Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2018

NEA ANΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ

Παρασκευή, 21 Δεκεμβρίου 2018

NEA ANΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ

Ανακοίνωση
Η ενιαία διαδικτυακή εφαρμογή υποβολής Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης (ΔΠΚ) και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων (ΔΟΣ) παραμένει εκτός λειτουργίας προκειμένου να προσαρμοστεί στις διατάξεις του ν.4571/2018 (ΦΕΚ Α' 186/2018).
Όλες οι υποχρεώσεις υποβολής των ΔΠΚ & ΔΟΣ του έτους 2018 καθώς και επανυποβολής των ΔΠΚ & ΔΟΣ των ετών 2016, 2017 και 2018 θα μπορούν να εκπληρωθούν από την 18η Φεβρουαρίου 2019 έως την 31η Μαρτίου 2019 με την επαναλειτουργία της εφαρμογής. 
Η περίοδος κατά την οποία η εφαρμογή υποβολής θα παραμείνει κλειστή, παρατείνει την προθεσμία εμπρόθεσμης υποβολής αρχικών ΔΠΚ & ΔΟΣ έτους 2018.
Η ηλεκτρονική καταχώριση των καταστάσεων υπόχρεων προσώπων σε ΔΠΚ και ΔΟΣ έτους 2018 από τους φορείς υπόχρεων θα ξεκινήσει την 3η Ιανουαρίου 2019 και θα ολοκληρωθεί την 25η Ιανουαρίου 2019. Πρόσθετες οδηγίες και διευκρινήσεις σχετικά με την υποβολή των καταστάσεων αυτών θα αποσταλούν έγκαιρα στους φορείς. 

Έρχεται νέα τροποποίηση των αντικειμενικών αξιών το 2019

Έρχεται νέα τροποποίηση των αντικειμενικών αξιών το 2019

Η εξίσωση δεν επιτεύχθηκε το 2018 καθώς το υπουργείο Οικονομικών επικαλέστηκε έλλειψη χρόνου και επαρκών στατιστικών στοιχείων.

erxetai-nea-tropopoiisi-twn-antikeimenikwn-aksiwn-to-2019

Την υποχρέωση που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση να τροποποιήσει εκ νέου τις αντικειμενικές αξίες μέσα στο 2019 (αλλά και για μια ακόμη φορά μέσα στο 2020)…θύμισε στα 6,6 εκατομμύρια ιδιοκτήτες ακινήτων η χθεσινή τροπολογία «μαμούθ» που κατατέθηκε στη Βουλή.
Προφανώς, το υπουργείο Οικονομικών προετοιμάζεται για όλα τα εκκρεμή θέματα ενόψει της άφιξης των θεσμών στην Αθήνα μετά τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Και μια από αυτές τις εκκρεμότητες, είναι και το θέμα της πλήρους εξίσωσης των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές.
Η εξίσωση αυτή, δεν επιτεύχθηκε το 2018 καθώς το υπουργείο Οικονομικών επικαλέστηκε έλλειψη χρόνου και επαρκών στατιστικών στοιχείων. Όμως το 2019, θα πρέπει να προχωρήσει καθώς η εκ νέου αύξηση (σε χιλιάδες περιοχές) ή μείωση (σε κάποιες άλλες) των αντικειμενικών αξιών αποτελεί μνημονιακό προαπαιτούμενο.
Με ένα από τα άρθρα της τροπολογίας, το υπουργείο Οικονομικών επιδιώκει, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, να «καθιερώσει μια διαδικασία προσδιορισμού των τιμών εκκίνησης των ζωνών του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων η οποία θα είναι αμερόληπτη και αντικειμενική σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι έως σήμερα, με στόχο την προάσπιση των δημοσιονομικών συμφερόντων αλλά και της κοινωνικής πολιτικής της χώρας» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Η νέα διαδικασία όπως περιγράφεται στην τροπολογία, είναι η εξής:
Ο υπουργός Οικονομικών εξουσιοδοτείται να καθορίζει τις τιμές εκκίνησης των ακινήτων ύστερα από εισήγηση πιστοποιημένων εκτιμητών οι οποίοι θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο πιστοποιημένων εκτιμητών. Επίσης, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη του αρμόδιου δημοτικού συμβουλίου η οποία «καταχωρίζεται σε βάση δεδομένων που τηρείται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών και στην οποία κατατίθενται ηλεκτρονικά και οι εισηγήσεις των εκτιμητών.
Τι κερδίζει το υπουργείο Οικονομικών με τους εκτιμητές; «τον άμεσο και ορθό προσδιορισμό των αξιών των ακινήτων διότι διαθέτουν σημαντικά εχέγγυα γνώσης πληροφόρησης, εμπειρίας και αμεροληψίας καθώς επίσης δεσμεύονται από τον σχετικό κώδικα δεοντολογίας του υπουργείου Οικονομικών». Αυτό βέβαια που δεν λέει η τροπολογία είναι ότι οι προτάσεις των εκτιμητών, δεν θα δεσμεύουν τον εκάστοτε υπουργό Οικονομικών ο οποίος θα εξακολουθήσει να αλλάζει τις αξίες κατά κύριο λόγο με πολιτικό και κομματικό κριτήριο.
Η τροπολογία προβλέπει και τη σύσταση τριμελούς επιτροπής με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, της Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής και της ΑΑΔΕ. Η τριμελής επιτροπή θα αναλαμβάνει δράση όταν δεν θα είναι εφικτή η διαμόρφωση των τιμών ζώνης από τους εκτιμητές. Τέλος, η τροπολογία προβλέπει και τη συγκρότηση εξαμελούς επιτροπής σε κάθε περιφερειακή ενότητα που θα εισηγείται στον υπουργό Οικονομικών τις τιμές ζώνης στις περιοχές αρμοδιότητάς της. Στην επιτροπή θα μετέχουν στελέχη και από τον δημόσιο και από τον ιδιωτικό τομέα.
Είναι σαφές ότι το υπουργείο Οικονομικών εγκαταλείπει τα φιλόδοξα σχέδια για διαμόρφωση των αντικειμενικών αξιών αυτόματα μέσα από ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων και εναποθέτει τις ελπίδες του στον «ανθρώπινο παράγοντα». Βέβαια, είναι σαφές ότι τον τελικό λόγο τον έχει ο εκάστοτε υπουργός Οικονομικών με ότι αυτό συνεπάγεται. Ο χρόνος που επιλέγεται για να κατατεθεί η τροπολογία δεν είναι τυχαίος. Πρέπει να δοθεί στους δανειστές η εντύπωση ότι υπάρχει πρόοδος και σε αυτό το μέτωπο. 

Οι τελευταίες εκκρεμότητες στις 4 εργάσιμες που απομένουν Αν προσθέσει κανείς τις εκκρεμότητες του Δεκεμβρίου, προκύπτει ότι απαιτούνται τουλάχιστον πέντε δις. ευρώ για την πλήρη κάλυψη.

Τέσσερις εργάσιμες απέμειναν μέχρι την εκπνοή του χρόνου και οι υποχρεώσεις δεν λένε να τελειώσουν. Μπορεί η επικαιρότητα να έχει γεμίσει από τις παροχές και τα επιδόματα –οι τελευταίες θα έρθουν με πράξη νομοθετικού περιεχομένου και θα αφορούν στον νόμο Κατσέλη και στον ΦΠΑ στα πέντε νησιά του Αιγαίου- ωστόσο υπάρχουν και οι προθεσμίες: τέλη κυκλοφορίας, ΕΝΦΙΑ, κατάθεση πινακίδων, δήλωση αναδρομικών εισοδημάτων στην εφορία, υποβολή φορολογικών δηλώσεων θανόντων, είναι οι βασικές εκκρεμότητες που πρέπει να κλείσουν μέχρι το τέλος του έτους για να αποφευχθούν πρόστιμα και προσαυξήσεις.
Αν προσθέσει κανείς τις εκκρεμότητες του Δεκεμβρίου, προκύπτει ότι απαιτούνται τουλάχιστον πέντε δις. ευρώ για την πλήρη κάλυψη. Μόνο τα τέλη κυκλοφορίας ξεπερνούν το ένα δις. ευρώ ενώ επιπλέον 640 εκατ. ευρώ «απαιτεί» η προτελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ. Πάνω από μισό δις. ευρώ θα πληρώσουν τα νομικά πρόσωπα για τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων ενώ στον κατάλογο θα πρέπει να προστεθεί ο ΦΠΑ και το κόστος της ασφάλισης.
Το βάρος πέφτει ξεκάθαρα στα τέλη κυκλοφορίας λόγω του υψηλού προστίμου που περιμένει τους… ξεχασιάρηδες. Η συζήτηση για πιθανή παράταση δεν έχει ξεκινήσει καθώς το υπουργείο Οικονομικών θα περιμένει τα στατιστικά των πληρωμών πριν αποφασίσει. Το ίδιο ισχύει και για την κατάθεση των πινακίδων. Τα τελευταία χρόνια, είναι μεγάλη η ζήτηση των τελευταίων ημερών λόγω του θεσμού των «τελών κυκλοφορίας με τον μήνα». Ειδικά εταιρείες ενοικιάσεων αλλά και ιδιώτες σπεύδουν να καταθέσουν πινακίδες προσβλέποντας ότι θα τις πάρουν πίσω στις αρχές του καλοκαιριού πληρώνοντας τα μισά χρήματα. Με δεδομένο ότι θα πέσει μεγάλο βάρος στα τέλη κυκλοφορίας, η εισπραξιμότητα στον ΕΝΦΙΑ δεν θα ξεπεράσει το 70%.
Εκτός από τις οικονομικές υποχρεώσεις, υπάρχουν και οι γραφειοκρατικές οι οποίες όμως αν δεν εκπληρωθούν επιφέρουν πρόστιμα και προσαυξήσεις. Η βασικότερη έχει να κάνει με τη δήλωση των αναδρομικών. Τα αναδρομικά –τα οποία αφορούν σε αποδοχές του 2016 ή νωρίτερα- εμφανίζονται με τροποποιητικές δηλώσεις. Αυτές μπορούν να υποβληθούν μέχρι το τέλος του έτους χωρίς πρόστιμο. Από την Πρωτοχρονιά, θα αρχίσουν και οι προσαυξήσεις και τα πρόστιμα (τουλάχιστον 100 ευρώ). Η μεγαλύτερη ομάδα που πρέπει να κάνει τροποποιητική δήλωση είναι οι συνταξιούχοι λόγω των χρημάτων που καταβλήθηκαν στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς στο τέλος του 2017.
 Εάν στην φορολογική δήλωση και ειδικά στις βεβαιώσεις συντάξεων, αναφέρονται ποσά που αφορούν προηγούμενα φορολογικά έτη, τότε ο φορολογούμενος πρέπει να καταθέσει χειρόγραφη φορολογική δήλωση, ανά φορολογικό έτος στην Δ.Ο.Υ. για τα αναδρομικά που αφορούν εισοδήματα μέχρι και 31.12.2014. Για τα εισοδήματα που αφορούν τα φορολογικά έτη 2015 και 2016, οι δηλώσεις θα κατατεθούν ηλεκτρονικά μέσω taxis. Προσοχή: Σε περίπτωση που το ποσό που αναφέρεται αφορά περισσότερα από ένα φορολογικά έτη, ο φορολογούμενος πρέπει να αποταθεί στον ασφαλιστικό φορέα ή την υπηρεσία που έστειλε τα στοιχεία στο taxis ώστε να γίνει διαχωρισμός του ποσού κατά φορολογικό έτος.
Οι δηλώσεις των αποβιωσάντων υποβάλλονται αποκλειστικά σε χειρόγραφη μορφή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., εμπρόθεσμα, έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του χρόνου (Δευτέρα 31/12/2018). Στην περίπτωση αυτή απαιτείται ενημέρωση του Τμήματος Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της Δ.Ο.Υ. του αποβιώσαντος, πριν από την υποβολή της δήλωσης, με την ημερομηνία θανάτου και τα στοιχεία των νόμιμων κληρονόμων/εγγύτερων συγγενών, με την προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών. Κατά την υποβολή της δήλωσης του θανόντος από τον/τους κληρονόμο/ους του υποβάλλεται μαζί με αυτή: ληξιαρχική πράξη θανάτου, πιστοποιητικό εγγύτερων συγγενών, καθώς και πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης διαθήκης 

Φορολογικές και εργατικές υποχρεώσεις που πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2018

Φορολογικές και εργατικές υποχρεώσεις που πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2018



Καθώς οδεύουμε στο τέλος της χρονιάς θέλουμε να υπενθυμίσουμε στους συναδέλφους ορισμένες από φορολογικές και εργατικές υποχρεώσεις που πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τις 31.12.2018 διότι σε αντίθετη περίπτωση, που παρέλθει η ανωτέρω ημερομηνία, είτε προβλέπονται κυρώσεις ή δεν παράγεται κανένα αποτέλεσμα.

 Υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος προηγουμένων ετών, από μισθωτούς ή συνταξιούχους με αναδρομικά μισθών ή συντάξεων και ιατρών του ΕΣΥ για τις αμοιβές από απογευματινά ιατρεία νοσοκομείων του ΕΣΥ.
Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1068/2018:

«[...]Για τις τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβάλλονται από μισθωτούς ή συνταξιούχους με αναδρομικά μισθών ή συντάξεων προηγουμένων ετών, αμοιβών ιατρών του ΕΣΥ από απογευματινά ιατρεία νοσοκομείων του ΕΣΥ, αυτές παραλαμβάνονται χωρίς πρόστιμα και τόκους μέχρι το τέλος του φορολογικού έτους στο οποίο εκδόθηκαν κατά περίπτωση, οι βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων. Οι παραπάνω δηλώσεις υποβάλλονται αποκλειστικά χειρόγραφα στην Δ.Ο.Υ εκτός των δηλώσεων που αφορούν αναδρομικές αποδοχές ή συντάξεις, οι οποίες για το φορολογικό έτος 2015 και εφεξής υποβάλλονται ηλεκτρονικά. Ο φόρος που προσδιορίζεται από τις δηλώσεις αυτές καταβάλλεται σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 67 του ΚΦΕ μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του πρώτου μήνα του επόμενου έτους, ενώ αν η πράξη προσδιορισμού φόρου εκδοθεί το επόμενο έτος, η καταβολή γίνεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από την έκδοση της πράξης προσδιορισμού φόρου.[...]».

► Υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων από κληρονόμους αποβιωσάντων.
Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθ. 67 «Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και καταβολή του φόρου» του ν.4172/2013, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος αποβιώσει, η δήλωση υποβάλλεται από τους κληρονόμους καθ' όλη τη διάρκεια του φορολογικού έτους. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται ενημέρωση του Τμήματος Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της Δ.Ο.Υ του αποβιώσαντος πριν από την υποβολή της δήλωσης με την ημερομηνία θανάτου και τα στοιχεία των νόμιμων κληρονόμων/ εγγυτέρων συγγενών, προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά (ΠΟΛ.1068/2018).

► Υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που μετέφεραν την κατοικία τους στην αλλοδαπή κατά το προηγούμενο έτος (2017).
Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθ. 67 «Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και καταβολή του φόρου» του ν.4172/2013, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος μεταφέρει την κατοικία του στο εξωτερικό, η δήλωση φορολογίας εισοδήματος υποβάλλεται καθ' όλη τη διάρκεια του φορολογικού έτους.

Ομοίως, με την ΠΟΛ. 1201/2017 «Διαδικασία μεταβολής της φορολογικής κατοικίας κατ' εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4172/2013 και του ν. 4174/2013» ορίζεται πως, ο φορολογούμενος, εφόσον είναι υπόχρεος σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος στην Ελλάδα, δύναται να την υποβάλει ως φορολογικός κάτοικος εξωτερικού το αργότερο μέχρι τη λήξη του φορολογικού έτους που ακολουθεί το έτος αναχώρησης.

► Υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων φυσικών προσώπων, είτε επειδή επέστρεψαν στον εργοδότη αποδοχές ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, είτε επειδή ο εργοδότης, λόγω λάθους, εξέδωσε διορθωτική βεβαίωση ή τροποποίησε το αντίστοιχο αρχείο βεβαιώσεων αποδοχών που υπέβαλε.
Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1083/2018:
 «[...]Τροποποιητικές δηλώσεις που υποβάλλονται λόγω επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από μισθωτή εργασία και συντάξεις», ορίστηκε η προθεσμία υποβολής για τις τροποποιητικές δηλώσεις που υποβάλλονται από τον φορολογούμενο, είτε επειδή επέστρεψε στον εργοδότη αποδοχές ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, είτε επειδή ο εργοδότης, λόγω λάθους (π.χ. υπολογισμών, κατηγοριοποίησης εισοδήματος), εξέδωσε διορθωτική βεβαίωση ή τροποποίησε το αντίστοιχο αρχείο βεβαιώσεων αποδοχών που υποβάλλεται με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας και αποστέλλεται με τη μορφή ηλεκτρονικού αρχείου μέσω διαδικτύου (TAXISnet), ανεξάρτητα από τη χρήση που αφορούν.[...]».
Για τις ως άνω δηλώσεις, που υποβάλλονται χειρόγραφα στη Δ.Ο.Υ. με την ίδια εγκύκλιο, έγιναν δεκτά τα ακόλουθα:
α) Στην περίπτωση της επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών αποδοχών ή συντάξεων, δεν δύναται προ της ολοσχερούς εξόφλησης αυτών να εκδοθούν και να χορηγηθούν βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων προκειμένου για την υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος προηγούμενων ετών.

β) Οι ως άνω τροποποιητικές δηλώσεις όπως και αυτές που υποβάλλονται εξαιτίας λάθους του εργοδότη ή του ταμείου κοινωνικής ασφάλισης και όχι λόγω υπαιτιότητας του δικαιούχου των αποδοχών ή συντάξεων, θεωρούνται εμπρόθεσμες και υποβάλλονται χωρίς κυρώσεις εντός του φορολογικού έτους που εκδόθηκαν από τον εκκαθαριστή οι διορθωτικές βεβαιώσεις αποδοχών - συντάξεων. Κατά την εκκαθάριση λαμβάνονται υπόψη προς συμψηφισμό παρακρατούμενοι και προκαταβληθέντες φόροι, καθόσον στην προκειμένη περίπτωση η προθεσμία παραγραφής για τον συμψηφισμό αυτών άρχεται από το τέλος του έτους χορήγησης της διορθωτικής βεβαίωσης αποδοχών και όχι από το τέλος του έτους εντός του οποίου έληξε η προθεσμία υποβολής της αρχικής δήλωσης, δεδομένου ότι πριν από την έκδοση της διορθωτικής βεβαίωσης δεν ήταν δυνατή η υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης.
 
► Υποβολή χειρόγραφων τροποποιητικών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, για τους λήπτες αγροτικών επιδοτήσεων που οι σχετικές βεβαιώσεις εκδόθηκαν καθυστερημένα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.

Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1068/2018:

«[...]Δεν επιβάλλονται πρόστιμα και τόκοι για τις τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβάλλονται από όσους λαμβάνουν αγροτικές επιδοτήσεις, εφόσον οι σχετικές βεβαιώσεις εκδόθηκαν καθυστερημένα από τον ΟΠΕΚΕΠΕ και εκ του λόγου αυτού δεν ήταν δυνατή η υποβολή εμπρόθεσμης δήλωσης για το εισόδημα αυτό. Οι δηλώσεις αυτές υποβάλλονται χειρόγραφα μέχρι το τέλος του φορολογικού έτους που εκδόθηκε η βεβαίωση και η καταβολή του φόρου γίνεται όπως και των λοιπών δηλώσεων με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 31η Δεκεμβρίου εκάστου φορολογικού έτους.[...]».

► Υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων με φορολογικό έτος που έληξε στις 30 Ιουνίου 2018.

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθ. 8 «Φορολογικό έτος» του 
ν.4172/2013, για τα νομικά πρόσωπα ή τις νομικές οντότητες που τηρούν διπλογραφικά βιβλία το φορολογικό έτος μπορεί να λήγει στις 30 Ιουνίου.

Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθ. 68 «Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και καταβολή του φόρου» του ν.4172/2013, η δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων υποβάλλεται μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έκτου μήνα από το τέλος του φορολογικού έτους.

Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες με φορολογικό έτος που 
έληξε στις 30 Ιουνίου 2018η δήλωση φορολογίας εισοδήματος υποβάλλεται μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Δεκεμβρίου 2018.

► Αίτηση χορήγησης αναστολής πληρωμής του ΕΝ.Φ.Ι.Α. σε νομικά πρόσωπα.
Με την ΠΟΛ.1212/24.9.2015 «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) Διαδικασία χορήγησης εκπτώσεων, μειώσεων και αναστολής πληρωμής» ορίστηκε πως, η χορήγηση αναστολής πληρωμής του ΕΝ.Φ.Ι.Α. σε νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθ. 7 του ν. 4223/2011, πραγματοποιείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1250/8.12.2014 απόφαση της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων.
Η αίτηση δύναται να υποβληθεί μέχρι και την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του Δεκεμβρίου του οικείου έτους.

► Υποχρέωση κατάρτισης φακέλου τεκμηρίωσης τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών και υποβολής του συνοπτικού πίνακα πληροφοριών του άρθρου 21 του ν.4174/2013 νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων με φορολογικό έτος που έληξε στις 30 Ιουνίου 2018.
Σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν.4174/2013:
«1. Για τις μεταξύ τους συναλλαγές που εμπίπτουν στο άρθρο 50 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, καθώς και τη μεταξύ τους μεταφορά λειτουργιών του άρθρου 51 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, τα συνδεδεμένα πρόσωπα κατά την έννοια της περίπτωσης ζ' του άρθρου 2 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, υποχρεούνται να τηρούν Φάκελο Τεκμηρίωσης. Φάκελο Τεκμηρίωσης υποχρεούνται να τηρούν και οι μόνιμες εγκαταστάσεις αλλοδαπών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, για τις παραπάνω συναλλαγές τους με το κεντρικό ή με τα συνδεδεμένα πρόσωπα του κεντρικού τους στην αλλοδαπή, καθώς και τα ημεδαπά νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες για τις παραπάνω συναλλαγές τους με μόνιμες εγκαταστάσεις που διατηρούν στην αλλοδαπή.

2. Οι υπόχρεοι της παραγράφου 1 απαλλάσσονται από την υποχρέωση τήρησης Φακέλου Τεκμηρίωσης, εφόσον:
α) οι παραπάνω συναλλαγές ή μεταφορά λειτουργιών ανέρχονται μέχρι εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ ανά φορολογικό έτος και αθροιστικώς, όταν ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου δεν υπερβαίνει τα πέντε (5) εκατομμύρια ευρώ ανά φορολογικό έτος, ή
β) οι παραπάνω συναλλαγές ή μεταφορά λειτουργιών ανέρχονται μέχρι διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ ανά φορολογικό έτος και αθροιστικώς, όταν ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τα πέντε (5) εκατομμύρια ευρώ ανά φορολογικό έτος.

3. Ο Φάκελος Τεκμηρίωσης, που αποτελείται κατά περίπτωση από το Βασικό Φάκελο Τεκμηρίωσης και τον Ελληνικό Φάκελο Τεκμηρίωσης, καταρτίζεται έως τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και συνοδεύεται από Συνοπτικό Πίνακα Πληροφοριών, ο οποίος υποβάλλεται ηλεκτρονικά στη Φορολογική Διοίκηση μέσα στην ίδια προθεσμία. Τα υπόχρεα πρόσωπα της παραγράφου 1 υποβάλλουν Συνοπτικό Πίνακα Πληροφοριών για κάθε φορολογικό έτος, εφόσον δεν εμπίπτουν στις εξαιρετικές περιπτώσεις α' και β' της παραγράφου 2 του παρόντος.
[...]».
Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθ. 68 «Υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και καταβολή του φόρου» του ν.4172/2013, η δήλωση φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων υποβάλλεται μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έκτου μήνα από το τέλος του φορολογικού έτους.

Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες με φορολογικό έτος που έληξε στις 30 Ιουνίου 2018, η δήλωση φορολογίας εισοδήματος υποβάλλεται μέχρι και την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Δεκεμβρίου 2018.

Για τις παραπάνω επιχειρήσεις, ο Φάκελος Τεκμηρίωσης καταρτίζεται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Δεκεμβρίου και συνοδεύεται από Συνοπτικό Πίνακα Πληροφοριών, ο οποίος υποβάλλεται ηλεκτρονικά στη Φορολογική Διοίκηση μέσα στην ίδια προθεσμία.

► Υποβολή δηλώσεων για δωρεές χρηματικών ποσών και για γονικές παροχές χρηματικών ποσών (για κάλυψη αντικειμενικών δαπανών).
Στις περιπτώσεις που δίνονται χρηματικά ποσά από διάφορους συγγενείς ή τρίτους (εξωτικούς) σε κάποιο φορολογούμενο, τότε ο δωρεοδόχος, αυτός δηλαδή που λαμβάνει το χρηματικό ποσό, δύναται με το ποσό αυτό να καλύψει δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32του ν. 4172/2013. Όμως, σύμφωνα με ρητή διάταξη του άρθρου 34 (παρ. 2 περ. στ'), τα ποσά των δωρεών αυτών μπορούν να ληφθούν υπόψη για κάλυψη των δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, μόνο όταν η οικεία φορολογική δήλωση έχει υποβληθεί μέχρι τη λήξη του έτους στο οποίο πραγματοποιήθηκε η σχετική δαπάνη (ΠΟΛ.1076/26.3.2015)
Στις περιπτώσεις που δίνονται χρηματικά ποσά από τους γονείς (ως γονική παροχή) προς τα τέκνα τους, τότε τα τέκνα δύνανται με τα ποσά αυτά να καλύψουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32 του ν. 4172/2013.
Όμως, σύμφωνα με ρητή διάταξη του άρθρου 34 (παρ. 2 περ. στ'), τα ποσά των γονικών παροχών μπορούν να ληφθούν υπόψη για κάλυψη των δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, μόνο όταν η οικεία φορολογική δήλωση έχει υποβληθεί μέχρι τη λήξη του έτους στο οποίο πραγματοποιήθηκε η σχετική δαπάνη (ΠΟΛ.1076/26.3.2015).

► Υποχρεωτική χορήγηση υπολοίπου κανονικής άδειας μισθωτών έως 31 Δεκεμβρίου 2018.
Υποχρεωτική χορήγηση στους μισθωτούς, του υπολοίπου της κανονικής τους άδειας έως 31 Δεκεμβρίου 2018, ακόμα και αν αυτοί δεν την δέχονται.
Εάν παρέλθει η προθεσμία, η αξίωση μετατρέπεται σε χρηματική αφού δεν επιτρέπεται η μεταφορά σε επόμενο έτος (ΑΠ 1234/2003, ΑΠ 455/2010ΑΠ 434/2011)
Δείτε σχετικά το άρθρο του συναδέλφου Ανδρέα Σακελλαριάδη: Χορήγηση της άδειας μέχρι 31 Δεκεμβρίου.

► Αίτηση-υπεύθυνη δήλωση Α21 για τη χορήγηση του επιδόματος παιδιού.
Σύμφωνα με το άρθ. 6 της με αριθμ. Γ.Π.οικ.Δ22/11/2705/58/2018 «Καθορισμός της διαδικασίας χορήγησης επιδόματος παιδιού» Κ.Υ.Α.ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπεύθυνης δήλωσης Α21 εκάστου έτους, ορίζεται 31η Δεκεμβρίου του ιδίου έτους.


https://www.taxheaven.gr

Προς παράταση η κατάργηση του μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. στα 5 νησιά

Προς παράταση η κατάργηση του μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. στα 5 νησιά




Ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής κος Δημ. Βίτσας, σε χθεσινή (σ.σ. 21.12.2018) παρέμβασή του από το βήμα της Βουλής, ανέφερε τα κάτωθι για το εν λόγω θέμα: 

«Σχετικά με την τροπολογία της Νέας Δημοκρατίας, θα έρθει με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, πριν το τέλος του χρόνου, ο τρόπος, που θα παραταθεί στα 5 νησιά το χαμηλό ΦΠΑ. Δεν μπορώ να την πω, γιατί είμαστε σε μία διαπραγμάτευση αυτή τη στιγμή». 



https://www.taxheaven.gr

ΠΑΡΑΤΕΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΜΕΙΩΜΕΝΟΥ ΦΠΑ ΣΤΑ 5 ΝΗΣΙΑ

ΠΑΡΑΤΕΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΜΕΙΩΜΕΝΟΥ ΦΠΑ ΣΤΑ 5 ΝΗΣΙΑ

Την παράταση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά που έχουν δεχθεί αυξημένες προσφυγικές ροές, ανακοίνωσε ο Δημήτρης Βίτσας, στο πλαίσιο της ψήφισης απόψε από την Ολομέλεια του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Ο κ. Βίτσας, ενημέρωσε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα κατατεθεί Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) για την παράταση του μειωμένου ΦΠΑ στα πέντε νησιά που υφίστανται το βάρος της προσφυγικής κρίσης.
Το μέτρο, αφορά τις νήσους Λέσβο, Χίο, Σάμο, Κω και Λέρο.
πηγή. newmoney.gr

Από εκτιμητές ακινήτων θα γίνεται η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών

Από εκτιμητές ακινήτων θα γίνεται η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών.


Αυξήθηκε το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών τον Οκτώβριο

Αυξήθηκε το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών τον Οκτώβριο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2018 ήταν 2,1 δισ. ευρώ, μεγαλύτερο κατά 1,6 δισ. ευρώ από εκείνο της ίδιας περιόδου του 2017.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Διευρύνθηκε περαιτέρω το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών τον Οκτώβριο, καθώς οι εισαγωγές αυξάνονται, υπεραντισταθμίζοντας την ταυτόχρονη άνοδο των εξαγωγών και του τουρισμού και χτυπώντας καμπανάκι για τον κίνδυνο ανατροπής της ισορροπίας που επιτεύχθηκε στην περίοδο των μνημονίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2018 ήταν 2,1 δισ. ευρώ, μεγαλύτερο κατά 1,6 δισ. ευρώ από εκείνο της ίδιας περιόδου του 2017. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην επιδείνωση του ισοζυγίου αγαθών και πρωτογενών εισοδημάτων, η οποία αντισταθμίστηκε μόνο μερικώς από τη βελτίωση κυρίως του ισοζυγίου υπηρεσιών και δευτερευόντως του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων.
Ειδικότερα, το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών αυξήθηκε κατά 2,2 δισ. ευρώ, παρά τη συνεχιζόμενη ανοδική πορεία των εξαγωγών, καθώς επιταχύνθηκαν και οι εισαγωγές σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2017. Σε σταθερές τιμές, οι συνολικές εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 7,9% (οι εξαγωγές χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν 11,3%) και οι συνολικές εισαγωγές αγαθών κατά 7,3% (οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν κατά 10,5%).
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου υπηρεσιών αυξήθηκε κατά 1,2 δισ. ευρώ, λόγω της βελτίωσης πρωτίστως του ταξιδιωτικού ισοζυγίου. Ειδικότερα οι αφίξεις κατοίκων ταξιδιωτών και οι ταξιδιωτικές εισπράξεις σημείωσαν άνοδο κατά 10,8% και 9,9%, αντίστοιχα. Επίσης, άνοδο κατά 14% σημείωσαν και οι εισπράξεις από θαλάσσιες μεταφορές.
Ειδικότερα, τον Οκτώβριο το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών κατέγραψε έλλειμμα 871 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 82 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους, κάτι που οφείλεται στην επιδείνωση πρωτίστως του ισοζυγίου αγαθών και δευτερευόντως του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων. Αντίθετα, τα ισοζύγια υπηρεσιών και πρωτογενών εισοδημάτων παρουσίασαν βελτίωση.
Το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών αυξήθηκε κυρίως λόγω της αύξησης του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών χωρίς καύσιμα, οι εισαγωγές των οποίων αυξήθηκαν με πολύ ταχύτερο ρυθμό απ’ ό,τι οι αντίστοιχες εξαγωγές. Σε σταθερές τιμές οι συνολικές εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 10,9% (οι εξαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν 13,5%) και οι συνολικές εισαγωγές κατά 15,4% (οι εισαγωγές χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν κατά 22%).
Σε ό,τι αφορά τις άμεσες επενδύσεις, την περίοδο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου κατέγραψαν αύξηση κατά 3 δισ. ευρώ.
Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου καταγράφεται, επίσης, αύξηση 2,4 δισ ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του Δημοσίου.
Τη σημαντική αύξηση των εισαγωγών, με αποτέλεσμα τη διεύρυνση του ελλείμματος στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, επεσήμανε χθες και το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο στο τριμηνιαίο δελτίο του.

Εκπαιδεύοντας εκπαιδευτικούς στην οδική ασφάλεια

Εκπαιδεύοντας εκπαιδευτικούς στην οδική ασφάλεια

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Ο κεντρικός στόχος που έθεσε το υπουργείο Υποδομών για την οικοδόμηση συντονισμένης και συστηματικής εκπαίδευσης του μαθητικού πληθυσμού στο θέμα της κυκλοφοριακής παιδείας και της οδικής ασφάλειας λαμβάνει σάρκα και οστά. Για δεύτερη συνεχόμενη σχολική χρονιά συνεχίζεται η επιμόρφωση από την επιστημονική ομάδα της πλατφόρμας e-DriveAcademy του υπουργείου Υποδομών των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να διδάξουν στα σχολεία το μάθημα της Κυκλοφοριακής Παιδείας και Οδικής Ασφάλειας.
Μετά την ολοκλήρωση της πιλοτικής εφαρμογής επιμόρφωσης του διδακτικού προσωπικού της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, το πρόγραμμα συνεχίστηκε στην Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας και συγκεκριμένα στον Δήμο Τριφυλίας και στην πόλη της Κυπαρισσίας. Σκοπός ήταν η επιμόρφωση στο υλικό της διαδικτυακής πύλης (portal) e-DriveAcademy, που αποτελεί το βασικό εκπαιδευτικό εργαλείο για τη διδασκαλία του μαθήματος. Τα επιμορφωτικά προγράμματα στην πόλη της Κυπαρισσίας παρακολούθησαν περίπου 200 μαθητές και 10 εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και 230 μαθητές και 30 εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η διαδικτυακή πύλη e-DriveAcademy αποτελεί πρωτοπόρο ηλεκτρονική πλατφόρμα που δημιούργησε το επιστημονικό προσωπικό της Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Οδικής Ασφάλειας του υπουργείου Υποδομών με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Τα μέλη της επιστημονικής ομάδας του e-DriveAcademy έχουν αναλάβει και το έργο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, οι οποίοι στη συνέχεια θα μεταφέρουν στη σχολική αίθουσα τη γνώση που θα αποκομίσουν. Στόχος είναι εντός της σχολικής χρονιάς να καταβληθεί προσπάθεια, ούτως ώστε το μάθημα της Κυκλοφοριακής Παιδείας και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών να επεκταθούν σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία της χώρας.

Στο 72% αυξήθηκε η απασχόληση στη Φινλανδία

Στο 72% αυξήθηκε η απασχόληση στη Φινλανδία

Η αύξηση του ποσοστού απασχόλησης είναι κρίσιμης σημασίας για τα δημόσια οικονομικά της Φινλανδίας διότι καταγράφεται γήρανση του πληθυσμού.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Η απασχόληση στη Φινλανδία ανήλθε τον Νοέμβριο στο 72%, στόχο που είχε θέσει το 2015 η –νέα τότε– κυβέρνηση του πρωθυπουργού Γιούχα Σίπιλα, όταν η απασχόληση βρισκόταν στο 68%. «Εξαιρετικά νέα για τα Χριστούγεννα. Επιτεύχθηκε ο στόχος της κυβέρνησης για απασχόληση στο 72%», έγραψε στο Twitter o Φινλανδός πρωθυπουργός που ετοιμάζεται για τις εκλογές του επόμενου Απριλίου. Η ανεργία τον Νοέμβριο (εποχικά προσαρμοσμένα στοιχεία) καταγράφηκε στο 7,1%, μειωμένη σημαντικά από το 8,2% όπου βρισκόταν τον Νοέμβριο του 2017, σύμφωνα με στοιχεία της φινλανδικής στατιστικής υπηρεσίας. Φυσικά, ποσοστό απασχόλησης 72% είναι πολύ υψηλό αν συγκριθεί με το 54,1% που ήταν στην Ελλάδα το πρώτο τρίμηνο του 2018, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.
Το ποσοστό απασχόλησης στη Φινλανδία (ως προς το σύνολο του πληθυσμού που βρίσκεται σε ηλικίας εργασίας 15-64 ετών) είναι σημαντικά υψηλότερο και από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, που ήταν 66,9% το πρώτο τρίμηνο του 2018, ωστόσο είναι χαμηλότερο από το ποσοστό απασχόλησης στις υπόλοιπες σκανδιναβικές χώρες που αποτελούν και το άμεσο μέτρο σύγκρισης για τη Φινλανδία. Στην Ισλανδία, για παράδειγμα, το πρώτο τρίμηνο του 2018 το ποσοστό απασχόλησης ήταν 85%, επίδοση που είναι η υψηλότερη μεταξύ των κρατών-μελών του ΟΟΣΑ. Η αύξηση του ποσοστού απασχόλησης είναι κρίσιμης σημασίας για τα δημόσια οικονομικά της Φινλανδίας διότι καταγράφεται γήρανση του πληθυσμού, με αποτέλεσμα λιγότεροι άνθρωποι να εργάζονται και να καταβάλλουν φόρους με τους οποίους υποστηρίζονται οι συνταξιούχοι και φυσικά η γενικότερη πολιτική του κράτους. Ωστόσο τα επόμενα χρόνια θα είναι πιο δύσκολα εξαιτίας της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας και της συνεπαγόμενης μείωσης των εξαγωγών αλλά και εξαιτίας της γήρανσης του πληθυσμού στη χώρα.
Σύμφωνα με τις νέες προβλέψεις της κεντρικής τράπεζας της Φινλανδίας, η οικονομία προβλέπεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 2,7% το 2018, αλλά θα επιβραδυνθεί στο 1,9% το 2019 και στο 1,5% το 2020, κυρίως εξαιτίας της υποχώρησης των εξαγωγών λόγω της επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας. Μάλιστα οι προβλέψεις της Τράπεζας της Φινλανδίας είναι πιο αισιόδοξες από αυτές του υπουργείου Οικονομικών που προβλέπει ανάπτυξη 2,5% φέτος και 1,5% το 2019. Ο διοικητής της Τράπεζας της Φινλανδίας Ολι Ρεν κάλεσε την περασμένη Τετάρτη την κυβέρνηση της χώρας να σχηματίσει απόθεμα που θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει ώστε να στηρίξει την οικονομία σε περιόδους οικονομικής κρίσης ή συρρίκνωσης. «Αυτή είναι η κατάλληλη στιγμή ώστε να ενισχύσουμε τους προφυλακτήρες των δημοσίων οικονομικών και να προετοιμαστούμε πιο εντατικά για την επόμενη ύφεση», είπε ο παλιός επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόσθεσε πως δεν θέλει να ασκήσει κριτική στην κυβέρνηση, αλλά σημείωσε πως η δημοσιονομική πολιτική της δεν είναι όσο αυστηρή θα επιθυμούσε ο ίδιος.

Η πολιτική παράλυση πλήττει την ισπανική οικονομία

Η πολιτική παράλυση πλήττει την ισπανική οικονομία

LIAM PROUD / REUTERS BREAKINGVIEWS
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:ΑΝΑΛΥΣΗ
Η ισπανική οικονομία είχε αναπτυχθεί τα πρόσφατα χρόνια με υψηλό ρυθμό, αψηφώντας τη δυσλειτουργία του ισπανικού πολιτικού συστήματος. Ωστόσο, οι καλές εποχές για την οικονομία φτάνουν στο τέλος τους, ακριβώς τη στιγμή που η ενίσχυση της απήχησης που έχει η Ακροδεξιά επιδεινώνει την παράλυση που υπάρχει στο πεδίο της οικονομικής πολιτικής.
Ο Σοσιαλιστής Ισπανός πρωθυπουργός Πέντρο Σάντσεθ έχει δυσκολευτεί να ασκήσει αποτελεσματική πολιτική από τον Ιούνιο και μετά, όταν δηλαδή είχε ανέλθει στην εξουσία μετά την πρόταση μομφής που είχε υποβάλει κατά του προκατόχου του, κεντροδεξιού ηγέτη Μαριάνο Ραχόι.
Κατάφερε να σχηματίσει έναν ετερόκλητο κυβερνητικό συνασπισμό, ωστόσο δεν διαθέτει τις απαραίτητες ψήφους ώστε να «περάσει» τον προϋπολογισμό.
Η λογική επόμενη κίνηση θα έπρεπε να είναι η προκήρυξη πρόωρων εκλογών, δεδομένου πως οι Σοσιαλιστές προηγούνται του αντίπαλου συντηρητικού Λαϊκού Κόμματος στις δημοσκοπήσεις.
Ο Σάντσεθ θα μπορούσε ενδεχομένως να σχηματίσει πιο σταθερή κυβέρνηση με το κεντρώο κόμμα των Cioudadanos, το οποίο έχει τη βάση του στην Καταλωνία, και ενίσχυσε σημαντικά την απήχησή του όντας αντίθετο με την απόσχιση της περιοχής από την Ισπανία. Ωστόσο, η άνοδος του κόμματος Vox, το οποίο είναι κατά της μετανάστευσης και στις πρόσφατες εκλογές στην Ανδαλουσία απέσπασε το 11% των ψήφων, περιπλέκει την πολιτική κατάσταση. Πρόκειται για την πρώτη εκλογική επιτυχία της Ακροδεξιάς μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας στην Ισπανία στα τέλη της δεκαετίας του 1970.
Το Vox έχει μεγαλύτερη απήχηση σε περιοχές που ψηφίζουν παραδοσιακά Κεντροδεξιά, ωστόσο και η εκλογική δύναμη των Σοσιαλιστών έχει υποχωρήσει κατά 7,5% από το 2015.
Συνεπώς το πιο πιθανό είναι πως ο Σάντσεθ θα προσπαθήσει εκ νέου να περάσει τον προϋπολογισμό αντί να πάει σε πρόωρες εκλογές.
Η χρονική συγκυρία είναι κακή για να υπάρχει αδιέξοδο σε σχέση με τον προϋπολογισμό και τη γενικότερη πολιτική κατεύθυνση.
Η Κομισιόν προβλέπει πως η ισπανική οικονομία θα επιβραδυνθεί στο 2,2% το 2019, δηλαδή σχεδόν μία ολόκληρη ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2017.
Είναι αλήθεια πως το δημοσιονομικό έλλειμμα αναμένεται να υποχωρήσει στο 2,7% του ΑΕΠ το 2018 από 3,1% το 2017.
Ομως, το διαρθρωτικό έλλειμμα (δεν υπολογίζονται εφάπαξ μέτρα και η επίπτωση του οικονομικού κύκλου) θα αυξηθεί στο 3,1% του ΑΕΠ από 2,9%, σύμφωνα με τις πρόσφατες εξαμηνιαίες προβλέψεις της Κομισιόν.
Αυτό είναι κακό νέο για μια χώρα όπου το ποσοστό ανεργίας είναι 14,6%, το δεύτερο υψηλότερο στην Ευρωζώνη μετά την Ελλάδα. Πάνω από το ένα τρίτο των Ισπανών νέων ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών δεν είχε εργασία το 2017 και το ποσοστό των μακροχρόνια ανέργων ήταν πέρυσι 44,5%, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.
Ο Πέδρο Σάντσεθ υιοθέτησε χθες μέσω διατάγματος την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 22%, αύξηση που είναι η μεγαλύτερη που έχει δοθεί στην Ισπανία τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες.
Ωστόσο αυτό που έχει περισσότερο ανάγκη η νεαρότερη γενιά της Ισπανίας είναι η πραγματοποίηση επενδύσεων, ώστε να ενισχυθεί το σύστημα εκπαίδευσης για την απόκτηση νέων δεξιοτήτων, και η υιοθέτηση μεταρρυθμίσεων που θα επιτρέψουν στη νεολαία να αναζητήσει ευκολότερα εργασία σε άλλη περιοχή.
Αντί όλων αυτών, τα κόμματα επιμένουν να δίνουν μάχες οπισθοφυλακών κατά του Vox, το οποίο στρέφεται κατά των μεταναστών και κατά της Καταλωνίας.
Εξάλλου η πολιτική παράλυση αφήνει τους ανθρώπους να εξαρτώνται από τα διάφορα προνοιακά επιδόματα, γεγονός που θα επιδεινώσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα κατεστημένα ισπανικά κόμματα.

Μία κατάσχεση ανά λεπτό κάνουν οι φορολογικές αρχές

Μία κατάσχεση ανά λεπτό κάνουν οι φορολογικές αρχές

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Πενήντα δύο κατασχέσεις την ώρα, σχεδόν μία κάθε λεπτό, διενεργεί η εφορία, δεσμεύοντας τραπεζικούς λογαριασμούς μισθωτών, συνταξιούχων και επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία, από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Οκτώβριο, η εφορία κατά τη διάρκεια των εργάσιμων ημερών και ωρών πραγματοποίησε περισσότερες από 105.000 κατασχέσεις στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων που έχουν χρέη προς τις ΔΟΥ.
Μάλιστα, η εφορία κατάφερε να εισπράξει μέσω των κατασχέσεων αλλά και των ρυθμίσεων (πάγια ρύθμιση 12 δόσεων) το ποσό των 4,5 δισ. ευρώ από τις αρχές του έτους και όπως όλα δείχνουν μέχρι το τέλος του έτους το ποσό θα εκτιναχθεί στα 6 δισ. ευρώ. Από την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι το μεγάλο κύμα των κατασχέσεων πραγματοποιήθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2018 και έκτοτε η εφορία έχει «κόψει» ρυθμό εξαιτίας κυρίως των άδειων τραπεζικών λογαριασμών, αλλά και της φορολογικής συμμόρφωσης αρκετών οφειλετών του Δημοσίου. Το εντυπωσιακό πάντως είναι ότι τον μήνα της εξόδου από το μνημόνιο οι κατασχέσεις έπεσαν κάθετα. Συγκεκριμένα, τον Αύγουστο έγιναν μόλις 48 κατασχέσεις, τον Σεπτέμβριο 5.227 και τον Οκτώβριο 7.066.
Πάντως, τα δικαστικά τμήματα των εφοριών έχουν εντολή να εντείνουν τις πιέσεις προς τους οφειλέτες του Δημοσίου να ενταχθούν στη ρύθμιση των 12 δόσεων, διαφορετικά ενεργοποιούνται αναγκαστικά μέτρα είσπραξης ακόμα και για οφειλές μόλις 500 ευρώ. Ανώτατο στέλεχος της ΑΑΔΕ αναφέρει ότι οι εισπράξεις είναι αποτέλεσμα κατά κύριο λόγο των πιέσεων των υπηρεσιών της φορολογικής διοίκησης προς τους οφειλέτες προκειμένου οι τελευταίοι να πληρώσουν τα χρέη τους. Ηλεκτρονικά μηνύματα, τηλεφωνική ενημέρωση ανάγκασαν τα τελευταία χρόνια τους οφειλέτες να συμμορφωθούν. Μάλιστα, υποστηρίζει ότι η αύξηση των εισπράξεων οφείλεται πρωτίστως στη φορολογική συμμόρφωση.
Βέβαια, για να μπορέσει η φορολογική διοίκηση να καταφέρει και να πάρει από τα νοικοκυριά τα λιγοστά που τους έχουν απομείνει από τους μισθούς και τις συντάξεις τους, έπρεπε να προχωρήσει, κατά την περίοδο 2015-2018, στην αποστολή 4.850.000 ηλεκτρονικών κατασχετηρίων. Οσο και αν γίνεται λόγος για φορολογική συμμόρφωση, από το 2009 μέχρι σήμερα έχουν αυξηθεί οι οφειλέτες του Δημοσίου κατά 3 εκατομμύρια. Συγκεκριμένα από 1 εκατομμύριο που ήταν οι οφειλέτες πριν από την κρίση, σήμερα ανέρχονται σε 4,2 εκατομμύρια. Είναι ενδεικτικό ότι η υπερφορολόγηση είχε ως αποτέλεσμα τη διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τα οποία στα χρόνια των μνημονίων αυξήθηκαν κατά 188%. Στο διάστημα αυτό εκτοξεύτηκαν οι ηλεκτρονικές κατασχέσεις μισθών, συντάξεων και γενικότερα η εφορία προχώρησε, όπως υποχρεούνταν από τον νόμο, σε δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών. Σύμφωνα με την έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη, από 650.000 που ήταν οι ηλεκτρονικές κατασχέσεις, το 2016 υπερδιπλασιάστηκαν, για να φθάσουν το 2017 στο 1,7 εκατομμύρια.
Από την επεξεργασία των στατιστικών στοιχείων της φορολογικής διοίκησης προκύπτει ότι οι απλήρωτοι φόροι αυξήθηκαν κατά περίπου ένα δισ. ευρώ τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, ενώ τα μισά από αυτά (507,3 εκατ. ευρώ) προέρχονται από τον φόρο εισοδήματος. Επίσης, οι ιδιοκτήτες ακινήτων δεν κατάφεραν να πληρώσουν 173,6 εκατ. ευρώ τα οποία αφορούν τον ΕΝΦΙΑ, ενώ ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις δεν πλήρωσαν 203,1 εκατ. ευρώ ΦΠΑ καθώς και πρόστιμα ύψους 47 εκατ. ευρώ. Συνολικά τον Οκτώβριο δεν πληρώθηκαν φόροι 972 εκατ. ευρώ αυξάνοντας τα χρέη που έχουν δημιουργηθεί από τις αρχές του έτους στα 8,8 δισ. ευρώ.
Συνολικά τα χρέη των φορολογουμένων και των επιχειρήσεων φθάνουν στα 103,36 δισ. ευρώ, ενώ εάν προστεθούν τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις που αναλογούν, ξεπερνούν τα 185 δισ. ευρώ, δηλαδή υψηλότερα από το ΑΕΠ της χώρας.

Ανακοίνωση - απάντηση του Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου για τη Χαλυβουργική: "Οι μάσκες έπεσαν"

Ανακοίνωση - απάντηση του Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου για τη Χαλυβουργική: "Οι μάσκες έπεσαν"

12:00 πμ, Δευτέρα 01 Ιάν 2001
Τη σύγκληση γενικής συνέλευσης της Χαλυβουργικής για λογοδοσία του διοικητικού συμβουλίου και λήψη αποφάσεων για το μέλλον της εταιρείας, ανακοίνωσε με μακροσκελή δήλωσή του ο Κωνσταντίνος Αγγελόπουλος.
Ο επιχειρηματίας απαντά στη χθεσινή δήλωση των γιων του, Παναγιώτη και Γιώργου, με την οποία αυτοί εξέφραζαν την οργή τους για τη διακοπή παροχής ρεύματος στη Χαλυβουργική από τη ΔΕΗ. «Με τις δηλώσεις αυτές έπεσαν πλέον οι μάσκες και αποδεικνύεται ότι το ενδιαφέρον των υιών μου για την Χαλυβουργική ήταν υποκριτικό. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να με θέσουν στο περιθώριο και να βάλουν χέρι στην περιουσία μου. Με αυτό τον σκοπό, δεν δίστασαν να εκμεταλλευθούν την αγωνία των εργαζομένων και το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης», σημειώνει.
Ο Κ. Αγγελόπουλος αναφέρεται στις αιτίες που οδήγησαν στο μεγάλο οικονομικό πρόβλημα της Χαλυβουργικής, σημειώνοντας ότι κρίσιμος χρόνος για την πορεία της ήταν το 2012, όταν οι πωλήσεις της εταιρείας μειώθηκαν δραματικά. «Από το 2010 μέχρι και σήμερα έχω συμμετάσχει στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και εξ ιδίων έχω ενισχύσει την εταιρεία με ποσά άνω των 80 εκατ. ευρώ. Δυστυχώς παρά την τεράστια αυτή ενίσχυση η πορεία της εταιρείας δεν αναστράφηκε», σημειώνει.
Προσθέτει ότι οι τράπεζες απέρριψαν τις προτάσεις για ρύθμιση των δανειακών οφειλών της Χαλυβουργικής. Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στη ΔΕΗ, την οποία επικρίνει γιατί δεν δέχθηκε την πρόταση για ρύθμιση των δανείων της επιχείρησης και προχώρησε στη διακοπή της τροφοδοσίας της με ρεύμα. «Πάντως εκφράζω την πικρία μου για την πρωτοφανή στα ιστορικά χρονικά της Ελλάδος ενέργεια της ΔΕΗ η οποία {σε αντίθεση με άλλες εταιρείες που δεν διέκοψε την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος) δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην εταιρεία ενώ η υιοθέτηση της προτάσεως του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας θα επέτρεπε την στοιχειώδη λειτουργία της εταιρείας με σκοπό την αναζήτηση βιώσιμης λύσεως», αναφέρει, προσθέτοντας: «Να σημειώσω ότι η εταιρεία εν μέσω αυτής της σοβαρότατης κρίσεως έχει καταβάλει τους μισθούς Δεκεμβρίου 2018, Ιανουαρίου 2019 και δώρο Χριστουγέννων».
Ακολουθεί η πλήρης δήλωση του Κ. Αγγελόπουλου
ΔΗΛΩΣΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Π. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ
1. Παραμονές Χριστουγέννων πριν από 3 έτη (18.12.2015), δέχθηκα πολυσέλιδη επιστολή από τους δυο μου γιους, με την οποία ήγειραν πρωτοφανείς αξιώσεις, ισχυριζόμενοι ότι «συνιδρύσαμε» το 1998 τις ναυτιλιακές μου επιχειρήσεις και υπό την μεθόδευση αυτών μου ζητούσαν 568.000.000 εκατομμύρια, ανάμεσα σε άλλα μέχρι και για ιατρικές μου δαπάνες, τις οποίες έλεγαν ότι κάλυψαν.
Αφού δεν με έκαμψαν, στράφηκαν απαραδέκτως και ψευδώς κατά της συζύγου μου και αφού και πάλι απέτυχαν να με κάμψουν προσπάθησαν μέσα στο 2018 και συνεχίζουν να προσπαθούν να με κηρύξουν ανοϊκό.
Κρείττον το σιγάν, λοιπόν...
Με τις δηλώσεις αυτές έπεσαν πλέον οι μάσκες και αποδεικνύεται ότι το ενδιαφέρον των υιών μου για την Χαλυβουργική ήταν υποκριτικό. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να με θέσουν στο περιθώριο και να βάλουν χέρι στην περιουσία μου. Με αυτό τον σκοπό, δεν δίστασαν να εκμεταλλευθούν την αγωνία των εργαζομένων και το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης.
2. Ειδικά για την Χαλυβουργική, και επειδή ανέμενα επί ημέρες η διοίκηση της Χαλυβουργικής Α.Ε. (πρόεδρος Γεώργιος Βαρουφάκης, διευθύνων σύμβουλος Γεώργιος Σκινδήλιας) να ενημερώσει την κοινή γνώμη με υπεύθυνο και σοβαρό τρόπο, αλλά μέχρι σήμερα σιωπά, είμαι υποχρεωμένος να θέσω τα πράγματα στην αληθή τους βάση:
α. Κρίσιμος χρόνος για την πορεία της Χαλυβουργικής αποτέλεσε το έτος 2012 αφού από τα στοιχεία πωλήσεων των ετών 2010 έως 2016 αποδεικνύεται ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν δραματικά (από 388.148 τόνους το 2011 σε 112.542 τόνους το 2012) και ακολούθως σχεδόν καταβαραθρώθηκαν (το 2016 ήταν περίπου 10.000 τόνοι).
β. Η διοίκηση της εταιρείας με γραπτή της ενημέρωση το 2012 ζήτησε επειγόντως την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου για να ανταπεξέλθει στην οξύτητα και στο μέγεθος του χρηματοδοτικού προβλήματος της εταιρείας. Άλλοι στη θέση μου δεν θα κατέβαλαν ούτε ευρώ και η Χαλυβουργική θα έκλεινε. Προσπάθησα με κάθε δυνατό τρόπο να την διατηρήσω ανοικτή έχοντας πάντα κατά νου και τους εργαζομένους. Αυτό αποδεικνύεται εμπράκτως από το γεγονός ότι από το 2010 μέχρι και σήμερα έχω συμμετάσχει στις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και εξ ιδίων έχω ενισχύσει την εταιρεία με ποσά άνω των 80 εκατ. ευρώ. Δυστυχώς παρά την τεράστια αυτή ενίσχυση η πορεία της εταιρείας δεν αναστράφηκε.
γ. Το 2017 υπεβλήθησαν προς τις πιστώτριες τράπεζες προτάσεις ρυθμίσεως των δανειακών οφειλών της εταιρείας, οι οποίες είτε απερρίφθησαν επισήμως είτε δεν έτυχαν ευνοϊκής αντιμετώπισης.
δ. Για τη διακοπή της ηλεκτροδοτήσεως της εταιρείας από τη ΔΕΗ η αλήθεια είναι η εξής. Η εταιρεία ΔΕΗ Α.Ε. έχει εισπράξει από την Χαλυβουργική εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος τις τελευταίες δεκαετίες. Τα τελευταία χρόνια λόγω της οξύνσεως των εγγενών προβλημάτων της χαλυβουργίας στην Ελλάδα σωρεύθηκαν τα χρέη και δημιουργήθηκε η οφειλή των 31 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της εταιρείας διαπραγματεύθηκε το θέμα με τους αξιωματούχους της ΔΕΗ και πρότεινε κατόπιν εντολής μου ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα αποπληρωμής των οφειλομένων με προκαταβολή 500.000 ευρώ και μηνιαία δόση 100.000 ευρώ πλέον εμπροθέσμου καταβολής των μηνιαίων λογαριασμών καταναλώσεως. Δυστυχώς η ΔΕΗ απέρριψε την πρόταση και διέκοψε την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος. Αναμένω ενημέρωση από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας και τον διευθύνοντα σύμβουλο για τις επί μέρους συνομιλίες της διοικήσεως με την ΔΕΗ. Πάντως εκφράζω την πικρία μου για την πρωτοφανή στα ιστορικά χρονικά της Ελλάδος ενέργεια της ΔΕΗ η οποία {σε αντίθεση με άλλες εταιρείες που δεν διέκοψε την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος) δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην εταιρεία ενώ η υιοθέτηση της προτάσεως του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας θα επέτρεπε την στοιχειώδη λειτουργία της εταιρείας με σκοπό την αναζήτηση βιώσιμης λύσεως. Να σημειώσω ότι η εταιρεία εν μέσω αυτής της σοβαρότατης κρίσεως έχει καταβάλει τους μισθούς Δεκεμβρίου 2018, Ιανουαρίου 2019 και δώρο Χριστουγέννων.
ε. Ο καθένας αντιλαμβάνεται λοιπόν τον τεράστιο αγώνα που έδωσα και δίνω από το 2010 μέχρι σήμερα με την ακατάπαυστη δραστηριότητά μου να διατηρήσω εν ζωή την εταιρεία. Σε σχέση με τις τελευταίες δηλώσεις των μικρομετόχων της εταιρείας Παναγιώτη και Γεωργίου Αγγελοπούλου, (ο πρώτος εκ των οποίων ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου από το 2002 έως και το 2017), σημειώνω ότι έχουν την δυνατότητα να ακολουθήσουν τις νόμιμες διαδικασίες και να εισφέρουν χρήματα σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Οι λοιπές δηλώσεις τους που αναφέρονται στην σύζυγό μου είναι ψευδέστατες και εκ του πονηρού.
στ. Τέλος, δρομολογώ τη σύγκληση γενικής συνελεύσεως για λογοδοσία του διοικητικού συμβουλίου και λήψη αποφάσεων για το μέλλον της εταιρείας.