Σελίδες

Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2023

Μητρώο POS επιχειρήσεων: 9 ερωταπαντήσεις από την ΑΑΔΕ

 

Μητρώο POS επιχειρήσεων: 9 ερωταπαντήσεις από την ΑΑΔΕ

Οικονομικές Ειδήσεις

26 Σεπτέμβριος 2023
Taxheaven.gr



Ένα νέο αρχείο 9 ερωτήσεων-απαντήσεων κοινοποίησε σήμερα (σ.σ. 26-09-2023) η ΑΑΔΕ σχετικά με το μητρώο POS των επιχειρήσεων.

1. Ε Ποιοι είναι υπόχρεοι υποβολής στοιχείων των ενεργών POS ανά δεκαήμερο;


Α Τα ενεργά POS των επιχειρήσεων θα πρέπει να δηλώνονται, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο:
• από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και
• από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.

2. Ε Είναι υποχρεωμένες οι επιχειρήσεις να δηλώνουν τα ενεργά POS που έχουν στη κατοχή τους;
 
Α Οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν POS (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών), υποχρεούνται να υποβάλλουν Δήλωση Μέσων Πληρωμών για το σύνολο των μέσων που διαθέτουν, αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση που:
• είτε οι Πάροχοι (βλ. ερώτηση 1) δεν δήλωσαν κάποιο εκ των Μέσων Πληρωμών ή δεν επικαιροποίησαν τα στοιχεία κάποιου εκ των Μέσων Πληρωμών.
• είτε οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τους Παρόχους.
Χρόνος δήλωσης από πλευράς Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών, εφόσον υποχρεούνται σύμφωνα με τα προηγούμενα:
• από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα.

3. Ε Κάθε πότε λαμβάνει χώρα η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers), Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) και Επιχειρήσεις (Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών);


Α Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), λαμβάνει χώρα:
1. Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
2. Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
3. Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.

4. Ε Πως αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

Α Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) ημεδαπής θα πρέπει αρχικά να αποκτήσουν Ειδικούς Κωδικούς πρόσβασης. Κάνοντας χρήση των κωδικών TAXISnet που κάποιος διαθέτει μπορεί να συνδεθεί στην εφαρμογή Διαχείρισης Ειδικών Κωδικών. Εν συνεχεία στην ενότητα «Διαθέσιμες Υπηρεσίες» επιλέγει την εφαρμογή με όνομα «Δηλώσεις Μέσων Πληρωμών».
 
5. Ε Πως αποκτούν πρόσβαση οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API);

Α Οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs) αλλοδαπής, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στο παραγωγικό περιβάλλον αποστολής δεδομένων (API), αποστέλλουν αίτημα στο posregistry.support@aade.gr με τίτλο "Αίτημα πρόσβασης στο API Μητρώου Μέσων Πληρωμών" στο οποίο θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπεριλάβουν τα παρακάτω στοιχεία: Χώρα, Επωνυμία, ΑΦΜ, Ρόλος (Acquirer, NSP ή και τα δυο), Στοιχεία Επικοινωνίας (email, τηλέφωνο).
Στη συνέχεια η ΑΑΔΕ αποστέλλει στον αιτούντα - στο e-mail που έχει δηλώσει κατά το αίτημά του - tokenUsername και tokenPassword.

6. Ε Υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης σε δοκιμαστικό περιβάλλον (test) του API της ΑΑΔΕ ώστε να γίνονται validate τα αρχεία CSV;


Α Διατίθεται δοκιμαστικό περιβάλλον swagger στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.
Δυνατότητα πρόσβασης στο δοκιμαστικό περιβάλλον του API της ΑΑΔΕ, ώστε να κάνουν validate τα προς υποβολή αρχεία CSV, μπορούν να έχουν οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών (ACQuirers) και οι Πάροχοι Μέσων Πληρωμών (NSPs).
Για πληροφορίες όσον αφορά στη διενέργεια των δοκιμαστικών υποβολών και την παροχή πρόσβασης, μπορείτε να απευθύνεστε στο posregistry.support@aade.gr

7. Ε Ποιοι είναι οι τύποι, το μέγεθος και οι πιθανές τιμές των ζητούμενων πεδίων;

Α Πληροφορίες αναφορικά με τους τύπους των πεδίων και τις πιθανές τιμές τους, για ACQuirers και NSPs, μπορείτε να βρείτε στην εξής διαδρομή στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ: Αρχική σελίδα // Επιχειρήσεις // Δημιουργία Μητρώου Μέσων Πληρωμών.

Όσον αφορά στο μέγεθος των αλφαριθμητικών πεδίων δεν έχει τεθεί κάποιος περιορισμός σε επίπεδο υποβολής αρχείου οπότε και δεν αποτελεί αιτία απόρριψης του αρχείου. Παρόλα αυτά για αρκετά πεδία ισχύουν κανόνες που εμμέσως προσδιορίζουν το αποδεκτό μέγεθος (π.χ. αλγόριθμος ΑΦΜ) οι οποίοι εφόσον δεν πληρούνται, το αρχείο
απορρίπτεται.

8. Ε Υπάρχει διαθέσιμη λίστα με όλους τους πιθανούς κωδικούς λάθους που μπορεί να επιστρέψει το API και την επεξήγηση αυτών;

Α Η συνολική λίστα των συχνότερων error & warning codes συμπεριλαμβάνεται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ και συγκεκριμένα στο αρχείο “Οδηγίες χρήσης API Μητρώου Μέσων Πληρωμών” το οποίο συνεχώς θα επικαιροποιείται.
Σε κάθε περίπτωση, δε θα εμφανίζεται μόνον ο κωδικός του αντίστοιχου error/warning. Κατά την ανεπιτυχή υποβολή αρχείου, οι εκάστοτε κωδικοί θα συνοδεύονται από το αντίστοιχο επεξηγηματικό κείμενο.
 
9. Ε Σε περίπτωση υποβολής αρχείου που περιέχει και λανθασμένα στοιχεία, η ΑΑΔΕ λαμβάνει μέρος του αρχείου ή γίνεται συνολική απόρριψη του;

Α Κατά την πρώτη φάση (validation αρχείου υποβολής) , θα απορρίπτεται ολόκληρο το αρχείο, και θα εμφανίζονται άμεσα (σύγχρονα) τα σχετικά μηνύματα λάθους.
Σε επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής αρχείου, ο χρήστης λαμβάνει απάντηση στην οποία αναγράφεται το μέγεθος του αρχείου και ο αριθμός των εγγραφών.
Σε δεύτερη φάση, κατά την ενημέρωση της ΒΔ του Μητρώου Μέσων Πληρωμών, και εφόσον δεν «ανέβει» σωστά ολόκληρο το αρχείο, η λειτουργία προβλέπει να ενημερώνεται σχετικά ο χρήστης για το πόσες εγγραφές έγιναν αποδεκτές και πόσες (και ποιες) απορρίφθηκαν.

Για περισσότερες πληροφορίες, παρακαλούμε επικοινωνήστε στο posregistry.support@aade.gr, σημειώνοντας το ονοματεπώνυμο, το σταθερό ή/και το κινητό τηλέφωνο.

Εξαγγελίες στην 87η ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό – Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Ανάλυση των φορολογικών μέτρων μετά την εξειδίκευση από το οικονομικό επιτελείο

 




Εξαγγελίες στην 87η ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό –

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Ανάλυση των φορολογικών μέτρων μετά την εξειδίκευση από το οικονομικό επιτελείο 

Μια διαφορετική έκθεση Θεσσαλονίκης ζήσαμε αυτή την χρονιά. Από την μια πλευρά ήταν η τελευταία έκθεση με αυτή την μορφή, μιας και όπως έχει ανακοινωθεί, από την σημερινή διαρρύθμιση της θα μείνουν μόνο το πρώτο κτήριο που έγινε στην έκθεση και ο πύργος, και τα υπόλοιπα κτήρια θα γκρεμιστούν και θα γίνει νέα διαρρύθμιση. Αποτέλεσμα η έκθεση να μην γίνει το 2024. (Βέβαια αυτά τα ακούμε τα τελευταία δέκα χρόνια, άρα θα περιμένουμε να δούμε τις μπουλντόζες να μπαίνουν στην έκθεση για να πειστούμε ότι όντως θα γίνει η ανάπλαση της!)

Από την άλλη είχαμε εξαγγελίες, που δεν ήταν στην συνήθη γραμμή των υποσχέσεων που δίνονται στις πρωθυπουργικές ομιλίες στη ΔΕΘ,  μιας και είναι ακόμη νωπά τα γεγονότα και οι καταστροφές στον Έβρο και τον θεσσαλικό κάμπο, με του νεκρούς, τα νεκρά ζώα τα καμένα στρέμματα, τα πλημμυρισμένα χωριά και χωράφια.

Ομιλία πρωθυπουργού.

Για μια ακόμη χρονιά η ομιλία του πρωθυπουργού έφερε νέα μέτρα που ενδιαφέρουν άμεσα τις επιχειρήσεις και του πολίτες αυτής της χώρας.

Σταχυολογώντας τα όσο ειπώθηκαν δια στόματος Κυριάκου Μητσοτάκη στη φετινή ΔΕΘ, σημειώνουμε τα παρακάτω:

·         Το market pass θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του έτους, όμως μόνο για Θεσσαλία και Έβρο.

·          Από τον Δεκέμβριο αυξάνεται κατά 8% το Ελάχιστο Εγγυημένο εισόδημα.

·         Από τον Απρίλιο του 2024 θα έχουμε νέα αύξηση του κατώτατου μισθού.

·          Τον Ιανουάριο θα δοθεί έκτακτη βοήθεια σε όσους αδικεί η προσωπική διαφορά.

·          Από 1.1.2024 ξεπαγώνουν οι τριετίες και κάθε επίδομα προϋπηρεσίας που βρίσκονταν σε αναστολή από το 2012.

·          Από 1.1.2024 τα εισοδήματα από βραχυχρόνιες μισθώσεις από 3 ή περισσότερα ακίνητα θα υπόκεινται σε ΦΠΑ και στα τέλη που ισχύουν για ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια.

·         Οι ηλεκτρονικές πληρωμές θα επεκταθούν σε όλη τη λιανική αγορά υποχρεωτικά. Επίσης, οι αγοροπωλησίες ακινήτων θα γίνονται υποχρεωτικά μόνο με ηλεκτρονικές πληρωμές και καταργούνται οριστικά τα μετρητά.

·          Δρομολογούνται τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και τα ηλεκτρονικά βιβλία και τα δηλωμένα έσοδα του φορολογούμενου δεν θα μπορεί πια να υπολείπονται εκείνων που προκύπτουν από την ηλεκτρονική ενημέρωση.

·          Ως έξοδα, ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες, θα υπολογίζονται μόνο όσα έχουν δηλωθεί στην πλατφόρμα mydata.

·          Από τον Ιανουάριο ενεργοποιείται το ψηφιακό δελτίο αποστολής.

·         Οι λιανικές συναλλαγές άνω των 500 ευρώ με μετρητά που απαγορεύονται στο εξής θα έχουν πρόστιμο διπλάσιο του ύψους τους.

Υποχρεωτική ασφάλιση για φυσικές καταστροφές.

Ο πρωθυπουργός εξήγγειλε και την υποχρεωτική ασφάλιση των ακινήτων, και όχι μόνο, από φυσικές καταστροφές, πέρα από την νομοθετημένη ασφάλιση των ακινήτων και την φοροαπαλλαγή του 10% από τον ΕΝΦΙΑ. Πιο συγκεκριμένα, και σύμφωνα με τις εξαγγελίες:

«Η ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών για μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις πρέπει να καταστεί άμεσα υποχρεωτική, ενώ θα προχωρήσει γρήγορα και η αναδιάρθρωση της ασφάλισης στην αγροτική παραγωγή.

Και ναι, είναι καιρός να ξεκινήσει και στην Ελλάδα ένας δημόσιος διάλογος για την υποχρεωτική ασφάλιση όλων των περιουσιών, όλων των σπιτιών, όλων των παραγωγικών μονάδων από φυσικές καταστροφές. Σε έναν τόπο που αντιμετωπίζει φωτιές, πλημμύρες αλλά και σεισμούς, η επιδίωξη αυτή γίνεται μονόδρομος. Είναι ταυτόχρονα και μία μορφή συλλογικής προστασίας στην οποία έχουμε χρέος να μετέχουμε όλοι.»

Εξειδίκευση των μέτρων

Την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου, σε κοινή συνέντευξη τύπου, το οικονομικό επιτελείο δηλαδή ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και οι υφυπουργοί Χάρης Θεοχάρης και Θάνος Πετραλιάς, εξειδίκευσε τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν στην Θεσσαλονίκη.

Ποιο συγκεκριμένα, ο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναφέρθηκε σε μια σειρά παρεμβάσεων που προωθούνται, τονίζοντας ότι η οικονομική πολιτική της χώρας θα κινηθεί σε τέσσερις άξονες:

·         Ο πρώτος άξονας αφορά στον τραπεζικό κλάδο

·         Ο δεύτερος άξονας στην πάταξη φοροδιαφυγής

·         Ο τρίτος άξονας στην ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος

·         Ο τέταρτος άξονας στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τα μέτρα για τις φυσικές καταστροφές

Τράπεζες

Αναφορικά με τις τράπεζες ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι αλλαγές θα γίνουν σε πέντε άξονες.

Παρεμβάσεις για να καταστεί πιο εύκολη η χορήγηση δανείων και από μην τραπεζικά ιδρύματα. Αυτό θα επεκταθεί προκειμένου να καλύψει και άλλες κατηγορίες δανείων όπως και τα στεγαστικά δάνεια. Όπως εξήγησε, αυτό γίνεται και στο εξωτερικό, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον. Ακόμη:

·         Η χρήση του προγράμματος Ηρακλής για τις εκκρεμότητες που υπάρχουν. Στο σημείο αυτό τόνισε το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

·         Νομοσχέδιο που θα θεσπίζει κανόνες διαφάνειας και υποχρεώσεων για τους servicers. Στο πλαίσιο αυτό θα θεσπιστούν και κυρώσεις για τους servicers.

Όπως επισήμανε ο κ. Χατζηδάκης, η κυβέρνηση είναι υπέρ της χρήσης της υπηρεσίας IRIS για τις εγχρήματες συναλλαγές μέσω των συστημικών τραπεζών και μάλιστα όπως είπε χαρακτηριστικά η «κυβέρνηση αγκαλιάζει την υπηρεσία IRIS. Αυτή έγινε με πρωτοβουλία των τραπεζών και αφορά διατραπεζικές συναλλαγές. Η κυβέρνηση στηρίζει τη χρήση και την επέκταση της εφαρμογής.

Τέλος σημείωσε ότι προχωράει η απομείωση του ΤΧΣ από τις τράπεζες, μια κίνηση που εκτιμάει ότι θα ωφελήσει τον τραπεζικό κλάδο αλλά και την ελληνική οικονομία.

Φοροδιαφυγή

Η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής είναι ένα μαραθώνιος, δεν είναι ένα σπριντ και η μάχη θα είναι συνεχής, τόνισε παίρνοντας τον λόγο ο υφυπουργός Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης.

Ο υφυπουργός υποστήριξε ότι ο λόγο για τον οποίο επιθυμούμε την πάταξη της φοροδιαφυγής δεν είναι πρωτίστως για να ενισχυθούν τα έσοδα: είναι ζήτημα δικαιοσύνης. Και πρόσθεσε ότι η «μάχη» αυτή θα δοθεί σε τρείς άξονες

·         Το φορολογικό σύστημα

·         Ενίσχυση ηλεκτρονικών πληρωμών

·         Ενίσχυση ελέγχων και εργαλείων

Επίσης παρουσίασε τα 10 μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής

         i.            Ολοκληρώνεται η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS τους πρώτους μήνες του 2024 (αφορά 450.000 περίπου επιχειρήσεις). Έτσι θα πιστοποιείται ότι κάθε συναλλαγή POS θα καταγράφεται στην ταμειακή μηχανή και τα δεδομένα θα διαβιβάζονται σε σχεδόν πραγματικό χρόνο στην ΑΑΔΕ.

       ii.            Καθίστανται μέσα στο 2024 υποχρεωτικά τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Ώστε οι συναλλαγές να διασταυρώνονται και να επαληθεύονται σε πραγματικό χρόνο! Παράλληλα αυξάνονται, αυτοματοποιούνται και ψηφιοποιούνται οι έλεγχοι των φορολογικών αρχών.

     iii.            Εφαρμόζονται καθολικά τα ηλεκτρονικά βιβλία (myDATA). Τα έσοδα που δηλώνονται δεν μπορεί να υπολείπονται από αυτά που προκύπτουν από την ηλεκτρονική πληροφόρηση (myDATA, ταμειακές-POS), ενώ ως τιμολόγια εξόδων θα προσμετρώνται για φορολογικούς σκοπούς μόνο όσα έχουν διαβιβαστεί ηλεκτρονικά στο myDATA. Η επέκταση του myDATA βρίσκεται σε εξέλιξη και η πλήρης εφαρμογή θα ολοκληρωθεί εντός του 2024.

     iv.            Επεκτείνεται η υποχρέωση κατοχής συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών (EFT/POS) στους υπόλοιπους κλάδους της λιανικής αγοράς που σήμερα δεν έχουν την υποχρέωση. Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές οδήγησαν στην αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ και στον περιορισμό της διακίνησης «μαύρου» χρήματος και η επέκτασή τους θα διευρύνει τη φορολογική βάση, θα διευκολύνει το έργο των ελεγκτικών μηχανισμών και θα περιορίσει τα περιθώρια φοροδιαφυγής.

       v.            Θεσμοθετείται η υποχρέωση αγοραπωλησίας ακινήτων μόνο με τραπεζικά μέσα πληρωμής. Τα συμβόλαια αγοραπωλησίας ακινήτων θα αναγράφουν υποχρεωτικά την εξόφληση του τιμήματος μεταβίβασης αποκλειστικά με τραπεζικά μέσα πληρωμής. Στόχος, να καταργηθεί η δυνατότητα αγοράς ακινήτων με μετρητά, η οποία συντηρεί φαινόμενα φοροδιαφυγής και ξεπλύματος βρώμικου χρήματος.

Σημειώνεται ότι από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας myPROPERTY (Μάρτιος 2021) έχουν καταχωριστεί 42.613 δηλώσεις μεταβίβασης ακινήτων, το τίμημα των οποίων εξοφλήθηκε αποκλειστικά με μετρητά και ανέρχεται αθροιστικά στα 462.493.710,3 €. Έχουν καταχωριστεί επιπλέον 41.741 δηλώσεις μεταβίβασης ακινήτων το τίμημα των οποίων εξοφλήθηκε εν μέρει μόνο με μετρητά και ανέρχεται αθροιστικά στα 2.980.580.395.13€ (το ποσό είναι το συνολικό για τις δηλώσεις αυτές, διότι δεν καταχωρείται διακριτά το ποσό που καταβάλλεται με μετρητά).

Συνολικά οι μεταβιβάσεις που έγιναν αποκλειστικά ή εν μέρει με μετρητά αποτελούν το 24,9 % του συνόλου των μεταβιβάσεων (μία στις τέσσερις).

     vi.            Ενεργοποιείται το ψηφιακό δελτίο αποστολής (πιλοτικά από τις αρχές του 2024 και πλήρως πριν από το τέλος του ίδιου έτους) με στόχο να γίνεται σε πραγματικό χρόνο (real time) η παρακολούθηση των διακινούμενων αγαθών.

    vii.            Αυξάνεται το πρόστιμο χρήσης μετρητών άνω των 500 ευρώ, σε ποσό διπλάσιο της συναλλαγής, με ενίσχυση των ελέγχων για εφαρμογή του μέτρου μέσω ψηφιακής πληροφόρησης.

  viii.            Θεσμοθετείται η πληρωμή της πλειονότητας των κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων (επιδόματα τέκνων, επίδομα γέννησης, επιδόματα ανεργίας) μέσω χρεωστικών καρτών. Σε συνδυασμό με την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, το μέτρο αποκλείει την διοχέτευση των επιδομάτων προς την παραοικονομία.

      ix.            Αποκλείονται οι παραβάτες λαθρεμπορίας από συνεργασία με όλες τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, με νομοθετική ρύθμιση με την οποία θεσμοθετείται η υποχρέωση λήψης μέτρων δέουσας επιμέλειας στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων, η δημιουργία μητρώου παραβατών και η απαγόρευση συνεργασίας με παραβάτες λαθρεμπορίας.

Στόχος, το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο να ενισχύσει την υποχρέωση και την ευθύνη όσων συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων να προβαίνουν στους αναγκαίους ελέγχους για τα πρόσωπα με τα οποία συναλλάσσονται και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

       x.            Στον τομέα των βραχυχρόνιων μισθώσεων θεσμοθετείται συνδυασμός παρεμβάσεων.

 

Να σημειώσουμε ότι ο Υπουργός οικονομικών ερωτηθείς για την αλλαγή της φορολόγησης των Επιτηδευματιών που δρουν με ατομικές επιχειρήσεις και των πρώην ελευθέρων επαγγελματιών, ανακοίνωσε ότι θα επίκεινται αλλαγές, αλλά δεν θέλησε να ανοίξει τα χαρτιά του πάνω σε αυτό το θέμα, απαντώντας ότι μελετώνται οι τρόποι φορολόγησης και όταν το οικονομικό επιτελείο θα είναι έτοιμο, τότε το σχέδιο νόμου θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση

Αναμένουμε την κατάθεση των σχετικών νομοσχεδίων στην βουλή και θα επανέλθουμε.

ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΙΕΣ ΟΣΟΙ ΝΟΙΚΙΑΖΟΥΝ ΤΡΙΑ Ή ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΚΙΝΗΤΑ

Αλλάξει το τοπίο στις βραχυχρόνιες μισθώσεις

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν από το οικονομικό επιτελείο στη συνέντευξη τύπου της Τρίτης  19.9.2023, στον τομέα των βραχυχρόνιων μισθώσεων θεσμοθετείται συνδυασμός παρεμβάσεων με διπλό στόχο

 

 

a)       Την αντιμετώπιση αθέμιτου ανταγωνισμού με τα ξενοδοχεία (στις περιπτώσεις που η δραστηριότητα αυτά αποκτά επιχειρηματικά χαρακτηριστικά χωρίς, έως τώρα, να συνοδεύεται από τις αντίστοιχες υποχρεώσεις),

b)      Την αντιμετώπιση των δευτερογενών αρνητικών επιπτώσεων στην κτηματαγορά και τα ενοίκια. Δεν θίγεται η ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων που αποτελούν σημαντική πηγή εισοδήματος για χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και για τη χώρα συνολικά.

Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν τα εξής:

1. Τροποποίηση ορισμού της Βραχυχρόνιας Μίσθωσης: Βραχυχρόνια μίσθωση θα ορίζεται η μίσθωση ή υπεκμίσθωση για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, μικρότερη των 60 ημερών, ακινήτου που είναι αναρτημένο σε ψηφιακή πλατφόρμα και εφόσον δεν παρέχονται άλλες υπηρεσίες πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων.

2. Δημιουργείται νέος Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας (ΚΑΔ) ειδικά για Βραχυχρόνια Μίσθωση. Όλα τα νομικά πρόσωπα και τα φυσικά που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα βραχυχρόνιας μίσθωσης θα υποχρεούνται σε έναρξη ή προσθήκη δραστηριότητας με βάση τον νέο ΚΑΔ.

3. Υποχρέωση έναρξης επιχειρηματικής δραστηριότητας για φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν σε ψηφιακή πλατφόρμα τρία ή περισσότερα προς εκμίσθωση/υπεκμίσθωση για σκοπούς βραχυχρόνιας μίσθωσης. Με την συγκεκριμένη παρέμβαση οι ιδιώτες που αναρτούν προς μίσθωση (ή υπεκμίσθωση) τρία ή περισσότερα ακίνητα σε ψηφιακή πλατφόρμα, θα καθίστανται επιχειρήσεις (ατομική ή νομικό πρόσωπο) και θα υποχρεούνται σε έναρξη όπως υποχρεούνται ήδη τα νομικά πρόσωπα που ασκούν την συγκεκριμένη δραστηριότητα, (με ανάλογες ασφαλιστικές εισφορές, τέλος επιτηδεύματος και ΦΠΑ από το πρώτο ακίνητο).

4. Επιβολή ΦΠΑ, Τέλους Παρεπιδημούντων και τέλους αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής που αντικαθιστά το φόρο διαμονής: Για τους εκμισθωτές/ υπεκμισθωτές νομικά πρόσωπα/ατομικές επιχειρήσεις με ΚΑΔ βραχυχρόνιας μίσθωσης: α) το εισόδημα από βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων θα υπόκειται σε ΦΠΑ, β) θα υπόκεινται σε τέλος Παρεπιδημούντων και γ) θα υπόκεινται σε τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής που αντικαθιστά το φόρο διαμονής.

Επισημαίνεται ότι το νέο τέλος που αντικαθιστά το φόρο διαμονής, θα ισχύει και για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις των εκμισθωτών/υπεκμισθωτών φυσικών προσώπων (ιδιωτών) με ένα ή δύο ακίνητα. (περισσότερες πληροφορίες για το τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής στο τέλος του σημειώματος, στην ενότητα για τις φυσικές καταστροφές).

Η παλιά κλίμακα του φόρου διαμονής και το νέο τέλος αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής ανάλογα με την κατηγορία του καταλύματος έχουν ως εξής:

 

Ποσό ανά ημέρα

Κατηγορία

Σήμερα

Νέα τιμή

Αύξηση

1-2 αστέρων

0,50 €

1,50 €

1,00 €

3 αστέρων

1,50 €

3,00 €

1,50 €

4 αστέρων

3,00 €

7,00 €

4,00 €

5 αστέρων

4,00 €

10 €

6,00 €

Ενοικιαζόμενα δωμάτια

0,50 €

1,50 €

1,00 €

Βραχυχρόνια μίσθωση

0,00 €

1,50 €

1,50 €

 

Πίνακας 1: Νέα ποσά του φόρου διαμονής

5. Εντατικοποίηση ελέγχων, με βάση τα δεδομένα των ηλεκτρονικών πλατφορμών και επιβολή κυρώσεων στις περιπτώσεις φοροδιαφυγής ή παροχής επιπρόσθετων υπηρεσιών πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων.

6. Αυστηροποίηση κυρώσεων: Σε περίπτωση μη εγγραφής στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης, αυστηροποιείται το πρόστιμο και ορίζεται, ανά χρήση, σε 50%, των ακαθαρίστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους και κατ’ ελάχιστο 5.000 ευρώ (σήμερα το πρόστιμο είναι οριζόντιο και ανέρχεται σε 5.000 ευρώ). Σε περίπτωση υποτροπής για επόμενη χρήση το ανωτέρω πρόστιμο θα διπλασιάζεται.

7. Εκμίσθωση συνόλου διαμερισμάτων πολυκατοικίας: Σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών διατίθεται προς βραχυχρόνια μίσθωση, θα θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση.

Σημειώνεται ότι στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής της ΑΑΔΕ είναι καταχωρημένα 168.819 ακίνητα που ανήκουν σε 107.719 ΑΦΜ (νομικά και φυσικά πρόσωπα). Από αυτά:

·         27.367 ακίνητα ανήκουν σε 5.297 νομικά πρόσωπα

·         141.452 ακίνητα ανήκουν σε 102.422 φυσικά πρόσωπα. Από αυτά έως 2 ακίνητα έχουν 94.982 φυσικά πρόσωπα (92,7% των φυσικών προσώπων). Τρία ή περισσότερα ακίνητα έχουν 7.440 φυσικά πρόσωπα και αντιστοιχούν σε 30.329 ακίνητα.

Συνεπώς, συνολικά θα κληθούν να καταβάλουν ΦΠΑ και τέλος παρεπιδημούντων 7.440 φυσικά πρόσωπα και 5.297 νομικά πρόσωπα με 57.696 ακίνητα (το 34,2% των ακινήτων), εκτός εάν επιλέξουν μέρος αυτών να τα μετατρέψουν σε μακροχρόνια μίσθωση. Σημειώνεται ότι 4.100 φυσικά πρόσωπα έχουν ακριβώς τρία ακίνητα (και επιπλέον 1.687 φυσικά πρόσωπα έχουν τέσσερα ακίνητα).

Αλωνιάτης Απόστολος

Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

 Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή 24  Σεπτεμβρίου   2023