Σελίδες

Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012

Ακύρωση από το ΣτΕ της διάταξης για την υποχρεωτική υπογραφή από λογιστή των δηλώσεων σε όσους περαιώνουν με τον νόμο 3296/2004

Ακύρωση από το ΣτΕ της διάταξης για την υποχρεωτική υπογραφή από λογιστή των δηλώσεων σε όσους περαιώνουν με τον νόμο 3296/2004.


To Σ.τ.Ε. ακυρώνει την παράγραφο 2 της ΠΟΛ.1008/19.1.2011 η οποία επιβάλει την υπογραφή των δηλώσεων από λογιστή σε όσους περαιώνουν τις υποθέσεις τους με βάση τις διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του ν. 3296/2004, ανεξαρτήτως του ύψους των ακαθάριστων εσόδων τους.

Πριν σχολιάσουμε την απόφαση του Σ.τ.Ε., ας δούμε στο σημείο αυτό τι προέβλεπε η απόφαση του Υ.Ο. ΠΟΛ.1008/19.1.2011

"1. Τα ποσά των ακαθαρίστων εσόδων επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών που τηρούν βιβλία Β΄ κατηγορίας του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και αναφέρονται στην περίπτωση β΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 38 του ν. 2873/2000 ( ΦΕΚ 285 Α΄) μειώνονται από τριακόσιες χιλιάδες (300.000) και εκατόν πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ, σε εκατό χιλιάδες (100.000) και πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ, αντίστοιχα.

2. Στους υπόχρεους της παραγράφου 4 του άρθρου 2 και της παραγράφου 1 του άρθρου 101 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος καθώς και σε όσους περαιώνουν τις υποθέσεις τους με βάση τις διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του ν. 3296/2004 (ΦΕΚ 253 Α΄) (αυτοέλεγχος), υφίσταται υποχρέωση υπογραφής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος τους από λογιστή φοροτεχνικό, ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων.

3. Για την εφαρμογή των πιο πάνω ορίων ακαθαρίστων εσόδων λαμβάνονται υπόψη τα ακαθάριστα έσοδα που πραγματοποιούνται από τη διαχειριστική περίοδο 2010 και μετά".

Το Σ.τ.Ε. με την απόφασή του με αριθμό 2445/2012, ερμηνεύοντας την εξουσιοδοτική διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 38 του νόμου 2873/2000 σε συνδυασμό με την διάταξη της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου, στην οποία προσδιορίζονται οι κατηγορίες των επιτηδευματιών που βαρύνονται με την υποχρέωση της υπογραφής των δηλώσεων από λογιστή σε όσους περαιώνουν με τον νόμο 3296/2004 (αυτοέλεγχος), γνωματεύει ότι η εκδιδομένη απόφαση (ΠΟΛ.1008/19.1.2011) που βασίζεται στις ανωτέρω διατάξεις, μπορεί να προβεί σε περαιτέρω κατηγοριοποίηση των επιτηδευματιών εντός του πλαισίου που έχει καθορίσει ο νομοθέτης (βλ. παράγραφο 1 της υπ’ αριθμ. ΠΟΛ.1070/15.3.2001 υπουργικής αποφάσεως και την εκεί κατηγοριοποίηση) καθώς και να διευρύνει ή να μειώσει τον κύκλο των υπόχρεων, μόνον, όμως, μέσω της αυξομειώσεως των ποσών των ακαθαρίστων εσόδων που ορίζονται στην παράγραφο 2 και όχι με την θέσπιση νέων κατηγοριών υπόχρεων βάσει διαφορετικών κριτηρίων.


Ως εκ τούτου το Σ.τ.Ε. θεωρεί ότι η παράγραφος 2 της ΠΟΛ.1008/19.1.2011, με την οποία υπήχθησαν στην υποχρέωση (συν)υπογραφής των δηλώσεών τους από λογιστή φοροτεχνικό όλοι οι επιτηδευματίες, ανεξαρτήτως ακαθαρίστων εσόδων, οι οποίοι επιλέγουν να κάνουν χρήση των διατάξεων των άρθρων 13 έως 17 του ν. 3296/2004 (αυτοέλεγχος), κείται εκτός της παρασχεθείσης με την ανωτέρω διάταξη εξουσιοδοτήσεως και πρέπει να ακυρωθεί.

Να σημειώσουμε επίσης ότι μειοψήφησε ο Σύμβουλος Γ. Τσιμέκας, ο οποίος διετύπωσε την εξής άποψη:
Με την ανωτέρω διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 38 του ν. 2873/2000 παρέχεται, μεταξύ άλλων, εξουσιοδότηση να ορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών «οι κατηγορίες των υποχρέων». Κατά την έννοια της διατάξεως αυτής δεν παρέχεται μεν δυνατότητα στον Υπουργό Οικονομικών με τις εν λόγω αποφάσεις του να προσθέτει, εφόσον μάλιστα δεν παρατίθενται σχετικά κριτήρια στο νόμο, νέες κατηγορίες υπόχρεων, πέραν των αναφερομένων στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου, του παρέχεται όμως εξουσιοδότηση να εξειδικεύει περαιτέρω, από άποψη ειδικότερων προϋποθέσεων, τις κατηγορίες των υπόχρεων της εν λόγω παραγράφου 2. Η ρύθμιση της προσβαλλόμενης αποφάσεως, σύμφωνα με την οποία σε όσους περαιώνουν τις υποθέσεις τους με βάση τις διατάξεις περί αυτοελέγχου των φορολογικών τους δηλώσεων (άρθρα 13 έως 17 του ν. 3296/2004) επιβάλλεται υποχρέωση υπογραφής των εν λόγω δηλώσεων από λογιστή φοροτεχνικό, ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων, αναφερόμενη στις κατηγορίες των υπόχρεων της παρ. 2 του άρθρου 38, δεν αποτελεί, υπό την ανωτέρω έννοια, προσθήκη νέας κατηγορίας υπόχρεων, αλλά με αυτήν επιχειρείται περαιτέρω εξειδίκευση των αναφερομένων στην ως άνω παρ. 2 υπόχρεων.

Αυτό που μένει να δούμε είναι εάν και πότε το Υπ.Οικ. θα υιοθετήσει την απόφαση αυτή.

Επιμέλεια:
Επιστημονική ομάδα Taxheaven.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου