Σελίδες

Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2018

Θα αναπροσαρμοστούν οι συντελεστές του ΕΝΦΙΑ μετά τις αλλαγές των αντικειμενικών εφόσον κριθεί αναγκαίο

Θα αναπροσαρμοστούν οι συντελεστές του ΕΝΦΙΑ μετά τις αλλαγές των αντικειμενικών εφόσον κριθεί αναγκαίο





Με έγγραφο που κατατέθηκε στη Βουλή, η Α.Α.Δ.Ε. ξεκαθάρισε ότι, μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών θα αναπροσαρμοστούν οι συντελεστές υπολογισμού του ΕΝ.Φ.Ι.Α., εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.

■ Οι ερωτήσεις του βουλευτή είχαν ως ακολούθως:

1°ν. Γιατί τόσο χρονικό διάστημα οι ομάδες εργασίας που συστάθηκαν από ΕΛΣΤΑΤ, Τράπεζα της Ελλάδος, εμπειρογνώμονες και το Υπουργείο Οικονομικών δεν απέφεραν κάποιο αποτέλεσμα;
2ον. Θα γίνει αναπροσαρμογή στους συντελεστές ΕΝ.Φ.Ι.Α. ώστε να εξισορροπηθούν τυχόν αυξήσεις στις τιμές ζώνης άρα και στις αντικειμενικές αξίες; Και αν ναι, με ποια κριτήρια;
3ον. Γιατί δεν εξετάζεται η δημιουργία εξαρχής ενός καινούργιου δείκτη αξιών από το Υπουργείο Οικονομικών με βάση τις ζητούμενες τιμές, σε συνδυασμό με αξιοποίηση στοιχείων του taxisnet; Από το νέο δείκτη και από το δείκτη της Τράπεζας της Ελλάδος, σε συνεργασία με τις τοπικές επιτροπές και εμπειρογνώμονες (στο τελικό στάδιο), θα μπορούσαν να καθορίζονται οι αντικειμενικές αξίες ανά τακτά χρονικά διαστήματα;

■ Η απάντηση της ΑΑΔΕ:

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ Α'

ΕΞ,ΕΠΕΙΓΟΝ-ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ

Αθήνα, 8/01/2018
Αριθ. Πρωτ.: ΔΕΦΚ Α 1002740 ΕΞ 2018

Σε απάντηση της με αριθ. πρωτ. 2295/29.12.2017 ερώτησης που κατέθεσε ο βουλευτής κ. Χρήστος Σταϊκούρας και όσον αφορά θέματα αρμοδιότητάς μας σας γνωρίζουμε ότι, σύμφωνα με τις συμφωνηθείσες δεσμεύσεις μας, οι αρχές θα εναρμονίσουν όλες τις αντικειμενικές αξίες ακινήτων με τις τιμές της αγοράς. Ενόψει αναθεώρησης των ζωνών αντικειμενικών αξιών για τα ακίνητα, θα προσαρμοστούν οι φορολογικοί συντελεστές επί της ακίνητης περιουσίας, εφόσον κριθεί αναγκαίο.


Με εντολή Διοικητή Α.Α.Δ.Ε.

Ο Προϊστάμενος της Γεν. Δ/νσης Φορολογικής Διοίκησης
Ευθύμιος Σαΐτης

https://www.taxheaven.gr

Σημαντικές ερωτήσεις και απαντήσεις για τις Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Πελατών-Προμηθευτών (ΜΥΦ)


Σημαντικές ερωτήσεις και απαντήσεις για τις Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Πελατών-Προμηθευτών (ΜΥΦ)


https://www.taxheaven.gr/uploads/images/aade_logistis_help.jpg


Επειδή πλησιάζει η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων του έτους 2017 ή καταστάσεων συναλλαγών ή ΜΥΦ όπως συνηθίζουμε να τις αποκαλούμε στη δική μας γλώσσα είναι καλό να θυμηθούμε ορισμένα σημαντικά θέματα που τις αφορούν ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα ή απορίες κατά την υποβολή τους.

1. Ποιοι είναι υπόχρεοι στην υποβολή ΜΥΦ (καταστάσεων συναλλαγών);

α) Κάθε φυσικό πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, κάθε νομικό πρόσωπο και νομική οντότητα με εξαίρεση τις υποκείμενες στο ειδικό συνταγματικό καθεστώς Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, καθώς και οι αγρότες που υπάγονται στο άρθρο 41 του Κώδικα Φ.Π.Α. (Ν. 2859/2000)

β) Τις ίδιες υποχρεώσεις έχουν και οι μη εγκατεστημένοι στο εσωτερικό της χώρας υποκείμενοι στο φόρο, οι οποίοι διαθέτουν ΑΦΜ στο εσωτερικό της χώρας, για τις αγορές ή πωλήσεις που πραγματοποιούν χρησιμοποιώντας τον ΑΦΜ αυτό, εφόσον στα πρόσωπα αυτά ή σε όμιλο που ανήκουν, έχει χορηγηθεί άδεια για την πραγματοποίηση εισαγωγών, με αναστολή καταβολής του οφειλόμενου Φ.Π.Α. κατά την εισαγωγή και εφαρμογή του συστήματος αντιστροφής της υποχρέωσης για τις μεταγενέστερες παραδόσεις των αγαθών στο εσωτερικό της χώρας, σύμφωνα με τις διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της περίπτωσης η΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 35 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000).
 
