Σελίδες

Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2013

Αφού συνέβη και αυτό με το Ε9, η επιστήμη σηκώνει τα χέρια

Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2013 10:36

Αφού συνέβη και αυτό με το Ε9, η επιστήμη σηκώνει τα χέρια

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(6 ψήφοι)
Αφού συνέβη και αυτό με το Ε9, η επιστήμη σηκώνει τα χέρια
Μπαίνεις στην ηλεκτρονική εφαρμογή για να «οριστικοποιήσεις» την εικόνα της περιουσιακής σου κατάστασης. Δεν τα καταφέρνεις. Προσπαθείς, ξανά και ξανά. Αγχώνεσαι. Η προθεσμία εκπνέει σε λίγες ώρες. Και ξαφνικά γίνεται το θαύμα.

Γράφει:  

Η εφαρμογή ανταποκρίνεται. Αισθάνεσαι σαν να έχουν ανοίξει όμως οι πύλες του παραδείσου. Κι όμως. Εδώ είναι ο παράδεισος, κι η κόλαση εδώ. Διότι αντί να αντικρίσεις την δική σου περιουσιακή κατάσταση βλέπεις το Ε9 του …γείτονα. Και καλά να έχεις καλή σχέση μαζί του. Που να σου έχει λερώσει κιόλας το χαλάκι της εισόδου. Μπαίνεις στην «εικόνα» του, του προσθέτεις 2000-3000 τετραγωνικά μέτρα σαλόνι για να έχει να πορεύεται. Ποια προθεσμία υποβολής του Ε9, ποια προβλήματα του συστήματος. Εδώ παραδεχόμαστε ανοικτά ότι το φορολογικό απόρρητο γίνεται σκόνη και θρύψαλα και δεν ιδρώνει κανένας.
Να ήταν μια ανώνυμη καταγγελία, να την αντιμετωπίσουμε κι εμείς με κάθε επιφύλαξη. Αλλά να παραδέχεται ανοικτά ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών ότι συνέβησαν τέτοια περιστατικά για λόγους …παραμετροποίησης… Εγείρονται αυτομάτως πλήθος ερωτημάτων.
1. Μπορούσαν αυτοί που είδαν κατά λάθος την περιουσιακή κατάσταση να κάνουν τροποποιήσεις ναι ή όχι; Οφείλει το υπουργείο Οικονομικών να δώσει μια απάντηση. Πρέπει να ειδοποιηθούν οι φορολογούμενοι να ελέγξουν (πάλι) την περιουσιακή τους κατάσταση ναι ή όχι;
2. Για πόσο χρονικό διάστημα παρέμεινε ανοικτό η «τρύπα» στο σύστημα; Έχει αντιμετωπιστεί αυτή τη στιγμή ναι ή όχι;
Δεν αρκεί για τόσο σοβαρά ζητήματα ένα μήνυμα στο twitter.
Τέλος, να σημειωθεί, ότι από το Υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνεται πως η προθεσμία συμπλήρωσης και υποβολής του Πίνακα 1: Στοιχεία οικοπέδων (εντός σχεδίου ή οικισμού) και κτισμάτων (εντός και εκτός σχεδίου) της δήλωσης στοιχείων ακινήτων φυσικών προσώπων (Ε9) έτους 2013, παρατείνεται μέχρι και την 27η Σεπτεμβρίου 2013.

Η επίσημη ανακοίνωση για την παράταση του Ε9 έως 27.9.20103

Η επίσημη ανακοίνωση για την παράταση του Ε9 έως 27.9.20103

Νίκης 5-7
10180 Αθήνα
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ                                                  
e-mail: press@minfin.gr

Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2013

Δελτίο Τύπου

Από το Υπουργείο Οικονομικών ανακοινώνεται πως η προθεσμία συμπλήρωσης και υποβολής του Πίνακα 1: Στοιχεία οικοπέδων (εντός σχεδίου ή οικισμού) και κτισμάτων (εντός και εκτός σχεδίου) της δήλωσης στοιχείων ακινήτων φυσικών προσώπων (Ε9) έτους 2013, παρατείνεται μέχρι και την 27η Σεπτεμβρίου 2013.

Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013

ΝΕΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ Ποια καταστήματα εφαρμόζουν ΦΠΑ 13% και ποια 23%

ΝΕΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ

Ποια καταστήματα εφαρμόζουν ΦΠΑ 13% και ποια 23%

Κέντρο διασκέδασης είναι ο χώρος συγκεντρώσεως του κοινού για την παρακολούθηση καλλιτεχνικού κυρίως μουσικού προγράμματος, με μέγιστη επιτρεπόμενη Α?ηχοστάθμη 100 db
Κέντρο διασκέδασης είναι ο χώρος συγκεντρώσεως του κοινού για την παρακολούθηση καλλιτεχνικού κυρίως μουσικού προγράμματος, με μέγιστη επιτρεπόμενη Α?ηχοστάθμη 100 db
Η ένταση του ήχου της μουσικής και συγκεκριμένα τα ντεσιμπέλ θα κρίνουν τον συντελεστή ΦΠΑ που θα πρέπει να εφαρμόζουν τα εστιατόρια και τα κέντρα διασκέδασης. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από νέα εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών για να ? ξεκαθαρίσει ποια καταστήματα θεωρούνται «κέντρα διασκέδασης» και θα πρέπει να υπάγονται στον συντελεστή ΦΠΑ 23% και όχι στον μειωμένο συντελεστή 13% που ισχύει προσωρινά για τις υπηρεσίες εστίασης.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο:
Κέντρο διασκέδασης είναι ο στεγασμένος ή υπαίθριος χώρος συγκεντρώσεως του κοινού για την παρακολούθηση καλλιτεχνικού κυρίως μουσικού προγράμματος, με μέγιστη επιτρεπόμενη Α ? ηχοστάθμη 100 db, σε συνδυασμό με την παροχή φαγητών ή και ποτών. Δεν θεωρούνται κέντρα διασκέδασης οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, στις οποίες, κατόπιν άδειας της αρμόδιας αρχής, γίνεται χρήση μουσικών οργάνων ή στερεοφωνικού συγκροτήματος μικρής ισχύος, με μέγιστη Α ? ηχοστάθμη κατά τη λειτουργία του καταστήματος 80 db.
2 Οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες εστιατορίου, στις οποίες παρουσιάζεται παράλληλα και θέαμα υπάγονται σε ΦΠΑ 13% στην περίπτωση που προέχουν οι υπηρεσίες εστίασης και το θέαμα προσφέρεται με τα συνήθη μέσα που εμπίπτουν στην εκμετάλλευση του εστιατορίου, όπως: ηχητικές εγκαταστάσεις μικρής ισχύος, χρήση τραπεζοκαθισμάτων από καθήμενους πελάτες με προσφορά φαγητού, μη ύπαρξη όρθιων πελατών στο μπαρ για κατανάλωση ποτών, μη συμμετοχή των πελατών με χορό κ.ά. Στις επιχειρήσεις αυτές, οι καταναλώσεις αλκοολούχων ποτών είναι οι μόνες που υπάγονται σε ΦΠΑ 23%.
Αντιθέτως, στην περίπτωση που για την παρουσίαση του θεάματος χρησιμοποιούνται όλες οι υποδομές του κέντρου διασκέδασης όσον αφορά στον ήχο, τη δυναμικότητα του χώρου, την πίστα, τις καταναλώσεις του μπαρ κ.λπ., πρόκειται για λειτουργία της επιχείρησης ως κέντρου διασκέδασης και υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ 23% όλες οι παροχές που παρέχονται εντός της επιχείρησης.

Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013

Αρ. πρωτ.: Δ14Β 1137825 ΕΞ 10.9.2013 Συντελεστής Φ.Π.Α. στις υπηρεσίες εστίασης

Αρ. πρωτ.: Δ14Β 1137825 ΕΞ 10.9.2013
Συντελεστής Φ.Π.Α. στις υπηρεσίες εστίασης

Αθήνα, 10/09/2013
Αρ. Πρωτ: Δ14Β 1137825 ΕΞ 2013

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
14η Δ/ΝΣΗ ΦΠΑ
ΤΜΗΜΑ Β΄ «Παροχή Υπηρεσιών & Ειδικά Καθεστώτα»

Ταχ. Δ/νση : Σίνα 2-4
Ταχ. Κώδικας: 106 72 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες : Τ. Σφελινιώτη
Τηλέφωνο : 210- 3645832
Fax : 210- 3645413
e-mail : dfpa.b1@1992.syzefxis.gov.gr

Θέμα: Συντελεστής Φ.Π.Α. στις υπηρεσίες εστίασης

Σχετ.: Το από ……………. ηλεκτρονικό μήνυμα

Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού, με το οποίο ζητούνται πληροφορίες αναφορικά με τον εφαρμοστέο συντελεστή ΦΠΑ στις υπηρεσίες της εταιρείας ………………. με άδεια λειτουργίας «Εστιατορίου – Κέντρου διασκέδασης με συγκρότηση εστιατορίου», οι οποίες, με στόχο την προβολή του μινωικού πολιτισμού, συνίστανται σε παροχή ιδιαίτερου γεύματος βασισμένου στη διατροφή της μινωικής περιόδου και, παράλληλα, σε ημίωρη προβολή ταινίας και ζωντανή παρουσίαση χορευτικών δρωμένων που αναπαριστούν την καθημερινή ζωή των Μινωιτών, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 21 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν.2859/2000), όπως ισχύει, ο συντελεστής του Φ.Π.Α. ορίζεται σε 23% στη φορολογητέα αξία, ενώ κατ’ εξαίρεση για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα ΙΙΙ του ιδίου Κώδικα Φ.Π.Α., ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε 13%.

Σύμφωνα με την περίπτωση 6 του Κεφαλαίου Β΄ «Υπηρεσίες» του Παραρτήματος ΙΙΙ, όπως ισχύει από 01.08.2013 μέχρι και 31.12.2013 βάσει της παραγράφου 14 του άρθρου 74 του ν.4172/2013, στο συντελεστή Φ.Π.Α. 13% υπάγεται η εκμετάλλευση καφενείων, καφετεριών, ζαχαροπλαστείων, εστιατορίων, ψητοπωλείων, οινομαγειρείων και λοιπών συναφών προς αυτές επιχειρήσεων πλην των κέντρων διασκέδασης, με εξαίρεση τη διάθεση ποτών που περιέχουν οινόπνευμα σε οποιαδήποτε αναλογία.

Όπως διευκρινίστηκε με την εγκύκλιο 11131481/7043/0014/ΠΟΛ.1282/23.12.1992, ποιές επιχειρήσεις είναι κέντρα διασκέδασης είναι θέμα πραγματικό και θα εξετάζεται κατά περίπτωση, τόσο από την άδεια λειτουργίας, όσο και από το είδος του κόστους λειτουργίας αυτού κατά φορολογική ή διαχειριστική περίοδο ή μέρους αυτών.

Επίσης, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση 620/11.10.2001 του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, για την εφαρμογή των διατάξεων περί Φ.Π.Α., εναπόκειται στη φορολογική αρχή να ερευνήσει ποιες επιχειρήσεις συγκεντρώνουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του «κέντρου διασκέδασης» ως ζήτημα πραγματικό και ουσιαστικό, μη δεσμευόμενη από τυπικά κριτήρια (άδεια λειτουργίας) ή νομικές μορφές ασκούμενης επιχειρηματικής δραστηριότητας (διάσπαση των παρεχόμενων υπηρεσιών).

Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 14 της υπ’ αριθ. Υ1γ/Γ.Π/οικ. 96967/8.10.2012 απόφασης του Υπουργού Υγείας (ΦΕΚ 2718 Β'/8.10.2012), όπως ισχύει, όπου ορίζονται οι υγειονομικοί όροι και προϋποθέσεις λειτουργίας των επιχειρήσεων τροφίμων και ποτών, κέντρο διασκέδασης είναι ο στεγασμένος ή υπαίθριος χώρος συγκεντρώσεως του κοινού για την παρακολούθηση καλλιτεχνικού κυρίως μουσικού προγράμματος, με μέγιστη επιτρεπόμενη Α – ηχοστάθμη 100 db, σε συνδυασμό με την παροχή φαγητών ή και ποτών, ενώ δεν θεωρούνται κέντρα διασκέδασης οι επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών, στις οποίες, κατόπιν άδειας της αρμόδιας αρχής, γίνεται χρήση μουσικών οργάνων ή στερεοφωνικού συγκροτήματος μικρής ισχύος, με μέγιστη Α – ηχοστάθμη κατά τη λειτουργία του καταστήματος 80 db.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, οι υπηρεσίες εστιατορίου, εκτός των καταναλώσεων αλκοολούχων ποτών, όπου παράλληλα παρουσιάζεται και θέαμα υπάγονται στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ στην περίπτωση που προέχουν οι υπηρεσίες εστίασης και το θέαμα προσφέρεται με τα συνήθη μέσα που εμπίπτουν στην εκμετάλλευση του εστιατορίου, όπως ηχητικές εγκαταστάσεις μικρής ισχύος, χρήση τραπεζοκαθισμάτων από καθήμενους πελάτες με προσφορά φαγητού, μη ύπαρξη όρθιων πελατών στο μπαρ για κατανάλωση ποτών, μη συμμετοχή των πελατών με χορό κ.α., καθώς και οι τιμές των προσφερόμενων ειδών δεν αποκλίνουν σημαντικά σε σχέση με αυτές των αντίστοιχων εστιατορίων της περιοχής. Αντιθέτως, στην περίπτωση που για την παρουσίαση του θεάματος χρησιμοποιούνται όλες οι υποδομές του κέντρου διασκέδασης όσον αφορά στον ήχο, τη δυναμικότητα του χώρου, την πίστα, τις καταναλώσεις του μπαρ κλπ, πρόκειται για λειτουργία της επιχείρησης ως κέντρου διασκέδασης και υπάγονται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ όλες οι παροχές που πραγματοποιούνται εντός του καταστήματος.

Συνεπώς, ο εφαρμοστέος συντελεστής ΦΠΑ είναι θέμα πραγματικό και πρέπει να κρίνεται κατά περίπτωση από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., βάσει των διατάξεων του Κώδικα Φ.Π.Α., όπως έχουν ερμηνευτεί, καθώς και των σχετικών με τη λειτουργία των επιχειρήσεων εστίασης διατάξεων.


Η Προϊσταμένη της Δ/νσης
Βασιλική Τάτση

Ακριβές αντίγραφο
Η Προϊσταμένη της Γραμματείας

ΓΙΑ ΤΑ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΑ Φόρος από 1,5 ευρώ έως 47,25 ευρώ το στρέμμα

ΓΙΑ ΤΑ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΑ

Φόρος από 1,5 ευρώ έως 47,25 ευρώ το στρέμμα

Της Μαρίας Βουργάνα
Φόρο σε όλα τα αγροτεμάχια και λοιπές εκτάσεις γης που βρίσκονται εκτός σχεδίου χωρίς κανένα αφορολόγητο όριο βάζει η κυβέρνηση από το 2014 με την εφαρμογή του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων. Ο φόρος για τα αγροτεμάχια στα οποία δεν υπάρχει κατοικία θα ξεκινά από 1,5 ευρώ το στρέμμα και θα φθάνει τα 47,25 ευρώ το στρέμμα. Υψηλότερο φόρο θα κληθούν να πληρώσουν στην εφορία οι φορολογούμενοι που έχουν στην κατοχή τους αγροτεμάχιο στο οποίο βρίσκεται κατοικία η οποία είναι μοναδική για την οικογένεια και η επιφάνειά της υπερβαίνει τα 150 τ.μ. ή είναι εξοχική ανεξαρτήτως επιφάνειας. Στις περιπτώσεις αυτές ο φόρος θα ξεκινά από 7,5 ευρώ το στρέμμα και θα φθάνει μέχρι και τα 236,25 ευρώ το στρέμμα. Τα μεγαλύτερα ποσά φόρου θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων στα οποία υπάρχει εξοχική κατοικία και βρίσκονται σε ακριβές παραθαλάσσιες περιοχές της χώρας.Ο ενιαίος φόρος θα επιβαρύνει όλους τους φορολογουμένους που έχουν στην κατοχή τους αγροτεμάχια, αφού μέχρι σήμερα δεν πλήρωναν ούτε ένα ευρώ φόρο. Μάλιστα όσοι έχουν αγροτεμάχιο μέσα στο οποίο υπάρχει κύρια κατοικία άνω των 150 τ.μ. ή εξοχική ανεξαρτήτως επιφάνειας θα πληρώσουν μεγάλα ποσά φόρου για το αγροτεμάχιο, ενώ παράλληλα θα επιβαρυνθούν και με τον ενιαίο φόρο που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2014 για τα κτίσματα ηλεκτροδοτούμενα ή μη.
Μύκονος 
Σύμφωνα με παράδειγμα του υπουργείου, ιδιοκτήτης αγροτεμαχίου στη Μύκονο επιφάνειας 7 στρεμμάτων στο οποίο υπάρχει κατοικία 200 τ.μ. θα πληρώσει φόρο 264,60 ευρώ για το αγροτεμάχιο και 1.092 ευρώ για την κατοικία, με το συνολικό ύψος του ενιαίου φόρου να ανέρχεται σε 1.356,60 ευρώ.
Το τελικό σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την επιβολή του ενιαίου φόρου ακινήτων στα αγροτεμάχια προβλέπει τα εξής:
Ο ενιαίος φόρος θα επιβάλλεται από την 1η Ιανουαρίου 2014 σε όλες ανεξαιρέτως τις εκτάσεις γης (αγρούς, αγροτεμάχια, βοσκότοπους κ.λπ.).
Ο φόρος θα επιβάλλεται χωρίς κανένα αφορολόγητο όριο.
3 Το ποσό του φόρου για τα αγροτεμάχια, βοσκοτόπους, δάση και λοιπές εκτάσεις θα ξεκινά από 1,5 ευρώ το στρέμμα ή 0,0015 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και θα προσαυξάνεται με βάση μια σειρά από συντελεστές που αποτυπώνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε έκτασης, όπως η αρχική βασική αξία ανά τετραγωνικό μέτρο, η θέση (ορεινή, ημιορεινή ή πεδινή έκταση), η απόσταση από τη θάλασσα (μεγαλύτερη ή μικρότερη των 800 μέτρων) και το είδος της εδαφικής έκτασης. Ειδικότερα:
  • Ανάλογα με τη θέση προσδιορίζεται ο συντελεστής θέσης που αντιστοιχεί στην ελάχιστη Αρχική Βασική Αξία (ΑΒΑ) του δημοτικού διαμερίσματος στο οποίο ανήκει το αγροτεμάχιο.
  • Ανάλογα με τη χρήση του αγροτεμαχίου (μονοετής καλλιέργεια, δενδροκαλλιέργεια, ελαιοκαλλιέργεια κ.λπ.) προσδιορίζεται συντελεστής χρήσης 0,5 έως 2,5.
  • Ανάλογα με την απόσταση από τη θάλασσα ο συντελεστή ξεκινά από 1 για απόσταση μεγαλύτερη των 800 μέτρων και φθάνει το 3 για απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων.
  • Ανάλογα με την επιφάνεια του αγροτεμαχίου προσδιορίζεται συντελεστής απομείωσης επιφάνειας 0,4 έως 1.
  • Αν το αγροτεμάχιο έχει πρόσοψη σε εθνική, επαρχιακή ή αγροτική οδό, τότε εφαρμόζεται συντελεστής πρόσοψης ίσος με 1,2.
  • Ανάλογα με την ύπαρξη κατοικίας. Σε περίπτωση ύπαρξης κατοικίας εντός του αγροτεμαχίου εφαρμόζεται συντελεστής κατοικίας ίσος με πέντε.
  • Αν η κατοικία είναι μοναδική για την οικογένεια (υπόχρεος, σύζυγος και προστατευόμενα μέλη) του φυσικού προσώπου που έχει τα εμπράγματα δικαιώματα και έχει επιφάνεια χαμηλότερη των 150 τ.μ., ο συντελεστής δεν εφαρμόζεται.
4 Ο ενιαίος φόρος για τα αγροτεμάχια προκύπτει ως γινόμενο της επιφάνειας του αγροτεμαχίου σε τετραγωνικά μέτρα, του βασικού συντελεστή φορολογίας, του συντελεστή θέσης, του συντελεστή χρήσης, του συντελεστή απόστασης από τη θάλασσα, του συντελεστή απομείωσης επιφάνειας, του συντελεστή πρόσοψης και τους συντελεστή κατοικίας όπου αυτός εφαρμόζεται.
5 Για τα φυσικά πρόσωπα προβλέπονται προσωρινές απαλλαγές σε περιπτώσεις διαπιστωμένης οικονομικής αδυναμίας πληρωμής του ενιαίου φόρου ενώ τα νομικά πρόσωπα τα οποία αδυνατούν, λόγω των συνθηκών, να αντεπεξέλθουν στη φορολογική τους υποχρέωση μπορούν να μεταθέσουν χρονικά την πληρωμή του φόρου.
Πάνω από 150 τ.μ.
Οσοι έχουν αγροτεμάχιο μέσα στο οποίο υπάρχει κύρια κατοικία άνω των 150 τ.μ. ή εξοχική ανεξαρτήτως επιφάνειας θα πληρώσουν μεγάλα ποσά φόρου για το αγροτεμάχιο, ενώ παράλληλα θα επιβαρυνθούν και με τον ενιαίο φόρο που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2014 για τα κτίσματα ηλεκτροδοτούμενα ή μη. Για τα φυσικά πρόσωπα προβλέπονται προσωρινές απαλλαγές σε περιπτώσεις διαπιστωμένης οικονομικής αδυναμίας πληρωμής του ενιαίου φόρου.

ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΧΑΜΕΝΟΙ Ακίνητα: Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερο και ποιοι λιγότερο φόρο

ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΧΑΜΕΝΟΙ

Ακίνητα: Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερο και ποιοι λιγότερο φόρο

Ακίνητα: Ποιοι θα πληρώσουν περισσότερο και ποιοι λιγότερο φόρο
Της Μαρίας Βουργάνα
Μεγαλύτερες φοροεπιβαρύνσεις στους φορολογουμένους που έχουν στην κατοχή τους μονοκατοικίες και εντός σχεδίου οικόπεδα μικρής και μεσαίας αξίας, αγροτεμάχια, καθώς και κατοικίες που δεν ηλεκτροδοτούνται αναμένεται να φέρει ο νέος Ενιαίος Φόρος Ακινήτων που θα επιβληθεί το 2014, με στόχο την είσπραξη 2,9 δισ. ευρώ ετησίως. Σύμφωνα με το τελευταίο σενάριο, στους κερδισμένους του νέου φόρου θα είναι οι φορολογούμενοι που διαθέτουν μόνο ηλεκτροδοτούμενα διαμερίσματα, αλλά και όσοι έχουν στην κατοχή τους ακριβά ακίνητα, αφού θα διαπιστώσουν μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης. Με τον νέο φόρο ακινήτων, ο οποίος θα αντικαταστήσει το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων που επιβάλλεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας θα πρέπει να βεβαιώνονται έσοδα συνολικού ύψους 4,15 δισ. ευρώ για να καταλήγουν στα δημόσια ταμεία 2,9 δισ. ευρώ ετησίως. Ο ενιαίος φόρος θα επιβάλλεται από την 1η Ιανουαρίου 2014 σε όλα ανεξαιρέτως τα κτίσματα, στα εντός σχεδίου οικόπεδα και στις εκτός σχεδίου εκτάσεις γης (αγρούς, αγροτεμάχια, βοσκότοπους κ.λπ.). Έτσι θα επιβαρυνθούν φορολογούμενοι που έχουν στην κατοχή τους:
  • Μονοκατοικίες και η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας τους δεν υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ. Οι φορολογούμενοι αυτοί πληρώνουν σήμερα μόνο το ΕΕΤΑ μέσω της ΔΕΗ, ενώ τα οικόπεδα στα οποία βρίσκονται οι κατοικίες αυτές απαλλάσσονται από τη φορολογία. Επίσης οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι απαλλάσσονται από τον ΦΑΠ για τις κατοικίες και τα οικόπεδά τους. Με τον Ενιαίο Φόρο θα πληρώνουν και για τις μονοκατοικίες και για τα οικόπεδα.
  • Μη ηλεκτροδοτούμενα κτίσματα (κατοικίες, καταστήματα, γραφεία) τα περισσότερα από τα οποία δεν ενοικιάζονται. Στα ακίνητα αυτά δεν επιβάλλεται σήμερα το «χαράτσι», ενώ από το επόμενο έτος θα φορολογούνται.
  • Εντός σχεδίου οικόπεδα των ιδιοκτητών με ακίνητη περιουσία συνολικής αξίας χαμηλότερης των 200.000 ευρώ, τα οποία σήμερα απαλλάσσονται.
  • Αγροτεμάχια και λοιπές εκτάσεις γης εκτός σχεδίου, που σήμερα απαλλάσσονται.
  • Κτίσματα και οικόπεδα μικρής και μεσαίας αξίας σε περιοχές εντός σχεδίων και ταυτόχρονα αγροτεμάχια, εκτάσεις που σήμερα απαλλάσσονται από τη φορολογία.
Φοροελαφρύνσεις θα προκύψουν με την εφαρμογή του νέου φόρου για τους φορολογούμενους που κατέχουν μόνο ηλεκτροδοτούμενα διαμερίσματα και πληρώνουν σήμερα μόνο το «χαράτσι» μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Συγκεκριμένα, στις περισσότερες περιοχές της χώρας, ο νέος φόρος που θα επιβαρύνει κάθε ηλεκτροδοτούμενο κτίσμα θα είναι χαμηλότερος σε σύγκριση με το ΕΕΤΑ. Μικρότερο φόρο σε σχέση με τα ποσά που πληρώνουν σήμερα για το τέλος ακινήτων και το ΦΑΠ θα πληρώνουν από το 2014 οι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας πολύ μεγάλης αξίας.
Το σχέδιο 
Ο Ενιαίος Φόρος για τις κατοικίες και τα εντός σχεδίου οικόπεδα θα υπολογίζεται με κλίμακα 20 συντελεστών: το αρχικό ποσό του φόρου θα κυμαίνεται από 2,3 ευρώ το τ.μ. και θα φθάνει μέχρι τα 14 ευρώ. Από κει και πέρα, ανάλογα με την τιμή ζώνης, την παλαιότητα και τη θέση (τον όροφο) της κατοικίας το αρχικό ποσό του φόρου θα μεταβάλλεται με την εφαρμογή των αντίστοιχων συντελεστών αυξομείωσης. Για τα οικόπεδα το ποσό του φόρου θα κυμαίνεται από 0,4 ευρώ μέχρι 4 ευρώ το τ.μ.
Για τα αγροτεμάχια, βοσκοτόπους, δάση και λοιπές εκτάσεις το ποσό του φόρου θα ξεκινά από 1,5 ευρώ το στρέμμα ή 0,0015 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο και θα προσαυξάνεται με βάση μια σειρά από συντελεστές που αποτυπώνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε έκτασης, όπως η αρχική βασική αξία ανά τετραγωνικό μέτρο, η θέση (ορεινή, ημιορεινή ή πεδινή έκταση), η απόσταση από τη θάλασσα (μεγαλύτερη ή μικρότερη των 800 μέτρων) και το είδος της εδαφικής έκτασης. Ο φόρος θα επιβάλλεται χωρίς κανένα αφορολόγητο όριο.
Απαλλαγές 
Ελάχιστες απαλλαγές από τον νέο φόρο και υπό αυστηρές προϋποθέσεις προβλέπει το σχέδιο του υπουργείο Οικονομικών. Παράλληλα καταργείται το όριο των 27 ευρώ μέχρι το οποίο αμελείται η είσπραξη του φόρου. Ειδικότερα για τα φυσικά πρόσωπα προβλέπονται προσωρινές απαλλαγές σε περιπτώσεις διαπιστωμένης οικονομικής αδυναμίας πληρωμής του. Οι προσωρινές απαλλαγές χορηγούνται σε ετήσια βάση. Για τη χορήγηση της απαλλαγής πρέπει να πληρούνται σωρευτικά τα εξής κριτήρια:
1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 7.000 ευρώ, προκειμένου για μονομελές νοικοκυριό, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για τον/την σύζυγο και κάθε προστατευόμενο μέλος.
2. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα δεν υπερβαίνει το δεκαπλάσιο του συνολικά για τα μέλη του νοικοκυριού (υπόχρεος, σύζυγος και προστατευόμενα μέλη) βεβαιωθέντος φόρου.
3. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων και των οικοπέδων στην ιδιοκτησία των μελών του νοικοκυριού (λαμβανομένου υπόψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας) δεν υπερβαίνει τα 200 τ.μ. προκειμένου για κτίσματα, τα 500 τ.μ. προκειμένου για οικόπεδα εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμού και τα 6.000 τ.μ. προκειμένου για αγροτεμάχια
4. Το σύνολο της αξίας των καταθέσεων και των χρεογράφων στην κατοχή των μελών του νοικοκυριού δεν υπερβαίνει το τριπλάσιο του φόρου και
5. Τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
Επιχειρήσεις 
Στις επιχειρήσεις χορηγείται αναστολή πληρωμής του φόρου σε ετήσια βάση και δύναται να ανανεώνεται μέχρι τρεις φορές εντός δέκα ετών από τη χορήγηση της πρώτης αναστολής. Για τη χορήγηση της αναστολής πρέπει να πληρούνται σωρευτικά τα εξής κριτήρια:
1. Ο συνολικός κύκλος εργασιών του αιτούντος δεν υπερβαίνει το δεκαπλάσιο του συνολικού φόρου.
2. Ο συνολικός κύκλος εργασιών έχει παρουσιάσει μείωση άνω του 30% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση και δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
Κτίσματα
Στις περισσότερες περιοχές της χώρας, ο νέος φόρος που θα επιβαρύνει κάθε ηλεκτροδοτούμενο κτίσμα θα είναι χαμηλότερος σε σύγκριση με το ΕΕΤΑ. Μικρότερο φόρο σε σχέση με τα ποσά που πληρώνουν σήμερα για το τέλος ακινήτων και το ΦΑΠ θα πληρώνουν από το 2014 οι ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας πολύ μεγάλης αξίας.
Αγροτεμάχια
Για τα αγροτεμάχια, βοσκοτόπους, δάση και λοιπές εκτάσεις το ποσό του φόρου θα ξεκινά από 1,5 ευρώ το στρέμμα ή 0,0015 ευρώ το τ.μ. και θα προσαυξάνεται με βάση μια σειρά από συντελεστές που αποτυπώνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηρι­στικά κάθε έκτασης.

ΕΚΘΕΣΗ-ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ ΓΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ Νέες αλλαγές στο ασφαλιστικό με κατάργηση επιδομάτων και ενοποιήσεις Ταμείων, εισφορών και παροχών

ΕΚΘΕΣΗ-ΠΡΟΠΟΜΠΟΣ ΓΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ

Νέες αλλαγές στο ασφαλιστικό με κατάργηση επιδομάτων και ενοποιήσεις Ταμείων, εισφορών και παροχών

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΑΤΟΥ
«Δίχτυ» κοινωνικής προστασίας για τους πραγματικά φτωχούς και τους ανέργους με πόρους που θα προέλθουν από καταργήσεις όσων επιδομάτων καταβάλλονται σήμερα χωρίς εισοδηματικά κριτήρια (συμπεριλαμβανομένων και των οικογενειακών που χορηγεί ο ΟΑΕΔ), αναπηρικών συντάξεων, κοινωνικών πόρων καθώς και από ενοποιήσεις Ταμείων, εισφορών και παροχών, προβλέπει το σχέδιο του ΟΟΣΑ για τη μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής προστασίας.
Η Εκθεση που παραδόθηκε χθες στον υφυπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Β. Κεγκέρογλου, στο γ.γ. Συντονισμού της Κυβέρνησης Δ. Βαρτζόπουλο, στη γ.γ του υπουργείου Εργασίας Αννα Στρατινάκη, στο γ.γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων Π. Κοκκόρη, στη γ.γ. Πρόνοιας Έφη Μπέκου, στη γ.γ. Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων Αννα Δαλλαπόρτα και στον πρόεδρο του Σώματος Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Π. Τσακλόγλου διαπιστώνει ότι παρά τα βήματα τα οποία έχουν γίνει (μητρώο δικαιούχων παροχών, υποχρεωτική χρήση ΑΜΚΑ, καθιέρωση εισοδηματικών κριτηρίων για τα επιδόματα) το σύστημα κοινωνικής προστασίας αδυνατεί να στηρίξει αποτελεσματικά τις διευρυνόμενες, λόγω και της παρατεταμένης ύφεσης, ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Και με δεδομένα αφενός την πρόβλεψη ότι «η ανάπτυξη δεν αναμένεται να ξεκινήσει παρά μόνο στα τέλη του 2014» και «τις δημοσιονομικές απαιτήσεις για περιορισμό στο 1,5% του ΑΕΠ, από το 5,6%», ζητά τη σύσταση ομάδας κρούσης (task force) και τη λήψη μέτρων σε πέντε άξονες:
1 ΕΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΑΜΕΙΩΝ
«Περαιτέρω ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης, προκείμενου να αντιμετωπιστεί ο κατακερματισμός του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Ιδιαίτερα, το ΕΤΑΑ και το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, μαζί με τα περιουσιακά τους στοιχεία, θα πρέπει να συγχωνευθούν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ή τον ΟΑΕΕ. Επιπλέον, τα ταμεία υγειονομικής περίθαλψης τα οποία παραμένουν ανεξάρτητα, πρέπει να συγχωνευθούν και να ενταχθούν στο ΕΟΠΥΥ». Στο πλαίσιο αυτό «να προετοιμαστεί και να τηρηθεί ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα για την ενοποίηση των παροχών και των εισφορών, για την προετοιμασία των πληροφοριακών συστημάτων και την αποτελεσματική συγχώνευση της διαχείρισης και της διοίκησης των ταμείων». Οπως σημειώνεται είναι «προβληματικό» το γεγονός, ότι «τα ταμεία που συγχωνεύθηκαν έχουν σε γενικές γραμμές διατηρήσει την οικονομική και λογιστική τους ανεξαρτησία, χωριστές διοικητικές δομές και πληροφοριακά συστήματα» αναφέροντας ως παραδείγματα το ΤΑΠ-ΔΕΗ, τα ταμεία Νομικών, ΤΣΑΥ και ΤΣΜΕΔΕ.
2 ΕΝΙΑΙΟ ΕΠΙΔΟΜΑ 500 ΕΥΡΩ ΑΝΤΙ ΤΩΝ ΑΝΑΠΗΡΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Την αντικατάσταση των υπαρχόντων επιδομάτων αναπηρίας με ένα ενιαίο επίδομα 500 ευρώ που θα χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια και σε συνάρτηση με την ικανότητα προς εργασία (η αδυναμία προς εργασία να πιστοποιείται από επαρκείς εξετάσεις υγείας). Οπως υπογραμμίζεται στην Εκθεση, «τα επιδόματα αναπηρίας καλύπτουν 500.000 δικαιούχους (μόνο ως αναπλήρωση κύριου εισοδήματος) και μόνο οι μισοί δικαιούχοι έχουν δηλώσει ότι έχουν μειωμένη ικανότητα να εκτελούν δραστηριότητες, ενώ το μέσο εισόδημά σε επίπεδο νοικοκυριού ανερχόταν σε 7.300 ευρώ το 2009... Επιπλέον, τα επιδόματα αναπηρίας είναι περίπλοκα και αναποτελεσματικά, σχετικά ευρεία κάλυψη με 35 κατηγορίες αναπήρων και 10 διαφορετικά προγράμματα βοήθειας και δαπάνη που αυξάνεται σταθερά». Η Εκθεση διαπιστώνει, τέλος ότι, «περίπου οι μισοί από αυτούς που δηλώνουν ανάπηροι λαμβάνουν επίδομα στην Ελλάδα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 35% στη Γαλλία, και σε 26% στην Πορτογαλία».
3 ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΏΝ ΠΟΡΩΝ
Τη σταδιακή κατάργηση της χρηματοδότησης Ταμείων από έσοδα γενικών φόρων «σε κάθε περίπτωση που δεν υπάρχει επαρκής αιτιολόγηση για τη διατήρησή τους», φωτογραφίζοντας κοινωνικούς πόρους («υποχρεωτικές εισφορές που καταβάλλονται μέσω οικονομικών συναλλαγών») αλλά και τις εισφορές για πολιτικές όπως τη χρηματοδότηση συνδικαλιστικών ενώσεων ή της τουριστικής βιομηχανίας, οι οποίες δεν έχουν σαφή σχέση με την κοινωνική προστασία. Στο πλαίσιο της αναζήτησης εξοικονομήσεων για πόρους υπέρ των φτωχών, σημειώνεται ότι «ίσως χρειαστεί να βρεθούν έσοδα από δημόσιες δαπάνες για γενικές υπηρεσίες, άμυνα και υγεία που φαίνεται να υπερβαίνουν τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης».
4 ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ
Την κατάργηση των οικογενειακών προγραμμάτων και την αντικατάστασή τους με ένα νέο οικογενειακό πρόγραμμα (με βάση εισοδηματικά κριτήρια) το οποίο θα χρηματοδοτείται από τη γενική φορολογία. Αν και η αλλαγή έχει ήδη γίνει για τα πολυτεκνικά επιδόματα του ΟΓΑ και του υπ. Οικονομικών, ο ΟΟΣΑ ζητά το επίδομα να αντικαταστήσει και το ανταποδοτικό επίδομα που χορηγεί ο ΟΑΕΔ (μέσω της εισφοράς υπέρ ΔΛΟΕΜ).
5 ΕΠΙΔΟΜΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΜΕ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Την αύξηση του επιδόματος ανεργίας (360 ευρώ) και της διάρκειάς του με βάση, όμως, εισοδηματικά κριτήρια με αρχή το 2014. Τα επιδόματα ανεργίας θα πρέπει, όπως τονίζεται, να δίνονται με την υποχρέωση ή διαθεσιμότητα προς εργασία του ανέργου και ενεργητικές πολιτικές ενίσχυσης της απασχόλησης, μέσω των οποίων εγγεγραμμένοι άνεργοι που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση επιδόματος να μπορούν να λάβουν κάποια ενίσχυση εφόσον συμμετέχουν σε κάποιου είδους προσωρινή απασχόληση στον δημόσιο τομέα ή σε κάποιο πρόγραμμα εθνικής εμβέλειας.
Η ανάγκη αποτελεσματικότερης στήριξης των ανέργων προκύπτει από τη ραγδαία αύξηση των ατόμων χωρίς απασχόληση και των μακροχρόνια άνεργων (για διάστημα πάνω από 12 μήνες) στο 60%.
6 ΕΝΑ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ
Την καθιέρωση στεγαστικού επιδόματος που θα χορηγείται με εισοδηματικά κριτήρια σε αντικατάσταση των επιδομάτων που δίνονταν για την κατασκευή και την ενοικίαση κατοικίας, καθώς «το διογκούμενο πρόβλημα των αστέγων δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά».
7 ΕΓΓΥΗΜΕΝΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ
Να εφαρμοστεί πιλοτικά το 2014 το πρόγραμμα του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος «με στόχευση στους οικονομικά ασθενέστερους» και αφού εξετάζεται το εισόδημα για την ένταξη σε διάφορα προγράμματα (ατομικά ή νοικοκυριού), το είδος εισοδήματος (από εργασία ή και από άλλους πόρους) που θα λαμβάνεται υπόψη και ο τρόπος συγκέντρωσης πληροφοριών σχετικών με εισόδημα για την εφαρμογή διαφόρων προγραμμάτων.
Για να ελαχιστοποιηθούν τα αντικίνητρα για εργασία και αποταμίευση, θα πρέπει να αξιολογούνται προσεκτικά τα ποσοστά στα οποία διακόπτονται τα επιδόματα.
Αξιολόγηση
  • «Το υπουργείο Εργασίας θα αξιολογήσει τις προτάσεις και θα προχωρήσει στην υιοθέτηση εκείνων που, στο πλαίσιο του δημοσιονομικού προγράμματος, μπορούν να ενισχύσουν την κοινωνική προστασία των αδύναμων», δήλωσε ο υφυπουργός Εργασίας Β. Κεγκέρογλου.
  • Η Εκθεση παραδόθηκε χθες και στον γ.γ. Συ­ντονισμού της Κυβέρνησης Δ. Βαρτζό­πουλο, στη γ.γ του υπουργείου Εργασίας Α. Στρατινάκη, στον γ.γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων Π. Κοκκόρη, στη γ.γ. Πρόνοιας Έφη Μπέκου, στη γ.γ. Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων Αννα Δαλλαπόρτα και στον πρόεδρο του Σώματος Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Π. Τσακλόγλου.

Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

Bρες ποιος θα απαλλαγεί από το νέο χαράτσι στα ακίνητα και κέρδισε πλούσια δώρα

Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου 2013 10:11

Bρες ποιος θα απαλλαγεί από το νέο χαράτσι στα ακίνητα και κέρδισε πλούσια δώρα

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(4 ψήφοι)
Bρες ποιος θα απαλλαγεί από το νέο χαράτσι στα ακίνητα και κέρδισε πλούσια δώρα
Ζητείται Έλληνας πολίτης με ιδιόκτητο σπίτι στο όνομά του και συνολικό οικογενειακό εισόδημα χαμηλότερο των 7000 ευρώ ετησίως. Οι καταθέσεις τους πρέπει να είναι μηδενικές και ο ίδιος, η σύζυγός του και τα παιδιά του να έχουν πλήρως εξοφλημένες τις οικονομικές του υποχρεώσεις απέναντι στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Αν έχει χωραφάκι στο χωριό αυτό δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 6.000 μέτρα. Αν βρεθεί αυτός ο Έλληνας, η εφορία θα του κάνει δώρο την απαλλαγή από τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων ο οποίος θα ισχύσει από την 1/1/2014.
Γράφει:  

Οι συντάκτες του προσχεδίου νόμου για τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων ο οποίος θα αντικαταστήσει από τις αρχές του χρόνου το χαράτσι της ΔΕΗ και τον ΦΑΠ, έχουν αρκετή διάθεση χιούμορ. Αντί να αναγράψουν ορθά κοφτά ότι το νέο χαράτσι θα το πληρώνουν όλοι μηδενός εξαιρουμένου, θέλησαν να θεσπίσουν προϋποθέσεις απαλλαγής. Αντιγράφουμε από το προσχέδιο:
«Για τη χορήγηση της απαλλαγής πρέπει να πληρούνται σωρευτικά τα εξής κριτήρια:
1. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα δεν υπερβαίνει τις 7000 ευρώ προκειμένου για μονομελές νοικοκυριό, προσαυξημένο κατά 1000 ευρώ για τον /την σύζυγο και κάθε προστατευόμενο μέλος (δηλαδή, ακόμη και οι οικογένειες με δύο παιδιά, θα πρέπει να δηλώνουν 10.000 ευρώ «οικογενειακό» εισόδημα για να γλιτώσουν το φόρο ποσό που είναι χαμηλότερο ακόμη και από το όριο της φτώχειας
2. Το συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 10πλάσιο του συνολικά για τα μέλη του νοικοκυριού (υπόχρεος, σύζυγος και προστατευόμενα μέλη) βεβαιωθέντος φόρου. Με αυτή τη ρήτρα, στην πραγματικότητα αποκλείονται οι πάντες. Ποιος είναι ο φόρος που έχει βεβαιωθεί σε έναν φορολογούμενο ο οποίος έχει ως μοναδικό εισόδημα μια σύνταξη του ΟΓΑ;
3. Το σύνολο της επιφάνειας των κτισμάτων και των γηπέδων στην ιδιοκτησία των μελών του νοικοκυριού (λαμβανομένου υπ' όψη του ποσοστού συνιδιοκτησίας) δεν υπερβαίνει τα 200 τετραγωνικά μέτρα προκειμένου για κτίσματα, τα 500 τετραγωνικά μέτρα προκειμένου για γήπεδα εντός σχεδίου πόλεως ή οικισμού και τα 6000 τετραγωνικά μέτρα προκειμένου για γήπεδα εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού.
4. Το σύνολο της αξίας των καταθέσεων και των χρεωγράφων στην κατοχή των μελών του νοικοκυριού δεν έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το υπουργείο Οικονομικών και τα Ασφαλιστικά ταμεία (και μόνο αυτή η ρήτρα αποκλείει εκατομμύρια ιδιοκτήτες)
Όσοι πίστευαν λοιπόν ότι θα υπάρξει καλύτερη μεταχείριση, πχ για τους αγρότες ή για τους φτωχούς, τους ενημερώνουμε ότι το προσχέδιο νόμου που έχει συνταχθεί, δεν προβλέπει τίποτα τέτοιο. Απαλλαγή εξασφαλίζουν μόνο αυτοί που πληρούν τις προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν ενώ για τους αγρότες, το μόνο που προβλέπεται είναι ένας συντελεστής μείωσης του φόρου εφόσον οι καλλιεργούμενες εκτάσεις υπερβαίνουν κάποια όρια (π.χ τα 130 στρέμματα κλπ). Ναι οι έχοντες πολλά κτήματα κάτι θα γλιτώσουν. Οι έχοντες λίγα, θα πληρώσουν ολόκληρο το φόρο κανονικά.

ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ Πρόταση για το επίδομα θέρμανσης

ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ

Πρόταση για το επίδομα θέρμανσης

Πρόταση για το επίδομα θέρμανσης
Πρόταση για τη δραστική απλοποίηση του επιδόματος θέρμανσης, με καταβολή του αποκλειστικά σε όσους αγοράζουν πετρέλαιο για τη θέρμανση της κύριας κατοικίας και έχουν εισόδημα ως 80.000 ευρώ ετησίως κατέθεσε χθες στον δημόσιο διάλογο ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) και τάχθηκε υπέρ της διατήρησης του μέτρου της εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ΕΦΚ, στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.
«Η εξίσωση των δύο φόρων απέδωσε στο μέτωπο της πάταξης της λαθρεμπορίας μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, ο τρόπος όμως που εφαρμόστηκε ανοργάνωτα, πρόχειρα και καθυστερημένα, με πολύπλοκα κριτήρια για την καταβολή του επιδόματος προκάλεσε ζημιές στις εταιρείες και πολλοί καταναλωτές έμειναν χωρίς θέρμανση», δήλωσε το μέλος του ΣΕΕΠΕ και διευθύνων σύμβουλος της Ελινόιλ Ιωάννης Αληγιζάκης, σε συνέντευξη Τύπου χθες, κατά την οποία παρουσιάστηκε και μελέτη του ΙΟΒΕ για το επίδομα θέρμανσης. Ο κ. Αληγιζάκης, χωρίς να κρύψει την ανησυχία του για το ότι έως σήμερα δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα μέτρα για το επίδομα θέρμανσης, πρόσθεσε ότι μέχρι να λειτουργήσει πλήρως το ηλεκτρονικό σύστημα εισροών-εκροών σε όλα τα πρατήρια της χώρας, η όποια συζήτηση για τη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι πρόωρη.
Από τη μελέτη του ΙΟΒΕ προκύπτει ότι η πώληση πετρελαίου θέρμανσης την προηγούμενη σεζόν μειώθηκε περίπου 70%, ένα μέρος όμως οφείλεται στην πάταξη του λαθρεμπορίου, καθώς οι πωλήσεις σε όγκο του ντίζελ κίνησης παρουσίασαν αύξηση 4,5% τους πρώτους μήνες του 2013 (και αναμένεται να κλείσει με +10%), τη στιγμή που η βενζίνη παρουσίασε πτώση κοντά στο 14%, ενώ το το 2011 και το 2012 οι πωλήσεις ντίζελ κίνησης είχαν μειωθεί 10,5% και 7,3%, αντίστοιχα. Η ύφεση και η σχετικά ήπια χειμερινή περίοδος 2012-2013 έπαιξαν επίσης καθοριστικό ρόλο στην πτώση της ζήτησης.
Σωστή η εξίσωση 
Τόσο ο ΣΕΕΠΕ όσο και ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Ιωάννης Κωστόπουλος, δικαιολόγησαν πλήρως την απόφαση του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα να εξισώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Τόνισαν όμως ότι ήδη έχουν καθυστερήσει τα μέτρα για την απρόσκοπτη διάθεση του επιδόματος θέρμανσης, που πρέπει να δοθεί αποκλειστικά σε αυτούς που αγοράζουν πετρέλαιο, εφόσον πρόκειται για το μόνον καύσιμο που επιβαρύνθηκε με τόσο μεγάλη αύξηση φόρου. Ο ΣΕΕΠΕ εκτιμά ότι αν σήμερα ξεκινούσε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης η τιμή θα κυμαινόταν στα 1,29-1,30 ευρώ/λίτρο.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ που παρουσιάστηκε χθες εξετάζει τέσσερα σενάρια για το επίδομα θέρμανσης, με βασικό αυτό που ισχύει σήμερα και τρία ακόμα, εκ των οποίων τα δύο με διεύρυνση των κριτηρίων όσον αφορά τους δικαιούχους και το τελευταίο με μείωση του ΕΦΚ. Ως προτιμότερο αναδεικνύεται το τρίτο σενάριο, αυτό με μοναδικό κριτήριο το ετήσιο εισόδημα των 80.000 ευρώ, υπέρ του οποίου τάσσεται ο ΣΕΕΠΕ.
Μανταλένα Πίου

Ο φόβος των... ποινών αυξάνει τις θέσεις εργασίας

ΑΠΟΔΙΔΟΥΝ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ

Ο φόβος των... ποινών αυξάνει τις θέσεις εργασίας

Ο φόβος των... ποινών αυξάνει τις θέσεις εργασίας
Η... απειλή της επιβολής των νέων υψηλών προστίμων για την αδήλωτη εργασία αυξάνει τις προσλήψεις που δηλώνουν οι εργοδότες στο σύστημα «Εργάνη».
Αυτό προκύπτει από τα τοιχεία για το ισοζύγιο της απασχόλησης του μηνός Σεπτεμβρίου που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Εργασίας. Eως τις 16 Σεπτεμβρίου η «καθαρή» δημιουργία θέσεων εργασίας έφτασε τις 17.858, καθώς, από την 1η Σεπτεμβρίου έως και χθες, αναγγέλθηκαν 72.309 προσλήψεις και 54.451 απολύσεις, ενώ στο διήμερο 15 και 16 Σεπτεμβρίου (τις πρώτες ημέρες που άρχισαν να ισχύουν τα νέα πρόστιμα) οι επιπλέον θέσεις εργασίας ήταν 5.702 (1.811 την Κυριακή και 3.891 τη Δευτέρα).
Θετικό ισοζύγιο
Ενδεικτικό της θετικής τάσης είναι το γεγονός ότι πέρυσι, κατά τη διάρκεια του μηνός Σεπτεμβρίου, το ισοζύγιο της απασχόλησης ήταν θετικό μόνο κατά 2.384 θέσεις. Το υπουργείο Εργασίας προειδοποίησε ότι οι έλεγχοι θα είναι «εντατικοί σε καθημερινή βάση για τον εντοπισμό αδήλωτων και ανασφάλιστων απασχολούμενων σε επιχειρήσεις».
Την Κυριακή, πρώτη ημέρα εφαρμογής των νέων προστίμων για την αδήλωτη εργασία, τα μεικτά ελεγκτικά κλιμάκια του ΣΕΠΕ, της Ειδικής Υπη­ρεσίας Ελέγχου Ασφάλισης του ΙΚΑ και της Οικονομικής Αστυνο­μίας, πραγματοποίησαν ελέγχους σε 340 επιχειρήσεις που λειτουργούν Κυριακές (εστίαση, πρατήρια βενζίνης κ.ά.) και εντόπισαν 75 περιπτώσεις αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας. Υπενθυμίζεται ότι το πρόστιμο για κάθε μη δηλωμένο στην κατάσταση προσωπικού εργαζόμενο φτάνει τα 10.550 ευρώ, ποσό που προσαυξάνεται με 500 ευρώ, αν πρόκειται για ανασφάλιστο και με επιπλέον 5.000 ευρώ, αν ο αδήλωτος και ανασφάλιστος είναι παράνομα απασχολούμενος αλλοδαπός.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΤΟΣ

ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΦΠΑ Εφάπαξ η πληρωμή φόρων και προστίμων για φοροπαραβάσεις

ΚΙΝΗΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΦΠΑ

Εφάπαξ η πληρωμή φόρων και προστίμων για φοροπαραβάσεις

Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να δώσει κίνητρο στις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες να πληρώνουν τα ποσά του ΦΠΑ
Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να δώσει κίνητρο στις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες να πληρώνουν τα ποσά του ΦΠΑ
Εφάπαξ θα καλούνται να πληρώνουν πλέον οι επιτηδευματίες τους φόρους και τα πρόστιμα που βεβαιώνονται από τους φορολογικούς ελέγχους, καθώς από την 1η Αυγούστου καταργήθηκε η δυνατότητα εξόφλησης των ποσών αυτών έως και σε 36 μηνιαίες δόσεις.
Την ίδια ώρα, το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να δώσει κίνητρο στις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες να πληρώνουν τα ποσά του ΦΠΑ που προκύπτουν από χρεωστικές περιοδικές δηλώσεις στο σύνολό τους εντός του μήνα υποβολής των δηλώσεων.
Χωρίς προσαύξηση 2% 
Συγκεκριμένα, εξετάζεται το ενδεχόμενο σε κάθε περίπτωση εξόφλησης όλου του οφειλόμενου ποσού μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα υποβολής της περιοδικής δήλωσης να μην επιβάλλεται προσαύξηση 2% στο 50% της οφειλής, όπως γίνεται σήμερα.
Ειδικότερα με εγκύκλιο που απέστειλε πριν από λίγες ημέρες σε όλες τις εφορίες της χώρας ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Χ. Θεοχάρης κοινοποίησε τις διατάξεις του άρθρου 74 του ν. 4172/2013, για το νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, με τις οποίες προβλέπεται η εφάπαξ καταβολή των φόρων και προστίμων. Συγκεκριμένα:
1. Ο φόρος που βεβαιώνεται:
  • Με βάση φύλλο ελέγχου που έγινε οριστικό, λόγω μη άσκησης ή εκπρόθεσμης άσκησης προσφυγής, καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του επόμενου από τη βεβαίωση μήνα.
  • Μετά από διοικητικό συμβιβασμό με την ΔΟΥ (με βάση πρακτικό αποδοχής της διαφοράς κι αφού προηγηθεί η άμεση εξόφληση του 1/5 της διαφοράς), καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του επόμενου από την υπογραφή του πρακτικού μήνα.
  • Με βάση απόφαση διοικητικού δικαστηρίου, καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του επόμενου από τη βεβαίωση μήνα.
2. Αν ασκηθεί από τον φορολογούμενο εμπρόθεσμη προσφυγή, βεβαιώνεται αμέσως από τον προϊστάμενο της ΔΟΥ, ποσοστό 50% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιούμενων με αυτόν φόρων και τελών.
Το ποσό αυτό βεβαιώνεται μετά την πάροδο της προβλεπόμενης προθεσμίας για την άσκηση προσφυγής και καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του επόμενου από τη βεβαίωση μήνα.
3. Φόροι, τέλη και εισφορές που βεβαιώνονται, βάσει προσωρινού φύλλου ελέγχου, που εκδόθηκε μετά από προσωρινό έλεγχο, μετά την υπογραφή του πρακτικού και την καταβολή του ενός πέμπτου (1/5) αυτών, καταβάλλονται, κατά το υπόλοιπο μέρος αυτών, εφάπαξ μέχρι την τελευταία εργάσιμη, για τις δημόσιες υπηρεσίες, ημέρα του μήνα που ακολουθεί.
Οι διατάξεις
Οι παραπάνω διατάξεις ισχύουν για πράξεις επιβολής φόρων, τελών, εισφορών και προστίμων που εκδίδονται μετά την 1η Αυγούστου 2013.
Οι παλαιότερες διατάξεις, οι οποίες εξακολουθούν να ισχύουν για πράξεις επιβολής φόρων, τελών, εισφορών και προστίμων που έχουν εκδοθεί μέχρι την 31η Ιουλίου 2013, προβλέπουν την εξόφληση των ποσών τα οποία έχουν καταλογισθεί σε 12, 18, 24 ή 36 μηνιαίες δόσεις, ανάλογα με το ύψος των ποσών αυτών.

«ΠΑΡΑΘΥΡΟ» ΑΠΟ Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗ Αυξήσεις - φωτιά έως 25% στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών

«ΠΑΡΑΘΥΡΟ» ΑΠΟ Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΙΔΗ

Αυξήσεις - φωτιά έως 25% στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών

Αυξήσεις -  φωτιά έως 25% στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών
Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών κατά 25% ακόμα και μέσα στον Οκτώβριο.
Την ίδια στιγμή, μείωση της κρατικής επιδότησης, η οποία ενδέχεται να φέρει και περικοπές στις αποδοχές των εργαζομένων, αναμένεται και στον ΟΑΣΘ, με εκπροσώπους του οποίου έχει ήδη ξεκινήσει επαφές η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.
Παρά το γεγονός ότι η ηγεσία του υπουργείου προσπαθεί να αποφύγει με κάθε τρόπο τις αυξήσεις, τα μηνύματα από το υπουργείο Οικονομικών δεν είναι αισιόδοξα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ενόψει της κατάθεσης του προϋπολογισμού, το οικονομικό επιτελείο ζητά σημαντική περικοπή της κρατικής επιχορήγησης που θα λάβει για τη λειτουργία της η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ).
Η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, η οποία αρχικώς είχε τοποθετηθεί για τον προηγούμενο Μάρτιο, ενώ στη συνέχεια μετατέθηκε για τον Οκτώβριο του 2013.
Σύμφωνα με το αρχικό σενάριο, εάν εφαρμοστούν αυξήσεις, η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου του 1,40 ευρώ (για όλα τα μέσα) θα διαμορφωθεί σε 1,75 ευρώ και το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ στο 1,50 ευρώ, από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα. Στα μειωμένα εισιτήρια οι τιμές με αύξηση 25% θα διαμορφωθούν στα 0,90 ευρώ και 0,75 ευρώ αντίστοιχα.
Σε κάθε περίπτωση το οριστικό ποσοστό της αύξησης είναι άμεσα συνδεδεμένο με το ποσό της επιδότησης που θα δοθεί, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, συζητείται να είναι μειωμένο κατά το 1/3 του περσινού που ήταν 120 εκατ. ευρώ.
Η ηγεσία του υπουργείου, πάντως, παραμένει προσηλωμένη στον στόχο της αποφυγής των αυξήσεων, ενώ θα συνεχίσει την προσπάθεια πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής, την οποία ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, χαρακτήρισε χειρότερη από τη φοροδιαφυγή. Ο κ. Χρυσοχοΐδης υπογράμμισε πως η άνοδος της τιμής του εισιτηρίου θα είναι «ό,τι πιο επαχθές και επώδυνο». Προσέθεσε μάλιστα πως «η προσπάθεια που κάνουμε είναι να μην αυξηθεί το εισιτήριο, αλλά και να μη συζητάμε για αύξηση».
Αναφορικά με τον ΟΑΣΘ ο κ. Χρυσοχοΐδης τόνισε: «Όλα τα ζητήματα πρέπει να μπουν στο τραπέζι. Η ΟΣΥ μείωσε μισθούς. Όλη η χώρα, όλοι οι συνάνθρωποί μας πλήττονται. Δεν μπορεί κάποιοι να έχουν τόσο υψηλές αποδοχές. Θα περιμένω τους εκπροσώπους του ΟΑΣΘ να έρθουν στο τραπέζι να συζητήσουν όλα τα ζητήματα με καλή πίστη», είπε.