Σελίδες

Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2022

Έχεις email ότι δεν….. δουλεύει η ταμειακή μηχανή σου! Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Νέα ημερομηνία για το φορολογικό πιστοποιητικό και τις αποκλίσεις του myDATA

 

Έχεις email  ότι δεν….. δουλεύει η ταμειακή μηχανή σου!

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Νέα ημερομηνία για το φορολογικό πιστοποιητικό και τις αποκλίσεις του myDATA

Έχουμε εκφράσει την θέση μας για την απόφαση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), για την ενημέρωση της Διεύθυνσης Στατιστικής της Τράπεζας της Ελλάδος με τα οικονομικά στοιχεία των νομικών προσώπων του μη χρηματοπιστωτικού τομέα (Α.Ε. εισηγμένες και μη, Ε.Π.Ε., Ε.Ε. κατά μετοχές, Ι.Κ.Ε.) που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Η Τράπεζα της Ελλάδος μπορεί να ζητάει στοιχεία από τις εποπτευόμενες υπηρεσίες και επιχειρήσεις και όχι από όλα τα νομικά πρόσωπα.

Έφτασαν στα αυτιά μας καταγγελίες ότι τραπεζικά στελέχη δεν προχωρούν σε ανανεώσεις δανείων και άλλες τραπεζικές εργασίες, αν δεν ενημερωθεί πρώτα η ΤτΕ, με τα οικονομικά στοιχεία αυτά.  Δεν φτάνει που οι μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα , οι τραπεζικοί βάζουν ένα ακόμη εμπόδιο στην πρόσβαση αυτή , επειδή έχουν και το καρπούζι και το μαχαίρι.

Βέβαια δεν φταίει ο διοικητής της ΤτΕ, αλλά αυτοί που ανέχονται να κάνει το δραγάτη σε χωράφια που δεν είναι δικά του. Δεν μιλάω μόνο για την κυβέρνηση , αλλά και για τα συνδικαλιστικά όργανα τόσο των επιχειρηματιών , όσο και των λογιστών.

myDATA και αποκλίσεις 2021

Νέα παράταση πήρε η αποστολή των αποκλίσεων για το φορολογικό έτος 2021 στην πλατφόρμα myDATA.

Σύμφωνα με δελτίο τύπου που εκδόθηκε στις 27 Οκτωβρίου 2022 , τέσσερεις μόλις μέρες πριν την λήξη της προθεσμίας υποβολής τους, δίνεται παράταση στην προθεσμίας διαβίβασης δεδομένων στο myDATA σε περίπτωση αποκλίσεων.

Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή, παρατείνεται, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, η προθεσμία διαβίβασης από τους λήπτες, στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, των λογιστικών στοιχείων συναλλαγών χονδρικής, των δεδομένων εξόδων τιμολόγησης και εσόδων αυτοτιμολόγησης, στις περιπτώσεις αποκλίσεων στα προαναφερόμενα διαβιβασθέντα δεδομένα.

Ενημέρωση για ΦΤΜ

Έλεγχοι

Συστηματικούς ελέγχους, ενόψει της εφαρμογής των προστίμων για την μη διασύνδεση,   πραγματοποίησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), στις 550.000 επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ΦΗΜ (Φορολογικοί Ηλεκτρονικοί Μηχανισμοί).

Τα αποτελέσματα αυτών των ελέγχων έδειξαν ότι οι 171.000 δεν έστειλαν τα δεδομένα των λιανικών πωλήσεων στην πλατφόρμα του πληροφοριακού συστήματος των Φ.Η.Μ., γνωστό ως e-send.

Όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τις συγκεκριμένες ταμειακές έλαβαν από την ΑΑΔΕ ηλεκτρονικό μήνυμα. Συγκεκριμένα, εστάλησαν  171.000 email με τα οποία οι επιχειρήσεις καλούνται να διαβιβάσουν έγκαιρα στην ΑΑΔΕ τα δεδομένα των αποδείξεων από τις ταμειακές μηχανές. Σε διαφορετική περίπτωση από τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυτοτελή χρηματικά πρόστιμα που κατ’ ελάχιστον κυμαίνονται από 250, 500 ή και 1.000 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο των τηρούμενων βιβλίων και την υπαγωγή σε ΦΠΑ καθώς και με λουκέτα από 48 ώρες έως και 10 ημέρες. (σχετική ανάλυση για τα πρόστιμα που απειλούν τις επιχειρήσεις αυτές δημοσιεύσαμε στο προηγούμενο φύλο της εφημερίδας μας).

Ποιοι έλαβαν τα μηνύματα

Τα μηνύματα από την ΑΑΔΕ ανάλογα με την περίπτωση χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:

·         Η πρώτη περιλαμβάνει 84.000 email σε επιχειρήσεις οι οποίες δεν είχαν διαβιβάσει καθόλου στοιχεία για τις αποδείξεις λιανικής που εκδόθηκαν από ταμειακή. Εδώ το πρόβλημα δεν είναι μόνο το ότι «ξέχασαν», να διασυνδέσουν την ταμειακή μηχανή  με το πληροφοριακό σύστημα τω Φ.Η.Μ., αλλά και ότι μερικές από αυτές τις επιχειρήσεις είτε έχουν παλιές ταμειακές μηχανές που δεν μπορούν να διασυνδεθούν με το e-send και πρέπει να τις αποσύρουν , είτε δεν έχουν αναβαθμίσει τις ταμειακές του μηχανές και του φορολογικούς μηχανισμούς τους.

·         Η δεύτερη περιλαμβάνει 87.000 ηλεκτρονικά μηνύματα σε επιχειρήσεις που ενώ διαβίβαζαν τα δεδομένα των αποδείξεων από την ταμειακή μηχανή σταμάτησαν να τα στέλνουν με σοβαρό ενδεχόμενο πολλές από αυτές να είναι εποχικές που διέκοψαν τη λειτουργία τους.

Το  email

Όλες οι επιχειρήσεις έλαβαν το παρακάτω ηλεκτρονικό μήνυμα.

«Αγαπητή Κυρία, Αγαπητέ Κύριε,

Από έλεγχο των υπηρεσιών μας διαπιστώθηκε ότι τα δεδομένα στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται μέσω του Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) σας, δεν διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ.

Σας ενημερώνουμε, ότι από την 31η.10.2022 κι εφεξής, η μη διαβίβαση στην ΑΑΔΕ των δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται μέσω ΦΗΜ επισύρει τις κυρώσεις οι οποίες περιλαμβάνουν χρηματικά πρόστιμα και αναστολή λειτουργίας από 48 ώρες έως 10 ημέρες. Ενόψει των ανωτέρω, σας καλούμε να προβείτε άμεσα στην εκπλήρωση της παραπάνω υποχρέωσης.

Εάν έχετε ήδη εκπληρώσει τη σχετική υποχρέωσή σας, παρακαλούμε μη λάβετε υπόψη το παρόν μήνυμα.

Σας ευχαριστούμε για τον χρόνο και τη συνεργασία σας».

Χρόνοι Διαβίβασης λιανικών πωλήσεων

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αποστέλλουν τα στοιχεία των λιανικών τους πωλήσεων, το αργότερο μέσα σε 24 ώρες από την έκδοση του φορολογικού στοιχείου στην ηλεκτρονική εφαρμογή της ΑΑΔΕ e-send.

Ποιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με την απόφαση Α. 1171/3.8.2021 (Αριθ. ΦΕΚ: 3596/Β/6-8-2021), οι χρόνοι διαβίβασης είναι οι παρακάτω:

«Άρθρο 4 ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗΣ ΧΡΟΝΟΣ ΔΙΑΒΙΒΑΣΗΣ

1. Τα δεδομένα του άρθρου 3 της παρούσας διαβιβάζονται με τη μορφή σύνοψης, εκτός από τις περιπτώσεις που με βάση την κείμενη νομοθεσία ορίζεται η υποχρέωση διαβίβασης αυτών με αναλυτική διάκριση των ειδών, στους χρόνους που ορίζονται σύμφωνα με τις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές.

2. Τα οριζόμενα δεδομένα διαβιβάζονται στο Πληροφοριακό Σύστημα των Φ.Η.Μ., σύμφωνα με τις συμπληρωματικές τεχνικές προδιαγραφές πρωτοκόλλου επικοινωνίας και κρυπτογράφησης για τη διαβίβαση δεδομένων από τους Φ.Η.Μ., που καθορίστηκαν με την υπό στοιχεία Α.1024/2020 απόφαση του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε., από το οποίο ενημερώνεται η ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA» της Α.Α.Δ.Ε., στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων της υπό στοιχεία Α.1138/2020 κοινής απόφασης του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.

3. Οι υπόχρεες οντότητες της παρούσας, έχουν την υποχρέωση να διαβιβάζουν αναλυτικά κάθε μία, τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών, στο Πληροφοριακό Σύστημα των Φ.Η.Μ., με δύο τρόπους:

α) Σύμφωνα με τον πρώτο τρόπο, οι υπόχρεες οντότητες διαβιβάζουν τις συναλλαγές λιανικής, στο Πληροφοριακό Σύστημα των Φ.Η.Μ., μέσω διακριτών κωδικών παραστατικών λιανικής της ΑΥΟ ΠΟΛ.1220/2012, όπως αυτοί ορίζονται στο Παράρτημα (Αντιστοίχιση Παραστατικών Φ.Η.Μ. και Τύπων Παραστατικών myDATA) που επισυνάπτεται στην παρούσα και το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής. Στην παραπάνω υποχρέωση εμπίπτει και η διαβίβαση των Δελτίων Ημερήσιας Κίνησης «Ζ» (s.txt αρχείο). Η Α.Α.Δ.Ε. αθροίζει ανά εγκατάσταση, και ανά ημέρα, τα σύνολα των εσόδων λιανικής των «Ζ» εκάστης ημέρας, τα οποία στη συνέχεια, συσχετίζονται με διακριτούς Τύπους Παραστατικών της κατηγορίας Α2 του Παραρτήματος της Α.1138/2020, για σκοπούς ενημέρωσης της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA.

β) Σύμφωνα με τον δεύτερο τρόπο, οι υπόχρεες οντότητες διαβιβάζουν τις συναλλαγές λιανικής στο Πληροφοριακό Σύστημα των Φ.Η.Μ., μέσω διαφορετικών κωδικών παραστατικών λιανικής της ΑΥΟ ΠΟΛ.1220/2012, όπως αυτοί ορίζονται στο Παράρτημα της παρούσας. Η Α.Α.Δ.Ε. αθροίζει ανά εγκατάσταση και ανά ημέρα, τα σύνολα των εσόδων λιανικής για κάθε μία από τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών, που οι υπόχρεες οντότητες διαβίβασαν στο Πληροφοριακό Σύστημα των Φ.Η.Μ. και εκδόθηκαν εντός της ίδιας ημέρας, τα οποία στη συνέχεια, συσχετίζονται με διακριτούς Τύπους Παραστατικών της κατηγορίας Α2 του Παραρτήματος της Α.1138/2020, για σκοπούς ενημέρωσης της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA.

Τα παραπάνω διενεργούνται με σκοπό την επιτυχή διαβίβαση των δεδομένων συναλλαγών λιανικής στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, με τη χορήγηση Μοναδικού Αριθμού Καταχώρησης (Μ.ΑΡ.Κ.), που ορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 5 της Α.1138/2020.

Στην περίπτωση που οι υπόχρεες οντότητες χρησιμοποιούν είτε Φ.Τ.Μ., είτε ΑΔΗΜΕ, διαβιβάζουν αποκλειστικά με τον πρώτο τρόπο, όπως ορίζεται στο Παράρτημα της παρούσας. Στην περίπτωση που χρησιμοποιούν ΕΑΦΔΣΣ, δύνανται να διαβιβάζουν και με τους δύο τρόπους ανά αριθμό μητρώου ΕΑΦΔΣΣ».

 

ΕΩΣ ΤΕΛΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Ηλεκτρονική υποβολή ετήσιου φορολογικού πιστοποιητικού

Με τη νέα απόφαση Α. 1141/2022 τροποποιείται η ΠΟΛ 1124/2015 «Καθορισμός της διαδικασίας εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 65Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4174/2013, Φ.Ε.Κ. 170Α'), σχετικά με το Ετήσιο Πιστοποιητικό που εκδίδεται από Νόμιμους Ελεγκτές και ελεγκτικά γραφεία εγγεγραμμένα στο δημόσιο Μητρώο του Ν. 3693/2008 (Φ.Ε.Κ. 174Α')» . Σύμφωνα με την νέα απόφαση μεταφέρεται οριστικά η ημερομηνία υποβολής του ετήσιου φορολογικού πιστοποιητικού, από το τέλος Οκτωβρίου στο τέλος Νοεμβρίου, κάθε χρόνο.

Σύμφωνα με την απόφαση οι παρ. 6 και 7 του άρθρου 3 αντικαθίστανται ως εξής:

«6. Σχέδιο του Ετήσιου Φορολογικού Πιστοποιητικού υποβάλλεται στην ελεγχόμενη επιχείρηση, οπωσδήποτε μετά την υποβολή της δήλωσης φόρου εισοδήματος και το αργότερο μέχρι τη δέκατη (10η) ημέρα του ενδέκατου (11ου) μήνα από τη λήξη της ελεγχόμενης διαχειριστικής περιόδου. Η ελεγχόμενη επιχείρηση διατυπώνει εγγράφως προς τον ορκωτό ελεγκτή λογιστή τις παρατηρήσεις της επί των ευρημάτων του ελέγχου, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία υποβολής σε αυτήν του Σχεδίου της Έκθεσης Φορολογικής Συμμόρφωσης.

7. Το Ετήσιο Φορολογικό Πιστοποιητικό γνωστοποιείται εγγράφως στην ελεγχόμενη επιχείρηση και οριστικοποιείται με την ηλεκτρονική υποβολή του στη σχετική βάση δεδομένων που τηρεί η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στην οποία έχουν πρόσβαση οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές για την Έκθεση Φορολογικής Συμμόρφωσης που εκδίδουν και οι ελεγκτικές εταιρείες μόνο για τις Εκθέσεις που εκδίδονται από τα μέλη τους, καθώς και οι ελεγχόμενες επιχειρήσεις μόνο για τα στοιχεία που τις αφορούν. Η ως άνω ηλεκτρονική υποβολή πραγματοποιείται έως το τέλος του ενδέκατου (11ου) μήνα από τη λήξη της ελεγχόμενης διαχειριστικής περιόδου».

ΜΕΧΡΙ 10.11 Η ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΗΝ «ΕΡΓΑΝΗ»

Δήλωση Άδεια λόγω Covid-19

Να υπενθυμίσουμε ότι στις 10 Νοεμβρίου οι επιχειρήσεις πρέπει να προβούν στην υποβολή στο Π.Σ. Εργάνη του εντύπου Ε4.1 «Δήλωση εξ αποστάσεως εργασίας - Έντυπο ειδικού σκοπού», για τη λήψη ειδικής άδειας λόγω νόσησης εργαζομένων από κορωνοϊό COVID-19 μηνός Οκτωβρίου 2022

Με την απόφαση 93108/6.10.2022 (ΦΕΚ 5304/Β’/13.10.2022) δόθηκε παράταση ισχύος της ρύθμισης του άρθρου 62 του Ν.4886/2022 (Α’ 12) για τη χορήγηση ειδικής άδειας ασθένειας εργαζομένων λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 και την επιδότησή της από τον ασφαλιστικό φορέα.

Σύμφωνα με την απόφαση η ισχύς του άρθρου 62 του Ν.4886/2022 (Α’ 12) παρατείνεται από τη λήξη της υπ’ αρ. 61579/30.6.2022 (Β’ 3474) υπουργικής απόφασης και μέχρι την 31.1.2023, με τους ειδικότερους όρους και λεπτομέρειες, που ορίζονται στην υπ’ αρ. 6924/27.1.2022 (Β’ 291) απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη χορήγηση ειδικής άδειας ασθένειας εργαζομένων λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 και την επιδότησή της από τον ασφαλιστικό φορέα.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει δώσει ο ΕΦΚΑ σχετικά με την άδεια λόγω Covid:

      i.        Ποιοι δικαιούνται Ειδική Άδεια COVID-19;

Βάσει του άρθρου 62 του ν. 4886/2022 (Α’ 12) δικαιούνται οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, σε περίπτωση νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19  οι οποίοι δεν μπορούν να παρέχουν την εργασία τους εξ αποστάσεως, για χρονικό διάστημα έως πέντε (5) εργάσιμων ημερών.

     ii.        Σε πόσο χρονικό διάστημα μπορώ να υποβάλλω την αίτηση για Ειδική Άδεια COVID-19

Το αίτημα για χορήγηση του επιδόματος της ειδικής άδειας ασθένειας λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 υποβάλλεται από τον ασφαλισμένο εντός προθεσμίας 8 μηνών από την ημερομηνία νόσησης με απόδειξη θετικού διαγνωστικού ελέγχου.

    iii.        Πώς μπορώ να υποβάλω την αίτηση;

Για να αιτηθείτε την Ειδική άδεια ασθενείας λόγω Covid -19 εισέρχεστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.efka.gov.gr/el/epidoma.

(Επιλέγετε Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες -> Μισθωτοί -> Ηλεκτρονική Αίτηση Επιδόματος Ασθενείας)

    iv.        Πού μπορώ να βρω οδηγίες για την υποβολή της αίτησης

Έχουν αναρτηθεί Εγχειρίδια Χρήσης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Χορήγησης Επιδόματος Ασθενείας στον διαδικτυακό ιστότοπο του e- ΕΦΚΑ (https://www.efka.gov.gr), ακολουθώντας τη διαδρομή: Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες -> Μισθωτοί -> Ηλεκτρονική Αίτηση Επιδόματος Ασθένειας (https://www.efka.gov.gr/el/epidoma)

     v.        Νόσησε το παιδί μου και θέλω να υποβάλλω αίτηση στον e-ΕΦΚΑ για ειδική άδεια COVID-19

Η Ειδική άδεια COVID-19 αφορά μόνο τους άμεσα ασφαλισμένους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας και χορηγείται από τον e-ΕΦΚΑ με απόδειξη θετικού διαγνωστικού ελέγχου.

Βάσει του άρθρου 61 του ν.4886/2022 η άδεια διευκόλυνσης για γονείς εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα λόγω νόσησης των τέκνων τους από το κορωνοϊό COVID-19 δεν χορηγείται από τον e-ΕΦΚΑ.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Πέμπτη 3 Νοεμβρίου  2022. 

 











Κυριακή 30 Οκτωβρίου 2022

Σημαντικές υποχρεώσεις μέχρι το τέλος του μήνα Οκτωβρίου Γραφείο ο Απόστολος Αλωνιάτης Έναρξη διασύνδεσης ΦΗΜ με e-send και πρόστιμα. Σύγκληση Γενικών Συνελεύσεων εταιριών.

 

Σημαντικές υποχρεώσεις μέχρι το τέλος του μήνα Οκτωβρίου

Γραφείο ο Απόστολος Αλωνιάτης

Έναρξη διασύνδεσης ΦΗΜ με e-send και πρόστιμα. Σύγκληση Γενικών Συνελεύσεων εταιριών.

 

Μήνας με πολλές υποχρεώσεις ο Οκτώβριος. Εκτός από τις δηλώσεις ΦΠΑ διπλογραφικών και απλογραφικών, είναι και ο μήνας των Γενικών Συνελεύσεων , ύστερα και από την παράταση που πήρε η σύγκληση τους για 50 ημέρες.

Ακόμη έχουμε την έναρξη της εφαρμογής των προστίμων για την μη διασύνδεση των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ). Αναλυτικά γι’ αυτά αλλά και για τον κίνδυνο οι ελεγκτικές αρχές να αναστείλουν την λειτουργεία της επιχείρησης θα δούμε παρακάτω.

Όλα αυτά σε ένα ρευστό οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον. Όπως καταγράφει έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, έχουμε αύξηση του ποσοστού της φτώχειας στην Ελλάδα Σύμφωνα με την οποία το 1/3 των Ελλήνων δεν έχει ούτε τα ελάχιστα εισοδήματα προς το ζην.

Ειδικότερα, o πληθυσμός της χώρας, που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό ανέρχεται στο 29,5% ή σε 3.092.300 άτομα του πληθυσμού της Χώρας, παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με το 2020 κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες που ήταν στο 28,9%.

Με την επίδοση αυτή, η Ελλάδα κατατάσσεται στη δεύτερη θέση της ΕΕ, με το υψηλότερο ποσοστό φτώχειας μετά τη Βουλγαρία.

Διασύνδεση με e-send

Φωτιές έχει ανάψει η επιβολή προστίμων για την μη διασύνδεση των Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) δηλαδή των Φορολογικών  Ταμειακών Μηχανών (ΦΤΜ) και των φορολογικών μηχανισμών (ΕΑΦΔΣΣ) , με το πληροφοριακό σύστημα των ΦΗΜ (e-send) του υπουργείου.

Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), ζητώντας την αναστολή ισχύος των προστίμων για το e-send.

Ποιο συγκεκριμένα Την αναστολή της έναρξης ισχύος των προστίμων e-send ζητά με επιστολή της προς την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), καθώς όπως αναφέρει δεν έχουν επιλυθεί ψηφιακά και τεχνικά προβλήματα τα οποία εγκυμονούν τον κίνδυνο άδικων προστίμων για τις επιχειρήσεις.

Όπως σημειώνεται στην επιστολή της ΓΣΕΒΕΕ «από τις 31/10/2022 θα τεθούν σε ισχύ σειρά προστίμων και κυρώσεων αναφορικά με το πρόγραμμα διαβίβασης των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών που εκδίδονται από φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς, το λεγόμενο e-send. Ωστόσο, σειρά ζητημάτων που σχετίζονται με ψηφιακά και τεχνικά προβλήματα δεν έχουν διευθετηθεί γεγονός που θα οδηγήσει σε ποινές όχι για λόγους μη έκδοσης των σχετικών παραστατικών αλλά λόγω αδυναμίας διαβίβασης τους μέσω του e-send».

Προβλήματα

Ενδεικτικά η ΓΣΕΒΕΕ υπογραμμίζει προβλήματα που έχουν ανακύψει κατά τη λειτουργία του e-send, όπως:

·         σοβαρές δυσλειτουργίες κατά την υποδοχή των δεδομένων των Φ.Η.Μ.

·          δεν διαλειτουργεί πλήρως με το myDATA, ιδιαίτερα ως προς το σκέλος της ενημέρωσης των επιχειρήσεων.

·         δεν έχουν καθοριστεί καθόλου εναλλακτικές διαδικασίες συμμόρφωσης των επιχειρήσεων για περιπτώσεις όπως η απώλεια σύνδεσης στο διαδίκτυο ή ενδεχόμενης βλάβης ή δυσλειτουργία των Φ.Η.Μ.

Με βάση τα παραπάνω και δεδομένου ότι και το διάστημα προσαρμογής και προετοιμασίας ήταν ασφυκτικό η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί αναγκαία την αναστολή έναρξης της ημερομηνίας ισχύος των προστίμων μέχρι να διευθετηθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει.

Σύνδεση ΦΗΜ με e-send

Τα πρόστιμα

Να θυμίσουμε ότι από 31 Οκτωβρίου 2022, όσες ΦΗΜ δεν έχουν διασυνδεθεί με το πληροφοριακό σύστημα e-send, έχουν πρόστιμο.

Σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των δεδομένων, κατά το άρθρο 15Α, δηλαδή, των συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA» μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), επιβάλλεται στην υπόχρεη οντότητα.

Άρθρο 54 Η του Ν.4174/2019

Παράβαση

Πρόστιμο

Ελάχιστο Ποσό Προστίμου

Μη διαβίβαση πράξεων που επιβαρύνονται με ΦΠΑ

Πρόστιμο ύψους ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) επί του Φ.Π.Α. που αναγράφεται επί του κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου

250 ευρώ για απλογραφικά βιβλία 500 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία

Μη διαβίβαση πράξεων που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ

Ανά Φορολογικό Έλεγχο 500 ευρώ για απλογραφικά βιβλία 1000 ευρώ για διπλογραφικά βιβλία

 

 

Προσοχή: Σε περίπτωση επανάληψης  ίδιας παράβασης που διαπιστώνεται, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του προβλεπόμενου προστίμου.

Διακοπή λειτουργείας

Η «τιμωρία» των παραβατών δεν σταματάει μόνο στα πρόστιμα για την μη αποστολή των αποδείξεων .

Ο νόμος 4972/2022 τροποποίησε και την παράγραφο 1 του άρθρου Αρ.13 του Ν.2523/1997. Έτσι εφόσον, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ, αναστέλλεται άμεσα για σαράντα οκτώ (48) ώρες, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος.

Εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο …. η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών, στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για ενενήντα έξι (96) ώρες.

Σε κάθε επόμενη διαπίστωση από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο των παραβάσεων του προηγούμενου εδαφίου εντός δύο (2) φορολογικών ετών από τη διαπίστωσή τους σε οποιαδήποτε επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για δέκα (10) ημέρες.

Γενικές Συνελεύσεις

Έχουμε ξαναγράψει για την παράταση της σύγκλησης των Γενικών Συνελεύσεων των εταιριών με την νομική μορφή των Α.Ε. , Ι.Κ.Ε. Και Ε.Π.Ε.

Μετα από την παράταση που δόθηκε, των 50 ημερών, η νέα απώτερη ημερομηνία για την σύγκληση τους είναι η 30ης  Οκτωβρίου 2022. Ποιο συγκεκριμένα:

Οι νέες ημερομηνίες μετά την παράταση έχουν ως εξής:

 

- Έως την 30η Οκτωβρίου 2022, Σύγκληση γενικής Συνέλευσης

- Έως την 19η Νοεμβρίου 2022, δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων. (Η κατάθεση στο ΓΕΜΗ του Πρακτικού της Γενικής Συνέλευσης πρέπει να γίνει εντός είκοσι (20) ημερών από τη σύγκληση της Γενικής Συνέλευσης).

Προσοχή: Η ημερομηνίες είναι οι απώτερες. Δηλαδή οι Γ.Σ. μπορούν να συγκληθούν έως την 30στη ημέρα του Οκτωβρίου και η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων που εγκρίθηκαν από την Γ.Σ. είναι έως της 19 Οκτωβρίου 2022. Αν η συνέλευση συγκληθεί με ημερομηνία 20 Οκτωβρίου, η δημοσίευση των οικονομικών καταστάσεων που θα εγκριθούν από αυτή θα είναι η 9 Οκτωβρίου 2022.

Για την ιστορία η παράταση των Γ.Σ. έγινε με το άρθρο 21 του  νόμου N.4965/2022 (ΦΕΚ 162/Α’/2.9.2022):

«Άρθρο 21 Παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων νομικών προσώπων για το έτος 2022

 

Για το έτος 2022 η προθεσμία διεξαγωγής της γενικής συνέλευσης της παρ. 1 του άρθρου 119 του ν.4548/2018 (Α’ 104), του άρθρου 69 του ν.4072/2012 (Α’ 86) και του άρθρου 10 του ν.3190/1955 (Α’ 91) παρατείνεται για  πενήντα (50) ημερολογιακές ημέρες. Προθεσμίες που συνδέονται με την υποβολή πρακτικών συνελεύσεων των μετόχων ή εταίρων και εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο παρατείνονται αναλόγως.»

 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΛΟΓΩ COVID-19

Υποβολή ετήσιων καταστάσεων προσωπικού στην «Εργάνη».

Μια ακόμη σημαντική υποχρέωση που έχουν οι επιχειρήσεις μέχρι το τέλος του μήνα είναι η υποβολή του ετήσιου πίνακα προσωπικού , γνωστού και ως πίνακα Ε4.

Σύμφωνα με τον νόμο ο ετήσιος πίνακας προσωπικού 2022, υποβάλλεται από 1 έως 31 Οκτωβρίου στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ για τα άτομα που απασχολούν με εξαρτημένη σχέση εργασίας. (αριθμ. 40331/Δ1.13521 ΦΕΚ 3520/19-9-2019 υπουργικής απόφασης, όπως ισχύει σήμερα). Όμως έχει γίνει πλέον συνήθεια στην χώρα μας να δίνεται η καθιερωμένη παράταση της υποβολής. 

Τι λέει ο νόμος

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθ. 16 «Υποβολή καταστάσεων προσωπικού και προγραμμάτων ωρών εργασίας» του ν.2874/2000:

1. Κάθε εργοδότης υπαγόμενος στις διατάξεις του παρόντος υποχρεούται όπως μια φορά το χρόνο και κατά το χρονικό διάστημα από 15 Σεπτεμβρίου έως 15 Νοεμβρίου καταθέτει, καθ΄ οιονδήποτε τρόπο, στην αρμόδια υπηρεσία του Σ.ΕΠ.Ε.-Τμήμα Κοινωνικής Επιθεώρησης, εις διπλούν, πίνακα με την επωνυμία, το είδος, τον τόπο λειτουργίας και το Α.Φ.Μ. της επιχείρησης ο οποίος θα περιλαμβάνει τα παρακάτω στοιχεία ενός εκάστου των απασχολούμενων σε αυτή μισθωτών.

Α. Το ονοματεπώνυμο, ονοματεπώνυμο πατέρα και μητέρας, ηλικία και οικογενειακή κατάσταση (τέκνα).

Β. Την ειδικότητα, ημερομηνία πρόσληψης και την τυχόν προϋπηρεσία στην ειδικότητα.

Γ. Τον αριθμό κάρτας πρόσληψης (Ο.Α.Ε.Δ.), τον αριθμό μητρώου του Ι.Κ.Α., τον αριθμό βιβλιαρίου ανηλίκων (επί απασχολήσεων ανηλίκων) και τον αριθμό αδείας εργασίας αλλοδαπού (επί απασχολήσεως αλλοδαπού).

Δ. Τα στοιχεία του τεχνικού ασφάλειας και του γιατρού εργασίας, καθώς και το ωράριο απασχόλησης τους στην επιχείρηση.

Ε. Τη διάρκεια εργασίας (ώρες έναρξης και λήξης ημερήσιας εργασίας), το διάλειμμα και τις διακοπές εργασίας.

ΣΤ. Τις πάσης φύσεως καταβαλλόμενες αποδοχές, κάθε  εργοδότης υποχρεούται να καταθέτει μια φορά τον χρόνο πίνακα προσωπικού καταγράφοντας το σύνολο του προσωπικού, με τα πλήρη στοιχεία εκάστου όπως αυτά αναφέρονται, Α έως ΣΤ, στην παράγραφο 1 του άρθρου 16 του Ν.2874/2000, που απασχολεί με σχέση εξαρτημένης εργασίας στην επιχείρηση του κατά την ώρα υποβολής.

Άδεια ασθένεια covid-19

Με την απόφαση 93108/6.10.2022 (ΦΕΚ 5304/Β’/13.10.2022) δόθηκε παράταση ισχύος της ρύθμισης του άρθρου 62 του Ν.4886/2022 (Α’ 12) για τη χορήγηση ειδικής άδειας ασθένειας εργαζομένων λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 και την επιδότησή της από τον ασφαλιστικό φορέα.

Σύμφωνα με την απόφαση η ισχύς του άρθρου 62 του Ν.4886/2022 (Α’ 12) παρατείνεται από τη λήξη της υπ’ αρ. 61579/30.6.2022 (Β’ 3474) υπουργικής απόφασης και μέχρι την 31.1.2023, με τους ειδικότερους όρους και λεπτομέρειες, που ορίζονται στην υπ’ αρ. 6924/27.1.2022 (Β’ 291) απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τη χορήγηση ειδικής άδειας ασθένειας εργαζομένων λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 και την επιδότησή της από τον ασφαλιστικό φορέα.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει δώσει ο ΕΦΚΑ σχετικά με την άδεια λόγω covid:

         i.            Ποιοι δικαιούνται Ειδική Άδεια COVID-19;

Βάσει του άρθρου 62 του ν. 4886/2022 (Α’ 12) δικαιούνται οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, σε περίπτωση νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19  οι οποίοι δεν μπορούν να παρέχουν την εργασία τους εξ αποστάσεως, για χρονικό διάστημα έως πέντε (5) εργάσιμων ημερών.

       ii.            Σε πόσο χρονικό διάστημα μπορώ να υποβάλλω την αίτηση για Ειδική Άδεια COVID-19

Το αίτημα για χορήγηση του επιδόματος της ειδικής άδειας ασθένειας λόγω νόσησης από τον κορωνοϊό COVID-19 υποβάλλεται από τον ασφαλισμένο εντός προθεσμίας 8 μηνών από την ημερομηνία νόσησης με απόδειξη θετικού διαγνωστικού ελέγχου.

     iii.            Πώς μπορώ να υποβάλω την αίτηση;

Για να αιτηθείτε την Ειδική άδεια ασθενείας λόγω Covid -19 εισέρχεστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www.efka.gov.gr/el/epidoma.

(Επιλέγετε Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες -> Μισθωτοί -> Ηλεκτρονική Αίτηση Επιδόματος Ασθενείας)

     iv.            Πού μπορώ να βρω οδηγίες για την υποβολή της αίτησης

Έχουν αναρτηθεί Εγχειρίδια Χρήσης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Χορήγησης Επιδόματος Ασθενείας στον διαδικτυακό ιστότοπο του e- ΕΦΚΑ (https://www.efka.gov.gr), ακολουθώντας τη διαδρομή: Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες -> Μισθωτοί -> Ηλεκτρονική Αίτηση Επιδόματος Ασθένειας (https://www.efka.gov.gr/el/epidoma)

       v.            Νόσησε το παιδί μου και θέλω να υποβάλλω αίτηση στον e-ΕΦΚΑ για ειδική άδεια COVID-19

Η Ειδική άδεια COVID-19 αφορά μόνο τους άμεσα ασφαλισμένους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας και χορηγείται από τον e-ΕΦΚΑ με απόδειξη θετικού διαγνωστικού ελέγχου.

Βάσει του άρθρου 61 του ν.4886/2022 η άδεια διευκόλυνσης για γονείς εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα λόγω νόσησης των τέκνων τους από το κορωνοϊό COVID-19 δεν χορηγείται από τον e-ΕΦΚΑ.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Πέμπτη 27 Οκτωβρίου  2022.