Σελίδες

Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2020

Εργάνη ΙΙ: Προσυμπλήρωση Α.Π.Δ., νέα ηλεκτρονικά έντυπα, οι αλλαγές που έρχονται

 

Εργάνη ΙΙ: Προσυμπλήρωση Α.Π.Δ., νέα ηλεκτρονικά έντυπα, οι αλλαγές που έρχονται

Εργατικά - Ασφαλιστικά

30 Οκτώβριος 2020
Taxheaven.gr

Επιμέλεια

Επιστημονική ομάδα TAXHEAVEN

Χθες (σ.σ. 29.10.2020) ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Ιωάννης Βρούτσης παρουσίασε κατά τη διάρκεια του Υπ. Συμβουλίου τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων: «Ρύθμιση θεμάτων της αγοράς εργασίας» (δείτε τη σχετική ανάρτηση του κόμβου).

Εκτός από όσα έγιναν γνωστά χθες, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του κόμβου, στο νομοσχέδιο θα υπάρχουν και άλλες σημαντικές προτεινόμενες διατάξεις που αφορούν στην αναβάθμιση του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και τη μετάβασή του στο ΠΣ ΕΓΑΝΗ ΙΙ. Μέσα από μια βεντάλια νέων ρυθμίσεων, εντύπων και διαδικασιών επιχειρείται από το υπ. Εργασίας η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ με απώτερο σκοπό την απλούστευση των υφιστάμενων διαδικασιών.

Πρέπει να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι, οι άνθρωποι του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ όλους αυτούς τους μήνες έχουν καταβάλει τιτάνιες προσπάθειες —όπως και οι λογιστές— ώστε να υλοποιηθούν τα νέα μέτρα και να ανταποκρίνεται τεχνικά η ΕΡΓΑΝΗ στις νέες διατάξεις που αποτελούν απότοκα του covid-19. Οι δυσλειτουργίες που υπήρξαν δε μπορούν να αγνοηθούν γιατί μάς δημιούργησαν πολλά προβλήματα, ωστόσο πρέπει να αξιολογούνται βάσει των ιδιαίτερων συνθηκών και του όγκου της νομοθέτησης που έπρεπε να μετουσιωθεί σε πράξη σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Α. Τα νέα έντυπα του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

i. Ένα νέο έντυπο που θα μπει στη ζωή μας είναι η δήλωση στοιχείων εργασιακής σχέσης. Κάθε μεταβολή της εργασιακής σχέσης του εργαζόμενου, εκτός αυτών που σχετίζονται με το χρόνο εργασίας του, θα δηλώνεται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, με την υποβολή του εντύπου «Δήλωση Στοιχείων Εργασιακής Σχέσης». Τα στοιχεία που θα δηλώνονται στο νέο έντυπο θα είναι αυτά που σχετίζονται με τη μεταβολή των αποδοχών, τη μετατροπή σύμβασης ορισμένου σε αορίστου χρόνου, τη μετατροπή μερικής/εκ περιτροπής απασχόλησης σε πλήρη απασχόληση, την αλλαγή ειδικότητας, καθώς και τη μεταβολή προσώπου του εργοδότη.

ii. Η λύση της σχέσης εργασίας θα δηλώνεται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ με την υποβολή ενός ακόμη νέου εντύπου που θα ονομάζεται «Έντυπο λύσης της σχέσης εργασίας». Στο έντυπο αυτό θα δηλώνεται η λύση της σχέσεως εργασίας είτε αυτή επέρχεται με καταγγελία σύμβασης, ή με οικειοθελή αποχώρηση του εργαζόμενου, ή με κοινή συμφωνία των μερών, είτε λόγω συμπλήρωσης του χρόνου που έχει συμφωνηθεί σε σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου.

Β. Εκπρόθεσμες ηλεκτρονικές υποβολές στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Κάθε εργοδότης που δεν έχει υποβάλει εμπροθέσμως το έντυπο που προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, θα μπορεί να το πράξει με εκπρόθεσμη υποβολή (ηλεκτρονικά), ενώ θα δύναται να υποβάλει και τροποποιητικές δηλώσεις μέσω των οποίων θα διορθώνονται διάφορα στοιχεία εντύπων που έχουν ήδη υποβληθεί. Παράλληλα, θα καταργηθεί η χειρόγραφη υποβολή εντύπων που ισχύει σήμερα για περιπτώσεις εκπρόθεσμων υποβολών. 

Γ. Ενιαία μητρώα και κωδικοί μεταξύ ΣΕΠΕ-e-ΕΦΚΑ-ΟΑΕΔ

Αφού τεθεί σε παραγωγική λειτουργία το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, θα ενοποιηθούν και θα συγχρονιστούν αφενός μεν, οι κωδικοί και τα μητρώα μεταξύ ΣΕΠΕ, e-ΕΦΚΑ και Ο.Α.Ε.Δ., αφετέρου δε, οι κωδικοί ειδικοτήτων και επαγγελμάτων μεταξύ ΕΡΓΑΝΗ, ΑΑΔΕ, e-ΕΦΚΑ και ΟΑΕΔ. Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι οι κωδικοί μεταξύ Σ.Ε.Π.Ε. και Α.Π.Δ. για ειδικότητες κ.λπ. δεν ήταν ταυτόσημοι, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ομοιόμορφη απεικόνισή τους και συχνά να δημιουργούνται προβλήματα. 

Δ. Προσυμπλήρωση ΑΠΔ

Μετά τη μετάβαση στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, η Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ) θα αυτοματοποιηθεί και θα προσυμπληρώνεται από τα στοιχεία που θα συγκεντρώνονται στο νέο πληροφοριακό σύστημα. Αυτό αποτελεί ένα χρόνιο αίτημα των συναδέλφων λογιστών-φοροτεχνικών και εφόσον υλοποιηθεί από το υπ. Εργασίας θα αποσυμφορήσει αρκετά τα λογιστικά γραφεία, αφού θα απαλλαγούν από μία σημαντική υποχρέωση. Βέβαια, μία ακόμη αλλαγή που πρέπει να υλοποιηθεί εν μέσω μάλιστα της μετάβασης στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ είναι η κατάργηση της υποβολής του ετήσιου πίνακα προσωπικού, αφού πρέπει να βρεθεί ο τρόπος από τις υπηρεσίες του Υπουργείου για την αυτόματη δημιουργία του βάσει των ήδη υποβληθέντων στοιχείων.

Με την υλοποίηση των ανωτέρω θα μειωθεί αρκετά ο χρόνος που αναλώνεται από τους λογιστές-φοροτεχνικούς για την υποβολή των ανωτέρω εντύπων, γεγονός που θα συμβάλει στη μείωση της λεγόμενης ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας που ειδικά τα τελευταία χρόνια έχει γιγαντωθεί και αφορά σε υποχρεώσεις όχι μόνο του υπ. Εργασίας, αλλά και του υπ. Οικονομικών. 

Ε. Παροχή βοήθειας στους χρήστες του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ

Την περίοδο της πανδημίας του covid-19 έγινε έντονη όσο ποτέ η ανάγκη για τη λειτουργία ενός help desk που θα έδινε τις απαραίτητες πληροφορίες στους χρήστες προκειμένου να υποβάλλονται απρόσκοπτα τα διάφορα νέα έντυπα. Πλέον, με τις προτεινόμενες διατάξεις θα λειτουργεί ομάδα άμεσης παροχής βοήθειας στους χρήστες του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, που θα αποτελείται από 15 Επιθεωρητές Εργασίας των Κεντρικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και του Σ.ΕΠ.Ε. Έργο της ομάδας θα είναι η παροχή οδηγιών για τη χρήση του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.

ΣΤ. Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας

Όσον αφορά στη ψηφιακή κάρτα εργασίας, οι επιχειρήσεις-εργοδότες του ιδιωτικού τομέα θα υποχρεούνται να διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων τους, άμεσα συνδεδεμένο και διαλειτουργικό, σε πραγματικό χρόνο με το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ. Με την ψηφιακή κάρτα εργασίας  θα δηλώνεται ψηφιακώς κάθε μεταβολή που αφορά στο χρόνο εργασίας των εργαζομένων (σ.σ. ιδίως η ώρα έναρξης και λήξης της εργασίας), το διάλειμμα, η υπέρβαση του νόμιμου ωραρίου εργασίας, καθώς και οι άδειες.

Τα στοιχεία της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα διασταυρώνονται με τα αναγραφόμενα στην υποβαλλόμενη από την επιχείρηση Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ.). Το μέτρο δεν θα εφαρμοστεί εξαρχής καθολικά, αλλά μετά από απόφαση του υπ. Εργασίας θα καθοριστούν οι κλάδοι, το μέγεθος και το είδος των επιχειρήσεων στις οποίες θα εφαρμοστεί το νέο αυτό μέτρο.



Τα νέα μέτρα στήριξης: Επιστρεπτέα προκαταβολή 4 και 5, αναστολή πληρωμής οφειλών, υποχρεωτική μείωση ενοικίων, αναστολή συμβάσεων, κ.ά.

 

Τα νέα μέτρα στήριξης: Επιστρεπτέα προκαταβολή 4 και 5, αναστολή πληρωμής οφειλών, υποχρεωτική μείωση ενοικίων, αναστολή συμβάσεων, κ.ά.

Οικονομικές Ειδήσεις

31 Οκτώβριος 2020
Taxheaven.gr





Σε συνέχεια των κυβερνητικών ανακοινώσεων για τον νέο Χάρτη Υγειονομικής Ασφάλειας και Προστασίας, ανακοινώνουμε:

1ον. Οι εργαζόμενοι επιχειρήσεων-εργοδοτών, ανά την επικράτεια, που πλήττονται σύμφωνα με τη διευρυμένη λίστα ΚΑΔ Απριλίου, δύνανται να τεθούν σε προσωρινή αναστολή σύμβασης εργασίας.
Συνεπώς είναι δικαιούχοι αποζημίωσης ειδικού σκοπού, αναλογικά με το διάστημα που τίθενται σε αναστολή, υπολογιζόμενης επί ποσού 534 ευρώ μηνιαίως.
Για το ανωτέρω χρονικό διάστημα καλύπτονται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό αναλογικά και οι πλήρεις ασφαλιστικές εισφορές, υπολογιζόμενες επί του ονομαστικού μισθού.
Για τις επιχειρήσεις που κλείνουν με εντολή δημόσιας αρχής, αναστέλλεται υποχρεωτικά η σύμβαση εργασίας των εργαζομένων.
Για όσο διάστημα ισχύει η αναστολή, οι απολύσεις είναι άκυρες.
Οι επιχειρήσεις, για ισόχρονο διάστημα μετά την άρση της αναστολής, υποχρεούνται να διατηρήσουν τον ίδιο αριθμό εργαζομένων.

2ον. Για τις επιχειρήσεις που αναστέλλεται η λειτουργία τους με εντολή δημόσιας αρχής, παρέχεται δυνατότητα αναστολής καταβολής του ΦΠΑ πληρωτέου τον μήνα Νοέμβριο, μέχρι τις 30 Απριλίου 2021.
Η εν λόγω οφειλή θα αποπληρωθεί σε 12 δόσεις με μηδενικό επιτόκιο ή 24 δόσεις με επιτόκιο 2,5%, από τον Μάιο του 2021 και έπειτα.


3ον. Για τις επιχειρήσεις που αναστέλλεται η λειτουργία τους με εντολή δημόσιας αρχής, δίνεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων ρυθμισμένων φορολογικών και ασφαλιστικών οφειλών, πληρωτέων τον μήνα Νοέμβριο.
Η αποπληρωμή τους μετατίθεται σε αντίστοιχες δόσεις, στο τέλος τις ισχύουσας ρύθμισης.

4ον. Για τους εργαζόμενους που η σύμβαση εργασίας τους τίθεται σε αναστολή ανά την επικράτεια, δίνεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων ρυθμισμένων φορολογικών οφειλών που είναι πληρωτέες τον μήνα Νοέμβριο, και η αποπληρωμή τους μετατίθεται σε αντίστοιχες δόσεις, στο τέλος τις ισχύουσας ρύθμισης.

5ον. Συνεχίζεται η αναστολή πληρωμής δόσεων τραπεζικών δανείων, με βάση τη διευρυμένη λίστα ΚΑΔ Απριλίου, σε συνεννόηση με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, έως το τέλος του έτους.

6ον. Επεκτείνονται όλα τα επιδόματα ανεργίας που έληξαν και λήγουν τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, κατά δύο μήνες.

7ον. Επεκτείνεται η υποχρεωτική τηλεργασία ανά την επικράτεια σε τουλάχιστον 50% του προσωπικού, σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, με εξαίρεση τις δραστηριότητες στις οποίες υπάρχει αντικειμενική αδυναμία τηλεργασίας.
Επεκτείνεται το μέτρο της υποχρεωτικής εφαρμογής ευελιξίας προσέλευσης και αποχώρησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα στην εργασία τους, με αντίστοιχη προσαρμογή του ωραρίου τους για τις περιοχές αυξημένου κινδύνου.

8ον. Οι επιχειρήσεις που έχουν έδρα σε Περιφερειακή Ενότητα που εντάσσεται στο επίπεδο «Αυξημένου Κινδύνου» για τουλάχιστον 14 ημέρες εντός του μηνός και πλήττονται σημαντικά σύμφωνα με τη διευρυμένη λίστα ΚΑΔ Απριλίου, δικαιούνται υποχρεωτική μείωση ενοικίου κατά 40% στα επαγγελματικά τους ακίνητα.
Το ίδιο ισχύει και για την κύρια κατοικία των εργαζομένων που τίθενται σε αναστολή σύμβασης εργασίας, αλλά και για τη φοιτητική κατοικία των τέκνων τους, ανά την επικράτεια.
Για τις επιχειρήσεις που εντάσσονται στο επίπεδο «Επιτήρησης», ισχύει η προαιρετική μείωση ενοικίου, σύμφωνα με τη διευρυμένη λίστα ΚΑΔ.
Για τους ιδιοκτήτες που εκμισθώνουν ακίνητα στις επιχειρήσεις αυτές και τους ανωτέρω εργαζόμενους, συμψηφίζεται το 1/3 της ζημίας τους με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

9ον. Χορηγείται Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4 και Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5.
Η Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4 θα χορηγηθεί, ενισχυμένη, τον μήνα Νοέμβριο, με βάση την πτώση τζίρου Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου.
Επιπλέον, θα χορηγηθεί 5η Επιστρεπτέα Προκαταβολή τον μήνα Δεκέμβριο, με βάση την πτώση τζίρου και του Νοεμβρίου.
Και στις 2 καινούργιες Επιστρεπτέες Προκαταβολές, το 50% της κάθε ενίσχυσης δεν επιστρέφεται.

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν πλέον όλες οι ατομικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως εάν απασχολούν εργαζομένους ή έχουν ταμειακή μηχανή, υπό την προϋπόθεση ότι παρουσιάζουν μείωση τζίρου 20% και έχουν ελάχιστο τζίρο αναφοράς 300 ευρώ.

Ειδικά οι επιχειρήσεις που έχουν κλείσει ή κλείνουν με κρατική εντολή τον Οκτώβριο και μέχρι τις 10 Νοεμβρίου, δικαιούνται να συμμετάσχουν στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4, ανεξαρτήτως πτώσης τζίρου τους, εφόσον έχουν ελάχιστο τζίρο αναφοράς 300 ευρώ.

Επίσης, αποκτούν πλέον δικαίωμα συμμετοχής και οι νέες επιχειρήσεις.

Οι ατομικές επιχειρήσεις χωρίς εργαζόμενους θα λάβουν σταθερό ποσό 1.000 ευρώ στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4 και έως 1.000 ευρώ στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 5, λαμβάνοντας υπόψη τον μαθηματικό τύπο.

Για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, ισχύει ο μαθηματικός τύπος, με κατώτατο όριο τα 1.000 ευρώ.
Ειδικά για τις επιχειρήσεις που έχει ανασταλεί ή θα ανασταλεί η λειτουργία τους με κρατική εντολή τον Οκτώβριο και μέχρι τις 10 Νοεμβρίου, θα λάβουν, στην Επιστρεπτέα Προκαταβολή 4, οι μεν ατομικές επιχειρήσεις χωρίς εργαζόμενους σταθερό ποσό 2.000 ευρώ ανεξαρτήτως μαθηματικού τύπου, για τις δε υπόλοιπες επιχειρήσεις ισχύει ο μαθηματικός τύπος, με κατώτατο όριο τα 2.000 ευρώ.


Με τα σημερινά δεδομένα, το επιπρόσθετο κόστος των νέων μέτρων ανέρχεται στα 1,5 δισ. ευρώ για τον μήνα Νοέμβριο και στα 2,3 δισ. ευρώ έως το τέλος του έτους.

Με τις παραπάνω παρεμβάσεις, η Κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα, για ακόμα μία φόρα, ότι βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση και παρεμβαίνει, έγκαιρα και στοχευμένα, στον βαθμό και τον χρόνο που οι παρούσες, έκτακτες, συνθήκες απαιτούν.
Στόχος είναι να ξεπεράσουμε και αυτή τη δοκιμασία, με την κοινωνία όρθια και με τις λιγότερες δυνατές οικονομικές απώλειες.
Με πειθαρχία, ψυχραιμία, υπομονή και επιμονή, και πάλι θα τα καταφέρουμε!
Και θα ξεπεράσουμε, όλοι μαζί, την κρίση!

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020

Επιστρεπτέα προκαταβολή: Ανοιχτή έως τις 2 Νοεμβρίου η πλατφόρμα - Ποιοι μπορούν να κάνουν αίτηση

 

Επιστρεπτέα προκαταβολή: Ανοιχτή έως τις 2 Νοεμβρίου η πλατφόρμα - Ποιοι μπορούν να κάνουν αίτηση

11:13 πμ, Πέμπτη 29 Οκτ 2020

Ανοικτή έως την ερχόμενη Δευτέρα 2 Νοεμβρίου θα μείνει η πλατφόρμα για την «επιστρεπτέα προκαταβολή» λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος, ενώ το οικονομικό επιτελείο αποφάσισε να βελτιώσει τους όρους της έγκρισης αυτών των χαμηλότοκων δανείων. Η νέα απόφαση «Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΓΔΟΥ 233/10.10.2020 κοινής απόφασης των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων "Διαδικασία και προϋποθέσεις χορήγησης ενίσχυσης με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής σε επιχειρήσεις που επλήγησαν οικονομικά λόγω της εμφάνισης και διάδοσης της νόσου του κορoνοϊού COVID-19, κατά τους μήνες Μάρτιο ως και Αύγουστο 2020"» δημοσιεύθηκε ήδη σε ΦΕΚ.

Με τη νέα απόφαση, κατ' αρχήν και κατ' εξαίρεση, μπορούν να υποβάλουν αίτηση και οι επιχειρήσεις, που δήλωσαν μεν έως την 28η Σεπτεμβρίου στοιχεία εσόδων στην ηλεκτρονική εφαρμογή «Τα Έσοδά μου», στην πλατφόρμα «myBusinessSupport» της ΑΑΔΕ, αλλά δεν είχαν υποβάλει έως αυτήν την ημερομηνία εκδήλωση ενδιαφέροντος για χρηματοδότηση μέσω «επιστρεπτέας προκαταβολής». Έτσι, οι επιχειρήσεις που υπέβαλαν έως τώρα αίτηση και η οποία είχε απορριφθεί επειδή δεν είχαν υποβάλει εκδήλωση ενδιαφέροντος έως τις 28 Σεπτεμβρίου, έχουν τη δυνατότητα να επανυποβάλουν αίτηση έως την ερχόμενη Δευτέρα. Παράλληλα, βελτιώνονται και οι όροι υπό τους οποίους μια επιχείρηση μπορεί να έχει «κούρεμα» 40% στην επιστρεπτέα προκαταβολή, εφόσον διατηρεί το προσωπικό της για ένα έτος. Η προηγούμενη διατύπωση της υπουργικής απόφασης για την επιστρεπτέα προκαταβολή ουσιαστικά απέκλειε από αυτό το μέτρο τις επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερο προσωπικό το καλοκαίρι σε σχέση με τους προηγούμενους ή τους επόμενους μήνες. Με τη νέα διατύπωση, το κριτήριο για τον αριθμό του προσωπικού γίνεται πιο ελαστικό ως προς τον μήνα αναφοράς για τον αριθμό των εργαζομένων.

Ειδικότερα, παρέχεται δυνατότητα επιστροφής μόνο ποσοστού 60% της ενίσχυσης για τις επιχειρήσεις που απασχολούσαν την 1η Αυγούστου περισσότερους από 20 εργαζόμενους, εφόσον διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό των εργαζομένων έως και την 1η Αυγούστου 2021. Σε περίπτωση, όμως, που ο αριθμός των εργαζομένων την 1η Αυγούστου 2020 είναι υψηλότερος από αυτόν της 1ης Μαρτίου 2020, το «κούρεμα» παρέχεται εφόσον η επιχείρηση διατηρήσει κατά μέσο όρο τον αριθμό των εργαζομένων του Μαρτίου έως και την 1η Αυγούστου 2021. Σε κάθε περίπτωση, εξαιρούνται οι λύσεις συμβάσεων λόγω συνταξιοδότησης ή θανάτου, οι λύσεις συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και οι οικειοθελείς παραιτήσεις. Παρόμοια ελαστικότητα ισχύει πλέον και ως προς την υποχρέωση διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων έως το τέλος του έτους, για όσους χρηματοδοτηθούν από την επιστρεπτέα προκαταβολή. Έτσι, εάν ο αριθμός εργαζομένων είναι υψηλότερος την 1η Αυγούστου σε σύγκριση με αυτόν της 1ης Μαρτίου, ως βάση υπολογισμού για την ΕΡΓΑΝΗ θα ληφθεί ο Μάρτιος. Ταυτόχρονα, με άλλη απόφαση ορίζονται και οι προϋποθέσεις για την αποζημίωση ειδικού σκοπού των 534 ευρώ σε μικρές επιχειρήσεις και επαγγελματίες που έχουν πληγεί οικονομικά, και για τους οποίους ίσχυσαν ειδικά και έκτακτα μέτρα περί απαγόρευσης ή αναστολής λειτουργίας για προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους κατά τον Αύγουστο.

Δικαιούχοι της αποζημίωσης ειδικού σκοπού είναι:

*οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι,

*οι ιδιοκτήτες ατομικών επιχειρήσεων,

*οι κοινωνίες αστικού ή κληρονομικού δικαίου κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με εξαίρεση τις κοινωνίες κληρονόμων εταίρων ΕΠΕ,

*οι επιχειρήσεις με τη μορφή ομόρρυθμων, ετερόρρυθμων, περιορισμένης ευθύνης εταιρειών και ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών (ΙΚΕ), εκτός των ανωνύμων εταιρειών, οι οποίες δεν απασχολούν εργαζόμενους ή απασχολούν έως και 20 εργαζόμενους.

Η αίτηση για τη χορήγηση της αποζημίωσης υποβάλλεται ηλεκτρονικά έως και τις 2 Νοεμβρίου στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «myBusinessSupport», και τα 534 ευρώ καταβάλλονται στον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ της δικαιούχου επιχείρησης που δηλώνεται στην Προσωποποιημένη Πληροφόρηση του TAXISnet της ΑΑΔΕ. Η αιτούσα επιχείρηση ενημερώνεται ψηφιακά από την ΑΑΔΕ αναφορικά με την έγκριση ή απόρριψη της αίτησής της.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ


Κορονοϊός - Ενδιάμεσες εκπτώσεις: Κλειστά όλα τα καταστήματα την Κυριακή 1η Νοεμβρίου

 

Κορονοϊός - Ενδιάμεσες εκπτώσεις: Κλειστά όλα τα καταστήματα την Κυριακή 1η Νοεμβρίου

12:46 μμ, Πέμπτη 29 Οκτ 2020

Κλειστά θα παραμείνουν την Κυριακή, 1η Νοεμβρίου όλα τα καταστήματα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Όπως επισημαίνεται, "η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ότι, λόγω των έκτακτων μέτρων που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση και τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού Covid-19, την προσεχή Κυριακή 1η Νοεμβρίου, παρά τα όσα ορίζονται στις διατάξεις των άρθρων 15 και 16 του ν. 4177/2013 (173 Ά), όλα τα εμπορικά καταστήματα της χώρας θα παραμείνουν κλειστά".

Σημειώνεται ότι την 1η Νοεμβρίου κάνουν πρεμιέρα οι ενδιάμεσες φθινοπωρινές εκπτώσεις που θα διαρκέσουν έως τις 14 Νοεμβρίου. Στο διάστημα αυτό παρέχεται από το νόμο η δυνατότητα της προαιρετικής λειτουργίας των καταστημάτων την πρώτη Κυριακή της περιόδου, που εφέτος συμπίπτει με την 1η Νοεμβρίου, με προτεινόμενο από τον Ε.Σ.Α ωράριο λειτουργίας, από τις ‪11:00‬' έως τις ‪18:00‬'. Όμως λόγω των εξελίξεων με τον κορονοϊό, το υπουργείο Ανάπτυξης εξέδωσε ανακοίνωση αναφέροντας ότι όλα τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά.


Επιστρεπτέα προκαταβολή και του χρόνου - Τι σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο

 

Επιστρεπτέα προκαταβολή και του χρόνου - Τι σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο

3:39 μμ, Πέμπτη 29 Οκτ 2020

Τη συνέχιση του μέτρου της επιστρεπτέας προκαταβολής και μετά τον 4ο κύκλο που αναμένεται να ανοίξει τον επόμενο μήνα με προϋπολογισμό 600 εκατ. ευρώ σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Όπως αναφέρει η εφημερίδα "Ελεύθερος Τύπος", η συνολική εικόνα από το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής είναι ότι είναι ένα θετικό μέτρο το οποίο έχει προσφέρει χρηματοδότηση συνολικού ύψους 3,045 δισ. ευρώ με χαμηλό επιτόκιο και πολύ ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής κυρίως σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Με δεδομένο ότι η πανδημία συνεχίζεται και με βάση τον προγραμματισμό πως το πρόβλημα θα συνεχίσει να υφίσταται τουλάχιστον μέχρι και το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2021, κρίνεται ότι το μέτρο δεν μπορεί να διακοπεί στο τέλος του 2020. Θα πρέπει όμως να ληφθεί υπ’ όψη και το γεγονός ότι η χώρα έχει μπει σε έναν κύκλο τοπικών lockdowns που αυτό πιέζει ασφυκτικά τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν τραπεζικό «προφίλ». Για τους λόγους αυτούς τα 600 εκατ. ευρώ που θα δοθούν μέσω του 4ου κύκλου της επιστρεπτέας προκαταβολής θα έχουν προτεραιότητα την κάλυψη των αναγκών χρηματοδότησης των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που είτε αναστέλλουν τη λειτουργία τους λόγω ενός τοπικού lockdown, είτε αποδεδειγμένα πλήττονται από την πανδημία έχοντας την έδρα τους σε μια περιοχή «υψηλής επικινδυνότητας». Παράλληλα, οι επιχειρήσεις αυτών των περιοχών που θα ενταχθούν στον 4ο κύκλο θα επιστρέψουν μέχρι και το 50% του ποσού που θα τους πιστωθεί από το πρόγραμμα.

Με αυτή τη λογική θα κινηθούν και οι επόμενοι κύκλοι της επιστρεπτέας προκαταβολής, που αναμένονται τον Ιανουάριο και τον Μάρτιο του 2021. Το κεφάλαιο για τη διάθεση των ποσών που θα δοθούν δίνει προς το παρόν το τρέχον ΕΣΠΑ και τα 2,7 δισ. ευρώ που έρχονται από την κοινοτική πρωτοβουλία SURE, τα οποία θα διαδεχθεί η πρωτοβουλία REACT EU, η οποία αποτελεί υποσύνολο του Ταμείου Ανάκαμψης.

Με πληροφορίες από εφημερίδα "Ελεύθερος Τύπος"


Νέος Πτωχευτικός Κώδικας: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε μέσα από 24 ερωτήσεις και απαντήσεις

 

Νέος Πτωχευτικός Κώδικας: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε μέσα από 24 ερωτήσεις και απαντήσεις

4:33 μμ, Πέμπτη 29 Οκτ 2020

Έναν οδηγό με 24 ερωτήσεις αναφορικά με την εφαρμογή του νέου Πτωχευτικού Κώδικα δημοσίευσε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ), με τη συνδρομή ειδικών. Αναλυτικά:

1) Από πότε θα ισχύει ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας και τι θα προβλέπει;

Από την 1η Ιανουαρίου 2021. Το νέο αυτό πλαίσιο προβλέπεται να αντικαταστήσει όλα τα επιμέρους εργαλεία ρύθμισης οφειλών που υπάρχουν σήμερα όπως είναι, για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, η προστασία της πρώτης κατοικίας και, για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ο εξωδικαστικός μηχανισμός και ο πτωχευτικός κώδικας.

2) Προστατεύεται η πρώτη κατοικία των ελεύθερων επαγγελματιών;

Ναι, οι διατάξεις εντάσσουν στις ρυθμίσεις τα πλέον ευάλωτα τμήματα της «μικροεπιχειρηματικότητας», ενώ καλύπτουν όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες που έχουν λάβει επιχειρηματικά δάνεια με εγγύηση τη 1η κατοικία.

3) Ποιες οφειλές μπορούν να ρυθμιστούν;

Το νέο πλαίσιο, για την αφερεγγυότητα των φυσικών και νομικών προσώπων, προβλέπει τη συνολική διευθέτηση του ιδιωτικού χρέους προς την εφορία, τον ΕΦΚΑ, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις τράπεζες και λοιπούς ιδιώτες. Οι οφειλέτες, μέσω του πτωχευτικού κώδικα, έχουν τη δυνατότητα να ρυθμίσουν και να αναδιαρθρώσουν τα χρέη τους, διασώζοντας την περιουσία τους.

4) Θα μπορούν να ρυθμιστούν οι οφειλές πριν πτωχεύσει ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο;

Ναι. Θα δίδεται η δυνατότητα στους οφειλέτες, πριν την πτώχευση, να ρυθμίσουν τα χρέη τους μέσω μιας προπτωχευτικής διαδικασίας, μόνο όμως στην περίπτωση που το χρέος του κρίνεται βιώσιμο, κατόπιν αναδιάρθρωσης σε συμφωνία με τους πιστωτές ακόμη και σε 240 δόσεις.

5) Πώς θα γίνεται η υποβολή της αίτησης;

Η αίτηση για την εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών, θα υποβάλλεται από τον οφειλέτη ηλεκτρονικά, στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, με τη χρήση της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

6) Τι ισχύει με την προστασία της πρώτης κατοικίας;

Παρέχεται επιδότηση των δανείων 1ης κατοικίας, στο στάδιο της συνολικής ρύθμισης οφειλών, έτσι ώστε να διασώσουν το σπίτι τους, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν λάβει επιχειρηματικά δάνεια με εγγύηση την 1η κατοικία τους. Παρέχεται δηλαδή ένα κίνητρο επαναφοράς στη συνέπεια κάλυψης όλων των υποχρεώσεων.

7) Όσοι εντάσσονται στον πτωχευτικό κώδικα θα μπορούν να επαναγοράσουν το ακίνητό τους;

Εφόσον οι πιστωτές προβούν σε ενέργειες ρευστοποίησης της 1ης κατοικίας, τότε το Κράτος παρεμβαίνει με σκοπό να αποφευχθεί η έξωση. Στο στάδιο της ρευστοποίησης από τους πιστωτές, παρέχεται ουσιαστική στήριξη από την πολιτεία, μέσω της δημιουργίας ενός ιδιωτικού φορέα για την απόκτηση των ακινήτων, ο οποίος θα επιλεγεί από το Κράτος, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας. Ο εν λόγω φορέας θα υποχρεούται να αποκτήσει το ακίνητο που συνιστά την 1η κατοικία ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, η οποία έχει δρομολογηθεί σε διαδικασία πλειστηριασμού, κατόπιν κήρυξης πτώχευσης ή αναγκαστικής εκτέλεσης. Επιπρόσθετα, ο φορέας υποχρεούται να παραχωρήσει την κατοικία προς χρήση στο ευάλωτο νοικοκυριό για 12 έτη, κατόπιν της καταβολής μισθώματος, το οποίο θα υποστηρίζεται από το Κράτος, με τη μορφή επιδόματος ενοικίου. Έτσι, αποφεύγεται μια έξωση, που θα επερχόταν εάν αποκτούσε κάποιος τρίτος το ακίνητο. Επίσης, ο φορέας υποχρεούται να προσφέρει στον οφειλέτη τη δυνατότητα επαναπόκτησης του ακινήτου εντός 12 ετών.

8) Πότε οι οφειλέτες θα απαλλάσσονται από τα χρέη τους;

Η πτώχευση συνοδεύεται απαρέγκλιτα από την απαλλαγή οφειλών. Αυτή η διαδικασία υλοποιείται γρήγορα, μέσα σε 1 έτος, εάν οι οφειλέτες απωλέσουν την περιουσία τους, εκτός αν προβληθούν ενστάσεις για δόλια πτώχευση ή απόκρυψη στοιχείων από τους πιστωτές. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, που οι οφειλέτες δεν διαθέτουν περιουσία, τότε η απαλλαγή οφειλών πραγματοποιείται σε 3 έτη, οπότε και θα πρέπει να καταβάλουν το υπόλοιπο του εισοδήματός τους που περισσεύει μετά την κάλυψη των εύλογων δαπανών διαβίωσης.

9) Με την πτώχευση των φυσικών και νομικών προσώπων, διαγράφονται οι οφειλές;

Μέσω του πτωχευτικού κώδικα δίδεται η δυνατότητα πτώχευσης και παροχής δεύτερης ευκαιρίας, για υπερχρεωμένους δανειολήπτες που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις οφειλές τους. Η δεύτερη ευκαιρία ουσιαστικά επέρχεται με τη διαγραφή του υπολοίπου των οφειλών τους, κατόπιν ρευστοποίησης του συνόλου της περιουσίας τους και ελέγχου της περιουσιακής τους κατάστασης, έτσι ώστε να δύνανται να κάνουν νέο ξεκίνημα, σε εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 1023/2019.

10) Ο πτωχευτικός κώδικας προβλέπει πρόνοιες για όσους οφειλέτες ανήκουν στους ευάλωτους οφειλέτες;

Ναι, προβλέπονται πρόνοιες για δανειολήπτες που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες. Προβλέπεται περαιτέρω η επιδότηση ενοικίου των δικαιούχων σύμφωνα με τις υφιστάμενες διατάξεις περί στεγαστικού επιδόματος.

11) Για να μπορέσει κάποιος να πτωχεύσει θα λαμβάνεται υπόψη και η οικονομική κατάσταση των συνοφειλετών και των εγγυητών;

Ναι, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη αυτές οι παράμετροι οικονομικού χαρακτήρα και για τους συνοφειλέτες και εγγυητές του οφειλέτη. Πρέπει να σημειωθεί ότι, βασική παράμετρος για τη διενέργεια ρύθμισης οφειλής αποτελεί η πραγματική οικονομική αδυναμία του οφειλέτη και κατ' επέκταση και των συνοφειλετών και εγγυητών του, που πρέπει να αποδεικνύεται με συγκεκριμένα τεκμήρια. Βάσει των ανωτέρω, γίνεται κατανοητό ότι καθίσταται ανέφικτη η θέσπιση μιας «οριζόντιας» ρύθμισης οφειλών σε μια ομάδα οφειλετών βάσει άλλων χαρακτηριστικών (π.χ. ίδια γεωγραφική περιοχή ή που συνέβησαν τα ίδια συμβάντα ή που εκπονούν το ίδιο επάγγελμα), τα οποία δεν λαμβάνουν υπόψη ταυτόχρονα την πραγματική οικονομική κατάσταση του κάθε οφειλέτη (και κατ' επέκταση και των συνοφειλετών και εγγυητών του). Για το σκοπό αυτό, κάθε οφειλέτης ξεχωριστά, εφόσον έχει οικονομική αδυναμία (τόσο ο ίδιος όσο και οι συνοφειλέτες και εγγυητές του), θα πρέπει να προβούν στη διενέργεια της διαδικασίας ρύθμισης οφειλών, μέσω της οποίας θα πρέπει να αποδείξουν την οικονομική αδυναμία τους και να αναλάβουν την κατάλληλη ρύθμιση οφειλής που αντιστοιχεί στο επίπεδο αδυναμίας τους.

12) Τι προβλέπει η διαδικασία προληπτικής αναδιάρθρωσης των οφειλών ενός οφειλέτη;

Στις διαδικασίες προληπτικής αναδιάρθρωσης ο οφειλέτης διατηρεί τον έλεγχο της περιουσίας του και της λειτουργίας της επιχείρησής του, παρέχεται όμως η δυνατότητα στην διαδικασία εξυγίανσης του διορισμού, από το αρμόδιο δικαστήριο, ειδικού εντολοδόχου με συγκεκριμένες αρμοδιότητες.

13) Πριν από την πτώχευση, μπορεί κάποιος να ρυθμίσει εξωδικαστικά τις οφειλές τους χωρίς να ρευστοποιηθεί η περιουσία του;

Ναι, οι οφειλέτες θα μπορούν να κάνουν χρήση του εξωδικαστικού συμβιβασμού για οφειλές προς τις τράπεζες, την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Μεταξύ άλλων, παρέχεται η δυνατότητα διαμόρφωσης προτάσεων αναδιάρθρωσης βάσει αυτοματοποιημένου εργαλείου, που θα δεσμεύει το σύνολο των πιστωτών οι οποίοι συμμετέχουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας διεξάγεται η διαδικασία του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

14) Ο οφειλέτης, μετά την πτώχευση, χάνει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματος;

Όχι, ο οφειλέτης δεν χάνει την άδεια ασκήσεως επαγγέλματός του, μια ρύθμιση που συνάδει με το γενικότερο πνεύμα του παρόντος κώδικα, για την παροχή δεύτερης ευκαιρίας στον οφειλέτη, με σκοπό τη γρήγορη επιστροφή του στην παραγωγική διαδικασία και τη δημιουργία μεταπτωχευτικής περιουσίας, ώστε να απαλλαγεί από τα χρέη του.

15) Με ποιον τρόπο θα αποκλείονται οι στρατηγικά κακοπληρωτές από την ένταξή τους στην πτωχευτική διαδικασία;

Εκτός από την ακίνητη και κινητή περιουσία θα λαμβάνονται υπόψη και τα εισοδήματα του οφειλέτη προκειμένου να ενταχθεί στον πτωχευτικό κώδικα. Ειδικότερα, θα ανήκει στην πτωχευτική περιουσία το μέρος του ετήσιου εισοδήματος του οφειλέτη που υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης. Η αλλαγή αυτή έγινε με σκοπό να αποφευχθούν φαινόμενα καταστρατήγησης της πτωχευτικής διαδικασίας, από πρόσωπα που, ενώ δεν έχουν αξιοσημείωτη κινητή ή ακίνητη περιουσία, αντίθετα έχουν μεγάλα εισοδήματα, με αποτέλεσμα, ενώ είναι πτωχοί και χωρίς επαρκή περιουσία να εξοφλήσουν τους πιστωτές τους, αυτοί να ζουν πλουσιοπάροχα. Αντίθετα, η ρύθμιση αυτή δίνει κίνητρο στον πτωχό να εργάζεται και να δημιουργήσει μεταπτωχευτική περιουσία, που θα οδηγήσει γρηγορότερα στην πτωχευτική απαλλαγή του. Σε περίπτωση, που τα εισοδήματα του οφειλέτη μεταβληθούν, είτε προς το καλύτερο, είτε προς το χειρότερο, προβλέπεται δυνατότητα αλλαγής του σχεδίου περιοδικών πληρωμών.

16) Πότε μια επιχείρηση βγαίνει σε πτώχευση και πότε πρέπει να υποβάλει αίτηση πτώχευσης;

Με βάση το νομοσχέδιο, ο οφειλέτης αποδεικνύεται ότι βρίσκεται σε παύση πληρωμών όταν δεν καταβάλλει ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του προς το Δημόσιο, τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης ή πιστωτικά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα, σε ύψος τουλάχιστον 40% των συνολικών του ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τον αντίστοιχο φορέα για περίοδο τουλάχιστον έξι μηνών, εφόσον η μη εξυπηρετούμενη υποχρέωσή του υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση πτώχευσης εντός 30 ημερών από την ημέρα παύσης πληρωμών, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, τα μέλη της διοίκησης θα έρχονται αντιμέτωποι με αστικές ευθύνες. Σκοπός του νέου πτωχευτικού κώδικα είναι να μειωθεί ο αριθμός των εταιρειών που, ενώ τελούν σε παύση πληρωμών και δεν μπορούν να ικανοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους, εξακολουθούν να λειτουργούν παρασιτικά (zombie companies), προκαλώντας τεράστια προβλήματα στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας και ενισχύοντας την παραοικονομία. Η ευθύνη μάλιστα επεκτείνεται και στα πρόσωπα που επηρέασαν τα μέλη της διοίκησης για την μη έγκαιρη υποβολή της αίτησης.

17) Πότε ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν μπορεί να ενταχθεί στον νέο πτωχευτικό κώδικα;

Στον πτωχευτικό κώδικα δεν θα μπορούν να ενταχθούν όσοι οφειλέτες έχουν τουλάχιστον το 90% των συνολικών τους οφειλών σε ένα χρηματοδοτικό φορέα, δεδομένου ότι, στην περίπτωση αυτή, είναι αποτελεσματικότερη για τους συνεργάσιμους οφειλέτες η προσφυγή στη διμερή διαπραγμάτευση με τον χρηματοδοτικό φορέα που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεων.

18) Θα δίδεται η δυνατότητα διορισμού ειδικού εντολοδόχου που θα διοικεί την υπό εξυγίανση εταιρεία;

Ο πτωχευτικός κώδικας προβλέπει ως δυνατό προληπτικό μέτρο τον διορισμό ειδικού εντολοδόχου με αρμοδιότητα να ασκεί ορισμένες ή και όλες τις αρμοδιότητες της διοίκησης της επιχείρησης του οφειλέτη. Αυτή η δυνατότητα θα έχει ιδιαίτερη αξία όταν εκτιμάται ότι ο οφειλέτης δεν θα διοικήσει την επιχείρηση κατά σύννομο τρόπο, μέχρι την έκδοση της απόφασης επικύρωσης της συμφωνίας εξυγίανσης, όταν για παράδειγμα πιθανολογείται ότι θα προβεί σε καταδολιευτικές ενέργειες εις βάρος των πιστωτών.

19) Τι γίνεται στις περιπτώσεις που το τίμημα ενός ακινήτου κατά τη διαδικασία του πλειστηριασμού είναι υψηλό με αποτέλεσμα να βγει άγονος;

Η εύλογη τιμή ενός πράγματος ορίζεται από την προσφορά και τη ζήτηση. Ως εκ τούτου, αν ένας πλειστηριασμός, που διεξάγεται κατά τρόπο διαφανή και με την ευρεία δημοσιότητα που εξασφαλίζει η δημοσίευση μέσω διαδικτύου, αποβαίνει άγονος, αποδεικνύεται ότι η τιμή πρώτης προσφοράς που είχε τεθεί ήταν υπερβολική. Το άρθρο 94 προβλέπει την αυτοδίκαιη διαδοχική πτώση της τιμής πρώτης προσφοράς σε περίπτωση άγονων πλειστηριασμών.

20) Τι γίνεται όταν ο οφειλέτης δεν προσκομίζει τα απαιτούμενα στοιχεία για την πτώχευσή του;

Ποινικοποιείται η παράλειψη παροχής συνδρομής των απαιτούμενων στοιχείων από τον οφειλέτη ή, στην περίπτωση νομικού προσώπου, από τους εκπροσώπους του, προς τα όργανα της πτώχευσης.

21) Μπορεί να υπάρξει συμφωνία εξυγίανσης μιας επιχείρησης χωρίς τη συναίνεση του οφειλέτη;

Συμφωνία εξυγίανσης χωρίς τη συναίνεση του οφειλέτη μπορεί να συνάπτεται, και όταν αυτή έχει ως αντικείμενο τη μεταβίβαση μέρους ή του συνόλου της επιχείρησης του.

22) Ποιες είναι οι σημερινές διαστάσεις του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους

;

Η πολυετής οικονομική κρίση στην Ελλάδα είχε ως αποτέλεσμα τη συσσώρευση και διόγκωση ενός ιδιαίτερα υψηλού ιδιωτικού χρέους, οξύνοντας ένα πρόβλημα με σημαντικές κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις. Η Κυβέρνηση προχώρησε σε μειώσεις φόρων και λοιπές αναπτυξιακές δράσεις, επιτυγχάνοντας έτσι τη βελτίωση του διαθέσιμου εισοδήματος και τη μείωση της ανεργίας. Ως εκ τούτου, οι πολίτες μπορούσαν να αντιμετωπίσουν σταδιακά την υπερχρέωσή τους. Ωστόσο, η πανδημία του κορονοϊού επέφερε νέα οικονομική δυσκολία σε πολίτες και επιχειρήσεις, που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και συσσωρεύουν χρέη. Συνεπώς, είναι κρίσιμο να θεσπιστούν τα κατάλληλα εργαλεία για τη διευθέτηση όλων των οφειλών τους.

23) Απαλλάσσονται τα μέλη διοίκησης των νομικών προσώπων που πτωχεύουν;

Ναι. Επιλύεται έτσι ένα διαχρονικό πρόβλημα με την ευθύνη των διοικούντων, οι οποίοι εξακολουθούσαν να ευθύνονται για τις οφειλές της επιχείρησης, ακόμη και μετά την πτώχευσή της. Πλέον, με το νέο πλαίσιο, επέρχεται απαλλαγή των διοικούντων του νομικού προσώπου που πτώχευσε, εντός 3 ετών από την αίτηση για πτώχευση ή 2 ετών από την κήρυξη πτώχευσης (όποιο επέλθει νωρίτερα).

24) Απελευθερώνονται και αξιοποιούνται οι παραγωγικές μονάδες της χώρας;

Οι παραγωγικές μονάδες που είναι δεσμευμένες σε ατέρμονες διαδικασίες ρύθμισης ή/και πτώχευσης, απελευθερώνονται με σκοπό την επαναφορά τους σε λειτουργία, με την παράλληλη είσοδο εγχώριων και διεθνών επενδυτών.