Σελίδες

Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2011

Ιδιώτες εισπράκτορες και ελεγκτές για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιδιώτες εισπράκτορες και ελεγκτές για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές
Ιδιώτες εισπράκτορες και ελεγκτές για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές
Τα ληξιπρόθεσμα χρέη αγγίζουν τα 42 δισ. ευρώ ενώ η φοροδιαφυγή υπολογίζεται σε 10-13 δισ. ευρώ ετησίως
17/12/2011
Της Μαρίας Βουργάνα
Ιδιώτες φορο-εισπράκτορες και ιδιώτες φορο-ελεγκτές επιστρατεύει το υπουργείο Οικονομικών για να εισπράξει τα ληξιπρόθεσμα χρέη που αγγίζουν το ποσό - ρεκόρ των 42 δισ. ευρώ και να περιορίσει τη φοροδιαφυγή που υπολογίζεται σε 10-13 δισ. ευρώ ετησίως.
Με τη φοροδιαφυγή να γιγαντώνεται και την αδυναμία των μηχανισμών του υπουργείου Οικονομικών να εισπράξουν από τους 900.000 οφειλέτες του Δημοσίου τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, το οικονομικό επιτελείο είναι έτοιμο να αναθέσει σε ιδιώτες λογιστές το φορολογικό έλεγχο 700.000 μικρομεσαίων επιχειρήσεων και να προσλάβει εισπρακτικές εταιρείες που θα «πρεσάρουν» ασφυκτικά όσους χρωστούν στο Δημόσιο.
Τα σχέδια της κυβέρνησης αποκάλυψε στη Βουλή χθες ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγ. Βενιζέλος. Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της προέδρου του κόμματος της «Δημοκρατικής Συμμαχίας» και ανεξάρτητης βουλευτού Ντ. Μπακογιάννη προανήγγειλε την πρόσληψη εισπρακτικών εταιρειών για τα ληξιπρόθεσμα και την επέκταση του φορολογικού πιστοποιητικού που χορηγούν ορκωτοί ελεγκτές και στις μικρές επιχειρήσεις.
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός «χρειαζόμαστε όλους τους παράπλευρους μηχανισμούς και τους ιδιώτες και τις τράπεζες και τις εισπρακτικές εταιρείες και φυσικά μηχανισμούς όπως είναι η ΔΕΗ που λειτουργεί με πολύ μεγάλη αποτελεσματικότητα».
Από τις δηλώσεις του κ. Βενιζέλου προκύπτει ότι:
1. Εισπρακτικές εταιρείες θα συνεργαστούν με το υπουργείο Οικονομικών για να «κυνηγήσουν» του οφειλέτες του Δημοσίου και να εισπράξουν τα ληξιπρόθεσμα χρέη. «Οργανώνουμε τη συνεργασία μας με τις μεγάλες εισπρακτικές εταιρείες οι οποίες εξειδικεύονται στην είσπραξη ιδιωτικών χρεών και τραπεζικών χρεών» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Με τη βοήθεια των εισπρακτικών εταιρειών αλλά και των δικηγόρων και ελεγκτικών εταιρειών που μπαίνουν στο «παιχνίδι» εντοπισμού των περιουσιακών στοιχείων όσων χρωστούν στο Δημόσιο, το υπουργείο Οικονομικών ευελπιστεί ότι θα καταφέρει να εισπράξει σημαντικό μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Οι πρώτοι φάκελοι που θα παραδοθούν στους δικηγόρους, τα ελεγκτικά γραφεία και τις εισπρακτικές εταιρείες είναι των 15.000 οφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ ο καθένας. Πρόκειται για περίπου 6.000 νομικά πρόσωπα που χρωστούν συνολικά 32 δισ. ευρώ και 9.000 φυσικά πρόσωπα με 5 δισ. ευρώ. Θα ακολουθήσουν και οι φάκελοι άλλων περίπου 800.000 οφειλετών με χρέη μέχρι 150.000 ευρώ ο καθένας, ή συνολικά 5 δισ. ευρώ.
Οι οφειλέτες θα υπόκεινται στην ίδια διαδικασία πιέσεων που υφίστανται από τις ίδιες εταιρείες οι οφειλέτες ληξιπρόθεσμων δόσεων από πιστωτικές κάρτες, στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια αφού η τακτική των εισπρακτικών εταιρειών είναι λίγο πολύ γνωστή. Οι υπάλληλοι καλούν τηλεφωνικά αλλά και σε κινητά τηλέφωνα τους οφειλέτες πολύ πριν από την ημερομηνία λήξη της δόσης, ενδιαμέσως και λίγο πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία, ακόμη και σε ακατάλληλες ώρες (ώρες κοινής ησυχίας κ.λπ.) ή σε επαγγελματικούς χώρους που ο οφειλέτης δεν μπορεί να μιλήσει. Είναι μόνιμο φαινόμενο πλέον οι υπάλληλοι των εισπρακτικών εταιρειών να μην κλείνουν το τηλέφωνο εάν δεν εκμαιεύσουν από τον οφειλέτη την ημερομηνία κατάθεσης (καθυστερούμενης ή μη) της δόσης στην τράπεζα. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις όπως έχει καταγγελθεί η συμπεριφορά των υπαλλήλων αυτών, είναι πιεστική και απειλητική και στερείται των κανόνων ευγενείας και καλής αγωγής.
2. Ανατίθεται σε ιδιώτες λογιστές ο φορολογικές έλεγχος και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι θα εκδοθεί υπουργική απόφαση με την οποία θα προβλέπεται η επέκταση του «φορολογικού πιστοποιητικού» και στις μικρές επιχειρήσεις, «αυτές που χρησιμοποιούν λογιστή και όχι Ορκωτό Ελεγκτή». Η εξαγγελία αυτή του υπουργού σημαίνει ότι ιδιώτες λογιστές θα αναλάβουν να διενεργούν κάθε χρόνο φορολογικούς ελέγχους ακόμη και σε μικρές επιχειρήσεις. Αμέσως μετά τον έλεγχο ο λογιστής θα εκδίδει ένα «φορολογικό πιστοποιητικό». Στο φορολογικό πιστοποιητικό θα πρέπει να αναφέρονται και τυχόν φορολογικές παραβάσεις καθώς και παραβάσεις μη απόδοσης ή ανακριβούς απόδοσης φόρων που θα διαπιστώνει ο ιδιώτης λογιστής-ελεγκτής ώστε να λαμβάνουν γνώση οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και να προχωρούν στον καταλογισμό των παραβάσεων και στη βεβαίωση των πρόσθετων φόρων και προστίμων.


Εισπρακτικές εταιρείες για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές
Αναλαμβάνουν άμεσα το κυνήγι των οφειλετών 42 δισ. ευρώ στο Δημόσιο
Ρεπορτάζ Ελενα Λάσκαρη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011
Περιγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/print.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/send.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/font-minus.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/font-plus.gif

ΤΑ ΝΕΑ
Ιδιώτες φοροεισπράκτορες για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των 42 δισ. ευρώ επιστρατεύει το υπουργείο Οικονομικών, αναθέτοντας σε εισπρακτικές εταιρείες, όπως αυτές που κυνηγούν σήμερα την είσπραξη ληξιπρόθεσμων τραπεζικών δανείων, να λύσουν τουλάχιστον ένα μέρος από τον γόρδιο δεσμό της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα.
Τα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών αποκάλυψε ο ίδιος ο υπουργός Ευάγγελος Βενιζέλος από το βήμα της Βουλής, όταν απαντώντας σε ερώτηση της προέδρου της Δημοκρατικής Συμμαχίας Ντόρας Μπακογιάννη είπε ότι «οργανώνουμε τη συνεργασία μας με τις μεγάλες εισπρακτικές εταιρείες, οι οποίες εξειδικεύονται στην είσπραξη ιδιωτικών χρεών και τραπεζικών χρεών». Μάλιστα ο κ. Βενιζέλος έκανε ένα βήμα παραπέρα τονίζοντας ότι «χρειαζόμαστε έναν παράπλευρο μηχανισμό, χρειαζόμαστε όλους τους παράπλευρους μηχανισμούς και τους ιδιώτες και τις τράπεζες και τις εισπρακτικές εταιρείες και φυσικά μηχανισμούς όπως είναι η ΔΕΗ που λειτουργεί με μεγάλη αποτελεσματικότητα».
Η εμπλοκή ιδιωτών στο εγχείρημα είσπραξης των ληξιπρόθεσμων χρεών μελετάται εδώ και μήνες από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και μάλιστα, όπως λένε αρμόδιες πηγές, είναι θέμα εβδομάδων η ενεργοποίησή τους. Σε πρώτη φάση είχε ανακοινωθεί ότι αναζητούνται 28 ελεγκτικές εταιρείες και 50 δικηγορικά γραφεία, το έργο των οποίων όμως θα αφορούσε τον εντοπισμό των μεγαλοοφειλετών και των περιουσιακών στοιχείων τους τα οποία θα μπορούσαν να κατασχεθούν και να εκποιηθούν προκειμένου να εισπραχθούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο. Κατηγορηματικά, δε, αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών έλεγαν ότι αυτοί οι ιδιώτες δεν θα είχαν αρμοδιότητες είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Σύμφωνα με τον νόμο, οι εισπρακτικές εταιρείες δεν έχουν αρμοδιότητα είσπραξης χρημάτων σε φυσική μορφή. Είναι γνωστές όμως οι πρακτικές τους και η πίεση που ασκούν με αλλεπάλληλες τηλεφωνικές οχλήσεις ή ακόμα και φυσική παρουσία στην εργασία του οφειλέτη προκειμένου να πληρώσει το χρέος του.

Για το «4-4-2». Η χθεσινή τοποθέτηση του κ. Βενιζέλου προκάλεσε αίσθηση, ιδίως όταν είναι ακόμα νωπές οι αναφορές του τέως γενικού γραμματέα Πληροφορικών Συστημάτων Διομήδη Σπινέλλη για το σύστημα «4-4-2», δηλαδή την «παρακράτηση» του 40% του οικονομικού αποτελέσματος ενός φορολογικού ελέγχου από εφοριακούς υπαλλήλους, με όφελος τη μείωση του προστίμου κατά 40% για τον ελεγχόμενο και τελική απόδοση του 20% του προστίμου στο Δημόσιο. «Αυτό το ακούω και εγώ, το ακούτε και εσείς, μπορεί να λέγεται μεταξύ τυρού και αχλαδιού, δεν μπορεί να το λέει ένας πρώην δημόσιος λειτουργός που μόλις αποχώρησε από την Υπηρεσία χωρίς να το έχει πει και χωρίς να το έχει τεκμηριώσει μόλις προηγουμένως και ένα εν ενεργεία στέλεχος της Υπηρεσίας. Αν όμως από αυτό μπορεί να προκύψει έστω και ένα συγκεκριμένο στοιχείο και να πιάσουμε την άκρη ενός νήματος που οδηγεί σε συγκεκριμένο κύκλωμα, αυτό θα γίνει» είπε εμφανώς ενοχλημένος ο κ. Βενιζέλος, επαναλαμβάνοντας ότι ζήτησε τη διενέργεια άμεσης προκαταρκτικής εξέτασης από τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος Γρ. Πεπόνη. 

Επίθεση στη φοροδιαφυγή
Εισπρακτικές εταιρείες για τα ληξιπρόθεσμα που γίνονται κακούργημα και πόθεν έσχες σε όλους τους εφοριακούς
Ρεπορτάζ Ελενα Λάσκαρη
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011
Περιγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/print.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/send.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/font-minus.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/font-plus.gif

Νέα όπλα στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής ρίχνει το υπουργείο Οικονομικών επιστρατεύοντας ιδιώτες φοροκυνηγούς, αλλαγές στους νόμους με «αναβάθμιση» του αδικήματος των ληξιπρόθεσμων οφειλών από πλημμέλημα σε κακούργημα και παράλληλες τροποποιήσεις στον Πτωχευτικό Κώδικα, με τις οποίες θα κλείνουν τα παράθυρα συλλήβδην ασυλίας για όσους έχουν χρέη στο Δημόσιο.
Στόχος, η είσπραξη όσο το δυνατόν περισσότερων εσόδων από τη δεξαμενή των 42 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών υπό το βάρος της πενιχρής αποτελεσματικότητας είσπραξης εσόδων μετά χιονοστιβάδας συλλήψεων.
Τα μέτρα πλαισιώνονται και από μια προσπάθεια αποκατάστασης της εικόνας των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών ή και τιμωρίας επίορκων υπαλλήλων, στον βαθμό που θα προκύψουν επιβαρυντικά στοιχεία. Μετά τις καταγγελίες του τέως γενικού γραμματέα του υπουργείου Οικονομικών Διομήδη Σπινέλλη για το σύστημα 4-4-2, σύμφωνα με το οποίο σε περίπτωση φορολογικού ελέγχου μόνο το 20% των βεβαιωθέντων οφειλών καταλήγει στο Δημόσιο και το υπόλοιπο μοιράζεται 40%-40% ανάμεσα σε ελεγχόμενο και ελεγκτή, ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος έδωσε εντολή να γίνει φορολογικός επανέλεγχος καθώς και έλεγχος των δηλώσεων πόθεν έσχες όλου του προσωπικού που υπηρετεί στο υπουργείο Οικονομικών.

Σφίγγει ο κλοιός. Την ίδια ώρα, σε σύσκεψη των ανώτερων εισαγγελέων της χώρας υπό την προεδρία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ι. Τέντε, αποφασίστηκαν μέτρα προκειμένου να σφίξει ο κλοιός γύρω από τους φοροφυγάδες και να πάψουν να διαφεύγουν από τα παραθυράκια των νόμων. Προωθούνται αλλαγές σύμφωνα με τις οποίες όσοι έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη άνω των 150.000 ευρώ θα αντιμετωπίζουν διώξεις για κακούργημα και όχι για πλημμέλημα, σε συνδυασμό με αλλαγές στις προϋποθέσεις προφυλάκισης για υποθέσεις φοροδιαφυγής.
Στο σημείο αυτό έρχεται το δεύτερο επίπεδο αλλαγών που προωθείται σε συνεργασία του οικονομικού επιτελείου με τις εισαγγελικές Αρχές. Το πρόβλημα φαίνεται να κρύβεται στις διατυπώσεις του άρθρου 12 του Ν. 4013/2011 το οποίο προβλέπει πως με την επικύρωση της συμφωνίας (για ένταξη στο άρθρο 99) «εξαλείφεται το αξιόποινο των αδικημάτων έκδοσης ακάλυπτων επιταγών και καθυστέρησης οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, που έχουν τελεστεί πριν από τη σύναψη της συμφωνίας». Ετσι προωθούνται αλλαγές και στον Πτωχευτικό Κώδικα ώστε να κλείσουν τα παράθυρα γενικής ποινικής ασυλίας σε όσους έχουν χρέη προς το Δημόσιο και πρόλαβαν να υπαχθούν στο άρθρο 99 για να γλιτώσουν τα μπερδέματα τόσο με το Αυτόφωρο όσο και - κυρίως - με την εξόφληση των χρεών τους.

Επιστράτευση ιδιωτών. Το χτύπημα στη φοροδιαφυγή έρχεται να συμπληρωθεί με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα. Δικηγόροι, ελεγκτικά γραφεία και εισπρακτικές εταιρείες θα αναλάβουν να στήσουν μπλόκο στους οφειλέτες με ληξιπρόθεσμα χρέη σε τρία βήματα:
1. Εντοπισμός. Το Δημόσιο γνωρίζει ότι του χρωστούν 42 δισ. ευρώ, 900.000 φυσικά και νομικά πρόσωπα, για πολλούς όμως είναι το μοναδικό που γνωρίζει. Οι ιδιώτες θα αναλάβουν να εντοπίσουν τους 14.700 που χρωστούν στο Δημόσιο 37 δισ. ευρώ. Θα επιδιώξουν να ξεκαθαρίσουν, δηλαδή, με τη βοήθεια και της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων, το αρχείο των οφειλετών προσδιορίζοντας ποιες είναι οι πραγματικές διευθύνσεις κατοικίας αυτών τους οποίους αδυνατούν να εντοπίσουν τα δικαστικά τμήματα των εφοριών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα «κρυμμένου» οφειλέτη αποτελεί η αλλαγή διεύθυνσης κατοικίας χωρίς ενημέρωση του αρμοδίου Τμήματος Μητρώου των ΔΟΥ, με αποτέλεσμα πληθώρα οφειλετών να θεωρούνται ουσιαστικά «αγνώστου διαμονής».
2. Καταγραφή περιουσίας. Παράλληλα με τον εντοπισμό του φορολογουμένου εξίσου σημαντική είναι η εικόνα της περιουσιακής του κατάστασης, ώστε να μπορεί το Δημόσιο διά της κατάσχεσης να εισπράξει τα οφειλόμενα. Οι ιδιώτες θα αναλάβουν να εντοπίσουν και να καταγράψουν πόσα και ποια ακίνητα, Ι.Χ. αυτοκίνητα και σκάφη αναψυχής κατέχει κάθε μεγαλοοφειλέτης, ποιο είναι το ύψος των καταθέσεών του στις τράπεζες, ποιες οι τοποθετήσεις του σε μετοχές, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κ.λπ., καθώς και τι εισοδήματα εισπράττει. Υποθηκοφυλακεία, τράπεζες, χρηματιστηριακές εταιρείες ή ακόμα και ο Τειρεσίας θα αποτελούν πηγές άντλησης δεδομένων.
3. Πρέσινγκ για εξόφληση. Εχοντας όλες τις πληροφορίες στη διάθεσή τους θα αρχίζει το σκληρό μαρκάρισμα από τις εισπρακτικές εταιρείες, οι οποίες έχουν χρόνια εμπειρία από το πεδίο των ληξιπρόθεσμων τραπεζικών δανείων.

Προς νέο νόμο

Τι ισχύει σήμερα για τους ιδιώτες κυνηγούς οφειλετών

Ρεπορτάζ Δήμητρα Σκούφου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2011
Περιγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/print.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/send.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/font-minus.gifΠεριγραφή: http://www.tanea.gr/Themes/1/Default/Media/font-plus.gif
Με νέες, αυστηρότερες διατάξεις θα εμπλουτισθεί το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει σήμερα για τις εισπρακτικές εταιρείες το οποίο είχε γίνει αυστηρότερο από το 2009 λόγω των καταχρηστικών πρακτικών που είχαν εντοπισθεί να ακολουθούν οι συγκεκριμένες εταιρείες σε βάρος των καταναλωτών. Ωστόσο και το σημερινό πλαίσιο κρίνεται ότι έχει κενά, για αυτό και είναι ήδη έτοιμο σχέδιο νόμου της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή που προβλέπει μεταξύ άλλων την καταγραφή των τηλεφωνικών επικοινωνιών εταιρειών και καταναλωτών, τη δυνατότητα οι καταναλωτές να λαμβάνουν στοιχεία για τις ηχογραφημένες συνομιλίες τους και μεγαλύτερα πρόστιμα για όσους εντοπίζονται ότι παρανομούν.
Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο πάντως ορίζει ρητά ότι:
- Οι εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένες στο σχετικό Μητρώο του υπουργείου Ανάπτυξης.
- Απαγορεύεται να εισπράττουν τα χρηματικά ποσά που οφείλονται προς τράπεζες ή άλλες επιχειρήσεις.
- Απαγορεύεται να ενοχλούν τους οφειλέτες για χρέη που απορρέουν από παράνομες και καταχρηστικές ρήτρες και όρους που περιλαμβάνονται σε συμβάσεις δανείων και καρτών.
- Να παραπλανούν τους καταναλωτές ή να διαταράσσουν το οικογενειακό και το εργασιακό τους περιβάλλον, με συμπεριφορές που προσβάλλουν την προσωπικότητα των καταναλωτών.
- Να έχουν πρόσβαση σε αρχεία οικονομικής συμπεριφοράς των καταναλωτών, στον Τειρεσία ή σε άλλα αρχεία για τη διακρίβωση της πιστοληπτικής ικανότητας του οφειλέτη. Στην περίπτωση πάντως των χρεών προς το Δημόσιο τα δικηγορικά γραφεία, όπως έχει διευκρινισθεί από το υπουργείο Οικονομικών, μπορούν να έχουν πρόσβαση στα φορολογικά και άλλα οικονομικά στοιχεία των οφειλετών.
- Απαιτεί τη μαγνητοφώνηση και καταγραφή κάθε συνομιλίας των υπαλλήλων της εισπρακτικής εταιρείας με τους οφειλέτες, οι οποίοι θα πρέπει να ενημερώνονται πλήρως για τα στοιχεία και την ιδιότητα των υπαλλήλων των εταιρειών καθώς και για τον λόγο της επικοινωνίας.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου νόμου που ετοιμάζεται από τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή θα μπορεί, έπειτα από καταγγελία του οφειλέτη και αίτησή της στις αρμόδιες Αρχές, να ζητεί από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών (σταθερή και κινητή τηλεφωνία) στοιχεία για τις ώρες επικοινωνίας της εισπρακτικής εταιρείας ή της τράπεζας με τον οφειλέτη, ακόμα και την καταγεγραμμένη συνομιλία, ώστε να ελέγχει αν υπάρχει παράβαση της νομοθεσίας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου