Σελίδες

Παρασκευή 23 Μαρτίου 2012

Αποφάσεις με απώτερο σκοπό τη «βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος...» Νέες επιβαρύνσεις στις επιχειρήσεις

Αποφάσεις με απώτερο σκοπό τη «βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος...»

Νέες επιβαρύνσεις στις επιχειρήσεις

Παρασκευή, 23 Μαρτίου 2012 07:00, 
 Μπορεί το σχέδιο νόμου να φέρει τον τίτλο «βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος...» όμως με τις διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών που περιελήφθησαν σε αυτό κάθε άλλο παρά βελτιώνεται η οικονομική θέση των επιχειρήσεων.

Συγκεκριμένα, στο νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα εξής:

* επιβάλλεται αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), σε βάρος των ανωνύμων εταιρειών ή εταιρειών περιορισμένης ευθύνης όταν μετατρέπονται σε προσωπική εταιρεία, για τα φορολογηθέντα κέρδη, για τα αφορολόγητα αποθεματικά λόγω πραγματοποίησης παραγωγικών επενδύσεων με βάση αναπτυξιακό νόμο, καθώς και για τα αποθεματικά από αφορολόγητα έσοδα ή από αυτοτελώς φορολογηθέντα εισοδήματα, τα οποία υφίστανται κατά το χρόνο μετατροπής,

* δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων το έκτακτο ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών.

Στο άρθρο μάλιστα 321 αναφέρεται ρητά ότι "δεν εκπίπτουν οι ακόλουθοι φόροι, τέλη και εισφορές που βαρύνουν την επιχείρηση: αα) ο φόρος υπεραξίας λόγω αναπροσαρμογής της αξίας των ακινήτων που προβλέπεται από την παράγραφο 3 του άρθρου 24 του ν. 2065/1992 (Α΄113), ββ) ο φόρος ακίνητης περιουσίας της παραγράφου 2 του άρθρου 50 του ν. 3842/2010 (Α' 58), γγ) το ενιαίο τέλος ακινήτων της παραγράφου 3 του άρθρου 15 του ν. 3634/2008 (Α' 9), δδ) το τέλος επιτηδεύματος του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α'152), εε) το έκτακτο ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών του άρθρου 53 του ν.4021/2011 (Α' 218), ζζ) η έκτακτη εισφορά του πέμπτου άρθρου του ν. 3845/2010 (Α' 65), ηη) Η ηη η έκτακτη εισφορά του άρθρου 2 του ν. 3808/2009 (Α' 227) και θθ) η έκτακτη εισφορά ακινήτων του άρθρου 3 του ν. 3808/2009.".

* ενοποιείται η είσπραξη οφειλών φόρου και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης. Με κοινές αποφάσεις του υπουργού Οικονομικών και του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μπορεί να καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της προσωρινής δήλωσης Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών. Η υποβαλλόμενη αυτή δήλωση δύναται να περιλαμβάνει για ορισμένες κατηγορίες υπόχρεων, πέραν των ποσών φόρου και των ποσών της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που παρακρατήθηκαν στον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα και τα οφειλόμενα ποσά εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.

Συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο ορίζεται ρητά ότι "με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της προσωρινής δήλωσης ΦΜΥ η οποία εκτός από τα ακαθάριστα ποσά, το φόρο και το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 29 του ν.3986/2011 που παρακρατήθηκε από ορισμένες κατηγορίες υπόχρεων στον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα, δύναται να περιλαμβάνει και τις οφειλόμενες εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που αντιστοιχούν στις ανωτέρω ακαθάριστες αποδοχές και γενικά ρυθμίζεται κάθε άλλο σχετικό θέμα που αφορά την υποβολή των δηλώσεων αυτών."

* παρατείνεται επ' αόριστον η ισχύς των διατάξεων του ν.δ.1297/1972, οι οποίες εξάλλου εφαρμόζονταν αδιαλείπτως από το 1972, με διαδοχικές παρατάσεις, μέχρι και 31.12.2011, προκειμένου να δημιουργηθούν μεγάλες οικονομικές μονάδες, οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στον αυξανόμενο διεθνή επιχειρηματικό ανταγωνισμό και δεδομένου, ότι οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν στην ιδιοκτησία τους πολλά ακίνητα προτιμούν να μετασχηματίζονται με βάση τις διατάξεις του νομοθετήματος αυτού και όχι με βάση αυτές του ν.2166/1993.

* καταργείται η εξαίρεση από την υπαγωγή στις διατάξεις του ν.δ. 1297/1972 και του ν. 2166/1993 των επιχειρήσεων των οποίων το αντικείμενο εργασιών είναι κατά κύριο λόγο η κατασκευή ή εκμετάλλευση ακινήτων, για λόγους ίσης μεταχείρισης των επιχειρήσεων αυτών με τις υπόλοιπες, για την τόνωση της κτηματαγοράς, αλλά και γιατί έχει εκλείψει πλέον η δυνατότητα καταστρατήγησης των διατάξεων της φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων, αφού πλέον και κατά τη μεταβίβαση μετοχών κτηματικής εταιρείας οφείλεται φόρος 5%, υποχρέωση που δεν υπήρχε κατά τη θέσπιση των διατάξεων του ν.δ. 1297/1972 και του ν. 2166/1993.

Αυστηρότερες ποινές για λαθρεμπόριο καυσίμων

Ποινές φυλάκισης μέχρι 10 έτη και πρόστιμα μέχρι 300.000 ευρώ για όσους διακινούν λαθραία καύσιμα, πρόστιμο από 5.000 έως 1.500.000 ευρώ για κάθε παράβαση που αφορά το σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών των πρατηρίων, εγκατάσταση συστήματος GPS σε όλα τα βυτιοφόρα και πλοία που μεταφέρουν καύσιμα και εγκατάσταση συστημάτων ιχνηθέτησης στα καύσιμα, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης.

Ειδικότερα, στο σχέδιο νόμου προβλέπονται τα εξής:

- τα μεταφορικά μέσα (Φ.Ι.Χ. ή Φ.Δ.Χ.) πρέπει να είναι αποκλειστικής χρήσεως και να φέρουν εμφανώς το εμπορικό σήμα του κατόχου της ’δειας Εμπορίας ο οποίος τα χρησιμοποιεί σύμφωνα με τα στοιχεία της άδειάς του. Τα μεταφορικά μέσα (Φ.Ι.Χ. ή Φ.Δ.Χ.) των εταιρειών Εμπορίας θα φέρουν επιπλέον ειδικά σήματα. Το εμπορικό σήμα του κατόχου της ’δειας Εμπορίας φέρουν υποχρεωτικά και τα πλωτά εφοδιαστικά μέσα (σλέπια). Όλα τα παραπάνω μεταφορικά μέσα φέρουν υποχρεωτικά ηλεκτρονικό σήμα εντοπισμού (GPS).

- δεν επιτρέπεται η διακίνηση πετρελαιοειδών προϊόντων με μεταφορικό μέσο βυτιοφόρο (Φ.Ι.Χ. ή Φ.Δ.Χ.) ή πλωτό (σλέπια), εφόσον δεν φέρει σε εμφανές σημείο το εμπορικό σήμα του κατόχου της ’δειας Εμπορίας, ή, κατά περίπτωση, της ’δειας Διύλισης, όταν η διακίνηση γίνεται άμεσα από τα διυλιστήρια. Ομοίως, δεν επιτρέπεται διακίνηση πετρελαιοειδών προϊόντων με μεταφορικό μέσο βυτιοφόρο (ΦΙΧ ή Φ.Δ.Χ.) ή πλωτό (σλέπια) που δεν έχει σήμα ηλεκτρονικού εντοπισμού (GPS).

- τα υγρά καύσιμα που διατίθενται στην κατανάλωση ή διακινούνται ή αποθηκεύονται εντός της Ελληνικής Επικράτειας, ιχνηθετούνται με ραδιοϊσότοπα ή μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες. Υγρά καύσιμα που καταναλώθηκαν, διακινήθηκαν ή αποθηκεύτηκαν και δεν ανιχνεύεται η σήμανσή τους με ραδιοϊσότοπα ή μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες, θεωρούνται παράνομα, έστω κι αν διαθέτουν σχετικά παραστατικά.

- όποιος χωρίς νόμιμη άδεια ή κατά παράβαση διυλίζει, αποθηκεύει, εμπορεύεται, διακινεί, παραδίδει, προμηθεύει, εφοδιάζει, εμφιαλώνει ή πωλεί αργό πετρέλαιο ή πετρελαιοειδή ή άλλα ενεργειακά προϊόντα υπό την έννοια του παρόντος νόμου και με την επιφύλαξη των περί λαθρεμπορίας διατάξεων του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα , τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον 3 ετών και χρηματική ποινή δέκα χιλιάδων (10.000) μέχρι πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ.

- αν ο υπαίτιος διαπράττει την πράξη της προηγούμενης παραγράφου κατ' εξακολούθηση και η συνολική αξία του αντικειμένου αυτής υπερβαίνει το ποσόν των εβδομήντα τριών χιλιάδων (73.000) ευρώ, τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών και χρηματική ποινή πενήντα χιλιάδων (50.000) μέχρι τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ.

- στους ιδιοκτήτες των ανωτέρω μεταφορικών μέσων που: i) δεν φέρουν το εμπορικό σήμα της εταιρίας Αδειας Εμπορίας ή, κατά περίπτωση, της εταιρίας ’δειας Διύλισης, όταν η τροφοδοσία γίνεται απευθείας από τα διυλιστήρια ή ii) δεν φέρουν το ειδικό ηλεκτρονικό σήμα εντοπισμού (GPS) επιβάλλεται πρόστιμο εφτά χιλιάδες ευρώ (7.000) ανά παράβαση και αφαιρείται η άδεια κυκλοφορίας του μεταφορικού μέσου για διάστημα έξι (6) μηνών. Σε κάθε περίπτωση υποτροπής εντός μιας τριετίας για την ίδια παράβαση, όπως αυτή προκύπτει από τις ισχύουσες εγγραφές στο Βιβλίο Κυρώσεων, το πρόστιμο τριπλασιάζεται. Η επιβολή του προστίμου δεν αποκλείει την επιβολή άλλων διοικητικών ή ποινικών κυρώσεων που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις.

Επιπλέον, αφαιρείται το ναυτικό φυλλάδιο του πλοιάρχου ή ανακαλείται η άδεια άσκησης επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα αντίστοιχα για διάστημα έξι (6) μηνών.

- με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, επιβάλλεται πρόστιμο από πέντε χιλιάδες ευρώ (5.000 ευρώ) έως ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ (1.500.000 ευρώ) για κάθε παράβαση διάταξης που αφορά το σύστημα ελέγχου εισροών-εκροών. Το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη ως κριτήρια, ιδίως, τη βαρύτητα της παράβασης, τις συνέπειες που προκύπτουν από αυτήν, τον βαθμό υπαιτιότητας και την τυχόν υποτροπή του παραβάτη. Για την αξιολόγηση της παραβατικής συμπεριφοράς ως υποτροπής, λαμβάνονται υπόψη οι ισχύουσες εγγραφές στα τηρούμενα αρχεία παραβατών. Όποιος μέσα σε τρία χρόνια από την έκδοση της απόφασης, με την οποία επιβάλλεται σε αυτόν πρόστιμο ή άλλη κύρωση για παράβαση διάταξης περί συστήματος εισροών-εκροών, τελεί νέα παράβαση, τεκμαίρεται ότι βρίσκεται σε υποτροπή.

«Κλείνουν» τα παράθυρα λαθρεμπορίας

Το υπουργείο Οικονομικών, με χθεσινή του εξάλλου ανακοίνωση, διαψεύδει ότι υπάρχουν "πιέσεις" και μάλιστα "υπηρεσιακών παραγόντων" προκειμένου να "ανοίξει παράθυρο" που θα διευκολύνει τη λαθρεμπορία καυσίμων, καθώς το υπό ψήφιση θεσμικό πλαίσιο ενδέχεται μόνο να βελτιωθεί, εφόσον κριθεί αναγκαίο κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή, και μόνο προς την κατεύθυνση της αποτελεσματικότερης αξιοποίησης των πληροφοριών και συστημάτων που θεσμοθετούνται με τις διατάξεις αυτές, έτσι ώστε να διασφαλίζεται πληρέστερα το δημόσιο συμφέρον.

Στην ίδια εξάλλου ανακοίνωση υπογραμμίζεται ότι οι σχετικές διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών που έχουν ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που κατατέθηκε περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

* Την κατάργηση των "λευκών βυτιοφόρων" (πηγή σημαντικής λαθρεμπορίας).

* Την υποχρέωση χρήσης GPS από, πλωτά και μη, μεταφορικά μέσα.

* Την αυστηροποίηση των ποινών με την, μεταξύ άλλων, κατάσχεση των μέσων διακίνησης και την αφαίρεση της άδειας μεταφοράς. 
 
ΠΗΓΗ: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου