Σελίδες

Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2013

λογιστική prosvasis τεύχος 354 - editorial Φορολογικός Νόμος: Αναπτυξιακός ή Φορομπηχτικός;




λογιστική prosvasis τεύχος 354 - editorial
Φορολογικός Νόμος: Αναπτυξιακός ή Φορομπηχτικός;

Ψηφίστηκε λοιπόν το μίνι φορολογικό, μπήκε και εμβόλιμα ένας ακόμη φόρος στα τεκμήρια με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε προχθές… και τώρα;
Τώρα απλά περιμένουμε τα νέα μέτρα…
Τόση αισιοδοξία θα με ρωτήσετε; Ναι τόση αισιοδοξία!
Αυτό το συναίσθημα το δημιουργεί η εμπειρία από τα μέτρα που πήραμε και η οικονομική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. Μόλις χτες άσκησε δριμεία κριτική στο ελληνικό φορολογικό νομοσχέδιο η Wall Street Journal, υποστηρίζοντας ότι η Ελλάδα θα πρέπει να ξεφύγει από την παγίδα λιτότητας που επιβάλλουν Ε.Ε. και ΔΝΤ και ότι οι φορολογικές μεταρρυθμίσεις «τιμωρητικού χαρακτήρα» που γίνονται στην Ελλάδα θα οδηγήσουν την οικονομία σε περαιτέρω συρρίκνωση, αντί να την βοηθήσουν να αναπτυχθεί.
«Μπορεί μια χώρα να οδηγηθεί η ίδια, μέσω των φόρων της, στην οικονομική λήθη; Ένας εξωτερικός παρατηρητής θα μπορούσε κάλλιστα να συμπεράνει ότι η Ελλάδα διεξάγει ένα πείραμα για να διαπιστώσει αν όντως μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο», σημειώνει η Wall Street Journal, με αφορμή την αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των νομικών προσώπων (αδιανέμητα κέρδη) στο 26% από 20% και του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης του ατομικού εισοδήματος στο 42% από 40% (και ακόμη δεν είχε ανακοινωθεί ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης!!!).
Αφού μας τα ψάλλει για τα καλά, η εφημερίδα καταλήγει: «Ακούμε συνεχώς ότι η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει πιο ανταγωνιστική την οικονομία της. Κάτι που είναι αληθές. Αλλά δεν θα το πετύχει κάνοντας πιο τιμωρητικό τον φορολογικό της κώδικα. Η Ελλάδα πρέπει να εξέλθει από την παγίδα λιτότητας της Ε.Ε. και του ΔΝΤ και ένας τρόπος να το κάνει αυτό θα ήταν με την εφαρμογή ενός ενιαίου φόρου (flat tax). Ο δρόμος που ακολουθείται αυτή τη στιγμή μόνο σε μεγαλύτερα δεινά οδηγεί».
Ας δούμε πόσο δίκαιο είναι το δημοσίευμα αυτό.
1. Αντί για νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ), είδαμε ένα ακόμα μπάλωμα στην κουρελού που λέγεται Ν.2238/1994. Έναν νόμο που δεν φορολογεί τα εισοδήματα του Έλληνα φορολογούμενου, αλλά εξαντλείται στην περιπτωσιολογία και την αναφορά διατάξεων οι οποίες μπορούν να τύχουν διασταλτικής ερμηνείας, αφήνοντας τους εφαρμοστές του να τον ερμηνεύουν κατά το δοκούν και συνήθως ενάντια στον φορολογούμενο.
2. Περιμέναμε έναν φορολογικό νόμο μακράς πνοής. Πήραμε έναν νόμο που θα φέρει 2,3 δις ευρώ και μια υπόσχεση για νέο φορολογικό νομοσχέδιο τον Απρίλιο. Ευτυχώς που δεν είναι τον Μάιο, γιατί θα είχε εφαρμογή η λαϊκή ρήση «ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι».
3. Μέσα σε αυτή την οικονομική λαίλαπα αντί να δώσουμε μια φορολογική βοήθεια στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το κύριο στήριγμα της οικονομίας μας, με τους φορολογικούς συντελεστές απλά τις στραγγαλίσαμε.
4. Η αλλαγή των συντελεστών στις Α.Ε. και Ε.Π.Ε. από 20% σε 26% για τα συνολικά κέρδη και από 25% σε 10% για τα διανεμόμενα κέρδη, αποτελεί ένα άκρως αντιαναπτυξιακό μέτρο. Σε καιρούς κρίσης μειώνεις τον φορολογικό συντελεστή στα κέρδη και αυξάνεις τον φορολογικό συντελεστή στα διανεμόμενα. Με αυτό τον τρόπο βοηθάς ταμειακά τις εταιρείες ώστε να μην υποστούν οικονομική αφαίμαξη από την μία και αποθαρρύνεις τους μετόχους να πάρουν τα κέρδη, ώστε αυτά να επανεκπεμφθούν στις επιχειρήσεις.
5. Αρκετές αδικίες στη φορολογία των φυσικών προσώπων, σε ό,τι αφορά μισθωτούς - συνταξιούχους και νέους αυτοαπασχολούμενους.
Από τον Αύγουστο του 2012, πρώτο μήνα πληρωμής των δόσεων του φόρου εισοδήματος, κάθε μήνα έχουμε περίπου 1 δις αύξηση των ληξιπρόθεσμων. Παρόλο όμως το φιάσκο του προηγούμενου φορολογικού, με τους αυξημένους φόρους στους πολίτες, φόρους που δεν μπορούν να πληρωθούν, το οικονομικό επιτελείο συνεχίζει την ίδια τακτική και αυξάνει την φορολογία τους. Αλήθεια ποιο θα είναι το αποτέλεσμα; Το κράτος θέλει να μαζέψει χρήματα ή απλά να εγγράφει έσοδα που δεν θα εισπράξει ποτέ;
Και δεν είναι μόνο αυτό. Για παράδειγμα, η αύξηση του φόρου στα τσιγάρα και τα ποτά, οδήγησε στην άνθηση του λαθρεμπόριου. Η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, οδήγησε σε μικρότερα έσοδα από πέρυσι, στο ίδιο χρονικό διάστημα, και στην δημιουργία δύο τεράστιων προβλημάτων. Ενός κοινωνικού, με οικογένειες να κρυώνουν και ενός περιβαλλοντικού προβλήματος, με το νέφος των μικροσωματιδίων πάνω από τα κεφάλια μας και μέσα στα πνευμόνια μας. Πίσω βέβαια από αυτά έρχεται και ένα μεγαλύτερο κόστος για το κράτος που είναι αυτό της υγειονομικής περίθαλψης και των εξόδων που θα πληρώσει το δημόσιο για τα υγειονομικά προβλήματα που θα δημιουργηθούν σε βάθος χρόνου.
Αντί μέτρων για την φοροδιαφυγή, μέτρα υπέρ της φοροδιαφυγής
Στον φορολογικό νόμο περιμέναμε μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Πήγαν και αυτά στις καλένδες και πιο συγκεκριμένα τον Απρίλιο. Όμως το οικονομικό επιτελείο έκανε καλή δουλειά ώστε να ωθήσει τους φορολογούμενους στην φοροδιαφυγή.
Η μη έκπτωση του ενοικίου, έστω και από τις αποδείξεις, μπορεί να οδηγήσει σε συνδιαλλαγή μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών, ώστε και οι δύο να βγουν «κερδισμένοι». Μείωση του ενοικίου 50 ευρώ στην πράξη και 100 ευρώ φορολογικά.
Μέχρι σήμερα συνδιαλλαγή γινόταν με τον ΦΠΑ. Τώρα με τους νέους συντελεστές φορολογίας εισοδήματος, αυτή μπορεί να επεκταθεί, αφού ο επιτηδευματίας θα έχει κέρδος και από τον ΦΠΑ και από το εισόδημα. Η περικοπή των φοροαπαλλαγών θα οδηγήσει, με την οικονομική κρίση που υπάρχει, στην απώλεια φόρου λόγω της συνδιαλλαγής αυτής, αφού ο φορολογούμενος θα προτιμήσει να πετύχει «καλύτερη τιμή» από το να πάρει απόδειξη που δεν θα του είναι χρήσιμη.
Μέχρι σήμερα προσπαθούσαμε να εντοπίσουμε τους χώρους φοροδιαφυγής και να βρούμε τρόπους που θα αναγκάσουμε τους υπηρετούντες αυτούς τους χώρους να κόβουν αποδείξεις και να πληρώνουν ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος. Φαίνεται ότι ξαφνικά αποκτήσαμε τέτοιο ελεγκτικό μηχανισμό, που δεν έχουμε ανάγκη αυτούς τους τρόπους.
Απ. Αλωνιάτης


ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
· Θέματα αναπροσαρμογής αξίας ακινήτων
Γ. Κορομηλάς
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
ΠΟΛ.1002/2012: Προθεσμία παραμονής για χρησιμοποίηση της εφαρμογής ηλεκτρονικής υποβολής του Ε9 ετών 2011 και 2012
1001237/Δ13/2013: Διαγραφή του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ) έτους 2011, που έχει βεβαιωθεί σε μη υπόχρεο πρόσωπο
ΠΟΛ.1006/2013: Η ζημία που υφίσταται επιχείρηση λόγω ληστείας ή κλοπής εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδά της, κατά την διαχειριστική περίοδο στην οποία έλαβε χώρα το ζημιογόνο γεγονός
ΠΟΛ.1211/2012: Καθορισμός δείγματος ελέγχου των εταιρειών που έχουν ελεγχθεί από νόμιμους ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία των οποίων η διαχειριστική περίοδος έληξε έως και 31.3.2012 και λοιπά θέματα ελέγχου των υποθέσεων αυτών
ΠΟΛ.1007/2013: Οδηγίες και διευκρινίσεις για την προθεσμία άσκησης προσφυγής
ΠΟΛ.1218/2012: Χορήγηση απόρρητων στοιχείων από τις ΔΟΥ σε ενδιαφερόμενους ιδιώτες με έννομο συμφέρον
ΠΟΛ.1221/2012: Αναβάθμιση λογισμικών υποστήριξης των φορολογικών μηχανισμών (ΕΑΦΔΣΣ)

Διπλό σαφάρι τον Φεβρουάριο για τους ιδιοκτήτες Ι.Χ.


Διπλό σαφάρι τον Φεβρουάριο για τους ιδιοκτήτες Ι.Χ.
Του Στέφανος Κυρίτση

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων ξεκινάει από τον Φεβρουάριο διπλό σαφάρι. Στον ρόλο του… θηράματος οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. που είτε δεν έχουν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας του 2013 είτε κυκλοφορούν τα οχήματά τους ανασφάλιστα. Ζητούμενο για τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων είναι να συνταχθεί λίστα των παραβατών (άλλη μία λίστα), η οποία, αφού ελεγχθεί –καθώς στα αρχεία της εφορίας εξακολουθούν να υπάρχουν και ανύπαρκτα αυτοκίνητα που εμφανίζονται ως «ενεργά»– θα διοχετευτεί και στην αστυνομία. 
Ο λόγος; Τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα αλλά και τα οχήματα για τα οποία δεν έχει καταβληθεί το τέλος κυκλοφορίας έχουν αρμοδιότητα να τα κυνηγούν πλέον τόσο οι αστυνομικοί όσο και άντρες της Τροχαίας. 
Οι οδηγοί που δεν κατέβαλαν τα τέλη μέχρι τις 8 Ιανουαρίου (τελευταία προθεσμία πληρωμής για τα τέλη του 2013) αντιμετωπίζουν πλέον τον κίνδυνο να χάσουν και την άδεια κυκλοφορίας και το δίπλωμα οδήγησης, καθώς αυτό υπαγορεύει ο καινούργιος νόμος. 
 
Η νέα αυτή ποινή αναμένεται να λειτουργήσει και ως μοχλός πίεσης προς τους οδηγούς που δεν πλήρωσαν τα τέλη. Ο αριθμός τους εκτιμάται σε 30.000 περίπου, αν και τα τελικά στοιχεία θα είναι διαθέσιμα τον Φεβρουάριο, όταν και θα ολοκληρωθούν οι σχετικές διασταυρώσεις. Για να γίνει αυτό θα πρέπει: 
Να αναζητηθεί στο μητρώο αυτοκινήτων που διατηρείται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων ποια είναι τα οχήματα για τα οποία δεν καταβλήθηκαν τέλη κυκλοφορίας. 
Να εξαιρεθούν τα οχήματα για τα οποία έγινε κατάθεση πινακίδων (ο αριθμός τους εκτιμάται σε 100.000 περίπου). 
Να αναζητηθούν οχήματα τα οποία έχουν καταστραφεί. 
Με το που θα προκύψει η τελική λίστα, θα αποσταλεί και στην αστυνομία, ενώ οι οδηγοί θα ειδοποιηθούν με γραπτή επιστολή για την οφειλή τους. Το κίνητρο για να προσέλθει κάποιος να πληρώσει, έστω και εκπρόθεσμα, είναι ότι θα γλιτώσει τον κίνδυνο να τον σταματήσουν στον δρόμο και να χάσει άδεια και δίπλωμα. Εννοείται ότι ο παραλήπτης της επιστολής θα πληρώσει τα τέλη εις διπλούν. Ετσι, ανάλογα με τον κυβισμό του αυτοκινήτου, οι παραβάτες θα κληθούν να καταβάλλουν: 
240 ευρώ για Ι.Χ. από 786 έως 1.071 κυβικά. 
270 ευρώ για Ι.Χ. από 1.072 έως 1.357 κυβικά. 
480 ευρώ για Ι.Χ. από 1.358 έως 1.548 κυβικά. 
530 ευρώ για Ι.Χ. από 1.549 έως 1.738 κυβικά. 
600 ευρώ για Ι.Χ. από 1.739 έως 1.928 κυβικά. 
Για τα Ι.Χ. μεγαλύτερου κυβισμού τα ποσά των τελών μαζί με τα πρόστιμα εκτοξεύονται σε δυσθεώρητα ύψη, καθώς ένα δίλιτρο (1.929 έως 2.357 κυβικά) πληρώνει 1.320 ευρώ, ενώ για ένα αυτοκίνητο 2.500 κυβικών ο λογαριασμός ανεβαίνει στα 1.760 ευρώ. 
Αυτοκίνητα 3.000-4.000 κυβικών θα πρέπει να πληρώσουν 2.200 ευρώ μαζί με το πρόστιμο, ενώ για αυτοκίνητα ακόμη μεγαλύτερου κυβισμού ο λογαριασμός ανεβαίνει στα 2.640 ευρώ. 
 
Το δεύτερο «χτύπημα» θα έχει να κάνει με τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα. Από ηλεκτρονικές διασταυρώσεις των αρχείων που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων με τα αρχεία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών θα προκύψουν τα αυτοκίνητα που αν και έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας, εμφανίζονται ως ανασφάλιστα. 
Οι οδηγοί θα κληθούν να ασφαλίσουν άμεσα τα Ι.Χ. τους (ενδεχομένως πληρώνοντας και κάποιο πρόστιμο), για να αποφύγουν τις αυστηρότερες συνέπειες που προβλέπει ο νόμος. 

Σε… ανοικτή γραμμή τράπεζες και εφορίες


Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2013 07:58

Σε… ανοικτή γραμμή τράπεζες και εφορίες

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)
Σε… ανοικτή γραμμή τράπεζες και εφορίες
Την προσεχή Δευτέρα, λήγει η προθεσμία που δόθηκε στις τράπεζες να εκχωρήσουν στο υπουργείο Οικονομικών όλα τα στοιχεία για τις τραπεζικές συναλλαγές που πραγματοποίησαν 5,5 εκατομμύρια πολίτες κατά τη διάρκεια του 2011 ενώ μέχρι τον Μάρτιο, θα ακολουθήσει μαζική αποστολή δεδομένων και για τις συναλλαγές του 2012.
Γράφει:  
Όταν λέμε συναλλαγές, εννοούμε όλες τις συναλλαγές. Το υπουργείο Οικονομικών δια της αρμόδιας Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, θα πληροφορηθεί ποιοι έχουν καταθέσεις και πόσο τις αύξησαν ή τις μείωσαν, ποιοι έχουν δάνεια και πως τα εξυπηρετούν, ποιοι έχουν αμοιβαία κεφάλαια και τραπεζικές θυρίδες.
Για την μαζική αποστολή δεδομένων, το υπουργείο Οικονομικών, δεν θα φανεί… αχάριστο. Ολοένα και περισσότερες δουλειές που σήμερα πραγματοποιούνταν μόνο στις δημόσιες υπηρεσίες, θα εκχωρηθούν στις τράπεζες. Έτσι, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα βάζουν πλέον στα υποκαταστήματά τους, το σύνολο των φορολογουμένων, δηλαδή το σύνολο των πολιτών αυτής της χώρας. Ποιες είναι οι νέες δουλειές που ανοίγουν για τις τράπεζες;
1.      Όλες οι πληρωμές. Μετά τα τέλη κυκλοφορίας και την πληρωμή του φόρου εισοδήματος, οι τράπεζες θα αναλάβουν να διεκπεραιώνουν και την πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών (κάτι που μέχρι σήμερα γινόταν μόνο μέσω εφοριών όπως επίσης και η καταβολή των δόσεων από όσους έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση) αλλά και την έκδοση παραβόλων (σ.σ για την ακρίβεια σχεδιάζεται όλα τα παράβολα να εκδίδονται ηλεκτρονικά και να εξοφλούνται μέσω τράπεζας). Σχεδιάζεται, από τον Ιούλιο και μετά, όλες οι πληρωμές που μέχρι τώρα γίνονταν στις εφορίες, να περάσουν καθολικά στις τράπεζες και τα ταμεία των εφοριών να κλείσουν.
2.      Ολοένα και περισσότερες συναλλαγές. Κατεβάζοντας το όριο των συναλλαγών το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικού συστήματος (πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες κλπ) οι πολίτες θα υποχρεωθούν να κάνουν χρήση των τραπεζικών υπηρεσιών για να αγοράσουν.
3.      Ολοένα και περισσότεροι επαγγελματικοί λογαριασμοί. Σχεδιάζεται ο ΦΠΑ να μην καταβάλλεται αυτομάτως από τον πελάτη στον προμηθευτή αλλά να περνάει μέσα από επαγγελματικούς λογαριασμούς. Με αυτό τον τρόπο, οι τράπεζες θα έχουν πλέον εικόνα για τα οικονομικά μεγέθη των πελατών τους καθώς από τον ΦΠΑ προκύπτει ουσιαστικά η αξία του τιμολογίου.

http://fmvoice.eu/index.php/2012-09-12-05-20-12/financial-news/2012-09-12-05-21-54/item/52658-%CF%83%CE%B5-%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CF%84%CE%AE-%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%AE-%CF%84%CF%81%CE%AC%CF%80%CE%B5%CE%B6%CE%B5%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%B5%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B5%CF%82

Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφοράς τις επόμενες τρεις ημέρες


Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφορά τις επόμενες τρεις ημέρες

Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφοράς τις επόμενες τρεις ημέρες

19.01.2013 22:04
Κλιμακώνεται το απεργιακό μέτωπο στις συγκοινωνίες, αφού οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής τροχιάς -ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, μετρό και τραμ- αποφάσισαν στάσεις εργασίας για τη Δευτέρα και Τρίτη,21 και 22 Ιανουαρίου. Παράλληλα, την Κυριακή και για τέταρτη συνεχόμενη ημέρα οι συρμοί του Μετρό θα παραμείνουν ακινητοποιημένοι.
Συγκεκριμένα, τα Σωματεία εργαζομένων στη ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. (ΗΣΑΠ, Μετρό, Τραμ), σε κοινή σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου και με τη συμμετοχή του Προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών , Θανάση Λεβέντη, καθώς και του Ανριπροέδρου της ΠΕΠΕ Κωνσταντίνο Γενιδούνια, αποφάσισαν :
  • Τη Δευτέρα, 21/1/2013, ηλεκτρικός, μετρό και τραμ θα λειτουργήσουν από τις 08:00 π.μ. έως τις 16:00.
  • Την Τρίτη 22/1/2013, στάση εργασίας σε ηλεκτρικό, μετρό και τραμ από τις 12:00 έως τις 16:00.
Παράλληλα, την Τρίτη, στις 11 το πρωί, θα πραγματοποιηθεί εκ νέου κοινή σύσκεψη όλων των Σωματείων των εργαζομένων στις Συγκοινωνίες ,προκειμένου να αποφασίσουν το συντονισμό της δράσης τους.


Πηγή: Πώς θα κινηθούν τα μέσα μεταφοράς τις επόμενες τρεις ημέρες | iefimerida.grhttp://www.iefimerida.gr/node/86678#ixzz2ISIOBr63

«Μυρίζει» νέα μέτρα και λιτότητα η έκθεση του ΔΝΤ


«Μυρίζει» νέα μέτρα και λιτότητα η έκθεση του ΔΝΤ

«Μυρίζει» νέα μέτρα και λιτότητα η έκθεση του ΔΝΤ

19.01.2013 20:54
Τυπική διαδικασία χαρακτηρίζεται από Ευρωπαίους και Έλληνες αξιωματούχους η συνεδρίαση του EUROGROUP τη Δευτέρα, καθώς θεωρείται δεδομένη η εκταμίευση της δόσης των 9,2 δισ ευρώ.
Ωστόσο, όπως προκύπτει από την Έκθεση αξιολόγησης του ΔΝΤ, αλλά και από τις δηλώσεις της Κριστίν Λαγκάρντ και του Πόλ Τόμσεν, ο δρόμος που οδηγεί στις επόμενες δόσεις, είναι στρωμένος με αγκάθια, με δεδομένο ότι ήδη διαφαίνεται η πρόθεση της Τρόικας να πιέσει για περαιτέρω αλλαγές στο εργασιακό, για νέα δημοσιονομικά μέτρα, ακόμα και για απολύσεις στο Δημόσιο.
Ακόμα και αν εφαρμοστεί κατά γράμμα το Πρόγραμμα, χωρίς να επαληθευθούν οι κίνδυνοι που αναδεικνύει το ίδιο το ΔΝΤ, υπάρχει πάντα ο "σκόπελος" των μέτρων που πρέπει να εξειδικευτούν τον Αύγουστο και αφορούν στη διετία 2015- 2016. Όπως διαβεβαιώνει ο υπουργός Οικονομικών δεν πρόκειται να γίνουν νέες περικοπές μισθών και συντάξεων και το όποιο δημοσιονομικό "κενό" θα καλυφθεί με πόρους από το πεδίο της φοροδιαφυγής και από τα μέτρα εκσυγχρονισμού του Κράτους.
Δύσπεπτη η συνταγή του ΔΝΤ
Ωστόσο η "συνταγή" που προτείνει το ΔΝΤ δεν χαρακτηρίζεται "εύπεπτη" παρά το ότι δεν αναφέρεται σε νέες μειώσεις αποδοχών. Ειδικότερα, η "συνταγή" του Ταμείου προβλέπει τη παράταση μέτρων που λήγουν όπως της εισφοράς αλληλεγγύης και μετά το 2015, η διεύρυνση της βάσης εφαρμογής των μέτρων, η εξοικονόμηση πόρων από μακροχρόνιες διαρθρωτικές αλλαγές, η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων στο σύστημα κοινωνικών επιδομάτων.
Ορθάνοικτο σε κάθε περίπτωση είναι το ύψος αυτών των μέτρων, καθώς όλα θα εξαρτηθούν από τις προοπτικές της ανάκαμψης αλλά και από τις δημοσιονομικές επιδόσεις των επόμενων μηνών.
Ζητάει απολύσεις το ΔΝΤ
Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο, εάν τα πράγματα πάνε καλύτερα από τις έως τώρα προβλέψεις- όπως έγινε το 2012- τότε ενδεχομένως να μην υπάρξει δημοσιονομικό "κενό". Θα πρέπει να σημειωθεί, όμως, ότι ενώ στο Μεσοπρόθεσμο που ψηφίστηκε πρόσφατα προβλέπονταν αδιευκρίνιστα μέτρα 2,8 δισ ευρώ, τελικά μέσα σε ένα δίμηνο φτάσαμε στα 3,9 δισ ευρώ.
Από εκεί και πέρα, η κυβέρνηση καλείται ξεπεράσει με "χειρουργικούς" χειρισμούς το θέμα των απολύσεων στο Δημόσιο, όπως επίσης την απαίτηση του ΔΝΤ για τη πλήρη κατάργηση των μισθολογικών ωριμάνσεων στον ιδιωτικό τομέα, παρά το ότι επί της ουσίας είναι "παγωμένες" επ' αόριστον. Ειδικά όσον αφορά στο Δημόσιο, το ΔΝΤ επισημαίνει ότι υπάρχει δέσμευση της κυβέρνησης να θέσει σε διαθεσιμότητα 27.000 υπαλλήλους, συμπληρώνοντας ότι οι 2.000 με τους οποίους έγινε η αρχή ως προαπαιτούμενο για τη δόση του Δεκεμβρίου, απέχουν από την αρχική δέσμευση για 15.000 υπαλλήλους σε εφεδρεία. Με αυτό το δεδομένο, το Ταμείο επισημαίνει ότι αναγκαίο να τεθούν στόχοι για απολύσεις.
Πρόβλημα η φοροδιαφυγή
"Αγκάθι" χαρακτηρίζεται και το πρόβλημα της αναποτελεσματικότητας στην είσπραξη φόρων και οφειλών, πρόβλημα που μπορεί να διογκωθεί λόγω των καθυστερήσεων που παρατηρούνται στο νομοσχέδιο για το νέο ποινολόγιο της εφορίας. Σε κάθε περίπτωση, το Ταμείο ζητά την ενίσχυση της αυτονομίας της φορολογικής διοίκησης έναντι των πολιτικών παρεμβάσεων, τη κάλυψη της έλλειψης προσωπικού στις Μονάδες Φορολογούμενων υψηλού εισοδήματος- μεγάλης περιουσίας καθώς και στη Μονάδα είσπραξης οφειλών, την υιοθέτηση αυστηρών κριτηρίων για προσλήψεις, απολύσεις και εναλλαγή των ελεγκτών, τη μετακίνηση του προσωπικού που δεν θα καλύψει τους ελεγκτικούς στόχους έως το Σεπτέμβριο.


Πηγή: «Μυρίζει» νέα μέτρα και λιτότητα η έκθεση του ΔΝΤ | iefimerida.grhttp://www.iefimerida.gr/node/86674#ixzz2ISGos7Za

ΟΙ ΠΑΓΙΔΕΣ Ποιες αποδείξεις μετρούν φέτος: Αναλυτικός Οδηγός για μισθωτούς και συνταξιούχους


ΟΙ ΠΑΓΙΔΕΣ

Ποιες αποδείξεις μετρούν φέτος: Αναλυτικός Οδηγός για μισθωτούς και συνταξιούχους

Ποιες αποδείξεις μετρούν φέτος: Αναλυτικός Οδηγός για μισθωτούς και συνταξιούχους
Ρεπορτάζ Κώστας Τσαχάκης
Σε... κυνήγι αποδείξεων, με πολλές όμως «παγίδες», θα αποδυθούν και εντός του τρέχοντος έτους οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι. Αν δεν προσέξουν και δεν συλλέξουν τις αποδείξεις που «μετρούν» στην Εφορία, θα κληθούν να πληρώσουν έξτρα φόρο 22% στη διαφορά που προκύπτει μεταξύ των αποδείξεων που απαιτούνται και αυτών που τελικά συγκεντρώθηκαν.
Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο δεν έγινε μόνο πιο αυστηρό το μέτρο, αλλά επήλθαν και πολλές αλλαγές αναφορικά με το ποιες αποδείξεις δέχεται και ποιες όχι η Εφορία.
Ετσι όπως φαίνεται και στην πλήρη λίστα με τις «χρήσιμες» και τις «άχρηστες» αποδείξεις φέτος δεν «μετρούν» οι αποδείξεις που αφορούν σε δαπάνες για το πετρέλαιο θέρμανσης, το φυσικό αέριο και τις υπηρεσίες κοινοχρήστων, τις οποίες δεχόταν μέχρι και το 2012 η Εφορία.
Πρόκειται για δαπάνες που απορροφούν μεγάλο μέρος του ετήσιου οικογενειακού προϋπολογισμού.
Εξάλλου δεν θα περνάνε στην Εφορία οι αποδείξεις του ενοικίου που πληρώνει ο φορολογούμενος για την κύρια κατοικία του και τα παιδιά που σπουδάζουν σε άλλη πόλη, κάθε είδους ασφάλιστρα και η αγορά φωτοβολταϊκών συστημάτων.
Επίσης, στην ίδια κατηγορία ανήκουν (όπως και πέρυσι) οι αποδείξεις για ηλεκτρικό ρεύμα και ύδρευση.
Στις αποδείξεις που πρέπει να μαζεύουν από φέτος οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι για να καλύψουν το 25% των συνολικών ετήσιων αποδοχών τους μέχρι του ποσού των 42.000 ευρώ προστέθηκαν κι αυτές που αφορούν σε δαπάνες για δίδακτρα φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων μαθημάτων. Προστέθηκαν επίσης και οι αποδείξεις για δαπάνες αγοράς αγαθών ή λήψης υπηρεσιών που πραγματοποιούνται σε άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Πιο αναλυτικά, με τη νέα ρύθμιση για τη συλλογή αποδείξεων αλλάζουν τα ακόλουθα:
Η υποχρέωση της συλλογής αποδείξεων δαπανών συνολικής αξίας μέχρι 25% του συνολικού ετήσιου εισοδήματος εξακολουθεί να ισχύει και το 2013, αλλά μόνο για τα εισοδήματα που προέρχονται από μισθωτές υπηρεσίες (μισθούς, συντάξεις κ.λπ.) και δεν υπερβαίνουν τις 42.000 ευρώ. Για τους πολίτες με ετήσια εισοδήματα υψηλότερα των 42.000 ευρώ προβλέπεται η υποχρέωση συλλογής αποδείξεων συνολικής αξίας 10.500 ευρώ (ποσό δηλαδή ίσο με το 25% των 42.000 ευρώ).
Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων δεν καλύπτεται από τον φορολογούμενο θα επιβάλλεται πρόσθετος φόρος, ο οποίος θα υπολογίζεται με συντελεστή 22% επί του «ακάλυπτου» ποσού, δηλαδή με τον κατώτατο συντελεστή της νέας κλίμακας φόρου για τους μισθούς και τις συντάξεις.
Για παράδειγμα, μισθωτός με ετήσιο εισόδημα 30.000 ευρώ θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις συνολικού ύψους 7.500 ευρώ. Στην περίπτωση που συλλέξει λιγότερες αποδείξεις, για παράδειγμα 5.500 ευρώ, τότε στη διαφορά που προκύπτει μεταξύ των αποδείξεων που απαιτούνται και αυτών που συγκεντρώθηκαν, δηλαδή στο ποσό των 2.00 ευρώ, θα επιβληθεί «ποινή» 22%. Θα πληρώσει έξτρα φόρο 440 ευρώ (2.000 Χ 22%).
Η φορολογική «ποινή» η οποία θα επιβάλλεται σε όσους δεν μαζεύουν το απαιτούμενο ποσό αποδείξεων ανεβαίνει από το 10% για το 2012 στο 22%.
Το μέτρο ισχύει μόνο για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους, ενώ οι υπόλοιποι φορολογούμενοι, δηλαδή ελεύθεροι επαγγελματίες, εισοδηματίες, αγρότες, εμποροβιοτέχνες, δεν έχουν πλέον καμία υποχρέωση να ζητούν και να μαζεύουν αποδείξεις.
8+1 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΠΟΔΕΙΞΕΩΝ ΠΟΥ «ΜΕΤΡΟΥΝ» ΦΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ
1 Διατροφή - ποτά
Oλα τα τρόφιμα
Μη αλκοολούχα ποτά
Kαφές
Τσάι
Kακάο
Αναψυκτικά
Μεταλλικό νερό
Χυμοί
Αλκοολούχα ποτά, καπνός
Kρασιά
Μπίρες
Ούζο
Ουίσκι
Βότκα
Τσιγάρα
Πούρα
2 Ενδυση - Υπόδηση
Υφάσματα
Ρούχα
Αξεσουάρ ένδυσης
Παπούτσια
Επιδιορθώσεις υποδημάτων
Μεταποίηση ρούχων
Καθαρισμός ενδυμάτων
3 Είδη νοικοκυριού
Επιπλα
Φωτιστικά
Διακοσμητικά
Χαλιά - μοκέτες
Υφάσματα κουρτίνας
Ριχτάρια
Στρώμα
Μαξιλάρια
Σεντόνια
Κουβέρτες
Ηλεκτρικές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες, φούρνοι, κλιματιστικά και θερμάστρες)
Μικρές οικιακές συσκευές
Επισκευή ηλεκτρικών συσκευών
Πιάτα - μαχαιροπήρουνα
Υαλικά
Σκεύη κουζίνας
Εργαλεία
Είδη κηπουρικής
Εξαρτήματα (π.χ. λαμπτήρες, μπαταρίες)
Είδη καθαρισμού
Οικιακές υπηρεσίες (οικιακή βοηθός, φύλαξη παιδιών στο σπίτι)
Φύλαξη και καθαρισμός χαλιών
4 Επισκευή και συντήρηση κατοικίας
Υλικά οικοδομής (π.χ. χρώματα στόκος)
Εργασίες υδραυλικού
Εργασίες ηλεκτρολόγου
Κλειδαράς
Εργασίες ελαιοχρωματιστή
5 Μεταφορές
Ανταλλακτικά αυτοκινήτου
Ελαστικά
Λιπαντικά
Πυροσβεστήρας
Καύσιμα.
Σέρβις αυτοκινήτου - μοτοσικλέτας.
Πλύσιμο αυτοκινήτου.
Βαφή αυτοκινήτου
Βουλκανιζατέρ
Μίσθωση ταξί
Μεταφορές πραγμάτων
6 Εκπαίδευση
Δίδακτρα νηπιαγωγείου - δημοτικού
Δίδακτρα γυμνασίου - λυκείου
Δίδακτρα φροντιστηρίων ξένων γλωσσών
7 Αναψυχή - Πολιτιστικές δραστηριότητες
Ράδιο CD
Τηλεοράσεις
Δορυφορική κεραία
Αποκωδικοποιητής
Συσκευή GPS
Ψηφιακή κορνίζα
Φωτογραφική μηχανή
Βιντεοκάμερες
Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές
Μέσα εγγραφής ήχου - εικόνας
Επισκευές συσκευών
Μουσικά όργανα
Μεγάλα είδη αναψυχής (εξωλέμβια μηχανή, γουίντ - σέρφινγκ)
Ηλεκτρονικά παιχνίδια
Παιχνίδια (κούκλες, ποδήλατα, παζλ)
Είδη άθλησης
Ανθη
Τροφές και είδη για κατοικίδια ζώα
Κτηνιατρικές υπηρεσίες
Εισιτήρια αθλητικών δραστηριοτήτων (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κ.ά.)
Γυμναστήρια
Σχολές χορού
Ωδεία
Μαθήματα ποδοσφαίρου - μπάσκετ
Μαθήματα κολύμβησης
Λούνα παρκ
Internet Cafe
Κινηματογράφος
Θέατρα
Μουσεία
Εκτυπώσεις φωτογραφίας
Ενοικίαση DVD
Βιβλία
Εφημερίδες
Περιοδικά
Γραφική ύλη
Σχολικά είδη
Πακέτο διακοπών
8 Εστιατόρια, καφέ, ξενοδοχεία
Εστιατόρια
Ταβέρνες
Ζαχαροπλαστεία
Καφενεία
Μπαρ
Νυχτερινά κέντρα
Εξοδα ξενοδοχείων
9 Διάφορα αγαθά, υπηρεσίες
Κουρεία - κομμωτήρια
Ηλεκτρική ξυριστική μηχανή
Πιστολάκι μαλλιών
Είδη ατομικής φροντίδας
Κοσμήματα - ρολόγια
Είδη ταξιδιού .
Είδη καπνιστού
Παιδικό καροτσάκι
Παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου
Βρεφονηπιακοί σταθμοί
Οίκοι ευγηρίας
Βοήθεια ηλικιωμένων στο σπίτι
Τραπεζικές υπηρεσίες
Υπηρεσίες χρηματιστών
Υπηρεσίες συμβούλων φορολογίας
Δικηγόροι
Εξοδα θρησκευτικών τελετών (κηδείες)
Υπηρεσίες μεσιτικών γραφείων
Αγγελίες σε εφημερίδες
Φωτοτυπίες
Ποιες αποδειξεις δεν «ΜΕΤΡΟΥΝ»
Στέγαση
Ενοίκια κατοικιών
Υδρευση - Αποχέτευση
Δημοτικά τέλη
Υπηρεσίες κοινοχρήστων
Συντήρηση ανελκυστήρα
Κηπουρός
Καθαρισμός πολυκατοικίας
Απόφραξη κεντρικής αποχέτευσης
Συντήρηση καυστήρα
Ηλεκτρικό ρεύμα
Υγραέριο - Φυσικό αέριο
Πετρέλαιο Θέρμανσης
Κάρβουνα - καυσόξυλα
Υγεία
Φάρμακα
Φαρμακευτικά προϊόντα (π.χ. θερμόμετρο, οινόπνευμα)
Θεραπευτικές συσκευές (π.χ. ακουστικά βαρηκοΐας, συσκευή μέτρ. ζαχάρου, πιεσόμετρο)
Ιατρικές υπηρεσίες
Οδοντιατρικές υπηρεσίες
Φυσιοθεραπεία
Μικροβιολογική εξέταση
Ακτινογραφία
Υπέρηχος
Τεστ ΠΑΠ - Μαστογραφία
Νοσοκομειακή περίθαλψη
Αποκλειστική νοσοκόμα
Μεταφορές - Επικοινωνίες
Αγορά αυτοκινήτων
Αγορά μοτοσικλετών
Αγορά σκαφών αναψυχής
Τέλη κυκλοφορίας
Διόδια
Εισιτήρια σε τρένα, αεροπλάνα, πλοία αστικές συγκοινωνίες
Ταχυδρομικές υπηρεσίες (δημόσιες και ιδιωτικές)
Σταθερή τηλεφωνία
Κινητή τηλεφωνία
Πρόσβαση στο διαδίκτυο
Εισφορά σε ΕΡΤ
Συνδρομητική τηλεόραση
Αλλες υπηρεσίες
Δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων
Ασφάλιση κατοικίας
Ασφάλιση υγείας
Ασφάλιστρα αυτοκινήτου - δικύκλων
Αλλες ασφαλίσεις
Φωτοβολταϊκά
Ελεύθεροι επαγγελματίες, εισοδηματίες, αγρότες, εμποροβιοτέχνες δεν έχουν πλέον καμία υποχρέωση να ζητούν και να μαζεύουν αποδείξεις


Το 22%, κίνητρο για συλλογή των αποδείξεων

Ρεπορτάζ Κώστας Τσαχάκης
Ισχυρότατο κίνητρο έχουν εφέτος μισθωτοί και συνταξιούχοι να ζητούν αποδείξεις. Κι αυτό γιατί το «πέναλτι» 22% που θα κληθούν να πληρώσουν αν συλλέξουν λιγότερες από τις απαιτούμενες αποδείξεις είναι πλέον πολύ υψηλότερο από τον ΦΠΑ που επιβάλλεται σε αγαθά και υπηρεσίες.
Ειδικότερα, σε κάθε προϊόν που ενσωματώνει ΦΠΑ ύψους 23%, ο φόρος αντιπροσωπεύει το 18,7% της συνολικής αξίας που αναγράφεται στην απόδειξη.
Δηλαδή, σε μια απόδειξη συνολικής αξίας 615 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 23%, τα 115 ευρώ είναι ο ΦΠΑ και τα υπόλοιπα 500 ευρώ είναι η καθαρή αξία του αγαθού ή της υπηρεσίας.
Ομως, τα 115 ευρώ του ΦΠΑ αντιστοιχούν στο 18,7% της συνολικής αξίας της απόδειξης των 615 ευρώ.
Αρα, συμφέρει τον φορολογούμενο να ζητήσει απόδειξη και να πληρώσει ΦΠΑ 23%, ο οποίος όμως αντιπροσωπεύει το 18,7% της συνολικής δαπάνης του, καθώς με την έκδοση της απόδειξης θα πληρώσει μεν φόρο 115 ευρώ, αλλά με την καταχώριση της απόδειξης στη φορολογική του δήλωση θα γλιτώσει πρόσθετο φόρο 22% επί της συγκεκριμένης δαπάνης.
Το 22% των 615 ευρώ είναι 135,3 ευρώ.
Το κέρδος του στην περίπτωση αυτή είναι 20,3 ευρώ, ποσό που θα αυξάνεται όσο περισσότερες αγορές κάνει κάθε νοικοκυριό.
Το αποτέλεσμα είναι πως σε κάθε περίπτωση ο μισθωτός ή ο συνταξιούχος που θα λαμβάνει απόδειξη θα πληρώνει ΦΠΑ που θα αντιστοιχεί στο 18,7% της συνολικής αξίας της, αλλά θα γλιτώνει φόρο που θα αντιστοιχεί στο 22% της αξίας της.
Και βέβαια ακόμη πιο συμφέρουσα θα είναι πλέον η συλλογή αποδείξεων στις οποίες η συνολική αξία ενσωματώνει ΦΠΑ 13% (αγορές τροφίμων από λαϊκές αγορές κ.λπ.). Στις περιπτώσεις αυτές, ο ΦΠΑ που θα πληρώνει ο φορολογούμενος θα αντιστοιχεί στο 11,5% της συνολικής αξίας της απόδειξης, ενώ ο φόρος που θα γλιτώνει θα ανέρχεται στο 22%.
Επίσης, με το νέο σύστημα που ισχύει για το 2013 ευνοούνται όσοι μισθωτοί και συνταξιούχοι έχουν εισοδήματα κι από άλλες πηγές (ενοίκια, επιχειρήσεις, γεωργικές εκμεταλλεύσεις κ.λπ.), καθώς θα χρειαστεί ουσιαστικά να μαζέψουν αποδείξεις αξίας μικρότερης του 25% του συνολικού τους εισοδήματος, δεδομένου ότι η υποχρέωση για το 25% ισχύει μόνο ως προς το εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες.
Η υποχρέωση συγκέντρωσης αποδείξεων αξίας μέχρι 25% του συνολικού εισοδήματος ισχύει πλέον για ετήσια ποσά εισοδήματος μέχρι 42.000 ευρώ προερχόμενα μόνο από μισθωτές υπηρεσίες, ενώ μέχρι τώρα προβλεπόταν η υποχρέωση συλλογής αποδείξεων αξίας μέχρι 25% για ετήσια ποσά εισοδήματος μέχρι 60.000 ευρώ προερχόμενα από όλες τις πηγές αθροιστικά (από μισθούς, συντάξεις, ακίνητα, ατομικές επιχειρήσεις, ελευθέρια επαγγέλματα κ.ά.).
Παράδειγμα
Για παράδειγμα, εάν ένας μισθωτός έχει ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ από μισθούς και 10.000 ευρώ από ενοίκια, πρέπει να μαζέψει φέτος αποδείξεις συνολικής αξίας ίσης με το 25% των 20.000 ευρώ, που είναι το εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες. Θα πρέπει, δηλαδή, να συγκεντρώσει παραστατικά ύψους 5.000 ευρώ για να γλιτώσει τον πρόσθετο φόρο του 22%.
Αν είχε διατηρηθεί το σύστημα που ίσχυε για τα εισοδήματα του 2012, θα όφειλε να μαζέψει αποδείξεις αξίας ίσης με το 25% των 30.000 ευρώ, που είναι το συνολικό του εισόδημα, δηλαδή θα έπρεπε να μαζέψει αποδείξεις αξίας 7.500 ευρώ.
ΔΙΑΤΑΞΗ
Δωρεάν... αγορές αν ο πωλητής φοροδιαφύγει
Το δικαίωμα να αποκτούν δωρεάν ρούχα και τρόφιμα ή να απολαμβάνουν κερασμένο τον καφέ και το γεύμα τους έχουν οι καταναλωτές σε περίπτωση που οι επιχειρηματίες δεν τους εκδίδουν αποδείξεις για τις αγορές τους.
Κι αυτό επειδή από το προηγούμενο Σάββατο τέθηκε σε ισχύ η αγορανομική διάταξη, με την οποία οι καταναλωτές δεν υποχρεώνονται να πληρώνουν το αντίτιμο ενός αγαθού ή μιας υπηρεσίας που αγοράζουν όταν οι επιχειρηματίες δεν κόβουν αποδείξεις ή τιμολόγια, αναλόγως.
Την αγορανομική διάταξη εξέδωσε ο αρμόδιος υφυπουργός Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς. Σκοπός του νέου θεσμικού πλαισίου είναι η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Οι επιχειρηματίες είναι υποχρεωμένοι να φέρουν ειδική σήμανση στα καταστήματά τους ή στους τιμοκαταλόγους, ανάλογα με το είδος της εταιρείας, όπου θα πληροφορούν τους καταναλωτές για το δικαίωμα που έχουν να μην πληρώνουν το αντίτιμο αν οι καταστηματάρχες δεν εκδίδουν απόδειξη.