Σελίδες

Παρασκευή 26 Απριλίου 2013

Εγκύκλιος Ι.Κ.Α. αρ. 27/23.4.2013 1. Εφαρμογή των διατάξεων της διαδοχικής ασφάλισης σε σχέση με τις προϋποθέσεις θεμελίωσης και κατοχύρωσης συντ/κου δικαιώματος με τις διατάξεις των νόμων 3863/10 και 4093/12. 2. Αντιμετώπιση πλασματικών χρόνων του άρθρου 40 του Ν. 3996/11 στις προϋποθέσεις αρμοδιότητας στην διαδοχική ασφάλιση


Εγκύκλιος Ι.Κ.Α. αρ. 27/23.4.2013
1. Εφαρμογή των διατάξεων της διαδοχικής ασφάλισης σε σχέση με τις προϋποθέσεις θεμελίωσης και κατοχύρωσης συντ/κου δικαιώματος με τις διατάξεις των νόμων 3863/10 και 4093/12. 2. Αντιμετώπιση πλασματικών χρόνων του άρθρου 40 του Ν. 3996/11 στις προϋποθέσεις αρμοδιότητας στην διαδοχική ασφάλιση

Αθήνα 23 / 04 / 2013
Αριθ. Πρωτ.Σ22 / 6

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
ΕΝΙΑΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΑΣΦ. ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΡΟΧΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Ταχ. Δ/νση: Αγ. Κων/νου 8 (10241)
Πληροφορίες :Μ. Σπυριδάκης
Αριθ. Τηλεφώνου:2105215280-1
FAX: 2105228747
e-mail : diefpar@ika.gr

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ : 27

ΘΕΜΑ : 1. ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΘΕΜΕΛΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗΣ ΣΥΝΤ/ΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ 3863/10 και 4093/12. 2. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 ΤΟΥ Ν. 3996/11 ΣΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ.

ΣΧΕΤ : Tο Φ1500/οικ. 5443/77/21-2-2013 έγγραφο του τμήματος Διαδοχικής Ασφάλισης της Γεν. Γραμ. Κοιν. Ασφάλισης του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.

Μετά την δημοσίευση του Ν. 3863/2010 και των αλλαγών που επήλθαν στην νομοθεσία συνταξιοδότησης λόγω γήρατος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, κυρίως λόγω της αύξησης των χρονικών προϋποθέσεων συνταξιοδότησης και των ορίων ηλικίας των ασφαλισμένων κατά το μεταβατικό διάστημα από 2011 - 2015 αλλά και μετά, προέκυψαν κατά την διαδικασία συνταξιοδότησης με τις διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης, ερωτήματα σχετικά με την κατοχύρωση συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων με βάση τον νέο νόμο και σε σχέση με την συμπλήρωση των προϋποθέσεων αρμοδιότητας σε περιπτώσεις συνταξιοδότησης με διαδοχική ασφάλιση (άρθρο 14 του Ν. 1902/1990 όπως αντικ. από το άρθρο 5 του Ν. 3863/2010).

Τα ερωτήματα προέκυψαν κυρίως στις περιπτώσεις ασφαλισμένων με τελευταίο φορέα ασφάλισης άλλον εκτός του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι οποίοι επιθυμούν να συνταξιοδοτηθούν από το Ίδρυμα με την νομοθεσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σε ηλικία μικρότερη των 60 ετών. Στις περιπτώσεις αυτές, επειδή αρκετοί οργανισμοί δεν προβλέπουν ηλικία συνταξιοδότησης κάτω των 60 ετών (οπότε και δεν διαβιβάζουν την περίπτωση στον προηγούμενο φορέα με τις περισσότερες ημέρες) και επειδή ως γνωστόν στην διαδοχική ασφάλιση η αίτηση για σύνταξη υποβάλλεται στον τελευταίο οργανισμό ασφάλισης, προκειμένου οι ασφαλισμένοι να συνταξιοδοτηθούν πριν το 60ο έτος της ηλικίας τους, επανέρχονται στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, για να συμπληρώσουν τις ελάχιστες προϋποθέσεις αρμοδιότητας (1000-300) επιδιώκοντας να συνταξιοδοτηθούν από αυτό.

Στις περιπτώσεις αυτές, προέκυψαν εύλογα ερωτήματα ως προς το κατά πόσον η συμπλήρωση των προϋποθέσεων αρμοδιότητας το έτος που επιτυγχάνεται, συμπαρασύρει και την κατοχύρωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, δεδομένου και του μεταβατικού σταδίου που προβλέπει ο νόμος 3863/2010 και των διαφορετικών ηλικιών και χρονικών προϋποθέσεων για τα έτη από το 2011 - 2015 λαμβανομένων όμως υπόψη και των διατάξεων του νέου νόμου 4093/12 που εν τω μεταξύ δημοσιεύθηκε και οπωσδήποτε επηρεάζει συνταξιοδοτικά δικαιώματα, τα οποία μέχρι 31/12/2012, δεν έχουν κατοχυρωθεί.

Για τον σκοπό αυτό, η υπηρεσία μας, απευθύνθηκε με σειρά εγγράφων προς το αρμόδιο υπουργείο, αρχής γενομένης με το Γ23/28/22-9-2010 έγγραφό της, με το σχετικό δε έγγραφο, εδόθησαν οι κατευθυντήριες γραμμές , βάσει των οποίων θα κινηθεί η υπηρεσία μας, προκειμένου να δοθεί ορθή, σύννομη και δίκαιη λύση στο εν λόγω ζήτημα και στις αιτήσεις που ήδη εκκρεμούν σε πολλά Yποκαταστήματά μας ανά την Ελλάδα.

Α. Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΘΕΜΕΛΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ.

1. Θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω γήρατος, σημαίνει, ότι έχουν συμπληρωθεί ταυτόχρονα τόσο οι ελάχιστες απαιτούμενες χρονικές προϋποθέσεις όσο και η απαιτούμενη από την νομοθεσία ηλικία. Από την ημερομηνία αυτή και μετά, μπορεί να ασκηθεί το θεμελιωμένο δικαίωμα συνταξιοδότησης και να χορηγηθεί σύνταξη. Στην συνταξιοδότηση με διαδοχική ασφάλιση, την θεμελίωση εξετάζει ο αρμόδιος να απονείμει την σύνταξη οργανισμός σύμφωνα με την διαδικασία του άρθρου 5 του Ν. 3863/2010, προβαίνοντας σε ενοποίηση του χρόνου όλων των φορέων που συμμετέχουν.

2. Κατοχύρωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, σημαίνει ότι οι ασφαλισμένοι, έχουν την δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν με τις προϋποθέσεις που ισχύουν κατά τον χρόνο που συμπληρώνουν:

α) είτε τις απαιτούμενες ημέρες συνταξιοδότησης, οπότε κατοχυρώνεται το δικαίωμα συνταξιοδότησης στο όριο ηλικίας και με τις ημέρες εργασίας που έχουν καθοριστεί για το συγκεκριμένο έτος

β) είτε την ηλικία - στις περιπτώσεις των γυναικών με 4500 ημέρες εργασίας στη μεικτή ασφάλιση για πλήρη ή μειωμένη σύνταξη - οπότε κατοχυρώνεται το δικαίωμα συνταξιοδότησης με το όριο ηλικίας που έχει καθοριστεί για το συγκεκριμένο έτος.

Με τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010 και της υποπαραγράφου ΙΑ.4 παρ. 5 του Ν. 4093/2012, ορίζεται ότι « οι ασφαλισμένοι των φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι οποίοι μέχρι 31/12/2012 έχουν κατοχυρώσει ή κατοχυρώνουν τις κατ΄ έτος προβλεπόμενες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, όπως αυτές καθορίζονται στο άρθρο 10 του Ν. 3863/2010 (Α΄115) όπως ισχύει, ή από προγενέστερες γενικές ή άλλες διατάξεις, δύνανται να συνταξιοδοτηθούν με τις προϋποθέσεις του ορίου ηλικίας και του χρόνου ασφάλισης που κατά περίπτωση κατοχυρώνουν».

Η ανωτέρω ρύθμιση έγινε για να διαφυλαχτούν τα ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα κατά την σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας που διαμορφώθηκαν για τα έτη 2011 και 2012, όπως προκύπτει από τις διατάξεις του νόμου.

Η δυνατότητα να κατοχυρώνει ο ασφαλισμένος συνταξιοδοτικό δικαίωμα, αφορά τους ασφαλισμένους του κάθε φορέα που τελούν σε ασφαλιστική σχέση με αυτόν κατά την συγκεκριμένη περίοδο κατοχύρωσης των κατά περίπτωση προϋποθέσεων της νομοθεσίας του.

Συνεπώς, κρίσιμο στοιχείο για να κατοχυρώσει ο ασφαλισμένος τις κατ΄ έτος προϋποθέσεις, αποτελεί ο φορέας που κατά περίπτωση υπάγεται ο ασφαλισμένος, καθ όσον αναλόγως του φορέα που ασφαλίζεται, ζητούνται και εξετάζονται κατά περίπτωση, διαφορετικές προϋποθέσεις. Οι οριζόμενες κατ΄ έτος λοιπόν προϋποθέσεις, όπως διαμορφώνονται για τα έτη 2011 και 2012, εφ όσον συνυπάρχουν για τα έτη αυτά, οδηγούν στην κατοχύρωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Στις περιπτώσεις λοιπόν κατά τις οποίες, ασφαλισμένοι που έχουν υπαχθεί στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και στην συνέχεια στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ, ενεργοποιούν εκ νέου την ασφάλισή τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατά τα έτη 2011 - 2012, δύνανται να κατοχυρώνουν τις κατά τα έτη αυτά οριζόμενες προϋποθέσεις της νομοθεσίας μας, εφ όσον πληρούν και τις κατά περίπτωση προϋποθέσεις για την κατοχύρωση που ορίζονται με τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010 για τους ασφαλισμένους του Ιδρύματος .

Αποφασιστικό λοιπόν στοιχείο για την κατοχύρωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με διαδοχική ασφάλιση από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σαν τελευταίο φορέα, αποτελεί η στιγμή της επανασύνδεσης του ασφαλισμένου με το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, το έτος της εκ νέου ενεργοποίησης δηλαδή της ασφάλισής του στο Ίδρυμα χωρίς να απαιτείται για την κατοχύρωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος η συμπλήρωση των προϋποθέσεων αρμοδιότητας (1500-500 ή 1000-300). Η κατοχύρωση τέλος, δεν μπορεί να λειτουργεί αναδρομικά, με την έννοια της συμπλήρωσης των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης καθ όν χρόνο ο ασφαλισμένος ευρίσκεται σε ασφαλιστικό δεσμό με άλλο φορέα πλην του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Β. ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΣΤΗΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ ΜΕ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ - ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΙΤΗΣΗΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ

Οι περί διαδοχικής ασφάλισης διατάξεις, εφαρμόζονται μόνο όταν επέλθει ο ασφαλιστικός κίνδυνος (γήρας-αναπηρία-θάνατος) και εφ όσον ο ασφαλισμένος επικαλεσθεί αυτές και όχι πριν την επέλευση αυτού. Ο ασφαλιστικός κίνδυνος επέρχεται μόνο μία φορά και συντελείται, όταν ο ασφαλισμένος τελεί σε ασφαλιστική σχέση με τον τελευταίο οργανισμό.

Για να εξετασθεί η ασφαλιστική περίπτωση από τον τελευταίο οργανισμό, θα πρέπει:

1. Να επέλθει ο ασφαλιστικός κίνδυνος

2. Να υπάρχει η προϋπόθεση για την κρίση της αρμοδιότητας (συμπλήρωση 1500-500 ή 1000-300 ΗΑ).

3. Να γίνει συνυπολογισμός όλου του χρόνου διαδοχικής ασφάλισης και να ερευνηθεί αν πληρούνται οι προϋποθέσεις του αρμόδιου οργανισμού για την χορήγηση της σύνταξης.

Επομένως, κατά την επέλευση του ασφαλιστικού κινδύνου και εφ όσον εκφραστεί η βούληση του ασφαλισμένου για την εφαρμογή των διατάξεων της διαδοχικής ασφάλισης, με την υποβολή σχετικής αίτησης στον τελευταίο φορέα, δύναται να συνταξιοδοτηθεί με τις προϋποθέσεις του ορίου ηλικίας και του χρόνου ασφάλισης που κατά περίπτωση έχει κατοχυρώσει.

Με την υποβολή της αίτησης στον τελευταίο οργανισμό και με το ισχύον κατά την υποβολή της αίτησης δίκαιο, θα εξετάζεται κατ εφαρμογή των διατάξεων περί διαδοχικής ασφάλισης του άρθρου 5 του Ν. 3863/2010, εάν πληρείται η προϋπόθεση της επέλευσης του ασφαλιστικού κινδύνου, του ορίου ηλικίας δηλαδή για το γήρας, οι προϋποθέσεις για την κρίση της αρμοδιότητας πριν την διακοπή της ασφάλισης ή την υποβολή της αίτησης και στην συνέχεια οι προϋποθέσεις για την θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος, ήτοι το όριο ηλικίας και οι χρονικές προϋποθέσεις της νομοθεσίας για την απονομή της σύνταξης.

Γ. ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

Η κατοχύρωση συντελείται με την εκ νέου ενεργοποίηση της ασφάλισης στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατά το έτος που αυτή πραγματοποιείται, ανεξάρτητα από των αριθμό των ημερών ασφάλισης και ανεξάρτητα από την συμπλήρωση των ελάχιστων προϋποθέσεων αρμοδιότητας στην διαδοχική ασφάλιση, υπό τον όρο να παραμείνει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τελευταίος φορέας ασφάλισης και να έχουν συμπληρωθεί κατά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης οι ελάχιστες προϋποθέσεις αρμοδιότητας (1000-300).

Στις περιπτώσεις απονομής της σύνταξης από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σαν προηγούμενος φορέας του τελευταίου, θα εξετάζεται με ολόκληρο τον χρόνο της διαδοχικής ασφάλισης εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις της νομοθεσίας του Ιδρύματος.

Δ. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

1. Μητέρα ασφαλισμένη αρχικά στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ασφαλίζεται στη συνέχεια στον ΟΑΕΕ μέχρι το 2009, έχοντας ανήλικο τέκνο και 5500 ΗΑ.

Το 2011 εισέρχεται και πάλι στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ενώ το τέκνο εξακολουθεί να είναι ανήλικο.

Η ασφαλισμένη κατοχυρώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα σαν μητέρα ανηλίκου με τις προϋποθέσεις του Ν. 3863/2010 για το έτος 2011, δηλαδή για μειωμένη στο 52ο και πλήρη στο 57ο έτος της ηλικίας της.

2. Η ίδια ασφαλισμένη εισέρχεται και πάλι στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ το 2011 αλλά το τέκνο έχει ήδη ενηλικιωθεί το έτος 2010.

Η ασφαλισμένη, δεν κατοχυρώνει συντ/κό δικαίωμα σαν μητέρα ανηλίκου, διότι ελλείπει η απαραίτητη προϋπόθεση της ανηλικότητας του τέκνου κατά την στιγμή της κατοχύρωσης του δικαιώματος κατά τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010.

3. Μητέρα ασφαλισμένη αρχικά στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ασφαλίζεται στην συνέχεια στον ΟΑΕΕ μέχρι το 2005, έχοντας ανήλικο τέκνο και 5500 ΗΑ.

Το 2009 εισέρχεται εκ νέου στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ενώ το τέκνο έχει ήδη ενηλικιωθεί.

Η ασφαλισμένη, κατοχυρώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις προϋποθέσεις του άρθρου 144 του Ν. 3655/2008, δηλαδή 50ο έτος για μειωμένη και 55ο για πλήρη σύμφωνα και με τις οδηγίες της εγκύκλιο 77/10 του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

4. Αρχικά ασφαλισμένη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ασφαλίζεται στην συνέχεια στον ΟΑΕΕ μέχρι το 2011, έχοντας συνολικά 4500 ΗΑ και ηλικία 55 ετών.

Το 2012, εισέρχεται και πάλι στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Η ασφαλισμένη, κατοχυρώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, με τις προϋποθέσεις του έτους 2012, δηλαδή στο 57ο έτος της ηλικίας της για μειωμένη σύνταξη, (εφ όσον έχει ανά 100 ημέρες ασφάλισης την τελευταία 5ετία πριν την αίτηση ή την συμπλήρωση του ορίου ηλικίας) για δε πλήρη στο 67ο (Ν. 4093/2012).

5. Η ίδια ασφαλισμένη, εισέρχεται και πάλι στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ το 2013.

Η ασφαλισμένη, κατοχυρώνει συντ/κό δικαίωμα για μεν μειωμένη σύνταξη στο 62ο, (εφ όσον έχει ανά 100 ημέρες ασφάλισης την τελευταία 5ετία πριν την αίτηση ή την συμπλήρωση του ορίου ηλικίας) για δε πλήρη στο 67ο έτος της ηλικίας της (Ν. 4093/2012).

6. Αρχικά ασφαλισμένη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, έχει το 2010 τελευταίο φορέα ασφάλισης τον ΟΑΕΕ, ηλικία 54 ετών και 9000 ΗΑ συνολικά. Το 2011 εισέρχεται εκ νέου στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Η ασφαλισμένη κατοχυρώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις προϋποθέσεις του 2011 αναγνώριση με εξαγορά πλασματικών ετών του Ν. 3863/10 προκειμένου να συμπληρώσει 10000 ΗΑ για να συνταξιοδοτηθεί με πλήρη μεν σύνταξη στο 58ο έτος της ηλικίας της με 10400 ΗΑ, για δε μειωμένη στο 56ο με τις ίδιες ημέρες.

7. Άνδρας ασφαλισμένος αρχικά στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, έχει το 2011 τελευταίο φορέα ασφάλισης τον ΟΑΕΕ και συνολικά 9500 ΗΑ.

Το 2012 εισέρχεται και πάλι στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Ο ασφαλισμένος κατοχυρώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις προϋποθέσεις του έτους 2012 και αναγνώριση με εξαγορά πλασματικών προκειμένου να συμπληρώσει 10500 ΗΑ, για να συνταξιοδοτηθεί στο 59ο έτος της ηλικίας του με 11100 ΗΑ.

8. Ο ίδιος ασφαλισμένος, εισέρχεται εκ νέου στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ το 2013.

Ο ασφαλισμένος, εφ΄ όσον στο 62ο έτος της ηλικίας του έχει πραγματοποιήσει 40 έτη ασφάλισης (4093/2012) μαζί με πλασματικά, μπορεί να συνταξιοδοτηθεί με πλήρη σύνταξη, άλλως με μειωμένη στο 62ο έτος της ηλικίας του και πλήρη στο 67ο.

9. Αρχικά ασφαλισμένη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, έχει το 2010 τελευταίο φορέα ασφάλισης τον ΟΑΕΕ, έχοντας πραγματοποιήσει 4500 ΗΑ συνολικά, εκ των οποίων 3600 στην ασφάλιση των βαρέων εκ των οποίων 1000 τα τελευταία 13 χρόνια.

Το 2011 εισέρχεται εκ νέου στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Η ασφαλισμένη, κατοχυρώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις προϋποθέσεις του 2011 του Ν. 3863/2010, δηλαδή στο 56ο έτος της ηλικίας της με τις διατάξεις των βαρέων.

10. Αρχικά ασφαλισμένη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μέχρι το 2000, ασφαλίζεται στην συνέχεια στον ΟΑΕΕ από το 2001 μέχρι τον 6/2012. Τον 6/ 2008 εισέρχεται εκ νέου στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μέχρι 31/12/2011 έχοντας παράλληλη ασφάλιση στους δύο φορείς και 5700 ΗΑ μέχρι την ενηλικίωση του τέκνου της το 2009, αφαιρουμένου του παραλλήλου χρόνου.

Η ασφαλισμένη, παρά το γεγονός της παράλληλης ασφάλισής της, θεωρείται ότι έχει κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα σαν μητέρα ανηλίκου τέκνου (50 μειωμένη - 55 πλήρης), διότι εισήλθε εκ νέου στην ασφάλιση του Ιδρύματος πριν τις 31/12/2010, ενώ κατά την ενηλικίωση του τέκνου, είχε συμπληρώσει 5500 ΗΑ και στους δύο φορείς. Απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματός της, είναι να κάνει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και πάλι τελευταίο φορέα ασφάλισής της και να έχει τις ελάχιστες προϋποθέσεις αρμοδιότητας (1000-300), καθώς και το διάστημα του παράλληλου χρόνου ασφάλισης να παραμείνει στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ αφού βάσει αυτού κατοχυρώνεται το δικαίωμά της.

Εάν στο ίδιο παράδειγμα, η ασφαλισμένη εισέλθει εκ νέου στην ασφάλιση του Ιδρύματος το 2011 (αντί το 2008) και το τέκνο έχει ήδη ενηλικιωθεί από το 2009, η ασφαλισμένη, δεν κατοχυρώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα σαν μητέρα ανηλίκου τέκνου.

Ε. ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΚΚΡΕΜΩΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ

α) Αιτήσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα σε οποιοδήποτε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας θα κριθούν σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, με έναρξη των οικονομικών αποτελεσμάτων από την ημερομηνία της αίτησης συνταξιοδότησης.

β) Περιπτώσεις που έχουν αντιμετωπιστεί διαφορετικά, και αφορούν συνταξιοδοτικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί, θα ανακληθούν και θα αποσταλούν στην Δνσή μας.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 40 ΤΟΥ Ν. 3996/11 ΣΤΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ.

Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΓΕ Σ40/207/5.7.2012, οι πλασματικοί χρόνοι του άρθρου 40 του Ν. 3996/2011, συνυπολογίζονται στο τέλος του συνολικού χρόνου ασφάλισης. Με τον τρόπο αυτό, δεν επηρεάζεται ούτε η πριμοδότηση των βαρέων ούτε ο υπολογισμός της ασφαλιστικής κλάσης.

Κατ' αναλογία, οι παραπάνω χρόνοι δεν λαμβάνονται υπόψη ούτε για την συμπλήρωση των προϋποθέσεων αρμοδιότητας στην διαδοχική ασφάλιση 1500-500 ή 1000-300 ημερών ασφάλισης σε πρώτη και δεύτερη φάση αντίστοιχα, με εξαίρεση την στρατιωτική υπηρεσία (Εγκ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ 52/2000) η οποία λαμβάνεται υπόψη μόνο για την συμπλήρωση των 1500 ή 1000 ημερών ασφάλισης για δε τις 300 της τελευταίας 5ετίας στις περιπτώσεις αναπηρίας και θανάτου μόνο αν συμπίπτει χρονικά.

Η παραπάνω θέση, πηγάζει και από την 408/95 γνωμοδότηση του ΝΣΚ που κοινοποιήθηκε στις υπηρεσίες μας με την Εγκύκλιο 67/1996, σύμφωνα με την οποία, οι χρόνοι επιδότησης λόγω ανεργίας ή ασθενείας ή συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας, υπολογίζονται μεν για την θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος αλλά όχι για την συμπλήρωση των προϋποθέσεων αρμοδιότητας στην διαδοχική ασφάλιση, διότι σύμφωνα με την παραπάνω γνωμοδότηση απαιτείται ενεργός ασφαλιστικός δεσμός καθ΄ όλο το διάστημα των 1500-500 ή 1000-300 ημερών με το Ίδρυμα.

Συνεπώς, ευνόητο είναι, ότι οι πλασματικοί χρόνοι του άρθρου 40 του Ν. 3996/2011, δεν θα λαμβάνονται υπόψη για την συμπλήρωση των προϋποθέσεων αρμοδιότητας στην διαδοχική ασφάλιση, με μοναδική εξαίρεση την στρατιωτική υπηρεσία σύμφωνα με τα παραπάνω.



H ΓΕΝΙΚH ΔΙΕΥΘΥNΤΡΙΑ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΓΔΟΝΤΑΚΗ

Αυθαιρετήστε για τα αυθαίρετα | Εφημερίδα των συντακτών

Αυθαιρετήστε για τα αυθαίρετα | Εφημερίδα των συντακτών

Αυθαιρετήστε για τα αυθαίρετα

ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΗΣ TASK FORCE ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Οι τεχνοκράτες προτείνουν την παράκαμψη των δασικών υπηρεσιών και την ταχεία νομιμοποίηση όλων των αυθαιρέτων. Η WWF προαναγγέλλει παρέμβαση σε διεθνές επίπεδο

Της Χαράς Τζαναβάρα

getFile (37)Σε νομιμοποίηση αυθαιρέτων και σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές, αλλά και καταπατήσεων σε δημόσια δασική γη, με την καταβολή προστίμων, οδηγούν οι «συνταγές» που δίνει η Task Force στην κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος.

Τεχνοκράτες από την Ολλανδία, την Ισπανία, την Αυστρία και τη Γερμανία, που συνεργάζονται σε μόνιμη βάση με την κρατική εταιρεία Κτηματολόγιο Α.Ε., έστειλαν πρόσφατα αναφορές με τις οποίες προτείνουν την παράκαμψη των δασικών υπηρεσιών στην εκπόνηση των δασικών χαρτών, με το πρόσχημα ότι η σημερινή διαδικασία παρουσιάζει μεγάλες καθυστερήσεις. Γνωρίζουν τις ελλείψεις προσωπικού, αλλά υποστηρίζουν ότι «οι προσλήψεις νέων στελεχών θα προκαλέσουν νέες καθυστερήσεις». Εισηγούνται επίσης την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Nαι σε όλα από το ΥΠΕΚΑ

Εχει ενδιαφέρον ότι το υπουργείο ΠΕΚΑ έσπευσε να εναρμονιστεί με τις υποδείξεις και στο νομοσχέδιο για το κτηματολόγιο -δημοσιοποιήθηκε αλλά προς το παρόν δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή- που προβλέπει ότι η αρμοδιότητα για τους δασικούς χάρτες περνά εξ ολοκλήρου στις υπηρεσίες του Κτηματολογίου.

Με το ισχύον καθεστώς, το Κτηματολόγιο αναθέτει τις μελέτες για τους δασικούς χάρτες, αλλά ο καθορισμός των ορίων των δασικών εκτάσεων και η εκδίκαση των ενστάσεων γίνεται από τις δασικές υπηρεσίες των περιφερειών που διαθέτουν ειδικευμένο προσωπικό.

Ανοίγει όμως έτσι ο δρόμος για νομιμοποίηση αυθαιρέτων που βρίσκονται σε δασικές περιοχές, «έναντι οικονομικού ανταλλάγματος», όπως αναφέρουν σε έκθεσή τους. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, με άλλο νομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση, μείωσε τα πρόστιμα στα 500 ευρώ για κτίσματα που έγιναν πριν από το 1975, ενώ και στις υπόλοιπες περιπτώσεις είναι υποπολλαπλάσια σε σχέση με αυτά που έχουν επιβάλει οι δασικές υπηρεσίες.

Με χθεσινή παρέμβασή του, το WWF Ελλάς καταγγέλλει ότι οι υποδείξεις της Task Force «οδηγούν την Ελλάδα σε κράτος αδίκου και σε μέλλον περιβαλλοντικά και οικονομικά μη βιώσιμο».

Η επιστολή, που υπογράφεται από τον διευθυντή του ελληνικού τμήματος Δημήτρη Καραβέλλα, έχει παραλήπτη τον Χορστ Ράιχενμπαχ, αλλά κοινοποιείται στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μανουέλ Μπαρόζο και στην ηγεσία του WWF, προαναγγέλλοντας παρέμβαση σε διεθνές επίπεδο από την οικολογική οργάνωση.

“Επιδεινώνουν την κατάσταση”

«Οι προτάσεις, αντί να θεραπεύουν πληγές, στην πραγματικότητα τις επιδεινώνουν και διογκώνουν το πιο μακροπρόθεσμο κόστος της περιβαλλοντικής αποκατάστασης», επισημαίνει ο Δ. Καραβέλλας και αναφέρει ότι με τις υποδείξεις των τεχνοκρατών της Task Force:

* Παραβιάζεται η συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ενωσης που προβλέπει ασφάλεια δικαίου ως θεμελιώδη αρχή για όλα τα κράτη-μέλη και επιβάλλει την προστασία του περιβάλλοντος, συνετή και ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων.

* Παρακάμπτει την περιβαλλοντική επιβάρυνση που έχει προκληθεί και αποτελεί διάκριση σε βάρος των νομοταγών πολιτών.

* Επιβαρύνει το Δημόσιο από το ανυπολόγιστο κόστος εξυπηρέτησης οικισμών που ποτέ δεν σχεδίασε, σε συνδυασμό με την οικονομικά παράλογη απεμπόληση του δικαιώματος είσπραξης προστίμων για τις παραβάσεις της πολεοδομικής και δασικής νομοθεσίας.


25/04/2013

Τέλος στην αναγνώριση πλασματικών χρόνων για μειωμένη σύνταξη | Εφημερίδα των συντακτών

Τέλος στην αναγνώριση πλασματικών χρόνων για μειωμένη σύνταξη | Εφημερίδα των συντακτών


Τέλος στην αναγνώριση πλασματικών χρόνων για μειωμένη σύνταξη

ΑΙΦΝΙΔΙΑΖΟΥΝ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥΣ-ΠΟΙΟΥΣ ΑΦΟΡΑ Η ΕΚΓΥΚΛΙΟΣ ΤΟΥ ΙΚΑ

Του Τζώρτζη Ρούσσου

getFile (1)Πριονίζεται η δυνατότητα αναγνώρισης πλασματικών ετών ασφάλισης για λήψη μειωμένης σύνταξης, με 10.000 ένσημα, από το ΙΚΑ σε όσους άνδρες συνταξιοδοτηθούν μετά την Πρωτομαγιά του 2013. Με εγκύκλιό του το ΙΚΑ δίδει οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του για τη συνταξιοδότηση των ασφαλισμένων του ΙΚΑ που συμπληρώνουν 10.000 ημέρες ασφάλισης και επιθυμούν να αναγνωρίσουν πλασματικά για πλήρη σύνταξη.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, λοιπόν, οι άνδρες ασφαλισμένοι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δεν έχουν δικαίωμα να αναγνωρίσουν για τη λήψη μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος με 10.000 ημέρες ασφάλισης, τους πλασματικούς χρόνους που έχουν θεσμοθετηθεί από το 2011 (παραμένουν βέβαια σε ισχύ οι προηγούμενοι).

Ετσι, οι υπηρεσίες του ΙΚΑ θα κόβουν από την επόμενη Πέμπτη 2 Μαΐου όλες τις αιτήσεις συνταξιοδότησης με αναγνώριση πλασματικών χρόνων που στηρίζονται σε μειωμένο όριο ηλικίας και στις 10.000 ημέρες ασφάλισης (33 χρόνια εργασίας δηλαδή).

Αντιθέτως όποιος συγκεντρώνει αυτές τις προϋποθέσεις και προλάβει να καταθέσει αίτηση συνταξιοδότησης πριν από την Πρωτομαγιά θα καταφέρει να συνταξιοδοτηθεί. Επίσης θα γίνονται δεκτές για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και οι αιτήσεις για αναγνώριση των πλασματικών χρόνων που υποβλήθηκαν μέχρι και την 30ή Απριλίου 2013, υπό την προϋπόθεση ότι το δικαίωμα συνταξιοδότησης σε μειωμένο όριο ηλικίας θεμελιώνεται μέχρι την ημερομηνία αυτή

Πάντως εντύπωση προκαλεί το γεγονός της καθυστερημένης έκδοσης της εγκυκλίου με την ευθύνη όμως να βαραίνει τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Ασφάλισης. Συγκεκριμένα το υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κοινοποίησε πρόσφατα το σχετικό έγγραφό με οδηγίες προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Υπενθυμίζεται ότι από 1/1/2011 και εξής δόθηκε η δυνατότητα στους ασφαλισμένους να αναγνωρίζουν διευρυμένους πλασματικούς χρόνους (είτε με συνυπολογισμό είτε με καταβολή εισφορών), προκειμένου να θεμελιώσουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα ή να προσαυξήσουν το ποσό της σύνταξής τους. Στους χρόνους αυτούς περιλαμβάνονται, η στρατιωτική θητεία, οι σπουδές, ο χρόνος για τα παιδιά, ο χρόνος κατά τον οποίο ο ενδιαφερόμενος έχει παραμείνει ανασφάλιστος μετά την υπαγωγή στην ασφάλιση για πρώτη φορά (κενό διάστημα ασφάλισης), καθώς και ο χρόνος απεργίας.

Μνημονιακοί… χρόνοι

Οι χρόνοι αυτοί, σύμφωνα με τη ρητή διατύπωση των σχετικών διατάξεων, αφορούν αποκλειστικά ασφαλισμένους που θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης με τις αυξημένες χρονικές ή και ηλικιακές προϋποθέσεις που διαμορφώνονται και ισχύουν από 1/1/2011 με τους μνημονιακούς νόμους.

Ετσι όσοι άνδρες θέλουν να συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη σύνταξη και 10.000 ημέρες ασφάλισης μπορούν να αναγνωρίσουν πλασματικούς χρόνους ασφάλισης που αφορούν χρόνο στρατιωτικής υπηρεσίας (χωρίς τις μειώσεις επί του ποσού της εξαγοράς), χρόνο γονικής άδειας ανατροφής παιδιών, χρόνο εκπαιδευτικής άδειας άνευ αποδοχών μέχρι 2 έτη, χρόνο επιδότησης λόγω ασθένειας και τακτικής ανεργίας μέχρι 200 ημέρες για κάθε αιτία και εφόσον οι χρόνοι αυτοί βρίσκονται εντός της τελευταίας δεκαετίας πριν από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης.
25/04/2013

Ελλειμματικά όνειρα | Εφημερίδα των συντακτών

Ελλειμματικά όνειρα | Εφημερίδα των συντακτών


Ελλειμματικά όνειρα

ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΤΟ ΒΛΕΠΟΥΝ ΣΤΟ 1,9% ΚΑΙ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΝ ΕΞΟΔΟ ΣΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΤΟ 2014

Η πρόβλεψη είναι αναξιόπιστη, καθώς προκύπτει από την «άσπρη τρύπα» των 3,464 δισ. ευρώ φέτος στα ασφαλιστικά ταμεία, παρά την κρίση, την ανεργία και τη μείωση των εισφορών το επόμενο έτος, έναντι ελλείμματος 2,233 δισ. το 2012, και την «άσπρη τρύπα» στους ΟΤΑ

Του Μάριου Χριστοδούλου

getFile (9)Στο άπιαστο όνειρο για έλλειμμα 1,9% φέτος στηρίζονται οι κυβερνητικές προβλέψεις, με την προσδοκία ότι η χώρα θα ξαναβγεί στις αγορές το 2014 κι ενώ θα έχει προηγηθεί το κούρεμα του ελληνικού χρέους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλαν στις 9 Απριλίου η Ελληνική Στατιστική Αρχή και το υπουργείο Οικονομικών στη Eurostat, το πρωτογενές έλλειμμα θα υποχωρήσει φέτος κάτω από το 3% του ΑΕΠ, στα 7,42 δισ. ευρώ από 17,77 δισ. ευρώ που ήταν στα τέλη του 2012 ή 10% του ΑΕΠ (6% χωρίς την ανακεφαλαιοποίηση).

Η πρόβλεψη είναι αναξιόπιστη, καθώς προκύπτει από την «άσπρη τρύπα» των 3,464 δισ. ευρώ φέτος στα ασφαλιστικά ταμεία, παρά την κρίση, την ανεργία και τη μείωση των εισφορών το επόμενο έτος, έναντι ελλείμματος 2,233 δισ. το 2012. Αλλά και την «άσπρη τρύπα» των ΟΤΑ ύψους 647 εκατ. ευρώ πέρυσι, η οποία το 2013 θα περιοριστεί στα 409 εκατ. ευρώ.

Το πολυνομοσχέδιο

Τα θετικά νέα για την κυβέρνηση έρχονται εν μέσω της κατάθεσης, εκτός απροόπτου, σήμερα στη Βουλή του πολυνομοσχεδίου -απόδειξη για άλλη μια φορά της εκπλήρωσης των εντολών της τρόικας, προκειμένου να εκταμιευθεί η δόση των 2,8 δισ. ευρώ έως το τέλος Μαΐου, ενώ ανοιχτό μένει ακόμα το θέμα της δόση των 6 δισ. ευρώ που πιθανότατα θα αποφασίσει το Eurogroup της 13ης Μαΐου.

Στο νομοσχέδιο, που αναμένεται να ψηφιστεί την Κυριακή, θα προβλέπονται οι 15.000 απολύσεις που θα γίνουν μέχρι το τέλος του 2014 στο Δημόσιο και οι 25.000 διαθεσιμότητες που θα τεθούν από φέτος σε ισχύ, τα σχέδια με τις ρυθμίσεις χρεών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία αλλά και οι αλλαγές στο καθεστώς πληρωμής του ΦΠΑ.

Αντιθέτως, θα απουσιάζει η διάταξη για τα ενυπόθηκα δάνεια, δεδομένου ότι η ΕΚΤ δεν έχει απαντήσει ακόμη επί του θέματος. Εκτός μένουν και η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση, που ζήτησε το ΠΑΣΟΚ και απέρριψε ο Γιάννης Στουρνάρας διότι κάτι τέτοιο δεν έγινε αποδεκτό από την τρόικα.

Ρύθμιση χρεών

Για το οικονομικό επιτελείο το βάρος «πέφτει» στην κοινή ρύθμιση για τα χρέη από την οποία προσδοκώνται έσοδα 5,5 δισ. ευρώ σε βάθος τετραετίας και μαζί με τους φόρους από τα ακίνητα θα συμβάλουν στην κάλυψη του δημοσιονομικού κενού της διετίας 2013- 2014 που φτάνει τα 4 δισ. ευρώ.

Με το ίδιο νομοσχέδιο θα αλλάζει και το καθεστώς αποπληρωμής του ΦΠΑ, που θα εξοφλείται σε δύο αντί τριών δόσεων, με προκαταβολή μόνο 10 ευρώ αντί του 40% της οφειλής σήμερα.
25/04/2013

ΠΟΛ.1088/23.4.2013 Κοινοποίηση της Κ.Υ.Α. 8913/1089/19-2-13 (ΦΕΚ 501/Β΄/5.3.2013) σχετικά με τον καθορισμό νέων τελών διενέργειας τεχνικών ελέγχων ανά κατηγορία οχήματος από τα Δημόσια ΚΤΕΟ


ΠΟΛ.1088/23.4.2013
Κοινοποίηση της Κ.Υ.Α. 8913/1089/19-2-13 (ΦΕΚ 501/Β΄/5.3.2013) σχετικά με τον καθορισμό νέων τελών διενέργειας τεχνικών ελέγχων ανά κατηγορία οχήματος από τα Δημόσια ΚΤΕΟ

Αθήνα, 23.4.2013

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
14η Δ/ΝΣΗ ΦΠΑ
ΤΜΗΜΑ Β΄

Ταχ. Δ/νση : Σίνα 2-4
Ταχ. Κώδικας: 106 72 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες : A. Μίτσουλη
Τηλέφωνο : 210- 3645848
Fax : 210- 3645413
e-mail : dfpa.b1@1992.syzefxis.gov.gr

ΠΟΛ 1088

Θέμα: «Κοινοποίηση της Κ.Υ.Α. 8913/1089/19-2-13 (ΦΕΚ 501/Β΄/5.3.2013) σχετικά με τον καθορισμό νέων τελών διενέργειας τεχνικών ελέγχων ανά κατηγορία οχήματος από τα Δημόσια ΚΤΕΟ”.

1. Σας κοινοποιούμε την αριθ. 8913/1089/19.2.2013 (ΦΕΚ 501/Β/5.3.2013) κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την καθιέρωση νέων τελών διενέργειας τεχνικών ελέγχων από τα δημόσια ΚΤΕΟ, η οποία ισχύει από 8.4.2013. Η απόφαση έχει αναρτηθεί στο δικτυακό τόπο της ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ με Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης ΑΔΑ:ΒΕΔ/1-09Υ. Από την έναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης καταργείται η αριθ. Φ23/51193/5992/2007 (Β΄786) ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών που ρυθμίζει το ίδιο θέμα.

2. Με την απόφαση αυτή καθορίζονται οι νέες τιμές των τελών που καταβάλλονται στα Δημόσια ΚΤΕΟ για κάθε είδος τεχνικού ελέγχων που διενεργείται ανά κατηγορία οχήματος. Επισημαίνεται ότι με την υπόψη ΚΥΑ επεκτείνεται η υπαγωγή στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (23% ή 16%) των τελών που εισπράττουν τα Δημόσια ΚΤΕΟ, για την διενέργεια όλων των ειδών τεχνικού ελέγχου (περιοδικού ελέγχου – αρχικού και επανελέγχου, ειδικού ελέγχου και επανελέγχου) και για όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Η υπαγωγή στο φόρο του συνόλου των τεχνικών ελέγχων για όλες τις κατηγορίες οχημάτων από τα Δημόσια ΚΤΕΟ που προβλέπονται στα άρθρα 1 & 2 της ανωτέρω αναφερόμενης ΚΥΑ υπαγορεύεται από τη διάταξη του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), καθώς με την αριθ. Φ50/37492/4559/14/7/2009 Απόφαση του Υφυπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών επεκτάθηκε η δυνατότητα των Ιδιωτικών ΚΤΕΟ να διενεργούν όλους τους προβλεπόμενους από την κείμενη νομοθεσία τεχνικούς ελέγχους σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων του Παραρτήματος Ι της υπ’ αριθμ. Φ2/64580/2288/1999 (ΦΕΚ 1523/τ.Β΄) κοινής απόφασης των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Μεταφορών και Επικοινωνιών, όπως ισχύει κάθε φορά.

3. Εξαιρείται από την υπαγωγή στον ΦΠΑ το πρόσθετο ειδικό τέλος εκπρόθεσμου αρχικού ελέγχου και επανελέγχου σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 4 του άρθρου 5 του ν. 1350/1983 (ΦΕΚ 55/Α΄), όπως αυτή αντικαταστάθηκε τελευταία με την παράγραφο 9 του άρθρου 5 του ν. 3897/2010 (ΦΕΚ 208/Α΄). Επιπλέον, δεν υπάγονται στον ΦΠΑ τα τέλη έκδοσης εθνικών εγκρίσεων τύπου και δελτίων κοινοποίησης κοινοτικών εγκρίσεων τύπου των διαφόρων κατηγοριών οχημάτων που προβλέπονται στο άρθρο 3 της ανωτέρω απόφασης.

4. Στην απόφαση προσδιορίζονται οι τιμές των τελών που ισχύουν ανά είδος ελέγχου και κατά κατηγορία οχήματος, οι οποίες προσαυξάνονται με τον εκάστοτε ισχύοντα συντελεστή ΦΠΑ και το τελικό ποσό που προκύπτει στρογγυλοποιείται στην πλησιέστερη ακέραιη μονάδα. Στην περίπτωση στρογγυλοποίησης το ποσό του ΦΠΑ και το τέλος υπολογίζονται με εσωτερική υφαίρεση, με ακρίβεια δυο (2) δεκαδικών της ακέραιης μονάδας του Ευρώ. Για την διευκόλυνση της ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων στην απόφαση, η Γενική Δ/νση Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει αναρτήσει στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου αναλυτικούς πίνακες στους οποίους εμφανίζεται ανά κατηγορία ελέγχου και ανά είδος οχήματος η τελική τιμή που καταβάλλεται από τον πολίτη για τη διενέργεια του ελέγχου και η ανάλυση της σε τέλος και ΦΠΑ. Μέχρι σήμερα έχουν αναρτηθεί δεκατέσσερις πίνακες που αντιστοιχούν στα τέλη περιοδικού τεχνικού ελέγχου (αρχικού και επανελέγχου) των υπόχρεων κατηγοριών οχημάτων του άρθρου 1, ενώ εκκρεμεί η ολοκλήρωση και ανάρτηση των πινάκων που αντιστοιχούν στα τέλη διενέργειας των ειδικών τεχνικών ελέγχων του άρθρου 2.

5. Αναλυτικά, στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Αναπτ.,Ανταγ,Υποδ., Μεταφ. & Δικτύων (http://www.yme.gov.gr) και στη διαδρομή Αρχική Σελίδα→Μεταφορές→ Τεχνικός Έλεγχος Οχημάτων →Τέλη Διενεργειας Τεχνικού Ελέγχου (Δ-ΚΤΕΟ) αναρτώνται οι ακόλουθοι δεκατέσσερις (14) πίνακες

· Δύο πίνακες με τα τέλη του περιοδικού τεχνικού ελέγχου (αρχικού και επανελέγχου) ανά κατηγορία οχήματος, ο ένας με ΦΠΑ 23% και ο άλλος με ΦΠΑ 16%.

· Οκτώ πίνακες με τα εκπτωτικά τέλη του περιοδικού τεχνικού ελέγχου (αρχικού και επανελέγχου) ανά κατηγορία οχήματος, για τις τέσσερις περιπτώσεις μειωμένων τελών που προβλέπονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 1 της απόφασης. Για κάθε περίπτωση εκπτωτικών τελών υπάρχουν δυο πίνακες, ο ένας με ΦΠΑ 23% και ο άλλος με ΦΠΑ 16%.

· Δύο πίνακες με τα πρόσθετα ειδικά τέλη, ανά κατηγορία οχήματος, ο ένας για τον εκπρόθεσμο αρχικό έλεγχο και ο άλλος για τον επανέλεγχο (χωρίς ΦΠΑ).

· Δύο πίνακες με το ειδικό τέλος της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων ανά κατηγορία οχήματος, ο ένας με ΦΠΑ 23% και ο άλλος με ΦΠΑ 16%.

Σε σχέση με τους ανωτέρω πίνακες διευκρινίζεται ότι:

- Τα Δημόσια ΚΤΕΟ εφαρμόζουν το σύνολο των αναρτημένων πινάκων, ενώ τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ εφαρμόζουν μόνο τους δυο πίνακες για τον εκπρόθεσμο έλεγχο.

- Οι οκτώ πίνακες των εκπτωτικών τελών αφορούν τις περιπτώσεις που προβλέπονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 1 της ανωτέρω απόφασης και αφορούν τις περιπτώσεις μείωσης τελών: κατά 10% ή 20% σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που είναι κάτοχοι έως 50 οχημάτων και άνω των 50 οχημάτων αντίστοιχα, κατά 25% για κατόχους ισχύοντος δελτίου ανεργίας του ΟΑΕΔ, και κατά 15% για οχήματα του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ κλπ. Ειδικότερα για την εφαρμογή των μειωμένων τελών στους δικαιούχους βάση της υπόψη απόφασης, δόθηκαν διευκρινίσεις με την αριθ. πρωτ. 16722/2100/8-4-2013 εγκύκλιο της Δ/νσης Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων της Γενικής Δ/νσης Οδικής Ασφάλειας του Υπ.Αν.Αντ.Υποδ.Μεταφ.&Δικτ. που έχει αναρτηθεί στο δικτυακό τόπο της ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ με Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης ΑΔΑ:ΒΕΑΙ1-Θ6Η.

6. Η διαδικασία επιβολής και είσπραξης των τελών που προβλέπονται στα άρθρα 1,2 και 3 της απόφασης ορίζεται με το άρθρο 4 αυτής.

7. Οι διευκρινίσεις που δόθηκαν με την προηγούμενη εγκύκλιό μας ΠΟΛ.1126/12.9.2008 ισχύουν κατά το μέρος που δεν αναιρούνται με την παρούσα.



Ο Αναπλ. Γενικός Διευθυντής Φορολογίας
Γεώργιος Κριτσέλης

Πέμπτη 25 Απριλίου 2013

Στους καταναλωτές το ενεργειακό κόστος των βιομηχάνων! | Εφημερίδα των συντακτών

Στους καταναλωτές το ενεργειακό κόστος των βιομηχάνων! | Εφημερίδα των συντακτών


Στους καταναλωτές το ενεργειακό κόστος των βιομηχάνων!

Η ΡΑΕ ζητά να ισχύσουν φοροαπαλλαγές και ειδικά τιμολόγια

Του Βασίλη Γεώργα

Πλάτες στις ενεργοβόρες βιομηχανίες της ελληνικής αγοράς βάζει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ζητώντας από την κυβέρνηση να φορτώσει μέρος του ενεργειακού τους κόστους στους καταναλωτές μέσω του τέλους ΑΠΕ και παράλληλα να θεσπίσει για χάρη τους μεγάλες φοροαπαλλαγές και ειδικά τιμολόγια ώστε να τις ελαφρύνει από τα έξοδα.

Η παρέμβαση της ΡΑΕ υπέρ των 19 μεγάλων βιομηχανιών (τσιμέντα, μεταλλουργίες, υαλουργίες, χαρτοβιομηχανίες, λιπάσματα κ.ά.) εκδηλώνεται σε μια περίοδο που η κυβέρνηση έχει «παγώσει» κάθε πρωτοβουλία ελάφρυνσης του ενεργειακού κόστους στις επιχειρήσεις, υπό τον φόβο πολιτικών αντιδράσεων, καθώς επίκεινται νέες αυξήσεις στα οικιακά τιμολόγια των καταναλωτών.

Στην επιστολή που έστειλε ο πρόεδρος της ΡΑΕ Νίκος Βασιλάκος προς τον πρωθυπουργό και τους υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος, υιοθετεί πλήρως την επιχειρηματολογία των βιομηχάνων και ζητά να θεσπιστούν φοροαπαλλαγές και αποζημιώσεις για την επιβάρυνση από την αγορά δικαιωμάτων ρύπων που θα επιβαρύνουν τους καταναλωτές, προκειμένου να γίνουν πιο ανταγωνιστικές στις διεθνείς αγορές.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνει να υιοθετηθεί και στην Ελλάδα το ιταλικό μοντέλο φοροαπαλλαγών, σύμφωνα με το οποίο οι φόροι στην ενέργεια μειώνονται όσο περισσότερη ενέργεια καταναλώνουν οι επιχειρήσεις.

Οι εταιρείες που δαπανούν πάνω από το 3% των εσόδων τους για ενέργεια δικαιούνται φορολογικές ελαφρύνσεις όσον αφορά τους φόρους που επιβάλλονται σε ενεργειακά προϊόντα, ενώ οι εταιρείες των οποίων οι δαπάνες για ηλεκτρική ενέργεια αντιστοιχούν σε περισσότερο από 2% του κύκλου εργασιών τους δικαιούνται εκπτώσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις της ηλεκτρικής ενέργειας, όπως το ειδικό τέλος ΑΠΕ, οι χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας κ.ά. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και ένα «κατώφλι» ενεργειακής κατανάλωσης ίσο με 2,4 γιγαβατώρες ετησίως, πάνω από το οποίο οι επιχειρήσεις τυγχάνουν αυτομάτως εκπτώσεων και φοροελαφρύνσεων. Σύμφωνα με τη ΡΑΕ φοροαπαλλαγές και εκπτώσεις σε διάφορες μορφές και κλίμακες ισχύουν, μεταξύ άλλων, επίσης στη Γερμανία, στο Βέλγιο, την Ισπανία κ.α.

Για τους ρύπους

Για το θέμα των ρύπων η ΡΑΕ επαναφέρει την πρότασή της να διατίθενται δωρεάν δικαιώματα εκπομπών σε ποσοστό 85% επί των συνολικών ρύπων που εκπέμπει κάθε βιομηχανία μέσω της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το 2015, σε ποσοστό 80% για τα έτη 2016 έως και 2018 και, τέλος, 75% για το 2019 και το 2020. Η ανάκτηση του κόστους για την αγορά δικαιωμάτων ρύπων έχει προταθεί να γίνεται μέσω του -ήδη ελλειμματικού- Ειδικού Λογαριασμού για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, δηλαδή μέσω του τέλους ΑΠΕ που πληρώνουν σήμερα οι καταναλωτές με τους λογαριασμούς ρεύματος και για τον λόγο αυτό η ΡΑΕ ζητά να τροποποιηθούν τα άρθρα του νόμου 4001/2011 ώστε να συμπεριληφθούν και οι βιομηχανικοί καταναλωτές στις συμβάσεις που συνάπτει ο Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΛΑΓΗΕ).

Φόροι στα ΙΧ βάσει της λιανικής τιμής!


ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Φόροι στα ΙΧ βάσει της λιανικής τιμής!

Φόροι στα ΙΧ βάσει της λιανικής τιμής!
Του Γιώργου Ανδρή
Τα αυτοκίνητα και τα ακίνητα αποτελούσαν πάντα για τις εκάστοτε κυβερνήσεις τις «κότες που κάνουν τα χρυσά αυγά». Ωστόσο η οικονομική κρίση και οι λάθος χειρισμοί από τους εκάστοτε υπουργούς οικονομικών οδήγησαν στην κατάρρευση των δημοσιονομικών εσόδων από τον κλάδο του αυτοκινήτου εξαιτίας της κάθετης πτώσης στις εισαγωγές νέων αλλά και μεταχειρισμένων ΙΧ ενώ από την άλλη μεριά τα υπέρογκα Τέλη, Τεκμήρια και Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης οδηγούν ολοένα και περισσότερους ιδιοκτήτες στην κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας των οχημάτων τους.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Η» το υπουργείο Οικονομικών έχει καταλήξει στην φορολόγηση των αυτοκινήτων βάσει τηςAξίας της Λιανικής τελικά και όχι βάσει της Eργοστασιακής Aξίας! Ο λόγος δεν είναι άλλος από το γεγονός πως κάποιες εισαγωγικές εταιρείες έχουν την δυνατότητα να διαμορφώνουν ανάλογα με τις φορολογικές περιστάσεις τις εργοστασιακές αξίες των μοντέλων τους με αποτέλεσμα να μην καταβάλλουν τους φόρους που πρέπει και να αυξάνουν περαιτέρω τα ήδη υψηλά περιθώρια κέρδους τους. Χαρακτηριστικά θα αναφέρουμε πως υπάρχει υπερπολυτελές μοντέλο με Eργοστασιακή Αξία μόλις 19.800 ευρώ το οποίο γλιτώνει και το Φόρο Πολυτελείας με τιμή λιανικής κοντά στις 90.000 ευρώ! Εδώ μιλάμε είτε για τεράστια φοροδιαφυγή είτε για αισχροκέρδια...
Αλλωστε μόνο τυχαία δεν είναι η «κόντρα» που έχει ξεσπάσει εδώ και χρόνια μεταξύ εισαγωγέων και εμπόρων καθώς όπως επισημαίνουν οι έμποροι ΙΧ χαρακτηριστικά: «Δυστυχώς το περιθώριο κέρδους που έχουν επιβάλλει οι εισαγωγικές στα δίκτυά τους και που κυμαίνετε μεταξύ 3-6% δεν είναι ικανό να καλύψει, ούτε το λειτουργικό κόστος των αντιπροσώπων τους, αν συνυπολογίσουμε ότι παράλληλα ο πήχης των ποιοτικών κριτηρίων είναι πολύ ψηλά(τετραγωνικά, κάθετες μονάδες, πλήρης στελέχωση κ. λ. π. ). Στην Ελλάδα συμβαίνει το παράδοξο το λιανεμπορικό κέρδος του αυτοκινήτου να είναι μικρότερο του χονδρεμπορικού, παγκόσμια πρωτοτυπία. Υπάρχει κανείς υπεύθυνος να τους τραβήξει επιτέλους το αυτί; Οι εθνικοί εισαγωγείς είναι και λιανοπωλητές, με συνέπεια να υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ αυτών κα των δικτύων τους.».
Παράλληλα ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος έχει επισημάνει και στην Τρόικα πως: «Οι εργοστασιακές αξίες των αυτοκινήτων αποτελούν κρατικό μυστικό και τις γνωρίζουν μόνο οι Διευθυντές της Υπηρεσίας Αξιών στα Τελωνεία και οι Εισαγωγείς. Με αυτό τον τρόπο, κανείς έμπορος εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ δεν γνωρίζει τους Φόρους που πρέπει να πληρώσει για κάποιο μοντέλο που εισάγεται στην Ελλάδα, ενώ από την άλλη μεριά οι Αξίες συνεχώς αλλάζουν από τις εισαγωγικές εταιρείες φυσικά προς τα κάτω.».
Ο νέος τρόπος φορολόγησης
Μέχρι σήμερα τα καινούρια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με ποσοστό 5% έως 50% με επιπλέον τον ΦΠΑ.
Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα φορολογούνται βάσει της αξίας του τιμολογίου που προσκομίζει ο έμπορος αλλά αν εκείνη είναι χαμηλότερη από την εργοστασιακή αξία που δηλώνει ο εκάστοτε εισαγωγέας τότε αυτόματα λαμβάνεται ως φορολογητέα αξία εκείνη του εισαγωγέα. Παράλληλα ανάλογα με τα έτη που έχει κυκλοφορήσει σε κάποιο άλλο κράτος-μέλος απομειώνεται η αξία του.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η» η φορολόγηση των καινούριων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία Λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου και θα διατηρηθούν οι συντελεστές φόρων που κυμαίνονται από 5% έως 50%.
Στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα το Τέλος Ταξινόμησης θα απορρέει από την αξία λιανικής επίσης του εκάστοτε μοντέλου αφού έχει υπολογιστεί η απομείωση της τιμής του λόγω παλαιότητας σε πραγματικό χρόνο και όχι βάσει των απαρχαιωμένων συντελεστών...
Να πληρώνουν οι έχοντες...
Οι μεγάλες εκπλήξεις αναμένεται να έρθουν στο κόστος χρήσης των αυτοκινήτων καθώς εκεί οι αλλαγές θα είναι ριζικές και αφορούν εκατομμύρια ιδιοκτήτες ΙΧ.
Ειδικότερα τα Τεκμήρια αλλά και ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης δεν θα επιβάλλεται πλέον βάσει των κυβικών του κινητήρα αλλά βάσει της Αξίας Λιανικής κάποιου αυτοκινήτου. Ετσι αν κάποιος έχει ένα 2λιτρο αυτοκίνητο 5ετίας δεν θα καταβάλλει Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης ενώ το τεκμήριό του θα μειωθεί πάρα πολύ.
Από την άλλη μεριά όμως όσοι έχουν υπερπολυτελή αυτοκίνητα αξίας από 40.000 έως και 80.000 ευρώ ή ακόμη και ακριβότερα χωρίς όμως να κινούνται από μεγάλους κινητήρες θα πέσουν στην «τσιμπίδα» των φόρων καθώς και το Τεκμήριο θα είναι υψηλότερο ενώ παράλληλα θα πρέπει να καταβάλλουν και τον Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης που θα τους αναλογεί.
Με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει τουλάχιστον κοινωνική δικαιοσύνη και όπως επισημαίνουν στο «Autobusiness» στελέχη της αγοράς τα αυτοκίνητα με κινητήρες από 2 λίτρα και άνω θα σταματήσουν να αποτελούν είδος υπερπολυτελείας για τους καταναλωτές ενώ παράλληλα θα σταματήσουν οι αθρόες καταθέσεις πινακίδων κυκλοφορίας.
Παράλληλα οι έχοντες υπερπολυτελή μοντέλα με κινητήρες χαμηλού κυβισμού είναι βέβαιο πως σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να τις καταθέσουν καθώς μέχρι σήμερα δεν έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ για κάποιο Φόρο Πολυτελείας ή Πολυτελούς Διαβίωσης...
Οσον αφορά στις φήμες και τα δημοσιεύματα περί υπερφορολόγησης των αυτοκινήτων με μικρούς κινητήρες θα λέγαμε πως με βάσει την Αξία Λιανικής δεν υπάρχει περίπτωση να υπερφορολογηθούν τα μικρά αυτοκίνητα αλλά τα πραγματικά ακριβά μοντέλα. Από την άλλη μεριά οι κάτοχοι δίλιτρων ή ακόμη και οχημάτων με μεγαλύτερους κινητήρες αλλά με μηδενικές αξίες θα σταματήσουν να πληρώνουν άδικα τόσους φόρους για κάποια αυτοκίνητα που ήδη έχουν καταβάλλει υπέρογκα ποσά κατά την διαδικασία εκτελωνισμού τους...