Τρίτη 21 Αυγούστου 2018

Αριθμ. πρωτ.: ΔΔΘΕΚΑ Α 1124782 ΕΞ 2018 Παρέχονται διευκρινίσεις ως προς την εφαρμογή του καν. 1013/2018 αναφορικά με το άνοιγμα δασμολογικών ποσοστώσεων για ορισμένα προϊόντα καταγωγής ΗΠΑ

Αριθμ. πρωτ.: ΔΔΘΕΚΑ Α 1124782 ΕΞ 2018
Παρέχονται διευκρινίσεις ως προς την εφαρμογή του καν. 1013/2018 αναφορικά με το άνοιγμα δασμολογικών ποσοστώσεων για ορισμένα προϊόντα καταγωγής ΗΠΑ

Αθήνα, 21 Αυγούστου 2018
Αριθ. Πρωτ.: ΔΔΘΕΚΑ Α 1124782 ΕΞ2018/21-08-2018

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ



ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΚ
Δ/ΝΣΗ ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ, ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΘΕΣΤΩΤΩΝ ΚΑΙ ΑΠΑΛΛΑΓΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α: ΔΑΣΜΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΔΑΣΜΟΛΟΓ. ΑΞΙΑΣ

Ταχ. Δ/νση:Κ. Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας:101 84 Αθήνα
Πληροφορίες:Ε.Μπίρμπιλα
Τηλέφωνο:210-69.87.475
Fax:210-69.87.506
E-Mail:ebirbila@2001.syzefxis.gov.gr
Url:www.aade.gr

ΕΞ. ΕΠΕΙΓΟΝ

Θέμα: «Παρέχονται διευκρινίσεις ως προς την εφαρμογή του καν. 1013/2018 αναφορικά με το άνοιγμα δασμολογικών ποσοστώσεων για ορισμένα προϊόντα καταγωγής ΗΠΑ»

Σχετ: Η αριθ. ΔΔΘΕΚΑ Α 1112412 ΕΞ/23-7-2018 εγκύκλιος

Σε συνέχεια της ανωτέρω σχετικής, και κατόπιν ερωτημάτων εκ μέρους τελωνειακών αρχών και συναλλασσόμενων αναφορικά με ορισμένες πτυχές της εφαρμογής του καν. 1013/2018 που αφορούν, ειδικότερα, στις προϋποθέσεις εξαίρεσης από τα μέτρα που προβλέπονται σε αυτόν, καθώς και στην αναγκαιότητα ή μη σύσταση εγγύησης/παρακαταθήκης κατόπιν της υποβολής αιτήματος για χορήγηση της σχετικής δασμολογικής ποσόστωσης, επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

1. Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κανονισμού 1013/2018, και όπως αναφέρεται ρητά στη σχετική εγκύκλιο, οι εισαγωγές των κατηγοριών προϊόντων που αναφέρονται στο άρθρο 1, οι οποίες βρίσκονται ήδη καθοδόν προς την Ε.Ε. στις 19 Ιουλίου 2018, και των οποίων ο προορισμός δεν μπορεί να αλλάξει, δεν καταλογίζονται στις δασμολογικές ποσοστώσεις ούτε υπόκεινται στον συμπληρωματικό δασμό που καθορίζεται στο άρθρο 1, και μπορούν να τεθούν σε ελεύθερη κυκλοφορία.

Συνάγεται, επομένως, ότι οι δύο προαναφερόμενες προϋποθέσεις είναι σωρευτικές, δηλαδή πρέπει να πληρούνται και οι δύο ταυτόχρονα προκειμένου ένα εμπόρευμα να εξαιρεθεί από το πεδίο εφαρμογής του καν. 1013/2018.

2. Επιπλέον, σύμφωνα με περαιτέρω διευκρινίσεις που απέστειλε η Ε.Επιτροπή για το θέμα αυτό, καθίσταται σαφές ότι, σε περίπτωση που ένας εισαγωγέας επιθυμεί να εξαιρεθεί από την εφαρμογή του καν. 1013/2018, τότε θα πρέπει να υποβάλει στο αρμόδιο τελωνείο επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι ισχύουν ταυτόχρονα και οι δύο προαναφερόμενες προϋποθέσεις, δηλαδή ότι:

α) Το εμπόρευμα βρισκόταν ήδη καθοδόν προς την Ε.Ε. στις 19/7/2018, δηλαδή είχαν ήδη ολοκληρωθεί οι διαδικασίες εξαγωγής από τις Η.Π.Α. προς την Ε.Ε. κατά την εν λόγω ημερομηνία. Η απόδειξη της προϋπόθεσης αυτής μπορεί να γίνει μέσω της υποβολής της σχετικής φορτωτικής ή της διασάφησης εξαγωγής από τις Η.Π.Α. προς την Ε.Ε. Ωστόσο, διευκρινίζουμε ότι ανάλογα έγγραφα που αφορούν τη μεταφορά του εμπορεύματος εντός των Η.Π.Α. έως τον τόπο εξαγωγής του, ή από άλλη χώρα προς τις Η.Π.Α., πριν το εμπόρευμα εξαχθεί με προορισμό την Ε.Ε., δεν λογίζονται ως απόδειξη ότι το εν λόγω εμπόρευμα βρισκόταν «καθοδόν» προς την Ε.Ε. 

β) Ο προορισμός του εμπορεύματος δεν μπορεί να αλλάξει. Η προϋπόθεση αυτή αποδεικνύεται μέσω της υποβολής δεσμευτικών συμβολαίων, συμβάσεων κλπ. με βάση τα οποία τα εμπορεύματα προορίζονται για τον συγκεκριμένο παραλήπτη, και τα οποία θα πρέπει να φέρουν ημερομηνία θέσης σε ισχύ πριν από την ημερομηνία εφαρμογής του καν. 1013/2018, δηλαδή έως και τις 18/7/2018.

Τα ανωτέρω αποδεικτικά στοιχεία εξετάζονται κατά περίπτωση από το αρμόδιο τελωνείο εισαγωγής, το οποίο αποφασίζει με βάση αυτά εάν ισχύουν οι προϋποθέσεις εξαίρεσης της συγκεκριμένης εισαγωγής από το πεδίο εφαρμογής του καν. 1013/2018. Εφόσον έστω και μία από τις προϋποθέσεις αυτές δεν πληρούται, ή δεν μπορεί να αποδειχθεί επαρκώς από τον εισαγωγέα, τότε ο τελευταίος μπορεί να υποβάλει αίτημα υπαγωγής σε δασμολογική ποσόστωση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον καν. 1013/2018 και όπως αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο.

3. Το αίτημα υποβολής της δασμολογικής ποσόστωσης που προβλέπεται στον καν. 1013/2018, υποβάλλεται σύμφωνα με τα όσα ισχύουν για κάθε αίτημα δασμολογικής ποσόστωσης, και ειδικότερα σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στα άρθρα 49 έως 54 του καν. 2447/2015 (κανόνες εφαρμογής του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα - καν. 952/2013), καθώς και του άρθρου 153 του καν. 2446/2015 (κατ' εξουσιοδότηση διατάξεις του καν. 952/2013). Επισημαίνουμε ειδικότερα ότι, σύμφωνα με το άρθρο 153 του καν. 2446/2015, η σύσταση εγγύησης κατόπιν αιτήματος για δασμολογική ποσόστωση, απαιτείται αποκλειστικά στην περίπτωση όπου η δασμολογική ποσόστωση είναι κρίσιμη, δηλαδή όταν έχει ήδη χρησιμοποιηθεί ποσοστό 90% του συνολικού όγκου της, όπως ορίζεται στο άρθρο 53 του καν. 2447/2015.

Η εν λόγω προϋπόθεση όσον αφορά τη σύσταση εγγύησης, δεν διαφοροποιείται για τις ποσοστώσεις που χορηγούνται βάσει του καν. 1013/2018, καθόσον δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη στον εν λόγω κανονισμό. Κατά συνέπεια, εφόσον η προαναφερόμενη δασμολογική ποσόστωση δεν εμφανίζεται ως «κρίσιμη» στο υποσύστημα διαχείρισης δασμολογίου (TARIC), και ικανοποιούνται οι λοιπές προϋποθέσεις των άρθρων 49 έως 54 του καν. 2447/2015, τότε δεν απαιτείται η σύσταση εγγύησης ή παρακαταθήκης για την παράδοση του εμπορεύματος, σύμφωνα με το άρθρο 153 του καν. 2446/2015.

4. Επιπλέον επισημαίνουμε ότι, σύμφωνα και με σχετική διευκρίνιση εκ μέρους της Ε.Επιτροπής, οι συμπληρωματικοί δασμοί για προϊόντα καταγωγής Η.Π.Α. που προβλέπονται τόσο στον καν. 886/18 όσο και στον καν. 1013/2018, θα πρέπει να εισπράττονται κατά τον ίδιο τρόπο και με τις ίδιες προϋποθέσεις όπως οι λοιποί δασμοί τρίτης χώρας, σύμφωνα με τις διατάξεις του καν. 952/2013.

Κατά συνέπεια, στις περιπτώσεις εισαγωγής εμπορευμάτων με απαλλαγή από δασμούς τρίτης χώρας, τα εμπορεύματα αυτά απαλλάσσονται επίσης και από την υποχρέωση καταβολής των συμπληρωματικών δασμών που έχουν επιβληθεί σαν μέτρα διασφάλισης όσον αφορά τις εισαγωγές ορισμένων εμπορευμάτων καταγωγής Η.Π.Α. με τους καν. 886/2018 και 1013/2018.

5. Τέλος, εφιστούμε την προσοχή ότι δεν θα πρέπει να συγχέονται οι προαναφερόμενοι συμπληρωματικοί δασμοί που εφαρμόζονται σύμφωνα με τους καν. 886/2018 και 1013/2018 ως μέτρα διασφάλισης της Ε.Ε. για ορισμένα εμπορεύματα καταγωγής ΗΠΑ, με άλλα μέτρα εμπορικής πολιτικής όπως είναι, ιδίως, η επιβολή δασμών αντιντάμπινγκ ή αντισταθμιστικών δασμών, καθώς διαφέρουν τόσο στη νομική τους βάση, όσο και στις προϋποθέσεις και το πεδίο εφαρμογής τους. Ειδικότερα, το δικαίωμα της Ε.Ε. για την επιβολή μέτρων διασφάλισης με τη μορφή συμπληρωματικών δασμών προβλέπεται στον καν. (ΕΕ) αριθ. 654/2014 «Περί ασκήσεως των δικαιωμάτων της Ένωσης για την εφαρμογή και την επιβολή των διεθνών εμπορικών κανόνων», ενώ η επιβολή δασμών αντιντάμπινγκ και αντισταθμιστικών δασμών ρυθμίζονται από τους καν. (ΕΕ) αριθ. 1036/2016 και 1037/2016, αντίστοιχα.

Κατά συνέπεια, η εφαρμογή των μέτρων διασφάλισης που προβλέπονται στους καν. 886/2018 και 1013/2018, θα γίνεται αποκλειστικά σύμφωνα με όσα προβλέπονται στους εν λόγω κανονισμούς, και όχι με βάση τις διατάξεις που ρυθμίζουν την επιβολή και την είσπραξη δασμών αντιντάμπινγκ και αντισταθμιστικών δασμών.


Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ
Π. ΑΔΙΚΗΜΕΝΑΚΗ


https://www.taxheaven.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: