Σελίδες

Κυριακή 21 Απριλίου 2013

Οι «πατρίκιοι» και οι «πληβείοι» των ληξιπρόθεσμων Πρός ένταξη στη ρύθμιση και βεβαιωμένων χρεών εως 31/3/2013


Οι «πατρίκιοι» και οι «πληβείοι» των ληξιπρόθεσμων

Πρός ένταξη στη ρύθμιση και βεβαιωμένων χρεών εως 31/3/2013

ΜΕ ΔΥΟ ταχύτητες θα λειτουργούν εφεξής οι ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη. Στην πρώτη ταχύτητα των ευνοημένων θα μπουν όσοι έχουν πραγματική αδυναμία πληρωμής, αλλά μαζί με αυτούς θα επωφεληθούν και οι «κατ' εξακολούθηση κακοπληρωτές». Στη δεύτερη ταχύτητα θα βρεθούν οι συνεπείς φορολογούμενοι, καθώς εξαιρούνται από τη νέα ρύθμιση επειδή έχουν ενταχθεί στην υφιστάμενη και πληρώνουν κανονικά τις δόσεις τους, οι οποίες όμως είναι λιγότερες (έως 26 για την Εφορία και έως 36 για τα ασφαλιστικά ταμεία).
Η τελευταία ευκαιρία για τα ληξιπρόθεσμα προβλέπει 48 δόσεις για τα παλαιά χρέη έως και 31/12/2013 και μόλις 12 δόσεις για τα νέα χρέη που δημιουργήθηκαν από 1/1/2013. Παγίδα που θα αφήσει πολλούς οφειλέτες εκτός ρύθμισης αποτελεί το γεγονός ότι, για να ενταχθεί κάποιος στη ρύθμιση των παλαιών ληξιπρόθεσμων, θα πρέπει να μην έχει νέα χρέη από 1/1/2013. Ειδάλλως, θα πρέπει να «καθαρίσει» με τα χρέη του 2013 και στη συνέχεια να ενταχθεί στη ρύθμιση για τα χρέη παρελθόντων ετών, χάνοντας όμως ένα σημαντικό αριθμό από τις 48 δόσεις. Εγκαίρως θα πρέπει να εξοφλεί και όλες τις νέες οφειλές, τουλάχιστον για όσο καιρό θα βρίσκεται εντός της ρύθμισης, γιατί στην περίπτωση που θα δημιουργήσει νέα ληξιπρόθεσμα, θα τεθεί αυτομάτως εκτός της ρύθμισης για τα χρέη πριν από το 2013.
Χρέη έως και 5.000 ευρώ
Ιδιαίτερα ευνοϊκή είναι η ρύθμιση για χρέη φυσικών προσώπων έως και 5.000 ευρώ, καθώς το υπουργείο Οικονομικών δίνει τη δυνατότητα απεριόριστων δόσεων, με ελάχιστο ποσό τα 25 ευρώ. Βέβαια, ο κίνδυνος που ελλοχεύει είναι η υπέρογκη επιβάρυνση από το ετήσιο επιτόκιο 8,75% σε περίπτωση που επιλεχθεί πολύ μεγάλος αριθμός δόσεων. Η εν λόγω ρύθμιση υπό αυστηρές προϋποθέσεις θα μπορεί να ισχύει και για χρέη άνω των 5.000 ευρώ, σε περιπτώσεις όμως που ο οφειλέτης αποδείξει πραγματική οικονομική αδυναμία. Εκτός των συγκεκριμένων ευνοϊκών ρυθμίσεων μένουν ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
Οφειλές άνω των 5.000 ευρώ θα μπορούν να εξοφληθούν έως και σε 48 δόσεις, εάν αφορούν ληξιπρόθεσμα χρέη μέχρι και τις 31/12/2013, και σε 12 δόσεις, εάν αφορούν χρέη από 1/1/2013. Στις περιπτώσεις που τα χρέη ξεπερνούν τα 75.000 ευρώ, ο οφειλέτης θα πρέπει να προσκομίσει στην εφορία ή το ασφαλιστικό ταμείο υπογραφή λογιστή για την οικονομική φερεγγυότητα του οφειλέτη. Αντίστοιχα, για τις οφειλές άνω των 300.000 ευρώ, πέραν της υπογραφής λογιστή, θα πρέπει είτε να εξασφαλίσει ή εγγυητικές επιστολές τραπεζών είτε να προσημειώσει ακίνητη περιουσία αντίστοιχης αξίας.
Οσοι ενταχθούν στη ρύθμιση θα κερδίσουν έκπτωση 20% στις προσαυξήσεις που τους έχουν επιβληθεί, ενώ σε περίπτωση εφάπαξ καταβολής η έκπτωση θα φτάνει το 50%.

11 ερωτήσεις - απαντήσεις για τα αυθαίρετα

Οι κατηγορίες που εντάσσονται στη ρύθμιση και τι πληρώνουν *Ποιοί μένουν εκτός * «Καμπάνες» για όσους δεν δηλώσουν
Η νέα εισπρακτική επιχείρηση από τα αυθαίρετα υπολογίζεται άνω των 5 δισ. ευρώ, ενώ έχουν ήδη δηλωθεί παραβάσεις που αντιστοιχούν σε πρόστιμα 2,7 δισ. ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, με τίτλο «Αντιμετώπιση αυθαίρετης δόμησης και περιβαλλοντικό ισοζύγιο», που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση και προβλέπεται μέχρι το τέλος της άνοιξης να ψηφιστεί στη Βουλή, επιχειρείται μία νέα εισπρακτική επιχείρηση από τα αυθαίρετα, σύμφωνα με υπολογισμούς, ύψους άνω των 5 δισ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ από τις δύο ρυθμίσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων, του 2010 και 2011, που συνεχίζονται με παρατάσεις μέχρι τις 31 Μαΐου 2013, τα προσδοκώμενα έσοδα αυθαιρέτων υπολογίζονται συνολικά σε 2,7 δισ.
Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Στ. Καλαφάτης, υποβαθμίζει την εισπρακτική διάσταση του νομοσχεδίου, υποστηρίζοντας ότι «δίνονται λύσεις σε υπαρκτά προβλήματα των πολιτών και της οικονομίας», τονίζοντας ιδιαίτερα τη διάσταση εξυπηρέτησης ξενοδοχείων, βιομηχανιών και άλλων επιχειρήσεων με πολεοδομικές υπερβάσεις, που αντιμετωπίζουν επιπτώσεις στη λειτουργία τους.
Το δέλεαρ για τους ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες είναι ότι νομιμοποιούνται οριστικά με πρόστιμο 500 ευρώ αυθαίρετα προ του 1975 και μικρές παραβάσεις σε ακίνητα που έχουν ανεγερθεί με άδεια. Επίσης προβλέπονται για όλους ευνοϊκότεροι όροι πληρωμής των προστίμων αυθαιρέτων, μέσω εκπτώσεων και πολλών δόσεων, με δυνατότητα να καθορίζει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης το σχήμα εξόφλησης, σύμφωνα με τις οικονομικές του δυνατότητες, σε βάθος χρόνου συνολικά έως 60 μηνών, δηλαδή πενταετίας.
Οι νέες ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα με 11 ερωτήσεις - απαντήσεις έχουν ως εξής:
1Ποιες κατηγορίες αυθαιρέτων και με τι ύψους πρόστιμα νομιμοποιούνται;
Προβλέπεται οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση, δηλαδή νομιμοποίηση και δυνατότητα δικαιοπραξιών επί του ακινήτου, (μεταβίβαση, ενοικίαση κ.λπ.), ως εξής:
- Για όλες τις αυθαίρετες κατασκευές προ του 1975 με πρόστιμο 500 ευρώ.
- Για τα αυθαίρετα προ του 1983 με μεγάλη έκπτωση της τάξης του 85% επί του κανονικού προστίμου, δηλαδή για τυπικά αυθαίρετα 100 έως 120 τετραγωνικών μέτρων, με πρόστιμο από 1.000 έως 5.000 ευρώ ανάλογα με την τιμή ζώνης του ακινήτου.
- Για όλες τις μικροπαραβάσεις σε ακίνητα που έχουν ανεγερθεί με οικοδομική άδεια, όπως πέργκολες, μπάρμπεκιου, διαφορετική διαμερισματοποίηση ορόφου κ.λπ., με εφάπαξ πρόστιμο 500 ευρώ για όλες τις υπερβάσεις, ενώ μέχρι τώρα ίσχυε ξεχωριστό πρόστιμο για κάθε μία από αυτές.
- Για αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης με παραβίαση μέχρι 40% κάλυψης και δόμησης και μέχρι 20% ύψους σε σύγκριση με την οικοδομική άδεια, με κανονικό πρόστιμο για τα ακίνητα μετά το 2003, ενώ το πρόστιμο μειώνεται κατά 20% όταν πρόκειται για ακίνητα που ανεγέρθηκαν το διάστημα 1983 έως 2003.

2Ποιες κατηγορίες αυθαιρέτων και πώς εντάσσονται στη ρύθμιση τακτοποίησης;
Προβλέπεται με καταβολή παραβόλου και ειδικού προστίμου (υπολογίζεται με βάση τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου, επί την τιμή ζώνη της περιοχής), αναστολή κυρώσεων, δηλαδή εξαίρεση από την κατεδάφιση για 30 χρόνια για αυθαίρετα που έχουν ανεγερθεί χωρίς οικοδομική άδεια, ή καθ' υπέρβαση της οικοδομικής τους άδειας με παραβίαση άνω του 40% της κάλυψης και μέχρι 20% του ύψους σε σύγκριση με την οικοδομική άδεια εντός προκηπίου ή ακάλυπτου. Σε αυτή την περίπτωση, εάν το ακίνητο έχει ανεγερθεί το διάστημα 1983 έως 2003 ισχύει έκπτωση 20% επί του ειδικού προστίμου. Επίσης αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεις όλων των κατηγοριών, που δεν εμπίπτουν σε ειδικές κατηγορίες που το νέο νομοσχέδιο απαγορεύει. Πρόχειρες και αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις σε παραδοσιακούς οικισμούς. Αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσεις με περαιωμένη διαδικασία των ν. 3775/09, 3843/10 για τις οποίες εφόσον έχει καταβληθεί, το πρόστιμο συμψηφίζεται.
3 Ποιες κατηγορίες αυθαιρέτων δεν υπάγονται στις νέες ρυθμίσεις και κατά συνέπεια παραμένουν υπό καθεστώς προστίμων και κατεδάφισης;
Δεν υπάγονται αυθαίρετα που βρίσκονται σε: εγκεκριμένο κοινόχρηστο χώρο της πόλης (εξαιρούνται οι περιπτώσεις που δεν έχει συντελεστεί η αναγκαστική απαλλοτρίωση), παραχωρημένους σε δημόσια κοινή χρήση χώρους του οικοπέδου, εντός παρόδιας στοάς, παρά το όριο των διεθνών, εθνικών, επαρχιακών, δημοτικών ή κοινοτικών οδών, δημόσιο κτήμα, δάσος, δασική ή αναδασωτέα έκταση, στον αιγιαλό (εξαιρούνται οι κατασκευές εφόσον προϋφίστανται της οριοθέτησης του παλαιού αιγιαλού), ζώνη παραλίας, αρχαιολογικό χώρο ζώνης Α', αρχαιολογικό χώρο εκτός ζώνης Α' (εκτός αν δεν απαγορευόταν η εκτέλεση οικοδομικών εργασιών κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής), ιστορικό τόπο, παραδοσιακό οικισμό (υπό προϋποθέσεις), ρέμα, κηρυγμένο διατηρητέο κτήριο, επικίνδυνο ετοιμόρροπο κτήριο, εκτός σχεδίου πόλης, ή εκτός ορίων οικισμού σε απόσταση έως 20 μέτρων από τον άξονα διέλευσης αγωγών μεταφοράς υψηλής τάσης ρεύματος. Επίσης δεν μπορεί να ενταχθεί στη νέα ρύθμιση αυθαίρετη κατασκευή ή αυθαίρετη αλλαγή χρήσης, για την οποία έχει εκδοθεί αμετάκλητη δικαστική απόφαση κατεδάφισης ή απομάκρυνσης.
4Τι δικαιολογητικά απαιτούνται για την υπαγωγή στις νέες ρυθμίσεις νομιμοποίησης και τακτοποίησης;
Για την οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση είναι προϋπόθεση τα ακίνητα να δηλωθούν και στη νέα ηλεκτρονική εφαρμογή της «ταυτότητας του κτηρίου». Σε αυτή την εφαρμογή θα καταχωρίζει ιδιώτης μηχανικός φωτογραφίες, τεχνική έκθεση και τα στοιχεία του ακινήτου. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ τόνισε ότι εντός 10 ημερών θα δοθεί στη δημοσιότητα το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, που θα προβλέπει την εφαρμογή του νέου θεσμού. Ο χρόνος υλοποίησης του αυθαιρέτου αποδεικνύεται με αεροφωτογραφίες ή δημόσια έγγραφα, (για τα προ του 1975 ακίνητα, έγγραφα Αστυνομίας ή Κοινότητας). Εκτός των περιπτώσεων ακινήτων προ του 1975 και προ του 1983, όπως επίσης και για τις νομιμοποιήσεις μικρών παραβάσεων, απαιτείται δελτίο δομικής τρωτότητας και μελέτη στατικής επάρκειας. Σε όλες τις περιπτώσεις απαιτείται αίτηση από το τεχνικό σύστημα του ΤΕΕ, υπεύθυνη δήλωση (ν. 1599), τεχνική έκθεση μηχανικού, φωτογραφίες, υποβολή εντύπου προστίμου.
5Τι ισχύει για όσους έχουν υπαχθεί στις προηγούμενες ρυθμίσεις τακτοποίησης;
Οσοι έχουν ήδη υπαχθεί στις δύο προηγούμενες ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα (4014/11 και 3843/10) για παραβάσεις οι οποίες με το νέο σχέδιο νόμου εξαιρούνται οριστικά της κατεδάφισης, αρκεί η ηλεκτρονική υπαγωγή στην Ταυτότητα Κτηρίων ατελώς για να εξασφαλίσουν εφάπαξ το ακίνητό τους. Για όσους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων έχουν ήδη καταβάλει το πρόστιμο και εφόσον είναι μεγαλύτερο από αυτό που προβλέπεται με βάση τη νέα ρύθμιση, η επιστροφή της διαφοράς θα γίνει μέσω του συστήματος ΔΙΑΣ.
6Τι αλλάζει στον τρόπο πληρωμής των προστίμων αυθαιρέτων;
Προβλέπονται ευνοϊκότεροι όροι πληρωμής των προστίμων αυθαιρέτων, μέσω εκπτώσεων και πολλών δόσεων, με δυνατότητα να καθορίζει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης το σχήμα εξόφλησης, σύμφωνα με τις οικονομικές του δυνατότητες, σε βάθος χρόνου συνολικά έως 60 μηνών, δηλαδή πενταετίας. Οι 48 ισόποσες μηνιαίες δόσεις που ορίζει ο ισχύων νόμος για τις τακτοποιήσεις αυθαιρέτων (ν. 4014/11) γίνονται 10 εξαμηνιαίες, όχι κατ' ανάγκη ισόποσες, με προϋπόθεση την ελάχιστη καταβολή 5% του προστίμου ανά εξάμηνο. Προβλέπεται επίσης για όλες τις περιπτώσεις 25% έκπτωση σε περίπτωση καταβολής εφάπαξ όλου του προστίμου. Ακόμη 10% έκπτωση με την καταβολή του 30% του προστίμου εντός εξαμήνου.
7Πώς διαφοροποιούνται τα πρόστιμα για ειδικές κατηγορίες πολιτών;
Προβλέπονται σημαντικές εκπτώσεις των προστίμων ως εξής: άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω, καθώς και πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από αυτούς, καταβάλλουν 15% του προστίμου (έκπτωση 85%). Παλιννοστούντες ομογενείς καταβάλλουν 20% (έκπτωση 80%). Πολύτεκνοι καταβάλλουν 20% (έκπτωση 80%). Τρίτεκνοι με ατομικό εισόδημα έως 25.000 ευρώ ή οικογενειακό έως 40.000 ευρώ καταβάλλουν 30% (έκπτωση 70%)
8Τι θα γίνει με τα αυθαίρετα νέας γενιάς που χτίστηκαν ενώ ίσχυαν οι ρυθμίσεις τακτοποίησης;
Οι εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος λένε ότι θα υπάρξει «κόκκινη γραμμή» για τα αυθαίρετα που ανεγέρθηκαν μετά τον Ιούλιο του 2011, δηλαδή μετά τις νομοθετικές ρυθμίσεις τακτοποίησης, μέσω αεροφωτογραφιών, που θα επικαιροποιηθούν ώστε να εντοπίζονται οι παραβάτες αμέσως μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος δηλώσεων του ΤΕΕ. Οποιοδήποτε κτίσμα έχει γίνει αυθαίρετα μετά την 28η Ιουλίου 2011 θα θεωρείται εσαεί παράνομο και θα βρίσκεται μονίμως υπό καθεστώς κατεδάφισης, ενώ θα επιβαρυνθεί με υψηλά πρόστιμα.
9Τι συνέπειες θα έχουν όσοι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων δεν υπαχθούν στις νέες ρυθμίσεις;
Από το ΥΠΕΚΑ ανακοινώθηκε ότι θα ισχύσουν αυστηρές ποινές και θα επιβάλλονται τα υψηλά πρόστιμα που ήδη ισχύουν (σε πολλές περιπτώσεις υπερβαίνουν την αξία του ακινήτου), για όσους δεν ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νέου νόμου, καθώς επίσης ότι θα συνεχιστεί το πρόγραμμα κατεδαφίσεων κραυγαλέων αυθαιρέτων. Αναφέρθηκε επίσης ότι ο ρόλος της ειδικής υπηρεσίας κατεδαφίσεων του ΥΠΕΚΑ θα είναι εποπτικός και με διασφαλισμένους κανόνες, κριτήρια και μέσα, ενώ την ευθύνη κατεδαφίσεων θα έχουν οι αποκεντρωμένες διοικήσεις των Περιφερειών.
10Ποιες είναι οι συνέπειες για όσους υποβάλλουν ψευδείς δηλώσεις;
Συμβολαιογράφοι που συντάσσουν συμβόλαια, οι δικαιοπρακτούντες, οι μεσίτες που μεσολαβούν, οι δικηγόροι που παρίστανται στη σύνταξη συμβολαίων, οι υποθηκοφύλακες ή οι προϊστάμενοι των κτηματολογικών γραφείων που μεταγράφουν αυτά, εφ' όσον δεν έχει επισυναφθεί η δήλωση και η βεβαίωση, καθώς και οι μηχανικοί που χορήγησαν ανακριβή βεβαίωση, τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον έξι μηνών και χρηματική ποινή από 30.000 μέχρι 100.000 ευρώ, ανάλογα με την αξία της αυθαίρετης κατασκευής. Στους μηχανικούς, ανεξάρτητα από την ποινική τους δίωξη, επιβάλλεται και προσωρινή ή οριστική απαγόρευση άσκησης του επαγγέλματος. Εξάλλου η Υπηρεσία Δόμησης, η Ειδική Υπηρεσία Επιθεώρησης και Κατεδάφισης (ΕΥΕΚΑ ή άλλη αρμόδια αρχή, που ορίζεται με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ελέγχει δειγματοληπτικά ποσοστό τουλάχιστον 5% των δηλώσεων που υποβλήθηκαν.
11Οι νέες ρυθμίσεις θα ισχύσουν όπως μέχρι τώρα με διαρκείς παρατάσεις;
Το νέο νομοσχέδιο, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του καλοκαιριού, θα προβλέπει κλειστό χρονικό διάστημα υποβολής δήλωσης, π.χ. 10 έως 12 μήνες για την υπαγωγή των ενδιαφερόμενων ιδιοκτητών στις νέες ρυθμίσεις νομιμοποίησης αυθαιρέτων, χωρίς -όπως υποστηρίχθηκε από το υπουργείο Περιβάλλοντος- να δίνονται στο μέλλον νέες παρατάσεις προθεσμιών. Συζητείται, ωστόσο, η νομιμοποίηση μικρών παραβάσεων εντός του όγκου ακινήτου που έχει ανεγερθεί με νόμιμη οικοδομική άδεια να ισχύουν εσαεί, χωρίς χρονικό περιορισμό.

Βρέξει-χιονίσει ο φόρος της βενζίνης πετάει στα ύψη

Το αργό Brent υποχωρεί από τις 8 Φεβρουαρίου * Κερδισμένο το κράτος που καρπώνεται τουλάχιστον 1 ευρώ το λίτρο
ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΗ απόσταση και με σοβαρή καθυστέρηση παρακολουθούν οι λιανικές τιμές της βενζίνης, τη μεγάλη πτώση στην τιμή του αργού πετρελαίου brent. Το brent, υποχωρεί από τις 8 Φεβρουαρίου 2013, περισσότερο από δύο μήνες, και έχει χάσει από την υψηλότερη τιμή του 16,82% σε αυτό το διάστημα.
Η τιμή της απλής αμόλυβδης έχει φτάσει 1,68 ευρώ το λίτρο, τη στιγμή που το αργό πετρέλαιο έχει πέσει κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι. Και τα βενζινάδικα άδεια...Η τιμή της απλής αμόλυβδης έχει φτάσει 1,68 ευρώ το λίτρο, τη στιγμή που το αργό πετρέλαιο έχει πέσει κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι. Και τα βενζινάδικα άδεια...Η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα αντίστοιχα, συνέχισε να ανεβαίνει και διατήρησε την υψηλότερη μέση τιμή μέχρι τις 27 Φεβρουαρίου.
Εκτοτε η λιανική τιμή της βενζίνης άρχισε να υποχωρεί, για να καταγράψει με βάση τις μετρήσεις και τις τιμές που δίνει το υπουργείο Ανάπτυξης από το «Παρατηρητήριο Τιμών», μία πτώση 10 λεπτών, μέχρι και το 1,676 ευρώ ανά λίτρο στις 18 Απριλίου.
Οπως προκύπτει, στο δίμηνο και πλέον διάστημα κατά το οποίο η τιμή του πετρελαίου brent υποχωρούσε σχεδόν 17% από τα υψηλά (για να πέσει μάλιστα κάτω και από τα 100 δολάρια το βαρέλι τις τελευταίες τέσσερις ημέρες), η μέση λιανική τιμή της βενζίνης έχανε μόνον 5,63%. Στις 15 Απριλίου 2013, η τιμή του brent υποχώρησε κάτω από τα 100 δολάρια πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2012.
Στο μεταξύ, το υπουργείο Οικονομικών μοιάζει να επωφελείται από την άνοδο της τιμής της βενζίνης. Και δεν είναι μόνον ο ΦΠΑ που λειτουργεί ως ποσοστό το οποίο προστίθεται, αλλά και οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης. Ετσι όσο ανεβαίνουν οι τιμές, ανεβαίνει και το ποσό του φόρου το οποίο το κράτος εισπράττει σε απόλυτα νούμερα.
Με βάση τις διαθέσιμες μέσες τιμές ανά εβδομάδα, όπως αναλύονται από το «Παρατηρητήριο Τιμών», προκύπτει ότι το υπουργείο Οικονομικών εισέπραττε όλο και περισσότερα, παρακολουθώντας την άνοδο της λιανικής τιμής. Στις 22 Φεβρουαρίου με μέση λιανική τιμή 1,774 ευρώ, το Δημόσιο εισέπραξε τον υψηλότερο φόρο της περιόδου, δηλαδή 1,0168 ευρώ στο λίτρο!
Στην πραγματικότητα η εβδομαδιαία ανάλυση των τιμών, από τις υπηρεσίες του ΥΠΑΝ, δείχνει ότι από τον Ιανουάριο ποτέ δεν έπεσε ο φόρος κάτω από το ένα ευρώ ανά λίτρο βενζίνης, προσθέτοντας μάλιστα με κάθε ευκαιρία και μερικά λεπτά επιπλέον και παρακολουθώντας με ακόμα μεγαλύτερη καθυστέρηση σε σχέση με τις εταιρείες την πτώση της τιμής.
Ας σημειωθεί, ότι ενώ οι καταναλωτές υποχρεώνονται να πληρώσουν πολύ ακριβές τιμές βενζίνης, δεν έχουν καν την προστασία από τα συστήματα «εισροών - εκροών» στις αντλίες, εξαιτίας της ολιγωρίας που επέδειξε επί μήνες η κυβέρνηση, γνωρίζοντας ότι οι πρατηριούχοι δεν θα μπορούσαν να αναλάβουν μόνοι τους αυτό το κόστος, κι ενώ τα αρμόδια στελέχη της είχαν δεσμευθεί ότι θα καλύψουν μέρος του κόστους από το ΕΣΠΑ.
Το αποτέλεσμα ήταν να καθυστερήσει πέντε μήνες η τοποθέτηση του συστήματος που θα διασφάλιζε ότι οι καταναλωτές πράγματι παραλαμβάνουν την ποσότητα βενζίνης που αγοράζουν πανάκριβα, αφού τελικά τα υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομικών υποχρεώθηκαν να δώσουν επιδότηση στα πρατήρια για την εγκατάσταση του συστήματος, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ετσι όμως, παρατηρείται όλο και πιο συχνά το φαινόμενο που γνωρίζουν από τη δική τους εμπειρία πολλοί οδηγοί, να αγοράζουν με 20 ευρώ περίπου 11,5-12 λίτρα βενζίνης και να διανύουν με αυτά λιγότερα και από 100 χιλιόμετρα, όταν κανένα συνηθισμένο μικρομεσαίο αυτοκίνητο δεν έχει μέση κατανάλωση μεγαλύτερη από 10 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου