Σελίδες

Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022

Ψηφιακή μεταρρύθμιση ή ηλεκτρονική … γραφειοκρατία; Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Αναρτήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023 και η Voice σας παρουσιάζει αναλυτικά όλη τη διαδικασία για την έκδοση και την πληρωμή τους


 

Ψηφιακή μεταρρύθμιση ή ηλεκτρονική … γραφειοκρατία;

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Αναρτήθηκαν τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023 και η Voice σας παρουσιάζει αναλυτικά όλη τη διαδικασία για την έκδοση και την πληρωμή τους

 

Με την επιστροφή στην κανονικότητα , μας έχει δοθεί η δυνατότητα να αρχίσουμε τα ταξίδια και πάλι. Το μεγάλο μας κέρδος, εκτός από την επαφή με τους λογιστές φοροτεχνικούς και τους επαγγελματίες του κάθε τόπου, είναι και η συλλογή εμπειριών και προβλημάτων, που υπάρχουν στην δουλειά μας.

Πριν από λίγες μέρες λοιπόν, σε μια παρέα «στήθηκε» η συζήτηση περί πλατφόρμων και λοιπών θεμάτων, που αφορούν την ψηφιακή μεταρρύθμιση. Πρώτο γενικό συμπέρασμα ότι, έχουμε κάνει βήματα προς τα μπροστά. Μέσα σε λίγο χρόνο έγιναν πολλά βήματα για την ψηφιοποίηση πολλών υπηρεσιών, πολλοί λένε μάλιστα ότι έγινε υπερβολική χρήση των πλατφόρμων, μιας  και  αρκετά στοιχεία που ανέβασαν πολίτες και λογιστές φοροτεχνικοί σε αυτές, υπήρχαν και θα μπορούσε η διοίκηση να τα αντλήσει από μόνη της.

Όμως αρκετές φορές, η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, γίνονταν με τέτοιο τρόπο, που δεν ήταν πραγματική ψηφιοποίηση , μιας και χρειάζεται για να ολοκληρωθεί η διαδικασία , να παρέμβει και ο ανθρώπινος παράγοντας.

 Ως αποτέλεσμα πολλές φορές, στις αρχικές φάσεις της εφαρμογής, δυστυχώς να έχουμε αντίστροφα αποτελέσματα. Δηλαδή, εργασίες που με τον παλιό τρόπο μπορούσαν να γίνουν μέσα σε ελάχιστες ημέρες, ίσως και αυθημερόν, σήμερα να χρειάζονται 10 και 15 ημέρες ίσως μήνας και πολύ παραπάνω.

Όλα αυτά γιατί οι αιτήσεις συγκεντρώνονται σε ένα γραφείο , για να πάρουν την «τελική έγκριση». Σε ένα γραφείο που στα πλαίσια της μείωσης του διοικητικού κόστους και του δημοσίου, έχει μείνει ένας υπάλληλος από πέντε που ήταν πριν και που καλείται να εξυπηρετήσει διπλάσιους , τριπλάσιους και πολλαπλάσιους πολίτες από αυτούς που εξυπηρετούνταν πρωτύτερα.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ο πολίτης χρειάζεται να «ανεβάσει» στην υπηρεσία που κάνει την αίτηση, και κάποια άλλα έγγραφα που μπορεί να αντλήσει η διοίκηση από μόνη της.

Για παράδειγμα η ΑΑΔΕ έχει συνδεθεί με τα ληξιαρχεία, με αποτέλεσμα με την δήλωση του θανάτου του φορολογούμενου, το σύστημα να «κλειδώνει» τους κωδικούς του θανόντος στην aade.gr. Αποτέλεσμα να μην μπορούν οι συγγενείς να πάρουν στοιχεία που είναι χρήσιμα για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων του αποβιώσαντος (βεβαιώσεις αποδοχών ή συντάξεων, τόκους μερίσματα, επιδόματα κλπ.). 

Για να πάρεις όμως από της δικαστικές αρχές ένα πιστοποιητικό για την δημοσίευση διαθήκης ή την αποποίηση κληρονομιάς κλπ. , πρέπει να συμπληρώσεις τα στοιχεία του αποβιώσαντος, ενώ συμπληρώνεις κανονικά τα στοιχεία του, πρέπει να σκανάρει ο αιτών και να «ανεβάσει»  και την Ληξιαρχική Πράξη Θανάτου, ενώ θα μπορούσε να ζητηθεί υπηρεσιακά το σχετικό έγγραφο.

Αυτή είναι μια από τις περιπτώσεις. Μπορούμε να απαριθμήσουμε πάρα πολλές.

 Καλή λοιπόν η ψηφιακή μεταρρύθμιση, αλλά πρέπει να γίνεται με γνώμονα την διευκόλυνση του πολίτη, και όχι την μεταφορά της γραφειοκρατίας του δημοσίου, σε ηλεκτρονική μορφή.

Τέλη κυκλοφορίας

Αναρτήθηκαν στο www.aade.gr/myCAR, τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023. Οι ιδιοκτήτες οχημάτων πρέπει έως τις 31 Δεκεμβρίου, πλέον της συνηθισμένης παράτασης,  να πληρώσουν τα τέλη που αναλογούν στο αυτοκίνητο ή στην μοτοσικλέτα προκειμένου να αποφύγουν τα  πρόστιμα, που συνοδεύουν την εκπρόθεσμη πληρωμή τους. Τα τέλη είναι στα ίδια επίπεδά με το περυσινό έτος κάτι που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν εκπλήξεις για τους ιδιοκτήτες.

Τρόπος έκδοσης

Δύο είναι οι τρόποι έκδοσης των τελών κυκλοφορίας.

Με κωδικούς taxisnet

Για όσους έχουν κωδικούς taxisnet, η έκδοση μπορεί να γίνει από την διεύθυνση myCAR | ΑΑΔΕ (aade.gr) . Με τους κωδικούς τους μπορούν να μπουν στην εφαρμογή και να κατεβάσουν τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων τους.

1.    Επιλέγετε «Είσοδος στην Εφαρμογή».

2.    Πληκτρολογείτε του κωδικούς μας στο Taxisnet και επιλέγουμε «Σύνδεση».

3.    Κλικάρετε στην επιλογή «Τέλη Κυκλοφορίας Οχημάτων».

4.    Κλικάρετε στην επιλογή «Ειδοποιητήρια Τελών Κυκλοφορίας Οχημάτων».

5.    Ελέγχετε το ΑΦΜ σας, το έτος (2023) και συμπληρώνουμε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.

6.    Στη συνέχεια πατάτε το «Ειδοποιητήριο Τελών Κυκλοφορίας» για να κατεβάσετε το ειδοποιητήριο και να το σώζετε στη συσκευή (κινητό ή υπολογιστή) ή να το τυπώσουμε αν θέλετε.




Χωρίς κωδικούς

Όσοι δεν έχουν κωδικούς taxisnet  πρέπει να μπουν στην σελίδα Τέλη κυκλοφορίας χωρίς κωδικούς TAXISnet | ΑΑΔΕ (aade.gr) https://www.aade.gr/polites/ohimata/teli-kykloforias-horis-kodikoys-taxisnet ,

 

  1. Συμπληρώνετε τον Α.Φ.Μ. που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας.
  2. Συμπληρώνετε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας.
  3. Συμπληρώνετε το έτος τελών κυκλοφορίας (2023).
  4. Επιλέγετε «Αναζήτηση».
  5. Επιλέγετε «Εκτύπωση» όταν εμφανιστεί το μήνυμα «Επιτυχής αναζήτηση».

 



Πως εξοφλούνται

Το ειδοποιητήριο έχει έναν QR Code τον οποίο μπορούμε να σκανάρουμε για να πληρώσουμε τα τέλη κυκλοφορίας ηλεκτρονικά, μέσω του κινητού ή του προσωπικού υπολογιστή.

Οι ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν είναι εξοικειωμένοι με τον συγκεκριμένο τρόπο πληρωμής έχουν τη δυνατότητα να εξοφλήσουν τα τέλη κυκλοφορίας:

           με επίσκεψη στην τράπεζα και κάνοντας χρήση του QR Code να πληρώσουν στα μηχανήματα αυτόματων συναλλαγών,

           μέσω Web banking, όπου η πληρωμή γίνεται μέσω του κωδικού RF που αναγράφεται στο ειδοποιητήριο,

           με καταβολή του ποσού στα υποκαταστήματα των τραπεζών και των ΕΛΤΑ.

Προσοχή: Τα τέλη κυκλοφορίας δεν μπορούν να μπουν σε ρύθμιση , όπως τα λοιπά χρέη προς την εφορία.

Τα πρόστιμα

Η εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών, όπως και η μη καταβολή τους επισύρει πρόστιμο ίσο με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα. Πιο συγκεκριμένα, το ύψος του προστίμου είναι:

Η εκπρόθεσμη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, όπως και η μη καταβολή τους, επισύρει πρόστιμο ίσο με το 100% των τελών που αναλογούν στο όχημα.

Πιο συγκεκριμένα το ύψος του προστίμου είναι:

·         Ίσο με το ποσό των τελών αν το όχημα είναι δίκυκλο/ τρίκυκλο ή επιβατικό ΙΧ.

 Για τα Ι.Χ. επιβατικά και μοτοσικλέτες, τα τροχόσπιτα, τα ασθενοφόρα, τις νεκροφόρες, και τα φορτηγά τύπου Jeep:

αα) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας κατώτερα των 30 ευρώ, το πρόστιμο ανέρχεται σε 30 ευρώ 

ββ) Για οχήματα στα οποία αναλογούν τέλη κυκλοφορίας ανώτερα των 30 ευρώ,  το πρόστιμο ανέρχεται στο ύψος των τελών κυκλοφορίας, που υπολογίζονται, κατά περίπτωση, με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα του οχήματος ή τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ή στο ύψος του πάγιου ποσού τελών κυκλοφορίας.

·         Ίσο με το 50% των τελών αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ.

β) Για τα λοιπά οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, επιβατικά δημόσιας χρήσης, κ.λπ.) το πρόστιμο περιορίζεται στο ήμισυ των κατά περίπτωση οφειλόμενων τελών κυκλοφορίας .

Επτά περιπτώσεις

Ποιοι απαλλάσσονται από την καταβολή τελών

Από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας εξαιρούνται όλα τα καινούρια αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην ελληνική αγορά από την 1η Ιανουαρίου 2021, των οποίων τα συστήματα κίνησης εκπέμπουν έως 122 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Εξαιρούνται επίσης από τα τέλη κυκλοφορίας είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία κινούνται εκπέμποντας μηδενικό διοξείδιο του άνθρακα αφού δεν φέρουν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επιπλέον δεν θα πληρώσουν οι οδηγοί, των plug-in υβριδικών μοντέλων που κυκλοφορούν στην αγορά.

Ακόμη, τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν μεταξύ 1ης Νοεμβρίου 2010 και 31ης Δεκεμβρίου 2020, τέλη κυκλοφορίας δεν θα πληρώσουν εκείνα που εκπέμπουν CO2 έως και 90 γραμμάρια το χιλιόμετρο.

Υπό προϋποθέσεις, αυτοκίνητα που ανήκουν σε άτομα με αναπηρία εξαιρούνται επίσης από τη διαδικασία καταβολής τελών κυκλοφορίας. Τέλος, την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας μπορούν να μην καταβάλλουν όσοι θέσουν έγκαιρα το αυτοκίνητό τους σε ακινησία.

Ψηφιακή ακινησία

Στην ίδια ημερομηνία με την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, δηλαδή μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2022, μπορούν οι φορολογούμενοι να θέσουν σε ακινησία τα οχήματα τους. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων, μπορούν πλέον να κάνουν την ακινησία ηλεκτρονικά, μέσα από το aade.gr/myCar 

 

Για να θέσετε το όχημα σε ψηφιακή ακινησία, ακολουθείτε την εξής διαδικασία:

Συνδέεστε στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (www.gov.gr) και πιο συγκεκριμένα στην εφαρμογή myCAR με τους κωδικούς Taxisnet.




Επιλέγετε ή καταχωρείτε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία.

Δηλώνετε υπεύθυνα το χώρο στάθμευσης, ο οποίος πρέπει να είναι ιδιόκτητος, ενοικιασμένος ή παραχωρημένος.

Ποιοι υποβάλουν την αίτηση

Υποβάλετε την αίτησή σας και εάν είστε μοναδικός ιδιοκτήτης το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία. Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται για το αίτημα σας, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Αλλαγή πάρκινγκ

Σε περίπτωση που χώρος στάθμευσης του οχήματος κατά την «ψηφιακή ακινησία», λόγω του γεγονότος ότι ήταν ενοικιασμένος, είναι διαφορετικός θα πρέπει να προμηθευτείτε πινακίδα προσωρινής άδειας κυκλοφορίας (Μ), προκειμένου να γίνει η μεταφορά του οχήματος στο νέο χώρο.

Διορθώσεις

Εάν συμπληρώσετε λάθος τα στοιχεία στάθμευσης του οχήματος στην αίτηση ψηφιακής ακινησίας έχετε τη δυνατότητα εντός της ίδιας ημέρας, να διορθώσετε τη διεύθυνση στάθμευσης. Σε επόμενο χρόνο θα πρέπει να απευθυνθείτε στη Δ.Ο.Υ. σας.

Προσοχή: Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για Επιβατικά Ι.Χ. και Δίκυκλα Ι.Χ. και σε όσα οχήματα βρίσκονται στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων της Α.Α.Δ.Ε σε «κίνηση».

Πρόστιμα

Στην περίπτωση που το όχημα κυκλοφορεί ή είναι σταθμευμένο σε δημόσιο χώρο και φέρει πινακίδες, ενώ βρίσκεται σε ψηφιακή ακινησία, επιβάλλεται πληρωμή των Τελών Κυκλοφορίας και το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής τους, καθώς και διοικητικό πρόστιμο 10.000€. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 30.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη/κατόχου.

 

Η ακινησία του οχήματος δηλώνεται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. στις εξής περιπτώσεις:

           Κλοπής ή υπεξαίρεσης του οχήματος.

           Κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό.

           Μεταβίβασης του οχήματος η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί.

           Κατάσχεσης του οχήματος από δημόσια αρχή με τα στοιχεία κυκλοφορίας αυτού.

           Αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος από δημόσια αρχή.

           Παράδοσης στις εγκαταστάσεις της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) με σκοπό την οριστική διαγραφή του με ανακύκλωση.

           Ολοσχερούς καταστροφής του οχήματος λόγω πυρκαγιάς ή άλλης αιτίας.

           Πλειστηριασμού του οχήματος.

           Αποξένωσης του ιδιοκτήτη ή κατόχου από το όχημα, όπως στην περίπτωση περισυλλογής του από το Δήμο ως εγκαταλελειμμένου.

           Κάθε άλλη περίπτωση όπου ο ιδιοκτήτης ή κάτοχος του οχήματος δεν έχει στην κατοχή του είτε το όχημα είτε τα στοιχεία κυκλοφορίας του (άδεια και πινακίδες).

 

Δικαιολογητικά

Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για τη θέση σε ακινησία των αυτοκινήτων οχημάτων στη Δ.Ο.Υ. είναι: 

α) Εκούσια ακινησία:

Για τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες κατατίθενται στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας:

-           Δήλωση ακινησίας.

-           Τα στοιχεία κυκλοφορίας (άδεια και πινακίδες κυκλοφορίας). 

-           Δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75), στην οποία δηλώνεται ότι η ακινητοποίηση του οχήματος γίνεται σε κλειστό ιδιωτικό χώρο, καθώς και τα στοιχεία του ιδιοκτήτη αυτού.

Για τα Επαγγελματικά αυτοκίνητα ΙΧ (ΦΙΧ) οι ακινησίες αυτών γίνονται στις αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σε περίπτωση που τα στοιχεία κυκλοφορίας υποβληθούν στη Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να διαβιβασθούν στις ανωτέρω Υπηρεσίες.  β) Αναγκαστική ακινησία:

αα) Ανωτέρα βία (καταστροφή, πυρκαγιά, κλπ.): Βεβαίωση ολοσχερούς καταστροφής από Δημόσια αρχή

 αβ) Κλοπή: Βεβαίωση Αστυνομίας ότι έχει καταγγελθεί η κλοπή και ότι σχηματίσθηκε δικογραφία και αποστάλθηκε στον Εισαγγελέα.

αγ) Υπεξαίρεση, κατάσχεση, κλπ.: Καταδικαστική απόφαση δικαστηρίου και έκθεση κατασχέσεως, αντίστοιχα.

αδ) Κυκλοφορία στο εξωτερικό: Βεβαίωση των αρχών του κράτους κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, μεταφρασμένη, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

 Προσοχή: Στην περίπτωση της αναγκαστικής ακινησίας, όπου τα στοιχεία κυκλοφορίας δεν είναι κατατεθειμένα στη Δ.Ο.Υ., και της κυκλοφορίας στο εξωτερικό, οι κάτοχοι των οχημάτων υποχρεούνται να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας χωρίς πρόστιμο, εντός δέκα (10) ημερών από το γεγονός που αίρει την ακινησία, π.χ. προκειμένου περί: α) κλοπής, από την απόδοση του οχήματος στον κάτοχο, β) εξόδου στο εξωτερικό, από την είσοδό του στη χώρα, κλπ. Εξαιρετικά για το έτος 2022, η καταβολή των τελών κυκλοφορίας για να είναι εμπρόθεσμη πρέπει να γίνει εντός δέκα πέντε (15)  ημερών από την ημερομηνία που έλαβε χώρα το γεγονός που ήρε την ακινησία.  

Υ.Γ. Να θυμίσουμε ότι κάθε χρόνο γύρω στο Μάρτιο εκδίδεται η απόφαση για τον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας με τον μήνα.

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την  Κυριακή 27 Νοεμβρίου  2022.