Σελίδες

Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2017

Γολγοθάς για συνταξιούχους

Γολγοθάς για συνταξιούχους

Με αιχμή την προσωπική διαφορά που κόβεται το 2019, η διετία που ξεκινά από τον επόμενο μήνα αποτελεί ακόμη έναν Γολγοθά που καλούνται να ανέβουν οι συνταξιούχοι…
Σύμφωνα με την ανάλυση που κάνει το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων (ΕΝΔΙΣΥ), οι νέες περικοπές στις συντάξεις κατά τη διετία 2018-2019 θα οδηγήσουν σε συνολική μνημονιακή απώλεια εισοδημάτων για τους συνταξιούχους έως 70%.
Σε 6 πεδία εκτείνονται τα νέα μέτρα που πρόκειται να εφαρμοστούν σύμφωνα με το ΕΝΔΙΣΥ.
Αναλυτικότερα:
 Εως 300 ευρώ θα είναι η απώλεια από την περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις καταβαλλόμενες συντάξεις από το 2019. Οι παλαιοί συνταξιούχοι χάνουν αμέσως έως 18% κύριας και επικουρικής σύνταξης. Ωστόσο, οι μειώσεις δεν θα είναι 18%, αλλά φτάνουν και στο 25%, γιατί δεν κόβεται μόνο σύνταξη, αλλά καταργούνται και τα επιδόματα συζύγου και τέκνων.
Tις μεγαλύτερες μειώσεις, που φτάνουν στο 30%, έχουν οι συνταξιούχοι του ΟΑΕΕ-ΤΕΒΕ. Στο Δημόσιο οι μειώσεις φτάνουν στο 23%, στο ΙΚΑ ώς και 25%, στο ΝΑΤ ώς 22%, ενώ για τους συνταξιούχους ΔΕΚΟ και τραπεζών οι περικοπές λόγω επανυπολογισμού φτάνουν στο 30%, ιδίως για τις γυναίκες με 25ετία.
 Μικρότερες έως και 30% είναι οι νέες συντάξεις που εκδίδονται με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου, δηλαδή όσες λαμβάνουν οι αιτούντες συνταξιοδότηση από τις 13 Μαΐου του 2016 και μετά. Συνολικά έως το 2020 περίπου 200.000 ασφαλισμένοι που θα αποχωρήσουν από την εργασία θα υποστούν περικοπές που σε ορισμένες περιπτώσεις θα αγγίξουν το 30%.
Η μέση μείωση εκτιμάται στο 12% με 16% για τους νέους συνταξιούχους και τις μεγαλύτερες απώλειες θα έχουν οι εξής ομάδες ασφαλισμένων:
◼ Δημόσιοι υπάλληλοι, ιδίως όσοι έχουν πάνω από 30 χρόνια υπηρεσίας και ανήκουν στις κατηγορίες πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης.
◼ Ασφαλισμένοι του ΙΚΑ με υψηλές αποδοχές, από 1.500 ευρώ και πάνω, που καταθέτουν αίτηση συνταξιοδότησης έπειτα από τουλάχιστον 30 χρόνια ασφάλισης.
◼ Ασφαλισμένοι στο πρώην ΤΕΒΕ σε μέσες και υψηλές ασφαλιστικές κατηγορίες, καθώς χάνουν τουλάχιστον 220 ευρώ.
◼ Ασφαλισμένοι στο ΤΑΕ που προέρχονται από τις δύο ανώτατες κατηγορίες και αποχωρούν με περισσότερα από 30 χρόνια ασφάλισης.
◼ Ασφαλισμένοι του Ταμείου Νομικών και του ΤΣΑΥ, ανεξαρτήτως χρόνου ασφάλισης.
 Πάνω από 140.000 χαμηλοσυνταξιούχοι θα δουν νέα περικοπή στο ΕΚΑΣ το 2018, καθώς κόβονται άλλα 238 εκατ. ευρώ από το επίδομα και θα πληρωθούν μόλις 85 εκατ. ευρώ για όσους συνεχίσουν να το λαμβάνουν και την επόμενη χρονιά. Οι δικαιούχοι σήμερα είναι περίπου 210.000 και θα μείνουν για το 2018 περίπου οι 70.000. Τα νέα κριτήρια θα μειώνουν και τα όρια εισοδήματος αλλά και τα ποσά του ΕΚΑΣ, καθώς αυτό το μικτό σύστημα περικοπής το έχει ήδη ψηφίσει η κυβέρνηση.
 Ερχεται κούρεμα στις νέες επικουρικές συντάξεις γιατί θα υπολογίζονται με ρήτρα θανάτου και μείωσης των ελλειμμάτων. Οι αλλαγές αφορούν αιτήσεις από 1/1/2015 και μετά.
 Ερχεται νέα μείωση στο εφάπαξ ώς 6% γιατί προστίθεται άλλο ένα έτος (2018) στη βάση υπολογισμού.
 Οσοι συνταξιούχοι έχουν λάβει την κύρια σύνταξή τους, κατά την 1/1/2019 θα δουν τις κύριες συντάξεις να μη λαμβάνουν κατά το έτος αυτό καμία ονομαστική αύξηση (με βάση τον ρυθμό ανάπτυξης και τον πληθωρισμό του προηγούμενου έτους).

Νέες οδηγίες και απαντήσεις σε ερωτήσεις για το κοινωνικό μέρισμα

Νέες οδηγίες και απαντήσεις σε ερωτήσεις για το κοινωνικό μέρισμα




Σχετικά με το κριτήριο του ΕΦΚΑ

Αν έχετε υπάρξει ασφαλισμένος κάποια στιγμή και το σύστημα σας δείχνει να μην έχετε ασφαλιστεί:
  1. Πηγαίνετε στον ΕΦΚΑ -στο υποκατάστημα του παλιού σας ταμείου- και ζητήστε να δουν τα στοιχεία σας: ΑΜΚΑ, ΑΦΜ και ασφαλισμένο χρόνο.
  2. Αν έχει πρόβλημα το ΑΜΚΑ ή το ΑΦΜ θα το διορθώσουν και θα μπορείτε την ίδια στιγμή να κάνετε αίτηση.
  3. Αν δεν έχουν πιστοποιήσει χρόνο ασφάλισης (είναι παλιά μεροκάματα κτλ), ζητήστε τους να στείλουν στην ΗΔΙΚΑ το ΑΜΚΑ και το ΑΦΜ σας λέγοντας ότι πιστοποιούν αυτοί τον ένα μήνα τουλάχιστον ασφάλισης. Μέχρι το βράδυ η ΗΔΙΚΑ θα σας έχει καταγράψει σε ειδικό αρχείο που ξεπερνάει το πρόβλημα. Μην στέλνετε απευθείας μήνυμα στην ΗΔΙΚΑ. Τα αγνοούν γιατί δεν μπορούν να κρίνουν αυτοί αν έχετε χρόνο ασφάλισης ή όχι. Αν δεν πάει μήνυμα από τον ΕΦΚΑ η ΗΔΙΚΑ δεν κάνει τίποτα.
  4. Αν δεν έχετε ασφαλιστεί ποτέ, δεν πληροίτε τα κριτήρια. Οπότε δεν έχει νόημα να πάτε στον ΕΦΚΑ να ανοίξετε καρτέλα. Το σύστημα λαμβάνει υπόψη του στοιχεία μόνο πριν την 31/10/2017.

Σχετικά με προβλήματα ή λάθη στα Ε1

  1. Δεν μπορείτε να κάνετε κάτι μέσω των ΔΟΥ. Ακόμα και τροποποιητική να κάνετε δεν θα ληφθεί υπόψη γιατί τα στοιχεία έχουν παγώσει στις 31/10/2017. Μην πηγαίνετε στις ΔΟΥ χωρίς λόγο.
  2. Αν έχετε κάνει λάθος με το ΑΜΚΑ των παιδιών στο Ε1 μπορείτε να προσθέσετε παιδιά μετά τις τελευταίες αλλαγές στην πλατφόρμα αρκεί να έχουν δηλωθεί στο Α21 των οικογενειακών επιδομάτων. Σημείωση: έχει γίνει διόρθωση και δεν εμφανίζεται πλέον η επισήμανση που δεν επέτρεπε να προχωρήσει η αίτηση μετά την προσθήκη τέκνου.
  3. Αν δεν γνωρίζετε τον φιλοξενούμενο: Διαγράψτε τον και θα γίνει καταγγελία στην ΔΟΥ αυτόματα.
  4. Αν κάποιος ήταν φιλοξενούμενος σε παραπάνω από έναν οικοδεσπότη: ο φιλοξενούμενος ορίζει με ποιο νοικοκυριό θα μείνει μέσω της συναίνεσης που δίνει. Οι υπόλοιποι μπορούν να τον διαγράψουν καταγγέλοντας τον αλλά επειδή η ΔΟΥ θα δει ότι ήταν όντως φιλοξενούμενος αυτού που τον καταγγέλλει αλλά όχι για όλο το χρόνο, δεν θα υπάρξει κάποια επίπτωση. Μην το φοβάστε.
  5. Αν έχετε κάνει λάθος με το ΑΜΚΑ του παιδιού και έχετε βάλει άλλου παιδιού το ΑΜΚΑ, διαγράψτε το. Αλλιώς θα απορριφθεί η αίτηση σας.
  6. Για αυτούς που έχουν δηλώσει λάθος ότι έχουν πολυτελή διαβίωση, για το τεκμαρτό κτλ: Δεν μπορούμε στα πλαίσια του Κοινωνικού Μερίσματος να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο φορολόγησης ή τον κώδικα φορολογίας. Αυτή είναι μια κουβέντα που πρέπει να γίνει στα πλαίσια της φορολογίας και όχι με το Κοινωνικό Μέρισμα.
  7. Αν λείπει όλη η οικογένεια σας από την αίτηση: Δείτε τις επισημάνσεις στην αίτηση. Αν ο αιτών ή η σύζυγος ξεπερνάνε το μέγιστο εισόδημα (9000€ * 3= 27.000€) ή την περιουσία (180.000€) ή τους τόκους ή υπάρχει ένδειξη πολυτελούς διαβίωσης, ή δεν έχετε περάσει από το σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης ή δεν έχετε υποβάλλει Ε1, ή αποτυγχάνει η αίτηση σας σε οποιοδήποτε άλλο κριτήριο, το σύστημα δεν συνθέτει το νοικοκυριό γιατί δεν υπάρχει νόημα. Απορρίπτει άμεσα την αίτηση.
  8. Αν εμφανίζεστε με περιουσία 180.001 € δεν απορρίπτεστε για ένα ευρώ, απλά η ΑΑΔΕ προστατεύοντας σας δεν στέλνει την πραγματική αξία της περιουσίας σας.

Άλλα θέματα

  1. Να διαβάζετε όλες τις επισημάνσεις στο τέλος της αίτησης. Είναι πολύ κατατοπιστικές.
  2. Αν έχετε πρόβλημα με την συσχέτιση ΑΜΚΑ-ΑΦΜ: Πηγαίνετε στα ΚΕΠ. Εκεί θα αποκατασταθεί το πρόβλημα σας.
  3. Αν ο οικοδεσπότης έχει πεθάνει και το σύστημα -αν δοκιμάσετε σήμερα (όχι αν έχετε δοκιμάσει πριν μέρες)- δεν σας επιτρέπει να κάνετε αίτηση λέγοντας ότι είστε φιλοξενούμενοι, υπάρχει πρόβλημα με τον ΑΜΚΑ του θανόντος. Πηγαίνετε στα ΚΕΠ και ζητήστε τους να ενημερώσουν το ΑΜΚΑ του θανόντος με το ΑΦΜ του (αυτοί θα το στείλουν στην ΗΔΙΚΑ να το κάνει γιατί το ΑΜΚΑ είναι κλειδωμένο λόγω θανάτου). Το ΑΦΜ του θανόντος είναι κλειδί για το σύστημα για να βρει το ΑΜΚΑ και να καταλάβει ότι είναι θανών ο οικοδεσπότης σας. Αίτηση θα κάνετε με τους δικούς σας κωδικούς taxis net όχι με του θανόντος.
  4. Αν η αίτηση σας ακυρώθηκε εκ των υστέρων από το σύστημα, είτε τα στοιχεία της αίτησης ήταν λανθασμένα είτε την αίτηση την έχει κάνει η σύζυγος φιλοξενούμενου νοικοκυριού. Αν έχετε δώσει στοιχεία επικοινωνίας θα έχετε λάβει και σχετική ειδοποίηση.
  5. Για να κάνετε επαναξιολόγηση, πρέπει να μην έχετε καμιά αίτηση σε κατάσταση "νέα" ή "εγκεκριμένη". Επίσης πρέπει να είστε το άτομο που υπέβαλε την αίτηση.

https://www.taxheaven.gr

Η κάλυψη από την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων των ζημιών από οχήματα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται και ως μηχανήματα εργασίας επιβάλλεται μόνον όταν αυτά χρησιμοποιούνται πρωτίστως ως μέσα μεταφοράς

Η κάλυψη από την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων των ζημιών από οχήματα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται και ως μηχανήματα εργασίας επιβάλλεται μόνον όταν αυτά χρησιμοποιούνται πρωτίστως ως μέσα μεταφοράς




Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Απόφαση στην υπόθεση C-514/16
Isabel Maria Pinheiro Vieira Rodrigues de Andrade και Fausto da Silva Rodrigues de Andrade κατά José Manuel Proença Salvador, Crédito Agrícola Seguros – Companhia de Seguros de Ramos Reais SA και Jorge Oliveira Pinto

Η κάλυψη από την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων των ζημιών από οχήματα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται και ως μηχανήματα εργασίας επιβάλλεται μόνον όταν αυτά χρησιμοποιούνται πρωτίστως ως μέσα μεταφοράς

Το γεγονός ότι το όχημα είναι εν στάσει ή ότι ο κινητήρας του είναι ή όχι σε λειτουργία κατά τον χρόνο επελεύσεως του ατυχήματος δεν αποκλείει, αυτό καθαυτό, ότι η χρήση του οχήματος αυτού κατά τον χρόνο αυτόν μπορεί να εμπίπτει στη λειτουργία του ως μέσου μεταφοράς

Τον Μάρτιο του 2006, η Maria Alves απεβίωσε κατόπιν ατυχήματος στη γεωργική εκμετάλλευση στην οποία εργαζόταν. Η M. Alves συνεθλίβη από γεωργικό ελκυστήρα εν στάσει σε χωματόδρομο της εκμεταλλεύσεως και με τον κινητήρα του σε λειτουργία για την ενεργοποίηση της αντλίας ψεκασμού του ζιζανιοκτόνου. Ο γεωργικός αυτός ελκυστήρας παρασύρθηκε κατόπιν καθιζήσεως του εδάφους η οποία προκλήθηκε μεταξύ άλλων από το βάρος του, από τις δονήσεις του κινητήρα και της αντλίας εξόδου του ψεκαστικού μηχανήματος και από τις ισχυρές βροχοπτώσεις. Ο χήρος της Μ. Alves άσκησε αγωγή ζητώντας να υποχρεωθούν είτε αλληλεγγύως οι ιδιοκτήτες της εκμεταλλεύσεως και οι ιδιοκτήτες του γεωργικού ελκυστήρα είτε η CA Seguros, η ασφαλιστική εταιρία με την οποία ο ιδιοκτήτης του οχήματος αυτού είχε συνάψει σύμβαση προκειμένου να ασφαλίσει τη συνδεόμενη με την κυκλοφορία του εν λόγω οχήματος αστική ευθύνη, στην περίπτωση που η εταιρία αυτή ήταν υποχρεωμένη να καλύψει έναν τέτοιον κίνδυνο, να καταβάλουν χρηματική ικανοποίηση για την ηθική βλάβη την οποία αυτός υπέστη από το ατύχημα.
Η πρώτη οδηγία σχετικά με την ασφάλιση της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων 1 ορίζει ότι η αστική ευθύνη η σχετική με την κυκλοφορία οχημάτων με συνήθη στάθμευση στο έδαφος των κρατών μελών πρέπει να καλύπτεται από ασφάλιση.
Το Tribunal da Relação de Guimarães (εφετείο του Guimarães, Πορτογαλία) επισημαίνει ότι, σε υπόθεση που αφορούσε προς τα πίσω ελιγμό γεωργικού ελκυστήρα 2, το Δικαστήριο έκρινε ότι η έννοια του όρου «κυκλοφορία οχημάτων» καλύπτει κάθε χρήση οχήματος η οποία ανταποκρίνεται στη συνήθη λειτουργία του οχήματος αυτού. Το πορτογαλικό δικαστήριο εκτιμά ότι, λαμβανομένων υπόψη των περιστάσεων της υποθέσεως αυτής, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι η συνήθης χρήση ενός οχήματος είναι να κινείται. Εντούτοις, το Δικαστήριο δεν έχει μέχρι τούδε αποφανθεί επί του ζητήματος εάν η έννοια του όρου «κυκλοφορία οχημάτων» καλύπτει εξίσου τη χρήση του οχήματος

ως μηχανής για την παραγωγή κινητήριας ισχύος, χωρίς όμως να συνεπάγεται τη μετατόπισή του. Το Tribunal da Relação de Guimarães διερωτάται επομένως εάν, υπό το πρίσμα τόσο του σκοπού της προστασίας των θυμάτων που επιδιώκει η ρύθμιση της Ένωσης σχετικά με την υποχρεωτική ασφάλιση όσο και της ανάγκης να διασφαλισθεί η ομοιόμορφη εφαρμογή του δικαίου της Ένωσης, είναι δικαιολογημένο να εξαιρεθεί από το πεδίο εφαρμογής της έννοιας της «κυκλοφορίας οχημάτων» η περίπτωση ενός οχήματος εν στάσει το οποίο, στο πλαίσιο της συνήθους λειτουργίας του, χρησιμοποιείται ως μηχανή για την παραγωγή κινητήριας ισχύος για την εκτέλεση κάποιας άλλης εργασίας, μολονότι μια τέτοια χρήση δύναται να γίνει αιτία σοβαρών, ακόμη και θανατηφόρων ατυχημάτων 3.
Με τη σημερινή απόφασή του, το Δικαστήριο αποφαίνεται ότι δεν εμπίπτει στην έννοια της «κυκλοφορίας οχημάτων» της οδηγίας η περίπτωση γεωργικού ελκυστήρα ο οποίος ενεπλάκη σε ατύχημα, όταν η κύρια λειτουργία του, κατά τον χρόνο της επελεύσεως του ατυχήματος αυτού, συνίστατο όχι στη χρήση του ως μέσου μεταφοράς, αλλά στην παραγωγή, ως μηχανήματος εργασίας, της αναγκαίας κινητήριας ισχύος για την ενεργοποίηση της αντλίας ψεκασμού βυτίου περιέχοντος ζιζανιοκτόνο.
Το Δικαστήριο επισημαίνει καταρχάς ότι το ερώτημα που υπέβαλε το πορτογαλικό δικαστήριο βασίζεται στην παραδοχή ότι το ασφαλιστήριο συμβόλαιο που είχε συνάψει η ιδιοκτήτρια του ελκυστήρα έχει ως μόνο αντικείμενο την κάλυψη της συνδεόμενης με την κυκλοφορία του αστικής ευθύνης. Υπό τις συνθήκες αυτές, το Δικαστήριο εξετάζει εάν η κατάσταση που προκάλεσε τον θάνατο της Μ. Alves δύναται να χαρακτηρισθεί ως ατύχημα συνδεόμενο με την κυκλοφορία του εν λόγω οχήματος, κατά την έννοια της οδηγίας.
Εν συνεχεία, το Δικαστήριο επισημαίνει ότι η έννοια της «κυκλοφορίας οχημάτων» δεν μπορεί να αφεθεί στη διακριτική ευχέρεια κάθε κράτους μέλους, αλλά συνιστά αυτοτελή έννοια του δικαίου της Ένωσης, που πρέπει να ερμηνεύεται ομοιόμορφα.
Το Δικαστήριο υπογραμμίζει ότι το περιεχόμενο της κατά την οδηγία εννοίας του όρου «κυκλοφορία οχημάτων» δεν εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά του εδάφους επί του οποίου χρησιμοποιείται το αυτοκίνητο όχημα και ότι στην έννοια αυτή εμπίπτει οποιαδήποτε χρήση ενός οχήματος ως μέσου μεταφοράς. Συναφώς, το γεγονός ότι το εμπλεκόμενο στο ατύχημα όχημα ήταν εν στάσει κατά τον χρόνο επελεύσεως του ατυχήματος δεν αποκλείει, αυτό καθαυτό, ότι η χρήση του οχήματος αυτού κατά τον χρόνο αυτόν μπορεί να εμπίπτει στη λειτουργία του ως μέσου μεταφοράς και, κατά συνέπεια, στην έννοια της «κυκλοφορίας οχημάτων» της οδηγίας. Προσθέτει ότι το κατά πόσον ο κινητήρας ήταν ή όχι σε λειτουργία κατά τον χρόνο της επελεύσεως του ατυχήματος δεν αποτελεί καθοριστικό συναφώς στοιχείο. Εντούτοις, το Δικαστήριο παρατηρεί ότι, όσον αφορά τα οχήματα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν, υπό ορισμένες περιστάσεις, ως μηχανήματα εργασίας, επιβάλλεται να διαπιστώνεται εάν, κατά την επέλευση του ατυχήματος στο οποίο ενεπλάκη ένα τέτοιο όχημα, το όχημα αυτό χρησιμοποιείτο πρωτίστως ως μέσο μεταφοράς, οπότε η χρήση αυτή δύναται να εμπίπτει στην κατά την οδηγία έννοια της «κυκλοφορίας οχημάτων», ή ως μηχάνημα εργασίας, οπότε η εν λόγω χρήση δεν δύναται να εμπίπτει στην έννοια αυτή. Το Δικαστήριο καταλήγει ότι, υπό τις περιστάσεις της συγκεκριμένης υποθέσεως, είναι πρόδηλον ότι η χρήση του ελκυστήρα συνδέεται πρωτίστως με τη λειτουργία του ως μηχανήματος εργασίας, ήτοι ως γεννήτριας παραγωγής της αναγκαίας κινητήριας ισχύος για την ενεργοποίηση της αντλίας ψεκασμού του ζιζανιοκτόνου που είχε τοποθετηθεί επ’ αυτού για τις ανάγκες του ψεκασμού του ζιζανιοκτόνου αυτού στα πρεμνά του αμπελώνα της εκμεταλλεύσεως, και όχι ως μέσου μεταφοράς. Επομένως, η χρήση αυτή δεν εμπίπτει στην κατά την οδηγία έννοια της «κυκλοφορίας οχημάτων».



---------------------
1 Οδηγία 72/166/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 24ης Απριλίου 1972, περί εναρμονίσεως των νομοθεσιών των κρατών μελών των σχετικών με την ασφάλιση της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων και με τον έλεγχο της υποχρεώσεως προς ασφάλιση της ευθύνης αυτής (ΕΕ 1972, L 103, p. 1, στο εξής: πρώτη οδηγία). Η οδηγία 2009/103/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 16ης Σεπτεμβρίου 2009, σχετικά με την ασφάλιση της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων και τον έλεγχο της υποχρεώσεως προς ασφάλιση της ευθύνης αυτής (ΕΕ 2009, L 263, σ. 11), κατήργησε την πρώτη οδηγία. Εντούτοις, λαμβανομένης υπόψη της ημερομηνίας των πραγματικών περιστατικών, η υπόθεση εξακολουθεί να διέπεται από την πρώτη οδηγία.
2 Απόφαση της 4ης Σεπτεμβρίου 2014, Vnuk (C-162/13∙ βλ. AT αριθ. 117/14). Σε μια άλλη υπόθεση που εκκρεμεί, το Δικαστήριο καλείται να διευκρινίσει περαιτέρω την έννοια της «κυκλοφορίας οχημάτων» σε σχέση με ατύχημα που συνέβη σε πεδίο στρατιωτικών ασκήσεων και στο οποίο εμπλέκεται στρατιωτικό όχημα (υπόθεση Núñez Torreiro, C-334/16).

3 Στην παρούσα υπόθεση παρατηρήσεις υπέβαλαν η Πορτογαλική, η Εσθονική, η Ιρλανδική, η Ισπανική, η Λεττονική Κυβέρνηση και η Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου.

https://www.taxheaven.gr

Η έκθεση διαφάνειας της Αυστραλίας δείχνει ότι το ένα τρίτο των μεγάλων επιχειρήσεων δεν κατέβαλαν καθόλου φόρο.

Η έκθεση διαφάνειας της Αυστραλίας δείχνει ότι το ένα τρίτο των μεγάλων επιχειρήσεων δεν κατέβαλαν καθόλου φόρο.





Η Αυστραλιανή Υπηρεσία Φορολογίας (ATO) δημοσίευσε εχθές  την έκθεση διαφάνειας των εταιρικών φόρων, η οποία αναφέρει τα έσοδα, το φορολογητέο εισόδημα και τον φόρο που καταβάλλουν περισσότερες από 2.000 μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Αυστραλία για το οικονομικό έτος 2015-16,

Η έκθεση παρέχει στοιχεία για 2043 επιχειρήσεις, αποτελούμενες από 1.693 αυστραλιανές δημόσιες και ξένες εταιρείες με εισόδημα τουλάχιστον 100 εκατομμυρίων AUS (75,12 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) και 350 ιδιωτικές εταιρείες με έδρα την Αυστραλία, με έσοδα ύψους AUS 200 εκατομμυρίων δολαρίων (150,24 δολάρια ΗΠΑ εκατομμύρια) ή περισσότερο.

Σύμφωνα με την έκθεση, το 36% αυτών των οντοτήτων δεν κατέβαλε φόρο κατά την εξεταζόμενη περίοδο.

Η ATO δήλωσε ότι, από εκείνους που δεν πληρώνουν φόρο, 219 οντότητες είχαν μεγάλο φορολογητέο εισόδημα, αλλά μετέφεραν ζημιές του προηγούμενου έτους.  59 ακόμα επιχειρήσεις είχαν φορολογητέο εισόδημα ωστόσο έτυχαν ειδικών εκπτώσεων (όπως π.χ. έξοδα έρευνας και ανάπτυξης) · 127 οντότητες ανέφεραν λογιστικό κέρδος αλλά φορολογική ζημιά, ενώ τέλος 327 οντότητες ανέφεραν λογιστική ζημία.

Ο αναπληρωτής Επίτροπος Jeremy Hirschhorn δήλωσε ότι το 2015-16 σημείωσε σημαντική πτώση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων ενέργειας, ενός τομέα όπου τα κέρδη των εταιρειών εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις διεθνείς τιμές.

https://www.taxheaven.gr

ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΑΝ ΜΕ EMAIL Κοινωνικό μέρισμα: Ποιοι πρέπει να κάνουν νέα αίτηση λόγω λάθους στα στοιχεία

ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΑΝ ΜΕ EMAIL

Κοινωνικό μέρισμα: Ποιοι πρέπει να κάνουν νέα αίτηση λόγω λάθους στα στοιχεία

08/12/2017 - 19:50

Ο διαχωρισμός ανάμεσα σε καταθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού ΑΑΔΕ: Οι τραπεζικές καταθέσεις που ελέγχονται στην 10ετία

Ο διαχωρισμός ανάμεσα σε καταθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού

ΑΑΔΕ: Οι τραπεζικές καταθέσεις που ελέγχονται στην 10ετία

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ06/12/2017 13:36 |
ΑΑΔΕ: Οι τραπεζικές καταθέσεις που ελέγχονται στην 10ετία
Στο αρχείο οδηγούνται οριστικά εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις μέχρι και τη χρήση του 2010 που αφορούν φορολογούμενους με άνοιγμα ελληνικών τραπεζικών λογαριασμών ενώ στο τέλος του μήνα παραγράφεται και η χρήση του 2011. Ανοιχτές στο φορολογικό έλεγχο θα παραμείνουν υποθέσεις για τις χρήσεις από το 2012 και μετά
  5  1 Google +0  0
    
Στο αρχείο οδηγούνται οριστικά εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις μέχρι και τη χρήση του 2010 που αφορούν φορολογούμενους με άνοιγμα ελληνικών τραπεζικών λογαριασμών ενώ στο τέλος του μήνα παραγράφεται και η χρήση του 2011. Ανοιχτές στο φορολογικό έλεγχο θα παραμείνουν υποθέσεις για τις χρήσεις από το 2012 και μετά.

Όπως διευκρινίζεται με νέα εγκύκλιο της ΑΑΔΕ υπόλοιπα και κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών φορολογούμενων στην Ελλάδα δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία που να δικαιολογούν την παράταση του χρόνου παραγραφής των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων από την 5ετία στη 10ετία. Το ίδιο ισχύει και για τις περιπτώσεις τραπεζικού λογαριασμού αλλοδαπής που τροφοδοτήθηκε από λογαριασμούς της ημεδαπής (εξερχόμενο έμβασμα) ή τροφοδότησε λογαριασμούς της ημεδαπής (εισερχόμενο έμβασμα). 

Αντίθετα ο χρόνος παραγραφής παρατείνεται κατά 10ετη για υποθέσεις που αφορούν τραπεζικούς λογαριασμούς στο εξωτερικό καθώς πρόκειται για συμπληρωματικά στοιχεία, για τα οποία η Φορολογική Διοίκηση αποδεδειγμένα δεν είχε και δικαιολογημένα δεν μπορούσε να τις έχει υπόψη της κατά την αρχική πενταετή προθεσμία παραγραφής, και, αφετέρου, διαπιστώνεται από τον έλεγχο μη δηλωθείσα φορολογητέα ύλη με βάση τα στοιχεία αυτά.

Το τοπίο για τους φορολογικούς ελέγχους σε τραπεζικούς λογαριασμούς φορολογούμενων με εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις ξεκαθαρίζει νέα εγκύκλιος της ΑΑΔΕ σύμφωνα με την οποία:
  • Επιτρέπεται η έκδοση πράξης καταλογισμού φόρου και πρόσθετου φόρου εντός δεκαετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης, εάν περιέλθουν σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης συμπληρωματικά στοιχεία, δηλαδή στοιχεία αποδεικτικά της ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος, τα οποία δικαιολογημένα δεν είχε υπόψη της η φορολογική αρχή κατά την πενταετία. Συνεπώς δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία εκείνα τα οποία είτε είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της ανωτέρω πενταετίας και αγνοήθηκαν ή δεν ελήφθησαν προσηκόντως υπόψη από αυτήν, είτε η φορολογική αρχή όφειλε να έχει λάβει γνώση τους, εντός της ίδιας πενταετίας, εάν είχε επιδείξει τη δέουσα επιμέλεια, ήτοι εάν είχε λάβει τα προσήκοντα μέτρα ελέγχου και έρευνας, που προβλέπονται στο νόμο.
  • Στοιχεία για το υπόλοιπο ή/και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του φορολογούμενου στην ημεδαπή δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», ικανά να δικαιολογήσουν την επιμήκυνση της, κατ' αρχήν οριζόμενης, πενταετούς προθεσμίας παραγραφής.
  • Σε περίπτωση που περιέλθουν σε γνώση της φορολογικής αρχής συμπληρωματικά στοιχεία κατά την έννοια των διατάξεων της περ. α' της παρ. 2 του άρθ. 68 του ν.2238/1994 (ΚΦΕ), επιτρέπεται η έκδοση πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και επιβολής προστίμου αποκλειστικά για τη φορολογητέα ύλη που προκύπτει από τα στοιχεία αυτά και για το έτος στο οποίο αυτά αφορούν με την προϋπόθεση ότι, τα στοιχεία αυτά αποδεδειγμένα δεν είχε, ούτε μπορούσε δικαιολογημένα να έχει υπόψη της η ελεγκτική αρχή ώστε να τα εκτιμήσει κατά τον αρχικό φορολογικό έλεγχο.
  • Οι πληροφορίες που έχουν περιέλθει στη Φορολογική Διοίκηση από την αλλοδαπή (όπως π.χ. τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, λοιπές κινητές αξίες, διαφορές χαρτοφυλακίου, τραπεζικές κινήσεις, διαφορές υπολοίπων λογαριασμών), συνιστούν συμπληρωματικά στοιχεία, εφόσον, αφενός, η Φορολογική Διοίκηση αποδεδειγμένα δεν είχε και δικαιολογημένα δεν μπορούσε να τις έχει υπόψη της κατά την αρχική πενταετή προθεσμία παραγραφής, και, αφετέρου, διαπιστώνεται από τον έλεγχο μη δηλωθείσα φορολογητέα ύλη με βάση τα στοιχεία αυτά.
  • Δεν δε θεωρείται πληροφορία από την αλλοδαπή και ως εκ τούτου δε συνιστά συμπληρωματικό στοιχείο, η πληροφορία, η οποία περιέρχεται σε γνώση της φορολογικής αρχής μέσω της επεξεργασίας του ημεδαπού τραπεζικού λογαριασμού ή από στοιχεία που προσκομίζει ο φορολογούμενος κατά την επεξεργασία του ημεδαπού τραπεζικού λογαριασμού και αφορούν τις ως άνω πληροφορίες (χρηματοοικονομικά προϊόντα κ.λπ.). Τέτοια είναι η περίπτωση ύπαρξης τραπεζικού λογαριασμού αλλοδαπής που τροφοδοτήθηκε από λογαριασμούς της ημεδαπής (εξερχόμενο έμβασμα) ή τροφοδότησε λογαριασμούς της ημεδαπής (εισερχόμενο έμβασμα).
  • Οι εκκρεμείς υποθέσεις, για τις οποίες πληρούνται τα ανωτέρω ως προς την ύπαρξη συμπληρωματικών στοιχείων, ελέγχονται κατ' εφαρμογή της περ. α' της παρ. 1 της εγκ. ΠΟΛ.1154/2017, κατά προτεραιότητα, ως προς τις χρήσεις 2006 και μετά, και εκδίδονται οι σχετικές πράξεις προσδιορισμού. Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις, έχουν εφαρμογή οι οδηγίες που έχουν δοθεί με τις παρ. 2, 3, και 4 της εγκ. ΠΟΛ.1154/2017.

Γιατί αυξάνονται (συνεχώς) οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος.

Γιατί αυξάνονται (συνεχώς) οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος.


Τι θα λέγατε, αν  στο γνωστό εισιτήριο των 1,40 ευρώ για τα  μέσα μαζικής μεταφοράς  ξαφνικά εμφανιζόταν η εξής ανάλυση:

Κόστος μεταφοράς: 0,70
Κόστος οχημάτων: 0,10
Κόστος αμαξοστασίου:  0,20
Κόστος συντήρησης:  0,25
Λοιπά τέλη:  0,15

Πιθανότατα να μην σας απασχολούσε καθόλου, αν το εισιτήριο παρέμενε στην ίδια τιμή.  Αλλά ακόμη και αν σας απασχολούσε,  το πιθανότερο είναι να μαθαίνατε ότι  βάσει Οδηγίας της Ε.Ε., επιβάλλεται για λόγους διαφάνειας  η   ακριβής ανάλυση των χρεώσεων της αξίας του εισιτηρίου σας . Πάντως είναι βέβαιο ότι δύσκολα θα ενημερωνόσασταν ότι  η περίφημη «διαφάνεια» δεν οφείλεται σε σεβασμό στον καταναλωτή, αλλά στο γεγονός  ότι πλέον  με το εισιτήριο σας πληρώνονται πέντε διαφορετικές επιχειρήσεις,γιατί   η δημόσια επιχείρηση  που μέχρι τότε σας εξυπηρετούσε   χωρίστηκε αναγκαστικά (βάσει Οδηγίας της Ε.Ε)  σε τέσσερις επιχειρήσεις:  μία που έχει στην ιδιοκτησία της τα οχήματα, μια δεύτερη που εκτελεί τις μεταφορές, μια τρίτη  που  ανέλαβε τα αμαξοστάσια και μια τέταρτη που επισκευάζει και συντηρεί τα οχήματα. Και επειδή όλες αυτές είναι δύσκολο να συνεννοηθούν μεταξύ τους, δημιουργήθηκε  και μία πέμπτη για να τις συντονίζει και να είναι πιο….ευέλικτη, την οποία επίσης εσείς πληρώνετε.

Βεβαίως , δημιουργείται το εύλογο ερώτημα,  γιατί να νοιάζει  εμάς τους καταναλωτές η τύχη μιας δημόσιας επιχείρησης  , αν εξυπηρετούνται οι ανάγκες μας και η τιμή του εισιτηρίου παραμένει ίδια.  Γιατί, απλούστατα, είναι ελάχιστες  οι πιθανότητες η τιμή του να  μην αυξηθεί σταδιακά, όταν  από το ίδιο εισιτήριο θα πρέπει, όχι μόνο να συντηρηθούν, αλλά και να βγάζουν κέρδος, πέντε διαφορετικές επιχειρήσεις.

Αυτό  το μοντέλο,  παρότι φανταστικό για τις αστικές συγκοινωνίες,  εφαρμόζεται ήδη «με επιτυχία» εδώ και μια δεκαετία στην ηλεκτρική ενέργεια με  γνωστά αποτελέσματα:  Εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά δυσκολεύονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και καταφεύγουν σε ρυθμίσεις και χιλιάδες νοικοκυριά  μένουν χωρίς  ηλεκτρικό ρεύμα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών .  Το φαινόμενο αυτό αποδίδεται αποκλειστικά στην οικονομική κρίση και τη δραματική μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι οφείλεται κατά κύριο λόγο στην εφαρμογή του νέου μοντέλου και στις (σταδιακές) αυξήσεις  της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος που επέφερε. Παράδειγμα: το 2008 ένα νοικοκυριό πλήρωνε για ηλεκτρικό ρεύμα 1233 ΩΧΒ, το ποσό των 114,00 ευρώ, χωρίς Φ.Π.Α. Σήμερα πληρώνει για τις ίδιες ΩΧΒ το ποσό των 190,89 ευρώ χωρίς να συμπεριλαμβάνεται στο ποσό αυτό ο Φ.Π.Α. που σημειωτέον ο συντελεστής του έχει αυξηθεί από 9% σε 13%.

Πώς έγιναν αυτές οι αυξήσεις; Θυμίζουμε ότι το 2009 είδαμε για πρώτη φορά στους λογαριασμούς της  ΔΕΗ (εκτός από τις χρεώσεις για δημοτικά τέλη, Τ.Α.Π και ΕΡΤ που πάντοτε αναφέρονταν χωριστά ως συνεισπραττόμενες  χρεώσεις υπέρ τρίτων)   τη  χρέωση για ηλεκτρικό ρεύμα να αναλύεται σε χρέωση για «ΔΙΚΤΥΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ», «ΔΙΚΤΥΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ», «ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΟΙΝΗΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ» «ΕΙΔΙΚΟ ΤΕΛΟΣ ΑΠΕ» και «ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ». Οι χρεώσεις αυτές, οι οποίες έχουν πλέον μετονομασθεί σε «ρυθμιζόμενες χρεώσεις», δηλαδή χρεώσεις για «ΑΔΜΗΕ» (Σύστημα μεταφοράς), «ΔΕΔΔΗΕ» (Δίκτυο Διανομής), «ΥΚΩ» (Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας», «ΕΤΜΕΑΡ» και «ΛΟΙΠΕΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ», σταδιακά αυξήθηκαν και έφθασαν τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος στο ύψος που έχουν σήμερα.

Οι χρεώσεις αυτές οφείλονται στο γεγονός ότι  «άνοιξε» η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και  το δίκτυο ηλεκτροδότησης της χώρας που ανήκε αποκλειστικά στη ΔΕΗ ( η οποία λειτουργούσε ως δημόσια επιχείρηση μέχρι το 1999), χωρίστηκε  σε τρεις  τομείς:  Στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, στον οποίο εισήλθαν ιδιώτες (οι γνωστές ΑΠΕ), οι οποίοι μάλιστα πουλάνε την ηλεκτρική ενέργεια που παράγουν με εγγυημένες τιμές, στο δίκτυο μεταφοράς (σήμερα ΑΔΜΗΕ) και  στο δίκτυο διανομής (σήμερα ΔΕΔΔΗΕ), ενώ επίσης εισήλθαν ιδιώτες   ως προμηθευτές  μεταξύ των οποίων και οι γνωστές  λόγω σκανδάλου εταιρείες “ENERGA” και “HELLAS POWER”. Παράλληλα δημιουργήθηκε η ΡΑΕ (ρυθμιστική αρχή ενέργειας) για να  ρυθμίζει την «αγορά»  που δημιουργήθηκε με το νέο μοντέλο και εν συνεχεία ο ΛΑΓΗΕ (Λειτουργός της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) , ενώ αναμένεται και η ίδρυση μιας νέας εταιρείας (Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας) με απόσχιση τμήματος του ΛΑΓΗΕ.


 Εν ολίγοις,  ενώ η «πίττα» της κατανάλωσης  παραμένει  η ίδια ,  οι διεκδικητές της συνεχώς πληθαίνουν. Πώς λοιπόν θα «εξυπηρετηθούν» όλοι αυτοί, αν δεν αυξηθεί η τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής ;

Γ. Στουρνάρας: Δυσκολότερη η αντιμετώπιση της κρίσης λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης στους θεσμούς

Γ. Στουρνάρας: Δυσκολότερη η αντιμετώπιση της κρίσης λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης στους θεσμούς

Παρασκευή, 08 Δεκεμβρίου 2017 18:01
 
UPD:18:03
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
Κριτική στο πολιτικό σύστημα ότι επηρεάστηκε καθοριστικά από τις κοινωνικές αμφιθυμίες και ταλαντεύσεις και προσαρμόσθηκε σ`αυτές, αποφεύγοντας δράσεις που θα δυσαρεστούσαν τους πολίτες ή θα διατάρασσαν τις σχέσεις τους με μεγάλες ή μικρές ομάδες συμφερόντων άσκησε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννης Στουρνάρας μιλώντας σε συνέδριο της Διεθνούς Διαφάνειας. 
Όπως ανέφερε, το πολιτικό σύστημα επηρεάστηκε καθοριστικά από τις κοινωνικές αμφιθυμίες και ταλαντεύσεις και προσαρμόσθηκε σ΄ αυτές, αποφεύγοντας δράσεις που θα δυσαρεστούσαν τους πολίτες ή θα διατάρασσαν τις σχέσεις τους με μεγάλες ή μικρές ομάδες συμφερόντων.
Επεσήμανε ότι η πελατειακή διάσταση του πολιτικού συστήματος επέδρασε αρνητικά στη λειτουργία των θεσμών.
Όπως διευκρίνισε, οι πελατειακές σχέσεις επέδρασαν καθοριστικά:
  • στο ασφαλιστικό σύστημα (βλέπε πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, «ευγενή» και «φτωχά» ταμεία),
  • στις αγορές προϊόντων (βλέπε κλειστά επαγγέλματα),
  • στην αγορά εργασίας (βλέπε μισθολογικές διαφορές),
  • στη δημόσια διοίκηση (βλέπε έλλειψη αξιολόγησης και κινήτρων), ε) στο φορολογικό σύστημα (βλέπε απαλλαγές ομάδων, ειδικά καθεστώτα).
Παρατήρησε ότι «οι ευνοϊκές ρυθμίσεις αυτών των ομάδων δημιούργησαν “χαμένους” και “κερδισμένους”, τροφοδότησαν συγκρούσεις και κυρίως υπονόμευσαν την εμπιστοσύνη και την αποδοχή, τις βασικές δηλαδή προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία των θεσμών».
Ενίσχυση το λαϊκισμού
Ο κ. Στουρνάρας είπε ότι παρατηρείται ενίσχυση του λαϊκισμού. Όπως ανέφερε, «ο λαϊκισμός επιτρέπει σε κόμματα, κυβερνήσεις και πολίτες να παραβλέπουν θεσμούς, να παρεμβαίνουν στη λειτουργία τους, να αμφισβητούν τη χρησιμότητά τους, να μην αποδέχονται τις αποφάσεις τους και τις συνέπειες που συνεπάγεται η μη συμμόρφωση».
Η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τους θεσμούς κατέστησε πολύ δυσχερέστερη την αντιμετώπιση της κρίσης στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες που ακολούθησαν παρόμοια προγράμματα.
Η έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς το σοβαρότερο πρόβλημα
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, η έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς ήταν το σοβαρότερο από τα προβλήματα που αντιμετώπισε η χώρα τα τελευταία επτά χρόνια, καθώς «οι πολίτες έμειναν χωρίς πυξίδα και προοπτική, χωρίς σταθερά σημεία αναφοράς».
Ο ίδιος εκτίμησε ότι για να επιτύχουμε υψηλούς, αλλά και βιώσιμους ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης, μαζί με κοινωνική δικαιοσύνη, δεν αρκούν η δημοσιονομική προσαρμογή, οι επενδύσεις και η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος.
«Πρέπει επίσης, να προσδώσουμε κύρος στους θεσμούς, κάτι που είναι συνώνυμο με την εμπιστοσύνη στο μέλλον. Αδύναμοι, κλειστοί θεσμοί παράγουν αβεβαιότητα και απώλεια προσανατολισμού» τόνισε.