Σελίδες

Σάββατο 2 Μαΐου 2020

Το διαχρονικό πρόβλημα με τις επιταγές ξανά στην επιφάνεια

Το διαχρονικό πρόβλημα με τις επιταγές ξανά στην επιφάνεια

Τρίτη, 28 Απριλίου 2020 12:41
 
UPD:13:06
INTIME NEWS/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
A- A A+
Του Γιώργου Δαλιάνη*
Κατά την περίοδο της μεγάλης ύφεσης και των capital control το 2015 είχαμε αναδείξει το πρόβλημα που δημιουργείται στην Ελληνική οικονομία με την έκδοση ακάλυπτων επιταγών, δημοσιεύοντας ένα άρθρο με τίτλο «Κατάργηση των επιταγών εδώ και τώρα». Τώρα βλέπουμε ότι το πρόβλημα με τις επιταγές έρχεται ξανά στην επιφάνεια.
Από το έτος 2009 μέχρι και το έτος 2014 είχαν εκδοθεί 9,04 δις ευρώ ακάλυπτες επιταγές και από το 2015 μέχρι το 2019 εκδόθηκαν 1,4 δις ευρώ ήτοι σύνολο 10,44 δις ευρώ, 5% περίπου του ΑΕΠ. Μπαίνοντας σ’ αυτή τη πρωτόγνωρη κρίση, χιλιάδες επιταγές αξίας πολλών δισεκατομμυρίων κυκλοφορούν και πολλές από αυτές μπήκαν σε αναστολή πληρωμής για 75 ημέρες από την λήξη τους, μέσω του ευεργετικού μέτρου που έλαβε η πολιτεία για αντιμετώπιση της κρίσης που προέκυψε.
Δεν επιθυμούμε να γίνουμε μάντεις κακών αλλά πολλές από τις επιταγές, αξίας πολλών εκατομμυρίων δεν θα πληρωθούν με τη λήξη της προστασίας. Το ποσό δεν μπορεί να προσδιοριστεί, αλλά σίγουρα θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από το ποσό των 142,8 εκατομμυρίων ευρώ για τις επιταγές που ήταν ακάλυπτες το έτος 2019.
Όπως έχουμε τονίσει, αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία η έκδοση μεταχρονολογημένης επιταγής στη χώρα μας, που από μέσο πληρωμής έγινε επί της ουσίας πιστωτικός τίτλος και το χειρότερο όλων, η ελληνική νομοθεσία έχει εξομοιώσει - θα λέγαμε - τον εκδότη της επιταγής με τον Ευρωπαίο κεντρικό τραπεζίτη, διότι ούτε η Τράπεζα της Ελλάδος ΕΛΛ-0,15% δεν δικαιούται να τυπώνει χρήμα, ενώ στην πράξη δίνεται αυτό το δικαίωμα στον Έλληνα επιτηδευματία, καλόπιστο ή τυχάρπαστο απατεώνα, ο οποίος με ένα μπλοκ επιταγών στα χέρια του, μπορεί να «εκδίδει» ανεξέλεγκτα φρέσκο και ανύπαρκτο χρήμα.
Χιλιάδες επιχειρήσεις, έπεσαν διαχρονικά θύματα αυτής της παράλογης και ποινικά κολάσιμης τακτικής και πολύ μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων πτώχευσε, καθώς δεν μπόρεσε να αντέξει το βάρος της επισφάλειας που προκλήθηκε.
Από το έτος 1992, όταν οι τράπεζες άρχισαν να δέχονται επίσημα επιταγές ως εγγύηση για τη χορήγηση δανείων, ολοκληρώθηκε η μετεξέλιξη και από τότε μέχρι σήμερα έχει αλλάξει η φύση της επιταγής. Οι τράπεζες δεν παραλαμβάνουν συναλλαγματικές, προτιμούν τη λήψη των επιταγών γιατί ακόμη η έκδοση ακάλυπτης επιταγής αποτελεί ποινικό αδίκημα, πιστεύοντας ότι τους παρέχει μεγαλύτερη ασφάλεια. Ακόμη και οι θυγατρικές των τραπεζών εταιρείες Factoring απαιτούν να προσκομιστούν από τους δανειοδοτούμενους επιταγές, αδιαφορώντας για την πλήρη καταστρατήγηση του ρόλου τους και της παγκόσμιας τραπεζικής λογικής, και παράλληλα εφαρμόζοντας τα διάφορα είδη factoring δεν δέχονται για χορήγηση πιστώσεων τιμολόγια επώνυμων πολυεθνικών ομίλων στερώντας έτσι ρευστότητα στην αγορά.
Κατά τα χρόνια της Ελληνικής κρίσης, είχαν μειωθεί αρκετά οι κυκλοφορούσες μεταχρονολογημένες επιταγές και οι επιχειρήσεις ήταν περισσότερο προσεκτικές στην αποδοχή αυτών των επιταγών, όμως κατά το έτος 2019 με την αναθέρμανση της οικονομίας και την έλλειψη ικανοποιητικής χρηματοδότησης άρχισαν να κυκλοφορούν περισσότερες επιταγές και μεγάλο μέρος αυτών βρίσκεται στα χέρια των Ελληνικών τραπεζών. Πολλές από αυτές έχουν εκδοθεί από εταιρείες που το τραπεζικό σύστημα δεν τις θεωρεί αξιόχρεες (απορρίπτει αιτήματα χρηματοδότησής τους ακόμη και για ασήμαντα ποσά), ωστόσο, συνεχίζει να τους χορηγεί μπλοκ επιταγών. Βεβαίως, η Τράπεζα δεν φέρει καμία ευθύνη για τον τρόπο χρήσης των επιταγών και στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να έχει κάποια ευθύνη σε βαθμό πταίσματος κάποιος τραπεζικός υπάλληλος, ο οποίος παρέδωσε το μπλοκ των επιταγών, χωρίς να υπάρχουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις. Με λίγα λόγια, θα μπορούσαμε να πούμε ότι απέναντι σε ένα τόσο σοβαρό θέμα υπάρχει πλήρης ανευθυνότητα που συχνά αγγίζει τα όρια της ασυδοσίας.
Σύνηθες είναι ακόμη και το φαινόμενο εταιρείες που τα δάνειά τους έχουν καταγγελθεί και έχει ανατεθεί η είσπραξη των οφειλών τους σε εισπρακτικές εταιρείες να τους χορηγείται ακόμη μπλοκ επιταγών. Η παρέμβαση της πολιτείας για την προστασία των εκδοτών επιταγών για αυτές τις 75 ημέρες από τη μια πλευρά στα πλαίσια μίας τέτοιας πρωτοφανούς κρίσης ήταν επιβεβλημένη. Από την άλλη πλευρά, όμως, ίσως αποβεί καταστροφική, όπως για παράδειγμα για τις επιχειρήσεις πώλησης υγρών καυσίμων, οι οποίες θα πρέπει να εξοφλήσουν άμεσα τις προμηθεύτριες εταιρείες που όλοι γνωρίζουμε τη πιστωτική πολιτική που εφαρμόζουν. Επίσης, μεγάλο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν χιλιάδες επιχειρήσεων που ασχολούνται με την οικοδομή που θα κληθούν να εξοφλήσουν άμεσα τις επιταγές που έχουν εκχωρήσει στις μεγάλες εταιρείες προμήθειας πρώτων υλών οι οποίες ευθύς εξ αρχής δήλωσαν ότι δεν αποδέχονται το μέτρο της αναστολής. Πολλές εισαγωγικές εταιρείες αδυνατούν να παραλάβουν εμπορεύματα και βιομηχανικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην κάλυψη των εξόδων μισθοδοσίας.
Εφόσον η πολιτεία εξισώνει την επιταγή ως μέσο πίστωσης οφείλει να παρέμβει και στην πιστωτική πολιτική μεγάλων ομίλων που προαναφέρθηκαν, αλλά και στις αλυσίδες καταστημάτων τροφίμων οι οποίες έχουν σήμερα τεράστια ρευστότητα, αλλά αυτή παραμένει στους λογαριασμούς τους. Μάλιστα, είναι απορίας άξιο πώς δίδεται απλόχερα προστασία στον εκδότη για επιταγές λήξης στο πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου και ερωτάται, αυτός ο επιχειρηματίας δεν είχε προγραμματίσει πληρωμές επιταγών ούτε για ένα δεκαήμερο από την έναρξη της κρίσης;
Η έκδοση ακάλυπτων επιταγών αποτελεί μια διαχρονική μάστιγα, που έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο βοηθά, αντί να προστατεύει, διότι επί της ουσίας το χαρτί της επιταγής δεν έχει πλέον καμία ομοιότητα με αυτό των τραπεζογραμματίων. Επιτέλους, θα πρέπει να απαγορευθεί στις τράπεζες να παραδίδουν μπλοκ επιταγών σε πρόσωπα που κατά το παρελθόν ήταν εκδότες ακάλυπτων επιταγών. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει ενημέρωση μεταξύ των τραπεζών για την συναλλακτική τάξη των εκδοτών επιταγών. Παρατηρείται το φαινόμενο να προσκομίζονται επιταγές για λήψη δανείου και να απορρίπτεται το αίτημα, διότι ο εκδότης δεν κρίνεται αξιόχρεος και η άλλη τράπεζα να συνεχίζει να του χορηγεί βιβλιάριο επιταγών. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πιστεύουμε ότι υπάρχει παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας και θα πρέπει να καταλογιστεί ευθύνη στις τράπεζες. Υπάρχουν αξιόπιστες βάσεις δεδομένων στις οποίες καταχωρούνται στοιχεία και η χρήση τους από τις τράπεζες θα μειώσουν δραστικά τον κίνδυνο. Παράλληλα, οι τράπεζες οφείλουν να επιδείξουν περισσότερο αίσθημα ευθύνης, διότι η βιωσιμότητά τους εξαρτάται από την σωστή λειτουργία τους και δεν θα πρέπει σε κάθε κρίση οι Έλληνες να στηρίζουν με θυσίες το τραπεζικό σύστημα. Με το τέλος αυτής της κρίσης και με βάση τα αποτελέσματα που θα προκύψουν πιστεύουμε ότι η πολιτεία θα πάρει τις σωστές αποφάσεις και για τις μεταχρονολογημένες επιταγές.
*O Γιώργος Δαλιάνης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ARTION Α.Ε. & Ιδρυτής του Ομίλου ARTION, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός.
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε.. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 | www.artion.gr).

ΑΑΔΕ: Διευκρινίσεις για την έκπτωση 25% φορολογικών υποχρεώσεων

ΑΑΔΕ: Διευκρινίσεις για την έκπτωση 25% φορολογικών υποχρεώσεων

Τρίτη, 28 Απριλίου 2020 19:32
 
UPD:19:34
INTIME NEWS/ΝΤΟΥΝΤΟΥΜΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
A- A A+
Διευκρινίσεις δίνει με ανακοίνωσή της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων για την έκπτωση 25% στην πληρωμή οφειλών Απριλίου. Ειδικότερα, για τη διευκόλυνση των πολιτών και των επιχειρήσεων που δικαιούνται την έκπτωση 25% στην καταβολή των φορολογικών τους υποχρεώσεων του Μαρτίου και του Απριλίου 2020, σύμφωνα με όσα προβλέφθηκαν στη σχετική νομοθεσία και τις υπουργικές αποφάσεις, με την σχετική ανακοίνωσή της η ΑΑΔΕ ενημερώνει για τα ακόλουθα:
Κατόπιν παραλαβής των σχετικών αρχείων δικαιούχων από το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ, η ΑΑΔΕ ολοκληρώνει την πίστωση των πληρωμών των φορολογουμένων που πραγματοποιήθηκαν για τις φορολογικές υποχρεώσεις Μαρτίου 2020. Στις περιπτώσεις όπου, για τις υποχρεώσεις Μαρτίου που υπόκεινται στην έκπτωση 25%, οι φορολογούμενοι κατέβαλαν, από τις 30 Μαρτίου και μετά, εμπρόθεσμα, ποσό μεγαλύτερο του 75% της οφειλής, το υπερβάλλον ποσό πιστώνεται αυτόματα στη δόση Απριλίου.
Συνεπώς, οι φορολογούμενοι αυτοί, για να επωφεληθούν της έκπτωσης 25% της δόσης Απριλίου, αρκεί να πληρώσουν εμπρόθεσμα το ποσό που βλέπουν στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση στο myTAXISnet, μειωμένο κατά το 25% της αρχικής οφειλής (δηλ. πριν την πίστωση του υπερβάλλοντος ποσού που καταβλήθηκε για τη δόση Μαρτίου 2020).
Παράδειγμα: Φορολογούμενος με δόσεις ρυθμίσεων ποσού 1.000 ευρώ, μηνών Μαρτίου και Απριλίου 2020, πλήρωσε στις 31/03/2020, 1.000 ευρώ για τη δόση Μαρτίου. Με το ποσό αυτό, εξοφλείται η δόση Μαρτίου και το υπερβάλλον ποσό των 250 ευρώ (=1.000 ευρώ Χ 0,25) πιστώνεται στη δόση Απριλίου, δεδομένου ότι για την εξόφληση του Μαρτίου, αρκούσε η καταβολή του 75%, ποσού δηλαδή 750 ευρώ (1.000 ευρώ Χ 0,75).
Ως προς τη δόση Απριλίου 2020, στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση στο myTAXISnet εμφανίζεται ποσό 750 ευρώ (= 1.000 ευρώ - 250 ευρώ), καθότι το υπερβάλλον ποσό (250 ευρώ) που καταβλήθηκε για τη δόση Μαρτίου, πιστώθηκε στη δόση Απριλίου. Για την εξόφληση της δόσης Απριλίου πρέπει να καταβληθεί το ποσό 500 ευρώ, δηλ. η διαφορά μεταξύ της αρχικής οφειλής Μαρτίου (1.000 ευρώ) μείον το υπερβάλλον της δόσης Μαρτίου (250 ευρώ), μείον την έκπτωση του 25% στη δόση Απριλίου (=1.000 ευρώ Χ 0,25).
Πηγή: ΑΜΠΕ

Επιστρεπτέα προκαταβολή: «Κλείδωσαν» οι δικαιούχοι, αρχίζουν οι εκταμιεύσεις

Επιστρεπτέα προκαταβολή: «Κλείδωσαν» οι δικαιούχοι, αρχίζουν οι εκταμιεύσεις

Νέο πρόγραμμα υποστήριξης δανειοληπτών
Παρασκευή, 01 Μαΐου 2020 07:42
 
UPD:07:42
A- A A+
Κάθε διαθέσιμο χρηματοδοτικό εργαλείο επιστρατεύει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα προκειμένου να τονώσει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Από τα πιο άμεσα είναι αυτό της «επιστρεπτέας προκαταβολής» με τις πάνω από 90.000 επιχειρήσεις που επιλέγησαν να αναμένεται να δουν τα χρήματα στους λογαριασμούς τους εντός του επόμενου 10ημέρου.
Παράλληλα, δρομολογείται ένα νέο πρόγραμμα υποστήριξης δανειοληπτών, το οποίο θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορωνοϊού κι έχουν δάνεια με υποθήκη στην πρώτη κατοικία. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα αφορά και δάνεια τα οποία «κοκκίνισαν» από το 2019 έως και σήμερα.
«Επιστρεπτέα προκαταβολή»: Ξεκινούν οι εκταμιεύσεις
Όπως ανακοίνωσε χθες το οικονομικό επιτελείο, έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας περισσότερες από 90.000 επιχειρήσεις, με 430.000 εργαζόμενους, που έκλεισαν με κρατική εντολή ή επλήγησαν, θα ενισχυθούν με ποσά από 2.000 ευρώ έως και 500.000 ευρώ. Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών, και ειδικότερα το 99%, απασχολεί έως 50 εργαζόμενους.
Όπως τόνισε υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημαντική θα είναι η βοήθεια για τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, εισπράττοντας ποσά τουλάχιστον 2.000 ευρώ, αλλά και 4.000 ευρώ, 8.000 ευρώ και 15.000 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων τους.
Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο υπολογισμός του ποσού έγινε μεταξύ άλλων, με βάση:
  • Τη μείωση του τζίρου κατά 6,7% το α΄ τρίμηνο του 2020, σε σχέση με τον μέσο όρο της μείωσης των αντίστοιχων τριμήνων την προηγούμενης τριετίας, για τις επιχειρήσεις που κρατούν απλογραφικά βιβλία. Όσες επιχειρήσεις τηρούν διπλογραφικά βιβλία, υπολογίστηκε με βάση τη μείωση του τζίρου τους κατά 20% τον μήνα Μάρτιο, σε σχέση με τον μηνιαίο μέσο όρο των τριών προηγούμενων ετών.
  • Πρόνοια έχει ληφθεί για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ, για τις νέες επιχειρήσεις και για τις εποχικές επιχειρήσεις, έτσι ώστε ο κύκλος εργασιών του Μαρτίου του 2020 ή του πρώτου τριμήνου του 2020 να συγκρίνεται με περιόδους αναφοράς που να προσιδιάζουν στις δικές τους ιδιαιτερότητες.
  • Τον αριθμό των συμβάσεων εργασίας που έθεσαν σε αναστολή.
Όσον αφορά τα ελάχιστα ποσά που θα μοιραστούν, αυτά είναι:
α) 2.000 ευρώ για επιχειρήσεις που δεν απασχολούν εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας,
β) 4.000 ευρώ για επιχειρήσεις με 1 έως 5 εργαζόμενους,
γ) 8.000 ευρώ για επιχειρήσεις με 6 έως 20 εργαζόμενους,
δ) 15.000 ευρώ για επιχειρήσεις με 21 έως 50 εργαζόμενους,
ε) 30.000 ευρώ για επιχειρήσεις με πάνω από 50 εργαζόμενους.
Το ανώτατο ύψος ενίσχυσης ανά επιχείρηση δεν μπορεί να υπερβαίνει:
  • τα 350.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που απασχολούν έως 250 άτομα και
  • τα 500.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 250 άτομα.
Η επιστροφή του ποσού θα ξεκινήσει το 2022, καθώς υπάρχει περίοδος χάριτος μέχρι τις 31/12/ 2021, και θα πραγματοποιηθεί σε 40 ισόποσες τοκοχρεωλυτικές μηνιαίες δόσεις. Το ποσό της ενίσχυσης θα εμφανίζεται στις οφειλές της επιχείρησης στο TAXISNet.
Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα δουν το ποσό που τους αναλογεί και θα υποβάλουν αίτηση για τη χορήγηση «επιστρεπτέας προκαταβολής» στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» στο TAXISnet.
Όσον αφορά το επιτόκιο, είναι το βασικό που ορίζεται  από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την Ελλάδα, προσαυξημένο κατά 109 μονάδες βάσης. Δηλαδή, με τα σημερινά δεδομένα, κάτω του 1%.
«Η επιστρεπτέα προκαταβολή είναι ακατάσχετη, αφορολόγητη, δεν συμψηφίζεται με οποιαδήποτε οφειλή. Η πρώτη της φάση, γιατί σχεδιάζουμε να ακολουθήσει και δεύτερη, όταν θα έχουμε καλύτερη εικόνα των επιπτώσεων της κρίσης στην οικονομία, έχει ως συνολική δημόσια δαπάνη ένα δισεκατομμύριο (1.000.000.000) ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί στο συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος της από το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών» σημείωσε ο υφυπουργός Οικονομικών.
Οι επιχειρήσεις οι οποίες για οποιονδήποτε λόγο δεν έκαναν αίτηση στην παρούσα φάση της «επιστρεπτέας προκαταβολής», θα μπορούν να υποβάλουν στην επόμενη (εντός των επόμενων δύο μηνών), όπου θα ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι δεν έλαβαν μέρος στη φάση αυτή, ώστε να μην υπάρχουν κατά το δυνατόν αδικίες για επιχειρήσεις που έχουν πληγεί με παρόμοιο τρόπο.
Νέο πρόγραμμα υποστήριξης δανειοληπτών
Έως τις 31 Ιουλίου παρατείνεται η προστασία της πρώτης κατοικίας, με τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου νόμου. Όπως διευκρίνισε ο Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφιστάμενος νόμος για την προστασία της πρώτης κατοικίας ψηφίστηκε την 1η Απριλίου 2019, ενεργοποιήθηκε τον Ιούλιο του 2019 και προστατεύει την πρώτη κατοικία για όσους είχαν «κόκκινο δάνειο» μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2018, όχι τους μεταγενεστέρους «κόκκινους δανειολήπτες».
«Εντούτοις, παρά τις πολλές και σημαντικές βελτιώσεις που επήλθαν στο μεσοδιάστημα, νομοθετικές και λειτουργικές, και την άμεση ενεργοποίηση της κρατικής επιδότησης για την προστασία των ευάλωτων συμπατριωτών μας, το πλαίσιο προστασίας δεν έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα» σχολίασε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, μέχρι το τέλος Μαρτίου υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα μόλις 3.198 αιτήσεις, όταν οι δυνητικοί δικαιούχοι, σύμφωνα με τα στοιχεία των τραπεζικών ιδρυμάτων, είναι περίπου 90.000. Από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι τον Μάρτιο του 2020, ρυθμίστηκαν διμερώς, με τράπεζες και διαχειριστές δανείων, συνολικά, περίπου 210.000 δάνεια.
Παράλληλα, δρομολογείται και θα υλοποιηθεί ένα νέο πρόγραμμα υποστήριξης δανειοληπτών. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα:
  • Θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορονοϊού, και έχουν δάνεια με υποθήκη στην πρώτη κατοικία.
  • Θα καλύπτει όλα τα «κόκκινα» δάνεια, τόσο αυτά που δημιουργήθηκαν πριν το τέλος του 2018, όσο και αυτά που μεταγενέστερα προέκυψαν, μέχρι σήμερα, για τους πολίτες που επλήγησαν από τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης.
  • Θα καλύπτει όμως και τα εξυπηρετούμενα δάνεια πολιτών που επλήγησαν από την πανδημία.
Παράλληλα, θέτει δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην επωφεληθούν της επιδότησης οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Συνεχίζεται η καταβολή οικονομικών ενισχύσεων
Από χθες, αλλά και την επόμενη εβδομάδα, θα συνεχιστεί η καταβολή της οικονομικής ενίσχυσης και σε άλλες, ειδικές κατηγορίες συμπολιτών μας.
  • Την Πέμπτη πιστώθηκε η έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 800 ευρώ σε 374.000 ελεύθερους επαγγελματίες. Τις επόμενες ημέρες θα πραγματοποιηθεί η καταβολή και για τους υπόλοιπους, μετά από έλεγχο των αιτήσεων.
  • Πιστώθηκε η έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 600 ευρώ σε 155.000 επιστήμονες, ενώ άνοιξε το σύστημα και για τους υπόλοιπους δικαιούχους των σχετικών κλάδων.
  • Καταβάλλονται επιδόματα ανεργίας και υλοποιούνται ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης σε 500.000 ανέργους και μακροχρόνια ανέργους.
  • Καταβλήθηκε Δώρο Πάσχα σε 114.000 απασχολούμενους στον χώρο της υγείας και στον τομέα της πολιτικής προστασίας.
Η β΄ φάση του σχεδίου αντιμετώπισης
Από τη Δευτέρα, που ξεκινά και το σταδιακό άνοιγμα των επιχειρήσεων, οι βασικοί άξονες της δεύτερης φάσης αντιμετώπισης της κρίσης εστιάζουν:
  • Στη συνέχιση καταβολής της αποζημίωσης ειδικού σκοπού για όσους εργαζόμενους παραμείνουν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής της σύμβασής τους, σε συνάρτηση με το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει η αναστολή. Οι επιχειρήσεις που κάνουν χρήση του μέτρου αυτού υποχρεούνται να μην προβούν σε μειώσεις του προσωπικού τους, ώστε να διασφαλίζεται η διατήρηση των θέσεων εργασίας και του είδους της σύμβασης εργασίας.
  • Στη διατήρηση των αναστολών καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών προς εφορία και ασφαλιστικά ταμεία και τον μήνα Μάιο, για το σύνολο των μέχρι σήμερα πληττόμενων επιχειρήσεων.
  • Εξακολουθούν να υφίστανται και τον μήνα Μάιο η έκπτωση 40% στο ενοίκιο της επιχείρησης, όπως και της πρώτης κατοικίας και της φοιτητικής κατοικίας τέκνων των εργαζομένων της για το σύνολο των μέχρι σήμερα πληττόμενων επιχειρήσεων. Όσον αφορά τις επιχειρήσεις που θα ανοίξουν τον Μάιο, το συγκεκριμένο μέτρο δεν θα επαναληφθεί για τους επόμενους μήνες.
  • Θεσπίζεται, ανάλογα και με τη χρονική στιγμή υλοποίησης των σχετικών ευρωπαϊκών αποφάσεων, μηχανισμός υποστήριξης της απασχόλησης με τη μορφή οικονομικής ενίσχυσης της εργασίας, με στόχο την τόνωση των εισοδημάτων των εργαζομένων. Για τον σκοπό αυτόν θα αξιοποιηθεί, πρωτίστως, το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Sure. Η κυβέρνηση εκτιμά ότι το ποσό που θα λάβει ανέρχεται σε περίπου 1,5 δισ. ευρώ.
  • Έρχονται εντός του Μαΐου στοχευμένες κλαδικές πολιτικές, σε τομείς που υφίστανται τα μεγαλύτερα οικονομικά πλήγματα, όπως είναι, ενδεικτικά, ο τουρισμός, οι μεταφορές και τμήματα του πρωτογενούς τομέα.
Το συνολικό κόστος των μέτρων που βρίσκονται σε εφαρμογή ή θα υλοποιηθούν το προσεχές διάστημα ανέρχεται σε περίπου 12,5 δισ. ευρώ και η προστιθέμενη αξία τους, σύμφωνα με τον Χρήστο Σταϊκούρα, φτάνει στα 17,5 δισ. ευρώ.
Ραλλού Αλεξοπούλου

Γ. Βρούτσης: Καλύπτουμε και μισθούς και εισφορές

Γ. Βρούτσης: Καλύπτουμε και μισθούς και εισφορές

Σάββατο, 02 Μαΐου 2020 09:29
 
UPD:11:26
Eurokinissi/POOL
A- A A+
Τη διαβεβαίωση ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να καλύπτει μισθούς και εισφορές, παρείχε ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, αναφερόμενος στα νέα μέτρα στήριξης για την πανδημία του κορωνοϊού.
«Καλύπτουμε και τον μισθό και τις ασφαλιστικές εισφορές» επεσήμανε, χαρακτηριστικά, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «ΣΚΑΪ», κάνοντας ειδική μνεία στο κοινοτικό πρόγραμμα «Sure».
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει την έναρξη του ευρωπαϊκού προγράμματος «Sure», το οποίο προβλέπει την υπό προϋποθέσεις επιδότηση του μισθού όσων εργαζόμενων επιστρέφουν στην εργασία τους, αλλά τίθενται σε καθεστώς ημιαπασχόλησης ή εκ περιτροπής εργασίας.
Πέραν του μισθού, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, το «Sure» θα διασφαλίζει και τις ασφαλιστικές εισφορές των συγκεκριμένων εργαζομένων.
Η έναρξη του επίμαχου προγράμματος αναμένεται εντός του Ιουνίου, αφού πρώτα οριστικοποιηθούν και οι όροι σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Τι θα γίνει με το επίδομα των 800 ευρώ
Ταυτόχρονα, ο κ. Βρούτσης αναφέρθηκε και στις «θολές» περιπτώσεις των  εργαζομένων, οι οποίοι έχουν ήδη υποβάλλει αίτηση για τη λήψη της ειδικής αποζημίωσης σκοπού των 800 ευρώ.
Πρόκειται για περιπτώσεις, κατά τις οποίες δεν αποτυπώνεται με ακρίβεια η πραγματική κατάσταση της εργασιακής σχέσης του δικαιούχου, με αποτέλεσμα να μην καθίσταται ικανή η έγκριση του επιδόματος.
Στο πλαίσιο αυτό, τις πρώτες ημέρες του Μαΐου θα προβλεφθεί η δυνατότητα διορθωτικών δηλώσεων στο σύστημα «Εργάνη», ενώ τη Δευτέρα θα εκδοθεί ειδική εγκύκλιος, η οποία θα επιλύει όλα τα εναπομείναντα προβλήματα.
«Θα αντιμετωπίσουμε τις αδικίες και τα προβλήματα» έσπευσε να διαβεβαιώσει, μεταξύ άλλων.
Ξεκινούν οι έλεγχοι
Ειδική μνεία έκανε και στην προστασία των εργαζομένων στους χώρους εργασίας, προαναγγέλλοντας αύξηση των ελέγχων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας.
Πρόκειται για ελέγχους, οι οποίοι θα αφορούν τη χρήση μάσκας σε κλειστούς χώρους, τον αριθμό των εργαζομένων αναλογικά με τα τετραγωνικά κ.α.
«Δεν έχουμε τη λογική τιμωρητικής αντιμετώπισης, θέλουμε οι εργοδότες να προστατέψουν τους εργαζόμενους και να τηρήσουν τα μέτρα» κατέληξε ο κ. Βρούτσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η άρση των έκτακτων μέτρων θα γίνει σταδιακά, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα με το άνοιγμα των κομμωτηρίων, των κέντρων αισθητικής, των καταστημάτων αθλητικών ειδών κ.α.
Στις 11 Μαΐου, θα ακολουθήσουν όλα τα υπόλοιπα καταστήματα – πλην εμπορικών κέντρων και πολυκαταστημάτων – ενώ στις αίθουσες των σχολείων θα επιστρέψουν και οι μαθητές της Γ’ Λυκείου.
naftemporiki.gr

Κορωνοϊός – Τα εργασιακά στη νέα ΠΝΠ του Μαΐου

Κορωνοϊός – Τα εργασιακά στη νέα ΠΝΠ του Μαΐου

02/05/2020
Κορωνοϊός - Τα εργασιακά στη νέα ΠΝΠ του Μαΐου
Διατάξεις για την ανάκληση αναστολής συμβάσεων και γενικά για τα εργασιακά, εκτός των άλλων, περιέχονται στη νέα ΠΝΠ της 1ης Μαϊου 2020, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α’ 90/1-5-2020 με τίτλο “Περαιτέρω μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την επάνοδο στην κοινωνική και οικονομική κανονικότητα.”

Ποιες είναι οι κυριότερες διατάξεις
Παράταση αναστολής συμβάσεων εργασίας (άρθρο 10ο)
Μόνο οι επιχειρήσεις που πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ, μπορούν να παρατείνουν την αναστολή μέχρι το 60% των συμβάσεων εργασίας που ήδη έχουν τεθεί σε αναστολή. (δεν αναφέρεται σε θέση νέων εργαζομένων σε αναστολή σύμβασης).
Σε περίπτωση υπέρβασης του παραπάνω ποσοστού, (60%) ο εργοδότης υποχρεούται να  καταβάλλει ο ίδιος τις αποδοχές των εργαζομένων που υπερβαίνουν το ποσοστό αυτό.
Η παράταση της αναστολής μπορεί να φτάσει έως 30 ημέρες και όχι πέραν της 31/5/2020
Για τις επιχειρήσεις που έχουν κλείσει με κρατική εντολή, συνεχίζεται η αναστολή των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους, για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί και η αναστολή λειτουργίας τους.
Οι εργαζόμενοι των οποίων παρατείνεται η αναστολή των συμβάσεων εργασίας τους, θα πάρουν κρατική ενίσχυση αναλογικά με τις ημέρες της παράτασης.
Οριστική ανάκληση αναστολής συμβάσεων εργασίας (άρθρο 11ο)
Μόνο οι επιχειρήσεις που πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ και έχουν θέσει σε αναστολή τις συμβάσεις  των εργαζομένων τους, μπορούν να προβαίνουν σε ανάκληση της αναστολής των συμβάσεων εργασίας με την προϋπόθεση ότι η αναστολή έχει διατηρηθεί τουλάχιστον 15 ημέρες και το ποσοστό των συμβάσεων των οποίων ανακαλείται η αναστολή δεν θα είναι κάτω από το 40% του συνόλου των συμβάσεων που έχουν τεθεί σε αναστολή.
Οι συμβάσεις των εργαζόμενων των οποίων ανακαλείται η αναστολή δεν μπορούν να τεθούν ξανά σε αναστολή.
Οι εργαζόμενοι των οποίων ανακαλείται η αναστολή των συμβάσεων εργασίας τους  είναι δικαιούχοι οικονομικής ενίσχυσης κατ’ αναλογία των ημερών διάρκειας της αναστολής. (πως θα γίνει αυτό; Θα επιστραφούν τα χρήματα που έχουν ληφθεί; Αναμένουμε διευκρινήσεις)
Προσωρινή ανάκληση αναστολής συμβάσεων εργασίας (άρθρο 12ο)
Επιχειρήσεις που έχουν κλείσει προσωρινά με κρατική εντολή αλλά και οι επιχειρήσεις που πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ, μπορούν να ανακαλούν προσωρινά την αναστολή συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων τους μόνο για έκτακτες, κατεπείγουσες, μη αναβαλλόμενες και ανελαστικές ανάγκες. Για το διάστημα αυτό οι αποδοχές καταβάλλονται από τον εργοδότη.
Οι εργοδότες πριν από την έναρξη παροχής της έκτακτης εργασίας πρέπει να το δηλώνουν στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ.
Μετά τη λήξη της προσωρινής ανάκλησης της αναστολής της σύμβασης εργασίας συνεχίζεται κανονικά η αναστολή της σύμβασης εργασίας μέχρι τη συμπλήρωση όλου του χρονικού διαστήματος της αναστολής
Έκτακτα και προσωρινά μέτρα ως προς την οργάνωση του χρόνου εργασίας (άρθρο 13ο)
Επιχειρήσεις που έχουν κλείσει προσωρινά με κρατική εντολή ή πλήττονται σημαντικά βάσει ΚΑΔ, μπορούν να προσαρμόζουν το ωράριο εργασίας των εργαζομένων τους με το ωράριο λειτουργίας τους.
Η ως άνω προσαρμογή του ωραρίου των εργαζομένων πραγματοποιείται με την προϋπόθεση ότι δεν μεταβάλλεται το είδος της σύμβασης εργασίας των εργαζομένων αυτών.
Άρθρο 14ο. Αναφέρεται στη διαδικασία διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού για το 2020

Παράταση ισχύος κανονιστικών όρων ΣΣΕ και ΔΑ (άρθρο 15ο)
Παρατείνεται έως και 30 Ιουνίου 2020 η ισχύς των κανονιστικών όρων των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και των Διαιτητικών Αποφάσεων, των οποίων η τρίμηνη παράταση ισχύος, έληξε από την 29  Φεβρουαρίου 2020 έως και  30  Απριλίου 2020.