Σελίδες

Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2019

Συμφωνία κυβέρνησης - τραπεζιτών: Τις επόμενες μέρες η νομοθετική ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Συμφωνία κυβέρνησης - τραπεζιτών: Τις επόμενες μέρες η νομοθετική ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Γενική εικόνα ακίνητα
Γενική εικόνα ακίνητα  EUROKINISSI

Οριστική και στις τελευταίες λεπτομέρειες η συμφωνία για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Την ερχόμενη βδομάδα το νομοσχέδιο στη Βουλή. Τι προβλέπεται για τους 160.000 δανειολήπτες που πληρούν τα κριτήρια της νέας ρύθμισης.


Κλείδωσαν και οι τελευταίες λεπτομέρειες με τους τραπεζίτες για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Κατά την σημερινή σύσκεψη με εκπροσώπους της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών και τους CEOs των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, υπό τον Υπουργό Επικρατείας, Αλέκο Φλαμπουράρη και τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργό, Δημήτρη Λιάκο, ολοκληρώθηκε η συζήτηση σχετικά με το νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας και οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα τελευταία θέματα τεχνικής φύσεως που έχριζαν διευκρινήσεων, αποσαφηνίστηκαν πλήρως και στο πλαίσιο αυτό η Κυβέρνηση θα προχωρήσει τις επόμενες μέρες στην κατάθεση της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.
Ειδικότερα, συμφωνήθηκε ότι οι περίπου 160.000 δανειολήπτες που μπορούν να πληρούν τα κριτήρια για να έχουν την προστασία του νέου καθεστώτος θα έχουν την δικαστική οδό ως τελευταία καταφυγή.
Αυτό σημαίνει ότι οι 20000 δανειολήπτες οι οποίοι έχουν κάνει αίτηση για υπαγωγή στο νόμο Κατσέλη -Σταθάκη και δεν έχουν δικαστεί ακόμη οι υποθέσεις τους αλλά και όσοι «κόκκινοι» δανειολήπτες είναι εντελώς ακάλυπτοι αυτή την στιγμή θα πρέπει να προσέλθουν να ρυθμίσουν τα δάνεια τους μέσα από την πλατφόρμα του νέου συστήματος.
Για όσους η ρύθμιση που θα προκύψει δεν είναι εφικτή να υλοποιηθεί λόγω δεδομένης οικονομικής ένδειας τότε θα υπάρχει η διέξοδος προσφυγής στα δικαστήρια για κάποια καλύτερη σε όρους ρύθμιση .

Με διάρκεια ενός έτους το διάδοχο σχήμα του ν. Κατσέλη

Με διάρκεια ενός έτους το διάδοχο σχήμα του ν. Κατσέλη

(upd) Ολοκληρώθηκε με συμφωνία η συνάντηση μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζιτών που είχε στόχο να διευθετηθούν οι κρίσιμες λεπτομέρειες. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κλείδωσε η διάρκεια ζωής του νέου σχήματος.
Με διάρκεια ενός έτους το διάδοχο σχήμα του ν. Κατσέλη

Με συμφωνία στα κρίσιμα θέματα που παρέμειναν ανοικτά στην συνάντηση της προηγούμενης εβδομάδας ολοκληρώθηκε η συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ της κυβέρνησης και των επικεφαλής των συστημικών τραπεζών.
Κυβερνητικές πηγές έσπευσαν να δηλώνουν ότι στη σημερινή συνάντηση με εκπροσώπους της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών και τους CEOs των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, υπό τον Αλέκο Φλαμπουράρη και τον Δημήτρη Λιάκο, ολοκληρώθηκε η συζήτηση σχετικά με το νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας και καταλήχθηκαν τα τελευταία θέματα τεχνικής φύσεως που έχριζαν διευκρινήσεων.
«Στο πλαίσιο αυτό η Κυβέρνηση θα προχωρήσει τις επόμενες μέρες στην κατάθεση της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης», ξεκαθαρίζουν.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι συμφωνήθηκε η χρονική διάρκεια της ρύθμισης που θα διαδεχτεί το νόμο Κατσέλη θα είναι ένα έτος.
Τα εισοδηματικά κριτήρια που ισχύουν στον νόμο Κατσέλη θα είναι αυτά που θα ισχύσουν και στο νέο πλαίσιο που συμφωνήθηκε, ενώ σε ότι σε ότι αφορά τα όρια αντικειμενικής αξίας ακινήτου, αυτά παραμένουν στα 250.000 ευρώ, όπως καθορίστηκαν την προηγούμενη εβδομάδα. Το υπόλοιπο δανείου παραμένει και αυτό στις 130.000 ευρώ (ποσό στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι τόκοι). Η μόνη αλλαγή που υπήρξε στο συγκεκριμένο όρο έναντι της προηγούμενης εβδομάδας, είναι ότι στο πλαφόν αυτό δεν υπολογίζονται οι τόκοι υπερημερίας του τελευταίου εξαμήνου.
Υπενθυμίζεται ότι για να μπει κάποιος στο νέο νόμο Κατσέλη θα πρέπει στις 31 Δεκεμβρίου 2018 το δάνειό του να ήταν σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών.
Σε ότι αφορά τους δανειολήπτες που έχουν ενταχθεί στο νόμο Κατσέλη δεν είναι υποχρεωτικό να ενταχθούν στο νέο πλαίσιο. Η απόφαση αν θα εγκαταλείψουν την αίτηση να λάβουν προστασία από τον υφιστάμενο νόμο ή να προχωρήσουν σε αίτηση στην πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί είναι δική τους.
Ωστόσο πηγές αναφέρουν ότι οι τραπεζίτες ζήτησαν να υπάρξει μια μέθοδος ελέγχου των αιτήσεων-φακέλων που έχουν κατατεθεί και δεν έχουν εκδικαστεί και αυτό με δεδομένο ότι μετά την άρση του τραπεζικού απορρήτου που ισχύει από τον περασμένο Ιούνιο οι τράπεζες έχουν εντοπίσει χιλιάδες δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη που δεν πληρούν τα κριτήρια.
Από την πλευρά της κυβέρνησης για το θέμα αυτό δεσμεύτηκαν ότι θα δημιουργηθεί μια νέα πλατφόρμα στην οποία θα μπουν τα στοιχεία των εκκρεμών αιτήσεων και από εκεί θα γίνεται η εκκαθάριση μεταξύ όσων χρίζουν προστασίας και όσων εντάσσονται στην ομάδα των στρατηγικών κακοπληρωτών. Δια αυτού του τρόπου οι τράπεζες θα εξοπλίζονται με στοιχεία ενόψει της συζήτησης της κάθε υπόθεσης στα αρμόδια δικαστήρια.

Φουντώνει ο «πόλεμος» στα πρατήρια βενζίνης

Φουντώνει ο «πόλεμος» στα πρατήρια βενζίνης

Σε σημεία πώλησης πλήθους προϊόντων και υπηρεσιών μετατρέπονται τα πρατήρια βενζίνης, με στόχο να αντεπεξέλθουν στην προβλεπόμενη πτωτική ζήτηση. Στενότερες οι σχέσεις με τους τραπεζικούς και τους ασφαλιστικούς ομίλους
Φουντώνει ο «πόλεμος» στα πρατήρια βενζίνης

Η συνεχιζόμενη οικονομική δυσπραγία και η σταδιακή υποκατάσταση του πετρελαίου από εναλλακτικά είδη καυσίμων έχει οξύνει τον ανταγωνισμό των εταιρειών εμπορίας πετρελαίου, επηρεάζοντας άμεσα και τον τρόπο λειτουργίας των πρατηρίων βενζίνης.
Σε αντίθεση με πολλούς άλλους κλάδους, η εγχώρια ζήτηση για προϊόντα πετρελαίου δεν έχει αρχίσει να ανακάμπτει, ενώ οι μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου δείχνουν να είναι πτωτικές, λόγω της υποκατάστασης του πετρελαίου από άλλες πηγές καυσίμων, αλλά και εξαιτίας της έμφασης που επιδεικνύει η Ευρωπαϊκή Ένωση στη σταδιακή μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος κάθε χώρας.
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ Γιάννης Αληγιζάκης, στο πλαίσιο της διεύρυνσης της προϊοντικής γκάμας της εισηγμένης εταιρείας, μέσα από τη συνεργασία της με την ΗΡΩΝ σε φυσικό αέριο και ηλεκτρικό ρεύμα: «Απαιτείται να αλλάξει η νοοτροπία. Δεν θέλουμε βενζινάδες αλλά μικρούς επιχειρηματίες, που θα πωλούν ενέργεια: καύσιμα, ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο. Όσοι πρατηριούχοι συνειδητοποιήσουν έγκαιρα ότι η αγορά αλλάζει, ότι τα παραδοσιακά καύσιμα που πωλούν, φεύγουν από την αγορά και υποκαθίστανται από φυσικό αέριο και ηλεκτρικό ρεύμα, αυτοί, όχι μόνον θα επιβιώσουν αλλά θα είναι σε θέση να αναπτύξουν υγιείς επιχειρήσεις με προοπτικές. Οι άλλοι αργοπεθαίνουν. Τα 8.500 πρατήρια έγιναν 5.500».
Προς την ίδια κατεύθυνση και οι απόψεις του διευθύνοντος συμβούλου της REVOIL Γεωργίου Ρούσσουο οποίος μιλώντας στο Euro2day.gr αναφέρθηκε στη νέα γκάμα προϊόντων της εταιρείας του στον χώρο των καυσίμων, σημειώνοντας: «Σε ό,τι αφορά λοιπά προϊόντα, η εταιρεία εξετάζει τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει ένα πανελλαδικό δίκτυο 532 σημείων πώλησης στην προώθηση προϊόντων ενέργειας (φυσικό αέριο, ηλεκτρική ενέργεια) και λοιπών συναλλαγών. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει τις απαραίτητες ενέργειες για την έκδοση των αδειών και εξετάζει συνεργασίες που θα διευρύνουν την γκάμα των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών της».
Με δυναμικές πολιτικές που στοχεύουν στην ευρύτερη αξιοποίηση των πρατηρίων τους έχουν κινηθεί φυσικά και τα θυγατρικά δίκτυα των δύο διυλιστηρίων της χώρας: των Ελληνικών Πετρελαίων (BP, ΕΚΟ) και της Motor Oil (Shell, Avin), με τις δύο εισηγμένες μάλιστα να αυξάνουν σταδιακά τον αριθμό των ιδιοκατεχόμενων πρατηρίων τους, προκειμένου να μπορέσουν να προσαρμοστούν καλύτερα στις αυξημένες απαιτήσεις του ανταγωνισμού.
Ειδικότερα, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil Πέτρος Τζανετάκης, αιτιολογώντας την κίνηση εξαγοράς της Επενδυτικής Τράπεζας Ελλάδας, τόνισε τις σημαντικές συνέργειες που μπορούν να προκύψουν από την ύπαρξη μιας τράπεζας και ενός ευρύτατου δικτύου πρατηρίων.
Ενδεικτικό είναι ότι μέσω των πρατηρίων του ομίλου Motor Oil όχι μόνο διατίθενται πακέτα ηλεκτρικής ενέργειας της θυγατρικής NRG, αλλά επίσης ευρύτατη σειρά προϊόντων και υπηρεσιών που ξεκινούν από δώρα, χαρτικά, είδη super market και φτάνουν ως τη διάθεση ασφαλιστικών υπηρεσιών (Anytime, Hellas Direct), συνεργασίες με εταιρείες ταχυμεταφορών (ACS, DHL), προπληρωμένες κάρτες, πληρωμές δημοσίου και εκδόσεις εισιτηρίων.
Αναπόσπαστο στοιχείο του οξυνόμενου ανταγωνισμού στον χώρο των πρατηρίων είναι και οι κάρτες ανταμοιβής πελατών (loyalty cards), μέσω των οποίων προσφέρονται εκπτώσεις ή/και δωρεάν υπηρεσίες.
Η ολοένα και μεγαλύτερη σύνδεση τραπεζικών-ασφαλιστικών ομίλων με τα πρατήρια βενζίνης δεν σταματούν φυσικά στον όμιλο Motor Oil, καθώς μεταξύ πολλών άλλων:
* REVOIL και Ευρωπαϊκή Πίστη συνεργάζονται μέσα από το προϊόν του «ασφαλιστικού γονέα».
* Η Alpha Bank ΑΛΦΑ +2,15% (καταθέτες, κάτοχοι καρτών της Τράπεζας) πριμοδοτεί με εκπτωτικούς πόντους τις αγορές στα πρατήρια της BP και της ΕΚΟ.
* Ανάλογες συνεργασίες υπάρχουν μεταξύ: α) Της Τράπεζας Πειραιώς και της Shell, β) της Eurobank και των ΕΛΙΝΟΙΛ και ΕΚΟ, καθώς και γ) της Εθνικής Τράπεζας με τις Shell, ΕΚΟ, ΕΛΙΝΟΙΛ, Aegean.

«Κλείδωσε» το νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της α΄κατοικίας – Η διαδικασία που προβλέπει

«Κλείδωσε» το νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της α΄κατοικίας – Η διαδικασία που προβλέπει

Ολοκληρώθηκε με συμφωνία η συνάντηση μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζιτών για τις αλλαγές στο νόμο Κατσέλη σχετικά με την προστασία της α' κατοικίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες το διάδοχο σχήμα του νόμου Κατσέλη θα έχει διάρκεια ενός έτους.
«Κλείδωσε» το νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της α΄κατοικίας – Η διαδικασία που προβλέπει | in.gr
Ολοκληρώθηκε με συμφωνία η συνάντηση μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζιτών που είχε στόχο να διευθετηθούν κρίσιμες λεπτομέρειες για τις αλλαγές στο νόμο Κατσέλη για την προστασία της α’ κατοικίας.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι κλείδωσε η διάρκεια ζωής του νέου σχήματος και πιθανότατα το διάδοχο πλαίσιο θα έχει διάρκεια ενός έτους.
Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν ότι στη σημερινή συνάντηση με εκπροσώπους της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών και τους CEOs των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, υπό τον Υπουργό Επικρατείας, Αλέκο Φλαμπουράρη και τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργό, Δημήτρη Λιάκο, ολοκληρώθηκε η συζήτηση σχετικά με το νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας και υπήρξε συμφωνία για τα τελευταία θέματα τεχνικής φύσεως που έχριζαν διευκρινήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση θα προχωρήσει τις επόμενες μέρες στην κατάθεση της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.

Η διαδικασία

Σύμφωνα με Το Βήμα, το νέο πλαίσιο θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Μαρτίου και άμεσα θα ξεκινήσει η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας των αιτήσεων, που θα αποτελεί το μοναδικό διαβατήριο για την προστασία της κύριας κατοικίας από τους δανειολήπτες.
Τραπεζικές πηγές σημειώνουν πως θα χρειαστούν τουλάχιστον 3 μήνες για την κατασκευή του συγκεκριμένου εργαλείου. Μετά την ενεργοποίησή του, θα δοθεί προθεσμία 12 μηνών για την υποβολή αιτήσεων στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ενώ μεγαλύτερο διάστημα της τάξης των 3 ετών προβλέπεται για κατηγορίες του πληθυσμού με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως άνεργοι, ανάπηροι, κτλ.
Όσοι πληρούν τα κριτήρια θα εξασφαλίζουν αυτόματα την προστασία της κατοικίας τους. Στη συνέχεια η τράπεζα θα διαμορφώνει μια προσωποποιημένη ρύθμιση του δανείου, την οποία ο οφειλέτης μπορεί να αποδεχθεί. Αν δεν το κάνει, τότε η υπόθεση θα παίρνει δικάσιμο.
Η τράπεζα θα υποβάλλει σε κάθε δανειολήπτη προσωποποιημένη ρύθμιση της οφειλής του, η οποία θα προβλέπει τα εξής:
– Θα επιμηκύνεται η διάρκεια του δανείου έως και κατά 25 έτη, με όριο τα 80 έτη ως προς την ηλικία του οφειλέτη, στο τέλος της περιόδου εξόφλησης.
– Το νέο επιτόκιο θα διαμορφώνεται στο ύψος του Euribor 3 μηνών (σήμερα αρνητικό, κάτω από 0%) πλέον ενός περιθωρίου της τάξης του 2%.
– Θα διαγράφεται το υπερβάλλον του 120% της εμπορικής αξίας του ακινήτου υπόλοιπο δανείου
Η εμπορική αξία θα προσδιορίζεται με βάση τις τιμές ακινήτων που οι τράπεζες έχουν εγγράψει στα βιβλία τους. Η κυβέρνηση δικαιούται να ζητήσει επανέλεγχό τους από ορκωτούς ελεγκτές.
Αν ο οφειλέτης αρνηθεί εξαρχής τη ρύθμιση που θα του προταθεί, ορίζεται δικάσιμος για το Ειρηνοδικείο, το οποίο είναι αποκλειστικά αρμόδιο για τη ρύθμιση των χρεών.
Εως την εκδίκαση της υπόθεσης ο δανειολήπτης εξασφαλίζει την προστασία της κύριας κατοικίας του, αλλά θα πρέπει σε αυτό το διάστημα να καταβάλει το 30% της παλαιάς δόσης.
Σημειώνεται ότι με βάση την αρχική συμφωνία, δικαίωμα ένταξης στο προστατευτικό καθεστώς θα έχουν όσοι πληρούν σωρευτικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
– Τα προς ρύθμιση δάνεια να εμφανίζουν καθυστέρηση μεγαλύτερη των 90 ημερών στις 31.12.2018.
– Το συνολικό χρέος από όλα τα δάνεια που έχουν λάβει και έχουν ως εγγύηση την κύρια κατοικία δεν ξεπερνά τις 130.000 ευρώ τη στιγμή της αίτησης. Στο άθροισμα δεν θα προσμετρούνται δάνεια χωρίς υποθήκη.
– Η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας δεν ξεπερνά τις 250.000 ευρώ.
– Το οικογενειακό εισόδημα του οφειλέτη δεν ξεπερνά τις 12.500 ευρώ για άγαμο, τις 21.000 ευρώ για έγγαμο, τις 26.000 ευρώ για τριμελείς οικογένειες, τις 31.000 ευρώ για τετραμελείς οικογένειες και τις 36.000 ευρώ για οικογένειες με περισσότερα μέλη.
Όσοι πληρούν τα κριτήρια ένταξης στη ρύθμιση θα λαμβάνουν επιδότηση από το κράτος που θα μπορεί να φτάνει έως και 1/3 της μηνιαίας δόσης. Το ύψος της θα εξαρτάται από την αξία της κύριας κατοικίας και το εισόδημα του δανειολήπτη.
Στην περίπτωση που ο οφειλέτης σταματήσει να πληρώνει τις δόσεις του, παύουν η ισχύς της ρύθμισης και η προστασία της κατοικίας, η οποία βγαίνει σε πλειστηριασμό.
Επίσης θα γίνεται επανέλεγχος των εισοδημάτων και των περιουσιακών στοιχείων του δανειολήπτη κάθε τρία χρόνια για τη διατήρηση της επιδότησης.

Ασφαλιστικές εισφορές: Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν

Ασφαλιστικές εισφορές: Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν

Μεγάλες αλλαγές στις εισφορές του Φεβρουαρίου θα δουν πάνω από ένα εκατομμύριο ελεύθεροι επαγγελματίες
Ασφαλιστικές εισφορές: Ποιοι κερδίζουν, ποιοι χάνουν | in.gr
Αυξήσεις των κατώτατων εισφορών έρχονται με τα ειδοποιητήρια του Φεβρουαρίου για ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες, γιατρούς, μηχανικούς και δικηγόρους, λόγω της αύξησης του κατώτατου μισθού στα 650 ευρώ.
Η ελάχιστη μηνιαία εισφορά σύνταξης – περίθαλψης αυξάνεται από τα 157 ευρώ στα 175 ευρώ τον μήνα για όσους επαγγελματίες δήλωσαν ως 7.800 ευρώ ετήσιο φορολογητέο εισόδημα το 2018 και στα 115 ευρώ τον μήνα αντί 95 ευρώ για αγρότες με εισόδημα ως 5.460 ευρώ. Οι αυξήσεις αυτές θα προκύψουν επειδή παρά τη μείωση των εισφορών κλάδου σύνταξης, που ισχύει από 1/1/2019, τα κατώτατα ποσά εισφορών θα εξακολουθήσουν να υπολογίζονται με τα κανονικά ποσοστά δηλαδή με 26,95% για τους επαγγελματίες και επιστήμονες και με 25,2% που ισχύει για τους αγρότες το 2019.
Από το σύνολο των 1,4 εκατομμυρίων μη μισθωτών, σχεδόν το 80% πληρώνει την κατώτατη εισφορά, και θα έχουν αύξηση που φτάνει στα 20 ευρώ το μήνα.

Ποιοι θα δουν μειώσεις

Μειώσεις εισφορών έρχονται για περίπου 300.000 ασφαλισμένους που δηλώνουν υψηλότερα εισοδήματα, καθώς αντί για 26,95% θα πληρώνουν ασφάλιστρο 20,28% ενώ αν ανήκουν στους αγρότες το συνολικό τους ασφάλιστρο μειώνεται στο 19,2%.
Προσοχή όμως γιατί η μείωση δεν θα εφαρμόζεται αν ο υπολογισμός των εισφορών με το χαμηλότερο ασφάλιστρο οδηγεί σε ποσό μικρότερο των 175 ευρώ και 115 ευρώ αντίστοιχα.
Στην πράξη ένας επαγγελματίας που δηλώνει 10.000 ευρώ δεν θα έχει την εισφορά των 169 ευρώ που αντιστοιχεί στο 20,28% του εισοδήματός του (10.000/12=833*20,28%=169), αλλά θα πάει με το ελάχιστο ασφάλιστρο των 175 ευρώ.
Το πρώτο ειδοποιητήριο, όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, που θα στείλει ο ΕΦΚΑ τις αμέσως επόμενες μέρες θα έχει τις εισφορές Ιανουαρίου 2019 που έχουν υπολογιστεί ως προς το κατώτατο ασφάλιστρο, με βάση τον παλιό κατώτατο μισθό των 586,08 ευρώ και με ποσοστό 26,95% για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους επιστήμονες που το 2018 δήλωσαν εισόδημα ως 7.033 ευρώ, και 25,2% για τους αγρότες που δήλωσαν ετήσιο εισόδημα ίσο με το 70% του κατώτατου μισθού, δηλαδή ως 4.923 ευρώ.
Η κατώτατη εισφορά για τους επαγγελματίες και μόνον για τον μήνα Ιανουάριο παραμένει στα 158 ευρώ και πάει στα 168 ευρώ μαζί με τα 10 ευρώ για τον κλάδο ανεργίας.
Για τους αγρότες η κατώτατη εισφορά και μόνον για τον μήνα Ιανουάριο 2019 διαμορφώνεται στα 103 ευρώ από 95 ευρώ που ήταν το 2018, καθώς έχει αυξηθεί το ποσοστό κλάδου σύνταξης στο 18% αντί 16% και το συνολικό ασφάλιστρο μαζί με την εισφορά ασθενείας 6,95% και το 0,25% της εισφοράς αγροτικής εστίας διαμορφώνεται από 1/1/2019 στο 25,2% αντί 23,2% που ήταν πέρυσι.

Συμφωνία κυβέρνησης - τραπεζών: Διάρκεια ενός έτους θα έχει ο νέος νόμος Κατσέλη

Συμφωνία κυβέρνησης - τραπεζών: Διάρκεια ενός έτους θα έχει ο νέος νόμος Κατσέλη

Με συμφωνία σε κρίσιμα θέματα, που παρέμειναν ανοικτά, ολοκληρώθηκε η συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου μεταξύ της κυβέρνησης και των επικεφαλής των συστημικών τραπεζών.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι συμφωνήθηκε η χρονική διάρκεια της ρύθμισης που θα διαδεχτεί το νόμο Κατσέλη να είναι ένα έτος.
Σε ότι αφορά τα όρια ένταξης στο νέο πλαίσιο προστασίας, δεν αποκλείεται να υπάρξουν διαφοροποιήσεις σε σχέση με την αρχική συμφωνία και να προσαρμοστούν σε υψηλότερα επίπεδα, προσαρμοζόμενα στα όρια που προβλέπονται στον ισχύοντα νόμο.
Την περασμένη εβδομάδα, μετά τη συνάντηση των δυο πλευρών, είχε γίνει γνωστό ότι το ύψος της αντικειμενικής αξίας στα ακίνητα δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 250.000 ευρώ και το υπόλοιπο του δανείου τις 130.000 ευρώ.
Τα εισοδηματικά κριτήρια είχαν οριστεί στις 12.500 ευρώ για ένα άτομο, στις 21.000 ευρώ για το ζευγάρι και επιπλέον 5.000 ευρώ ανά τέκνο έως τα τρία.
Πηγή πληροφοριών: ant1news.gr

"Εισβολή" της Εφορίας σε θυρίδες και τραπεζικά δάνεια

"Εισβολή" της Εφορίας σε θυρίδες και τραπεζικά δάνεια

22
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
"Εισβολή" της Εφορίας σε θυρίδες και τραπεζικά δάνεια
του Σπύρου Δημητρέλη
Με τροποποίηση της απόφασης για τη λειτουργία του τραπεζικού μητρώου την οποία υπέγραψε η υφυπουργός Οικονομικών κ. Αικατερίνη Παπανάτσιου, μπαίνουν στο στόχαστρο των φορο-ελεγκτικών υπηρεσιών οι τραπεζικές θυρίδες και τα δάνεια των φορολογούμενων. 
Τα στοιχεία αυτά θα αξιοποιηθούν από τις υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας, εντοπισμό μαύρου χρήματος, αλλά και για ταχύτερες και αποτελεσματικότερες κατασχέσεις εναντίον όσων έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση. 
Ειδικότερα, με την απόφαση που υπέγραψε η υφυπουργός, τροποποιείται απόφαση του 2013 που αφορά στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος μητρώων τραπεζικών λογαριασμών και λογαριασμών πληρωμών. Όταν η ελεγκτική υπηρεσία της ΑΑΔΕ θα υποβάλλει στο σύστημα αίτημα για τη λήψη στοιχείων για έναν συγκεκριμένο Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), φυσικού ή νομικού προσώπου, τότε οι τράπεζες εκτός από τα στοιχεία καταθετικών λογαριασμών, προθεσμιακών καταθέσεων, δανειακών προϊόντων και επενδυτικών προϊόντων θα πρέπει υποχρεωτικά να γνωστοποιούν και αν στον συγκεκριμένο ΑΦΜ υπάρχει "χρεωμένη" τραπεζική θυρίδα και λογαριασμός πληρωμών. Σημειώνεται ότι με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο το περιεχόμενο τραπεζικών θυρίδων δεσμεύεται στις περιπτώσεις ελέγχων με ενδείξεις για μεγάλη φοροδιαφυγή (π.χ. άνω των 200.000 ευρώ). Με τη διεύρυνση του τραπεζικού μητρώου προκειμένου να περιληφθούν σε αυτό οι τραπεζικές θυρίδες, η σχετική διαδικασία θα γίνεται ταχύτερα ενώ ανοίγει ο δρόμος για να μπορεί η Εφορία να προχωρά σε αποτελεσματικότερο έλεγχο των όσων ελέγχονται για φοροδιαφυγή ή διαθέτουν τραπεζικές θυρίδες, ενώ χρωστούν σημαντικά ποσά στο Δημόσιο. 
Παράλληλα, με άλλη τροποποίηση της απόφασης για τη λειτουργία του τραπεζικού μητρώου, οι τράπεζες υποχρεώνονται να παρέχουν στη φορολογική διοίκηση πληροφορίες για την κίνηση των δανειακών λογαριασμών των ελεγχόμενων προκειμένου να εντοπίζονται δαπάνες απόσβεσης δανείων οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τα εισοδήματα που δηλώνουν οι ελεγχόμενοι. 
Αναλυτικά η σχετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών έχει ως εξής: 
Α.1055/2019 Τροποποίηση της Λειτουργίας του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών
(Τροποποίηση της Λειτουργίας του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών)
Κατηγορία: Φορολογία Εισοδήματος
Αριθμ. Α 1055/2019
(ΦΕΚ Β' 501/20-02-2019)
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1) Τις διατάξεις των άρθρων 62 και 63 του ν. 4170/2013 (Α' 163) όπως ισχύουν.
2) Τις διατάξεις του Π.Δ.142/2017 "Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών" (Α'181), όπως αυτές ισχύουν.
3) Τις διατάξεις του κεφαλαίου Α' "Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων" του Πρώτου Μέρους του ν. 4389/2016 ( Α'94 ) "Επείγουσες διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις" και ειδικότερα των άρθρων 1, 2, 13, 14, 17 και 41, όπως ισχύουν.
4) Την Δ. ΟΡΓ. Α 1036960 ΕΞ 2017 ( Β'968) απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων "Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)".
5) Την αριθμ. 1 της 20.01.2016 (Υ.Ο.Δ.Δ. 18) πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου "Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών", σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016 και την αριθμ. 39/3/30.11.2017 (Υ.Ο.Δ.Δ. 689) απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της ΑΑΔΕ "Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων".
6) Την ΠΟΛ 1258/2013 (Β'3101 ) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών "Ρύθμιση οργανωτικών και τεχνικών θεμάτων λειτουργίας του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών".
7) Την ΠΟΛ.1131/2014 (Β'1232) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών "Συμπλήρωση της ΠΟΛ 1258 (ΦΕΚ Β' 3101/6-12-2013) με το Παράρτημα Δ που αφορά στον Κανονισμό Διαχείρισης και Λειτουργίας του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών".
8) Την ΠΟΛ.1202/2015 (Β'1957 ) απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών "Επέκταση και Τροποποίηση της λειτουργίας του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών".
9) Την ΥΠΟΙΚ 0010218 ΕΞ 2016 (Β' 3696) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών "Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Οικονομικών Αικατερίνη Παπανάτσιου".
10) Το γεγονός ότι με την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, 
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Η παράγραφος 2.6 της ΠΟΛ 1258/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
"2.6 Για την ταυτοποίηση αναζητούμενου Α.Φ.Μ. στα πελατοκεντρικά συστήματα των υπόχρεων προσώπων της παρ. 1 του αρ. 62 του ν. 4170/2013 ακολουθείται ο αλγόριθμος αναζήτησης που περιγράφεται στο Παράρτημα Α της παρούσης".
Άρθρο 2
1. Το άρθρο 4 της ΠΟΛ 1258/2013 μετονομάζεται σε "Άρθρο 4: Μορφότυποι των Διαβιβαζομένων Στοιχείων".
2. "Η παράγραφος 4.1 του άρθρου 4 της ΠΟΛ 1258/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
"4.1 Με το αίτημα 01 ζητείται από τα υπόχρεα πρόσωπα της παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4170/2013 να απαντήσουν για συγκεκριμένο Α.Φ.Μ. Φυσικού ή Νομικού Προσώπου ή Νομικής Οντότητας:
• Αν ο κάτοχος του Α.Φ.Μ. είναι πελάτης του υπόχρεου προσώπου με οποιαδήποτε σχέση για το χρονικό διάστημα που καλύπτει το ΣΜΤΛ και ΛΠ.
• Σε περίπτωση καταφατικής απάντησης θα παρατίθεται κατάλογος των ακόλουθων τύπων προϊόντων:
1 = Καταθετικός πρώτης ζήτησης 
2 = Καταθετικός προθεσμιακός
3 = Χορηγητικός
4 = Επενδυτικός
5 = Άλλος
7 = Τραπεζική θυρίδα
9 = Λογαριασμός Πληρωμών"
3. "Η παράγραφος 4.5 του άρθρου 4 της ΠΟΛ 1258/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
"4.5 Με το αίτημα 02 ζητείται από συγκεκριμένο υπόχρεο πρόσωπο να απαντήσει για συγκεκριμένο Α.Φ.Μ. Φυσικού ή Νομικού Προσώπου ή Νομικής Οντότητας για συγκεκριμένο λογαριασμό πληρωμής και για συγκεκριμένη χρονική περίοδο για το σύνολο των συναλλαγών του συγκεκριμένου λογαριασμού πληρωμής, οι οποίες επηρεάζουν το λογιστικό υπόλοιπο του λογαριασμού".
4. Στο άρθρο 4 της ΠΟΛ 1258/2013 προστίθενται παράγραφοι ως εξής:
"4.9 Με το αίτημα 03 ζητείται από συγκεκριμένο υπόχρεο πρόσωπο του άρθρου 62 του ν. 4170/2013 που παρέχει πιστώσεις να απαντήσει για συγκεκριμένο Α.Φ.Μ. Φυσικού ή Νομικού Προσώπου ή Νομικής Οντότητας, για συγκεκριμένο δανειακό προϊόν και για συγκεκριμένη χρονική περίοδο για το σύνολο των συναλλαγών του συγκεκριμένου προϊόντος, οι οποίες επηρεάζουν το λογιστικό υπόλοιπο του προϊόντος.
4.10 Κατά την υποβολή του αιτήματος απαιτείται η υποβολή ειδικού μηνύματος, η δομή του οποίου περιγράφεται στο Παράρτημα Ζ της παρούσης.
4.11 Αναλυτική περιγραφή της δομής του απαντητικού μηνύματος παρατίθεται στο Παράρτημα Η της παρούσης. Τεχνική περιγραφή των ανταλλασσόμενων μηνυμάτων (γραμμογράφηση) περιλαμβάνεται ως παράρτημα στον Κανονισμό Διαχείρισης της Λειτουργίας του ΣΜΤΛ και ΛΠ. (Παράρτημα Δ).
4.12 Τα αποτελέσματα του Αιτήματος 03 διαβιβάζονται ηλεκτρονικά, με τους ίδιους περιορισμούς και όρους με αυτούς των Μηνυμάτων 01 και 02.".
Άρθρο 3
Στο άρθρο 5 της ΠΟΛ 1258/2013 προστίθενται εδάφια ως εξής: 
"Ως ημερομηνία έναρξης της Παραγωγικής Λειτουργίας του Αιτήματος 03, ορίζεται η 4-3-2019. Μετά την ημερομηνία αυτή, όλα τα ερωτήματα που καλύπτονται από το αίτημα 03 θα πρέπει να υποβάλλονται από τους Φορείς που έχουν ενταχθεί στο σύστημα αποκλειστικά ηλεκτρονικά."
Άρθρο 4
Καταργείται το άρθρο 6 της ΠΟΛ 1258/2013.
Άρθρο 5
Στο άρθρο 7, της ΠΟΛ 1258/2013 προστίθεται παράγραφος ως εξής:
"7.6. Τα Υπόχρεα Πρόσωπα, τα οποία τεκμηριωμένα, με βάση τα στοιχεία λειτουργίας που διαθέτει ο Υπεύθυνος Διαχείρισης του Συστήματος, έχουν επιδείξει ποσοστό θετικών απαντήσεων στο μήνυμα 01 κάτω του 0,1% επί του συνόλου των αιτημάτων καθ' όλη τη διάρκεια λειτουργίας του συστήματος δεν υποχρεούνται στην υποστήριξη αυτόματων απαντήσεων μέσω του ΣΜΤΛ και ΛΠ για τα αιτήματα 02 και 03. Στην περίπτωση αυτή, τυχόν αιτήματα 02 ή/και 03 διαβιβάζονται μέσω αλληλογραφίας, ηλεκτρονικής ή έντυπης, στα εν λόγω ιδρύματα, τα οποία οφείλουν να απαντήσουν εντός 5 εργασίμων ημερών με ηλεκτρονικό αρχείο που θα τηρεί αυστηρά τη γραμμογράφηση του αντίστοιχου μηνύματος, σύμφωνα και με τη σχετική διαδικασία που περιγράφεται στο Παράρτημα Δ' της παρούσης".
Άρθρο 6
1. Το αίτημα 01, μετονομάζεται όπου αυτό αναφέρεται στα παραρτήματα της παρούσης, σε "Αίτημα 01: Ύπαρξη και Υπόλοιπα Καταθετικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών".
2. Το Αίτημα 02,μετονομάζεται όπου αυτό αναφέρεται στα παραρτήματα της παρούσης, σε "Αίτημα 02: Κινήσεις Καταθετικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών".
3. Στο Μήνυμα 01 του παραρτήματος 4 προστίθενται οι ακόλουθοι τύποι προϊόντων:
07: Τραπεζική θυρίδα
09: Λογαριασμός Πληρωμών
4. Το Παράρτημα Α' της παρούσης αντικαθιστά το αντίστοιχο Παράρτημα Α' της ΑΥΟ ΠΟΛ 1258/2013
5. Το Παράρτημα Δ' της παρούσης αντικαθιστά το Παράρτημα Δ' της ΑΥΟ ΠΟΛ 1258/2013.
6. Στην ΠΟΛ 1258/2013 προστίθενται Παραρτήματα ως εξής:
1. Παράρτημα Ζ: Δομή Μηνύματος Αιτήματος 03.
2. Παράρτημα Η: Δομή Μηνύματος Απάντησης Αιτήματος 03.
7. Όπου στην ΠΟΛ 1258/2013 αναφέρεται ο όρος "Νομικό Πρόσωπο", νοείται "Νομικό Πρόσωπο ή Νομική Οντότητα" και όπου αναφέρονται οι όροι "Πιστωτικά Ιδρύματα και τα Ιδρύματα Πληρωμών" νοούνται "υπόχρεα πρόσωπα της παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4170/2013 (Α'163), όπως εκάστοτε ισχύει". 
Άρθρο 7
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Ιανουαρίου 2019