Σελίδες

Σάββατο 4 Αυγούστου 2018

Από φθινόπωρο η απόφαση για έξοδο στις αγορές Σε ιταλικό κλοιό τα ελληνικά ομόλογα

Από φθινόπωρο η απόφαση για έξοδο στις αγορές

Σε ιταλικό κλοιό τα ελληνικά ομόλογα
Σάββατο, 04 Αυγούστου 2018 07:51
 
UPD:07:52
REUTERS/Ralph Orlowski
Από την έντυπη έκδοση 
Της Έφης Τριήρη
etriiri@naftemporiki.gr
Σε κλοιό βρέθηκαν και χθες τα ελληνικά κρατικά ομόλογα, τα οποία συνέχισαν να επηρεάζονται από τη γειτονική αγορά της Ιταλίας, όπου επανήλθαν από το βράδυ της Πέμπτης οι ανησυχίες για ενδεχόμενο διεξαγωγής νέου γύρου εκλογών.
Το κλίμα στην ελληνική αγορά επηρεάζεται σταθερά από τις πολιτικές εξελίξεις στην Ιταλία, με τις αποδόσεις να παραμένουν υψηλές και με τον όγκο των συναλλαγών στην ΗΔΑΤ να περιορίζεται μόλις στα επτά εκατομμύρια ευρώ. Η απόδοση του 10ετούς ξέφυγε έως το 4,12%, για να μαζέψει εν συνεχεία στο 4,07% και με το spread στις 389 μονάδες βάσης. Στους βραχυπρόθεσμους τίτλους με λήξη το 2019 και 2023, οι αποδόσεις κινήθηκαν στο 1,06% και 3,13%, ενώ στο επταετές στο 3,66%.
Ωστόσο, κυβερνητικά στελέχη στην Ελλάδα καθησυχάζουν. Από το φθινόπωρο και μόνο κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις θα τεθεί εκ νέου θέμα για την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές ομολόγων. Η αύξηση των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων πάνω από το 4,1% δεν αλλάζει κάποιο σχέδιο του οικονομικού επιτελείου, καθώς ήταν ούτως ή άλλως αποφασισμένο οι επόμενες κινήσεις στις αγορές να είναι πολύ προσεκτικές και να μη γίνουν βεβιασμένα μέσα στον Αύγουστο. Στελέχη με πλήρη γνώση της λειτουργίας των αγορών υποστηρίζουν ότι τον Αύγουστο είναι συνηθισμένο να παρουσιάζονται απότομες μεταβολές στις αποδόσεις, ειδικά αν υπάρχει μια αφορμή όπως συμβαίνει φέτος (λόγω της απειλής εμπορικού πολέμου κ.λπ.).
Σε κάθε περίπτωση, αυτή τη στιγμή δεν συντρέχει καμία από τις τρεις «τεχνοκρατικές» προϋποθέσεις που έχουν τεθεί προκειμένου να προχωρήσει η επόμενη έκδοση ελληνικού ομολόγου. Και η απόδοση κινείται σε υψηλά επίπεδα άνω του 4% (ενώ το ζητούμενο είναι το επόμενο βήμα να γίνει μόλις υπάρξει υποχώρηση στο επίπεδο του 3,6%) και η διαφορά ανάμεσα στην απόδοση του ελληνικού και του αντίστοιχου ιταλικού ομολόγου είναι μικρή (σ.σ. χθες το ιταλικό ομόλογο σκαρφάλωσε κοντά στο 3%) και η απόδοση του ελληνικού επταετούς ήταν υψηλότερη από αυτή που είχε καταγραφεί όταν είχε γίνει η τελευταία έκδοση. Υπό αυτά τα δεδομένα, όλο το βάρος θα πέσει στη χάραξη του σχεδιασμού δανεισμού της επόμενης χρονιάς αλλά και η «επικοινωνία» των θετικών επιδόσεων της ελληνικής οικονομίας στους ξένους επενδυτές.
Λίγο πριν από την έναρξη, χθες το απόγευμα, της σύσκεψης των κορυφαίων υπουργών της κυβέρνησης συνασπισμού της Ιταλίας για τη συζήτηση του προϋπολογισμού του επόμενου έτους, φέρεται να επικρατούσε έντονος διχασμός ως προς τα σχέδια των δαπανών στους κόλπους του υπουργικού συμβουλίου, με τα ιταλικά κρατικά ομόλογα να δέχονται άγριο σφυροκόπημα. Η έλλειψη συνοχής και κοινής γραμμής στους κόλπους της κυβέρνησης συνασπισμού, όπως φάνηκε την Πέμπτη, έδωσε το νέο έναυσμα για ρευστοποιήσεις στην ιταλική αγορά κρατικού χρέους.
Η απόδοση του 10ετούς ιταλικού κρατικού ομολόγου ξεπέρασε το 3% για πρώτη φορά από τις 11 Ιουνίου, για να πάρει λίγο αργότερα μία ανάσα στο 2,98%, με το spread έναντι του αντίστοιχου γερμανικού να φθάνει στο υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη Ιουνίου, στις 255 μονάδες βάσης. Κατά 25 μονάδες βάσης αυξήθηκαν και οι βραχυπρόθεσμοι ιταλικοί κρατικοί τίτλοι.
Ο υπουργός Οικονομικών της Ιταλίας Τζιοβάνι Τρία δέχεται πιέσεις να αυξήσει τις δαπάνες από μέλη του κυβερνητικού συνασπισμού, κάτι που θα φέρει τη χώρα του σε μετωπική σύγκρουση με τις Βρυξέλλες. Η σύγκρουση αυτή πυροδότησε αρχικά χθες ανησυχίες για πιθανή παραίτηση του Τρία, εξέλιξη που επαναφέρει στο προσκήνιο το ενδεχόμενο νέων εκλογών. Σύμφωνα με αναλυτές, μία παραίτηση του Τρία πιθανόν να οδηγήσει σε κατάρρευση του κυβερνητικού συνασπισμού και νέες εκλογές, με τη Λέγκα να καταλήγει με ακόμη μεγαλύτερο έδαφος.
Ωστόσο, μετά την ολοκλήρωση του υπουργικού συμβουλίου, οπότε ο Τρία εξέφρασε την ικανοποίησή του με το γενικό πλαίσιο του προϋπολογισμού για το 2019, το οποίο συμφωνήθηκε με τους συναδέλφους του, οι τιμές των ιταλικών κρατικών ομολόγων «μάζεψαν» μέρος των απωλειών τους. 

18 προϊόντα οδηγούν το... άρμα των εξαγωγών

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Ενας πυρήνας 18 προϊόντων αποτέλεσε την ατμομηχανή των ελληνικών εξαγωγών στην περίοδο της κρίσης, σημειώνοντας αύξηση εξαγωγών 71% στο διάστημα 2009-2017, έναντι αύξησης μόλις 25% που είχαν οι υπόλοιπες εξαγωγές (εκτός πετρελαίου). Πρόκειται για τα «δυναμικά» προϊόντα, που, σύμφωνα με τη μελέτη που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας, στήριξαν την εγχώρια οικονομία, καθώς αντιπροσωπεύουν το 30% των ελληνικών εξαγωγών. Σύμφωνα με την ανάλυση της ΕΤΕ, τα προϊόντα αυτά διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
• Τα «βασικά» εξαγωγικά προϊόντα, που καλύπτουν το 27% των ελληνικών εξαγωγών και έχουν κατακτήσει σημαντικά μερίδια στις διεθνείς αγορές. Σε αυτά είναι το αλουμίνιο με 1,5%, το μάρμαρο με 7,5%, το ελαιόλαδο με 8%, οι ελιές με 26% και η φέτα με 3%.
• Τα «ανερχόμενα» εξαγωγικά προϊόντα, που, ενώ ακόμα καλύπτουν μόλις το 3% των ελληνικών εξαγωγών, έχουν εκρηκτική πορεία κατάκτησης μεριδίων στις διεθνείς αγορές. Σε αυτά είναι το γιαούρτι (7%), το παγωτό (1%), το καπνιστό ψάρι (2%) και τα φιστίκια (1,6%).
Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης, τα «βασικά» προϊόντα διατήρησαν το μερίδιο τους στις διεθνείς αγορές κοντά στο 2,5% και τα «ανερχόμενα» προϊόντα σχεδόν διπλασίασαν το μερίδιό τους (προσεγγίζοντας το 2% το 2017), τη στιγμή που τα λοιπά προϊόντα περιόρισαν κατά τη διάρκεια της κρίσης το ήδη χαμηλό μερίδιο τους στις διεθνείς αγορές, στο 0,12% το 2017 από 0,16% το 2009.
Αποτέλεσμα αυτής της τάσης είναι ότι τα «δυναμικά» προϊόντα τριπλασίασαν τη στήριξή τους στο ελληνικό ΑΕΠ, στο 0,12% ετησίως την περίοδο της κρίσης από 0,04% προ κρίσης (με σωρευτική συνεισφορά της τάξης των 2 δισ. ευρώ). Στον αντίποδα ήταν η συνεισφορά των λοιπών εξαγωγών, που περιορίστηκε κατά σχεδόν 80%, φθάνοντας μόλις το 0,08% ετησίως κατά την περίοδο της κρίσης από 0,34% προ κρίσης.
Μεταξύ των δυναμικών προϊόντων διακρίνονται αυτά που είναι «υψηλής ανταγωνιστικότητας» και τα οποία κατάφεραν να αυξήσουν ή να διατηρήσουν υψηλά μερίδια αγοράς και τιμές. Αυτά είναι κυρίως τα τρόφιμα με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά που τους προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, όπως το καπνιστό ψάρι, οι ελιές, το γιαούρτι, τα φιστίκια, η φέτα, το παγωτό και το ελαιόλαδο. Ακολουθούν τα προϊόντα που «αγόρασαν» μερίδιο αγοράς, ακολουθώντας πολιτική χαμηλών τιμών, όπως το μάρμαρο, το τσιμέντο και το αλουμίνιο. Η στρατηγική αυτή οδηγεί σε χαμηλά κέρδη ή ακόμα και ζημίες, ωστόσο, όπως σημειώνεται στην ανάλυση της ΕΤΕ, εξασφάλισε την είσοδο σε διεθνείς αγορές και με την ανάκαμψη της εγχώριας αγοράς τα συγκεκριμένα προϊόντα θα έχουν την ευκαιρία να διατηρήσουν τη διεθνή τους παρουσία με καλύτερους όρους. Τέλος, τα προϊόντα που έχασαν μερίδια αγοράς, πιθανώς λόγω παραδοσιακών μοντέλων παραγωγής και προώθησης που δεν προσαρμόστηκαν εγκαίρως, όπως το βαμβάκι, ο καπνός και οι γούνες, τα οποία έχουν ανάγκη συνολικής αναπροσαρμογής στρατηγικής προκειμένου να διατηρήσουν την ισχυρή θέση που έχουν κατακτήσει στις διεθνείς αγορές.
Σύμφωνα με την ανάλυση της ΕΤΕ, παρά την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών προϊόντων κατά 37% στην περίοδο της κρίσης, το μερίδιό τους στις διεθνείς αγορές, που αναπτύχθηκαν με ρυθμό 70%, περιορίστηκε στο 0,16% το 2017 από 0,21% το 2009.
Έντυπη

Μειώθηκαν στα 2,7 δισ. τα χρέη του Δημοσίου προς τους ιδιώτες

Μειώθηκαν στα 2,7 δισ. τα χρέη του Δημοσίου προς τους ιδιώτες

ΕΦΚΑ και ασφαλιστικά ταμεία αποπλήρωσαν για συντάξεις και στους προμηθευτές τους 167 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο και έτσι τα χρέη τους μειώθηκαν από 1,079 δισ. σε 912 εκατ. ευρώ.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Στα 2,722 δισ. ευρώ μειώθηκαν τα χρέη του Δημοσίου προς ιδιώτες, καθώς τον Ιούνιο εξοφλήθηκαν χρέη 372 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, οι κρατικοί φορείς οφείλουν συνολικά 2,016 δισ. ευρώ, έναντι 2,388 δισ. ευρώ έναν μήνα νωρίτερα. Από την άλλη πλευρά, οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν σε 706 εκατ. ευρώ από 589 εκατ. ευρώ στα τέλη Mαΐου.
Οι μεγαλύτερες οφειλές είναι των ασφαλιστικών ταμείων. ΕΦΚΑ και ασφαλιστικά ταμεία αποπλήρωσαν για συντάξεις και στους προμηθευτές τους 167 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο και έτσι τα χρέη τους μειώθηκαν από 1,079 δισ. σε 912 εκατ. ευρώ. Ειδικά ο ΕΟΠΥΥ πλήρωσε 104 εκατ. ευρώ, μειώνοντας τα χρέη του από 385 εκατ. ευρώ τον Μάιο σε 281 εκατ. ευρώ τον Ιούνιο. Ακολουθούν τα νοσοκομεία που, μετά την πληρωμή χρεών ύψους 137 εκατ. ευρώ, χρωστούν ακόμη 359 εκατ. ευρώ. Οι ΟΤΑ χρωστούσαν 309 εκατ. ευρώ αλλά πλήρωσαν 34 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα οι οφειλές τους να περιοριστούν πλέον στα 275 εκατ. ευρώ.
Πάντως, παρά τη μείωση, απέχουμε πολύ ακόμη από την πλήρη εξόφληση των οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες, κάτι που θεωρητικά θα έπρεπε να συμβεί έως το τέλος του μνημονίου. Ακόμη κι αν συνεχιστούν οι ταχύτεροι ρυθμοί, μάλλον θα χρειαστούν κάποιοι επιπλέον μήνες.

Φθάνει η ώρα του ΕΝΦΙΑ για 6,4 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων

Φθάνει η ώρα του ΕΝΦΙΑ για 6,4 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:ΕΝΦΙΑ
Η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων ολοκληρώθηκε και πλέον έφθασε η ώρα του ΕΝΦΙΑ για 6,4 εκατομμύρια ιδιοκτήτες. Στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έχουν ξεκινήσει την εκκαθάριση με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες που ισχύουν αναδρομικά από την 1η-1-2018, αλλά μόνο για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ. Ωστόσο τα «αποκαλυπτήρια» των εκκαθαριστικών σημειωμάτων δεν θα γίνουν τον Αύγουστο ως είθισται, αλλά κατά πάσα πιθανότητα στα μέσα Σεπτεμβρίου, λίγες ημέρες μετά την ομιλία του πρωθυπουργού στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης. Και αυτό, καθώς η κυβέρνηση δεν επιθυμεί εν μέσω των ανακοινώσεων για φοροελαφρύνσεις και άλλες παροχές να αντιμετωπίσει την μήνιν σχεδόν 1.000.000 ιδιοκτητών ακινήτων οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν υψηλότερο ΕΝΦΙΑ συγκριτικά με το 2017, που σε ορισμένες περιπτώσεις φθάνει και τα 1.000-1.500 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και εάν η κυβέρνηση αποφασίσει να καθυστερήσει την ανάρτηση των εκκαθαριστικών σημειωμάτων του ΕΝΦΙΑ, η πρώτη εκ των πέντε δόσεων θα καταβληθεί έπειτα από μερικές μέρες και συγκεκριμένα έως τις 28 Σεπτεμβρίου (μαζί με τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος).
Σημειώνεται ότι οι νέες αντικειμενικές αξίες οδηγούν σε σημαντική αύξηση του ΕΝΦΙΑ για όσους διαθέτουν μεσαία και μεγάλη περιουσία, κυρίως άνω των 250.000 ευρώ. Από την «ακτινογραφία» των νέων αντικειμενικών αξιών προκύπτει ότι σε πολλά προάστια των Αθηνών, όπου οι τιμές ζώνης κινούνται μεταξύ 1.100 και 2.500 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, οι αντικειμενικές εκτινάχθηκαν στα ύψη και συγκεκριμένα αυξήθηκαν κατά 300, 500 και 600 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο. Αυξήσεις, οι οποίες οδηγούν σε υψηλότερο φόρο που φθάνει όπως προαναφέρθηκε ακόμα και τα 1.500 ευρώ, καθώς εκτοξεύεται στα ύψη ο συμπληρωματικός ΕΝΦΙΑ. Οι ιδιοκτήτες που έχουν στην κατοχή τους μόνο ένα διαμέρισμα σε περιοχές όπως τα Βριλήσσια, το Μαρούσι, η Καλλιθέα, η Γλυφάδα, η Νέα Ερυθραία, το Ελληνικό ή ακόμη και το Περιστέρι ή η Κερατέα θα κληθούν να πληρώσουν την πολιτική της κυβέρνησης, η οποία παρεμπιπτόντως κρίθηκε ανεπαρκής και ήδη προαναγγέλθηκε μέσω της έκθεσης συμμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η εκ νέου αναπροσαρμογή των αξιών τόσο το 2019 όσο και το 2020. Υπενθυμίζεται ότι:
1. Από την αναπροσαρμογή των τιμών ζώνης σε σύνολο 10.216 ζωνών προκύπτουν τα εξής:
• Σε 2.122 περιοχές μειώθηκαν οι αντικειμενικές αξίες.
• Σε 4.302 έμειναν σταθερές.
• Σε 3.792, που αντιστοιχεί στο 37,11% της επικράτειας, αυξήθηκαν.
2. Αυξάνεται ο ΕΝΦΙΑ για 946.671 φορολογουμένους:
• Αύξηση από ένα έως 50 ευρώ θα έχουν τα εκκαθαριστικά για 737.709 φυσικά πρόσωπα.
• Αύξηση από 50 έως 200 ευρώ θα έχουν τα εκκαθαριστικά 160.001 φυσικών προσώπων.
• Αύξηση πάνω από 200 ευρώ θα έχουν τα εκκαθαριστικά 46.891 φυσικών προσώπων.
3. Μείωση για 1.470.962 φυσικά πρόσωπα.
• Μείωση από 50 έως 100 ευρώ στα εκκαθαριστικά τους θα δουν 351.090 φορολογούμενοι.
• Μείωση από 100 έως 500 ευρώ θα δουν 213.483 άτομα.
• Μείωση πάνω από 500 ευρώ θα δουν 13.357 φορολογούμενοι.
4. Αμετάβλητα τα εκκαθαριστικά για 3.995.181 ιδιοκτήτες ακινήτων.
5. Επιχειρήσεις:
• Μειωμένα εκκαθαριστικά για το 61%.
• Αμετάβλητα εκκαθαριστικά για το 25%.
• Αυξημένα για το 14% ή, διαφορετικά, για 7.126 επιχειρήσεις.
6. Διευρύνεται το ανώτατο όριο του πρώτου κλιμακίου του κύριου φόρου του ΕΝΦΙΑ από τα 500 στα 550 ευρώ και του τρίτου από τα 1.000 στα 1.050 ευρώ (βρίσκεται το μεγαλύτερο τμήμα των ακινήτων στην Ελλάδα).
7. Αυξάνεται το αφορολόγητο όριο στον συμπληρωματικό φόρο από τις 200.000 ευρώ στις 250.000 ευρώ, εξέλιξη που οδηγεί σε μείωση του συμπληρωματικού φόρου κατά 50 ευρώ.
8. Σε πέντε δόσεις ο ΕΝΦΙΑ. Η τελευταία δόση θα καταβληθεί στο τέλος Ιανουαρίου, αντί του Δεκεμβρίου που ίσχυε από την έκδοση του νόμου, και η πρώτη δόση θα καταβληθεί τον Σεπτέμβριο.
9. Οι νέες αντικειμενικές αξίες θα χρησιμοποιηθούν μόνο για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ. Οι μεταβιβάσεις ακινήτων, οι κληρονομιές, οι δωρεές και οι γονικές παροχές θα υπολογισθούν με τις παλαιές αντικειμενικές αξίες, δηλαδή αυτές που ίσχυαν την 1η-1-2018. Βέβαια, από το 2019, οι νέες τιμές θα ισχύσουν για το σύνολο των φόρων και των τελών.

«Η Ελλάδα επηρεάζεται από την κλιματική αλλαγή πολύ περισσότερο από όσο της αναλογεί»

«Η Ελλάδα επηρεάζεται από την κλιματική αλλαγή πολύ περισσότερο από όσο της αναλογεί»

Eνα από πιο δύσκολα και σύνθετα προβλήματα, που απασχολεί μάλιστα τη διεθνή κοινότητα εδώ και 25 χρόνια «χωρίς όμως μέχρι στιγμής σπουδαία αποτελέσματα» είναι αυτό της κλιματικής αλλαγής. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που «δεν είναι απλώς ένα περιβαλλοντικό», αλλά που επηρεάζει την οικονομία, την κοινωνία και αποτελεί δυνάμει απειλή για εθνική ασφάλεια και τη σταθερότητα, σύμφωνα με την αναπληρώτρια καθηγήτρια Διεθνών Θεσμών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) και διευθύντρια του Εργαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και Πολιτικής, Εμμανουέλα Δούση.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τονίζει ότι «χρειάζεται οπωσδήποτε η ενεργοποίηση της κοινωνίας», τονίζει η κ. Δούση και προσθέτει πως οι πολίτες «θα πρέπει να ενημερωθούν τον λόγο για τον οποίο χρειάζεται η προσαρμογή, τι όφελος θα έχουν οι ίδιοι και πώς μπορούν να συμβάλουν σε αυτή την προσπάθεια». Η όποια δράση ενεργοποιηθεί απέναντι στο διεθνές πρόβλημα για μια χώρα όπως η Ελλάδα όχι μόνο δεν είναι απειλή «αλλά είναι και μια ευκαιρία για την ελληνική οικονομία ώστε να προσαρμοστεί με τις διεθνείς εξελίξεις», υπογραμμίζει.
Τον τελευταίο καιρό, σύμφωνα με την κ. Δούση, έχουν πολλαπλασιαστεί οι εκθέσεις διεθνών οργανισμών και εθνικών αρχών, που μελετούν αυτή τη διάσταση της κλιματικής αλλαγής, η οποία συνδέεται με την ασφάλεια και οι εκθέσεις αυτές τονίζουν ότι οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής -τόσο οι μακροπρόθεσμες όπως η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, όσο και οι παροδικές- «επηρεάζουν δραστικά την ποιότητα ζωής των πολιτών και έχουν αρνητικές συνέπειες για τη γεωργία, τις υποδομές, την οικονομία και τη δημόσια υγεία». 
Παράλληλα, μπορεί να αποτελέσουν και πηγή νέων εντάσεων. «Η κλιματική αλλαγή δεν αποτελεί από μόνη της πηγή έντασης αλλά έχει αυτό που λέμε πολλαπλασιαστική δράση καθώς επιδεινώνει υφιστάμενα προβλήματα, προβλήματα που μπορεί να έχουν σχέση με τη διατροφική, την ενεργειακή ασφάλεια και τη δημόσια υγεία», εξηγεί η αναπληρώτρια Καθηγήτρια Διεθνών Θεσμών στο ΕΚΠΑ.
Σημαντική παράμετρος του διεθνούς προβλήματος είναι και η χωροθέτησή του. «Δυστυχώς όλα αυτά επηρεάζουν ακόμη περισσότερο εκείνες τις χώρες που ευθύνονται λιγότερο για την πρόκληση του προβλήματος», επισημαίνει η κ.Δούση, τονίζοντας πως η Ελλάδα έχει συμβάλει πολύ λίγο στην πρόκληση της κλιματικής αλλαγής «αλλά επηρεάζεται πάρα πολύ», καθώς είναι μια χώρα ευάλωτη στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και έτσι έχει κάθε συμφέρον να δρομολογηθούν όλα όσα έχουν συμφωνηθεί σε διεθνές επίπεδο.
Από την πρόληψη στην αντιμετώπιση της «ζημιάς» στον πλανήτη μας
Σύμφωνα με την αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, αυτό που πρέπει ακόμη να τονιστεί είναι πως -μέχρι στιγμής- η προσοχή είχε επικεντρωθεί σε ένα μόνο σκέλος της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, το επονομαζόμενο mitigation (σ.σ τον μετριασμό των εκπομπών των αερίων που προκαλούν το πρόβλημα), «μια δράση που συνδέεται με τον πρόληψη και τον περιορισμό της επιβλαβούς δραστηριότητας που προκαλεί την κλιματική αλλαγή».
Τώρα πλέον, σύμφωνα με την ίδια, οι στρατηγικές πρέπει να προσαρμοστούν καθώς η επιστημονική κοινότητα εστιάζει στο ότι «μεγαλύτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην προσαρμογή, δηλαδή στην αντιμετώπιση της ζημιάς που έχει ήδη συμβεί από την κλιματική αλλαγή και στην προετοιμασία για την αντιμετώπιση αρνητικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής», ένα ζήτημα που αφορά την Ελλάδα «άμεσα, αφού είναι μια χώρα ευάλωτη στην κλιματική αλλαγή». 
Ποιες θα πρέπει να είναι οι δράσεις σε εθνικό επίπεδο
Σημείο αναφοράς πλέον για την Ελλάδα, σύμφωνα με την κ.Δούση, είναι το αναπτυξιακό μέλλον της χώρας. «Αυτό πρέπει να ενσωματώσει τη διάσταση της κλιματικής αλλαγής σε όλα του τα επίπεδα, τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό και τοπικό και όχι μόνο σε επίπεδο γενικής επιδίωξης», αναφέρει χαρακτηριστικά η Ελληνίδα καθηγήτρια, που μιλά για την ανάγκη ενσωμάτωσης επιχειρησιακής δράσης σε όλα αυτά πλέον τα επίπεδα διοίκησης.
Δε αυτό το πλαίσιο αναφέρει πως έχουν πράγματι γίνει ορισμένα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση καθώς, όπως επισημαίνει, το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε το 2017 τη στρατηγική για την προσαρμογή σε ό,τι αφορά την κλιματική αλλαγή, δημιούργησε και το Εθνικό Συμβούλιο για τη Κλιματική Αλλαγή ενώ και οι Περιφέρειες έχουν επίσης αρχίσει να κινητοποιούνται προς την κατεύθυνση αυτή της προσαρμογής.
Αυτό, σύμφωνα με την ίδια, είναι και το πιο δύσκολο στάδιο, αφού πρόκειται για το στάδιο της υλοποίησης, της ενσωμάτωσης των δεδομένων που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή στο αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας. «Θα πρέπει, να αποκτήσουμε, τόσο σε κεντρικό επίπεδο όσο και σε περιφερειακό ειδικά, επιχειρησιακά σχέδιο, οδικούς χάρτες που θα μας λένε τι θα πρέπει να κάνουμε και ποια θα πρέπει να είναι τα μέτρα που θα πρέπει να πάρουμε και για την προληπτική δράση αλλά και για την εκ των υστέρων αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής», εξηγεί η κ. Δούση.
Σε ό,τι αφορά δε τις εκτιμήσεις κόστους σε εθνικό επίπεδο και το τι σημαίνει αυτή η προσαρμογή στα νέα δεδομένα για μια χώρα όπως η Ελλάδα, εκφράζει την εκτίμηση πως σε κάθε περίπτωση «η αδράνεια θα κοστίζει ακόμη περισσότερο», ενώ ο επιμερισμός των εξόδων που προκύπτουν από μια τέτοια μεγάλης κλίμακας εθνική προετοιμασία θα γίνει και σε εθνικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. «Αφενός το κράτος θα πρέπει να πληρώσει (σ.σ την προετοιμασία για) αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συμβάλουν προς αυτή την κατεύθυνση διότι αυτός είναι ένας τρόπος για να προφυλαχθούμε (σ.σ από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής)», αναφέρει χαρακτηριστικά η διευθύντρια του Εργαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και Πολιτικής.

