Σελίδες

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

Φορολογικός Νόμος Αναπτυξιακός ή Φορομπηχτικός.


Φορολογικός Νόμος
Αναπτυξιακός  ή Φορομπηχτικός.
Ψηφίστηκε λοιπόν το μίνι φορολογικό, μπήκε και εμβόλιμα ένας ακόμη φόρος στα τεκμήρια με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε χτες βράδυ και τώρα ;
Τώρα απλά περιμένουμε τα νέα μέτρα…..
Τόση αισιοδοξία θα με ρωτήσετε;
Ναι τόση αισιοδοξία!
Αυτό το συναίσθημα το δημιουργεί η εμπειρία από τα μέτρα που πήραμε στο Α & Β Μνημόνιο  και η οικονομική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. Έλληνες και ξένοι οικονομολόγοι, ακόμη και αυτοί που ήταν υπέρμαχοι των Μνημονίων, μιλούν πλέον για αποτυχία της πολιτικής που εφαρμόζεται και ζητούν αλλαγή πλεύσης.
Μόλις χτες δριμεία κριτική στο ελληνικό φορολογικό νομοσχέδιο άσκησε  η Wall Street Journal, υποστηρίζοντας ότι η Ελλάδα θα πρέπει να ξεφύγει από την παγίδα λιτότητας που επιβάλλουν ΕΕ και ΔΝΤ και ότι οι φορολογικές μεταρρυθμίσεις «τιμωρητικού χαρακτήρα» που γίνονται στην Ελλάδα θα οδηγήσουν την οικονομία σε περαιτέρω συρρίκνωση, αντί να την βοηθήσουν να αναπτυχθεί.
«Μπορεί μια χώρα να οδηγηθεί η ίδια, μέσω των φόρων της, στην οικονομική λήθη; Ένας εξωτερικός παρατηρητής θα μπορούσε κάλλιστα να συμπεράνει ότι η Ελλάδα διεξάγει ένα πείραμα για να διαπιστώσει αν όντως μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο», σημειώνει η Wall Street Journal, με αφορμή φορολογικό νομοσχέδιο και την  αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των νομικών προσώπων (αδιανέμητα κέρδη) στο 26% από 20% και του ανώτατου συντελεστή φορολόγησης του ατομικού εισοδήματος στο 42% από 40%. (και ακόμη δεν είχε ανακοινωθεί ο Φόρος πολυτελούς Διαβίωσης!!!)
 «Η Αθήνα υποστηρίζει ότι οι νέοι φόροι θα φέρουν φέτος έσοδα ύψους 2,3 δισ. ευρώ. Στοίχημα ότι αυτά τα τελευταία μέτρα, όπως και οι προηγούμενοι «γύροι» υψηλών φόρων θα πέσουν έξω», αναφέρει το δημοσίευμα, το οποίο υπογραμμίζει πως την ίδια στιγμή οι γείτονες της Ελλάδας κατανοούν τα οφέλη της χαμηλότερης φορολόγησης.
«Στη Βουλγαρία, η οποία αναμένεται ανάπτυξη 1,5% φέτος, ο φόρος επιχειρήσεων ανέρχεται στο 10% και των φυσικών προσώπων και πάλι στο 10%. Στην Τουρκία ο φόρος εισοδήματος επιχειρήσεων φτάνει στο 20% με την ανάπτυξη να αναμένεται να ανέλθει γύρω στο 4% φέτος» και προσθέτει:
«Ακούμε συνεχώς ότι η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει πιο ανταγωνιστική την οικονομία της. Κάτι που είναι αληθές. Αλλά δεν θα το πετύχει κάνοντας πιο τιμωρητικό τον φορολογικό της κώδικα. Η Ελλάδα πρέπει να εξέλθει από την παγίδα λιτότητας της ΕΕ και του ΔΝΤ και ένας τρόπος να το κάνει αυτό θα ήταν με την εφαρμογή ενός ενιαίου φόρου (flat tax). Ο δρόμος που ακολουθείται αυτή την στιγμή μόνο σε μεγαλύτερα δεινά οδηγεί», καταλήγει η εφημερίδα.
Ας δούμε τόσο δίκαιο είναι το δημοσίευμα αυτό .
1.      Αντί για νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ), είδαμε ένα ακόμα μπάλωμα στην κουρελού του λέγεται ν.2238/1994. Ένα νόμο που δεν φορολογεί τα εισοδήματα του έλληνα φορολογούμενου, αλλά εξαντλείται στην  περιπτωσιολογία και την αναφοράς διατάξεων οι οποίες μπορούν να τύχουν διασταλτικής ερμηνείας, αφήνοντας τους εφαρμοστές του να τον ερμηνεύουν κατά το δοκούν , και συνήθως ενάντια στο φορολογούμενο.
2.      Περιμέναμε ένα φορολογικό νόμο μακράς πνοής. Πήραμε ένα νόμο που θα φέρει 2,3 δις ευρώ και μια υπόσχεση για νέο φορολογικό νομοσχέδιο τον Απρίλιο. Ευτυχώς που δεν είναι το Μάιο, γιατί θα είχε εφαρμογή η λαϊκή ρήση «ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι».
3.      Μέσα σε αυτή την οικονομική λαίλαπα αντί να δώσουμε μια φορολογική βοήθεια στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, το κύριο στήριγμα της οικονομίας μας, με τους φορολογικούς συντελεστές απλά τις στραγγαλίσαμε.
Ας δούμε την φορολόγηση των Ο.Ε. & Ε.Ε. , που αποτελούν την ραχοκοκαλιά των νομικών προσώπων στην χώρα μας.
Ομόρρυθμη εταιρεία (με απλογραφικά βιβλία)
(Δύο εταίροι με ποσοστό 50% έκαστος)
  
ΚΕΡΔΗ
ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ
Effective tax rate
2012*
2013
2012*
2013
10.000
1.000
2.600
10%
26%
20.000
2.000
5.200
10%
26%
30.000
3.500
7.800
11,67%
26%
40.000
5.000
10.400
12,50%
26%
50.000
6.580
13.000
13,16%
26%
100.000
17.340
29.500
17,34%
29,50%
150.000
30.890
46.000
20,59%
30,67%
200.000
45.240
62.500
22,62%
31,25%

*Έχει υπολογισθεί ο φόρος της εταιρίας 20% και ο φόρος των εταίρων, με την παραδοχή ότι δεν έχουν άλλα εισοδήματα, εκτός της επιχειρηματικής αμοιβής.



Ετερόρρυθμη εταιρεία (με απλογραφικά)
(Δύο εταίροι Ο.Ε. και Ε.Ε. με ποσοστό 50% έκαστος)
ΚΕΡΔΗ
ΣΥΝΟΛΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ
Effective tax rate
2012*
2013
2012*
2013
10.000
1.750
2.600
17,50%
26%
20.000
3.500
5.200
17,50%
26%
30.000
5.500
7.800
18,33%
26%
40.000
7.500
10.400
18,75%
26%
50.000
9.540
13.000
19,08%
26%
100.000
21.170
29.500
21,17%
29,50%
150.000
24.195
46.000
22,80%
30,67%
200.000
47.620
62.500
23,81%
31,25%

 *Έχει υπολογισθεί ο φόρος της εταιρίας 20% για τον ομόρρυθμο εταίρο και 25%  για τον ετερόρρυθμο εταίρο και ο φόρος του ομόρρυθμου εταίρου , με την παραδοχή ότι δεν έχει άλλα εισοδήματα, εκτός της επιχειρηματικής αμοιβής.
4.      Η αλλαγή των συντελεστών στις Α.Ε. και Ε.Π.Ε. από  20% σε 26% για τα συνολικά κέρδη και από 25% σε 10% για τα διανεμόμενα κέρδη, αποτελεί ένα άκρως αντιαναπτυξιακό μέτρο. Σε καιρούς κρίσης μειώνεις τον φορολογικό συντελεστή στα κέρδη και αυξάνεις το φορολογικό συντελεστή στα διανεμόμενα. Με αυτό τον τρόπο βοηθάς ταμειακά τις εταιρίες ώστε να μην υποστούν οικονομική αφαίμαξη από την μια και να αποθαρρύνεις τους μετόχους να πάρουν τα κέρδη, ώστε αυτά να επανεκπεμφθούν στις επιχειρήσεις.
5.      Αρκετές αδικίες στη φορολογία των Φυσικών Προσώπων, σε ότι αφορά μισθωτούς – συνταξιούχους και νέους αυτοαπασχολούμενους
Δεν έβαλαν μυαλό.
Από τον Αύγουστο του 2012, πρώτο μήνα πληρωμής των δόσεων του φόρου εισοδήματος, κάθε μήνα έχουμε περίπου 1 δις αύξηση των ληξιπρόθεσμων. Παρ όλο όμως το φιάσκο του προηγούμενου φορολογικού , με τους αυξημένους φόρους στους πολίτες, φόρους που δεν μπορούν να πληρωθούν, το οικονομικό επιτελείο συνεχίζει την ίδια τακτική  και αυξάνει την φορολογία τους. Αλήθεια ποιο θα είναι το αποτέλεσμα;
Το κράτος θέλει να μαζέψει χρήματα ή απλά να εγγράφει έσοδα που δεν θα εισπράξει ποτέ;
Δεν είναι μόνο αυτό. Τα παραδείγματα από την αύξηση του φόρου στα τσιγάρα και τα ποτά, οδήγησε στην ανθίσει του λαθρεμπορίου.
Η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, οδήγησε σε μικρότερα έσοδα από πέρυσι, στο ίδιο χρονικό διάστημα, και στην δημιουργία δυο τεράστιων προβλημάτων. Ενός κοινωνικού με οικογένειες να κρυώνουν και ενός περιβαλλοντικού, με το νέφος των μικροσωματιδίων πάνω από τα κεφάλια μας και μέσα στα πνευμόνια μας. Πίσω βέβαια από αυτά έρχεται και ένα μεγαλύτερο κόστος για το κράτος που είναι αυτό της υγειονομικής περίθαλψης και των εξόδων που θα πληρώσει το δημόσιο για τα υγειονομικά προβλήματα που θα δημιουργηθούν σε βάθος χρόνου.
Όμως η λογική του οικονομικού επιτελείου είναι απλή. Τόσα παίρνω σήμερα, επί τόσο. Τόσα θα πάρω. Μόνο που η φορολογία δεν είναι μόνο μαθηματικά.    
Αντί για μέτρα για την φοροδιαφυγή, μέτρα υπέρ της φοροδιαφυγής.
Στο φορολογικό νόμο περιμέναμε μέτρα για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Πήγαν και αυτά στις καλένδες, και πιο συγκεκριμένα τον Απρίλιο.
Όμως το οικονομικό επιτελείο έκανε καλή δουλειά ώστε να ωθήσει τους φορολογούμενους στην φοροδιαφυγή.
Η μη έκπτωση του ενοικίου, έστω και από τις αποδείξεις , μπορεί να οδηγήσει σε συνδιαλλαγή, μεταξύ ιδιοκτητών και ενοικιαστών, ώστε και οι δυο να βγούν «κερδισμένοι».
Μείωση του ενοικίου 50 ευρώ στην πράξη και 100 ευρώ φορολογικά.
Δεν είναι μόνο αυτό. Μέχρι σήμερα η συνδιαλλαγή γίνονταν με το ΦΠΑ. Τώρα με τους νέους συντελεστές φορολογίας εισοδήματος, αυτή μπορεί να επεκταθεί, αφού ο επιτηδευματίας θα έχει κέρδος και από το ΦΠΑ και από το εισόδημα.
Η περικοπή των φοροαπαλλαγών, θα οδηγήσει, με την οικονομική κρίση που υπάρχει, στην απώλεια φόρου λόγω της συνδιαλλαγής αυτής , αφού ο φορολογούμενος θα προτιμήσει να πάρει «καλύτερη τιμή», από το να πάρει απόδειξη που δεν θα του είναι χρήσιμη.
Μέχρι σήμερα προσπαθούσαμε να εντοπίσουμε τους χώρους φοροδιαφυγής και να βρούμε τρόπους που θα αναγκάσουμε τους υπηρετούντες αυτούς τους χώρους να κόβουν αποδείξεις και να πληρώνουν ΦΠΑ και φόρο εισοδήματος.
Φαίνεται ότι ξαφνικά αποκτήσαμε τέτοιο ελεγκτικό μηχανισμό, που δεν έχουμε ανάγκη αυτούς τους τρόπους.
Αντισυνταγματικότητας το ανάγνωσμα     
Τα χρόνια του μνημονίου έχουμε μάθει πια να διαβάζουμε, πέρα από τα σχέδια νόμου και τις εκθέσεις της Επιστημονικής Επιτροπής της βουλής. Ένα μεγάλο μέρος  των φορολογικών αλλαγών μετά από το 2010, έχουν κριθεί αντισυνταγματικές ή κινούμενες στα όρια του συντάγματος. Δεν θα μπορούσε λοιπόν να είναι εκτός «γραμμής» και το τελευταίο.
«Με την προτεινόμενη παράγραφο 1 αντικαθίσταται το άρθρο 9 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) που κυρώθηκε µε τον ν. 2238/1994 και, με­ταξύ άλλων, θεσπίζεται διαφορετική κλίμακα συντελεστών φορολογίας ανά κατηγορία εισοδήματος και τροποποιείται το ισχύον καθεστώς, συμφώνως προς το οποίο ο φόρος εισοδήματος επιβάλλεται καταρχήν ενιαίως στο συ­νολικό εισόδημα των φυσικών προσώπων. Τίθεται εν προκειμένω προβληματισμός ως προς το εάν η εφαρμογή διαφορετικής κλίμακας φορολογικών συντελεστών ανά κατηγορία εισοδήματος συνάδει προς τις αρχές της καθο­λικότητας του φόρου και της φορολόγησης µε βάση τη φοροδοτική ικανότητα, υπό την έννοια ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις, υπό προϋποθέσεις, ά­γουν σε διαφορετική φορολογική επιβάρυνση εισοδημάτων ιδίου ύψους α­ναλόγως της πηγής από την οποία προέρχονται, καθώς επίσης και σε βαρύ­τερη φορολογική επιβάρυνση φορολογουμένων με μικρότερο εισόδημα προερχόμενο από μία πηγή εν σχέσει προς άλλους με μεγαλύτερο εισόδη­μα, το οποίο προέρχεται από περισσότερες πηγές.»
ΕΤΗΣΙΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ
ΜΙΣΘΩΤΟΙ - ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ
ΑΓΡΟΤΕΣ
ΕΝΟΙΚΙΑ
1.000
0
260
0
100
2.000
0
520
0
200
3.000
0
780
0
300
4.000
0
1.040
0
400
5.000
0
1.300
0
500
6.000
0
1.560
0
600
7.000
0
1.820
0
700
8.000
0
2.080
0
800
9.000
0
2.340
0
900
10.000
100
2.600
100
1.000
11.000
320
2.860
320
1.100
12.000
540
3.120
540
1.200
13.000
760
3.380
760
1.530
14.000
980
3.640
980
1.860
15.000
1.200
3.900
1.200
2.190
16.000
1.420
4.160
1.420
2.530
17.000
1.640
4.420
1.640
2.850
18.000
1.860
4.680
1.860
3.180
19.000
2.080
4.940
2.080
3.510
20.000
2.300
5.200
2.300
3.840
25.000
3.800
6.500
3.800
5.490
30.000
5.900
7.800
5.900
7.140
35.000
8.000
9.100
8.000
8.790
40.000
10.100
10.400
10.100
10.440
42.000
10.940
10.920
10.940
11.100
45.000
12.200
11.700
12.200
12.090
50.000
14.300
13.000
14.300
13.740
60.000
18.500
16.300
18.500
17.040
70.000
22.700
19.600
22.700
20.340
80.000
26.900
22.900
26.900
23.640
90.000
31.100
26.200
31.100
26.940
100.000
35.300
29.500
35.300
30.240

 Θα μπορούσαμε να ασχοληθούμε σε ένα ιδιαίτερο άρθρο και γεμίσουμε σελίδες μόνο με την έκθεση της επιστημονικής επιτροπής της βουλής. Θέλουμε να σημειώσουμε μόνο ένα δυο θέματα ακόμη.
Η επιτροπή θέτει θέμα σχετικά με την φορολόγηση του ελάχιστου ορίου διαβίωσης.
«Όπως έχει επισημανθεί και στην έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής επί του άρθρου 38 του Νσχ «Συντα­ξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονο­μικής Στρατηγικής 2012-2015» (ν. 4024/2011), η κατάργηση του αφορολόγη­του ποσού εισοδήματος ή η θέσπιση αφορολόγητου ποσού εισοδήματος το οποίο είναι χαμηλότερο από το ελάχιστο όριο διαβίωσης του φορολογουμέ­νου ενδεχομένως δεν είναι συμβατή με την αρχή της φορολόγησης με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υ­ποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας»………….
«Συνεπώς, το αναγνωρισμένο στο δίκαιο της κοινωνικής πρόνοιας ελάχιστο όριο διαβίωσης συνι­στά το ελάχιστο ποσό εισοδήματος που πρέπει να είναι αφορολόγητο», το οποίο η ίδια καθορίζει:
«Συναφώς προς τα ανωτέρω σημειώνεται ότι, κατά τα πλέον πρό­σφατα δημοσιευμένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (Ιανουά­ριος 2013, µε έτος αναφοράς το έτος 2011) για τις συνθήκες διαβίωσης στην Ελλάδα (βλ.http://www.statistics.gr/portal/page/portal/ESYE/PAGE-liv-ingcond/content/LivingConditionsInGreece_0113.pdf), το κατώφλι κινδύνου φτώχειας ανέρχεται στο ποσό των 5.951 ευρώ ετησίως ανά άτομο, ενώ για τη χορήγηση του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (άρ­θρο 20 του ν. 2434/1996) τα κριτήρια ατομικού και οικογενειακού εισοδήματος για το έτος 2012 έχουν προσδιορισθεί σε 9.884,11 ευρώ και 15.380,90 ευρώ, αντιστοίχως (ΚΥΑ 135688/0092/4-10-2011).»
Σημαντική είναι και κριτική που κάνει σχετικά με το επίδομα των πολυτέκνων οικογενειών, θεωρώντας ότι το σύνταγμα προστατεύει την πολύτεκνη οικογένεια, χωρίς να δέχεται οικονομικά κριτήρια.
Προσφιλής πολιτική ο αιφνιδιασμός.
Πέρα από το φορολογικό νόμο, στο πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε χθες  βράδυ, όπως είπαμε, υπάρχει και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης.
Αυτό που κάνει εντύπωση δεν  είναι τόσο η κατάθεση φορολογικών διατάξεων σε ένα νομοσχέδιο που κατατέθηκε λίγη ώρα πριν ψηφιστεί ο φορολογικό νομοσχέδιο, αλλά η τακτική του αιφνιδιασμού που χρησιμοποιήθηκε, για μια ακόμη φορά.
Το οικονομικό επιτελείο περίμενα πρώτα να τελειώσει η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας και μετά να αιφνιδιάσει τους κατόχους αυτοκινήτων πάνω από 1929 cc, με ένα νέο φόρο.
Αλήθεια πως θα κάνει ένας φορολογούμενος, τον φορολογικό προγραμματισμό της χρονιάς;
Τελειώνοντας ας δούμε ένα μεγάλο πρόβλημα, που δεν προκύπτει μόνο από το φορολογικό νόμο αυτό.
Η κυβέρνηση μας βομβαρδίζει με την θέληση της για ανάπτυξη.
Πέρα από την βοήθεια του Θεού, που επικαλείται συχνά πυκνά ο πρωθυπουργός, τόσο τα μέτρα, όσο και η φορολογική πολιτική που ακόλουθη, μάλλον δεν οδηγούν στην ανάπτυξη ούτε στην προσελκύσει κεφαλαίων.
Ποιος λογικός επενδυτής θα έλθει να βάλει τα χρήματα του σε μια χώρα που κοιμάσαι το βράδυ με 10 φόρους και ξυπνάς το πρωί με 12;
Θα πρέπει να του θυμίσουμε, και όχι μόνο σε αυτόν αλλά σε όσους χαράσσουν φορολογική πολιτική, δυο ρήσης.
Συν Αθηνά και χείρα κίνει (πέρα από τη επίκληση του Θεού, πρέπει να κάνουν και εκείνοι κάτι. Και δεν το κάνουν).
Ο φόρος τρώει τον φόρο (Ξενοφών Ζολώτας)         
Επιμέλεια: Απόστολος Αλωνιάτης. Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός , Συγγραφέας
Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ)
Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου