Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

Ο ξεχασιάρης… τιμονιέρης βρίσκει τον μάστορα του. Τα πρόστιμα που πληρώνουν όσοι δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις για τα οχήματα τους. Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης



Ο ξεχασιάρης… τιμονιέρης βρίσκει τον μάστορα του.

Τα πρόστιμα που πληρώνουν όσοι δεν εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις  για τα οχήματα τους.

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

 Μιλάμε κάθε φορά για τους φόρους που καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες τούτης της χώρας είναι όμως μόνο οι φόροι;

Φόρος εισοδήματος , ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας για τους πολλούς, ΦΠΑ, ΕΦΚΑ, Παρακρατούμενους φόρους (Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών, φόρο 20% στα έσοδα των πρώην ελευθέρων επαγγελματιών κλπ) για τους έχοντες εισόδημα από εμπορική δραστηριότητα και τις εταιρίες.

Είναι μόνο αυτοί οι φόροι;

Σπάνια μιλάμε για τις άλλες υποχρεώσεις των φορολογουμένων , που «χτυπάνε» από καιρού εις καιρών και αποτελούν υποχρεώσεις ή καλύτερα πρόστιμα, που πρέπει να πληρώσουν οι πολίτες λόγο μη εκπλήρωσης υποχρεώσεων. Τα πρόστιμα αυτά προκύπτουν  από διασταυρώσεις που κάνει η διοίκηση, και είναι ουκ ολίγα.

Διασταυρώσεις για τον έλεγχο οχημάτων από ΚΤΕΟ.

Από 1η Οκτωβρίου ισχύ ο νόμος 4530/30-3-2018 (άρθρο 55) βάσει του οποίου θα επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ σε όσους δεν έχουν περάσει το όχημά τους ή το δίκυκλό τους από έλεγχο ΚΤΕΟ.

Ποιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τον νόμο:

Άρθρο 55. Τροποποίηση του άρθρου 18A του ν. 3446/2006 - Κείμενο νόμου

1. Οι παράγραφοι 3 και 4 του άρθρου 18A του ν. 3446/2006 αντικαθίστανται ως εξής:
«3. Πρόστιμο ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ, το οποίο βεβαιώνεται ταμειακά από την φορολογική διοίκηση και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ επιβάλλεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στους ιδιοκτήτες οχημάτων για τα οποία συμπληρώνεται χρονικό διάστημα:

α. έξι (6) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου, β. έξι (6) μηνών από την ημερομηνία κατά την οποία υποχρεούνται, ……., να υποβληθούν αντί του επαναληπτικού ελέγχου σε αρχικό έλεγχο.

Το πρόστιμο επιβάλλεται κάθε φορά που προκύπτει από τη διαδικασία εντοπισμού………., ότι οι παραβάτες δεν συμμορφώνονται με την υποχρέωση προσκόμισης των οχημάτων τους σε Κ.Τ.Ε.Ο. για τη διενέργεια του τεχνικού ελέγχου.

Σε όσους επιβάλλεται το ανωτέρω πρόστιμο δεν επιβάλλεται το πρόστιμο της παραγράφου 4 του άρθρου 86 (σ.σ. «4. Ο κάτοχος οχήματος, ο οποίος δεν το προσκομίζει για τον τακτικό ή έκτακτο τεχνικό έλεγχο εντός της καθοριζόμενης προθεσμίας, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο τετρακοσίων (400,00) ευρώ. Για τη σχετική παράβαση που αφορά σε φορτηγά οχήματα έχει εφαρμογή η ειδική διάταξη του ν. 3446/2006) του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999 Α΄ 57).

4. ……………

 2. H ισχύς του παρόντος άρθρου αρχίζει έξι (6) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»


Απλούστερος ο εντοπισμός

Με τον νέο νόμο απλοποιείται η διαδικασία εντοπισμού των παραβατών, δεδομένου και ότι όλα τα ΚΤΕΟ, είτε δημόσια είτε ιδιωτικά, είναι συνδεδεμένα online με το υπουργείο Υποδομών, το οποίο, με τον τρόπο αυτό, μπορεί να εντοπίζει τα οχήματα (αυτοκίνητα, δίκυκλα, φορτηγά) που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

Υπολογίζεται, εξάλλου, ότι σήμερα 20% των οχημάτων σε κυκλοφορία, δηλαδή περίπου 1 εκατομμύριο δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

Τι ισχύει για τους ελέγχους

Από έλεγχο ΚΤΕΟ περνούν όλα τα οχήματα (αυτοκίνητα και δίκυκλα) στα 4 χρόνια από την πρώτη τους κυκλοφορία και έπειτα κάθε δύο χρόνια (εξαιρούνται τα ταξί και τα βαρέα οχήματα για τα οποία ο έλεγχος είναι ετήσιος).

Αν ένα όχημα δεν περάσει στην ώρα του ΚΤΕΟ, επιβαρύνεται με πρόστιμο. Αυτό διαμορφώνεται σε 16 ευρώ για τα επιβατικά αυτοκίνητα για τον πρώτο μήνα καθυστέρησης, σε 33 ευρώ για μέχρι έξι μήνες  και σε 65 ευρώ για πάνω από έξι μήνες.

Ηλεκτρονική διασταύρωση

 Με τον ν. 4530, τα οχήματα (αυτοκίνητα και δίκυκλα) που θα εντοπιστούν να μην έχουν περάσει ΚΤΕΟ θα επιβαρυνθούν επιπρόσθετα με πρόστιμο 150 ευρώ που θα γνωστοποιηθεί μέσω taxisnet.

Σύμφωνα με πληροφορίες σύντομα το υπουργείο θα «τρέξει» την εφαρμογή εντοπισμού και μέσω ηλεκτρονικής διασταύρωσης της βάσης δεδομένων των οχημάτων που έχουν περάσει ΚΤΕΟ θα γίνει ο εντοπισμός των οχημάτων.

 Η βάση  υπάρχει στο Υπουργείο Μεταφορών και σε συνδυασμό με την  βάση του Υπουργείου Οικονομικών στην οποία είναι καταγεγραμμένα όλα τα οχήματα, θα εντοπιστούν οι «ξεχασιάρηδες». 

 Η εμπειρία ήδη υπάρχει, μιας και είναι η ίδια διαδικασία που υιοθετήθηκε και για τα ανασφάλιστα οχήματα.

Ανασφάλιστα οχήματα.

Με την ευκαιρία να θυμίσουμε ότι ο κρατικός μηχανισμός έχει «τρέξει» δύο φορές μέχρι σήμερα την εφαρμογή για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων.

Πρόστιμα έχουμε και στην περίπτωση των ανασφαλίστων , και μετά την περίοδο χάριτος που δόθηκε την πρώτη φόρα, για την τακτοποίηση μη ενεργών οχημάτων, δεν θα υπάρχει άλλη ανοχή.

Τα πρόστιμα που θα καλούνται να πληρώσουν οι παραβάτες ιδιοκτήτες κυμαίνονται:

• 100 ευρώ για δίκυκλα οχήματα έως 250 κυβικά εκατοστά.

• 150 ευρώ για δίκυκλα άνω των 251 κ.ε.

• 200 ευρώ για αυτοκίνητα έως 1.000 κ.ε. και

• 250 ευρώ για αυτοκίνητα άνω των 1.000 κ.ε.

Πέρα όμως από αυτά τα πρόστιμα, οι ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων  κινδυνεύουν με τσουχτερά πρόστιμα, αφαίρεση πινακίδων αλλά και με ποινές φυλάκισης, αν το όχημα εμπλακεί σε κάποιο ατύχημα.

Συγκεκριμένα απειλούνται με:

·         Φυλάκιση από δύο μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή έως 3.000€ σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα.
·       
  Σε περίπτωση εμπλοκής οχήματος σε ατύχημα αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 2 χρόνια και επί υποτροπής για 3 χρόνια. Για την επιστροφή των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας μετά την παρέλευση των ανωτέρω περιόδων απαιτείται η προσκόμιση από τον ενδιαφερόμενο του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης.
·         Χρηματικό πρόστιμο με πράξη της Αστυνομικής Αρχής, 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα Φ.Δ.Χ., 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

·         Αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού και της άδειας κυκλοφορίας μετά των πινακίδων του οχήματος για 6 μήνες με πράξη της Αστυνομικής Αρχής.

ΥΓ: Θέλουμε για μία ακόμη φορά να επισημάνουμε ότι ο «μεγάλος αδελφός» βλέπει και διασταυρώνει τα πάντα πλέον. Από καταθέσεις στην τράπεζα και εισοδήματα στο εξωτερικό, έως την διαχείριση των οχημάτων μας.

Απόστολος Αλωνιάτης

Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός, Α'  Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την  Πέμπτη 13  Σεπτεμβρίου 2018.



Δεν υπάρχουν σχόλια: