Σελίδες

Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Τελευταίες υποχρεώσεις που πρέπει να καλύψουμε μέχρι το τέλος της χρονιάς Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Η λίστα των βασικών εκκρεμοτήτων που «τρέχουν» έως την εκπνοή του 2024


 

Τελευταίες υποχρεώσεις που πρέπει να καλύψουμε μέχρι το τέλος της χρονιάς 

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Η λίστα των βασικών εκκρεμοτήτων που «τρέχουν» έως την εκπνοή του 2024

Με νέες αφίξεις εφαρμογών εκ μέρους της ΑΑΔΕ, δηλαδή την πιλοτική εφαρμογή του «Ψηφιακού Πελατολογίου» , αλλά και παρατάσεις και ανακοινώσεις για το πολύπαθο «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ» , κύλισε η εβδομάδα.

Πέρα βέβαια από όλα αυτά ο χρόνος πλησιάζει στο τέλους του και τόσο τους φορολογούμενους όσο και τους λογιστές – φοροτεχνικούς , τους κυνηγούν οι υποχρεώσεις . Υποχρεώσεις που πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του χρόνου.

Μπορεί να μας κατηγορήσετε ότι είμαστε γραφικοί , μιας και αυτές τις ημέρες δηλαδή πριν το τέλος του χρόνου , γράφουμε τα ίδια και τα ίδια, δηλαδή τις υποχρεώσεις που πρέπει να καλύψουν οι φορολογούμενοι μέχρι το τέλος του έτους.

Όμως πολλοί φορολογούμενοι είναι αυτοί που θυμούνται διάφορές εργασίες που θέλουν να κάνουν λίγες μέρες πριν το τέλος του έτους . Εργασίες που είτε τις γνωρίζουν εδώ και μήνες, για παράδειγμα ότι έχουν αναδρομικά και δεν μπορούν να τα βρουν πως γίνεται αποστολή τους ή είναι αναδρομικά πριν από το 2015 που θέλει ειδική διαδικασία για να ανέβουν ή ότι θέλουν να κάνουν αλλαγές στην εταιρία τους ,π.χ. να μεταβιβάσουν εταιρικά μερίδια ή να αλλάξουν την εκπροσώπηση της εταιρίας, διαδικασίες που θέλουν μεγάλο χρονικό διάστημα για να ολοκληρωθούν μιας και έχουμε αλλαγές στο καταστατικό , για τις προσωπικές εταιρίες, αλλά και σχετικές δημοσιεύσεις στο ΓΕΜΗ.

Διαδικασίες που δεν επιτρέπουν να ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες μέχρι το τέλος του έτους αν θυμηθούν να τις κάνουν έστω και στις αρχές Δεκεμβρίου.

Υποχρεώσεις

Ας δούμε αναλυτικά όλες τις υποχρεώσεις που έχουν οι φορολογούμενοι και στις οποίες πρέπει να είναι συνεπείς μέσα στις επόμενες ημέρες και μέχρι να εκπνεύσει το 2024. Η λίστα των εκκρεμοτήτων που «τρέχουν» έως το τέλος του 2024 περιλαμβάνει:

Δηλώσεις

      i.        Δήλωση για τα αναδρομικά : Οι φορολογούμενοι εκείνοι που εισέπραξαν αναδρομικά το 2023 (μισθωτοί, συνταξιούχοι κ.ά.) πρέπει να υποβάλουν τροποποιητικές δηλώσεις έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024. Η τροποποιητική δήλωση αφορά το έτος για το οποίο εκδόθηκαν τα αναδρομικά. Με την υποβολή της δήλωσης εκδίδεται νέο εκκαθαριστικό και ο φόρος πρέπει να καταβληθεί εφάπαξ μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025.

     ii.        Δήλωση για κάλυψη τεκμηρίων: Φορολογούμενοι που θέλουν να καλύψουν τεκμήρια διαβίωσης ή απόκτησης περιουσιακών στοιχείων για το 2024 μπορούν να δηλώσουν γονικές παροχές χρηματικών ποσών μέσω της πλατφόρμας myProperty μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου. Να θυμίσουμε και εδώ ότι για δαπάνες που αφορούν κάλυψη τεκμηρίων αγοράς περιουσιακών στοιχείων ή κάλυψη του τεκμηρίου πρέπει να γίνει πριν την απόκτηση του παγίου, αλλιώς η δωρεά – δάνειο – γονική παροχή δεν γίνεται δεκτή.

 

    iii.        Δήλωση από κληρονόμους: Κληρονόμοι που πρέπει να υποβάλουν δήλωση φορολογίας εισοδήματος για άτομα που απεβίωσαν το 2023, πρέπει να το κάνουν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024. Η δήλωση μπορεί να γίνει ψηφιακά μέσω του myAADE ή χειρόγραφα στη Δ.Ο.Υ.

 

   iv.        Δηλώσεις κατοίκων εξωτερικού: Όσοι μετέφεραν την κατοικία τους στο εξωτερικό το 2023 πρέπει να υποβάλουν φορολογική δήλωση έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024. Σε περίπτωση που η αίτηση απορρίφθηκε τότε η δήλωση θεωρείται εκπρόθεσμοι και έχει πρόστιμο.

 

Να θυμίσουμε ότι:

α) Οι αγροτικές επιδοτήσεις προηγούμενων ετών, φορολογούνται πλέον την χρόνια που εισπράττονται δεν χρήζουν δήλωση στο έτος που αυτές ανάγονται. Κατ’ εξαίρεση για τις αγροτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις ως χρόνος κτήσης του εισοδήματος θεωρείται ο χρόνος της είσπραξής τους, εκτός από την περίπτωση που εισπράττονται αναδρομικά κατόπιν ένστασης ή δικαστικής απόφασης, όπου χρόνος κτήσης τους δύναται να θεωρείται και o χρόνος στον οποίο ανάγονται. Σύμφωνα δε με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 49 του Ν.4772/2021, οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 33 ισχύουν για τις αγροτικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις που εισπράττονται στα φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1.1.2021 και μετά (σχετική η υπό στοιχεία Ε.2059/2021 Εγκύκλιος).

β) Oι τροποποιητικές δηλώσεις για αναδρομικά ποσά μισθών, συντάξεων, επιδομάτων και λοιπών αναδρομικών ποσών φορολογικού έτους 2015 και επόμενων, τα οποία καταβλήθηκαν από το φορολογικό έτος 2018 και επόμενα και για την καταβολή των οποίων αποστέλλεται σχετική πληροφορία στη φορολογική διοίκηση από τον καταβάλλοντα αυτά, υποβάλλονται κατ’ εξαίρεση με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας Υποβολής Δηλώσεων Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE.

Οι δηλώσεις που, κατ’ εξαίρεση, δεν υποβάλλονται με χρήση της διαδικτυακής Υπηρεσίας υποβολής δηλώσεων μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, κατά τα αναφερόμενα ανωτέρω, υποβάλλονται στην αρμόδια, σύμφωνα με την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ. Α 1065199 ΕΞ 2022 (Β’ 3886) απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ για την παραλαβή τους υπηρεσία (χειρόγραφες δηλώσεις) είτε με αποστολή αιτήματος μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE (https://www1.aade. gr/gsisapps5/myaade/#!/arxiki) σύμφωνα με την υπό στοιχεία Α.1054/2022 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, στο οποίο επισυνάπτεται αρχείο σάρωσης (scan) του εντύπου Ε1 της δήλωσης και των συνυποβαλλόμενων εντύπων (συμπληρωμένων), των συνοδευτικών δικαιολογητικών και λοιπών εγγράφων είτε με αποστολή των ανωτέρω με φυσικό φάκελο, ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς. Τα στοιχεία επικοινωνίας των αρμοδίων για την παραλαβή δηλώσεων υπηρεσιών είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ στο διαδίκτυο (www.aade.gr/menoy/aade/epikoinonia>Στοιχεία Επικοινωνίας Υπηρεσιών ΑΑΔΕ για ραντεβού). Ως ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων που υποβάλλονται στην αρμόδια για την παραλαβή τους υπηρεσία θεωρείται είτε η ημερομηνία αποστολής του αιτήματος στην εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου» και η υποβολή της δήλωσης λαμβάνεται ως εμπρόθεσμη, εφόσον το αίτημα καταχωρηθεί στην εφαρμογή μέχρι το πέρας της τελευταίας ημέρας της καταληκτικής προθεσμίας υποβολής, είτε η ημερομηνία αποστολής του φυσικού φακέλου που προκύπτει από τη σφραγίδα του Ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς. Το αποδεικτικό του ταχυδρομείου ή της υπηρεσίας ταχυμεταφοράς, αποτελεί αποδεικτικό υποβολής της δήλωσης και υπέχει θέση απόδειξης παραλαβής εκ μέρους του αποδέκτη.

Επίσης, είναι δυνατή η υποβολή των ανωτέρω δηλώσεων με κατάθεση στο γραφείο πρωτοκόλλου της αρμόδιας για την παραλαβή υπηρεσίας. Μέσω της εφαρμογής «τα Ραντεβού μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE παρέχεται η δυνατότητα προγραμματισμού ραντεβού για την υποβολή των δηλώσεων.

 

Οχήματα

     v.        Δήλωση ακινησίας οχημάτων: Η ψηφιακή κατάθεση πινακίδων οχημάτων πρέπει να γίνει μέσω της πλατφόρμας myCar της ΑΑΔΕ έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024.

Η δήλωση ακινησίας γίνεται μέσω της εφαρμογής myCAR της ΑΑΔΕ. Από την ίδια διεύθυνση μπορούμε να κάνουμε μέσα στην επόμενη χρόνια την άρση της ακινησίας του οχήματος είτε για όλο το υπόλοιπο χρονικό διάστημα ή για λίγους μήνες μετά την έκδοση της απόφασης για μερική ακινησία και πληρωμή των τελών κυκλοφορίας με τον μήνα.

 

   vi.        Πληρωμή τελών κυκλοφορίας 2025: Η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας πρέπει να γίνει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024. Δεν προβλέπεται παράταση και οι καθυστερημένες πληρωμές θα επιφέρουν πρόστιμα. Τα πρόστιμα είναι τα εξής:

·         25% του ποσού των τελών εάν πληρωθούν έως τις 31 Ιανουαρίου 2025.

·         50% του ποσού εάν πληρωθούν εντός Φεβρουαρίου 2025.

·         Ισόποσο των τελών κυκλοφορίας σε περίπτωση πληρωμής μετά την 1η Μαρτίου 2025.

Πληρωμή υποχρεώσεων

  vii.        Πληρωμή δόσεων: Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να προχωρήσουν στην πληρωμή του ΕΝΦΙΑ (9η δόση) και των φόρων εισοδήματος (6η δόση). Να σημειωθεί ότι προβλέπεται και η καταβολή άλλων δύο δόσεων (Ιανουάριος – Φεβρουάριος) για την εξόφληση των υποχρεώσεων του 2024.

Πόθεν έσχες

 viii.        Υποβολή δήλωσης πόθεν έσχες: Υποβολή δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) για τα έτη 2022 και 2023.

Σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωση h λειτουργία της πλατφόρμας του ν. 5026/2023 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,είναι διαθέσιμη για υποβολή:

·         ετήσιων ΔΠΚ του έτους 2023 (χρήση 2022) και του έτους 2024 (χρήση 2023)

·         αρχικών δηλώσεων όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024. .

Η νέα πλατφόρμα του ν. 5026/2023 αξιοποιεί διαλειτουργικότητα με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Διαπιστωτική Απόφαση Διαλειτουργικότητας ΦΕΚ 5921/Β/24-10-2024) για την υποστήριξη της συμπλήρωσης των ΔΠΚ από τους υπόχρεους.

Επιπλέον, οι σύζυγοι των υπόχρεων προσώπων καθίστανται πλέον αυτοτελώς υπόχρεοι και οφείλουν να συμπληρώσουν και να υποβάλλουν διακριτές ΔΠΚ.

Με το άρθρο 17 του ν. 5130/2024 (Α’ 127/1.8.2024), για τις ετήσιες ΔΠΚ ετών 2023 (χρήση 2022) και 2024 (χρήση 2023), καθώς και τις αρχικές δηλώσεις όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024, καταληκτική ημερομηνία για υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. είναι η 31.12.2024.

Εφόσον έχει οριστικοποιηθεί εμπρόθεσμα η δήλωση, επιτρέπεται η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης από τον υπόχρεο, εντός 30 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής, σύμφωνα με το αρ.18 του ν. 5026/2023.

Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του ν. 5026/2023, το σύστημα υποβολής του ν. 3213/2003 θα παραμείνει ανοικτό για τις αρχικές δηλώσεις όλων των υπόχρεων.

Σημείωση: Πολλοί φορείς έχουν ζητήσει ήδη την μεταφορά της καταληκτικής ημερομηνίας έως την 31η Μαρτίου 2025

 

Επί του πιεστηρίου:

Νέα παράταση δόθηκε, όπως είχαμε προβλέψει, στην υποβολή της Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων (ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ) , μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2025.

Ποιο συγκεκριμένα στο νόμο για την «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών και άλλες διατάξεις», και συγκεκριμένα στο άρθρο 37 παρ. 5, αναφέρει:

«5. Η προθεσμία των περ. α) και β) της παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 5113/2024 (Α'96), περί υποβολής Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης και Οικονομικών Συμφερόντων μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2024, παρατείνεται έως την 28η Φεβρουάριου 2025.»

 

e-αποδείξεις

   ix.        Συλλογή αποδείξεων που έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικό τρόπο: Οι φορολογούμενοι πρέπει να καλύψουν την υποχρέωση τους για δαπάνες ύψους 30% του ετήσιου εισοδήματός τους μέσω ηλεκτρονικών πληρωμών. Όσοι δεν εκπληρώσουν την υποχρέωση αυτή κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με επιπλέον φόρο. Το πρόστιμο αντιστοιχεί σε 22% του ποσού που υπολείπεται για την κάλυψη του ορίου και αναμένεται να επιβληθεί κατά τη φορολογική δήλωση του 2025.

 

Να θυμίσουμε ότι το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για κάθε φορολογικό έτος ορίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία – συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών.

Ποιες αποδείξεις «μετράνε» και πως πρέπει να εξοφλούνται

·         Ο φορολογούμενος απαιτείται να έχει πραγματοποιήσει τις δαπάνες αυτές στην ημεδαπή ή σε κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή του Ε.Ο.Χ. και να τις έχει εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ημεδαπής ή αλλοδαπής προέλευσης, όπως ενδεικτικά κάρτες και μέσα πληρωμής με κάρτες [χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, προπληρωμένες κάρτες (prepaid cards)], πληρωμή μέσω λογαριασμού πληρωμών Παροχών Υπηρεσιών Πληρωμών του Ν.4537/2018 (μεταφορά πίστωσης, εντολές άμεσης χρέωσης, πάγιες εντολές, τραπεζικές ή ταχυδρομικές επιταγές), μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), ηλεκτρονικού πορτοφολιού (e-wallet), paypal κ.λπ. καθώς και η καταβολή μετρητών προς Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών του Ν.4537/2018 (σε γκισέ ή σε μηχάνημα easy-pay).

 

·         Οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών που συμπληρώνονται στους εν λόγω κωδικούς είναι αυτές που ορίζονται με την περίπτωση δ’ της παραγράφου 6 του άρθρου 15 ΚΦΕ και την απόφαση Υφυπουργού Οικονομικών Α.1163/2020 (Β’ 3119).

Επιπλέον, στις δαπάνες αγορών αγαθών και υπηρεσιών της περ. δ’ της παρ. 6 του ίδιου άρθρου και νόμου προσμετράται η δαπάνη της αγοράς συλλεκτικών νομισμάτων από το Νομισματικό Πρόγραμμα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», ανεξαρτήτως ύψους ποσού (Ε.2124/2021 εγκύκλιος).

Προσοχή:

Στις δαπάνες δεν περιλαμβάνονται

• Ενοίκια.

• Αγορά οχημάτων, αυτοκινήτων, μοτοσικλετών.

• Τέλη κυκλοφορίας.

• Δόσεις στεγαστικών δανείων.

• Αγορά ομολόγων και χρηματοοικονομικών προϊόντων.

Όλες οι άλλες δαπάνες ¨μετράνε» στην συμπλήρωση του 30%

Προσοχή:  Η ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή υπολογίζεται πλέον στην κάλυψη του 30% . με την προϋπόθεση να έχει εξοφληθεί με ηλεκτρονικό τρόπο.

Δαπάνες που καλύπτονται εν όλο ή εν μέρη 

Σε περίπτωση που κάποια από τα δικαιολογητικά που αφορούν δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, έχουν κατατεθεί στον εργοδότη του φορολογούμενου ή στο ασφαλιστικό ταμείο/ασφαλιστική εταιρεία που είναι ασφαλισμένος, προκειμένου να αποζημιωθεί για την πραγματοποίηση αυτών των δαπανών, λαμβάνεται υπόψη μόνο το τυχόν μέρος της δαπάνης που επιβαρύνθηκε ο ίδιος ο φορολογούμενος.

Ενδεικτικά παραδείγματα τέτοιων δαπανών αποτελούν οι φαρμακευτικές δαπάνες, οι δαπάνες για την αγορά ορθοπεδικών ειδών (νάρθηκες, κηδεμόνες, υποδήματα κ.λπ.), αναλώσιμων νοσηλευτικών υλικών, αναπηρικών βοηθητικών οργάνων (πατερίτσες, αναπηρικά αμαξίδια, στρώματα κατάκλισης κ.λπ.), ειδικών μηχανημάτων (νεφελοποιητές, συσκευές αναρρόφησης, φιάλες οξυγόνου κ.λπ.), οι δαπάνες για έξοδα μετακίνησης και διαμονής των ασφαλισμένων, οι δαπάνες για νοσήλια, οι δαπάνες για βρεφονηπιακούς σταθμούς κ.λπ., όταν δεν καλύπτονται στο σύνολό τους από εργοδότες, ασφαλιστικά ταμεία και ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες δύναται να χρησιμοποιηθούν από τους φορολογουμένους, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αποτελούν δαπάνες που εκπίπτουν με βάση άλλη φορολογική διάταξη. Προκειμένου να ληφθούν αυτά τα ποσά υπόψη, απαιτείται βεβαίωση του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ή της ασφαλιστικής εταιρείας, η οποία εκδίδεται κατόπιν αίτησης του φορολογούμενου και από την οποία να προκύπτουν τα ακόλουθα:

α) Τα στοιχεία του προσώπου για το οποίο καταβλήθηκε η δαπάνη,

β) το συνολικό ποσό της δαπάνης, για το οποίο υποβλήθηκαν δικαιολογητικά,

γ) το ποσό της δαπάνης που καλύφθηκε από τον εργοδότη ή το ασφαλιστικό ταμείο ή την ασφαλιστική επιχείρηση και

δ) το υπόλοιπο ποσό της δαπάνης με το οποίο επιβαρύνεται ο φορολογούμενος.

Στην περίπτωση που η βεβαίωση εκδοθεί κατά το επόμενο έτος από το έτος που κατεβλήθησαν οι δαπάνες, είτε υποβάλλεται τροποποιητική δήλωση βάσει του άρθρου 19 ΚΦΔ για το έτος που κατεβλήθησαν είτε δηλώνονται για να εκπέσουν στο έτος χορήγησης της βεβαίωσης. Μετά την κατάργηση του άρθρου 18 ΚΦΕ, οι ιατρικές δαπάνες δεν μειώνουν τον φόρο (ΠΟΛ.1112/2017 εγκύκλιος), αλλά οι εν λόγω δαπάνες δηλώνονται μαζί με τις λοιπές δαπάνες του φορολογούμενου στους κωδικούς 049-050 (Α.1163/2020 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών).

Κάλυψη του ποσού από συζύγους

Επίσης, σε περίπτωση κοινής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος εγγάμων, όπου καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης, το τυχόν πλεονάζον ποσό δύναται, κατά τον προσδιορισμό του φόρου εισοδήματος, να μεταφερθεί στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών. Ακόμη στην ίδια ως άνω περίπτωση, όταν ένας εκ των δυο συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης ανήκει στα πρόσωπα των περιπτώσεων για τα οποία δεν απαιτείται η πραγματοποίηση δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και εφόσον πραγματοποιεί δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, τότε το δηλωθέν ποσό των δαπανών του δύναται κατά τον προσδιορισμό του φόρου να μεταφερθεί στον άλλο σύζυγο ή στο άλλο μέρος συμφώνου συμβίωσης για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών.

 

Αλωνιάτης Απόστολος

 Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

  Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  22  Δεκεμβρίου  2024.

 











Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2024

Οι αλλαγές που φέρνει ο νέος φορολογικός νόμος 5162/2024 Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης - Ποιες διατάξεις εφαρμόζονται από το φορολογικό έτος 2024 και ποιες από το φορολογικό έτος 2025


 

Οι αλλαγές που φέρνει ο νέος  φορολογικός νόμος 5162/2024

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

 -  Ποιες διατάξεις εφαρμόζονται από το φορολογικό έτος 2024 και ποιες από το φορολογικό έτος 2025

 

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης ο νέος φορολογικός  5162/2024 (ΦΕΚ Α 198/5.12.2024), ««Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις», επέφερε , όπως έχουμε αναλύσει και σε προηγούμενα άρθρα , αρκετές αλλαγές σε φορολογικά θέματα αλλά και σε θέματα που αφορούν τις συγχωνεύσεις των επιχειρήσεων. 

Θα θέλαμε α επισημάνουμε ορισμένα ζητήματα από το ψηφισθέν νομοσχέδιο, με την επιφύλαξη πάντα της έκδοσης των εφαρμοστικών αποφάσεων και εγκυκλίων, για την τελική ερμηνεία των σχετικών διατάξεων. Γιατί μην ξεχνάμε ότι η διοίκηση δεν έχει ξεχάσει την γνωστή μέθοδο της να νομοθετεί δια των εγκυκλίων.

Πριν περάσουμε στις παρατηρήσεις ας δούμε επιγραμματικά, ποια μέτρα έχουν εφαρμογή από το φορολογικό έτος 2024 και ποια από το φορολογικό έτος 2025.

Μέτρα από 2024

·         Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος για φυσικά πρόσωπα (Άρθρο 3).

·         Εξαιρέσεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία

Προστίθεται στις εξαιρέσεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία (άρθρο 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος) η οικειοθελής χρηματική παροχή που καταβάλλεται από τον εργοδότη σε εργαζόμενο εντός χρονικού διαστήματος δώδεκα (12) μηνών από την απόκτηση τέκνου, μέχρι του ποσού των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ετησίως, προσαυξανόμενου κατά επιπλέον πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για κάθε εξαρτώμενο τέκνο, εφόσον δεν υπάρχει μείωση των αποδοχών του νέου γονέα σε σχέση με τους έξι (6) προηγούμενους και τους έξι (6) επόμενους μήνες από την καταβολή της παροχής, καθώς και η αξία διατακτικών βρεφονηπιακών σταθμών που χορηγούν οι εργοδότες στους εργαζόμενους, έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ ετησίως. Η συγκεκριμένη ρύθμιση προτείνεται για την παροχή φορολογικής ελάφρυνσης και κινήτρων στους νέους γονείς, στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος της χώρας. (Άρθρο 4)

·         Απαλλαγή φιλοδωρήματος από φόρο εισοδήματος

Εφαρμογή για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Νοεμβρίου 2024. Με νομοτεχνική βελτίωση απαλλάσσονται και οι εργαζόμενοι διανομείς (delivery) στις ψηφιακές πλατφόρμες. (Άρθρο 5)

·         Ελάχιστο ποσό καθαρού εισοδήματος και μείωσή του από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας

Τροποποιείται ο υπολογισμός του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας. Πλέον δεν λαμβάνονται υπόψη σωρευτικά οι αποδοχές του υψηλότερα αμειβομένου εργαζομένου και οι υπόλοιπες αμοιβές, αλλά διαζευκτικά προκειμένου με αυτό τον τρόπο να περιοριστεί το τελικό ελάχιστο τεκμαιρόμενο καθαρό εισόδημα και αντίστοιχα η φορολόγηση που θα επιβληθεί στον φορολογούμενο.

Με σκοπό την προστασία των τοπικών οικονομιών σε κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) κατοίκων, επεκτείνονται οι μειώσεις του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στις δημοτικές κοινότητες αυτές (εξαιρουμένων των δημοτικών κοινοτήτων στην Περιφέρεια Αττικής, πλην της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων). (Άρθρα 6 & 7)

·         Φοροαπαλλαγή για τριάντα έξι μήνες για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση

Θεσπίζεται απαλλαγή για τριάντα έξι (36) μήνες για το εισόδημα των φυσικών προσώπων από τη μακροχρόνια εκμίσθωση που συνάπτεται μεταξύ της 8ης Σεπτεμβρίου 2024 και της 31ης Δεκεμβρίου 2025 και αφορά ακίνητα που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση. Προϋπόθεση είναι η μίσθωση, από την οποία προέρχεται το εισόδημα που απαλλάσσεται, να έχει διάρκεια τουλάχιστον τριετή. Στην προτεινόμενη διάταξη προβλέπονται οι συνέπειες πρόωρης λήξης της σύμβασης αυτής. Εάν εντός της τριετίας το ακίνητο, που έχει εν τω μεταξύ κενωθεί, διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, η απαλλαγή αίρεται αναδρομικώς. (Άρθρο 9)

Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, δηλαδή από τις 5.12.2024

·         Ρύθμιση θεμάτων Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων και κρατικής αρωγής για ασφαλισμένες κατοικίες

Διπλασιάζεται η μείωση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), από δέκα τοις εκατό (10%) σε είκοσι τοις εκτατό (20%), για κατοικίες φυσικών προσώπων, φορολογητέας αξίας έως πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ, που είναι ασφαλισμένες για φυσικές καταστροφές (πυρκαγιά, σεισμό, πλημμύρα).

Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024 (Άρθρο 10 παρ. 1)

·         Απαλλαγή φιλοδωρήματος από ασφαλιστικές εισφορές

Εφαρμογή για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η Νοεμβρίου 2024 (Άρθρο 11)

·         Απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρων συμβολαίων υγείας ανηλίκων

Καταργείται ο φόρος ασφαλίστρων για συμβάσεις του κλάδου υγείας για παιδιά έως δέκα οκτώ (18) ετών. Στόχος της ρύθμισης είναι η παροχή ενίσχυσης προς τις οικογένειες και η παροχή κινήτρων για τη διενέργεια ομαδικών και οικογενειακών ασφαλίστρων, μέσω της αναλογικής μείωσης του φόρου που επιβαρύνει τα εν λόγω ασφάλιστρα. (Άρθρο 13)

Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024

·         Απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρων συμβολαίων υγείας ανηλίκων

Καταργείται ο φόρος ασφαλίστρων για συμβάσεις του κλάδου υγείας για παιδιά έως δέκα οκτώ (18) ετών. Στόχος της ρύθμισης είναι η παροχή ενίσχυσης προς τις οικογένειες και η παροχή κινήτρων για τη διενέργεια ομαδικών και οικογενειακών ασφαλίστρων, μέσω της αναλογικής μείωσης του φόρου που επιβαρύνει τα εν λόγω ασφάλιστρα.

Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024 (Άρθρο 13)

·         Το νέο πλαίσιο υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος

Ισχύουν από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Άρθρα 84 έως και 88) 

·         Παράταση αναστολής Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ακινήτων έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025

Με την αξιολογούμενη ρύθμιση, παρατείνεται η δυνατότητα, που παρασχέθηκε από το άρθρο 9 του ν. 5000/2022 (Α' 226), στον υποκείμενο στον φόρο κατασκευαστή οικοδομών προς πώληση, να επιλέξει την υπαγωγή στο καθεστώς αναστολής του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) έως τις 31.12.2025, προκειμένου η παράδοση των ιδιοκτησιών να μην επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., χωρίς αντίστοιχα να υφίσταται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου για τις πράξεις αυτές. Η εν λόγω ρύθμιση εντάσσεται στον γενικότερο φορολογικό σχεδιασμό, έχει αναπτυξιακή κατεύθυνση και αποσκοπεί στη συνέχιση της τόνωσης της αγοράς ακινήτων και την προσέλκυση επενδύσεων, ενώ λειτουργεί και προς όφελος των αγοραστών ακινήτων, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών προσώπων που προορίζουν το ακίνητο για ιδιωτική στεγαστική χρήση.

Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024 (Άρθρο 89)

·         Παράταση της αναστολής ισχύος άρθρου 41 Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος για την επιβολή φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας

Παρατείνεται μέχρι την 31η.12.2026 η αναστολή της ισχύος του άρθρου 41 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος με την οποία επιβάλλεται φόρος στο εισόδημα από υπεραξία για μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας. Η ισχύς του άρθρου 41 του Κ.Φ.Ε. έχει ανασταλεί διαδοχικά από 1ης.1.2015 έως και τις 31.12.2024.

Ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ήτοι από τις 5.12.2024 (Άρθρο 90)

Μετρά από 2025

·         Φορολόγηση αμοιβής για εφημερίες ιατρών

Ενισχύονται οι αποδοχές των ιατρών και του λοιπού προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας, μέσω της αυτοτελούς φορολόγησης των αμοιβών που λαμβάνουν για εφημερίες. (Άρθρο 8)

·         Μείωση ασφαλιστικών εισφορών υγειονομικής περίθαλψης εργοδότη-εργαζόμενου

Αντιμετωπίζεται το ζήτημα του υψηλού μη μισθολογικού κόστους που αφορά στην εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης των μισθωτών, η οποία βαρύνει τόσο τους εργοδότες όσο και τους ασφαλισμένους. Σκοπός της ρύθμισης είναι η βελτίωση των όρων πρόσβασης στην αγορά εργασίας με περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους, η οποία σε συνέχεια των μειώσεων που θεσπίστηκαν από το 2020 και μετά θα ανέλθει σωρευτικά σε ποσοστό πέντε κόμμα τέσσερα τοις εκατό (5,4%). (Άρθρο 12).

·         Αλλαγές στο τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (Άρθρο 24)

 

·         Ασφάλιση επιχειρήσεων έναντι φυσικών καταστροφών

Με το υφιστάμενο καθεστώς και με σκοπό την προστασία της ιδιωτικής περιουσίας, προβλέφθηκε η επέκταση της ιδιωτικής ασφάλισης στον τομέα των φυσικών καταστροφών. Στόχος ήταν το ελάχιστο περιεχόμενο της ασφάλισης από φυσικές καταστροφές να καλύπτει υλικές ζημίες που προκαλούνται από πυρκαγιά από φυσικά αίτια, πλημμύρες και σεισμό στις ιδιόκτητες κτιριακές εγκαταστάσεις και σε λοιπά στοιχεία του ενεργητικού της επιχείρησης, καθώς και σε αυτοκίνητα επαγγελματικής χρήσης και μέσα παραγωγής. Η θέσπιση της υποχρεωτικότητας της ιδιωτικής ασφάλισης, κατόπιν στάθμισης και συνεκτίμησης οικονομικών κριτηρίων, κρίθηκε ότι έπρεπε να καταλαμβάνει εκείνες μόνο τις επιχειρήσεις των οποίων τα ετήσια ακαθάριστα έσοδα υπερβαίνουν το ποσό των δύο εκατομμυρίων (2.000.000) ευρώ. Με την προτεινόμενη ρύθμιση η υποχρεωτική αυτή ασφάλιση επεκτείνεται στις επιχειρήσεις που είχαν κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος ετήσια ακαθάριστα έσοδα από πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ και άνω, με στόχο την αύξηση της προστασίας της περιουσίας περισσότερων επιχειρήσεων, ενόψει της κλιματικής αλλαγής και των φυσικών καταστροφών που αυτή μπορεί δυνητικά να επιφέρει. (Άρθρο 25)

Ισχύει από 1ης Ιουνίου 2025

·         Τέλος κρουαζιέρας

Ενόψει της αυξημένης τουριστικής κίνησης και της σημαντικής επιβάρυνσης των νησιών της χώρας από πλοία αναψυχής που εκτελούν περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες), επιβάλλεται τέλος υπέρ του Δημοσίου σε αποβιβαζόμενους στους λιμένες της χώρας επιβάτες των πλοίων αυτών, κατά το άρθρο 42 του ν. 4256/2014 (Α' 92), εφεξής «τέλος κρουαζιέρας». Το τέλος επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα. Με το μέτρο αυτό θα ενισχυθούν οι υποδομές και τα έργα στις περιοχές που κάνουν δεκτούς τους εν λόγω επισκέπτες, βελτιώνοντας συνολικά το εγχώριο τουριστικό προϊόν.

Ισχύει μετά την έκδοση της κοινής απόφασης που προβλέπεται (Άρθρο 27)

·         Απαλλαγή από το τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας

Απαλλάσσονται του τέλους συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας οι συνδέσεις οι οποίες παρέχονται μέσω δικτύου οπτικών ινών με ταχύτητες εκατό (100) Mbps.

Για λογαριασμούς που εκδίδονται από την 1η Ιανουαρίου 2025 και μετά (Άρθρο 28)

·         Προσωρινοί περιορισμοί στις βραχυχρόνιες μισθώσεις

Αναστέλλεται για το 2025, η δυνατότητα διάθεσης για βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών που βρίσκονται εντός των ορίων του πρώτου, δεύτερου ή τρίτου Δημοτικών Διαμερισμάτων του Δήμου Αθηναίων.

Προσοχή: με τις νέες διατάξεις μπαίνουν μεγάλα πρόστιμα σε περίπτωση παραβάσεων

Ποιο συγκεκριμένα σύμφωνα με την διάταξη:

«1. Στο άρθρο 111 του ν. 4446/2016 (Α' 240), περί ρυθμίσεων για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων στο πλαίσιο της οικονομίας του διαμοιρασμού, προστίθεται παρ. 2Α ως εξής:

«2Α. Από την 1η Ιανουαρίου 2025 έως την 31η Δεκεμβρίου 2025 δεν επιτρέπεται η εγγραφή για πρώτη φορά στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής για ακίνητα που βρίσκονται στο 1ο, 2ο και 3ο Δημοτικό Διαμέρισμα του Δήμου Αθηναίων. Σε κύριο, νομέα, επικαρπωτή, υπεκμισθωτή ή τρίτο διαχειριστή, ο οποίος προβαίνει σε βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτου του πρώτου εδαφίου, ανεξαρτήτως αν η βραχυχρόνια μίσθωση καταρτίζεται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας ή με άλλον τρόπο, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ίσο με το πενήντα τοις εκατό (50%) του εισοδήματος που αποκτάται από βραχυχρόνια μίσθωση μετά από την 1η Ιανουαρίου 2025 μέχρι τον έλεγχο και πάντως όχι πέραν του χρονικού διαστήματος του πρώτου εδαφίου, το οποίο δεν είναι κατώτερο από είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ. Αν, μετά την επιβολή της κύρωσης του προηγούμενου εδαφίου, διαπιστωθεί νέα παράβαση εντός του ίδιου φορολογικού έτους, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το ποσό των εισπραχθέντων μισθωμάτων από τον προηγούμενο έως τον νέο έλεγχο και όχι πέραν του χρονικού διαστήματος του πρώτου εδαφίου, που δεν είναι κατώτερο από σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ. Το πρόστιμο αποτελεί δημόσιο έσοδο, το οποίο επιβάλλεται και εισπράττεται από την Α.Α.Δ.Ε.. Με την κοινή απόφαση της παρ. 8 η αναστολή του πρώτου εδαφίου δύναται να παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2026.»

Εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου έως την 31η Δεκεμβρίου 2025 (Άρθρο 29)

·         Επέκταση κινήτρων για δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας

Ορίζεται ότι οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας που καταβάλλονται για την παροχή έργου ή υπηρεσίας προς επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων του άρθρου 47 του ν. 4712/2020 (Α' 146) ή ερευνητικά κέντρα, ινστιτούτα ή φορείς των άρθρων 13 και 13Α του ν. 4310/2014 (Α' 258) ή Πανεπιστημιακά Κέντρα ή Ερευνητικά Ινστιτούτα των άρθρων 131 και 134 του ν. 4957/2022 (Α' 141), καθώς και οι αποσβέσεις του εξοπλισμού και των οργάνων που χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες εκτέλεσης της επιστημονικής και της τεχνολογικής έρευνας, εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων αυτών, κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό εκατόν πενήντα τοις εκατό (150%). (Άρθρο 35).

Αλωνιάτης Απόστολος

 Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

  Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  15  Δεκεμβρίου  2024.

 








Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Παράταση στην εφαρμογή του ψηφιακού Δελτία αποστολής. Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης Πότε θα εφαρμοστεί και ποιες υποχρεώσεις δημιουργούνται για τις επιχειρήσεις Μετ’ εμπορίων η υποβολή του «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ»


 

Παράταση στην εφαρμογή του  ψηφιακού Δελτία αποστολής.

Γράφει ο Απόστολος Αλωνιάτης

Πότε θα εφαρμοστεί και ποιες  υποχρεώσεις δημιουργούνται για τις επιχειρήσεις

Μετ’ εμπορίων η υποβολή του «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ»

Με παράταση ξεκίνησε ο μήνας , παράταση που από ότι φαίνεται δεν θα είναι η τελευταία, μιας και πέρα από την παράταση στην εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής αναμένουμε και νέα παράταση στην κατάθεση του  «ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ» ή Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης.

ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ (μισές δουλειές)

Μπορεί το σύστημα να άνοιξε, με χαρά αν είδαμε ότι έρχονται περισσότερα στοιχεία στην πλατφόρμα, όπως , για παράδειγμα , τα υπόλοιπα των τραπεζικών λογαριασμών, αλλά εξακολουθεί να μην είναι ολοκληρωμένο το έργο. Ακόμη και σήμερα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν υπάρχει η δυνατότητα αποστολής των δηλώσεων, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ολοκληρωθεί η υποχρέωση αποστολής των Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης για τα έτη 2023 και 2024, που αφορούν τα εισοδήματα 2022 και 2023 αντίστοιχα.

Αυτό προκύπτει από την ανακοίνωση που έχει αναρτηθεί στην διεύθυνση https://www.pothen.gr/pothen-main/main/ypovolh.html και η οποία αναφέρει ότι: Σημαντική ενημέρωση:

Η οριστική υποβολή των δηλώσεων δεν είναι προς το παρόν διαθέσιμη μέχρι να ολοκληρωθεί η αποστολή των δεδομένων από όλους τους Χρηματοπιστωτικούς Οργανισμούς και τα Πιστωτικά Ιδρύματα.

Επιλέξετε «Προσωρινή Αποθήκευση» και επανέλθετε για την οριστικοποίηση της.

Η λειτουργία της πλατφόρμας του ν. 5026/2023 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, είναι διαθέσιμη για τις ετήσιες Δηλώσεις Περιουσιακής Κατάστασης (ΔΠΚ) του έτους 2023 (χρήση 2022) και του έτους 2024 (χρήση 2023).

Η υποβολή αρχικών δηλώσεων όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024, πρόκειται να είναι διαθέσιμη τις προσεχείς ημέρες καθώς εκκρεμεί η αποστολή στοιχείων από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προς τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Η νέα πλατφόρμα του ν. 5026/2023 αξιοποιεί διαλειτουργικότητα με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (Διαπιστωτική Απόφαση Διαλειτουργικότητας ΦΕΚ 5921/Β/24-10-2024) για την υποστήριξη της συμπλήρωσης των ΔΠΚ από τους υπόχρεους.

Επιπλέον, οι σύζυγοι των υπόχρεων προσώπων καθίστανται πλέον αυτοτελώς υπόχρεοι και οφείλουν να συμπληρώσουν και να υποβάλλουν διακριτές ΔΠΚ.

Με το άρθρο 17 του ν. 5130/2024 (Α’ 127/1.8.2024), για τις ετήσιες ΔΠΚ ετών 2023 (χρήση 2022) και 2024 (χρήση 2023), καθώς και τις αρχικές δηλώσεις όσων απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου από 28.2.2023 έως και 30.9.2024, καταληκτική ημερομηνία για υποβολή Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. είναι η 31.12.2024.

Εφόσον έχει οριστικοποιηθεί εμπρόθεσμα η δήλωση, επιτρέπεται η υποβολή τροποποιητικής δήλωσης από τον υπόχρεο, εντός 30 ημερών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής, σύμφωνα με το αρ.18 του ν. 5026/2023.

Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας του ν. 5026/2023, το σύστημα υποβολής του ν. 3213/2003 θα παραμείνει ανοικτό για τις αρχικές δηλώσεις όλων των υπόχρεων.

Ψηφιακά Δελτία Αποστολής
Είχαμε ξαναγράψει ότι με τις αποφάσεις Α.1122/2024 «Καθορισμός της έκτασης, των εξαιρέσεων και του χρόνου εφαρμογής της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης» και  Α.1123/2024 «Περιεχόμενο και Μορφωτικός ψηφιακών παραστατικών Διακίνησης», όριζαν ότι η πρώτη φάση για ορισμένες κατηγορίες επιχειρήσεων θα άρχιζε από 1η Δεκεμβρίου 2024.

Με την απόφαση Α.1174/28.11.2024 , που δημοσιοποιήθηκε όπως συνήθως συμβαίνει γύρω στις 36 ώρες πριν την εφαρμογή ενός μέτρου που ουσιαστικά αλλάξει την διακίνηση των εμπορευμάτων και προϊόντων στην αγορά, ριζικά, δόθηκε παράταση της εφαρμογής του ψηφιακού δελτίου αποστολής για τρεις μήνες.

Ακόμη με το δελτίο τύπου που κοινοποιήθηκε η απόφαση εκδηλώθηκε η πρόθεση της διοίκησης για πολλαπλασιασμό των προστίμων.

Το δελτίο αναφέρει σχετικά

«Στο αμέσως επόμενο διάστημα, αναμένεται η αυστηροποίηση του πλέγματος κυρώσεων για την διακίνηση αγαθών χωρίς την έκδοση των κατάλληλων παραστατικών, με δεκαπλασιασμό των σχετικών προστίμων.

Συγκεκριμένα τα πρόστιμα πρόκειται να ανέλθουν σε:

• πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ για υπόχρεους τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και

• δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ για υπόχρεους τήρησης διπλογραφικού συστήματος.»

Η παράταση

Σύμφωνα με την απόφαση οι νέες  ημερομηνίες έναρξης υλοποίησης του ψηφιακού δελτίου αποστολής είναι:

Α’ Φάση (Βασικές Λειτουργίες έκδοσης και διαβίβασης δελτίων αποστολής στο myDATA)

Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025:

• Έως και τις 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για την Α’ Φάση, για τις υπόχρεες επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου (τζίρος πάνω από 200.000€, καθώς και επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα και ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα, οικοδομικά υλικά, ελαιόκαρπο και ελαιόλαδο).

• Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α' Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/4/2025.

Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 30/9/2025, υποχρεωτικά από 1/10/2025:

• Έως και τις 30/9/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για την Α’ φάση, για τις υπόχρεες επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου (υπόλοιπες επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής).

• Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α' Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/10/2025.

Β’ Φάση (Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, μεταφορτώσεων και παράδοσης αγαθών)

Για το σύνολο των επιχειρήσεων: Προαιρετικά από 1/5/2025 έως 30/9/2025, υποχρεωτικά από 1/10/2025:

• Από 1/5/2025 έως και 30/9/2025 καθορίζεται η προαιρετική διαβίβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA των δεδομένων της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για τη Β’ φάση, για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων.

• Από 1/10/2025 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για το σύνολο των υπόχρεων επιχειρήσεων και τίθενται σε ισχύ οι εξαιρέσεις έκδοσης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης.

Να θυμίσουμε ότι με την απόφαση Α.1122/31.07.2024 (Αριθ. ΦΕΚ: Β’ 4570/06.08.2024) «Καθορισμός της έκτασης εφαρμογής, των εξαιρέσεων, του χρόνου διαβίβασης, καθώς και της έναρξης εφαρμογής της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης αγαθών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).», ορίζει την έκταση εφαρμογής, τις εξαιρέσεις, τον χρόνο διαβίβασης, καθώς και την έναρξη εφαρμογής της ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης αγαθών στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Έκταση εφαρμογής της υποχρέωσης έκδοσης «Ψηφιακών Παραστατικών Διακίνησης Αγάθων»

1. Οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α' 251), εφεξής Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα (ΕΛΠ), υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά διακίνησης αγαθών και να διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ.

2. Στην υποχρέωση έκδοσης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης αγαθών εντάσσονται οι εγχώριες και διεθνείς διακινήσεις (οδικές, θαλάσσιες, αεροπορικές, σιδηροδρομικές).

3. Η εφαρμογή της υποχρέωσης ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών για τις υπόχρεες οντότητες αναπτύσσεται σε δύο περιόδους. Ειδικότερα:

α) Στην πρώτη περίοδο εφαρμογής στη σχετική υποχρέωση εντάσσονται οι οντότητες, 1 εφόσον:

αα) Το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων τους υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες (200.000 €) ευρώ, όπως αυτό προσδιορίζεται με βάση την υποβληθείσα, για το φορολογικό 2022, δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή για όσα νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες το οικείο φορολογικό έτος δεν έληξε στις 31/12/2022, με βάση την υποβληθείσα δήλωση του φορολογικού έτους που εκκίνησε εντός του 2022, ή

αβ) δραστηριοποιούνται στους τομείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιολάδου, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων και υπό την προϋπόθεση ότι ο Κ.Α.Δ. με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα έσοδα, όπως αυτά προσδιορίζονται με βάση την υποβληθείσα για το φορολογικό 2022 δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή για όσα νομικά πρόσωπα το οικείο φορολογικό έτος δεν έληξε στις 31/12/2022, με βάση την υποβληθείσα δήλωση του φορολογικού έτους που εκκίνησε εντός του 2022, περιλαμβάνεται στον παρακάτω Πίνακα:

ΚΑΔ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ

16.23


 


 

Κατασκευή άλλων ξυλουργικών προϊόντων οικοδομικής

19.20

19.20.2


 

Παραγωγή καυσίμων ελαίων και αερίων λιπαντικών ελαίων

21.10


 


 

Παραγωγή βασικών φαρμακευτικών προϊόντων

21.20


 


 

Παραγωγή φαρμακευτικών σκευασμάτων

22.23


 


 

Κατασκευή πλαστικών οικοδομικών υλικών

23.31


 


 

Κατασκευή κεραμικών πλακιδίων και πλακών

23.32


 


 

Κατασκευή τούβλων, πλακιδίων και λοιπών δομικών προϊόντων από οπτή γη

23.51


 


 

Παραγωγή τσιμέντου

23.52


 


 

Παραγωγή ασβέστη και γύψου

23.61


 


 

Κατασκευή δομικών προϊόντων από σκυρόδεμα

23.62


 


 

Κατασκευή δομικών προϊόντων από γύψο

23.63


 


 

Κατασκευή έτοιμου σκυροδέματος

23.64


 


 

Κατασκευή κονιαμάτων

23.69


 


 

Κατασκευή άλλων προϊόντων από σκυρόδεμα, γύψο και τσιμέντο

32.50


 


 

Κατασκευή ιατρικών και οδοντιατρικών οργάνων και προμηθειών

46.33

46.33.13

46.33.13.03

Χονδρικό εμπόριο ελαιόλαδου

46.46


 


 

Χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων

46.71


 


 

Χονδρικό εμπόριο στερεών, υγρών και αέριων καυσίμων και συναφών προϊόντων

46.73


 


 

Χονδρικό εμπόριο ξυλείας, οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής

47.30

47.30.81

47.30.81.01

Λιανικό εμπόριο (πρατήριο) βενζίνης και πετρελαίου κίνησης


 


 

47.30.81.02

Λιανικό εμπόριο μειγμάτων καυσίμων με βιοκαύσιμα, για κινητήρες


 


 

47.30.81.06

Λιανικό εμπόριο (πρατήριο) υγραερίων για εφοδιασμό αυτοκινήτων

47.52


 


 

Λιανικό εμπόριο σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών σε εξειδικευμένα καταστήματα

47.73


 


 

Λιανικό εμπόριο φαρμακευτικών ειδών (φαρμακεία)

47.74


 


 

Λιανικό εμπόριο ιατρικών και ορθοπεδικών ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα

 

Πίνακας: ΚΑΔ που εντάσσονται στο Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής στην πρώτη φάση 

 

β) στην δεύτερη περίοδο εφαρμογής στη σχετική υποχρέωση εντάσσονται και οι λοιπές οντότητες.

Εξαιρέσεις έκδοσης του «Ψηφιακού Παραστατικού Διακίνησης»

Στο πλαίσιο εφαρμογής των διατάξεων της παρούσας δεν εμπίπτουν οι παρακάτω περιπτώσεις:

α) Η διακίνηση αγαθών από τα φυσικά πρόσωπα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ, δηλαδή Τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία, ευκαιριακά και ως παρεπόμενη απασχόληση, πωλούν προϊόντα ή παρέχουν υπηρεσίες, εφόσον οι συναλλαγές αυτές δεν υπερβαίνουν το ποσό των 10.000 ευρώ ετησίως, Δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων, εφόσον δεν ασκούν άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα (άρθρο 39 , Ν.4308/2014). και οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. Στην περίπτωση αυτή, το παραστατικό διακίνησης εκδίδεται από τον παραλήπτη (υπόχρεη οντότητα) Το παραστατικό διακίνησης παραδίδεται ή αποστέλλεται ψηφιακά στον αντισυμβαλλόμενο,

β) η διακίνηση αγαθών, των οποίων η διάθεση πραγματοποιείται μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας,

γ) η διακίνηση από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους,

δ) η διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών και έχει σχέση με το αντικείμενο των εργασιών των εν λόγω γραφείων με τα ειδικά διασκευασμένα αυτοκίνητά τους,

ε) η διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.

Χρόνος διαβίβασης δεδομένων «Ψηφιακών Παραστατικών Διακίνησης Αγάθων»

1. Ο Εκδότης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση αποστολής και διακίνησης αγαθών, διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, χρεωστικούς Τύπους Παραστατικών διακίνησης και αξίας (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής) ή Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία αποστολής) που αντιστοιχούν στα παραστατικά που εκδίδει ανά περίπτωση σκοπού διακίνησης όπως αυτοί ορίζονται στην υπό στοιχεία Α.1123/2024 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, σε πραγματικό χρόνο και πριν την έναρξη διακίνησης των αγαθών.

2. Ο Εκδότης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών, διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, χρεωστικούς και πιστωτικούς Τύπους Παραστατικών διακίνησης και αξίας (συναλλαγή με μη υπόχρεο ή περιπτώσεις άρνησης έκδοσης παραστατικού ή επιστροφής πωληθέντων αγαθών) ή Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία ποσοτικής παραλαβής) που αντιστοιχούν στα παραστατικά που εκδίδει ανά περίπτωση σκοπού διακίνησης, σε πραγματικό χρόνο κατά την παραλαβή τους.

3. Ο Εκδότης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών για τα οποία διαπιστώθηκαν αποκλίσεις (πλεονάσματα - ελλείμματα), διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, Τύπους Παραστατικών διακίνησης άνευ αξίας (δελτία ποσοτικής παραλαβής) που αντιστοιχούν στα παραστατικά που εκδίδει ανά περίπτωση σκοπού διακίνησης, εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία διακίνησής τους.

4. Ο Λήπτης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών από Εκδότη ημεδαπής, διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, την αποδοχή της παραλαβής μέσω σάρωσης του δισδιάστατου γραμμωτού κωδικού (QR code) των παραστατικών διακίνησης, σε πραγματικό χρόνο που αντιστοιχεί στον χρόνο ολοκλήρωσης της παραλαβής των σχετικών αγαθών.

5. Ο Λήπτης παραστατικών διακίνησης, στην περίπτωση παραλαβής αγαθών από Εκδότη αλλοδαπής, διαβιβάζει στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA μέχρι την εικοστή (20η) ημέρα του επόμενου μήνα από την ημερομηνία έκδοσης των σχετικών παραστατικών διακίνησης αγαθών χρεωστικούς Τύπους Παραστατικών διακίνησης και αξίας (ενδοκοινοτικές αποκτήσεις - αποκτήσεις τρίτων χωρών). Στην περίπτωση αυτή ως παραστατικό διακίνησης δύναται να χρησιμοποιείται είτε το τιμολόγιο του Εκδότη αλλοδαπής είτε παραστατικό παραλαβής αγαθών.

6. Οι οντότητες που παραλαμβάνουν αγαθά στην περίπτωση μεταφορτώσεων μέσω σάρωσης του δισδιάστατου γραμμωτού κωδικού (QR code) των παραστατικών διακίνησης και λειτουργούν ως συσχετιζόμενα ΑΦΜ εκάστης διακίνησης, διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA σε πραγματικό χρόνο που αντιστοιχεί στον χρόνο ολοκλήρωσης της μεταφόρτωσης των σχετικών αγαθών.

Καταργούμενες Διατάξεις

Οι υποπερ. (α) και (γ) της περ. ιζ) της παρ. 5.8.4 της υπό στοιχεία ΠΟΛ.1003/2014 παύουν να ισχύουν από 01.04.2025 και εφεξής

Δηλαδή παύουν να ισχύουν:

        i.            α) όταν διακινούνται αποθέματα μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεων της ίδιας οντότητας, οι οποίες βρίσκονται στον ίδιο ή σε συνεχόμενο κτιριακό χώρο,

       ii.            γ) παράδοσης αγροτικών προϊόντων από παραγωγούς, είτε του ειδικού είτε του κανονικού καθεστώτος Φ.Π.Α., εφόσον το παραστατικό διακίνησης εκδίδεται από τον παραλήπτη αυτών (οντότητα). Στην περίπτωση αυτή αντίγραφο του παραστατικού διακίνησης παραδίδεται ή αποστέλλεται στον παραγωγό,

ιζ) διακίνηση (α) αυτούσιων λατομικών προϊόντων (άμμου, σκύρου κ.λπ.) από κατασκευαστικές οντότητες, τα οποία παράγονται από τις ίδιες οντότητες για τα έργα που εκτελούνται από αυτές, (β) μεταλλεύματος, από εργοτάξιο σε εργοτάξιο και από εργοτάξιο σε χώρους αποθήκευσης, επεξεργασίας και εκφόρτωσης, κατά περίπτωση, που ενεργούνται από μεταλλευτικές οντότητες και (γ) πέτρας, χαλικιού, αργιλοπετρώματος και αργιλοχώματος, από οντότητες παραγωγής αδρανών υλικών, ασβέστη και τσιμέντου, από τους χώρους περισυλλογής ή εξόρυξης στους χώρους επεξεργασίας,  ενώ από 01.10.2025 παύει να ισχύει η εν λόγω παράγραφος στο σύνολό της. (σ.σ. θα ασχοληθούμε εκτενώς σε άλλο σημείωμά μας με τις αλλαγές που επέρχονται στην διακίνηση).

Ουσιαστικά με την απόφαση αυτή καταργούνται σταδιακά απαλλαγές από την έκδοση Δελτίου Αποστολής που υπήρχαν στο νόμο των ΕΛΠ (Ν.4308/2014). 

Από την 01.01.2026 και εφεξής διαβιβάζονται υποχρεωτικά στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA τα δεδομένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών που διενεργούνται από το Δημόσιο, τις Περιφέρειες, τους Δήμους, και τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία.

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της περίπτωσης που αφορά τις Εξαιρέσεις Έκδοσης, οι οποίες τίθεται σε ισχύ από την 01.10.2025.

Αλωνιάτης Απόστολος

 Οικονομολόγος - φοροτεχνικός, Α' Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.

  Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Voice (Finance & Markets Voice) , την Κυριακή  8  Δεκεμβρίου  2024.