Σελίδες

Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Στα επίπεδα του 2000 η κατανάλωση βενζίνης | Εφημερίδα των συντακτών

Στα επίπεδα του 2000 η κατανάλωση βενζίνης | Εφημερίδα των συντακτών


Στα επίπεδα του 2000 η κατανάλωση βενζίνης

Μια δωδεκαετία πίσω πήγε την αγορά καυσίμων στην Ελλάδα το Μνημόνιο. Φόροι και ύφεση αδειάζουν τα ντεπόζιτα των αυτοκινήτων και βάζουν λουκέτο σε χιλιάδες βενζινάδικα

Του Βασίλη Γεώργα

52Δώδεκα χρόνια πίσω έχει γυρίσει η κατανάλωση καυσίμων στην Ελλάδα εξαιτίας της φορο-ακρίβειας και της ύφεσης στην οικονομική δραστηριότητα.

Από το 2009 η μείωση στην κατανάλωση βενζίνης φτάνει το 30% και έχει επιστρέψει πλέον στα επίπεδα του 1999-2000, δηλαδή κάτω από 3 εκατ. μετρικούς τόνους, παρ’ ότι ο αριθμός των οχημάτων που «κυκλοφορούν» στους δρόμους έχει αυξηθεί το ίδιο διάστημα πάνω από 60% και ξεπερνά πλέον τα 7,9 εκατομμύρια οχήματα, εκ των οποίων 3,1 εκατ. είναι επιβατικά. Το 2000 κυκλοφορούσαν περίπου 4,9 εκατ. οχήματα (3,1 εκατ. επιβατικά) και η κατανάλωση ήταν μεγαλύτερη από ό,τι σήμερα, ήτοι περίπου 3,3 εκατ. μετρικούς τόνους.

Τσουχτερές τιμές

Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν αυτό που ο καθένας βλέπει εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια στους δρόμους, δηλαδή όλο και λιγότερο μποτιλιάρισμα, αλλά και χιλιάδες λουκέτα σε πρατήρια υγρών καυσίμων, αφού το κόστος τους είναι πλέον απαγορευτικό, ενώ την ίδια στιγμή η οικονομική δραστηριότητα (φορτηγά, μεταφορές κ.ά.) έχει καταρρεύσει.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση των ΕΛ.ΠΕ., μόνο την τελευταία τριετία έχουν κλείσει περισσότερα από 2.000 πρατήρια (υπολογίζονται σε περίπου 6.200), τρεις εταιρείες εμπορίας, ενώ εκατοντάδες είναι εκείνα που υπολειτουργούν λόγω έλλειψης πελατείας και ρευστού για να αγοράσουν την πανάκριβη βενζίνη.

Μόνο το 2012 έβαλαν λουκέτο περίπου 800-1.000 βενζινάδικα, καθώς η κατανάλωση υποχώρησε κατά τουλάχιστον 17%, ενώ οι μέσες πωλήσεις ανά πρατήριο περιορίστηκαν από τους 3.800 τόνους το 2011 στους 3.400 τόνους το 2012 και το μικτό περιθώριο κέρδους σε λιγότερο από 5 λεπτά ανά λίτρο για τις εταιρείες εμπορίας και τους βενζινοπώλες, που μέχρι πρότινος ευημερούσαν ως κλάδος.

Παρόμοια εικόνα επικρατεί και όσον αφορά το πετρέλαιο κίνησης, όπου το 2012 καταναλώθηκαν 2,26 εκατ. μ.τ., το 2009 η κατανάλωση είχε αυξηθεί σε 2,83 εκατ. μ.τ. και το 2012 είχε μειωθεί στους 2,07 εκατ. μετρικούς τόνους, παρ’ ότι στο μεσοδιάστημα επιτράπηκε η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Εκεί όμως που ήρθαν τα πάνω κάτω είναι στο πετρέλαιο θέρμανσης, η κατανάλωση του οποίου κυριολεκτικά κατέρρευσε μετά την εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που εκτίναξε την τιμή του και έφερε την ενεργειακή φτώχεια στο σπίτι του κάθε Ελληνα.

Επιβάρυνση του ΕΦΚ

Ενδεικτικό της επιβάρυνσης που έχουν υποστεί νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι ότι η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης εκτόξευσε την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης 67,5% υψηλότερα μεταξύ Ιανουαρίου 2011 και Ιανουαρίου 2013. Την ίδια περίοδο το φυσικό αέριο αυξήθηκε 31%, οι αστικές συγκοινωνίες 28%, ο ηλεκτρισμός 27,89%, το υγραέριο 10,6%.

Μέσα στο 2012 πουλήθηκαν μόλις 1,922 εκατ. μετρικοί τόνοι πετρελαίου θέρμανσης, δηλαδή 42% λιγότερες ποσότητες απ’ ό,τι το 2009, ενώ στο πρώτο δίμηνο του 2013 η κατανάλωση κατέρρευσε κατά 70% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012 (374 χιλ. τόνοι έναντι 1,1 εκατ. τόνων πέρυσι).

Κι όλα αυτά γιατί; Οπως αποδείχτηκε, για να μπουν στα δημόσια ταμεία 55 εκατ. ευρώ περισσότερα κι ας πάγωσε ολόκληρη η Ελλάδα και μαζί η αγορά.

04/04/2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου