Σελίδες

Παρασκευή 23 Ιουλίου 2021

Πώς η παραχώρηση εταιρικού οχήματος δημιουργεί φορολογητέο εισόδημα 0


BY ΒΕΡΕΝΙΚΗ ON 22/07/2021ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ


Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος με την ακόλουθη προοδευτική κλίμακα :


του Γιώργου Α. Κορομηλά*




Η ΛΤΠΦ του οχήματος, κατά μάρκα, μοντέλο, τύπο, παραλλαγή και έκδοση αυτού, είναι η τιμή που προκύπτει από τους υποβαλλόμενους τιμοκαταλόγους στην Αρμόδια Τελωνειακή Αρχή από τους επίσημους αντιπροσώπους/διανομείς των οχημάτων ή/και από άλλα υπόχρεα πρόσωπα, όπως αυτά ορίζονται στην απόφαση Α.1203/2019 (κατασκευαστές για τα εγχωρίως παραγόμενα οχήματα, πρόσωπα που διαθέτουν στην ελληνική αγορά οχήματα προερχόμενα από διασκευή), συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του πρόσθετου/προαιρετικού (EXTRA) εξοπλισμού, προ Φ.Π.Α. και τέλους ταξινόμησης.




 


Συγκεκριμένα, ως ΛΤΠΦ λαμβάνεται η τιμή που αναγράφεται στη «Βεβαίωση Ανώτατης προτεινόμενης Λιανικής Τιμής προ Φόρων», η οποία χορηγείται από τα ανωτέρω πρόσωπα. Σε περίπτωση που δε μπορεί να χορηγηθεί η σχετική βεβαίωση, η ΛΤΠΦ λαμβάνεται εναλλακτικά από την αναγραφόμενη στα οικεία παραστατικά πώλησης αξία, προ Φ.Π.Α. και τέλους ταξινόμησης, χωρίς να συνυπολογίζονται τυχόν εκπτώσεις που έχουν χορηγηθεί.


Η αξία που προκύπτει από την εφαρμογή της ανωτέρω προοδευτικής κλίμακας μειώνεται βάσει της παλαιότητας του οχήματος ως ακολούθως :




Το επιπλέον ετήσιο φορολογητέο εισόδημα, υπολογίζεται ανεξάρτητα αν το όχημα ανήκει στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένο με οποιονδήποτε τρόπο.


Από την παροχή σε είδος εξαιρούνται :


α) Τα οχήματα που παραχωρούνται αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς και έχουν Λιανική Τιμή Προ Φόρων έως 17.000,00 ευρώ. Αν τα οχήματα αυτά έχουν ΛΤΠΦ άνω των 17.000,00 ευρώ, τότε για αυτά υπολογίζεται παροχή σε είδος με βάση τη συνολική ΛΤΠΦ.


β) Τα οχήματα τα οποία παραχωρούνται από τις επιχειρήσεις σε συγκεκριμένους εργαζόμενους (πωλητές, τεχνικούς και λοιπούς), των οποίων η εργασία απαιτεί συχνή μετακίνηση εκτός των εγκαταστάσεων του εργοδότη (tool cars) και χρησιμοποιούνται για την επιχειρηματική δραστηριότητα του εργοδότη, ανεξάρτητα αν τα οχήματα αυτά μπορεί να χρησιμοποιούνται από τον δικαιούχο και εκτός του ωραρίου εργασίας τους.



 

γ) Τα κοινόχρηστα οχήματα (tool cars), ανεξαρτήτως της ΛΤΠΦ αυτών (ακόμα, δηλαδή, και αν υπερβαίνουν τις 17.000,00 ευρώ), τα οποία δεν έχουν παραχωρηθεί σε συγκεκριμένο υπάλληλο ή ομάδες υπαλλήλων, αλλά διατίθενται από την επιχείρηση με σκοπό να χρησιμοποιούνται εκ περιτροπής από το προσωπικό της, ως αναγκαίο μέσο για τη διεκπεραίωση της εργασίας που του έχει ανατεθεί, (σχετικό το έγγραφο ΔΕΑΦ 1017521 ΕΞ 2018/1.2.2018). Στην περίπτωση αυτή έγκειται στην εκάστοτε εργοδότρια επιχείρηση να αποδείξει, με κάθε πρόσφορο μέσο (π.χ. βιβλίο κίνησης, παραμονή κατά κανόνα του οχήματος στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης μετά το πέρας του ωραρίου, μη κατονομαζόμενοι χρήστες, κ.λπ.) σε ενδεχόμενο φορολογικό έλεγχο εάν ένα όχημα από τα αναφερόμενα πιο πάνω έχει παραχωρηθεί ή όχι. Σε αντίθετη περίπτωση θα υπολογισθεί η παροχή σε είδος.


δ) Η παραχώρηση ενός οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 g CO2/Km και με Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) έως 40.000,00 ευρώ, προς έναν εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, με το υπόλοιπο της αξίας να θεωρείται φορολογητέο εισόδημα.


Επισημάνσεις


i) Προκειμένου να διαπιστωθεί εάν ένα όχημα είναι μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 g CO2/χλμ. λαμβάνεται υπόψη η σχετική ένδειξη στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.


ii) Αν η ΛΤΠΦ του οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων υπερβαίνει τις 40.000,00 ευρώ, μόνο το υπερβάλλον (το ποσό άνω των 40.000,00 ευρώ) της ΛΤΠΦ λαμβάνεται υπόψη για να υπολογισθεί η αξία της παραχώρησης.





 

Παραδείγματα


α) Παραχωρείται σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο όχημα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 g CO2/χλμ., με ΛΤΠΦ 35.000,00 ευρώ, με παλαιότητα ενός έτους. Στην περίπτωση αυτή δεν θα υπολογισθεί παροχή σε είδος.


β) Παραχωρείται σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο όχημα μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 g CO2/χλμ., με ΛΤΠΦ 53.000,00 ευρώ, με παλαιότητα ενός έτους. Στην περίπτωση αυτή θα υπολογισθεί παροχή σε είδος. Ειδικότερα η παροχή αυτή θα υπολογισθεί στην υπερβαίνουσα τις 40.000,00 ευρώ αξία της ΛΤΠΦ, ήτοι τις 13.000,00 ευρώ και όχι για το συνολικό ποσό της ΛΤΠΦ (53.000,00 ευρώ), συνεπώς η παροχή σε είδος θα ανέλθει στο ποσό των 520,00 ευρώ, (13.000,00 χ 4%).


Ο Γιώργος Α. Κορομηλάς είναι Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων

πηγή: ot.gr

Ρύθμιση οφειλών: Σε λειτουργία η πλατφόρμα για την 1η κατοικία των ευάλωτων νοικοκυριών

 

Ρύθμιση οφειλών: Σε λειτουργία η πλατφόρμα για την 1η κατοικία των ευάλωτων νοικοκυριών

 0

Την ψηφιακή πλατφόρμα για την 1η κατοικία των ευάλωτων νοικοκυριών,ενεργοποίησε το υπουργείο Οικονομικών, στο πλαίσιο του νέου Νόμου 4738/2020 για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, ο ανωτέρω Νόμος περιέχει σειρά ευνοϊκών ρυθμίσεων για τα νοικοκυριά, όπως:

  • η ρύθμιση οφειλών, μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού, σε έως 240 δόσεις προς το Δημόσιο και έως 420 δόσεις προς τους χρηματοδοτικούς φορείς, και

  • η επιδότηση δανείων 1ης κατοικίας ευάλωτων νοικοκυριών για 5 έτη, σε όσους ρυθμίσουν τις οφειλές τους.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα επιτρέπει στους οφειλέτες με ισχυρή οικονομική αδυναμία να λάβουν τη σχετική βεβαίωση ότι όντως αποτελούν ευάλωτα νοικοκυριά. Ακολούθως, μπορούν να επωφεληθούν από τις προστατευτικές πρόνοιες του Νόμου 4738/2020, δηλαδή να διαγράψουν όλες τις οφειλές τους και να λάβουν τη 2η ευκαιρία.

Η πλατφόρμα σχεδιάστηκε από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του Υπουργείου Οικονομικών, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από την οποία αναπτύχθηκε, υποστηρίζεται διαρκώς και φιλοξενείται στις υποδομές της. Είναι διαθέσιμη στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση: ΕΔΩ 

Για περαιτέρω ενημέρωση σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο και τις επιλογές διαχείρισης των οφειλών τους, οι πολίτες μπορούν να απευθυνθούν σε ένα από τα 50 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους που λειτουργούν πανελλαδικά, κατόπιν ραντεβού στο τηλέφωνο 213.212.57.30.

«Νόμος» ο υποχρεωτικός εμβολιασμός – Τι προβλέπεται για εργοδότες – εργαζόμενους

 

«Νόμος» ο υποχρεωτικός εμβολιασμός – Τι προβλέπεται για εργοδότες – εργαζόμενους

 0

Ψηφίστηκε από τη Βουλή η τροπολογία για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό σε κατηγορίες εργαζομένων. Η τροπολογία εγκρίθηκε με τις ψήφους των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας του Κινήματος Αλλαγής, ενώ καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜέΡΑ25.

Εξουσιοδοτείται ο υπ. Υγείας να επεκτείνει τον υποχρεωτικό εμβολιασμό

Νομοτεχνική βελτίωση την οποία ανακοίνωσε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης, προβλέπει τη δυνατότητα επέκτασης της υποχρέωσης του εμβολιασμού και σε άλλους κλάδους εργαζομένων, πέραν των υγειονομικών.

Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, ο υπουργός Υγείας εξουσιοδοτείται όχι μόνο για την εξειδίκευση μέτρων αλλά και για την επέκταση των κατηγοριών στις οποίες δύναται να επιβληθεί ο υποχρεωτικός εμβολισμός, λαμβανομένων υπόψη των δεδομένων της δημόσιας υγείας και της σοβαρότητας της νόσου.

Ταυτόχρονα ο κ. Κοντοζαμάνης, διευκρίνισε ότι στην τροπολογία για τον υποχρεωτικό εμβολιασμό των υγειονομιών συμπεριλαμβάνεται και το προσωπικό του ΕΚΑΒ και παράλληλα παρατείνονται για επιπλέον τρεις μήνες οι τρίμηνες συβάσεις του έκτακτου προσωπικού που θα προσληφθεί στη θέση εκείνων που δεν θα εμβολιαστούν.

Υποχρέωση επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης

Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, οι οποίοι έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό απέναντι στον κορωνοϊό COVID-19 ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου, υποχρεούνται όπως επιδεικνύουν στον προϊστάμενο της οργανικής μονάδας όπου υπηρετούν ή στον εργοδότη τους, αντίστοιχα:

  • Ψηφιακό Πιστοποιητικό COVID-19 της Ε.Ε. ή
  • Βεβαίωση εμβολιασμού ή
  • Βεβαίωση θετικού διαγνωστικού ελέγχου.

Το πιστοποιητικό ή η βεβαίωση ελέγχεται από τον εργοδότη μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής, ενώ σύμφωνα με την τροπολογία, η υποχρέωση επίδειξης ισχύει έως τις 31.12.2021

Μονάδες φροντίδας

Βάσει της τροπολογίας, η υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού αφορά όλο το προσωπικό των ιδιωτικών, δημόσιων και δημοτικών μονάδων φροντίδας ηλικιωμένων και φροντίδας ατόμων με αναπηρία (ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό, διοικητικό και υποστηρικτικό προσωπικό), ήτοι:

  • Κέντρα αποθεραπείας και αποκατάστασης του άρθρου 10 του ν. 2072/1992 (Α’ 125),
  • Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης για άτομα με ειδικές ανάγκες του άρθρου 30 του ν. 2072/1992,
  • Στέγες Αυτόνομης Διαβίωσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες της απόφασης του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας υπό στοιχεία Π4β/οικ.4681/1996 (Β’ 825),
  • Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων της παρ. 5 του άρθρου 1 του ν. 2345/1995 (Α’ 213),
  • Θεραπευτήρια Χρονίως Πασχόντων του π.δ. 631/1974 (Α’ 271),
  • Κλειστές δομές των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας του άρθρου 9 του ν. 4109/2013 (Α’ 16), στις οποίες φιλοξενούνται ηλικιωμένοι ή άτομα με αναπηρία,
  • Ιδρύματα περίθαλψης χρονίως πασχόντων του άρθρου 28 του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας της 31ης Οκτωβρίου 2018 (Β’ 4898),
  • Οικοτροφεία του άρθρου 30 του Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας,
  • Ειδικά ιδρύματα του άρθρου 6 του ν. 861/1979 (Α΄ 2),
  • Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων της απόφασης του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας υπό στοιχεία Π1γ/ΑΓΠ/οικ.14963/2001 (Β’ 1397),
  • Κέντρα Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας της απόφασης του Υπουργού Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων υπό στοιχεία Π4α οικ.4633/1993 (Β΄ 789),
  • Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και Ατόμων με Αναπηρία (ΚΔΑΠΑμεΑ) του άρθρου 2 του ν. 4756/2020 (Α΄ 235), και
  • Το προσωπικό που απασχολείται στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι».

Το υπόχρεο προσωπικό πρέπει να έχει λάβει την πρώτη ή τη μοναδική δόση έως τις 16 Αυγούστου 2021, η δε ολοκλήρωση του εμβολιαστικού κύκλου πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες και στον προβλεπόμενο χρόνο, τονίζεται στην τροπολογία.

Δομές υγείας

Παράλληλα, εμβολιάζεται υποχρεωτικά κατά του κορωνοϊού COVID-19 όλο το προσωπικό (ιατρικό, παραϊατρικό, νοσηλευτικό, διοικητικό και υποστηρικτικό) σε ιδιωτικές, δημόσιες και δημοτικές δομές υγείας (διαγνωστικά κέντρα, κέντρα αποκατάστασης, κλινικές, νοσοκομεία, δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, μονάδες νοσηλείας, διαγνωστικά κέντρα και Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας).

Το υπόχρεο προσωπικό πρέπει να έχει λάβει την πρώτη ή τη μοναδική δόση έως την 1η Σεπτεμβρίου 2021, η δε ολοκλήρωση του εμβολιαστικού κύκλου πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις προβλεπόμενες  3 διαδικασίες και στον προβλεπόμενο χρόνο

Ποιοι εξαιρούνται

Δεν είναι υποχρεωμένοι να εμβολιαστούν όσοι έχουν νοσήσει, για διάστημα έξι μηνών από τη νόσηση, καθώς και όσοι έχουν αποδεδειγμένους λόγους υγείας που εμποδίζουν τη διενέργεια του εμβολίου.

Οι λόγοι υγείας, στη βάση ειδικής λίστας εξαιρέσεων που προσδιορίζει η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, εγκρίνονται από τριμελείς επιτροπές ανά υγειονομική περιφέρεια, οι οποίες αποτελούνται από ιατρούς του Εθνικού Συστήματος Υγείας και πανεπιστημιακούς ιατρούς.

Συνέπειες

Όπως τονίζεται στην τροπολογία, στην περίπτωση μη τήρησης της υποχρέωσης εμβολιασμού, επέρχονται οι ακόλουθες συνέπειες:

  • Στην περίπτωση εργαζομένων μονάδων φροντίδας και δομών υγείας σε φορείς του δημοσίου τομέα, με απόφαση του επικεφαλής του φορέα επιβάλλεται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας. Κατά τον χρόνο αναστολής καθηκόντων, ο οποίος δεν λογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, δεν καταβάλλονται αποδοχές. Με τη συμπλήρωση 14 ημερών από την ολοκλήρωση του εμβολιασμού, η αναστολή αίρεται με όμοια απόφαση.
  • Σε κάθε άλλη περίπτωση εργαζομένων, ο εργοδότης υποχρεούται να μην κάνει δεκτή την παροχή της εργασίας του εργαζομένου και απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών για το χρονικό διάστημα μη παροχής εργασίας λόγω εφαρμογής του παρόντος. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη αφορά και συμβάσεις έργου, παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών, καθώς και συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας δανειζόμενου προσωπικού ή προσωπικού που συμβάλλεται με εργολάβο.
  • Στον εργοδότη που απασχολεί προσωπικό κατά παράβαση της ρύθμισης, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ για κάθε παράβαση με ανώτατο πρόστιμο τα 50.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, που διαπιστώνεται σε επανέλεγχο, επιβάλλεται πρόστιμο 20.000 ευρώ για κάθε παράβαση με ανώτατο πρόστιμο τα 200.000 ευρώ.

Δευτέρα 19 Ιουλίου 2021

Οδηγίες ΑΑΔΕ στο και είκοσι για τις φορολογικές δηλώσει 2020 Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Οι αστοχίες του υπουργείου Εργασίας, η μάστιγα των ασφαλιστικών ταμείων και τα … βάσανα φορολογουμένων και φοροτεχνικών

 


Οδηγίες ΑΑΔΕ στο και είκοσι για τις φορολογικές δηλώσει 2020

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Οι αστοχίες του υπουργείου Εργασίας, η μάστιγα των ασφαλιστικών ταμείων και τα … βάσανα φορολογουμένων και φοροτεχνικών

  Η ταλαιπωρία με τις φετινές δηλώσεις συνεχίζεται και δεν λέει να τελειώσει . Δεν είναι μόνο οι καθυστερήσεις αλλά κάθε μέρα ανακαλύπτουμε και νέα προβλήματα. Είναι που ακόμη και τα στοιχεία που ανεβαίνουν στην πλατφόρμα του Ε1 είναι λανθασμένα, ενισχύοντας την άποψη που έχουμε εκφράσει ότι το κράτος δεν ξέρει που έχει δώσει τα επιδόματα του covid-19.

Πριν μια εβδομάδα ανέβηκαν, με δυο μέρες διαφορά, τα στοιχεία για τις επιδοτήσεις των επιστημόνων και για τις αναστολές των εργαζομένων .


 

Εικόνα 1: Λανθασμένα στοιχεία για το επίδομα «σχόιλ ελικίκου»

Το υπουργείο εργασίας και κοινωνικών …  και εδώ κατόρθωσε να κάνει λάθος. Σε όσους επιστήμονες είχαν πάρει τα 600 ευρώ σε δύο δόσεις, ανέβασε μόνο την δεύτερη δόση των 200 ευρώ.

Κατά τα άλλα θέλουν να συμπληρώσουμε και να στείλουμε δηλώσεις.

Αν δεν το έχουν κατανοήσει οι δηλώσεις άνοιξαν από  τις 27 Μαΐου και τα τελευταία στοιχεία ανέβηκαν 7 Ιουλίου 2021, σαράντα μια ημέρες μετά αλλά και πενήντα δυο ημέρες πριν από την λήξη της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής των δηλώσεων.


Εικόνα 2: Επιδοτήσεις αναστολών μισθωτών

 

Η τυραννία των αναδρομικών.

Σε μάστιγα έχει μετατραπεί, η συνήθεια των ασφαλιστικών ταμείων να στέλνουν στην ΑΑΔΕ κάθε χρόνο βεβαιώσεις για αναδρομικά που αφορούν προηγούμενα έτη.

Έτσι κάθε χρόνο οι φορολογούμενοι, και κατ’ επέκταση οι λογιστές φοροτεχνικοί, είναι υποχρεωμένοι να αποστέλλουν όχι μία δήλωση ανά φορολογούμενο συνταξιούχο, αλλά τρεις και τέσσερεις δηλώσεις.




Εικόνα 3: Εκκαθαριστικό 2020 με αναδρομικά

Αν τα ποσά είναι σοβαρά είναι σίγουρο ότι θα πρέπει να αποσταλούν οι σχετικές δηλώσεις. Έχουμε όμως παρατηρήσει ότι πρέπει αν αποσταλούν δηλώσεις για ποσά 0.62 ευρώ και 14,88 ευρώ. Ποσά που δεν επηρεάζουν το αποτέλεσμα της φορολογικής δήλωσης της χρονιάς που ανάγονται, αλλά αν δεν αποσταλούν μέχρι το τέλος του έτους, έχουν πρόστιμο 100 ευρώ συν χαρτόσημο 2,4%., δηλαδή 102,40 για κάθε δήλωση. Δηλαδή για ένα ποσό 0.62 ευρώ, πρέπει να πληρωθούν 102,40 αν δεν δηλωθεί!!! Ελλάς το μεγαλείο σου !!!

Δήλωση αναδρομικών.

 Σύμφωνα με την απόφαση για τον Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2020 (Α. 1118 ΦΕΚ Β 2226/27.05.2021):

Ø  Οι τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που υποβάλλονται από μισθωτούς ή συνταξιούχους με αναδρομικά μισθών ή συντάξεων προηγουμένων ετών, αναδρομικά επιδομάτων ανεργίας, αμοιβών ιατρών του ΕΣΥ από απογευματινά ιατρεία νοσοκομείων του ΕΣΥ, παραλαμβάνονται χωρίς πρόστιμα και τόκους, μέχρι το τέλος του φορολογικού έτους στο οποίο εκδόθηκαν, κατά περίπτωση, οι βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων. Οι παραπάνω δηλώσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά από το φορολογικό έτος 2015 και εφεξής, ενώ για το φορολογικό έτος 2014 και προηγούμενα υποβάλλονται ή αποστέλλονται με τους προβλεπόμενους τρόπους στη Δ.Ο.Υ. Ειδικά οι τροποποιητικές δηλώσεις που αφορούν αναδρομικά αγροτικών επιδοτήσεων υποβάλλονται ηλεκτρονικά από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής, ενώ για το φορολογικό έτος 2017 και προηγούμενα υποβάλλονται ή αποστέλλονται με τους προβλεπόμενους τρόπους στη Δ.Ο.Υ.

Ø  Οι τροποποιητικές δηλώσεις που υποβάλλονται εκπρόθεσμα, όχι λόγω υπαιτιότητας του δικαιούχου των εισοδημάτων, αλλά εξαιτίας εκπρόθεσμης αποστολής αρχικού ή τροποποιητικού ηλεκτρονικού αρχείου στην Α.Α.Δ.Ε., μηνιαίου ή ετήσιου, από τον εργοδότη/αρμόδιο φορέα που έχει την υποχρέωση, όπως και σε κάθε περίπτωση εκπρόθεσμης έκδοσης, διόρθωσης και χορήγησης βεβαίωσης από υπόχρεο φορέα, όταν αυτή είναι απαραίτητη για την συμπλήρωση και την υποβολή δήλωσης, θεωρούνται εμπρόθεσμες εφόσον υποβάλλονται εντός του φορολογικού έτους που εκδόθηκαν οι βεβαιώσεις από τον φορέα. Προκειμένου να μην επιβληθούν πρόστιμα και να μην υπολογιστούν τόκοι, η υποβολή αυτών των τροποποιητικών δηλώσεων πραγματοποιείται χειρόγραφα ή με αποστολή με τους προβλεπόμενους τρόπους στη Δ.Ο.Υ. Πρόστιμα δεν επιβάλλονται και τόκοι δεν υπολογίζονται και στις περιπτώσεις που οι βεβαιώσεις αυτές χορηγούνται εκπρόθεσμα από φορέα αλλοδαπής.

Να θυμίσουμε ότι:

             Τροποποιητικές δηλώσεις που κατατίθεται μέχρι την ημερομηνία λήξης των φορολογικών δηλώσεων δεν έχουν πρόστιμο.

             Οι εμπρόθεσμές και εκπρόθεσμες αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος από το φορολογικό έτος 2015 και έπειτα υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου. Οι χειρόγραφες δηλώσεις υποβάλλονται είτε με ψηφιακή απεικόνιση (scan), μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στον Προϊστάμενο της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. ή με φυσικό φάκελο, ταχυδρομικά ή με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς. Επίσης, είναι δυνατή η κατάθεσή τους στο γραφείο πρωτοκόλλου της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. Τα στοιχεία επικοινωνίας των Δ.Ο.Υ. είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της Α.Α.Δ.Ε. στο διαδίκτυο (aade. gr/menoy/epikoinonia>ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ>ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ). Ως ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων θεωρείται η ημερομηνία αποστολής του μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή η ημερομηνία που προκύπτει από τη σφραγίδα του Ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς. Το αυτοματοποιημένο μήνυμα που αποστέλλεται ως απάντηση στο ηλεκτρονικό μήνυμα του φορολογούμενου ή το αποδεικτικό του ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς, αποτελεί αποδεικτικό υποβολής των δηλώσεων και υπέχει θέση απόδειξης παραλαβής εκ μέρους του αποδέκτη.

Διευκρινήσεις για Ε2

Νέες διευκρινήσεις για το Ε2 έδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), λύνοντας την διαμάχη που υπήρχε για το πως θα αναγραφούν στο σχετικό έντυπο τα ενοίκια του εισπράχθηκαν το φορολογικό έτος 2020.

Να θυμίσουμε ότι στο 2020, είχαμε διάφορες μειώσεις των ενοικίων, ανάλογα με το αν μια επιχείρηση ήταν κλεισμένοι με κυβερνητική εντολή ή πληττόμενη. Έτσι τα συνολικά έσοδα ήταν διαφορετικά από αυτά που αναγράφονταν στο Ε2 κάθε χρόνο, δηλαδή το μηνιαίο μίσθωμα επί 12 μήνες.

Με την Ε 2136/05-07-2021, δόθηκαν οδηγίες για την συμπλήρωση του εντύπου Ε2 , «Αναλυτικής κατάστασης για μισθώματα ακίνητης περιουσίας».

Ποιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τις νέες οδηγίες, που προκλήθηκαν από ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην ΑΑΔΕ αναφορικά με τη συμπλήρωση της «Αναλυτικής κατάστασης για μισθώματα ακίνητης περιουσίας» (έντυπο Ε2) κατά την υποβολή των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020, από φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, διευκρινίστηκε ότι ειδικά για το έτος αυτό, δύναται να συμπληρώνεται μόνο το συνολικό ακαθάριστο ποσό του εισοδήματος από την εκμίσθωση, υπεκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση και ιδιοχρησιμοποίηση της ακίνητης περιουσίας ανά ακίνητο και ανά μισθωτή/χρήστη, χωρίς να απαιτείται η συμπλήρωση στη στήλη (11) του μηνιαίου μισθώματος/υπομισθώματος ή τεκμαρτού ποσού που αντιστοιχεί στην ιδιοχρησιμοποίηση ή την δωρεάν παραχώρηση της ακίνητης περιουσίας.

Τα ανωτέρω, καταλαμβάνουν όλες τις περιπτώσεις που αποκτάται εισόδημα από ακίνητη περιουσία και υφίσταται υποχρέωση συμπλήρωσης της «Αναλυτικής κατάστασης για μισθώματα ακίνητης περιουσίας» (έντυπο Ε2).

Συμπληρωματικές οδηγίες

Μάλιστα έγινε νέα συμπλήρωση στις Ερωτήσεις – Απαντήσεις σχετικά με το θέμα.

Συγκεκριμένα προστέθηκαν δύο νέες ερωτήσεις-απαντήσεις υπ' αριθμ. 13 και 14 ως εξής:

13. Η συμπλήρωση της στήλης 11 (ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ Ή ΤΕΚΜΑΡΤΟ ΜΗΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΩΜΑ) είναι υποχρεωτική;

Ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, βάσει της Ε.2136/2021, δύναται να συμπληρώνεται μόνο το συνολικό ακαθάριστο ποσό του εισοδήματος (στήλες 13 έως 16) από την εκμίσθωση, υπεκμίσθωση, δωρεάν παραχώρηση και ιδιοχρησιμοποίηση της ακίνητης περιουσίας ανά ακίνητο και ανά μισθωτή/χρήστη, χωρίς να απαιτείται η συμπλήρωση στη στήλη (11) του μηνιαίου μισθώματος/υπομισθώματος ή τεκμαρτού ποσού που αντιστοιχεί στην ιδιοχρησιμοποίηση ή την δωρεάν παραχώρηση της ακίνητης περιουσίας.

Τα ανωτέρω, καταλαμβάνουν όλες τις περιπτώσεις που αποκτάται εισόδημα από ακίνητη περιουσία και υφίσταται υποχρέωση συμπλήρωσης της «Αναλυτικής κατάστασης για μισθώματα ακίνητης περιουσίας» (έντυπο Ε2).

Διευκρινίζεται ότι δεν απαιτείται η υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων για τις ήδη υποβληθείσες.

14. Κατά την καταχώρηση μίας εγγραφής στο Ε2 φορολογικού έτους 2020, ενώ δεν είναι υποχρεωτικό, ζητάει το μηνιαίο μίσθωμα.

Υπάρχει περίπτωση να μην έχει ενημερωθεί το πρόγραμμα περιήγησης που χρησιμοποιείτε, με τους τελευταίους ελέγχους για την καταχώρηση μιας εγγραφής. Για να ανανεώσετε τους ελέγχους, πατήστε Ctrl+F5 στην οθόνη υποβολής του Ε2 μήπως λυθεί το πρόβλημα.

Ανείσπρακτα ενοίκια 2020

Με την ευκαιρία να ξαναθυμίσουμε ότι άλλαξε ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, η διαδικασία δήλωσης των ανείσπρακτων ενοικίων.

Για το φορολογικό έτος 2020, τα εισοδήματα από εκμίσθωση ακίνητης περιουσίας, τα οποία δεν έχουν εισπραχθεί από τον δικαιούχο, δε συνυπολογίζονται στο συνολικό εισόδημά του και στην περίπτωση που μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων έχει κοινοποιηθεί στον μισθωτή εξώδικη καταγγελία της μίσθωσης, λόγω μη καταβολής του μισθώματος ή εξώδικη όχληση για την καταβολή των οφειλόμενων μισθωμάτων [(άρθρο 72 παρ. 66 ν.4172/2013, όπως προστέθηκε με το άρθρο 32 του ν.4797/2021 (Α’66)].

Αντίγραφο του εξωδίκου πρέπει να προσκομιστεί με τους προβλεπόμενους τρόπους και στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. πριν από την υποβολή της δήλωσης. Εάν έχει κοινοποιηθεί εξώδικο, ο φορολογούμενος οφείλει, μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2021, να προσκομίσει διαταγή πληρωμής ή διαταγή απόδοσης χρήσης μίσθιου ή δικαστική απόφαση αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων ή αντίγραφο της αγωγής αποβολής ή επιδίκασης μισθωμάτων, προκειμένου να μη φορολογηθούν τα εισοδήματα αυτά στο φορολογικό έτος 2020. Σε περίπτωση που προσκομιστούν τα εν λόγω δικαιολογητικά, τα συγκεκριμένα εισοδήματα φορολογούνται στο έτος και κατά το ποσό που αποδεδειγμένα εισπράχθηκαν, κατά παρέκκλιση του άρθρου 8 του ν.4172/2013. Στην περίπτωση που τα ως άνω δικαιολογητικά δεν προσκομιστούν εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, ο φορολογούμενος οφείλει να δηλώσει τα μισθώματα αυτά με την υποβολή τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2020, η οποία υποβάλλεται χωρίς τόκους και πρόστιμα μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2022.

Επιδοτήσεις ενοικίων 2020

Τα ποσά που συμψηφίστηκαν εντός του 2020 με οφειλές στη φορολογική διοίκηση, λόγω είσπραξης μειωμένου μισθώματος, δεν αναγράφονται στη δήλωση, καθώς οι συμψηφισμοί φόρων δεν δύναται να καλύψουν τεκμήρια διαβίωσης ή απόκτησης περιουσιακών στοιχείων.

Τα ποσά των αποζημιώσεων που έλαβαν οι φορολογούμενοι επειδή εισέπραξαν μειωμένα μισθώματα μηνών Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου 2020, λόγω Covid -19, θα αναγραφούν στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του επόμενου φορολογικού έτους, καθώς καταβλήθηκαν εντός του 2021.

Μπελάδες για τους συγγενείς θανόντων

Τα «κακά» της διασύνδεσης.

Για την προσπάθεια της διασύνδεσης των υπηρεσιών μεταξύ τους έχουμε μιλήσει πολλές φορές και πάντα επαινούμε τέτοιες προσπάθειες. Πρέπει όμως πριν προχωρήσουμε σε αυτές τις διασυνδέσεις, που σίγουρα γίνονται για να διευκολύνουν και να λύνουν τα όποια προβλήματα, αλλά η διοίκηση μάλλον πρέπει να  λύσει κάποια πρακτικά θέματα.

Προ εκπλήξεως λοιπόν βρέθηκαν δεκάδες συγγενείς φορολογουμένων που εγκατέλειψαν τούτο το μάταιο κόσμο μέσα στο 2021.

Η διασύνδεση των ληξιαρχείων με την ΑΑΔΕ, δημιούργησε πρόβλημα στους συγγενείς των φορολογουμένων. Με την αποστολή της ληξιαρχικής πράξης θανάτου , η ΑΑΔΕ «κλείδωσε» την μερίδα του αποθανόντος φορολογουμένου, με αποτέλεσμα να μην μπορείς όχι μόνο να στείλεις την δήλωση του φορολογικού έτους 2020, αλλά και τα στοιχεία που την αποτελούν , δηλαδή συντάξεις, τόκους, δάνεια, αποδείξεις , επιδόματα του πίνακα 6 κλπ., και βέβαια να πρέπει οι συγγενείς να καταθέσουν και την δήλωση του 2020 και τη δήλωση του 2021, δηλαδή μέχρι τον χρονικό σημείο που ζούσε ο αποθανών, χειρόγραφη στην Δ.Ο.Υ..

Το τελευταίο , χειρόγραφη κατάθεση, είναι το λιγότερο πρόβλημα. Το σημαντικό είναι ότι δεν έχουν γι’ αυτά τα δυο χρόνια, τα στοιχεία να στείλουν τις δηλώσεις.

Άσε και το άλλο. «Κλειδώνει» και το έντυπο Ε9 με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν οι αλλαγές που ζητούν οι συμβολαιογράφοι για να συντάξουν το κληρονομητήριο , με αποτέλεσμα και σε αυτή την περίπτωση οι κληρονόμοι να πρέπει να τρέχουν στις Δ.Ο.Υ. 

Καλό και άγιο λοιπόν το «κλείδωμα» της αποστολής της δήλωσης , με το θάνατο του φορολογούμενου, μήπως όμως οι διοίκηση θα έπρεπε να είχε αφήσει  τα στοιχεία ανοιχτά , ώστε οι κληρονόμοι να μπορούν να συντάξουν τις δηλώσεις;

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Finance & Markets Voice, την  Πέμπτη 8 Ιουλίου  2021.