναγκαία ανακεφαλαιοποίηση πριν από τον Αύγουστο του 2018, οπότε λήγει το ελληνικό πρόγραμμα. Απόφαση που μάλλον ευλόγησε και ο «σκληρός» του ΔΝΤ, Πολ Τόμσεν, ο οποίος υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι προτεραιότητα του Ταμείου είναι η αντιμετώπιση του εξαιρετικά υψηλού επιπέδου των μη εξυπηρετούμενων δανείων της Ελλάδας μεσοπρόθεσμα, ασχέτως αν αυτό επιτευχθεί μετά τον έλεγχο των AQRs ή μετά την διενέργεια των stress test από την ΕΚΤ.
Ποια είναι όμως η αλήθεια; Θα χρειαστούν ή όχι πρόσθετα κεφάλαια οι ελληνικές τράπεζες; Αν ναι, πόσα; Σε πόσο χρόνο μετά τον Μάιο του 2018 θα πρέπει να τα καλύψουν; Το Δημόσιο θα κρατήσει τις συμμετοχές του; Μπορεί να χρησιμοποιήσει το buffer των 20 δισεκατομμυρίων ευρώ που «περίσσεψε» από τα 25 που εγκρίθηκαν για την προηγούμενη ανακεφαλαιοποίηση που έλαβε χώρα το 2015; Θα υιοθετηθεί η κοινοτική οδηγία που προβλέπει ακόμη και bail in στην περίπτωση που δεν συγκεντρωθούν τα κεφάλαια από ιδιώτες; Ολα αυτά, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι πρόωρο να απαντηθούν, αν και όλα τα ξένα επενδυτικά funds εξυφαίνουν τα δικά τους σενάρια και κάνουν τα δικά τους σχέδια για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσουν τις ελληνικές τράπεζες, όπως φάνηκε και στις πρόσφατα road shows που έλαβαν χώρα στο εξωτερικό. Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Moneypro», για το συγκεκριμένο θέμα ο υπουργός Οικονομίας έχει στείλει ξεκάθαρο μήνυμα εν είδει τελεσιγράφου στους συναδέλφους του στην κυβέρνηση. «Οι τράπεζες πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και να επισπεύσουν τη διαδικασία εκκαθάρισης του προβληματικού δανειακού τους χαρτοφυλακίου, διαφορετικά θα απαιτηθούν νέα κεφάλαια». Προφανώς ο υπουργός διακρίνει ότι οι εκτιμήσεις του Ταμείου έχουν βάση και άρα θα πρέπει οι διαδικασίες να επισπευστούν. Στο ίδιο μήκος κύματος με το Ταμείο και τον κ. Παπαδημητρίου φαίνεται να κινείται και το αρμόδιο τμήμα της Bank of America Merrill Lynch. Μιλώντας στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο επικεφαλής Ευρώπης της τράπεζας, Αθανάσιος Βαμβακίδης, υποστήριξε: «Πιστεύουμε ότι φέτος όλες οι τράπεζες με βάση τις πληροφορίες που έχουμε θα μπορέσουν να πετύχουν τους στόχους τους. Το 2018 είναι δύσκολο. Τότε πρέπει να εφαρμοστούν όσα έχουν συμφωνηθεί κατά γράμμα. Γιατί οι στόχοι πραγματικά το 2018 θα είναι δύσκολοι». Και συνέχισε λέγοντας: «Οι εκτιμητές μας για τις ελληνικές τράπεζες έχουν γράψει εκθέσεις, οι οποίες υποστηρίζουν ότι υπάρχει μεγάλο ρίσκο να χρειαστούν και άλλο κεφάλαιο μέσα στο 2018, αλλά προσθέτουν ότι αυτό εξαρτάται φυσικά από την εφαρμογή του προγράμματος που έχει συμφωνηθεί. Δηλαδή εάν εφαρμοστούν όλα όπως είναι στο πρόγραμμα, ίσως να μη χρειαστούν ανακεφαλαιοποίηση. Αλλά υπάρχει μεγάλο ρίσκο».
«ΑΓΚΑΘΙ»
Ενα ακόμη «αγκάθι» για τις τράπεζες είναι και η υιοθέτηση του λογιστικού προτύπου IFRS 9, από την 1-1-2018, αφού οφείλουν να αναγνωρίζουν εκ των προτέρων την πιθανότητα αναμενόμενων ζημιών και να σχηματίζουν τις δέουσες προβλέψεις. Συνεπώς, οι τράπεζες θα αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις ως προς την επίτευξη των στόχων κερδοφορίας, τόσο λόγω της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης όσο και λόγω της μετάβασης στο IFRS 9, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει ενόψει ελέγχων.
Μοντέλο αλά ιταλικά
Οι πληροφορίες του «Μoneypro» αναφέρουν ότι στα γραφεία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη, του κεντρικού τραπεζίτη, Γιάννη Στουρνάρα, αλλά και του Ευκλείδη Τσακαλώτου, βρίσκεται και πρόταση που προβλέπει τη διενέργεια προληπτικής ανακεφαλαιοποίησης τουλάχιστον μίας εκ των τεσσάρων ελληνικών συστημικών τραπεζών για να αποφευχθούν τα χειρότερα. Δηλαδή, να υιοθετηθεί το μοντέλο που ακολούθησε η ιταλική κυβέρνηση για να αποφύγει το bail in, δηλαδή το κούρεμα τραπεζικών ομολόγων και ανασφάλιστων καταθέσεων, στην περίπτωση που δεν συγκεντρωθούν τα απαιτούμενα κεφάλαια από ιδιώτες. Αυτό το σχέδιο ουσιαστικά παρέκαμψε την κοινοτική οδηγία, που προβλέπει ότι διάσωση τραπεζών δεν θα γίνεται με κρατική ενίσχυση, δηλαδή με χρήματα φορολογουμένων. Πρέπει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη πρόταση δεν ελήφθη σοβαρά υπόψη από καμία πλευρά, διότι κυβέρνηση και ΤτΕ θεωρούν ότι οι ελληνικές τράπεζες δεν αντιμετωπίζουν τον ίδιο κίνδυνο με τις ιταλικές, οι οποίες αν και προσπάθησαν δεν κατάφεραν να αντλήσουν κεφάλαια από τις αγορές.

K.Κόλλιας: Την ερχόμενη εβδομάδα στην βουλή η τροπολογία για την παράταση της οικειοθελούς αποκάλυψης εισοδημάτων.

K.Κόλλιας: Την ερχόμενη εβδομάδα στην βουλή η τροπολογία για την παράταση της οικειοθελούς αποκάλυψης εισοδημάτων.





Με ανάρτηση που έκανε στο Facebook, εχθές Παρασκευή 29/9/17, ο Πρόεδρος του Οικονομικού επιμελητηρίου Κων/νος Κόλλιας, ανέφερε:

Επειδή δέχομαι πλήθος ερωτημάτων από πολλούς ενδιαφερόμενους, η τροπολογία με την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας για την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων παρελθόντων ετών, θα κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα.




https://www.taxheaven.gr

Η εγκύκλιος για την απόδοση του ΦΠΑ από τον λήπτη σε ορισμένα ηλεκτρονικά αγαθά

Η εγκύκλιος για την απόδοση του ΦΠΑ από τον λήπτη σε ορισμένα ηλεκτρονικά αγαθά




Κοινοποιήθηκε η ΠΟΛ.1150/2017 με την οποία παρέχονται διευκρινίσεις για την ομοιόμορφη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 67 του ν. 4484/2017, με τις οποίες προστέθηκαν δυο νέες παράγραφοι 5 και 6 στο άρθρο 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. (κύρωση με το ν. 2859/2000), σε συνέχεια της εγκυκλίου ΠΟΛ.1134/2017.

Η εν λόγω διάταξη θεσπίστηκε για λόγους καταπολέμησης της απάτης και της φοροδιαφυγής και αποτελεί ενσωμάτωση της σχετικής δυνατότητας που δίνεται στα κράτη μέλη από το άρθρο 199α της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ.

Ειδικότερα με την νέα παράγραφο 5 του άρθρου 39α ορίζεται ότι, για τις παραδόσεις, από υποκείμενο στο φόρο σε άλλον υποκείμενο, κινητών τηλεφώνων, ήτοι συσκευών που έχουν κατασκευαστεί ή προσαρμοστεί για χρήση σε αναγνωρισμένο δίκτυο και λειτουργούν σε συγκεκριμένες συχνότητες, ανεξαρτήτως του αν χρησιμοποιούνται ή όχι για άλλους σκοπούς, καθώς και κονσολών για παιχνίδια, ταμπλετών ηλεκτρονικών υπολογιστών και φορητών υπολογιστών, ο φόρος καταβάλλεται από τον αγοραστή των αγαθών, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών. Ο υποκείμενος που παραδίδει τα αγαθά του προηγούμενου εδαφίου έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών που αντιστοιχεί στις εν λόγω πράξεις, δεν χρεώνει φόρο στα εκδιδόμενα φορολογικά στοιχεία και υποχρεούται να αναγράφει σε αυτά τη φράση «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο αγοραστής».

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 85 του ν.4484/2017 οι νέες διατάξεις εφαρμόζονται από τη δημοσίευση του νόμου, ήτοι από 1.8.2017, δηλαδή για πράξεις που δημιουργείται απαιτητό του  φόρου σύμφωνα με το άρθρο 16 του Κώδικα Φ.Π.Α. από την ημερομηνία αυτή και εφεξής.

Στο πλαίσιο αυτό οι νέες διατάξεις εφαρμόζονται κατά κανόνα για τιμολόγια ή άλλα φορολογικά στοιχεία που επέχουν θέση τιμολογίου που εκδίδονται από 1.8.2017 και εφεξής. Επισημαίνεται ότι η εφαρμογή των ανωτέρω δεν επηρεάζεται από σύμβαση, προκήρυξη ή άλλης μορφής συμφωνία η οποία έχει υπογραφεί έως και την 1.8.2017 και για την υλοποίησή της εκκρεμεί η έκδοση φορολογικού στοιχείου που εκδίδεται από 1.8.2017.

Β. Πεδίο εφαρμογής των νέων διατάξεων


Οι διατάξεις των παρ. 5 και 6 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. εφαρμόζονται και τα φορολογικά στοιχεία δεν επιβαρύνονται με Φ.Π.Α., εάν ισχύουν αθροιστικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:
α) Αφορούν αγαθά που παραδίδονται μεμονωμένα ή ως ενιαίο σύνολο, τα οποία κατατάσσονται στους κατωτέρω κωδικούς του Κοινού Δασμολογίου της Ε.Ε. (Συνδυασμένη Ονοματολογία - Σ.Ο., καν. 2658/87 του Συμβουλίου, όπως ισχύει για το 2017 με τον εκτελεστικό κανονισμό 1821/2016/6.10.2016):
■    Κινητά τηλέφωνα: «85171200».
■    Κονσόλες για παιχνίδια: «95045000».
■    Ταμπλέτες ηλεκτρονικών υπολογιστών και φορητοί υπολογιστές: «84713000».
β) Ο αντισυμβαλλόμενος είναι υποκείμενος στο φόρο με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών του.
γ) Αφορούν παραδόσεις αγαθών που έχουν τόπο φορολογίας το εσωτερικό της Χώρας και δεν απαλλάσσονται ή δεν επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. βάσει λοιπών διατάξεων του Κώδικα Φ.Π.Α..
Για τις παραδόσεις αγαθών που δεν πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις θα εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω δεν υπάγονται στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. ενδεικτικά οι παρακάτω πράξεις:
■    Οι ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, οι εισαγωγές, οι λιανικές πωλήσεις καθώς και οι αυτοπαραδόσεις των αγαθών αυτών.
■    Παραδόσεις ανταλλακτικών και αξεσουάρ των ανωτέρω αγαθών εφόσον πωλούνται μεμονωμένα.
■    Παραδόσεις ηλεκτρονικών συσκευών κατάλληλων για διενέργεια πληρωμών μέσω καρτών που χρησιμοποιούνται ως μέσα πληρωμής «POS», με ή χωρίς κάρτα κινητής τηλεφωνίας (δασμολογική κλάση 8470).
■    Παραδόσεις ηλεκτρονικών συσκευών με τον διακριτικό χαρακτήρα «PDAs» και «HANDY TERMINALS» με ή χωρίς κάρτα κινητής τηλεφωνίας εφόσον δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του κεφ. 84, σημ. 5, κεφ. Α' έως και Ε' Δασμολογίου (κανονισμός 2658/87 του Συμβουλίου, όπως ισχύει με τον καν. 1821/2016 ).
■    Παραδόσεις συσκευών ασύρματης επικοινωνίας που δεν εμπίπτουν στην έννοια των κινητών τηλεφώνων (walkie - talkies), ή παραδόσεις ασύρματων τηλεφώνων που μπορεί να συνδέονται με ενσύρματη βάση. Διευκρινίζεται ότι τα είδη αυτά υπάγονται μεν στην κλάση 8517 του Δασμολογίου, αλλά όχι στον κωδικό 85171200, ο οποίος αφορά αποκλειστικά τα κινητά τηλέφωνα.

Σε περίπτωση αγαθών που παραδίδονται ως ενιαίο σύνολο (ήτοι η παράδοση αγαθών που έχουν ενιαία τιμή ανεξαρτήτως του αν έχουν ενιαία συσκευασία) πρέπει να εξετάζεται εάν το ενιαίο αυτό σύνολο κατατάσσεται στις ανωτέρω δασμολογικές κλάσεις. Για την αξιολόγηση της κατάταξης ενιαίου συνόλου αγαθών στις ανωτέρω δασμολογικές κλάσεις (εφόσον περιλαμβάνονται και αγαθά που δεν ανήκουν σε αυτές) εξετάζεται η συνάφεια των αγαθών ως προς τη χρήση τους καθώς και το εάν το πρωτεύον (στο ενιαίο σύνολο) αγαθό, δηλαδή αυτό που προσδίδει τον ουσιώδη χαρακτήρα στο σύνολο και που, γενικά, είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη αξία, κατατάσσεται σε αυτές. Επισημαίνουμε ειδικότερα ότι, η δασμολογική κατάταξη ειδών που παρουσιάζονται με τη μορφή «συνόλων» με την έννοια του Δασμολογίου, γίνεται κατ' εφαρμογή του Γενικού Κανόνα 3β) για την ερμηνεία του Δασμολογίου και των προϋποθέσεων εφαρμογής αυτού, σύμφωνα με τις «Κατευθυντήριες γραμμές για τη δασμολογική κατάταξη εμπορευμάτων που παρουσιάζονται σε σύνολα συσκευασμένα για τη λιανική πώληση» (Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε., τεύχος C-105/2013), καθώς και την αριθ. ΔΔΘΕΚΑ Α 1129434 ΕΞ/5.9.2017ΕΔΥΟ (ΑΔΑ: 6ΛΧΗ46ΜΠ3Ζ-ΠΑΠ). Διευκρινίζεται, επιπλέον, ότι η έννοια του «συνόλου» ειδικά για σκοπούς δασμολογικής κατάταξης κατ' εφαρμογή του Γενικού Κανόνα 3β), έχει την έννοια συνδυασμών ειδών που παρουσιάζονται συσκευασμένα για τη λιανική πώληση και προορίζονται να χρησιμοποιηθούν μαζί για την κάλυψη μιας συγκεκριμένης ανάγκης ή για την εκτέλεση συγκεκριμένης δραστηριότητας. Τα είδη αυτά υπάγονται στη δασμολογική κλάση του είδους που προσδίδει τον ουσιώδη χαρακτήρα στο σύνολο. Σε αντίθετη περίπτωση, τα είδη του «συνόλου» διαχωρίζονται για σκοπούς δασμολογικής κατάταξης και το καθένα υπάγεται στην κατάλληλη, κατά περίπτωση, δασμολογική κλάση.

Παράδειγμα 1

Εταιρεία εμπορίας ηλεκτρονικών συσκευών προσφέρει σε ενιαία τιμή «ως προσφορά» φορητό υπολογιστή μαζί με τσάντα μεταφοράς, ποντίκι, και επιπλέον μπαταρία σε υποκείμενο που δραστηριοποιείται ως σύμβουλος επιχειρήσεων. Η παράδοση των αγαθών αυτών ως ενιαίο σύνολο εμπίπτει στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α..

Αρμόδια Δ/νση για να κρίνει την δασμολογική κατάταξη συγκεκριμένων αγαθών σε περίπτωση αμφιβολίας είναι η «Δ/νση Δασμολογικών Θεμάτων, Ειδικών Καθεστώτων και Απαλλαγών».

Σε περίπτωση παράδοσης αγαθών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 5 του άρθρου 39α και παροχής υπηρεσιών σε ενιαία τιμή, θα εξετάζεται για την εφαρμογή των εν λόγω διατάξεων, εάν οι πράξεις συνδέονται τόσο στενά μεταξύ τους ώστε αντικειμενικά να αποτελούν μία αδιάσπαστη οικονομικά παροχή, εάν προέχει ως κύρια πράξη η παράδοση των συγκεκριμένων αγαθών καθώς και εάν η παροχή υπηρεσίας μπορεί να θεωρηθεί ως παρεπόμενη της παράδοσης του αγαθού πράξη.

Παράδειγμα 2

Εταιρεία εμπορίας ηλεκτρονικών συσκευών παραδίδει φορητό υπολογιστή και παρέχει εγγύηση καλής λειτουργίας ενός έτους επιπλέον της εγγύησης του κατασκευαστή καθώς και το λειτουργικό σύστημα σε ενιαία τιμή. Το σύνολο της αξίας της συναλλαγής εμπίπτει στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α..

Παράδειγμα 3

Εταιρεία εμπορίας κινητών τηλεφώνων που λειτουργεί ως αντιπρόσωπος στην Ελλάδα προσφέρει για λόγους προώθησης σε ενιαία τιμή με την αγορά οποιασδήποτε συσκευής ασφάλιση για ένα έτος της οθόνης του κινητού. Το σύνολο της αξίας της συναλλαγής εμπίπτει στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α..

Παράδειγμα 4

Εταιρεία κατασκευής κινητών τηλεφώνων παραδίδει κινητά τηλέφωνα δωρεάν, ή σε μειωμένη τιμή έναντι της αγοράς τους, εφόσον ο πελάτης υπογράψει σύμβαση παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών ορισμένου χρόνου, τουλάχιστον ενός έτους. Στην περίπτωση αυτή δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α., σύμφωνα και με τα οριζόμενα στην εγκύκλιο ΠΟΛ.1078/24.3.1999.

Ως υποκείμενος στο φόρο με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών του, νοείται κάθε πρόσωπο που διαθέτει ελληνικό ΑΦΜ/Φ.Π.Α. (ανεξαρτήτως εάν είναι εγκατεστημένος στο εσωτερικό της Χώρας) και έχει ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. (κατά την εγγραφή του ή με δήλωση μεταβολών).
Επισημαίνεται ότι κάθε υποκείμενος εντάσσεται στο κανονικό καθεστώς εάν για τουλάχιστον μία δραστηριότητα του έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών. Στο πλαίσιο αυτό για την εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης εξετάζεται η ένταξη του αγοραστή στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α., ανεξαρτήτως από τη χρησιμοποίηση του αγορασθέντος αγαθού στη δραστηριότητα που υπάγεται στο κανονικό καθεστώς, ή σε δευτερεύουσα ή άλλη δραστηριότητα που είναι απαλλασσόμενη ή εξαιρούμενη χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών. Η καταβολή του φόρου θα πραγματοποιείται από τον αγοραστή των αγαθών ο οποίος θα ασκεί και το αντίστοιχο δικαίωμα έκπτωσης για το φόρο αυτό, κατά το μέρος που αυτό παρέχεται, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.
Σε κάθε περίπτωση που ο υποκείμενος στο φόρο αγοραστής αγοράζει τα εν λόγω αγαθά για ιδιωτική χρήση έχει υποχρέωση να μην γνωστοποιεί τον ΑΦΜ του στον πωλητή και η συναλλαγή να επιβαρύνεται με Φ.Π.Α..

Παράδειγμα 5

Οφθαλμίατρος ο οποίος πραγματοποιεί κυρίως απαλλασσόμενες πράξεις έχει ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. για την παροχή υπηρεσιών ιατρικής έρευνας. Για την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και την καταχώρηση του ιατρικού ιστορικού των ασθενών του αγοράζει φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή. Δεδομένου ότι ο υποκείμενος έχει ενταχθεί στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. θα έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α.. Ο υποκείμενος στο φόρο αγοραστής θα καταβάλλει το φόρο με τη δήλωση Φ.Π.Α., που έχει υποχρέωση να υποβάλλει λόγω του ότι παρέχει υπηρεσίες ιατρικής έρευνας, χωρίς ωστόσο να ασκήσει δικαίωμα έκπτωσης για την αγορά αυτή δεδομένου ότι ο υπολογιστής χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την παροχή ιατρικών υπηρεσιών που είναι απαλλασσόμενη δραστηριότητα χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών.

Παράδειγμα 6

Μη εγκατεστημένη στο εσωτερικό της Χώρας επιχείρηση δραστηριοποιείται στο εσωτερικό της Χώρας στο εμπόριο κονσολών ηλεκτρονικών παιχνιδιών και εκ του λόγου αυτό έχει εγγραφεί για σκοπούς Φ.Π.Α. στην Ελλάδα. Για τις αγορές από το εσωτερικό της Χώρας όσο και για τις πωλήσεις της εταιρείας στο εσωτερικό της Χώρας θα εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α.

Παραδόσεις αγαθών στο εσωτερικό της Χώρας για τις οποίες εφαρμόζονται ειδικότερες διατάξεις του Κώδικα Φ.Π.Α., δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 39α. Ενδεικτικά και όχι εξαντλητικά αναφέρονται οι εξής περιπτώσεις:
α) Τα υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα που πραγματοποιούν παραδόσεις με το ειδικό καθεστώς του άρθρου 45 του Κώδικα Φ.Π.Α. συνεχίζουν να εφαρμόζουν το καθεστώς αυτό.
β) Τα υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα που διενεργούν αποκλειστικά απαλλασσόμενες πράξεις χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών τους, όταν παραδίδουν τα εν λόγω αγαθά μετά την χρησιμοποίησή τους ως πάγια, δεν επιβαρύνουν το στοιχείο με Φ.Π.Α., εφαρμόζοντας την περ. κθ' της παρ. 1 του άρθρου 22 του Κώδικα Φ.Π.Α.

Παράδειγμα 7

Φροντιστήριο ξένων γλωσσών παραδίδει σε λογιστικό γραφείο στις 2.8.2017 παλαιούς φορητούς υπολογιστές που αγόρασε το 2015 καθώς δεν είναι συμβατοί με τους καινούργιους διαδραστικούς πίνακες που έχει εγκαταστήσει. Οι παραδόσεις αυτές απαλλάσσονται σύμφωνα με το άρθρο 22 παρ. 1 περ. κθ' και δεν εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α..
γ) Τα μη εγκατεστημένα στο εσωτερικό της Χώρας πρόσωπα που αποκτούν ΑΦΜ/Φ.Π.Α. στην Ελλάδα λόγω του ότι τα ίδια ή επιχείρηση που ανήκει στον ίδιο όμιλο εφαρμόζουν αναστολή καταβολής του φόρου κατά την εισαγωγή αγαθών (σύμφωνα με την περίπτωση α' της παρ. 4 του άρθρου 29 του ν. 2960/2001), δεν επιβαρύνουν τα φορολογικά στοιχεία που εκδίδουν για τις παραδόσεις που πραγματοποιούν στο εσωτερικό της Χώρας, εφαρμόζοντας την περ. η' της παρ. 1 του άρθρου 35 του Κώδικα Φ.Π.Α..
δ) Η εφαρμογή της απόφασης ΠΟΛ.1167/29.7.2015 και της κοινής υπουργικής απόφασης με αριθ. Π.2869/2389/ΠΟΛ.137/4.5.1987 (ΦΕΚ Β' 236/12.5.1987), σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 24, 28 και 34 του Κώδικα Φ.Π.Α. κατισχύουν της εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α..
ε) Για τις παραδόσεις στο Άγιο Όρος συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι διατάξεις της απόφασης Π.7395/4269/ΠΟΛ.302/1987, όπως ισχύει.

Η εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 39α ισχύει για το σύνολο της φορολογητέας αξίας της συναλλαγής, όπως προσδιορίζεται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις, ενώ δεν εξετάζεται το εάν τα αγαθά είναι καινούργια ή μεταχειρισμένα (εκτός εάν εφαρμόζεται το ειδικό καθεστώς του άρθρου 45 όπως έχει ήδη αναφερθεί) καθώς και η χρησιμοποίησή τους ως εμπορεύσιμα ή πάγια. Στην περίπτωση παράδοσης παγίου εντός της περιόδου διακανονισμού τα αγαθά αυτά θεωρούνται, για τα έτη που απομένουν, ότι χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά και μόνο σε φορολογητέες δραστηριότητες, καθώς η παράδοση αγαθού κατ' εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α., είναι πράξη η οποία υπάγεται στο φόρο (σχετ. η παρ. 3 του άρθρου 33 του Κώδικα Φ.Π.Α.).

Παράδειγμα 8

Επιχείρηση εισαγωγής κινητών τηλεφώνων χρεώνει σε χονδρική πώληση την αξία της αντιπαροχής για 1.500 κινητά τηλέφωνα ύψους 30.000€, εισφορά ανακύκλωσης καθώς και αμοιβή για τη χρήση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 18 του ν.2121/1993, όπως ισχύει, καθώς και έξοδα μεταφοράς. Το σύνολο της φορολογητέας αξίας εμπίπτει στην εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α..

Ε. Υποχρεώσεις του Πωλητή

Εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής της διάταξης οι πράξεις παράδοσης των εν λόγω αγαθών είναι για τον πωλητή υπαγόμενες στις διατάξεις του Κώδικα Φ.Π.Α., ωστόσο μη επιβαρυνόμενες με Φ.Π.Α. αλλά με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών τους, υφίσταται δηλαδή υποχρέωση ένταξης του πωλητή στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α..

Ο πωλητής έχει σε κάθε περίπτωση υποχρέωση ελέγχου των στοιχείων των αντισυμβαλλομένων και των προϋποθέσεων που ορίζονται στην παρ. 5 του άρθρου 39α. Σημειώνεται ότι σε κάθε περίπτωση δεν πληρούν τις εν λόγω προϋποθέσεις οι ιδιώτες, οι υποκείμενοι στο φόρο που υπάγονται αποκλειστικά στο ειδικό καθεστώς των αγροτών του άρθρου 41, οι υποκείμενοι στο φόρο που πραγματοποιούν αποκλειστικά παραδόσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών που δεν τους παρέχουν δικαίωμα έκπτωσης (π.χ. φροντιστήρια, μικρές επιχειρήσεις του άρθρου 39 του Κώδικα Φ.Π.Α.), καθώς και τα μη υποκείμενα στο φόρο νομικά πρόσωπα.

Για την επιβεβαίωση της ιδιότητας του υποκείμενου και του δικαιώματος έκπτωσης του αγοραστή, δηλαδή ότι είναι ενταγμένος στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α., ο πωλητής έχει υποχρέωση να ζητά από τον αγοραστή κάθε πρόσφορο αποδεικτικό στοιχείο (π.χ. η εκτύπωση των «στοιχείων μητρώου» του, από την εφαρμογή «προσωποποιημένη πληροφόρηση» στο σύστημα «TAXISnet» με ημερομηνία εκτύπωσης την προηγούμενη της συναλλαγής) και να ελέγχει τα στοιχεία ταυτοπροσωπίας αυτού ώστε να αποφεύγεται η κατάχρηση του συστήματος από πρόσωπα που δεν είναι υποκείμενα με δικαίωμα έκπτωσης (π.χ. ιδιώτες). Οι εκπρόσωποι των υποκειμένων/αγοραστών προσκομίζουν κάθε πρόσφορο μέσο για να αποδείξουν την νομιμοποίηση αυτών για τις συναλλαγές που πραγματοποιούν. Σε κάθε περίπτωση αμφιβολίας του πωλητή θα πρέπει να επιβαρύνεται το φορολογικό στοιχείο με Φ.Π.Α..
Σε κάθε περίπτωση ακόμα και για συναλλαγές κάτω των πεντακοσίων ευρώ (500,00€) συνιστάται η εξόφληση των συναλλαγών μέσω τραπεζικών ιδρυμάτων ή μέσω ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής στα οποία θα μπορεί να ταυτοποιηθεί ότι το πρόσωπο που εξοφλεί τη συναλλαγή είναι ο υποκείμενος στο φόρο αγοραστής προς τον οποίο έχει εκδοθεί το φορολογικό στοιχείο.
Επισημαίνεται ότι η υποχρέωση του πωλητή εξαντλείται με την επιβεβαίωση της ιδιότητας του αγοραστή ως υποκειμένου με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου και δεν εξετάζεται από τον πωλητή τι είδους χρήση θα γίνει από τον υποκείμενο (δηλαδή εάν είναι στα πλαίσια της δραστηριότητάς του με δικαίωμα έκπτωσης ή όχι, ή ιδιωτική). Η χρήση του αγαθού από τον αγοραστή αποτελεί αντικείμενο ελέγχου της φορολογικής διοίκησης. Για το σκοπό αυτό οι υποκείμενοι/αγοραστές που πραγματοποιούν αντίστοιχες συναλλαγές/αγορές δύναται να ελέγχονται δειγματοληπτικά και με τυχαίο τρόπο, ετησίως, κατά την κρίση της φορολογικής διοίκησης.

Για την επιβεβαίωση της ιδιότητας του αγοραστή ως υποκειμένου με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών, θα δημιουργηθεί κατάλληλη ηλεκτρονική εφαρμογή.

Στο φορολογικό στοιχείο που εκδίδει ο πωλητής για τις παραδόσεις αγαθών που εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α, δεν χρεώνει Φ.Π.Α. και αναγράφει την ένδειξη «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο αγοραστής». Στην περίπτωση εφαρμογής ειδικότερων διατάξεων του Κώδικα Φ.Π.Α. βάσει της οποίας προβλέπεται η μη επιβάρυνση του στοιχείου με Φ.Π.Α. θα αναγράφεται στο φορολογικό στοιχείο η ειδικότερη αυτή διάταξη.
Στην περίπτωση παράδοσης αγαθών για μερικά από τα οποία υπάρχει υποχρέωση επιβάρυνσής τους με Φ.Π.Α. ο πωλητής έχει υποχρέωση να αναγράφει διακριτά στο ίδιο φορολογικό στοιχείο την επιβάρυνση του κάθε αγαθού με Φ.Π.Α. ή την εφαρμογή της παρ. 5 του άρθρου 39α αντίστοιχα, καθώς και το σύνολο της φορολογητέας αξίας για την οποία τελικά εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 39α. Στην περίπτωση αυτή η υποχρεωτική αναγραφή της ένδειξης «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο αγοραστής» στο φορολογικό στοιχείο αφορά μόνο τα ποσά του φόρου που αναλογούν στη φορολογητέα αξία για την οποία εφαρμόζονται οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α.

Στα πιστωτικά φορολογικά στοιχεία που εκδίδονται από 1.8.2017 για εκπτώσεις ή επιστροφές αγαθών που εμπίπτουν στην εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. εφαρμόζονται οι διατάξεις αυτές, εφόσον αυτά εκδίδονται εμπρόθεσμα και ανεξαρτήτως εάν αφορούν αρχικά στοιχεία που επιβαρύνθηκαν με Φ.Π.Α. (ορθώς λόγω του ότι αφορούν πράξεις που πραγματοποιήθηκαν έως και 31.7.2017 ή εσφαλμένα για πράξεις που πραγματοποιούνται μετά την 1.8.2017). Στην περίπτωση που η έκπτωση αφορά τόσο αγαθά που εμπίπτουν όσο και αγαθά που δεν εμπίπτουν στις ανωτέρω διατάξεις, η φορολογητέα αξία θα επιμερίζεται αναλογικά.
Στην περίπτωση έκδοσης πιστωτικού τιμολογίου λόγω εσφαλμένης χρέωσης του αρχικού τιμολογίου με Φ.Π.Α. ισχύουν οι οδηγίες που έχουν δοθεί με την εγκύκλιο ΠΟΛ.1052/2017.
Τέλος, εφόσον συντρέχει λόγος έκδοσης παραστατικού για την ακύρωση συναλλαγής που έλαβε χώρα πριν την 1.8.2017, ανεξάρτητα της ημερομηνίας έκδοσης αυτού, στο πιστωτικό τιμολόγιο πρέπει να αναγράφεται ο κανονικός συντελεστής βάσει της οποίας επιβαρύνθηκε η αρχική συναλλαγή, δεδομένου ότι, στην περίπτωση αυτή ακυρώνεται η συναλλαγή στο σύνολο της.

Παράδειγμα 9

Έκπτωση λόγω τζίρου στο τέλος του έτους για σύνολο πωλήσεων που αφορούν παραδόσεις που έγιναν από 1.1. έως 31.7.2017 και παραδόσεις που έγιναν από 1.8.2017 έως το τέλος του έτους, εμπίπτει στις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α.

Παράδειγμα 10

Στις 15.9.2017 επιστρέφονται αγαθά που είχαν πωληθεί στις 25.7.2017 με Φ.Π.Α.. Το πιστωτικό θα εκδοθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. με τις νέες διατάξεις.

Η φορολογητέα αξία των παραδόσεων αγαθών που υπάγονται στην παρ. 5 του άρθρου 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. συμπληρώνεται στον κωδικό «349» της δήλωσης Φ.Π.Α. (σχετ. η εγκύκλιος ΠΟΛ.1082/6.4.2015).

ΣΤ. Υποχρεώσεις του Αγοραστή

Εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις εφαρμογής της διάταξης, η απόκτηση των εν λόγω αγαθών από τον αγοραστή (υποκείμενο σε κάθε περίπτωση του κανονικού καθεστώτος) αποτελεί πράξη λήπτη, δηλαδή ο τελευταίος έχει την υποχρέωση καταβολής του φόρου που αναλογεί στις εν λόγω παραδόσεις με δικαίωμα έκπτωσης επίσης του φόρου αυτού, εφόσον η απόκτηση των συγκεκριμένων αγαθών θα χρησιμοποιηθεί για την πραγματοποίηση πράξεων που παρέχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών (π.χ. φορολογητέων παραδόσεων, ενδοκοινοτικών παραδόσεων κλπ). Ο εφαρμοστέος συντελεστής Φ.Π.Α. είναι σήμερα ο κανονικός, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 21 του Κώδικα Φ.Π.Α. και τη δασμολογική κλάση στην οποία ανήκουν τα εν λόγω αγαθά.

Ο φόρος προστιθέμενης αξίας που αναλογεί στη συναλλαγή καταβάλλεται από τον ίδιο τον αγοραστή με την περιοδική του δήλωση, που υποβάλλεται για την οικεία φορολογική περίοδο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 38 του Κώδικα Φ.Π.Α. Η αξία των αποκτηθέντων με τη διαδικασία αυτή αγαθών προσαυξάνει την αξία τόσο των φορολογητέων εκροών - κωδικοί «303», «306»- όσο και των εισροών - κωδικός «366» - της οικείας φορολογικής περιόδου. Ο αναλογών φόρος προστιθέμενης αξίας αντίστοιχα προσαυξάνει τόσο το φόρο εκροών - κωδικοί «333» και «336» - όσο και το φόρο εισροών της ίδιας φορολογικής περιόδου - κωδικός «386» (σχετ. η εγκύκλιος ΠΟΛ.1082/6.4.2015).

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον έχει εκδοθεί τιμολόγιο χωρίς Φ.Π.Α. από τον προμηθευτή με την ένδειξη «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο λήπτης» και ο λήπτης δεν έχει αρνηθεί αυτό το παραστατικό, τεκμαίρεται η δήλωση της ιδιότητας του αγοραστή ως υποκειμένου με δικαίωμα έκπτωσης προς τον πωλητή. Στο πλαίσιο αυτό ο λήπτης υποχρεούται να υποβάλλει δήλωση Φ.Π.Α. για την οικεία φορολογική περίοδο και να καταβάλλει στο Δημόσιο το φόρο που αναλογεί. Για τον τρόπο καταβολής του φόρου από τον αγοραστή επισημαίνονται τα εξής:
i.    Εάν ο αγοραστής υπάγεται στο κανονικό καθεστώς, λόγω του ότι διενεργεί παράλληλα πράξεις με και χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του Φ.Π.Α. των εισροών τους και το εν λόγω αγαθό χρησιμοποιείται αποκλειστικά σε δραστηριότητες χωρίς δικαίωμα έκπτωσης, αυτός υποχρεούται να αναγράψει τον αναλογούντα Φ.Π.Α. μόνο στο σκέλος των εκροών της δήλωσης Φ.Π.Α. προκειμένου να τον καταβάλει (κωδικοί «303», «306», «333», «336» της δήλωσης Φ.Π.Α.).
ii.    Εάν ο αγοραστής υπάγεται στο κανονικό καθεστώς, λόγω του ότι διενεργεί παράλληλα πράξεις με και χωρίς δικαίωμα έκπτωσης του Φ.Π.Α. των εισροών τους και το εν λόγω αγαθό χρησιμοποιείται από κοινού για την πραγματοποίηση των ανωτέρω πράξεων, ήτοι δεν υπάρχει πλήρες δικαίωμα έκπτωσης, το ποσό προς έκπτωση τελικά προσδιορίζεται με βάση το ποσοστό δικαιώματος έκπτωσης (pro-rata) που προβλέπεται στο άρθρο 31 του Κώδικα Φ.Π.Α.. Στην περίπτωση αυτή το ποσό του φόρου που δεν εκπίπτεται αναγράφεται στον κωδικό «411» της δήλωσης Φ.Π.Α..
iii. Εάν ο αγοραστής είναι υποκείμενος στο φόρο ο οποίος ενεργεί αποκλειστικά πράξεις για τις οποίες δεν του παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης, ή νομικό πρόσωπο που δεν υπόκειται στο φόρο, ή αγρότης του ειδικού καθεστώτος του άρθρου 41 και εσφαλμένα δεν χρεώθηκε Φ.Π.Α., έχει υποχρέωση καταβολής του φόρου που αναλογεί στις εν λόγω συναλλαγές, με δήλωση Φ.Π.Α. που υποβάλλεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 38 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ως έκτακτη), μόνο εφόσον δεν εκδοθεί συμπληρωματικό τιμολόγιο από τον πωλητή με Φ.Π.Α..

Δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών

Σε περίπτωση που ενώ συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του άρθρου 39α ληφθούν τιμολόγια με Φ.Π.Α., από υποκείμενα στο φόρο πρόσωπα με δικαίωμα έκπτωσης του φόρου των εισροών τους, επισημαίνεται ότι για το Φ.Π.Α. των τιμολόγιων αυτών δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 1 περ. β' του Κώδικα Φ.Π.Α. για την άσκηση του δικαιώματος έκπτωσης απαιτείται σε κάθε περίπτωση νόμιμο τιμολόγιο ή άλλο αποδεικτικό στοιχείο που επέχει θέση τιμολογίου, από τα οποία αποδεικνύονται οι παραδόσεις αγαθών και οι παροχές υπηρεσιών και ο φόρος με τον οποίο οι πράξεις αυτές επιβαρύνθηκαν. Ωστόσο στην περίπτωση αυτή η επιβάρυνση του στοιχείου με Φ.Π.Α. δεν προβλέπεται από σχετική διάταξη και εξ' αυτού του λόγου δεν μπορεί να ασκηθεί δικαίωμα έκπτωσης επί ποσού φόρου που εξοφλήθηκε ως μη οφειλόμενο βάσει του νόμου (σχετ. η δικαστική απόφαση του δικαστηρίου της Ε.Ε. στην υπόθεση C-564/15). Ο λήπτης του τιμολογίου στην περίπτωση αυτή πρέπει καταρχήν να αιτηθεί στον πωλητή την έκδοση πιστωτικού τιμολογίου σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1052/2017.

Ζ. Λοιπά θέματα

Οι υποκείμενοι που πραγματοποιούν παραδόσεις αγαθών χωρίς να επιβαρύνουν τα σχετικά φορολογικά στοιχεία με Φ.Π.Α., εφαρμόζοντας λανθασμένα τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α, έχουν υποχρέωση να εκδώσουν συμπληρωματικά τιμολόγια μόνο για Φ.Π.Α.. Αντίστοιχα οι υποκείμενοι που πραγματοποιούν παραδόσεις αγαθών επιβαρύνοντας τα σχετικά φορολογικά στοιχεία με Φ.Π.Α. έχοντας εφαρμόσει λανθασμένα τις διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 39α, έχουν υποχρέωση να εκδώσουν πιστωτικά τιμολόγια, μόνο για Φ.Π.Α., σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1052/2017.

Τα πρόσωπα που πραγματοποιούν πράξεις που εντάσσονται στο άρθρο 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. για τις παραδόσεις που πραγματοποιούν, δικαιούνται επιστροφής για το φόρο των εισροών που ορθά επιβαρύνονται με Φ.Π.Α. και δεν είναι δυνατό να συμψηφίσουν, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και τις ΠΟΛ.1090/2.4.2012ΠΟΛ.1067/3.4.2013ΠΟΛ.1073/21.7.2004. Επισημαίνεται ότι το αίτημα επιστροφής μπορεί να υποβάλλεται ανά φορολογική περίοδο ανεξαρτήτως του είδους των εισροών (π.χ. εμπορεύσιμα έως 31.7.2017, πάγια, δαπάνες, έξοδα) με την επιφύλαξη της παραγραφής της σχετικής αξίωσης.

https://www.taxheaven.gr

Ο ΟΟΣΑ δημοσιεύει τις πρώτες αξιολογήσεις σχετικά με την εφαρμογή των ελάχιστων προτύπων BEPS για τη βελτίωση των μηχανισμών επίλυσης φορολογικών διαφορών.

Ο ΟΟΣΑ δημοσιεύει τις πρώτες αξιολογήσεις σχετικά με την εφαρμογή των ελάχιστων προτύπων BEPS για τη βελτίωση των μηχανισμών επίλυσης φορολογικών διαφορών.




Ο ΟΟΣΑ δημοσιεύει τις πρώτες αξιολογήσεις σχετικά με την εφαρμογή των ελάχιστων προτύπων BEPS για τη βελτίωση των μηχανισμών επίλυσης φορολογικών διαφορών.

Στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων προσπαθειών για τη βελτίωση του διεθνούς φορολογικού πλαισίου, ο ΟΟΣΑ εξέδωσε την πρώτη ανάλυση των προσπαθειών των μεμονωμένων χωρών για τη βελτίωση των μηχανισμών επίλυσης διαφορών.

Οι έξι εκθέσεις αξιολόγησης αντιπροσωπεύουν την πρώτη αξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο οι χώρες εφαρμόζουν τα νέα ελάχιστα πρότυπα που συμφωνήθηκαν στο σχέδιο BEEC του ΟΟΣΑ / G20. Το πρόγραμμα BEPS καθορίζει 15 βασικές ενέργειες για τη μεταρρύθμιση του διεθνούς φορολογικού πλαισίου, διασφαλίζοντας ότι τα κέρδη δηλώνονται και φορολογούνται στις περιοχές στις οποίες δημιουργείται η αξία.

Οι πρώτες έξι εκθέσεις αξιολόγησης  αφορούν την εφαρμογή από το Βέλγιο, τον Καναδά, τις Κάτω Χώρες, την Ελβετία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες (Βεlgium, - Canada, - Netherlands, - Switzerland, - United Kingdom  - United States). Ένα έγγραφο που αφορά την εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών διατίθεται επίσης σε κάθε δικαιοδοσία.
Οι έξι εκθέσεις περιλαμβάνουν περισσότερες από 110 συστάσεις σχετικά με τα ελάχιστα πρότυπα. Στο στάδιο 2 της διαδικασίας αξιολόγησης, θα παρακολουθούνται οι προσπάθειες κάθε δικαιοδοσίας για την αντιμετώπιση τυχόν ελλείψεων που εντοπίστηκαν στην έκθεση αξιολόγησης από ομότιμους κριτές.

Ολόκληρο το κείμενο της ανακοίνωσης του ΟΟΣΑ στην Αγγλική : 


As part of continuing efforts to improve the international tax framework,  the OECD has released the first analysis of individual country efforts to  improve dispute resolution mechanisms.
The six peer review reports represent the first evaluation of how countries are implementing new minimum standards agreed in the OECD/G20 BEPS Project. The BEPS Project sets out 15 key actions to reform the international tax framework, by ensuring that profits are reported where economic activities are carried out and value is created.
A key pillar of the project focused on improving the mutual agreement procedure (MAP), which resulted in a new minimum standard to ensure that tax treaty related disputes are resolved in a timely, effective and efficient manner (Action 14). This minimum standard is complemented by a set of best practices. In addition to implementing the Action 14 minimum standard, countries committed  to have their compliance with this standard reviewed and monitored by their peers. (For further information about the OECD's work on Action 14, see: www.oecd.org/tax/beps/beps-action-14-peer-review-and-monitoring.htm.)
The first six peer review reports relate to implementation by BelgiumCanada, the NetherlandsSwitzerland, the United Kingdom and the United States. A document addressing the implementation of best practices is also available on each jurisdiction. The six reports include over 110 recommendations relating to the minimum standard. In stage 2 of the peer review process, each jurisdiction’s efforts to address any shortcomings identified in its stage 1 peer review report will be monitored. The six assessed jurisdictions performed well in various MAP areas:
  • All provide for roll-back of bilateral APAs with a view to preventing disputes from arising;
  • MAP is available and access to MAP is granted in the situations required by the minimum standard;
  • The competent authority function is adequately resourced, and takes a pragmatic and principled approach for the resolution of MAP cases; and
  • MAP agreements reached so far have been implemented on time.
The main areas where improvements are necessary concern:
  • Resolution of MAP cases within the pursued average of 24 months is a challenge for some jurisdictions, especially concerning transfer pricing cases;
  • MAP guidance is generally clear and accessible, however, improvements for some jurisdictions are necessary and already under way; and
  • Each of the six jurisdictions was given recommendations to align their tax treaty MAP provisions with the Action 14 minimum standard. For a number of those treaties, such alignment will already be realised via the Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent BEPS.
These first peer review reports represent an important step forward to turn the political commitments made by members of the Inclusive Framework  into measureable, tangible progress. The six jurisdictions concerned are already working to address deficiencies identified in their respective reports. The OECD will continue to publish stage 1 peer review reports in accordance with the Action 14 peer review assessment schedule.

https://www.taxheaven.gr

Ταμεία: τρέχουν τις κατασχέσεις, φρενάρουν τις ρυθμίσεις - ελαφρύνσεις

Ταμεία: τρέχουν τις κατασχέσεις, φρενάρουν τις ρυθμίσεις - ελαφρύνσεις

33
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Ταμεία: τρέχουν τις κατασχέσεις, φρενάρουν τις ρυθμίσεις - ελαφρύνσεις
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Περνά , αλλά  δεν "ακουμπά" στους ελεύθερους επαγγελματίες το πλεόνασμα του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).
Και αυτό γιατί, το Υπ. Εργασίας, δίνει προτεραιότητα στην εντατικοποίηση των διαδικασιών κατασχέσεων για όσους δεν ρυθμίζουν τα χρέη τους και όχι στη εντατικοποίηση των διαδικασιών ρύθμισης των οφειλών, λήψης μέτρων ασφαλιστικής ελάφρυνσης  (πχ μείωση μέγιστων εισφορών), αλλά ακόμα και στοιχειώδους επίσημης ενημέρωσης των επαγγελματιών  για το πώς θα καταβληθούν οι εισφορές με βάση το εισόδημα που δήλωσαν το 2016.
Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά τα οποία χρησιμοποιεί για άλλη μια φορά το Υπ. Εργασίας απέναντι στους επαγγελματίες –καθώς βλέπουν κυρίως απειλές κατασχέσεων και πολύ λιγότερο  ή καθόλου μέτρα ασφαλιστικής ελάφρυνσης τους- κάνουν εκπροσώπους τους –με τους οποίους συνομίλησε το Capital.gr -  να χάνουν και τις τελευταίες ελπίδες για μία "ανάσα" στην οικονομική δραστηριότητα τους μέσω ΕΦΚΑ.
Οι λιγοστές εξαιρέσεις σ' αυτή  την εικόνα (πχ η πρόσφατη αποσύνδεση της ασφάλισης από την επαγγελματική ιδιότητα για μηχανικούς –δικηγόρους, παράταση καταβολής εισφορών 2016 για ασφαλισμένους τέως ΕΤΑΑ, ΟΓΑ έως 30/11/2017), ελάχιστα τη διαφοροποιούν θετικά.
"Πλεόνασμα", αλλά  από ποιους και για ποιους;
Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες δηλώσεις της Υπ. Εργασίας, κας. Έφης Αχτσιόγλου, το πλεόνασμα του ασφαλιστικού υπερ –ταμείου, έφτασε τα 467 εκατ. ευρώ στο 8μηνο του 2017 .
Ωστόσο, οι επιδόσεις αυτές –οι οποίες ξεπερνάνε θετικά τις αντίθετες επίσημες προβλέψεις για αντίστοιχο σχεδόν  έλλειμμα την ίδια περίοδο-  κάθε άλλο παρά οδηγούν προς το παρόν σε κάποια κυβερνητική κίνηση ελάφρυνσης των ελευθέρων επαγγελματιών, αν και αυτοί έχουν διπλό "μερίδιο"  γι΄αυτό το αποτέλεσμα.  
Εκπρόσωποι των επαγγελματιών επισημαίνουν στο Capital.gr πως η εν λόγω κοινωνική ομάδα έχει συμβάλλει στη βελτίωση των οικονομικών του ΕΦΚΑ  τόσο με τις αυξημένες εργοδοτικές εισφορές τις οποίες έχει καταβάλλει φέτος  λόγω των αυξημένων προσλήψεων που έχουν κάνει , όσο και με τις νέες εισφορές με βάση το εισόδημα της.   
Τρεις εκκρεμότητες 
Παρόλα αυτά, το Υπ. Εργασίας συνεχίζει φρενάρει οποιαδήποτε διαδικασία με την οποία θα μπορούσαν να ελαφρυνθούν οι επαγγελματίες.
Οι ίδιες πηγές υπενθυμίζουν πως :
- Αν  και η πλατφόρμα για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό για χρέη προς δημόσιο, τράπεζες κλπ.  έχει ανοίξει από τις 3 Αυγούστου, δεν έχει γίνει κάτι αντίστοιχο στον ΕΦΚΑ προκειμένου να "τρέξει" η ρύθμιση των 120 δόσεων ,η οποία προβλέπεται στον ίδιο νόμο.
Και αυτό γιατί εδώ και πάνω 1 ½ μήνα εκκρεμεί η σχετική  εφαρμοστική Απόφαση από τον υφυπουργό Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Τάσο Πετρόπουλο.
Η καθυστέρηση αυτή δεν οφείλεται μόνο σε διάφορες ενστάσεις των θεσμών (οι οποίες κάνουν ορισμένους στην κυβέρνηση να πιστεύουν πως η εν λόγω ρύθμιση θα έλθει μετά την γ΄ αξιολόγηση), αλλά και σε διαφωνίες στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Για παράδειγμα έχουν διαπιστωθεί διαφορετικές εκτιμήσεις για το προχώρημα της ρύθμισης μεταξύ στελεχών του ΕΦΚΑ και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, δεδομένου ότι ο νόμος για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό "υπονοεί" πως η ρύθμιση για χρέη προς τα ταμεία και την εφορία πρέπει να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά, αν και τα χρέη αυτά είναι διαφορετικά στη "φύση" τους, σύμφωνα τουλάχιστον με όσα εκτιμούν παράγοντες των ασφαλιστικών ταμείων.
- Ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, κ. Τάσος Πετρόπουλος έχει προαναγγείλει "ελαφρύνσεις" στις εισφορές των επαγγελματιών –ειδικά για εκείνους που το εισόδημα που δηλώνουν προσεγγίζει τα 70.000 ευρώ- χωρίς όμως να έχει υπάρξει ακόμα κάποια συγκεκριμένη δέσμευση για το τι και πότε προτίθεται να κάνει.
Υπηρεσιακά στελέχη του υπ. Εργασίας αναφέρουν στο Capital.gr πως διάφορα σενάρια ασφαλιστικής ελάφρυνσης των επαγγελματιών σκοντάφτουν σε ενδεχόμενες αντιδράσεις των θεσμών και πως, ίσως, το προσφορότερο έδαφος για την εφαρμογή  δεν θα μπορούσε να βρεθεί νωρίτερα από τα τέλη του 2018, εφόσον έχει λήξει το τρέχον πρόγραμμα προσαρμογής και λίγο πριν ξεκινήσει ο υπολογισμός των εισφορών των μη μισθωτών με βάση το 100% του ακαθάριστου εισοδήματος τους (σ.σ. από 1/1/2019). 
- Το Υπ. Εργασίας εξακολουθεί να κρατά στο "σκοτάδι" τους επαγγελματίες σχετικά με πότε ακριβώς θα αναρτηθούν τα ειδοποιητήρια για τις εισφορές με βάση το εισόδημα που δήλωσαν το 2016, αλλά και σχετικά με το πότε και, κυρίως, σχετικά με το πώς θα γίνουν οι συμψηφισμοί (αρνητικοί και θετικοί) με τις εισφορές που έχουν καταβληθεί μεταξύ Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2017 με βάση το εισόδημα του 2015.
Ναι μεν, πέρασε, στις αρχές του μήνα, διάταξη με την οποία προβλέπεται ο συμψηφισμός αναδρομικών επιστροφών (για όσους δήλωσαν χαμηλότερο εισόδημα το 2016 σε σχέση με το 2015) και χρεών, αλλά το πότε και το πώς θα γίνει αυτός παραπέμπεται σε επόμενη Υπουργική Απόφαση.
Και όλα αυτά, ενώ όλες οι πληροφορίες συντείνουν στο ότι τα ειδοποιητήρια του ΕΦΚΑ με τις εισφορές με βάση το εισόδημα του 2016 θα εκδοθούν στα μέσα του ερχόμενου Οκτωβρίου, δηλαδή σε λιγότερο από ένα μήνα από σήμερα.
Την ίδια ώρα, εντείνονται τα αναγκαστικά μέτρα είσπραξης 
Από την άλλη μεριά, το Υπ. Εργασίας δεν έχει δείξει την ίδια καθυστέρηση σ’ ό,τι αφορά το "κυνήγι" των οφειλετών των ταμείων.
Εν μέσω του περασμένου καλοκαιριού  και ενώ αναμενόταν η Απόφαση του κ. Πετρόπουλου για τη συγκεκριμενοποίηση των όρων ένταξης των οφειλετών στη ρύθμιση των 120 δόσεων,   οι τράπεζες δέχθηκαν –μετά από αίτημα του Κέντρου Είσπραξης Ανεξόφλητων Οφειλών του ΕΦΚΑ- να αυξήσουν το ημερήσιο όριο των ηλεκτρονικών κατασχετηρίων στους τραπεζικούς λογαριασμούς των οφειλετών με μη ρυθμισμένα χρέη.
Συγκεκριμένα, το όριο αυτό αυξήθηκε από τα 600 στα 900, αν και το ΚΕΑΟ και ο ΕΦΚΑ ζητούσαν  1.500 κατασχετήρια ανά ίδρυμα.
Και αυτό λόγω του γεγονότος ότι από 30/12/2016 έχει ξεκινήσει η ένταξη και των οφειλετών με χρέη κάτω των 5000 ευρώ στο ΚΕΑΟ και αυξήθηκε η "δεξαμενή" των υπό κατάσχεση λογαριασμών, αν και ο κος. Πετρόπουλος έχει δεσμευθεί δημοσίως πως τα αναγκαστικά μέτρα για όσους χρωστάνε κάτω από 5.000 ευρώ (σ.σ. με εξαίρεση εκείνους που χρωστάνε στο ΙΚΑ).
Διαβάστε ακόμα: