Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2017

Alpha Bank: Η μακροχρόνια ανεργία έχει συνέπειες στην κοινωνική συνοχή

Alpha Bank: Η μακροχρόνια ανεργία έχει συνέπειες στην κοινωνική συνοχή

01 Δεκ 2017
Alpha Bank: Η μακροχρόνια ανεργία έχει συνέπειες στην κοινωνική συνοχή
Εξετάζονται το ποσοστό απασχολήσεως, το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων, το ποσοστό των νέων εκτός εργασίας, εκπαιδεύσεως ή καταρτίσεως, το ποσοστό της ακούσιας εκ περιτροπής απασχολήσεως, το ποσοστό μη οικονομικά ανενεργών ατόμων λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων και ο αριθμός ατυχημάτων στον χώρο εργασίας.
Στο δεύτερο εξάμηνο του 2017 καταγράφονται ισχυρές ενδείξεις ανακάμψεως της οικονομίας και περαιτέρω πτώση του ποσοστού ανεργίας, σημειώνεται από την Alpha Bank στην εβδομαδιαία ανάλυσή της.
Σημειώνει ωστόσο ότι η αποκατάσταση των προβλημάτων που προκάλεσε στον κοινωνικό ιστό η μακροχρόνια οικονομική ύφεση αναμένεται να απαιτήσει περισσότερο χρόνο. Η πτώση του ποσοστού ανεργίας οφείλεται κυρίως στην αύξηση της μερικής και εκ περιτροπής απασχολήσεως, ενώ παράλληλα το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων παρουσιάζει σχετική ακαμψία, διαβρώνοντας το ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας.
Η Alpha Bank διερευνά τη θέση της χώρας μας σήμερα πριν και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσεως με βάση ορισμένα δομικά χαρακτηριστικά της αγοράς εργασίας σε σχέση με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενώσεως αξιοποιώντας τα στοιχεία που περιέχονται στη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Sustainable Development in the European Union». Ειδικότερα εξετάζονται το ποσοστό απασχολήσεως, το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων, το ποσοστό των νέων εκτός εργασίας, εκπαιδεύσεως ή καταρτίσεως, το ποσοστό της ακούσιας εκ περιτροπής απασχολήσεως, το ποσοστό μη οικονομικά ανενεργών ατόμων λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων και ο αριθμός ατυχημάτων στον χώρο εργασίας.
Α. Το ποσοστό απασχολήσεως συνιστά ουσιαστικό στοιχείο κοινωνικοοικονομικής αναπτύξεως μιας χώρας και προσδιορίζει εν μέρει την οικονομική ευημερία, την κοινωνική ένταξη και την ποιότητα ζωής των πολιτών. Το ποσοστό απασχολήσεως ατόμων ηλικίας 20-64 στην Ελλάδα το 2013 (έτος που παρατηρήθηκε το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας) σε σχέση με το 2009 μειώθηκε κατά 13 εκατοστιαίες μονάδες. Το 2016 ωστόσο παρά τη βελτίωση του ποσοστού (στο 56,2% το 2016 από 52,9% το 2013) παραμένει στο δεύτερο χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με τις άλλες χώρες και κατά 14,9 εκατοστιαίες μονάδες χαμηλότερο σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Β. Το ποσοστό των νέων (ηλικίας 15-29) εκτός εργασίας, εκπαιδεύσεως ή καταρτίσεως ως προς το σύνολο των νέων . Όταν το ποσοστό αυτό είναι υψηλό υποδηλώνει ότι οι νέοι δεν αποκτούν νέες δεξιότητες και κινδυνεύουν από διάβρωση των ικανοτήτων τους. Ως εκ τούτου, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο κοινωνικού αποκλεισμού ή να βρεθούν εκτός αγοράς εργασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυξάνεται δε, η πιθανότητα της εξαρτήσεώς τους από κοινωνικές παροχές και επιδόματα κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου.
Τα υψηλότερα ποσοστά των νέων που δεν εργάζονται ή δεν εκπαιδεύονται εμφανίζονται στις χώρες της Νοτίου Ευρώπης και των Βαλκανίων. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσεως, το ποσοστό αυτό στην Ελλάδα αυξήθηκε περισσότερο από κάθε άλλη χώρα στην Ευρώπη κατά 12,6 εκατοστιαίες μονάδες την περίοδο 2009-2013. Παρά τη βελτίωσή του, σε 22,2% το 2016 από 28,5% το 2013, παραμένει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά σε όλη την Ευρώπη.
Γ. Η μακροχρόνια ανεργία έχει αρνητικές συνέπειες για την κοινωνική συνοχή καθώς συμπιέζει για μακρά χρονική περίοδο τα εισοδήματα των νοικοκυριών, αυξάνοντας συνεπώς τον κίνδυνο φτώχειας. Μπορεί, επίσης, να οδηγήσει σε απαξίωση των δεξιοτήτων των ατόμων, παρεμποδίζοντας έτσι στο μέλλον την ικανότητά τους για εύρεση εργασίας, καθώς και την παραγωγικότητά τους, βλάπτοντας εν τέλει την οικονομική ανάπτυξη.
Επιπλέον, το υψηλό ποσοστό μακροχρόνια ανέργων έχει αρνητικές δημοσιονομικές επιπτώσεις λόγω των υψηλότερων κοινωνικών μεταβιβάσεων. Το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων στην Ελλάδα ως προς τον οικονομικά ενεργό πληθυσμό, αυξήθηκε δραματικά από 3,9% το 2009 σε 18,5% το 2013, ενώ το 2016 μειώθηκε ελαφρά σε 17%. Η μακροχρόνια ανεργία είναι το σημαντικότερο πρόβλημα της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα σήμερα, καθώς αποτελεί το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, το 2016, το ποσοστό μακροχρόνιας ανεργίας στην Ελλάδα ήταν μεγαλύτερο κατά 13 εκατοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Δ. Το ποσοστό των μη-ενεργών οικονομικά ατόμων λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων στο σύνολο του πληθυσμού, αφορά σε άτομα που είναι εκτός της αγοράς εργασίας επειδή έχουν επωμισθεί τη φροντίδα των εξαρτώμενων μελών ή έχουν αναλάβει άλλες οικογενειακές ή προσωπικές ευθύνες. Ένα υψηλό ποσοστό θα μπορούσε να είναι ένδειξη είτε αδυναμίας του κοινωνικού κράτους, είτε πολιτιστικών ιδιαιτεροτήτων. Σε κάθε περίπτωση, η περιορισμένη διάρκεια εργασιακού βίου συνεπάγεται χαμηλότερη σύνταξη και ως εκ τούτου αυξάνει τον κίνδυνο φτώχειας σε μεγάλη ηλικία.
Το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στην Ελλάδα την περίοδο της οικονομικής κρίσεως από 7,3% το 2009 στο 4,3% το 2016. Αυτή η προσαρμογή έφερε το ποσοστό της Ελλάδας πλησίον του ευρωπαϊκού μέσου όρου και ερμηνεύεται από το γεγονός ότι η μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών στη χώρα, ώθησε έναν αριθμό ατόμων που παραδοσιακά ανήκε στην κατηγορία των μη-ενεργών οικονομικά ατόμων να αναζητήσουν εργασία, προκειμένου να ενισχύσουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Ε. Η ακούσια εκ περιτροπής απασχόληση αφορά σε εργαζόμενους που απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, επειδή δεν μπόρεσαν να βρουν μόνιμη εργασία. Το ποσοστό της ακούσιας εκ περιτροπής απασχολήσεως στην Ελλάδα παραμένει πλησίον του ευρωπαϊκού μέσου όρου και κυμαίνεται από 8,7% το 2009 σε 7,5% το 2013 και σε 8,0% το 2016.

ΣΤ. Τέλος, η ασφάλεια στο εργασιακό περιβάλλον αποτελεί προϋπόθεση για αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα τελευταία έτη έχουν σημειωθεί σημαντικά βήματα ώστε να εξασφαλισθεί η απαιτούμενη ασφάλεια, με βάση τα πρότυπα, στο περιβάλλον εργασίας. Ο αριθμός των θανατηφόρων ατυχημάτων ανά 100 χιλιάδες άτομα ηλικίας 25-64 στον χώρο εργασίας στην Ελλάδα είναι χαμηλός, αν και έχει επιδεινωθεί από 0,7 το 2009 στο 1,2 το 2015.

(Νομικές) αλήθειες και (πολιτικά) ψέματα για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας

(Νομικές) αλήθειες και (πολιτικά) ψέματα για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας

Τι ορίζει το νομικό οπλοστάσιο και τι θέλει να βγαίνει προς τα έξω η κυβέρνηση

02 Δεκ 2017
(Νομικές) αλήθειες και (πολιτικά) ψέματα για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας
Προστασία της κύριας κατοικίας από τον πλειστηριασμό; Η εξής μια, η διάταξη του νόμου Κατσέλη και αυτή... μεταβατική και υπό αυστηρές προϋποθέσεις. Οι δανειστές το σύστημα σοφά επίησαν: μέχρι να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα το σύστημνα των πλειστηριασμών –ενεργοποίηση του συστήματος ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, προετοιμασία των τραπεζών στο να φτιάξουν διαδικασίες αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων και οργάνωση του εισπρακτικού μηχανισμού του δημοσίου ώστε να αντιμετωπίζει ενιαία τα χρέη προς την εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία- έδωσαν ένα «τυράκι» στην κυβέρνηση για να μπορεί να το αξιοποιήσει και πολιτικά όπως κάνει άλλωστε αυτή την περίοδο στον μέγιστο βαθμό.
Το «τυράκι» δεν είναι άλλο από το άρθρο 9 παράγραφος 2 του νόμου Κατσέλη. Όποιος προσφύγει στον νόμο –και λάβει φυσικά τη σχετική έγκριση από το δικαστήριο- μπορεί να εξαιρέσει από την εκποίηση της ακίνητης περιουσίας του το βεβαρημένο ή μη με εμπράγματη ασφάλεια ακίνητο εφόσον στο πρόσωπο του οφειλέτη πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
  1. Το συγκεκριμένο ακίνητο να χρησιμεύει ως κύρια κατοικία του
  2. Το μηνιαίο διαθέσιμο οικογενειακό του εισόδημα να μην υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70% και
  3. Η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας κατά τον χρόνο συζήτησης της αίτησης να μην υπερβαίνει τις 180.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο και κατά 20.000 ευρώ ανά τέκνο μέχρι τα τρία παιδιά.
  4. Ο οφειλέτης να κρίνεται ως συνεργάσιμο δανειολήπτης.
Ακόμη και αυτός που πληροί τις συγκεκριμένες προϋποθέσεις δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να πληρώνει. Το δικαστήριο ορίζει μια μηνιαία δόση η οποία αντιστοιχεί σε ένα δάνειο που θα πρέπει να εξοφληθεί και το οποίο αντιστοιχεί στην τρέχουσα αξία του ακινήτου. Ουσιαστικά δηλαδή, ακόμη και αυτή η μεταβατική διάταξη η οποία εκπνέει στο τέλος του 2018, επιβάλλει στον ιδιοκτήτη να πληρώσει. Αν όχι, χάνει το σπίτι του.

Και τώρα αλλά και μετά το τέλος του 2018, η διάσωση της πρώτης κατοικίας περνά από το χέρι των τραπεζών. Αυτές μπορούν να κρίνουν ποιος δανειολήπτης είναι «συνεργάσιμος» και ποιος όχι, αυτές θα σπρώξουν τον οφειλέτη στις εναλλακτικές λύσεις του Κώδικα Δεοντολογίας και αυτές θα κρίνουν ποια από τα ακίνητα θα προωθηθούν για πλειστηριασμό. Έτσι, το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι δεν θα πουληθεί κανένα σπίτι κάτω των 300.000 ευρώ, είναι στην πραγματικότητα μια στρατηγική επιλογή των τραπεζών και δεν υπαγορεύεται από κανέναν νόμο ή πλαίσιο. Έτσι, ο οφειλέτης δεν μπορεί να αισθάνεται διασφαλισμένος. Όσον αφορά στο δημόσιο, αυτό λειτουργεί με βάση τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων ο οποίος δεν εξαιρεί σε καμία περίπτωση την κύρια κατοικία από την κατάσχεση, Και πάλι, ο οφειλέτης είναι εκτεθειμένος στους σχεδιασμούς της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων η οποία, με βάση το γράμμα του νόμου τουλάχιστον, δεν δέχεται εντολές και οδηγίες όσον αφορά στη εισπρακτική πολιτική που θα ακολουθήσει από την εκάστοτε κυβέρνηση.

Το μεγάλο κόλπο της κυβέρνησης με τους φιλοξενούμενους

Το μεγάλο κόλπο της κυβέρνησης με τους φιλοξενούμενους

Αντί να ακολουθήσουν το δίκαιο μοντέλο του 2014, επέλεξαν τον λάθος δρόμο για να "κόψουν" κοινωνικά επιδόματα

02 Δεκ 2017
Το μεγάλο κόλπο της κυβέρνησης με τους φιλοξενούμενους
Η Ελλάδα είναι μια... φιλόξενη χώρα και αυτό αποδεικνύεται ακόμη και μέσω των... φορολογικών δηλώσεων. Ούτε λίγο ούτε πολύ το Taxis «μετράει» περισσότερους από δύο εκατομμύρια «φιλοξενούμενους» αρκετοί εκ των οποίων είναι... μαϊμού. Οι φορολογικές αρχές βρήκαν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία με το κοινωνικό μέρισμα για να αποκαλύψουν τις περιπτώσεις ψευδούς φιλοξενίας. Τι έκαναν; Βάζουν τον οικοδεσπότη να... καταγγείλει τον φιλοξενούμενό του για να μην χάσει το κοινωνικό μέρισμα. Η καταγγελία γίνεται ηλεκτρονικά, ο καταγγέλων εισπράττει το μέρισμα εφόσον πληροί τις λοιπές προϋποθέσεις ενώ ο καταγγελόμενος τρέχει να αποδείξει ότι πίσω από την ψευδή δήλωση φιλοξενίας δεν υποκρύπτεται απόκρυψη φορολογητέας ύλης κάθε είδους.
Hκαταγγελία γίνεται με... ύπουλο τρόπο ώστε ο καταγγέλων να μην αισθάνεται και ενοχές. Ουσιαστικά, καλείται να δηλώσει αν γνωρίζει το όνομα και τον ΑΦΜ του προσώπου που εμφανίζεται να φιλοξενεί. Αν απαντήσει αρνητικά, τότε το όνομα του φερόμενου ως φιλοξενούμενου μπαίνει αυτόματα σε λίστα ελέγχου. Πρόκειται για μια «συνταγή» η οποία δεν εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Είχε προηγηθεί αντίστοιχος έλεγχος το 2014 επί Νέας Δημοκρατίας ότι και τότε είχε δοθεί το κοινωνικό μέρισμα των 500 ευρώ. Οι φορολογικές αρχές θέλουν να χρησιμοποιήσουν ως «τυρί» το επίδομα για να φέρουν στην επιφάνεια όσο το δυνατόν περισσότερες περιπτώσεις εικονικής φιλοξενίας.
Τρεις είναι οι βασικοί φορολογικοί λόγοι για να εμφανιστεί κάποιος ως φιλοξενούμενος χωρίς να είναι
  1. Πρώτον η αποφυγή των τεκμηρίων διαβίωσης. Όποιος συμπληρώνει τον κωδικό 092, 094 ή 096 του εντύπου Ε1, δεν βαρύνεται με το τεκμήριο της κύριας κατοικία κάτι που αυτομάτως σημαίνει και μείωση της φορολογητέας ύλης. Όσοι έχουν χαμηλά εισοδήματα γνωρίζουν ότι το τεκμήριο της κατοικίας μπορεί να τους επιβαρύνει με πρόσθετους φόρους και γι’ αυτό κάνουν ότι μπορούν για να το αποφύγουν.
  2. Δεύτερον η αποφυγή φόρου από εισοδήματα ενοικίων. Με τη δήλωση, δηλώνεται το γεγονός της φιλοξενίας, ο ΑΦΜ του ατόμου που φιλοξενεί, η επιφάνεια του ακινήτου στο οποίο γίνεται η φιλοξενία και οι μήνες της φιλοξενίας. Δεν υπάρχει όμως η διεύθυνση. Άρα, ένας ενοικιαστής που θα εμφανιστεί ως φιλοξενούμενος του ιδιοκτήτη, θα το απαλλάξει και από τον φόρο εισοδήματος από ακίνητα (υπολογίζεται πλέον με συντελεστές από 15% έως και 45%
  3. 3.Τρίτον η αποφυγή φόρου εισοδήματος. Πίσω από τους αριθμούς μπορεί να κρύβονται και παράνομοι οίκοι ευγηρίας οι οποίοι εμφανίζουν τους πελάτες ηλικιωμένους ως φιλοξενούμενους αποκρύπτοντας την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Όταν το 2014 είχε εφαρμοστεί και πάλι η ρήτρα της φιλοξενίας ως προαπαιτούμενο για τη χορήγηση του κοινωνικού μερίσματος, ο αριθμός των δικαιούχων είχε μειωθεί δραματικά ενώ κάτι αντίστοιχο φαίνεται να συμβαίνει και τώρα. Αυτό συμβαίνει διότι τα εισοδήματα του φιλοξενούμενου όπως επίσης και η αξία της ακίνητης περιουσίας του, προστίθεται στα εισοδήματα του επικεφαλής του νοικοκυριού με αποτέλεσμα στις περισσότερες περιπτώσεις να μην πληρούνται τα κριτήρια.
Πάντως, στελέχη του υπουργείου Οικοινομικών αναγνωρίζουν ότιο πολύ μεγάλος αριθμός των φιλοξενούμενων οφείλεται και σε λανθασμένη συμπλήρωση των φορολογικών δηλώσεων από την πλευρά των φορολογουμένων. Εντοπίστηκαν για παράδειγμα, ηλικιωμένοι, οι οποίοι δήλωσαν ότι φιλοξενήθηκαν από τρία ή τέσσερα διαφορετικά πρόσωπα κατά τη διάρκεια του 2016 εξαιτίας του ότι το ακίνητο στο οποίο φιλοξενήθηκαν είχε περισσότερους από έναν ιδιοκτήτες. Άλλοι φορολογούμενοι έχουν μπλέξει την «δωρεάν παραχώρηση» (αφορά στην εκχώρηση ολόκληρου του ακινήτου σε έναν φορολογούμενο) με την φιλοξενία που στην πράξη είναι η παραχώρηση ενός δωματίου στην κύρια κατοικία ενός φορολογούμενου.
Πάντως, το 2014, όταν είχε ανακύψει και πάλι το ίδιο πρόβλημα, η κυβέρνηση είχε δόσει το δικαίωμα στους φορολογούμενους να δηλώσουν στην ηλεκτρονική εφαρμογή την τωρινή κατάσταση και όχι αυτή που αποτυπώθηκε στη φορολογική δήλωση του προηγούμενου έτους. Ως «αντάλλαγμα» είχε θεσπίσει υποχρέωση ελέγχου για όσους θα δήλωναν κάτι διαφορετικό από αυτό που θα είχε δηλωθί στις προηγούμενες δηλώσεις. Εϊναι πολύ πιθανό, κάτι αντίστοιχο να συμβεί και τώρά. Ήδη, την περασμένη Τετάρτη έγινε γνωστό ότι θα υπάρξουν «διορθώσεις» επί της απόφασης χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα που ανέκυψαν κατά τις πρώτες ημέρες υποβολής των αιτήσεων. Πολλά από αυτά τα προβλήματα αφορούσαν ακριβώς στο θέμα της φιλοξενίας.

Αντιπροεδρία: Ερωτήσεις και απαντήσεις για τους πλειστηριασμούς

Αντιπροεδρία: Ερωτήσεις και απαντήσεις για τους πλειστηριασμούς

Παρασκευή, 01 Δεκεμβρίου 2017 18:38
 
UPD:18:46
Eurokinissi/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Απαντήσεις σε ερωτήσεις που θέτουν όσοι διαθέτουν πρώτη κατοικία και ανησυχούν ότι μπορεί να βγει σε πλειστηριασμό, δίνει η αντιπροεδρία της κυβέρνησης.
Ερώτηση 1η: Η προστασία πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς λήγει το Δεκέμβριο 2017;
Απάντηση: «Όχι. Η προστασία της πρώτης κατοικίας ισχύει μέχρι και τις 31/12/2018 και εξασφαλίζεται μέσω αίτησης στο “Νόμο Κατσέλη”, όπως τροποποιήθηκε από τον ”Νόμο Σταθάκη”», αναφέρουν κύκλοι της αντιπροεδρίας της κυβέρνησης και συμπληρώνουν:
«Η οριζόντια προστασία πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς έληξε τον Δεκέμβριο 2014 καθώς η προηγούμενη κυβέρνηση δεν μερίμνησε να την ανανεώσει, γεγονός που έγινε δεκτό από τους Θεσμούς ως σιωπηρή συγκατάθεση της τότε κυβέρνησης να αρθεί η προστασία. Έκτοτε υπήρξε προειδοποίηση από τους Θεσμούς ότι δεν θα επιτραπεί νέα παράταση πριν αναδιαμορφωθεί ο νέος “Νόμος Κατσέλη”. Τελικά η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε και η τροποποίηση αυτή ολοκληρώθηκε με νέες πρόνοιες από το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης το 2015», υπενθυμίζουν πηγές της αντιπροεδρίας.
Οι ίδιες πηγές συνεχίζουν: «Πλέον η προστασία της πρώτης κατοικίας παρέχεται με αίτηση στο αναθεωρημένο πλαίσιο, το οποίο όμως παράλληλα έλαβε διευρυμένο και ολιστικό χαρακτήρα για να ρυθμίσει οριστικά το πρόβλημα της στέγασης αλλά και της ρύθμισης των βαρών όλων των χρεών. Διευρύνθηκε σημαντικά για την αντιμετώπιση όλου του φάσματος του ιδιωτικού χρέους δίνοντας όχι μόνο τη δυνατότητα να ρυθμιστούν χρέη προς Τράπεζες, αλλά και προς ασφαλιστικά Ταμεία, Δημόσιο, ΟΤΑ και προς λοιπούς ιδιώτες. Οι συνολικές υποχρεώσεις του αιτούντος συγκρίνονται με το πραγματικό του εισόδημα και το επίπεδο των προστατευόμενων εύλογων δαπανών διαβίωσης και ρυθμίζονται μαζικά ούτως ώστε τα νοικοκυριά και οι ελεύθεροι επαγγελματίες να βρίσκουν οριστική λύση διαγραφών και επιμηκύνσεων για όλα τους τα προβλήματα χρέους χωρίς να επηρεάζεται η ποιότητα της ζωής τους».
Ερώτηση 2η: Ποιους προστατεύει ο τροποποιημένος νόμος Σταθάκη;
Απάντηση: «Οι διατάξεις του “Νόμου Σταθάκη” (του αναθεωρημένου Ν.3869/2010 ή “Νόμου Κατσέλη”) που ισχύουν από 1ης Ιανουαρίου 2016 έως την 31η Δεκεμβρίου του 2018, προστατεύουν αποτελεσματικά την πρώτη κατοικία των πολιτών που βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία», διαβεβαιώνει η αντιπροεδρία της κυβέρνησης.
Εξηγεί επίσης ότι «ο Νόμος ορίζει ότι ο οφειλέτης μπορεί να υποβάλει στο δικαστήριο αίτηση και σχέδιο διευθέτησης οφειλών ζητώντας να εξαιρεθεί από την εκποίηση κύρια κατοικία με ή χωρίς προσημείωση ή υποθήκη, αν ισχύουν οι εξής προϋποθέσεις:
Α. Εφόσον:
  • η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας δεν υπερβαίνει τις 180.000 ευρώ για έναν ενήλικα (ποσό που προσαυξάνεται ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του οφειλέτη σε 220.000 για ζευγάρι, 240.000 για οικογένεια με 1 τέκνο, 260.000 για οικογένεια με δύο τέκνα και 280.000 για οικογένεια με τρία τέκνα)
  • και το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα του οφειλέτη δεν υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης προσαυξημένες κατά 70%, δηλαδή κυμαίνεται μεταξύ 13.906 ευρώ και 40.800 ευρώ ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση (οικογενειακό εισόδημα ενήλικα: 13.906 ευρώ, ζευγάρι: 23.659 ευρώ και κάθε παιδί: 5.714 ευρώ),
τότε αναδιαρθρώνονται τα δάνεια με βάση τις δυνατότητες αποπληρωμής και τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης του οφειλέτη και του προσφέρεται πλήρης δικαστική κάλυψη».
Β. Για τις περιπτώσεις που το Δημόσιο παρεμβαίνει πληρώνοντας μέρος της δόσης, σύμφωνα με την αντιπροεδρία, «εφόσον συντρέχουν κάποιες πρόσθετες προϋποθέσεις δηλαδή:
  • Η αντικειμενική αξία κύριας κατοικίας κυμαίνεται μεταξύ 120.000 και 220.000 ευρώ, προσαυξημένη ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του οφειλέτη (ένας ενήλικας: 120.000 ευρώ, ζευγάρι: 160.000 ευρώ και 20.000 ανά τέκνο),
  • και το ετήσιο εισόδημα δεν υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, δηλαδή κυμαίνεται από 8.180 έως 24.000 ευρώ (άγαμος: 8.180 ευρώ, ζευγάρι: 13.917 ευρώ και κάθε παιδί: 3.361 ευρώ),
το Δημόσιο καλύπτει έως και το 95% των μηνιαίων καταβολών επί τριετία».
Με βάση αυτές τις διατάξεις, πάντα κατά τους κύκλους της αντιπροεδρίας της κυβέρνησης, «η περίοδος αποπληρωμής δύναται να επιμηκυνθεί έως 35 έτη και η συνολική οφειλή να προσαρμοστεί στα επίπεδα της μειωμένης εμπορικής αξίας της κύριας κατοικίας του».
«Για όλες τις κατηγορίες προβλέπεται η δόση να υπολογίζεται εκ νέου, με βάση την εμπορική αξία του ακινήτου (το χρέος μειώνεται μέχρι την εμπορική αξία του ακινήτου) και τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η προοπτική διαγραφής των οφειλών κατά το ποσοστό της μείωσης της εμπορικής αξίας των κατοικιών και η έως 35 χρόνια παράταση της αποπληρωμής του υπολοίπου, με βάση τις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής», διευκρινίζεται σχετικά.
Ερώτηση 3η: Κινδυνεύω από πλειστηριασμό ή κατάσχεση ή με απειλούν με αυτό οι εισπρακτικές. Με προστατεύει ο αναθεωρημένος «Νόμος Κατσέλη - Σταθάκη»;
Απάντηση: «Με την κατάθεση της αίτησης προστατεύεται ο αιτών, από πλειστηριασμούς και κατασχέσεις, με αυτόματη αναστολή αυτών των αναγκαστικών μέτρων. Προστατεύεται αυτομάτως τόσο η πρώτη κατοικία όσο και τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία και οι καταθέσεις», σύμφωνα με τις πηγές της αντιπροεδρίας.
Ερώτηση 4η: Όσοι δεν μπορούν να ενταχθούν στο «Νόμο Κατσέλη», όπως τροποποιήθηκε από το «Νόμο Σταθάκη» και έχουν αδυναμία αποπληρωμής των υποχρεώσεών τους είναι εκτός προστασίας;
Απάντηση: «Δεν υπάρχουν κατηγορίες του πληθυσμού (φυσικά πρόσωπα και ελεύθεροι επαγγελματίες) που δεν μπορούν να ενταχθούν στον αναθεωρημένο ‘Νόμο Κατσέλη' (‘Νόμο Σταθάκη') εφόσον έχουν αποδεδειγμένα αδυναμία αποπληρωμής των υποχρεώσεών τους», σημειώνουν οι πηγές της αντιπροεδρίας.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, «πολλοί επιλέγουν να μην ενταχθούν αν έχουν περίσσευμα περιουσιακών στοιχείων και ακολουθούν την εξωδικαστική οδό. Σε αυτήν την περίπτωση τα φυσικά πρόσωπα και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν επιθυμούν να ενταχθούν στο νόμο Κατσέλη έχουν την προστασία, που απορρέει από τον Κώδικα Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος, που οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να ακολουθούν σε περίπτωση που ο δανειολήπτης το ζητήσει».
Όπως προστίθεται, «σε γενικές γραμμές προστατεύονται με βάση το στατιστικό δεδομένο των εύλογων δαπανών διαβίωσης που επικύρωσε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΚΥΣΔΙΧ) και δεν υποχρεώνονται να πληρώσουν πάνω από τη διαφορά των εισοδημάτων μείον τις δαπάνες διαβίωσης, ανάλογα με την οικογενειακή τους κατάσταση (εύλογες δαπάνες διαβίωσης μηνιαίως: ενήλικας 682 ευρώ, ζευγάρι 1.160 ευρώ, Οικογένεια με ένα παιδί 1.440 ευρώ, με δυο παιδιά 1.720 ευρώ, με τρία παιδιά 2.000 ευρώ και με τέσσερα παιδιά 2.280 ευρώ)».
«Θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να ενημερώνουν τις τράπεζες και να ζητούν εγγράφως τις προτάσεις, που τους κάνουν, για ρυθμίσεις των οφειλών τους», επισημαίνεται επίσης.
Όσον αφορά τις ατομικές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, αυτές κατά την αντιπροεδρία «προστατεύονται αυτόματα από πλειστηριασμούς και κατασχέσεις από την αίτηση τους στον Εξωδικαστικό Μηχανισμό εφόσον έχουν έστω και ένα ευρώ κέρδος πριν τις αποσβέσεις και πριν την πληρωμή των τόκων και των φόρων σε ένα από τα τελευταία τρία χρόνια. Εάν δεν πληρούν τις προηγούμενες προϋποθέσεις, προστατεύονται σε προπτωχευτικό στάδιο από τη διαδικασία εξυγίανσης του τροποποιημένου Πτωχευτικού Κώδικα».
Ερώτηση 5η: Ποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν από τον δανειολήπτη για να τύχει της προστασίας, που προσφέρεται με βάση το «Νόμο Κατσέλη», όπως τροποποιήθηκε με το νόμο Σταθάκη;
Απάντηση: «Προϋπόθεση είναι ο δανειολήπτης να έχει πλήρη ενημέρωση για τις δυνατότητες που προσφέρονται με βάση το Νόμο και να υποβάλει αίτηση ένταξης στο δικαστήριο μέσω δικηγόρου. Η προστασία δεν μπορεί να είναι χωρίς αίτηση μέσω δικηγόρου γιατί απαιτείται έκδοση δικαστικής απόφασης. Για τα χαμηλά εισοδήματα παρέχεται δωρεάν δικηγόρος από το Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων μέσω του θεσμού της νομικής βοήθειας με απλή αίτηση στο Πρωτοδικείο της περιοχής διαμονής», αναφέρεται από τους κύκλους της αντιπροεδρίας.
Ερώτηση 6η: Οι δανειολήπτες που τα δάνειά τους θα μεταβιβαστούν στις εταιρείες διαχείρισης για εξυπηρέτηση ή ολοκληρωτική πώληση θα χάσουν την προστασία από τους παραπάνω νόμους;
Σύμφωνα με την αντιπροεδρία, «Όχι. Ο νόμος για τις μεταβιβάσεις δανείων από τις τράπεζες στις εταιρίες είτε για είσπραξη είτε για πώληση περιέχει όρο, σύμφωνα με τον οποίο, ισχύει η ίδια προστασία που προσφέρεται μέσω του ‘Νόμου Κατσέλη' ή του Κώδικα Δεοντολογίας στους δανειολήπτες αυτούς. Ειδικά πριν από την πώληση δανείων, ο Νόμος υποχρεώνει τις τράπεζες σε διαπραγμάτευση ρύθμισης με τον δανειολήπτη, με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών. Ακόμα και αν δεν αποφέρει καρπούς η διαπραγμάτευση με την τράπεζα και το δάνειο μεταβιβαστεί, το fund έχει εκ νέου την υποχρέωση να αναδιαπραγματευτεί με τους κανόνες του ΚΔΤ».
«Δηλαδή θα πρέπει και οι εταιρίες να ακολουθούν τη διαδικασία που προβλέπεται από τον Κώδικα Δεοντολογίας, να σεβαστούν τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης καθώς επίσης και τις αποφάσεις ένταξης στο ‘Νόμο Κατσέλη' όπως τροποποιήθηκε από το ‘Νόμο Σταθάκη'. Επιπλέον, οι δανειολήπτες θα έχουν τη δυνατότητα να διαπραγματευτούν τους όρους ρύθμισης των δανείων τους και να ζητήσουν διαγραφή του υπολοίπου που αποδεικνύεται αντικειμενικά ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να αποπληρώσουν», γνωστοποιεί στους ενδιαφερόμενους η κυβέρνηση.
Ερώτηση 7η: Δεν έχω κύρια κατοικία. Μένω στο ενοίκιο και δεν έχω σημαντικά περιουσιακά στοιχεία. Με προστατεύει ο αναθεωρημένος «Νόμος Κατσέλη» («Νόμος Σταθάκη); 
«Ο αναθεωρημένος ‘Νόμος Κατσέλη' (‘Νόμος Σταθάκη'), ιδίως σε περιπτώσεις οφειλετών που δεν έχουν κύρια κατοικία και ανεπαρκή περιουσιακά στοιχεία (υπολογίζεται ότι είναι το 80% των περιπτώσεων των κατόχων καταναλωτικών δανείων-πιστωτικών καρτών), μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα ευεργετικός, εξασφαλίζοντας ελάχιστες δόσεις, στο επίπεδο της διαφοράς των εισοδημάτων του αιτούντος μείον τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Οι δόσεις αυτές θα καλύπτουν όλο το φάσμα των οφειλών, όχι μόνο προς τράπεζες, για μία τριετία. Ειδικά για όσους αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας και των χρόνιων προβλημάτων υγείας, ο Νόμος δίνει τη δυνατότητα στον δικαστή να διατάξει μηδενικές δόσεις ή ελάχιστη δόση 40 ευρώ για μία τριετία. Μετά την τριετία και αν δεν έχει βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση του αιτούντος μπορεί να αποφασιστεί οριστική ή σημαντική διαγραφή χρεών. Το ύψος της διαγραφής προσδιορίζεται από τον δικαστή και η νομολογία ως τα τώρα μας έχει συνηθίσει σε σημαντικές διαγραφές οφειλών», αναφέρουν πηγές της αντιπροεδρίας, που καταλήγουν συμπερασματικά:
«Με άλλα λόγια, με την εισαγωγή από την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης του εισοδηματικού κριτηρίου των εύλογων δαπανών διαβίωσης (στην αναθεώρηση του ‘Νόμου Κατσέλη' στα τέλη του 2015, προστατεύονται τα εισοδήματα έως το ύψος των εύλογων δαπανών διαβίωσης».
Πηγή: ΑΜΠΕ

Πλειστηριασμοί: Υπάρχει πρόνοια για τους ασθενέστερους, σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ

Παρασκευή, 01 Δεκεμβρίου 2017 15:57
 
UPD:16:04
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΛΩΛΗΣ ΝΙΚΟΣ
Διαβεβαιώσεις ότι η κυβέρνηση έχει προνοήσει ώστε να προστατεύονται οι ασθενέστεροι, καθώς και το εύλογο επίπεδο διαβίωσης κάθε πολίτη, παρείχε το υπουργείο Οικονομικών. «Εντοπίζονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, που έχουν τη δυνατότητα, αλλά αποφεύγουν να πληρώσουν με δόλια μέσα» αναφέρουν πηγές.
«Με αφορμή παραπλανητικές αναφορές που εμφανίστηκαν τις τελευταίες ημέρες στα ΜΜΕ και επιδιώκουν να δημιουργήσουν κλίμα αβεβαιότητας για το θεσμικό πλαίσιο που έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση, προκειμένου να προστατέψει τους ασθενέστερους και τις κύριες κατοικίες των νοικοκυριών», επισημαίνουν.
Συγκεκριμένα, υπενθυμίζεται από το υπουργείο ότι:
1. Η κυβέρνηση έχει θεσπίσει ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, ώστε όλοι οι πολίτες και επιχειρήσεις να μπορούν να ρυθμίσουν το σύνολο των χρεών τους προς τράπεζες, εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και λοιπούς ιδιώτες. Το πλαίσιο αυτό περιλαμβάνει δικλείδες ασφαλείας, που προστατεύουν από αναγκαστικά μέτρα, όπως κατασχέσεις λογαριασμών, διαταγές πληρωμής και πλειστηριασμούς. Ειδικά η πρώτη κατοικία προστατεύεται από πλειστηριασμούς.
2. Η κυβέρνηση έχει προνοήσει ώστε να προστατεύονται οι ασθενέστεροι, καθώς και το εύλογο επίπεδο διαβίωσης κάθε πολίτη. Παράλληλα, εντοπίζονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές, που έχουν τη δυνατότητα, αλλά αποφεύγουν να πληρώσουν με δόλια μέσα.
3. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.keyd.gov.gr η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους παρουσιάζει αναλυτικά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο και τις προστατευτικές ρυθμίσεις για τους πολίτες.
4. Με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, δημιουργείται πανελλαδικό δίκτυο υποστήριξης και ενημέρωσης των δανειοληπτών. Ήδη λειτουργούν 17 κόμβοι σε όλη τη χώρα, όπου κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο μπορεί να ενημερώνεται δωρεάν σχετικά με το ισχύον πλαίσιο και τις δυνατότητες που του προσφέρει, καθώς και να λύνει τις όποιες απορίες έχει για προβλήματα οφειλών που προσωπικά αντιμετωπίζει.
Ενδεικτικά προσφέρεται ενημέρωση για:
  • Πλειστηριασμούς, ηλεκτρονικούς ή σε Ειρηνοδικεία, τόσο τραπεζών όσο και Δημοσίου.
  • Κατασχέσεις λογαριασμών και διαταγές πληρωμής.
  • Πώληση ή μεταβίβαση δανείων σε fund
  • Το νομοθετικό πλαίσιο Σταθάκη-Κατσέλη, που προστατεύει την πρώτη κατοικία και το εισόδημα νοικοκυριών και ελεύθερων επαγγελματιών.
  • Τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων προς τράπεζες, δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και λοιπούς ιδιώτες, η προσφυγή στον οποίο προσφέρει προστασία από καταδιωκτικά μέσα.
Οι ενδιαφερόμενοι για ραντεβού σε οποιοδήποτε Γραφείο ή Κέντρο Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών, πρέπει να καλούν στο 213.212.57.30. Οι κόμβοι του πανελλαδικού δικτύου είναι:
1. Αθήνας: έδρα του τέως Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας (Σολωμού 60 και Πατησίων).
2. Πειραιά: Κέντρο Προώθησης Απασχόλησης ΟΑΕΔ (Μαυρομιχάλη και Μεσολογγίου 4).
3. Άγιος Ιωάννης Ρέντης (Θηβών 196-198, Ρέντη).
4. Θεσσαλονίκη: Δημαρχείο Θεσσαλονίκης (Βασιλέως Γεωργίου 1).
5. Παύλου Μελά Θεσσαλονίκης: Δημαρχείο Παύλου Μελά (Καραολή & Δημητρίου 1, Κόκκινο Κτίριο, 3ος όροφος).
6. Κοζάνη: Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας (Δημοκρατία 27, γραφείο 11).
7. Λάρισα: Αεροδρομίου 13.
8. Ιωάννινα: Κεντρικό Δημαρχείο (Παπανδρέου 5).
9. Άρτα: κτίριο ΟΑΕΔ (Μακρυγιάννη 1, 1ος όροφος, Άρτας).
10. Πάτρα: κτίριο ΟΕΚ (Αγ. Ανδρέου και Φιλοποίμενος, 3ος όροφος, Παλαιά Περιφερειακή Δ/νση Πελοποννήσου).
11. Καλαμάτα: κτίριο Δήμου Καλαμάτας (Αριστομένους 68).
12. Κόρινθος: ΚΠΑ Κορίνθου (Πατρών 107, 1ος όροφος).
13. Χαλκίδα: Περιφέρεια Χαλκίδας (Λεωφόρος Χαϊνά 93, ισόγειο).
14. Βόλος: κτίριο Δήμου Βόλου (Κρήτης 38).
15. Αλεξανδρούπολη: κτίριο ΟΑΕΔ ΕΠΑΣ (20 χλμ Αλεξανδρούπολης-Πελαγίας).
16. Ηράκλειο Κρήτης: κτίριο ΟΕΚ (Δημοκρατίας 13, 2ος όροφος).
17. Καρδίτσα: κτίριο Δήμου Καρδίτσας (Σαρανταπόρου 140, 2ος όροφος).