2. Ποια είναι η προθεσμία υποβολής των καταστάσεων συναλλαγών για το έτος 2017;

Για τις συναλλαγές του έτους 2017 η καταληκτική προθεσμία είναι για όλους τους υπόχρεους με βάση σχετικές διατάξεις —εκτός από τους εκδότες και τους λήπτες φορολογικών στοιχείων (εκκαθαρίσεων) που η έκδοσή τους προβλέπεται μετά την παρέλευση του πρώτου μήνα του επόμενου ημερολογιακού έτους— η 28η Φεβρουαρίου 2018.

Συναλλαγές πελατών - προμηθευτών (καταστάσεις εσόδων - εξόδων)
Υπόχρεοι
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής 
Υπόχρεοι υποβολής περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. (με διπλογραφικά ή απλογραφικά βιβλία)
28 Φεβρουαρίου 2018 (Τετάρτη)
Αγρότες κανονικού καθεστώτος Φ.Π.Α. (φυσικά πρόσωπα)
Αγρότες ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. (φυσικά πρόσωπα)
Μη υπόχρεοι υποβολής περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. (ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων), Δημόσιο και Ν.Π.Δ.Δ
Από τους εκδότες και τους λήπτες φορολογικών στοιχείων (εκκαθαρίσεων) που η έκδοσή τους προβλέπεται μετά την παρέλευση του πρώτου μήνα του επόμενου ημερολογιακού έτους, με βάση σχετικές διατάξεις, υποβάλλονται το αργότερο μέχρι το τέλος Απριλίου του επόμενου ημερολογιακού έτους, που αφορούν.. 
30.4.2018 (Δευτέρα)

3. Πόσες καταστάσεις υποβάλλονται;

Οι συναλλαγές υποβάλλονται ανά περίοδο και υπόχρεο σύμφωνα με την απόφαση ΠΟΛ.1022/7.1.2014 όπως αυτή έχει κωδικοποιηθεί και ισχύει σήμερα. Ασχέτως της καταληκτικής προθεσμίας που είναι κοινή για όλες τις περιόδους, οι υπόχρεοι υποβάλλουν ανά τρίμηνο ή ετήσια τις καταστάσεις που προβλέπονται.

Συναλλαγές πελατών (συγκεντρωτικές καταστάσεις εσόδων)
Υπόχρεοι
Αρχεία που υποβάλλονται 
Υπόχρεοι υποβολής περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. (με διπλογραφικά ή απλογραφικά βιβλία)
4 αρχεία, ένα για κάθε τρίμηνο του 2017
Αγρότες κανονικού καθεστώτος Φ.Π.Α. (φυσικά πρόσωπα)
Μη υπόχρεοι υποβολής περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. (ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων), Δημόσιο και Ν.Π.Δ.Δ. 

Συναλλαγές προμηθευτών (συγκεντρωτικές καταστάσεις εξόδων)
Υπόχρεοι
Αρχεία που υποβάλλονται 
Υπόχρεοι υποβολής περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. (με διπλογραφικά ή απλογραφικά βιβλία)
4 αρχεία, ένα για κάθε τρίμηνο του 2017
Αγρότες κανονικού καθεστώτος Φ.Π.Α. (φυσικά πρόσωπα)
Ένα αρχείο για όλο το 2017
Αγρότες ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. (φυσικά πρόσωπα)
Μη υπόχρεοι υποβολής περιοδικής δήλωσης Φ.Π.Α. (ανεξαρτήτως κατηγορίας βιβλίων)

Συναλλαγές προμηθευτών - πελατών
Υπόχρεοι
Αρχεία που υποβάλλονται 
Από τους εκδότες και τους λήπτες φορολογικών στοιχείων (εκκαθαρίσεων) που η έκδοσή τους προβλέπεται μετά την παρέλευση του πρώτου μήνα του επόμενου ημερολογιακού έτους, με βάση σχετικές διατάξεις, υποβάλλονται το αργότερο μέχρι το τέλος Απριλίου του επόμενου ημερολογιακού έτους, που αφορούν.
Ένα αρχείο για όλο το 2017

4. Ποιος είναι ο τρόπος υποβολής των καταστάσεων συναλλαγών (Μ.Υ.Φ.);
Ο υπόχρεος υποβάλλει καταστάσεις φορολογικών στοιχείων (πελατών και προμηθευτών) για τα εκδοθέντα και τα ληφθέντα φορολογικά στοιχεία, αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών.

5. Ποιο είναι το όριο αξίας στοιχείων για την ενσωμάτωσή τους στην συγκεντρωτική υποβολή των καταστάσεων;

Δεν υπάρχει όριο. Τα στοιχεία αξίας (είτε εκδοθέντα είτε ληφθέντα) θα συμπεριλαμβάνονται στις συγκεντρωτικές. Ωστόσο σύμφωνα με την ΠΟΛ.1022/7.1.2014 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει:
Κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους, τα υποβληθέντα στοιχεία των καταστάσεων πελατών−προμηθευτών διασταυρώνονται από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και οι ασυμφωνίες και αποκλίσεις αναρτώνται στους «λογαριασμούς» των υπόχρεων προσώπων, που τηρούνται στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα προσαρμογής και περαιτέρω διόρθωσης αυτών. Για τη διόρθωση των αποκλίσεων στα υποβληθέντα στοιχεία προμηθευτών, μπορεί να υποβάλλεται τροποποιητική δήλωση μέχρι το τέλος του Απριλίου  του επόμενου ημερολογιακού έτους που αφορούν. Δεν απαιτείται η διόρθωση των αποκλίσεων, εφόσον η συνολική αξία αυτών, προ Φ.Π.Α. ανά αντισυμβαλλόμενο, δεν ξεπερνά τα εκατό (100) ευρώ.

6. Ποιες συναλλαγές δεν υποβάλλονται;
• Οι πωλήσεις αγαθών ή υπηρεσιών από και προς την αλλοδαπή (ενδοκοινοτικές παραδόσεις ή αποκτήσεις αγαθών, ενδοκοινοτικές παροχές ή λήψεις υπηρεσιών, πωλήσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών από και προς τρίτες χώρες, παραδόσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών προς την αλλοδαπή στις οποίες επιβάλλεται Φ.Π.Α. ημεδαπής).
• Τα ενοίκια ακινήτων, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων. Αντίθετα, τα ενοίκια ακινήτων των οποίων η αξία επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., όπως η μίσθωση χώρων της περίπτωσης δ' της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ν.2859/2000, συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών.
• Οι πωλήσεις εισιτήριων όλων των μεταφορικών μέσων (οδικών, σιδηροδρομικών, θαλάσσιων, εναέριων), στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι αποδείξεις πώλησης εισιτηρίων (Α.Π.Ε.) και τα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδονται γι' αυτά.
• Οι συνδρομές σε επαγγελματικές οργανώσεις και επαγγελματικά επιμελητήρια.
• Οι συνδρομές και δωρεές σε συλλόγους και νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, για τις οποίες εκδίδονται μη φορολογικά στοιχεία (αποδείξεις είσπραξης). Αντίθετα, οι συνδρομές σε αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες, για τις οποίες εκδίδονται τιμολόγια, συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών.
• Συναλλαγές που αφορούν τόκους ή προμήθειες που χορηγούνται ή λαμβάνονται από τραπεζικά ιδρύματα, πλην προμηθειών πιστωτικών καρτών από και προς υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών.
• Συναλλαγές που αφορούν τόκους ή προμήθειες που καταβάλλονται ή λαμβάνονται από και προς τραπεζικά ιδρύματα από υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών, πλην καταβαλλόμενων προμηθειών πιστωτικών καρτών προς τα ιδρύματα αυτά. Αντίθετα, στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών συμπεριλαμβάνονται οι τόκοι μεταξύ υπόχρεων απεικόνισης συναλλαγών, πλην των τραπεζικών ιδρυμάτων, όπως τόκοι επί πιστώσει πωλήσεων, υπερημερίας κ.λπ..
• Η αξία εγγυοδοσίας, εφόσον δεν περιλαμβάνεται στη φορολογητέα αξία των πωληθέντων αγαθών. Αντίθετα, εφόσον η αξία εγγυοδοσίας περιλαμβάνεται στη φορολογητέα αξία των πωληθέντων αγαθών, αυτή συμπεριλαμβάνεται στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών.
• Τα έξοδα μισθοδοσίας (μισθοί, ημερομίσθια, συντάξεις), στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι εργοδοτικές εισφορές.
• Οι εισφορές που καταβάλλονται σε Ταμεία Ασφάλισης (Ο.Α.Ε.Ε. κ.λπ.).
• Τα γραμμάτια προκαταβολής (προείσπραξης) δικηγορικών συλλόγων.
• Τα μερίσματα που χορηγούν οι δικηγορικοί σύλλογοι, οι σύλλογοι δικαστικών επιμελητών, οι συμβολαιογραφικοί σύλλογοι κ.λπ. στα μέλη τους.
• Τα τέλη και δικαιώματα, που εισπράττουν οι άμισθοι υποθηκοφύλακες, για λογαριασμό τους και για λογαριασμό τρίτων.
• Τα ασφάλιστρα και αντασφάλιστρα. Επίσης, δεν καταχωρούνται, οι επιστροφές ασφαλίστρων και οι εκπτώσεις επί των ασφαλίστρων που αναγράφονται στα σχετικά ασφαλιστήρια συμβόλαια ή στις πρόσθετες πράξεις.
• Οι κοινόχρηστες δαπάνες.
• Οι πωλήσεις λαχείων.

7. Υποβάλλονται οι επιδοτήσεις χωρίς τιμολόγιο στις καταστάσεις συναλλαγών;
Σύμφωνα με την ΔΕΛ Ζ ΚΦΑΣ 1132344 ΕΞ 2015 δεν υφίσταται υποχρέωση υποβολής καταστάσεων πελατών και προμηθευτών για επιδοτήσεις για τις οποίες δεν υπάρχει υποχρέωση έκδοσης φορολογικών στοιχείων.

8. Τι γίνεται με τους λογαριασμούς ρεύματος, νερού, τηλεπικοινωνιών;
Τα φορολογικά στοιχεία για τις πωλήσεις ηλεκτρικού ρεύματος (μόνο από τη Δ.Ε.Η.), τις πωλήσεις ύδατος μη ιαματικού (από την Ε.Υ.Δ.Α.Π., τις δημοτικές επιχειρήσεις κ.λπ.) και την παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (σταθερή και κινητή τηλεφωνία), δεν συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις πελατών που υποβάλλουν οι εκδότες αυτών, ενώ οι λήπτες, υποβάλλουν στην κατάσταση προμηθευτών, τα στοιχεία αυτά, συγκεντρωτικά, χωρίς αναγραφή του Α.Φ.Μ. του αντισυμβαλλόμενου (εκδότη), στις οποίες, επίσης, δεν καταχωρούνται το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.), καθώς και το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (Ε.Ε.Τ.Α.), που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η.(ΠΟΛ.1149/22.05.2014.


9. Εάν κάποιος επαγγελματίας ή εταιρία δεν εκδώσει τιμολόγια για κάποια περίοδο, δηλώνει μηδενική μηνιαία κατάσταση ή δεν υποβάλλει καθόλου;

Δεν υπάρχει υποχρέωση να υποβάλλει μηδενική δήλωση αν δεν έχει εκδώσει τιμολόγια και δεν έχει λιανικές πωλήσεις. Συνίσταται να ελέγχει στην εφαρμογή αν οι αντισυμβαλλόμενοί του δημιουργήσουν συναλλαγές στο Α.Φ.Μ. του.


10. Αν μια εταιρία απαλλάσσεται από το Φ.Π.Α. θα υποβάλλει στοιχεία; Και τι πρέπει να κάνουν οι αντισυμβαλλόμενοί της;


Ναι, θα υποβάλλει γιατί η υποχρέωση υποβολής είναι ανεξάρτητη της απαλλαγής του Φ.Π.Α.. Οι αντισυμβαλλόμενοι δηλώνουν ό,τι αναγράφεται στα ανάλογα παραστατικά.

11. Σε περίπτωση που ένας υπόχρεος λάβει ένα τιμολόγιο καθυστερημένα (π.χ. λόγω ταχυδρομείου) με τι περίοδο αναφοράς το καταχωρεί στο σύστημα;


Ο  κανόνας  είναι  ότι  το  παραστατικό  πρέπει  να  καταχωρηθεί  στην  περίοδο εκείνη του μήνα που αναφέρεται στην ημερομηνία έκδοσης.

12. Στα έξοδα ο Φ.Π.Α. όπως προκύπτει από τα φορολογικά στοιχεία μπορεί να διαφέρει από το Φ.Π.Α. που τελικά εκπίπτει ο λήπτης. Τι συμπληρώνεται
στην κατάσταση, δεδομένου ότι θα υπάρχει διασταύρωση με τις δηλώσεις Φ.Π.Α.;


Για τις χονδρικές πρώτα ζητείται η συμφωνία των αντισυμβαλλομένων και μετά η συμφωνία με τη δήλωση ΦΠΑ. Άρα όπου διασταυρώνεται πληροφορία στο σύστημα Μ.Υ.Φ., συμπληρώνεται αυτό που γράφει το παραστατικό, ενώ αυτό που εκπίπτει δηλώνεται στην περιοδική Φ.Π.Α..

13. Διόρθωση αποκλίσεων σε ποιες περιπτώσεις επιτρέπεται και μέχρι πότε μπορεί να γίνει;
Η διόρθωση αποκλίσεων επιτρέπεται στις συναλλαγές προμηθευτών (έξοδα) και μέχρι το τέλος Απριλίου (30.4.2018).

14. Διόρθωση αποκλίσεων μπορεί να γίνει και για τις συναλλαγές εσόδων;
Όχι, δεν μπορεί να γίνει.

15. Ποια είναι τα πρόστιμα που επιβάλλονται για την εκπρόθεσμη υποβολή συναλλαγών;
Σύμφωνα με την ΠΟΛ.1252/2015 για παράβαση μη υποβολής ή εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης, από την οποία δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου (πιστωτικές και μηδενικές δηλώσεις), καθώς και φορολογικής δήλωσης πληροφοριακού χαρακτήρα, η οποία αφορά φορολογικά έτη, υποθέσεις και περιόδους από 1.1.2014 και μετά, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό (100) ευρώ.
Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση της ΔΕΔ η οποία επικύρωσε πρόστιμο σχετικά με τις καταστάσεις συναλλαγών, το πρόστιμο των 100,00 ευρώ επιβάλλεται ανά κατάσταση περιόδου (τρίμηνο ή ετήσιο.) Δείτε αναλυτικά την απόφαση της ΔΕΔ εδώ.



https://www.taxheaven.gr

Οι φόροι εξανεμίζουν την αύξηση των εσόδων για τα ξενοδοχεία

Οι φόροι εξανεμίζουν την αύξηση των εσόδων για τα ξενοδοχεία

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Οι αυξήσεις στα τουριστικά έσοδα εξανεμίζονται από τις φορολογικές επιβαρύνσεις και δεν επιτρέπουν την ανταγωνιστική τιμολόγηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Παράλληλα, τα πεντάστερα ξενοδοχεία αυξάνονται και τα χαμηλότερης αξιολόγησης σταδιακά εξαφανίζονται, αλλά η εποχικότητα παραμένει εμπόδιο στη βελτίωση των αποτελεσμάτων του κλάδου και τη διάχυσή τους στην ευρύτερη κοινωνία. Επιπλέον, οι τουριστικές ροές είναι εντοπισμένες σε δύο κυρίως περιφέρειες, το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη, που απορροφούν σχεδόν τα μισά έσοδα της δραστηριότητας, την ώρα που πολλές σημαντικές περιοχές της χώρας παραμένουν στο περιθώριο.
Αυτά προκύπτουν από τη νέα ετήσια μελέτη για τις εξελίξεις στα βασικά μεγέθη της ελληνικής ξενοδοχίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΞΕΕ) και του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών & Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), που παρουσιάστηκε την Παρασκευή στο πλαίσιο της 7ης γενικής συνέλευσης των μελών του ΞΕΕ.
Οπως υπογραμμίζεται, «η αύξηση στο μέσο ετήσιο ακαθάριστο έσοδο ανά δωμάτιο ξενοδοχείου της τάξης του 11,3%, στις 19.263 ευρώ το 2017 σε σχέση με το 2016, και του 7,6% σε σχέση με το 2015, δεν συνοδεύεται και από αύξηση στο αντίστοιχο καθαρό έσοδο, καθώς το ξενοδοχειακό προϊόν επιβαρύνεται υπέρμετρα από άμεση και έμμεση φορολογία». Για να μπορέσουν συνεπώς τα ξενοδοχεία να παραμένουν ανταγωνιστικά, υποχρεώνονται να συγκρατούν υπέρμετρα τις τιμές τους, γεγονός που λειτουργεί ανασταλτικά για την ανάπτυξη του κλάδου.
Σε κάθε περίπτωση, τα βασικά τουριστικά μεγέθη (αφίξεις, εισπράξεις, διανυκτερεύσεις) αυξήθηκαν με ρυθμούς που κυμαίνονταν γύρω στο 10%. Ομως η εποχικότητα εξακολουθεί να παραμένει υψηλή, καθώς κατά το 4μηνο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου καταγράφεται το 70% των αφίξεων και σχεδόν το 80% των διανυκτερεύσεων. Το 85% των διανυκτερεύσεων αφορά αλλοδαπούς επισκέπτες, γεγονός που καταδεικνύει την πίεση που υφίστανται τα ξενοδοχεία που βασίζονται στον εσωτερικό τουρισμό. Το ένα στα δύο ξενοδοχεία (54%) της χώρας είναι εποχικής λειτουργίας και το 46% συνεχούς. Τα περισσότερα που λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους είναι τριών αστέρων, με τα πεντάστερα συνεχούς λειτουργίας να εντοπίζονται κυρίως στην Αθήνα.
Η εποχικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος γίνεται ευκολότερα ορατή εάν, για παράδειγμα, παρατηρήσει κάποιος πως τον Μάιο του 2017 το 58,5% των ξενοδοχείων είχε πληρότητες κάτω από 60%. Αντιθέτως, τον Αύγουστο του 2017, που είναι ο μήνας αιχμής της τουριστικής περιόδου, τα μισά περίπου ξενοδοχεία πέτυχαν πληρότητες μέχρι 90%.
Υπερφορολόγηση, βραχυχρόνιες μισθώσεις, ελλείψεις σε υποδομές, επενδύσεις και κόκκινα δάνεια είναι οι πέντε άξονες στους οποίους εστίασε την ομιλία του στη γενική συνέλευση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας ο πρόεδρός του Αλέξανδρος Βασιλικός. «Η υπερφορολόγηση μας στερεί το οξυγόνο για να αναπνεύσουμε, να προετοιμάσουμε μεθοδικά και συγκροτημένα τις επιχειρήσεις μας ώστε να ανταποκριθούν με επιτυχία στις προκλήσεις του ανταγωνισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά εξηγώντας πως «ανταγωνιστής δεν είναι ο απέναντι Ελληνας ξενοδόχος, αλλά αυτός μιας άλλης χώρας, που δεν έχει αυτούς τους φορολογικούς συντελεστές, αυτά τα βάρη ή τον φόρο διαμονής». Αναφερόμενος στον αθέμιτο ανταγωνισμό των βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων, τόνισε πως «φτάσαμε στο σημείο ο καθένας να μπορεί να παριστάνει τον ξενοδόχο χωρίς τις προϋποθέσεις, τις εγγυήσεις, τις πιστοποιήσεις, τις υποχρεώσεις του ξενοδόχου». Υπογράμμισε πως οι υποδομές που λείπουν, όπως μαρίνες, μεταφορές, γήπεδα γκολφ, κ.λπ., έχουν καταλυτική σημασία για την προσέλκυση επισκεπτών ανώτερου εισοδηματικού επιπέδου και ζήτησε ενίσχυση του πλαισίου για επενδύσεις σε νέα ξενοδοχεία. Οσον αφορά τα κόκκινα δάνεια, σημείωσε ότι «χρειάζεται εξορθολογισμός και εξυγίανση, αλλά όχι τσουβάλιασμα δικαίων και αδίκων, με μόνο κριτήριο τις αποδόσεις των funds», προσθέτοντας πως «χρειάζεται το σωστό μείγμα λογικής και ευαισθησίας, ευθύνης και προσοχής, ώστε να μην καούν και τα χλωρά μαζί με τα ξερά». Κάλεσε δε τις τράπεζες «να διαδραματίσουν τον ρόλο τους στην οικονομία, που είναι η χρηματοδότηση της ιδιωτικής επιχειρηματικότητας», και ευχήθηκε «να ξαναχτιστεί η εμπιστοσύνη που χάθηκε μέσα στη δίνη της κρίσης».
Έντυπη

Τρεις στους τέσσερις οφειλέτες του Δημοσίου χρωστούν έως 2.000 ευρώ

Τρεις στους τέσσερις οφειλέτες του Δημοσίου χρωστούν έως 2.000 ευρώ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Τρεις στους τέσσερις οφειλέτες του Δημοσίου χρωστούν στο ελληνικό Δημόσιο έως 2.000 ευρώ. Το αποκαλυπτικό αυτό στοιχείο περιλαμβάνεται σε παρουσίαση του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή, από την οποία προκύπτει η οικονομική ανέχεια 3.000.000 φορολογουμένων. Είναι ενδεικτικό ότι περίπου ένα εκατομμύριο οφειλέτες του Δημοσίου χρωστούν από 500 έως 2.000 ευρώ στην εφορία, ποσά όμως που δεν μπορούν να εισπραχθούν καθώς οι τραπεζικοί τους λογαριασμοί δεν έχουν ούτε 10 ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το Δημόσιο μπορεί να προχωρήσει σε κατάσχεση για οφειλές πάνω από 500 ευρώ.
Στη λίστα με τους οφειλέτες του Δημοσίου περιλαμβάνονται και 73 με χρέη άνω των 100.000.000 ευρώ ο καθένας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία:
Από τη μελέτη των στοιχείων που συνέλεξε και επεξεργάστηκε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, προκύπτουν τα εξής εντυπωσιακά αποτελέσματα:
• Το 37% των ληξιπρόθεσμων οφειλών είναι πρόστιμα του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων τα οποία έχουν χαμηλή εισπραξιμότητα διαχρονικά.
• Το 21,6% προέρχεται από τη μη απόδοση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.
• Το 18,82% αφορά οφειλές του φόρου εισοδήματος.
• Το 10,61% αφορά καταπτώσεις δανείων με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Τα ποσά αυτά θεωρείται αδύνατο να εισπραχθούν. Και αυτό διότι οι επιχειρήσεις που έλαβαν δάνειο με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου έχουν οδηγηθεί ως επί το πλείστον στην πτώχευση και δεν έχουν περιουσιακά στοιχεία.
• Το 2,65% προέρχεται από την αδυναμία καταβολής του φόρου ακινήτων και το υπόλοιπο 9,15% προέρχεται από τις υπόλοιπες κατηγορίες φόρων.
Εκτίναξη οφειλετών
Από 1.089.791 που ανέρχονται οι οφειλέτες του Δημοσίου πριν από την κρίση, σήμερα έχουν ξεπεράσει τα 4 εκατομμύρια, γεγονός που αποδίδεται στην εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις. Μάλιστα, το 2015 οι οφειλέτες του Δημοσίου εκτινάχθηκαν στα 4,5 εκατομμύρια για να μειωθούν στα 4,068 εκατομμύρια σήμερα.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία, σε ένα εκατομμύριο οφειλέτες έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα, δηλαδή κατασχέσεις μισθών και τραπεζικών λογαριασμών.
Πάντως, το κύμα των κατασχέσεων φαίνεται να έχει αποτελέσματα για τα ταμεία του Δημοσίου, καθώς από τις αρχές του έτους έχουν εισπραχθεί περισσότερα από 5 δισ. ευρώ παλαιών και «φρέσκων» ληξιπρόθεσμων οφειλών, ποσό ιδιαίτερα εντυπωσιακό εάν συγκριθεί με τα δεδομένα προηγουμένων ετών.
Έντυπη

Ενισχυμένη μεταμνημονιακή εποπτεία τεσσάρων ετών

Ενισχυμένη μεταμνημονιακή εποπτεία τεσσάρων ετών

ΕΙΡΗΝΗ ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ
Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μίλησε πρόσφατα για σταδιακή αλλαγή του μοντέλου επιτήρησης μετά το μνημόνιο, από παρακολούθηση στόχων και μέσων σε παρακολούθηση μόνο των στόχων.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Μια περίοδος εποπτείας από τους θεσμούς διάρκειας πιθανότατα τεσσάρων ετών, κατά την οποία η χώρα θα κληθεί να ολοκληρώσει την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων για τις οποίες έχει ήδη δεσμευθεί, περιμένουν στελέχη του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης ότι θα ακολουθήσει το τέλος του μνημονίου, τον Αύγουστο του 2018.
Παρά τις δημόσιες δηλώσεις περί καθαρής εξόδου, στις οποίες επιμένουν κάποιοι, για λόγους –προφανώς– πολιτικών εντυπώσεων, η εποπτεία εκτιμάται ότι θα είναι ενισχυμένη σε σύγκριση με αυτήν της Πορτογαλίας, χωρίς να συνιστά φυσικά νέο μνημόνιο.
Μάλιστα, αναφέρεται ότι, εφόσον το ΔΝΤ επιστρέψει στο ελληνικό πρόγραμμα, κάτι που αποτελεί και το πιθανότερο σενάριο αυτή τη στιγμή, θα συμμετέχει και αυτό στην επιτήρηση.
Επίσης, στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι οι έλεγχοι θα βαίνουν μειούμενοι σταδιακά, καθώς θα επιβεβαιώνεται η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, όπως και η τήρηση των δημοσιονομικών δεσμεύσεων. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το 2022, που υπολογίζεται ότι θα λήξει η «ενισχυμένη μεταμνημονιακή εποπτεία», είναι η χρονιά που λήγει και η υποχρέωση για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ.
Τα μηνύματα για την ενισχυμένη εποπτεία έρχονται στην κυβέρνηση από πολλές πλευρές, καθώς πυκνώνουν, αλλά και επισπεύδονται οι διαπραγματεύσεις για τη μεταμνημονιακή περίοδο. Οι πληροφορίες χθες από πηγές των θεσμών ανέφεραν ότι, στο πλαίσιο αυτό, οι επικεφαλής των θεσμών αναμένονται στην Αθήνα για την έναρξη της 4ης αξιολόγησης το τελευταίο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου.
Ο μηχανισμός ελέγχου
Για το θέμα της εποπτείας, ο επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί, που επισκέφθηκε την Αθήνα το περασμένο διήμερο, δήλωσε κατ’ επανάληψιν ότι μετά το τέλος του προγράμματος θα υπάρχει ένας μηχανισμός ελέγχου των δεσμεύσεων της κυβέρνησης, μια «κατάλληλη» μεταμνημονιακή εποπτεία, όπως την ονόμασε, που θα διασφαλίζει την υλοποίηση των δεσμεύσεων. Παρ’ όλα αυτά, για να μη χαλάσει την εικόνα που εμφανίζει η κυβέρνηση περί καθαρής εξόδου, είπε επίσης ότι καθαρή έξοδος από το μνημόνιο σημαίνει επιτυχής ολοκλήρωσή του.
Αλλά και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μίλησε πρόσφατα για σταδιακή αλλαγή του μοντέλου επιτήρησης μετά το μνημόνιο, από παρακολούθηση στόχων και μέσων σε παρακολούθηση μόνο των στόχων.
Βασικό ερώτημα είναι ποιες μεταρρυθμίσεις θα παρακολουθούνται στο πλαίσιο αυτής της ενισχυμένης εποπτείας. Στην κυβέρνηση, εκτιμάται ότι ο αριθμός τους θα είναι περιορισμένος (μιλούν για 6-7) και θα περιλαμβάνονται βασικά αυτές που δεν θα προλάβουν εκ των πραγμάτων να ολοκληρωθούν στο πλαίσιο του μνημονίου. Ετσι, σε αυτές θα συγκαταλέγονται το κτηματολόγιο, αλλά και το Ελληνικό (η άδεια καζίνο), οι αλλαγές στη δημόσια διοίκηση, καθώς και οι ιδιωτικοποιήσεις που επίσης επεκτείνονται πέραν του χρονικού ορίζοντα του μνημονίου.
Παράλληλα, η κυβέρνηση θα παρουσιάσει και ευελπιστεί να εφαρμόσει το δικό της πρόγραμμα, το οποίο θα έχει αναπτυξιακή και κοινωνική διάσταση. Πρόκειται για την «ολιστική στρατηγική ανάπτυξης», στην οποία αναφέρθηκε στα συμπεράσματά του και το τελευταίο Eurogroup. Μιλώντας γι’ αυτό πρόσφατα, ο κ. Τσακαλώτος είπε ότι θα περιλαμβάνει και μεταρρυθμίσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών θέλει να έχει το πρόγραμμα αυτό αξιοπιστία έναντι όλων, στο εσωτερικό μέτωπο, αλλά και έναντι των θεσμών και να μην αντιμετωπιστεί ως ευχολόγιο. Γι’ αυτό και το «ενισχύει» με μεταρρυθμίσεις. Στο κοινωνικό πεδίο θεωρείται μάλλον βέβαιο ότι θα προτείνει την αύξηση του κατώτατου μισθού, στα πρότυπα της Πορτογαλίας, η οποία την εφάρμοσε σταδιακά, όταν βγήκε από το δικό της μνημόνιο.

Οδηγίες στους εκτιμητές για τις νέες αντικειμενικές

Οδηγίες στους εκτιμητές για τις νέες αντικειμενικές

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Οδηγίες στους εκτιμητές για τις νέες αντικειμενικές
Οδηγίες προς τους πιστοποιημένους εκτιμητές ακινήτων που έχουν αναλάβει να προσδιορίσουν τις νέες Τιμές Ζώνης των ακινήτων δίνει η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών. 
Σημειώνεται ότι οι εκτιμητές έχουν στη διάθεσή τους 20 ημερολογιακές ημέρες από τον διορισμό τους για να παραδώσουν στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου την εισήγησή τους για τις νέες αντικειμενικές τιμές των ακινήτων, οι οποίες αναμένεται να ανακοινωθούν έως τα τέλη Μαρτίου.
Ειδικότερα, για την υποβοήθηση του έργου τους, όπως αναφέρει η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας, οι εκτιμητές θα πρέπει να γνωρίζουν τα ακόλουθα:
- Η Τιμή Ζώνης (ΤΖ) ή τιμή εκκίνησης είναι η ενιαία τιμή αφετηρίας την οποία έχει κάθε ακίνητο που βρίσκεται σε αυτήν τη ζώνη. Η Τιμή Ζώνης αναφέρεται στη συνολική αξία κτίσματος και οικοπέδου που αναλογεί σε ένα τετραγωνικό μέτρο (τ.μ.) επιφάνειας, καινούργιας κατοικίας ή διαμερίσματος στον Α' όροφο της οικοδομής με πρόσοψη μόνο σε έναν δρόμο. Δηλαδή, η Τιμή Ζώνης είναι μικτή τιμή αξίας κτίσματος μαζί με την αξία του ποσοστού οικοπέδου που του αναλογεί.
- Η Τιμή Ζώνης που καλούνται να προτείνουν οι εκτιμητές αναφέρεται σύμφωνα με τις διατάξεις σε καινούργιο (μηδενικής παλαιότητας) ακίνητο, ενώ για τα παλαιά ακίνητα απομειώνεται κατά την εφαρμογή του συστήματος η αντικειμενική αξία τους μέχρι ποσοστού 40% για κατοικίες-διαμερίσματα άνω των 26 ετών. Δηλαδή, σε περιοχές ή ζώνες που έχουν παλαιά κτίσματα, η Τιμή Ζώνης που θα προτείνουν θα εφαρμοστεί απομειωμένη έως και 40% για τον υπολογισμό της αντικειμενικής αξίας.
- Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην κλιμάκωση των Τιμών Ζώνης ώστε να αποδίδονται σωστά οι διαφορές στις αξίες των ακινήτων από ζώνη σε ζώνη και από περιοχή σε περιοχή. Η μέχρι σήμερα εμπειρία από τις διαμαρτυρίες και τις προσφυγές στα αρμόδια δικαστήρια των φορολογουμένων δείχνει ότι αυτό το θέμα είναι μεγάλης σημασίας για την αποκατάσταση του αισθήματος δικαίου.
- Οι προτεινόμενες Τιμές των Ζωνών θα πρέπει να είναι στρογγυλοποιημένες ανά 50 ευρώ για ευχερέστερη διαχείρισή τους.
- Στην εφαρμογή, στην οποία οι εκτιμητές θα κληθούν να εισάγουν τις προτεινόμενες Τιμές Ζώνης, δίπλα στον κάθε Δήμο/Δημ.Ενότητα/Δημ. ή Τοπική Κοινότητα, θα εμφανίζονται οι ζώνες που αντιστοιχούν σε αυτόν και δίπλα σε αυτή η ισχύουσα τιμή τής κάθε ζώνης σύμφωνα με την τελευταία αναπροσαρμογή.
- Η εισήγηση Τιμής Ζώνης θεωρείται επαρκώς τεκμηριωμένη, εφόσον οι εκτιμητές συμπληρώσουν για κάθε ζώνη το έγγραφο-πρότυπο που επισυνάπτεται στην σχετική υπουργική απόφαση που θα εκδοθεί, αφού ολοκληρώσουν την απαραίτητη έρευνα και συγκεντρώσουν τα αντίστοιχα στοιχεία, προκειμένου να τεκμηριώσουν την εισήγησή τους. Δεν προβλέπεται κάποιος δεσμευτικός όρος για το πλήθος ή το είδος των στοιχείων, καθώς θεωρείται δεδομένη από τους πιστοποιημένους εκτιμητές η γνώση του αντικειμένου τους και η δέσμευσή τους από τον Κώδικα Δεοντολογίας.