Σελίδες

Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Μετατίθεται η ημερομηνία παραγραφών για χρέη στο δημόσιο


Μετατίθεται η ημερομηνία παραγραφών για χρέη στο δημόσιο
Ανοίγει ταυτόχρονα η δυνατότητα νέων «περαιώσεων» σε παλαιά χρέη
Μετατίθεται η ημερομηνία παραγραφών για χρέη στο δημόσιο
Εφορία στην περιοχή της Αθήνας με ουρά για πληρωμή φόρων -φωτ.αρχείου [ICON PRESS / ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ]
εκτύπωση  

Στην παράταση της προθεσμίας παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής φόρων για υποθέσεις που λήγουν στα τέλη του 2012 προχώρησε το υπουργείο Οικονομικών.
Με τις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που ψηφίσθηκε την προηγούμενη Τετάρτη παρατείνεται ο χρόνος παραγραφής για την πραγματοποίηση ελέγχων και την κοινοποίηση των οικείων πράξεων της φορολογικής αρχής σε πάσης φύσεως εκκρεμείς υποθέσεις, νομικών και φυσικών προσώπων.
Η παράταση αυτή που κρίνεται αναγκαία λόγω αντικειμενικής δυσχέρειας ελέγχου των υποθέσεων των παραγραφόμενων χρήσεων μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2012 ανοίγει το δρόμο για νέα περαίωση.
Σύμφωνα με εγκύκλιο που αναμένεται να εκδώσει το υπουργείο Οικονομικών τις επόμενες ημέρες θα παρατείνονται οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής φόρων τελών και εισφορών που λήγουν στις 31-12-2012 (χρήσεις 2001, 2002, 2003, 2004, 2005 και 2006) μέχρι και την 31-12-2013.
Έτσι, το Δημόσιο αφενός κρατά ανοικτές προς έλεγχο πλήθος υποθέσεων αφετέρου αναμένεται να καλέσει επιχειρηματίες και επιτηδευματίες να προχωρήσουν σε εκούσια διευθέτηση των φορολογικών διαφορών.
Όπως αναφέρουν πληροφορίες οι φορολογικές διαφορές θα επιλύονται μέσω μιας «εναλλακτικής περαίωσης». Κατά την νέα αυτή διαδικασία θα μεσολαβεί ένας υποτυπώδης έλεγχος, ήτοι δεν θα κλείνει η υπόθεση αυτομάτως με την υπαγωγή του ενδιαφερομένου στην ρύθμιση.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑHμερομηνία δημοσίευσης11-11-12
Παράταση παραγραφής «υπεράκτιων» υποθέσεων

160.000 φάκελοι, ύψους πολλών δισ.
Κατά ένα χρόνο εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών να παρατείνει την περίοδο της παραγραφής για υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής, καθώς κινδυνεύουν να χαθούν σημαντικά έσοδα που έπρεπε να είχαν εισπραχθεί.
Πρόκειται για 160.000 υποθέσεις, ύψους πολλών δισ. ευρώ, που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου του 2012. Σημειώνεται ότι οι περισσότερες από τις μεγάλες υποθέσεις παραγράφονται στα 10 χρόνια, εκτός και αν συνδέονται με άλλο, σημαντικότερο αδίκημα.
Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις το Κρανιδίου και του ελέγχου 180 υπεράκτιων εταιρειών ακινήτων, που παραπέμφθηκαν από την τοπική εφορία στο γραφείο του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη, που με τη σειρά του την παρέπεμψε στο Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο (ΔΕΚ). Οι 30 ελεγκτές του δεν αρκούν για να ελέγξουν αυτές τις περιπτώσεις και όσες άλλες συγκεντρώνονται από τις ομάδες που έλεγχαν τους φορολογούμενους μεγάλου πλούτου.

Ενα χρόνο παράταση παραγραφής υποθέσεων μεγάλης φοροδιαφυγής
Του Τασου Τελλογλου
Στην παράταση της παραγραφής για υποθέσεις μεγάλης φοροδιαφυγής προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομικών, υπό τον φόβο τού να χαθούν έσοδα που έπρεπε να είχαν εισπραχθεί. Πρόκειται για 160.000 υποθέσεις, ύψους πολλών δισ. ευρώ, που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου του 2012.
Το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», μια παράταση κατά 1 έτος. Η τρόικα διαφωνεί, όπως άλλωστε κάνει παραδοσιακά με κάθε παράταση παραγραφής, αλλά στελέχη του υπουργείου επισημαίνουν ότι αυτή είναι αναπόφευκτη για «πολιτικούς λόγους», ομολογώντας ταυτόχρονα ότι αυτό συμβαίνει και εξαιτίας της δημοσιότητας που έχουν αποκτήσει οι συγκεκριμένες υποθέσεις.
Η παράταση της παραγραφής έχει παράδοση στην ελληνική φορολογική διοίκηση. Ας σημειωθεί ότι οι περισσότερες από τις μεγάλες υποθέσεις αυτής της κατηγορίας παραγράφονται στα 10 χρόνια, εκτός και αν συνδέονται με άλλο, σημαντικότερο, αδίκημα. Η τρόικα, όμως, έχει από την αρχή καταστήσει σαφές στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ότι η παράταση της παραγραφής λειτουργεί «διαλυτικά», με μια διοίκηση που έτσι και αλλιώς έχει τη ροπή να «κάνει χατίρια σε μεγάλους φορολογούμενους».
Η κυβέρνηση επιχειρεί να «χρυσώσει το χάπι» επιδιώκοντας να αξιολογήσει τις υποθέσεις με κάποιο πρόγραμμα εκτίμησης κινδύνου (risk analysis).
Kρανίδι
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση με το Κρανίδι και του ελέγχου 180 υπεράκτιων εταιρειών ακινήτων, που παραπέμφθηκαν από την τοπική εφορία (συγχωνεύθηκε με τη ΔΟΥ Ναυπλίου) στο γραφείο του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη, που με τη σειρά του την παρέπεμψε στο Διαπεριφερειακό Ελεγκτικό Κέντρο (ΔΕΚ) για έλεγχο. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», όμως, οι 30 ελεγκτές του δεν αρκούν για να ελέγξουν τις περιπτώσεις αυτές και όσες άλλες συγκεντρώνονται από τις ομάδες που ήλεγχαν τους φορολογούμενους μεγάλου πλούτου. Παράλληλα, οι υπηρεσίες του ΣΔΟΕ Πελοποννήσου έχουν αποστείλει σε πολλές εφορίες, ιδιαίτερα του Λεκανοπεδίου, καταλογισμούς που έχουν προκύψει από τον έλεγχο των συμβολαίων που έχουν υπογραφεί για τη μεταβίβαση ακινήτων στο Πόρτο Χέλι. Σε πολλές περιπτώσεις δεν έχει καταστεί δυνατό το άνοιγμα λογαριασμών, αλλά εκεί που έχει γίνει, τα ευρήματα δείχνουν φοροδιαφυγή σε μεγάλη έκταση.
Τραπεζικοί λογαριασμοί
Ετσι, σε μία περίπτωση, δύο υπεράκτιες εταιρείες διακινούν από ελβετικό λογαριασμό 4,5 εκατομμύρια ευρώ για ένα ακίνητο που αγοράζεται με αντικειμενική αξία 2,5 εκατομμύρια ευρώ. Συνολικά για το ακίνητο πληρώνονται 6,8 εκατομμύρια ευρώ, ένα ποσό που πρέπει να δικαιολογηθεί από τους αγοραστές.
Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και άλλοι τελικοί δικαιούχοι υπεράκτιων εταιρειών, που οι υπηρεσίες είχαν εκτιμήσει ότι «νοίκιαζαν» τα ακίνητα από εταιρείες συμφερόντων τους (final beneficiary). Oταν επιβλήθηκε η φορολογία 3% επί της αξίας των ακινήτων το 2002-2003, πολλά ακίνητα μεταβιβάσθηκαν από τις εταιρείες στα φυσικά πρόσωπα με τα οποία φαινομενικά δεν είχαν την παραμικρή σχέση.
Σε ερωτήματα που έχουν αποστείλει οι αρμόδιες υπηρεσίες προς τις υπηρεσίες στην έδρα των οποίων υπάγονται τα φυσικά πρόσωπα, τίθεται το ζήτημα του αν οι φορολογούμενοι είχαν τα εισοδήματα για την αγορά των ακινήτων. Οι ελεγκτές του ΔΕΚ θα πρέπει να εξετάσουν κατά τη διάρκεια του χρόνου της παράτασης της παραγραφής το αν οι υπεράκτιες εταιρείες είχαν τα χρήματα για την αγορά αυτών των ακινήτων. Ακόμα και για τις αγορές ακινήτων από εφοπλιστές, θα πρέπει να αποδειχθεί ότι η εισαγωγή συναλλάγματος θα πρέπει να καλύπτει το ποσό αγοράς του ακινήτου.
Παρόμοια ζητήματα τίθενται και για τις αγορές και πωλήσεις ακινήτων από φορολογούμενους που είχαν αυτή τη δραστηριότητα κατ’ επάγγελμα αλλά δεν είχαν πληρώσει φόρο για αυτή τη δραστηριότητα. Πρόκειται για πάνω από 1.500 περιπτώσεις φορολογουμένων, η ολοκλήρωση των ελέγχων των οποίων ανατίθεται πλέον στα χέρια του ΔΕΚ.
Σε αυτή την περίπτωση οι διαφυγόντες φόροι ανέρχονται σε πολλές εκατοντάδες εκατομμυρίων ευρώ, καθώς αφορούν αγοραπωλησίες ακινήτων που χρονολογούνται εδώ και μία δεκαετία. Μέχρι σήμερα η ανάθεση της είσπραξης των φόρων είχε γίνει στις κατά τόπους εφορίες με την αποστολή των καταλογισμών με δικαστικούς επιμελητές. Οι φορολογούμενοι είχαν ένα δίμηνο να απαντήσουν...
Σώμα ελεγκτών
Η Ελλάδα έχει αναλάβει μνημονιακή υποχρέωση, ήδη από το πρώτο Μνημόνιο, να δημιουργήσει ένα σώμα ελεγκτών για το οποίο έχει αρχίσει να αποσπά υπαλλήλους ή να εντάσσει σε αυτό όσους πέτυχαν με εξετάσεις στον οργανισμό του υπουργείου Οικονομικών. Τα βήματα που έχουν γίνει για τη δημιουργία του μηχανισμού θεωρούνται ακόμα «ασήμαντα», πάρα το γεγονός ότι η κυβέρνηση διευρύνει τις δυνατότητες των ελεγκτών, παρέχοντας τη νομοθετική δυνατότητα να συγκεντρώνονται έμμεσα πληροφορίες για τον τρόπο ζωής του φορολογουμένου (π.χ. στοιχεία από αεροπορικές εταιρείες, κατανάλωση, ασφαλιστήρια συμβόλαια).

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_2_11/11/2012_501332

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου