Σελίδες

Σάββατο 29 Ιουλίου 2017

«Βόμβα» στις συντάξεις η γήρανση του πληθυσμού

«Βόμβα» στις συντάξεις η γήρανση του πληθυσμού

Καμπανάκι από το Γραφείο Προϋπολογισμού και για το ασφαλιστικό. Η γήρανση του πληθυσμού κινδυνεύει να τινάξει στον αέρα τις συντάξεις και το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Πως ο δείκτης εξάρτησης ηλικιωμένων συνδέεται με την ανάπτυξη.
«Βόμβα» στις συντάξεις η γήρανση του πληθυσμού
Μια ...βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας και κατά συνέπεια της διαδικασίας δημοσιονομικής προσαρμογής χαρακτηρίζει η πρόσφατη τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού στη Βουλή, τη γήρανση του πληθυσμού. Μάλιστα, επισημαίνει ότι παρά τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στους τομείς των εσόδων (μεγέθυνση φορολογικής βάσης, αύξηση φορολογίας κα.) και των δαπανών(μισθοί, συντάξεις, παροχή ιατροφαρμα-κευτικής περίθαλψης) ώστε να μειωθεί (ή και να εξαλειφθεί) το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού, η βόμβα μπορεί μακροπρόθεσμα να ανατρέψει άρδην την δημοσιονομική ισορροπία.
Και αυτό γιατί από τη μία μεριά η γήρανση επηρεάζει αρνητικά τα δημοσιονομικά μεγέθη μιας χώρας μιας και αυξάνεται ο αριθμός των συνταξιούχων, επομένως και οι δαπάνες για συντάξεις ενώ αντίστροφα, μειώνονται οι εισφορές.
Το ζήτημα της γήρανσης του πληθυσμού και της δημοσιονομικής βιωσιμότητας απασχολεί τόσο την Ελλάδα όσο και τις υπόλοιπες τις χώρες της ΕΕ μιας και σύμφωνα με τις προβλέψεις o δείκτης εξάρτησης των ηλικιωμένων (old-age dependency ratio) αναμένεται να επιδεινωθεί. Ασφαλώς, το ζήτημα της γήρανσης δεν είναι καινούριο: η αντιμετώπιση του προβλήματος της γήρανσης του πληθυσμού στην ΕΕ έχει ξεκινήσει αρκετά χρόνια πριν. Για την Ελλάδα όμως, σύμφωνα με το Γραφείο, η περαιτέρω ανάλυση του ζητήματος έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία μιας και η χώρα βρίσκεται ήδη σε δυσμενέστατη θέση, τόσο λόγω του υπέρογκου χρέους της όσο και της βαθιάς ύφεσης που βιώνει.

Δημογραφικές και δημοσιονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα και ΕΕ

Οι δημογραφικές προβλέψεις για την Ελλάδα είναι απαισιόδοξες: αναμένεται ότι ο συνολικός πληθυσμός θα μειωθεί στα 7,7 εκατ. μέχρι το 2080 (10,9 εκατ. το 2015). Το προσδόκιμο ζωής στην Ελλάδα για τους άντρες αναμένεται να φτάσει από τα 78,5 έτη το 2015 στα 83,7 έτη το 2060 και για τις γυναίκες από τα 84,9 έτη το 2015 στα 89 έτη το 2060. Το συνολικό ποσοστό γονιμότητας (TFR) στην Ελλάδα αναμένεται να αυξηθεί οριακά από το 1,33 το 2015 στο 1,34 το 2060 (στην ΕΕ-28 αναμένεται να αυξηθεί από 1,58 το 2015 στο 1,76 το 2060.
Ο δείκτης εξάρτησης των ηλικιωμένων (old-age dependency ratio) αναμένεται να αυξηθεί από το 33% το 2015 στο 67,5%. Στην ουσία δηλαδή ενώ σήμερα υπάρχουν 3 άτομα ηλικίας 15 - 64 (δηλαδή σε εργασιακή ηλικία) για κάθε άτομο ηλικίας άνω των 65 (θεωρούμενοι ως εξαρτώμενοι), το 2060 θα υπάρχουν 3 άτομα ηλικίας 15 - 64 για 2 άτομα ηλικίας άνω των 65. Αντίστοιχα, στην ΕΕ ο δείκτης θα αυξηθεί από το 27,8% το 2010, στο 50,1% το 2060.
Από δημοσιονομικής απόψεως, στην Ελλάδα, το 2013 οι κρατικές δαπάνες για συντάξεις ανήλθαν στο 16,2% (αντίστοιχα στην ΕΕ, το 2013 οι κρατικές δαπάνες για συντάξεις ανήλθαν στο 11,3% του ΑΕΠ), οι συνολικές δαπάνες που σχετίζονται με την γήρανση, ανήλθαν 28,5% στην Ελλάδα (25,6% στην ΕΕ) ενώ την ίδια στιγμή το χρέος της Ελλάδας είναι άνω του 170% (αντίστοιχα, στην ΕΕ, το χρέος είναι στο 83,5% του ΑΕΠ το 2016).
Το Γραφείο, επισημαίνει ότι ενώ τα προηγούμενα χρόνια αφενός μεν ο αριθμός των εργαζομένων ήταν υψηλός, αφετέρου δε οι συνταξιούχοι λίγοι, οπότε το πρόβλημα της γήρανσης – λόγω της αύξησης της αντίστοιχης δημοσιονομικής δαπάνης - δεν έχει γίνει ακόμα ιδιαίτερα εμφανές, στο μέλλον το πρόβλημα θα είναι μεγάλο.
Και θα επηρεάσει και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας. Και αυτό γιατί η προβλεπόμενη αύξηση του αριθμού των ατόμων εκτός παραγωγικής ηλικίας (άνω των 65 χρόνων) σε συνδυασμό με την πτωτική τάση του δείκτη γονιμότητας τις τελευταίες δεκαετίες και της ανόδου του προσδόκιμου ζωής αναμένεται να μεταβάλλουν επί τα χείρω το δείκτη εξάρτησης των ηλικιωμένων και επομένως θα υπάρξει σοβαρή επιβάρυνση των δημοσιονομικών μεγεθών.
Συγκριτικά με τις ευρωπαϊκές χώρες, το γεγονός αυτό έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία για την Ελλάδα.
Πρώτον διότι η χώρα βαρύνεται από ένα υπέρογκο χρέος και βρίσκεται ήδη σε φάση δημοσιονομικής προσαρμογής ενώ δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος (fiscal buffer) ώστε να απορροφηθούν οι επιπτώσεις της γήρανσης. Δεύτερον, διότι η εξέλιξη του προσδοκώμενου δείκτη εξάρτησης ηλικιωμένων για την Ελλάδα προβλέπεται να είναι χειρότερη σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό αναμένεται να έχει ιδιαίτερα αρνητική επίδραση και στους ρυθμούς ανάπτυξης της Ελλάδας.

Εξωδικαστικός συμβιβασμός για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές

Πέμπτη, 27-Ιουλ-2017 00:05

Εξωδικαστικός συμβιβασμός για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Του Γιώργου Δαλιάνη
Ενθυμούμαστε όλοι, τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του άρθρου 99 της προπτωχευτικής διαδικασίας εξυγίανσης των επιχειρήσεων. Ο ενθουσιασμός και οι πρώτες αντιδράσεις τόσο του τύπου όσο και του επιχειρηματικού κόσμου έδιναν την εντύπωση ότι όλοι όσοι μπορεί να ενέπιπταν στις διατάξεις αυτές, ήθελαν να ενταχθούν χωρίς καν να γνωρίζουν τα πιθανά οφέλη και τις απορρέουσες υποχρεώσεις από την πιθανή ένταξη τους. Έτσι και σήμερα βλέπουμε την ιστορία να επαναλαμβάνεται. Από τη δημοσίευση του νόμου 4469/2017, πολύ μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού κόσμου το οποίο βρίσκεται με οικονομικές οφειλές και υποχρεώσεις προς Ιδιώτες-Τράπεζες και το Δημόσιο, ερευνά πώς θα ενταχθεί στον "Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων" ο οποίος καλύπτει όλο αυτό το φάσμα.
Είναι φανερό πως το μεγάλο κίνητρο που ωθεί τον κόσμο αυτό να επιθυμεί να ενταχθεί στον εν λόγω μηχανισμό, είναι πως έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι με συνοπτικές διαδικασίες θα ρυθμιστεί το σύνολο των οφειλών τους σε 120 δόσεις (μεγάλη βαρύτητα δίνεται από τους ενδιαφερόμενους για τις οφειλές προς Δημόσιο και προς Ασφαλιστικούς φορείς) με παράλληλη διαγραφή τόκων, προστίμων και λοιπών προσαυξήσεων. Δυστυχώς, οι υποσχέσεις αυτές ακούγονται από μέλη επιστημονικών φορέων όπως π.χ. Δικηγόρους. Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Δυστυχώς αποκρύπτεται η μισή αλήθεια.
Ο ν.4469/2017 "Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων", ήδη στο άρθρο 1 αλλά και ειδικότερα στο άρθρο 2 παρ.1 προβλέπει ρητά ότι, εντάσσονται στο νόμο οφειλές που ήταν βεβαιωμένες την 31/12/2016. Οι οφειλές μπορεί να αφορούν δανεισμό από χρηματοδοτικό φορέα (Τράπεζα) ή πίστωση σε καθυστέρηση τουλάχιστον ενενήντα (90) ημερών ή οφειλή που ρυθμίστηκε µετά την 1η Ιουλίου 2016 ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση ή προς Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή προς άλλο νοµικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, περιλαμβανομένων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ή είχε βεβαιωθεί η µη πληρωµή επιταγών εκδόσεώς του λόγω µη επαρκούς υπολοίπου κατά το άρθρο 40 του ν. 5960/1933 (Α΄ 401) ή είχαν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις λόγω ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων εις βάρος του.
Με βάση τα ανωτέρω διακρίναμε μερικές περιπτώσεις οι οποίες εξαιρούνται της δυνατότητας ένταξης στη ρύθμιση. Επί παραδείγματι μας τέθηκε το καίριο ερώτημα για το αν εντάσσονται στη ρύθμιση συμπληρωματικές δηλώσεις που αφορούν περιόδους πριν την 31/12/2016 εφόσον η συμπληρωματική δήλωση υποβληθεί μετά την 31/12/2016. Η απάντηση είναι αρνητική γιατί η βεβαίωση των φόρων (της συμπληρωματικής δήλωσης) έγινε σε μεταγενέστερο χρόνο από τις 31/12/2016. Το ίδιο ισχύει και για τις ασφαλιστικές εισφορές. Με αυτόν τον τρόπο, ακόμη και όσοι εντός του 2017 προχώρησαν στη χρήση των πράγματι ευεργετικών διατάξεων της εθελοντικής αποκάλυψης εισοδημάτων παρελθόντων ετών, δεν μπορούν να εντάξουν το βεβαιωθέν ποσό στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Το γεγονός αυτό φυσικά αποτελεί ζήτημα διότι θα μπορούσε να υπάρξει πολύ καλή συνέργεια μεταξύ των δύο αυτών νομοθετημάτων-ρυθμίσεων.
Στο άρθρο 5 του νόμου αναλύεται το περιεχόμενο της αίτησης που υποβάλλεται και μεταξύ άλλων στην παράγραφο 1 περ.β ορίζεται πως συντάσσεται εκ μέρους του οφειλέτη κατάλογος όλων των πιστωτών του, µε πλήρη στοιχεία (επωνυµία, διεύθυνση, Α.Φ.Μ., τηλέφωνο, ηλεκτρονική διεύθυνση) των οφειλοµένων ποσών ανά πιστωτή και των συνοφειλετών που ευθύνονται έναντι κάθε πιστωτή. Το αίτημα για ένταξη στο νόμο διαβιβάζεται στο σύνολο των πιστωτών και για να εγκριθεί θα πρέπει να υπάρχει απαρτία και αυτή επιτυγχάνεται με τη συμμετοχή στη διαδικασία πιστωτών που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 50% του συνόλου των απαιτήσεων κατά του οφειλέτη. Τονίζουμε το σημείο αυτό γιατί δεν έχει γίνει κατανοητό από την πλειονότητα των επιχειρήσεων, ότι θα πρέπει να γίνει ενημέρωση όλων των πιστωτών και όχι επιλεκτική ενημέρωση εκείνων οι οποίοι ξέρουμε πως δεν θα αντιδράσουν αρνητικά στην είδηση της συμμετοχής του οφειλέτη στη διαδικασία αυτή. Κακοπληροφορημένος επιχειρηματίας εξέφρασε την επιθυμία να ενημερώσει τις τράπεζες, το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς φορείς ώστε να ρυθμίσει τις προς αυτούς οφειλές αλλά να αποκρύψει και να μη συμπεριλάβει στον κατάλογο των πιστωτών συγκεκριμένο προμηθευτή του. Ο λόγος ήταν πως φοβόταν το ενδεχόμενο ότι ο προμηθευτής αυτός θα διακόψει την συνεργασία με τον οφειλέτη. Η εικόνα μιας επιχείρησης που εντάσσεται στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών είναι πολύ πιθανόν να θεωρηθεί από κάποιους ως δείγμα αδυναμίας υγιούς λειτουργίας και ενδεχόμενης στάσης πληρωμών. Ο εν λόγω επαγγελματίας είχε προκαταβάλει και μέρος αμοιβής του επαΐοντος συμβούλου ο οποίος τον είχε διαβεβαιώσει ότι θα μπορούσε να πράξει κάτι τέτοιο.
Τέλος, κάτι το οποίο προκύπτει με βάση τις πληροφορίες από το Υπουργείο και την ΑΑΔΕ είναι πως ο οφειλέτης που θα συμμετάσχει στη ρύθμιση θα πρέπει να αποδεχτεί την άρση του απορρήτου των φορολογικών του πληροφοριών τουλάχιστον έναντι των πιστωτών του. Αυτό μάλιστα θα είναι από τις πρώτες του ενέργειες, αφού θα υποβάλλεται σχετική υπεύθυνη δήλωση από την υποβολή της αίτησης μέσω taxisnet. Ουσιαστικά εξουσιοδοτεί τους πιστωτές του να έχουν πλήρη πρόσβαση στις πληροφορίες για την οικονομική κατάσταση και δραστηριότητά του (εισοδήματα, ακίνητα, φορολογικές δηλώσεις Ε1 και Ε3, καταθεσιολόγιο κλπ).
Πρέπει να γίνει απόλυτα αντιληπτό ότι ο νόμος αυτός αφορά επιχειρήσεις οι οποίες αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας που βρίσκονται ορισμένες φορές ένα βήμα πριν την δικαστική διάσωσή τους ή χρεοκοπία τους. Η ένταξη τους στον εξωδικαστικό μηχανισμό μπορεί σε πολλές περιπτώσεις να δώσει λύσεις και να εξυγιάνει προβληματικές επιχειρήσεις οι οποίες έχουν προοπτικές ανάκαμψης. Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως νόμος ρύθμισης οφειλών στο Δημόσιο και Ασφαλιστικούς φορείς (όπως παλιότερα οι 100 δόσεις). Η πολιτεία οφείλει άμεσα να παρέμβει και να ενημερώσει με κάθε πρόσφορο τρόπο και μέσο τους ανυποψίαστους για ακόμη μια φορά επαγγελματίες ώστε να μην γίνουν βορρά των κάθε είδους επιτήδειων. 
* O κ. Γιώργος Δαλιάνης είναι ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός

Οι δύο όψεις του ισχυρού ευρώ

Οι δύο όψεις του ισχυρού ευρώ

Οι δύο όψεις του ισχυρού ευρώ

Η οικονομία στην Ευρωζώνη ανθεί με το ευρώ να ενισχύεται και να ωφελούνται από αυτό οι καταναλωτές. Αλλά υπάρχει και η άλλη πλευρά που αφορά τις εξαγωγικές οικονομίες της Ευρωζώνης. Εκεί μειώνεται η ζήτηση.
Οι καταναλωτές το αισθάνονται ήδη στις τσέπες τους, όταν ταξιδεύουν σε χώρες εκτός της ζώνης του ευρώ. Με λιγότερα ευρώ αγοράζουν περισσότερα αγαθά. Αλλά εκεί που η διαφορά είναι μεγάλη είναι στις ΗΠΑ που το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα βρίσκεται σε ανοδική πορεία εδώ και κάποιο διάστημα φτάνοντας στο μεγαλύτερο ύψος των τελευταίων δυόμισι χρόνων. 

Από ευφορία σε «μπλουζ» λόγω Τραμπ

Ο φόβος για μιμητές του Brexit σε άλλες χώρες δεν επαληθεύτηκε
Η ευτυχής αυτή εξέλιξη οφείλεται στην εκλογική επιτυχία του Μακρόν που συνέβαλε στο να περιοριστεί η πολιτική ανασφάλεια στην Ευρωζώνη. 
«Οι φόβοι ότι το Brexit θα έβρισκε μιμητές σε άλλες χώρες της ΕΕ δεν επιβεβαιώθηκαν» υποστηρίζει ο Ούβε Μπούρκερτ, επικεφαλής οικονομολόγος της LBBW.

«Επίσης δεν συνεχίστηκε η νικηφόρος πορεία υπερσυντηρητικών κομμάτων, η οικονομία κινείται, η ανεργία πέφτει ενώ καταναλωτές και επιχειρηματίες το διασκεδάζουν». 

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών DIW, Μαρσέλ Φράτσερ υποστηρίζει ότι το ισχυρό ευρώ είναι το απότοκο μιας κυρίως γρήγορης οικονομικής ανάκαμψης. Το ΔΝΤ προβλέπει ανάπτυξη στην Ευρωζώνη που θα αγγίξει το 1,9% για φέτος, λίγο περισσότερο από πέρυσι. Η εμπιστοσύνη επανέρχεται και μαζί της οι επενδυτές.
Το δολάριο αντίθετα έχει εξασθενήσει, όχι μόνο απέναντι στο ευρώ αλλά και σε άλλα σημαντικά νομίσματα, όπως το ιαπωνικό γιεν ή το ελβετικό φράγκο. «Στις ΗΠΑ η ευφορία έχει μετριαστεί λόγω Τραμπ» σχολιάζει στέλεχος της τράπεζας Helaba. Στον κόσμο των επενδυτών καταγράφεται κλίμα προσγείωσης στην πραγματικότητα μετά τις εξαγγελίες του αμερικανού προέδρου για επενδύσεις πολλών δισ. δολαρίων σε υποδομές και φορολογικές ελαφρύνσεις.

Οι «απατηλές ελπίδες για μια γενναία μείωση των φόρων στις ΗΠΑ και οι ανησυχίες για το ασταθές πολιτικό στιλ του προέδρου έχουν προκαλέσει πιέσεις στο δολάριο» εξηγεί η τράπεζα DZ

Μειονεκτήματα για «made in Germnay»

Οι επιπτώσεις του ισχυρού ευρώ στην οικονομία σε σχέση με το δολάριο και άλλα νομίσματα γίνονται αισθητές σε προϊόντα «made in Germany» που τα κάνει ακριβότερα εκτός Ευρωζώνης. Το αποτέλεσμα μεταφράζεται σε μείωση της ζήτησης. «Σε χώρες με ισχυρό εξαγωγικό προσανατολισμό όπως η Γερμανία, μια καθόλου καλή εξέλιξη στην αγορά συναλλαγματικών ισοτιμιών», δηλώνει ο αναλυτής της Commerzbank, Μάρκο Βάγκνερ.
Όμως για τους καταναλωτές πρώτων υλών όπως του πετρελαίου που η αγορά του καθορίζεται σε δολάρια, σημαίνει καταρχήν μείωση της τιμής που μπορεί να ελαφρώσει τον προϋπολογισμό των νοικοκυριών. 

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, τον Ιούνιο η τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου θέρμανσης έπεσε. Ένα άλλο προτέρημα από πλευράς του καταναλωτή ιδιαίτερα για την περίοδο αύξησης της τουριστικής κίνησης είναι τα φτηνά ταξίδια. Το ευρώ είναι τέλος το δεύτερο σε σημασία νόμισμα του κόσμου, βέβαια σε μεγάλη απόσταση από το δολάριο.
Πηγή: Deutsche Welle


KEAO: Αυξήθηκαν κατά 827 εκατ. ευρώ οι οφειλές στο β΄εξάμηνο

KEAO: Αυξήθηκαν κατά 827 εκατ. ευρώ οι οφειλές στο β΄εξάμηνο

KEAO:  Αυξήθηκαν κατά 827 εκατ. ευρώ οι οφειλές στο β΄εξάμηνο

Κατά 827 εκατ. ευρώ αυξήθηκαν οι οφειλές στο Κ.Ε.Α.Ο. το δεύτερο εξάμηνο του 2017 ,σύμφωνα με την δεύτερη την τριμηνιαία Έκθεση Προόδου του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών .

Σύμφωνα με την έκθεση του ΚΕΑΟ, από την αρχή λειτουργίας του μέχρι 30 Ιουνίου 2017 εντάχθηκαν συνολικά 499.558 οφειλέτες του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (95% των οφειλετών του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), 136.678 οφειλέτες του τ. ΟΑΕΕ, 232.105 οφειλέτες του τ. ΟΓΑ και 3.134 οφειλέτες του τ. ΕΤΑΑ.

Τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ένταξης οφειλετών στο Κ.Ε.Α.Ο. ανά ΦΚΑ και κατά χρονολογική σειρά δίνονται στους πίνακες που ακολουθούν:


Από τον πίνακα διακρίνεται ότι:

- Υπάρχει συγκέντρωση πλήθους οφειλετών στις χαμηλότερες κλίμακες οφειλών με 591.004 οφειλέτες (74% των οφειλετών) να έχουν οφειλή έως 15.000 ευρώ ο καθένας.

- Το 84% των οφειλετών (674.784 οφειλέτες) έχουν οφειλή έως 30.000 ευρώ ο καθένας.

- Μεγάλο μέρος του υπολοίπου οφειλών αφορά 64.326 οφειλέτες που έχουν οφειλή από 50.000 - 100.000 ευρώ (περίπου 20% του τρέχοντος υπολοίπου).

- Το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών αφορά λίγους μεγαλο-οφειλέτες με οφειλές άνω του 1εκ. ευρώ (1.634 οφειλέτες συγκεντρώνουν το 28% του υπόλοιπου οφειλών).

Πηγή: Taxheaven

Τροπολογία για τα κατεστραμμένα αυτοκίνητα πριν το 2004 - Πως τα δηλώνουν οι κάτοχοί τους

Τροπολογία για τα κατεστραμμένα αυτοκίνητα πριν το 2004 - Πως τα δηλώνουν οι κάτοχοί τους

Τροπολογία για τα κατεστραμμένα αυτοκίνητα πριν το 2004 - Πως τα δηλώνουν οι κάτοχοί τους

Λύση στο πρόβλημα χιλιάδων ιδιοκτητών που τα παλιά τους αυτοκίνητα έχουν οδηγηθεί στα κέντρα ανακύκλωσης κυρίως από τους Δήμους για καταστροφή και δεν έχουν κανένα έγγραφο καταστροφής τους, φέρνει σχετική τροπολογία που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή.

Μάλιστα η τροπολογία αφορά την δήλωση κατεστραμμένων οχημάτων προ του 2004.
Κατά την σχετική συζήτηση, ο αρμόδιος Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Μαυραγάνης, υποστήριξε ότι με την εν λόγω τροπολογία καλύπτεται κενό στη νομοθεσία που είχε δημιουργηθεί με Προεδρικό Διάταγμα του 2004, το οποίο προέβλεπε ότι η διαδικασία δήλωσης κατεστραμμένων οχημάτων θα έπρεπε να πραγματοποιείται μέσα από μια εταιρία ανακύκλωσης. 

Έτσι λοιπόν, δίνεται μια οριστική λύση στο πρόβλημα που υπήρχε με τους ιδιοκτήτες οχημάτων προ 2004, οι οποίοι πλέον, σύμφωνα με την τροπολογία, θα έχουν την δυνατότητα με εύκολο τρόπο, μέσω μιας απλής υπεύθυνης δήλωσης στις Υπηρεσίες Μεταφορών των Περιφερειών, να δηλώνουν τα κατεστραμμένα οχήματά τους.

Με αυτόν τον τρόπο θα εξαλειφθούν οι περιπτώσεις άδικων προστίμων που απέρρεαν από την μη δήλωση των εν λόγω οχημάτων και κατ’ επέκταση θα απαλλαγούν οι πολίτες από μία ταλαιπωρία που, χωρίς λόγο, υφίσταντο. 

Επιπρόσθετα, η ψηφισθείσα τροπολογία θα δώσει την δυνατότητα να εκκαθαριστούν οι σχετικοί κατάλογοι των αρμοδίων υπηρεσιών.


«Φρένο» στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα βάζει η Στουτγάρδη

«Φρένο» στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα βάζει η Στουτγάρδη

«Φρένο» στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα βάζει η Στουτγάρδη

Ένα ακόμα χαστούκι στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θεωρείται η απόφαση διοικητικού δικαστηρίου της Στουτγάρδης, το οποίο με σημερινή απόφασή του καθιστά εφικτή την απαγόρευση εισόδου στο κέντρο της πόλης οχημάτων με ντιζελοκινητήρα παλαιότερης γενιάς.
Η απόφαση του δικαστηρίου δικαιώνει την οργάνωση Γερμανική Περιβαλλοντική Βοήθεια που προσέφυγε στην δικαιοσύνη με σκοπό να πιέσει την τοπική κυβέρνηση ώστε να λάβει μέτρα για να διασφαλίσει την υγεία των πολιτών. Η περιβαλλοντική οργάνωση χαιρέτισε τη δικαστική απόφαση και εξέφρασε την ελπίδα ότι θα ακολουθήσουν και άλλες παρόμοιες στη Γερμανία.
Για την τοπική κυβέρνηση αρκούν οι «αναβαθμίσεις»
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση της Βάδης-Βυρτεμβέργης τάχθηκε κατά των απαγορεύσεων κυκλοφορίας, επιχειρηματολογώντας ότι αρκούν απλά «αναβαθμίσεις» των λογισμικών των οχημάτων. Το δικαστήριο όμως έκρινε ότι η προστασία της υγείας των πολιτών βαραίνει περισσότερο από τα δικαιώματα των κατόχων ντίζελ οχημάτων και άφησε να εννοηθεί ότι η απαγόρευση εισόδου στο κέντρο της Στουτγάρδης είναι το μόνο αποτελεσματικό μέτρο.
Την ίδια ώρα το σκάνδαλο παραποιημένων ρύπων λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις. Για πρώτη φορά όμως είχαμε χθες παρέμβαση του υπουργού Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ, ο οποίος ανακοίνωσε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι οι γερμανικές αρχές σταματούν τη χορήγηση άδειας κυκλοφορίας στο Cayenne της Porsche που διαθέτει τον 3λιτρο ντιζελοκινητήρα. Αφορμή στάθηκε ο εντοπισμός παράνομου λογισμικού ελέγχου των εκπομπών καυσαερίων από τις γερμανικές αρχές. Παράλληλα η Porsche υποχρεώθηκε να ανακαλέσει πανευρωπαϊκά 22.000 οχήματα αυτού του τύπου για την αφαίρεση του παράνομου λογισμικού.
Η νέα πτυχή του σκανδάλου παραποίησης ρύπων καθιστά ακόμα πιο δύσκολη τη λεγόμενη συνάντηση κορυφής για το ντίζελ που θα διεξαχθεί την επόμενη Τετάρτη 2 Αυγούστου στο Βερολίνο μεταξύ της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και της γερμανικής κυβέρνησης και συμμετοχή της Α. Μέρκελ.
Και η Γερμανία θα έπρεπε να απαγορεύσει του κινητήρες εσωτερικής καύσης
Ήδη όμως στο προοίμιο της συνάντησης ο καθηγητής Οικονομικών, εξειδικευμένος σε ζητήματα αυτοκινητοβιομηχανίας, Φέρντιναντ Ντούντεχεφερ δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος. Σε συνέντευξη στην DW τόνισε: «Η λεγόμενη συνάντηση κορυφής θα είχε ρόλο προτύπου αν ήταν ειλικρινής. Όπως όμως όλα δείχνουν η συνάντηση, για την οποία τόσα γράφονται και λέγονται, θα περιοριστεί σε… μπαλώματα. Στόχος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι να αποφύγει απαγορεύσεις εισόδου παλαιότερης τεχνολογίας ντιζελκινητήρων στο κέντρο των πόλεων. Παράλληλα θα επιδιώξει να γίνουν αναβαθμίσεις στα λογισμικά των οχημάτων που στην ουσία δεν έχουν κανένα κόστος. Από την άλλη πλευρά η καγκελάριος θέλει όλα να κυλίσουν ήρεμα μέχρι τις εκλογές. Θα είναι επομένως μια συνάντηση στραμμένη στο παρελθόν».
Ο γερμανός ειδικός πιστεύει ότι η Γερμανία θα έπρεπε να ακολουθήσει το παράδειγμα της Βρετανίας και της Γαλλίας και να απαγορεύσει την κυκλοφορία οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέσα στην επόμενη 20ετία, μιας και όπως τονίζει τίποτα δεν μπορεί πια να σώσει το ντίζελ: «Μια συνάντηση κορυφής στραμμένη στο μέλλον θα έπρεπε να περιλαμβάνει την ανακοίνωση ότι η Γερμανία αλλάζει πλεύση, ότι αποχαιρετά το ντίζελ, ότι από εδώ και στο εξής το δημόσιο δεν θα επιδοτεί πλέον το ντίζελ και κατά συνέπεια θα επιβάλλει τους ίδιους φόρους σε ντίζελ και την βενζίνη αλλά και τα ίδια τέλη κυκλοφορίας στους ντιζελκινητήρες. Εκτός αυτού στη συνάντηση θα έπρεπε να ανακοινωθεί ότι η Γερμανία να δημιουργήσει υποδομή φόρτισης ηλεκτροκινητήρων. Και τέλος να σταλεί σαφές μήνυμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες για την χρονιά από την οποία θα επιτρέπεται η κυκλοφορία μόνο ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως έκαναν η Νορβηγία, η Βρετανία και η Γαλλία».

Πηγή: DW