Πώς "βλέπει" η γερμανική αντιπολίτευση την έξοδο της Ελλάδας από τα μνημόνια - Για κόπωση μιλούν οι Φιλελεύθεροι

Πώς "βλέπει" η γερμανική αντιπολίτευση την έξοδο της Ελλάδας από τα μνημόνια - Για κόπωση μιλούν οι Φιλελεύθεροι

Από συγκρατημένη αισιοδοξία ως απόρριψη των μεταμνημονιακών ρυθμίσεων. Εκπρόσωποι των Φιλελευθέρων, της Αριστεράς και των Πρασίνων μιλούν στην DW για τις προσδοκίες και τους προβληματισμούς τους για την Ελλάδα.
Δημόσια δεν υποστηρίζουν πλέον το αίτημα της εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ. Με τη στάση τους όμως στις ψηφοφορίες στη γερμανική βουλή οι Φιλελεύθεροι (FDP) ουσιαστικά εξακολουθούν να είναι υπέρ του Grexit. Αρχική θέση του κόμματος είναι ότι τα δανειακά προγράμματα της Ευρωζώνης προς κράτη-μέλη δεν συνάδουν με το νομικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο αυτή λειτουργεί. Από αυτή την άποψη το FDP ήταν συνεπής να καταθέσει στην επιτροπή Προϋπολογισμού πρόταση για την απόρριψη της εκταμίευσης της τελευταίας δόσης προς την Ελλάδα ύψους 15 δις ευρώ. Στην Deutsche Welle ο εκπρόσωπος του κόμματος στην επιτροπή Ότο Φρίκε αιτιολόγησε τη στάση του FDP με μια «κόπωση» που παρατηρεί στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά την υλοποίηση μεταρρυθμίσεων. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να διατηρήσει τον μειωμένο ΦΠΑ στα νησιά παρά τη δέσμευση της να καταργήσει αυτή τη ρύθμιση.
Μιλώντας γενικότερα για τις προοπτικές της Ελλάδας στη μεταμνημονιακή περίοδο ο Ότο Φρίκε εκτιμά πως σε μια πρώτη ανάγνωση η υπερχρεωμένη χώρα δεν έχει καμία ελπίδα να ανακάμψει: Η υπερχρέωση συνιστά τη βασική αιτία της οικονομικής συρρίκνωσης μιας χώρας, ενώ οι βασικοί παράγοντες της οικονομικής ανάπτυξης είναι κυρίως δύο: «περισσότερη παιδεία και περισσότερες επενδύσεις». Ο φιλελεύθερος πολιτικός δεν αποκλείει όμως η Ελλάδα να σημειώσει επιτυχία. Το στοίχημα για την ελληνική κυβέρνηση είναι να πείσει τους ξένους θεσμικούς επενδυτές (χρηματοπιστωτικά ινστιτούτα, ασφαλιστικές εταιρείες, συνταξιοδοτικά ταμεία κτλ.). «Το ερώτημα είναι πολύ απλό», επισημαίνει ο Ότο Φρίκε: «Θέλουν οι ξένοι επενδυτές να έρθουν στην Ελλάδα επειδή ελπίζουν ότι έχουν να κερδίσουν ή όχι; Αν η ελληνική κυβέρνηση δώσει μια πειστική απάντηση τότε θα προκύψουν επενδύσεις, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και -για μένα αυτό ήταν το πιο σοκαριστικό σε αυτή την κρίση– η απίστευτα υψηλή ανεργία στους νέους θα μειωθεί επιτέλους». Αποφασιστική σημασία για την αξιοπιστία της κυβέρνησης έχουν σύμφωνα με τον κ. Φρίκε τα θετικά πλεονάσματα στον προϋπολογισμό, τα οποία θα πρέπει να διατηρηθούν και στο μέλλον.
Οι Πράσινοι βλέπουν και άλλη ελάφρυνση του χρέους
Σταθεροί υποστηρικτές της Ελλάδας όλα τα χρόνια της κρίσης αποδείχτηκαν οι Γερμανοί Πράσινοι. Παράλληλα όμως με την αλληλεγγύη που επεδείκνυαν, επεσήμαναν μονίμως και την αναγκαιότητα των μεταρρυθμίσεων. Αν δεν λειτουργούν αποτελεσματικά στην Ελλάδα δημόσια διοίκηση, δικαιοσύνη, φορολογικές αρχές η χώρα δεν πρόκειται να ανακάμψει. Από αυτή την άποψη ο εκπρόσωπος του κόμματος στην επιτροπή Προϋπολογισμού Τομπίας Λίντνερ χαιρετίζει το γεγονός ότι η χώρα θα παραμείνει για χρόνια υπό την επιτήρηση των θεσμών ή, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει στην DW, οι θεσμοί θα παραμείνουν «στο πλευρό της Ελλάδας με λόγια και πράξεις».
Δεδομένου του υψηλού χρέους θα καταφέρει όμως η Ελλάδα να καλύψει τις ανάγκες αναχρηματοδότησής της στις χρηματαγορές; Ο Τομπίας Λίντνερ είναι αισιόδοξος: «Έχω την εντύπωση ότι θα το καταφέρει οπωσδήποτε, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα. Η Ελλάδα σημείωσε σημαντικά επιτεύγματα. Θα πρέπει να αναγνωριστεί στην κυβέρνηση Τσίπρα, μια αριστερή κυβέρνηση, ότι πέτυχε στον τομέα των μεταρρυθμίσεων αισθητά περισσότερα απ’ ό,τι οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Το ζητούμενο τώρα είναι να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις. Όσο μεγαλύτερη θα είναι η οικονομική ανάπτυξη τόσο πιο υψηλά θα είναι τα έσοδα του κράτους. Σε ό,τι αφορά όμως το συνολικό χρέος της Ελλάδας εμείς οι Πράσινοι δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι ίσως σε μερικά χρόνια ίσως σε μια, δύο δεκαετίες θα πρέπει να γίνουν ενδεχομένως και άλλες ελαφρύνσεις.»
Η Αριστερά απορρίπτει
Σκοτεινό βλέπει το μέλλον της Ελλάδας το κόμμα «Η Αριστερά» (Die Linke). Το αδελφό κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε πρόσφατα στη γερμανική βουλή την πρόταση εκταμίευσης της τελευταίας δόσης. Επειδή εδώ και αρκετό διάστημα οι σχέσεις των δύο κομμάτων έχουν αισθητά ψυχρανθεί, κανείς θα μπορούσε να υποθέσει πως η Linke άσκησε με την αρνητική ψήφο της κριτική στην πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης. Η εκπρόσωπος του κόμματος στην επιτροπή Προϋπολογισμού Γκεζίνε Λοτς το διαψεύδει. Όπως διαβεβαιώνει, η καταψήφιση συνιστούσε «κριτική προς τους θεσμούς, κριτική στα μέτρα που έχουν επιβληθεί. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εκβιάστηκε και εμείς δεν πρόκειται να στηρίξουμε εκβιασμούς.»
Αντί των μέτρων που σύμφωνα με την κ. Λότς οδήγησαν στην κατάρρευση του κοινωνικού κράτους και σε ιδιωτικοποιήσεις που δεν είχαν κανένα όφελος για τη χώρα η Ελλάδα είχε ανάγκη από επενδυτικά προγράμματα για να αναζωογονήσει την οικονομία της. Η κατάσταση που δημιουργείται μετά το τέλος των προγραμμάτων δεν διαφέρει από αυτή των περασμένων χρόνων, υποστηρίζει η Γκεζίνε Λοτς. Η χώρα «σαφώς εξακολουθεί να παραμένει υπό επιτήρηση. Η κυβέρνηση Τσίπρα δεν θα έχει ελευθερία κινήσεων. Για μια δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση δημιουργείται μια κατάσταση, η οποία στην ουσία αντιτίθεται στις δημοκρατικές αρχές.»
Πηγή: enikonomia.gr

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Πιστώθηκαν τα πρώτα χρήματα σε λογαριασμούς νησιωτών

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Πιστώθηκαν τα πρώτα χρήματα σε λογαριασμούς νησιωτών

Πιστώθηκαν τα πρώτα χρήματα σε λογαριασμούς νησιωτών στο πλαίσιο εφαρμογής του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Συγκεκριμένα, έγινε η πρώτη πληρωμή του αντισταθμίσματος του νησιωτικού κόστους για τα ταξίδια νησιωτών- επιβατών κατά το διάστημα 10- 26 Ιουλίου. Ο μέσος όρος καταβολής, ανά ταξίδι, είναι 22 ευρώ για κάθε δικαιούχο.
Τα εισιτήρια από 26 έως 31 Ιουλίου θα πληρωθούν στην επόμενη καταβολή του ΑΝΗΚΟ.
Μέχρι στιγμής, τις πρώτες 20 μέρες λειτουργίας της πλατφόρμας του Μεταφορικού Ισοδύναμου (ΜΙ), έχουν εκδοθεί 14.000 Μοναδικοί Αριθμοί Νησιώτη, ενώ έχουν εγκριθεί, περίπου, 2.500 εισιτήρια, κατοίκων 22 νησιών.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, με αφορμή την πρώτη πληρωμή των νησιωτών από το μέτρο του ΜΙ, δήλωσε:
«Ουσιαστικά είναι η πρώτη μέρα που οι νησιώτες αντιλαμβάνονται τα οφέλη του ΜΙ στη ζωή τους. Επίσης αντιλαμβάνονται ότι η εφαρμογή του μέτρου έχει δομηθεί έτσι ώστε να έχει ελάχιστη γραφειοκρατία, αφού μετά την επίδειξη του ΜΑΝ στο πρακτορείο, δεν χρειάζεται να κάνει τίποτα παραπάνω για να πιστωθούν τα χρήματα στο λογαριασμό του. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο λειτουργεί, εφαρμόζοντας έτσι ρεαλιστικές νησιωτικές πολιτικές για πρώτη φορά και διαψεύδοντας τις Κασσάνδρες που προεξοφλούσαν την αποτυχία και την γραφειοκρατία».
Πηγή: enikonomia.gr

Μειώθηκαν τα "φέσια" του Δημοσίου προς τους ιδιώτες τον Ιούνιο

Μειώθηκαν τα "φέσια" του Δημοσίου προς τους ιδιώτες τον Ιούνιο

10:45 μμ, Παρασκευή 03 Αυγ 2018
Τα ληξιπρόθεσμα χρέη του Δημοσίου προς τους ιδιώτες μειώθηκαν τον Ιούνιο. Συγκεκριμένα, διαμορφώθηκαν στα 2,016 δισ. ευρώ από 2,388 δισ. ευρώ τον Μάιο καθώς οι φορείς του Δημοσίου αποπλήρωσαν χρέη ύψους 372 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών:
1. Τα υπουργεία αποπλήρωσαν 6 εκατ. ευρώ και τα χρέη τους σε ιδιώτες μειώθηκαν από 136 σε 130 εκατ. ευρώ.
2. Ο ΕΦΚΑ και τα ασφαλιστικά Ταμεία αποπλήρωσαν για συντάξεις και προμηθευτές 167 εκατ. ευρώ και τα χρέη τους μειώθηκαν από 1,079 δισ. σε 912 εκατ. ευρώ. Ειδικά ο ΕΟΠΥΥ μείωσε τα χρέη των 385 εκατ. ευρώ που είχε τον Μάιο σε 281 εκατ. ευρώ το τέλος του περασμένου μήνα.. Επιπλέον και τα νοσοκομεία «τακτοποίησαν» χρέη 137 εκατ. ευρώ, τα οποία από 496 εκατ. ευρώ μειώθηκαν σε 359 εκατ. ευρώ.
3. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των ΟΤΑ από 309 εκατ. ευρώ μειώθηκαν στα 275 εκατ. ευρώ.
Στο τέλος Ιουνίου, οι εκκρεμείς επιστροφές φόρου διαμορφώθηκαν στα 706 εκατ. ευρώ από 589 εκατ. ευρώ που ήταν τον Μάιο.
Πηγή: enikonomia.gr