Σελίδες

Τρίτη 16 Απριλίου 2013

Στουρνάρας - Μαυραγάνης - Θεοχάρης - Ολόκληρη η συνέντευξη τύπου για τις ρυθμίσεις και τα νέα μέτρα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Νίκης 5-7
10180 Αθήνα

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ                                                  
Tηλ.:  210-3332553/4
Fax: 210-3332559
e-mail: press@minfin.gr

Τρίτη, 16 Απριλίου 2013

Δελτίο Τύπου

Συνέντευξη Τύπου της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Καλή σας μέρα. Έχουμε ομαλή περάτωση της επισκόπησης, αλλά πριν ξεκινήσω θα ήθελα να σας παρουσιάσω την ομάδα του Υπουργείου που δούλεψε, μαζί βεβαίως με άλλους Υπουργούς και άλλα επιτελεία, για την επισκόπηση αυτή.

Η κυρία Χριστίνα Παπακωνσταντίνου,  Γενική Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής και του Υπουργείου Οικονομικών, ο κ. Σταϊκούρας Αναπληρωτής Υπουργός, ο κ. Μαυραγάνης Υφυπουργός, ο κ. Τσακλόγλου Πρόεδρος του ΣΟΕ και ο  κ. Θεοχάρης Γενικός Γραμματέας Εσόδων.

Έχουμε, όπως σας είπα, ομαλή περάτωση της επισκόπησης, άρα αναμένουμε ομαλή εκταμίευση των δόσεων. Να σας θυμίσω ποιες είναι οι δόσεις αυτές που εκκρεμούν. Είναι κατ’ αρχήν η εγκεκριμένη δόση των 7,5 δισεκατομμυρίων για τις τράπεζες. Αυτό έχει εγκριθεί και θα εκταμιευθεί μαζί με την ανακεφαλαιοποίηση, η οποία θα γίνει μέχρι το τέλος Απριλίου. Εκκρεμεί η δόση 2,8 δισεκατομμυρίων του Μαρτίου η οποία έχει δύο προαπαιτούμενα, τη δαπάνη των φαρμάκων -τις τιμές των φαρμάκων- και το θέμα της διοικητικής μεταρρύθμισης. Επίσης, εκκρεμεί η δόση των 6 δισεκατομμυρίων που είναι 1,8 δισεκατομμύρια από το IMF και τα υπόλοιπα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θα ήθελα με την ομαλή περάτωση να μεταφέρουμε ένα μήνυμα αισιοδοξίας, αλλά όχι όμως εφησυχασμού. Μέχρι να μπορέσει η Ελλάδα να βγει στις αγορές, ο δρόμος παραμένει ακόμη δύσβατος. Έχει όμως διανυθεί περισσότερο από τα 2/3 της απόστασης όσον αφορά την δημοσιονομική προσαρμογή και περισσότερο από τα 3/4 της απόστασης όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα.

Μείζων στόχος είναι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος ακόμη και από φέτος, προκειμένου να ενεργοποιήσουμε τη ρήτρα μείωσης του χρέους που έχει συμπεριληφθεί στην απόφαση του EUROGROUP της 27ης Νοεμβρίου.

Μεγάλη πρόκληση είναι ο συνδυασμός δημοσιονομικής προσαρμογής και οικονομικής ανάπτυξης. Το εύρος των θεμάτων ήταν μεγάλο. 18 θέματα περίπου. Οι διαπραγματεύσεις ήταν δύσκολες, αλλά έγιναν σε κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης.

Τα θέματα που εξετάστηκαν: πρώτον, η οικονομική αποτίμηση, η οποία στο σημερινό πλαίσιο ήταν θετική. Η δημοσιονομική αποτίμηση επίσης θετική. Η Ελλάδα όσον αφορά τη δημοσιονομική κατάσταση είναι σε τροχιά υλοποίησης του προγράμματος και δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό. Ευχής έργον είναι και στα επόμενα reviews να έχουμε το ίδιο.

Οι προτεραιότητες είναι: πρώτον η φορολογική διοίκηση, δεύτερον η στήριξη της ανάπτυξης και της απασχόλησης μέσω των δόσεων, της ανακεφαλαιοποίησης τραπεζών, των ληξιπρόθεσμων οφειλών, των επενδύσεων και τρίτον η δημιουργία ενός δικτύου κοινωνικής προστασίας.

Στα δημοσιονομικά θέματα: το μείζον θέμα ήταν η ανεξαρτησία της φορολογικής διοίκησης, με τη δημιουργία μιας γενικής Γραμματείας Εσόδων, η οποία ενισχύεται με μεταφορά αρμοδιοτήτων από το υπόλοιπο Υπουργείο και από το ΣΔΟΕ και από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Παίρνει δηλαδή όλες τις αρμοδιότητες που έχουν να κάνουν με φορολογικά και τελωνειακά θέματα.
Ένα άλλο μείζον θέμα είναι το φορολογικό νομοσχέδιο που δεν είναι αντικείμενο αυτής της επισκόπησης, ήταν της προηγούμενης, αλλά είναι προαπαιτούμενο για τις επόμενες δόσεις. Το φορολογικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί το Μάιο και έχει να κάνει με την απλοποίηση του φορολογικού συστήματος και τον εκσυγχρονισμό των κωδίκων.

Όσον αφορά τη φορολογική διοίκηση, πέρα από την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, έχουμε την ενίσχυση των διαδικασιών είσπραξης με πιο αποτελεσματικούς φορολογικούς ελέγχους και με ενίσχυση του προσωπικού που κάνει τους ελέγχους αυτούς.

Το πέμπτο θέμα είναι οι δόσεις, όπου θα έχουμε ένα μόνιμο σχήμα, αλλά και ένα έκτακτο σχήμα που έχει σχέση με την ύφεση. Το έκτακτο σχήμα, αλλά και το μόνιμο σχήμα θα είναι ενιαίο όσον αφορά την αποπληρωμή δόσεων στην Εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία.

Το έκτο θέμα είναι η βελτίωση της διαδικασίας είσπραξης των εισφορών με θέσπιση στόχων για είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Το έβδομο θέμα είναι η αποτελεσματικότητα των δαπανών.

Το όγδοο θέμα η δημοσιονομική πολιτική. Εκεί, ο φόρος ακίνητης περιουσίας θα εισπράττεται για το υπόλοιπο του έτους μέσω της ΔΕΗ, θα υπάρχει μείωση 15% με επέκταση βεβαίως της φορολογικής βάσης, στις τρεις κατηγορίες που ήδη σας έχουμε εξηγήσει.
Νέος Φόρος Ακίνητης Περιουσίας θα ισχύσει από το 2014 και το σχετικό νομοσχέδιο πρέπει να κατατεθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου του τρέχοντος έτους και θα είναι βεβαίως εκτός τιμολογίων ΔΕΗ.

Εξέταση του ΦΠΑ στην εστίαση θα γίνει τον Ιούνιο. Στην επόμενη έκθεση δηλαδή.

Το ένατο θέμα αφορά το προαπαιτούμενο για τη δόση των 2,8 δισεκατομμυρίων του Μαρτίου, αφορά το δημόσιο τομέα, τα σχέδια για το προσωπικό, δηλαδή τα staffing plans, το σχέδιο κινητικότητας και τις υποχρεωτικές αποχωρήσεις.

Οι υποχρεωτικές αποχωρήσεις θα είναι 15.000 μέχρι το τέλος του 2014, εκ των οποίων 4.000 φέτος. Για όλες τις υποχρεωτικές αποχωρήσεις θα ισχύσει ο κανόνας ένα προς ένα. Δηλαδή για καθέναν που φεύγει υποχρεωτικά, ένας θα προσλαμβάνεται.

Το δέκατο θέμα είναι η δημιουργία ενός δικτύου προστασίας. Αυτό αφορά πρώτον, πρωτοβουλίες για την απασχόληση των νέων μέσω εκπαίδευσης ή επιδότηση ανεργίας με κονδύλια του κοινωνικού ταμείου. Επίσης αφορά πρόγραμμα προστασίας για ανέργους σε περιοχές με υψηλή ανεργία, μέσω εισοδηματικών κριτηρίων.

Το ενδέκατο θέμα αφορά την παρακολούθηση δημοσιονομικών επιπτώσεων θεμάτων που τώρα τα παρακολουθούσαμε εκ των υστέρων, όπως είναι φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις και επίσης τα κίνητρα στην αγορά ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που δημιουργεί δημοσιονομικά προβλήματα στο τέλος της ημέρας.

Το δωδέκατο θέμα είναι οι τράπεζες και το χρηματοπιστωτικό σύστημα, όπου εκεί η βασική συμφωνία είναι ότι τα ελάχιστα απαιτούμενα κεφάλαια θα είναι 9% επί των σταθμισμένων για κίνδυνο στοιχείων ενεργητικού. Η ανακεφαλαιοποίηση των τεσσάρων τραπεζών θα γίνει υποχρεωτικώς μέχρι τέλη Απριλίου από τα 50 δισ. τα οποία είναι διαθέσιμα και επαρκούν για την ανακεφαλαιοποίηση. Μέχρι τέλος Ιουλίου θα πρέπει να υπάρξει στρατηγική για το σύνολο του τραπεζικού τομέα, συμπεριλαμβανομένων και των μικρών τραπεζών, που θα πρέπει να εκπονηθεί από το ΤΧΣ, την Τράπεζα της Ελλάδος και το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την τρόικα.

Κατά το ενδιάμεσο διάστημα οι τέσσερις συστημικές τράπεζες μπορεί να λειτουργούν, αν το επιθυμούν και κριθεί σκόπιμο, και ως ενσωματωτές μικρότερων τραπεζών.

Το επόμενο θέμα έχει να κάνει με τη ρευστότητα. Η ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος είναι εξασφαλισμένη από συνδυασμό πράξεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της Τραπέζης της Ελλάδος.

Το δέκατο τρίτο θέμα είναι τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Γι’ αυτό θα σας μιλήσει ο κ. Χατζηδάκης, αμέσως μετά, με αναθεώρηση του νόμου 3869.

Το δέκατο τέταρτο θέμα είναι η ενίσχυση του Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας λόγω του σημαντικού ρόλου που θα διαδραματίσει στην ελληνική οικονομία από τώρα και στο εξής.

Το δέκατο πέμπτο θέμα είναι οι διαρθρωτικές αλλαγές με αποτίμηση της μέχρι τώρα προσπάθειας, με επέκταση της απελευθέρωσης επαγγελμάτων και σε άλλα με επισκόπηση της κατάστασης των εμποδίων στο λιανικό εμπόριο, με διευκόλυνση των εξαγωγών, κυρίως διαδικασίες που αφορούν λιμάνια και αεροδρόμια.

Το δέκατο έκτο θέμα αφορά την αλληλεξάρτηση δικαιοσύνης και οικονομίας, κυρίως με περάτωση υποθέσεων που υποεκκρεμούν, με θέσπιση στόχων και με σχέδιο δράσης κατά της διαφθοράς, ούτως ώστε να πετύχουμε διεθνή επίπεδα.

Το δέκατο έβδομο θέμα αφορά ιδιωτικοποιήσεις. Προς επίλυση είναι θέματα κρατικής βοήθειας σε λιμάνια και στη ΔΕΣΦΑ και επίσπευση διαδικασιών με συνεργασία ΤΑΙΠΕΔ – Συμβουλίου της Επικρατείας – Ελεγκτικού Συνεδρίου και Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Αυτά είναι τα θέματα τα οποία εξετάστηκαν στην τρέχουσα επισκόπηση. Το κείμενο δεν είναι διαθέσιμο ακόμη, πλήρως διαθέσιμο θα είναι σε 15 μέρες. Υπάρχει όμως μια πολιτική συμφωνία στα θέματα τα οποία σας είπα, η οποία συμφωνία επισφραγίστηκε χθες με αυτό που ονομάζεται staff level agreement. Ευχαριστώ πολύ.

Μ. ΣΤΑΥΡΟΥΛΑΚΗΣ: Σε μια πρόσφατη συνέντευξή σας κ. Υπουργέ είχατε πει ότι θα πρέπει πρώτα να ευημερήσουν οι αριθμοί και μετά οι άνθρωποι. Από τα στοιχεία που βλέπουμε και λέτε, θα ευημερήσουν οι αριθμοί, είπατε για την ενεργοποίηση της ρήτρας. Στην πράξη για τους πολίτες αυτό πως θα φανεί και πότε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχουν ακόμη ευημερήσει οι αριθμοί. Έχουμε ύφεση μείον 4,5%, απλά είμαστε σε πορεία υλοποίησης του προγράμματος και αυτό είναι πάρα πολύ θετικό. Σας είπα ότι μείζων στόχος για την Κυβέρνηση είναι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, ούτως ώστε μετά να μπορέσουμε να επικαλεστούμε τη ρήτρα που συμφωνήθηκε στο Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου και να έχουμε μια δραστική μείωση του χρέους. Αυτό είναι βασικό, διότι έτσι θα μπορέσουμε να φέρουμε μπροστά τις θετικές εξελίξεις.

Β. ΔΟΥΡΑΚΗΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με τον ενιαίο φόρο στα ακίνητα, το χαράτσι μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ που έχουμε συνηθίσει να λέμε. Πότε θα αρχίσει να εφαρμόζεται, επί ποίων αντικειμενικών και αν θα υπάρξουν εξαιρέσεις και τι είδους. Έχουμε κάποια στοιχεία γύρω από αυτό;

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ: Ήθελα να σας απαντήσω λέγοντας ότι θα υπάρξει όπως ακούσατε μια μείωση 15%. Η μείωση της τελικής υποχρέωσης για τον κάθε φορολογούμενο θα είναι της τάξης του 15%. Αυτή τη στιγμή είναι κάτι το οποίο βρίσκεται σε εξέταση για να εφαρμοστεί το 15% σε όλους και αυτό το οποίο επιδιώκουμε είναι με το μεταβατικό αυτό καθεστώς, να υπάρξουν ελαφρύνσεις όπως σας είπα, αλλά και να έχουμε και τις απαλλαγές τις οποίες είχαμε και στο παρελθόν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ: Δεν νομίζω ότι είπα κάτι τέτοιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή μπορεί και να μην ισχύσουν.

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ: Είπα ότι οι απαλλαγές οι οποίες υπήρχαν στο παρελθόν θα τις έχουμε και στο νέο καθεστώς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεδομένο. Όχι θα προσπαθήσουμε.

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ: Όταν λέω «θα προσπαθήσουμε» εννοώ ότι νομοτεχνικά θα πρέπει όλες αυτές να τις συγκεντρώσουμε και να μπορέσουμε να τις βάλουμε μέσα στις νομοθετικές αλλαγές. Αυτό είναι το σημαντικό.
Επίσης εφόσον χρησιμοποιηθεί όπως έχει ειπωθεί η ΔΕΗ γι' αυτό το μεταβατικό στάδιο, καταλαβαίνετε ότι μόλις τελειώσει η φάση αυτή που είναι ακόμη στο ΕΕΤΗΔΕ του 2012, θα πρέπει να ξεκινήσουμε τη νέα φάση. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχουμε κάτι να πούμε για τις αντικειμενικές στη φάση αυτή.

Γ. ΠΑΠΠΟΥΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω ποιο ήταν το δημοσιονομικό κενό, πώς καλύφθηκε και ποια είναι τα προαπαιτούμενα για τη δόση των 6 δισ., αν υπάρχουν. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δημοσιονομικό κενό μετά την επισκόπηση δεν υπάρχει. Δεν έχει σημασία το πώς καλύφθηκε, καλύφθηκε χωρίς νέα μέτρα. Τα προαπαιτούμενα για τη δόση των 6 δισ. είναι ακριβώς η συμφωνία της τρόικας και επίσημα πλέον, δηλαδή Διοικητικό Συμβούλιο του ΙMF για την επισκόπηση αυτή. Για τα 2,8 είναι τα δυο προαπαιτούμενα που σας είπα: οι τιμές των φαρμάκων και οι αποχωρήσεις από το Δημόσιο, το σχέδιο κινητικότητας και τα σχέδια προσωπικού.

Ε. ΧΡΥΣΟΛΩΡΑ: Κύριε Υπουργέ δυο ερωτήσεις. Πρώτον επιμένετε ότι η ανάπτυξη θα επιστρέψει το 2014; Ο κ. Thomsen είπε χτες κάποια στιγμή το ’14 αν μπορείτε να κάνετε μια εκτίμηση κι εσείς. Και δεύτερο επίσης ο κ. Thomsen είπε χτες «δεν θα βάλουμε άλλα μέτρα, δεν είναι σκόπιμο να μιλήσουμε για νέα μέτρα». Θα ήθελα να μου πείτε αυτό ισχύει για τώρα; Μπορεί να μην ισχύει τον Ιούνιο όταν θα επανέλθει η τρόικα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επιμένουμε ότι το μακροοικονομικό πλαίσιο δεν αλλάζει, διότι οι μικρές αρνητικές επιπτώσεις λόγω της κυπριακής κρίσης αναμένεται να εξουδετερωθούν από την καλύτερη του αναμενομένου κίνηση στον τομέα του τουρισμού. Για την παρούσα επισκόπηση δεν υπάρχουν νέα μέτρα. Αυτό είναι σημαντικό.

Α. ΓΡΑΝΙΤΣΑΣ: Για τη ρήτρα όσον αφορά το Δημόσιο χρέος, μπορείτε να μας διευκρινίσετε λιγάκι; Λέει ότι θα κοιτάξουν νέα μέτρα που μπορεί να μειώσουν το Δημόσιο χρέος, αλλά ουσιαστικά εμείς το ερμηνεύουμε σαν ένα ενδεχόμενο «OSI». Υπάρχουν άλλες προτάσεις που θα μπορούσαν να μειώσουν το ελληνικό χρέος;
Και άμα είναι κάτι τόσο αντιφατικό όπως ένα «OSI», υπάρχει περίπτωση να αποφασιστεί κάτι τέτοιο πριν τις γερμανικές εκλογές του Σεπτεμβρίου; Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ' αρχάς για να ενεργοποιηθεί η ρήτρα αυτή, πρέπει να υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα σε ετήσια βάση. Άρα, δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί τώρα. Πρέπει να βγουν τα αποτελέσματα του έτους, να κατοχυρωθεί εάν υπάρχει πρωτογενές πλεόνασμα και κατόπιν να ζητήσουμε τη ρήτρα αυτή.
Τώρα, σε αυτό που λέτε ότι είναι ασαφής, δεν είναι καθόλου ασαφής. Για παράδειγμα μείωση του χρέους έγινε και τέλος Νοεμβρίου και σημαντική μάλιστα, 40 δισ. Λέει μέσα αν θυμάμαι καλά στη 2η σελίδα through appropriate means για μείωση του χρέους, που σημαίνει ότι όλες οι επιλογές είναι ανοιχτές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν μου επιτρέπετε, ποιες είναι …

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όταν έρθει η ώρα θα τις συζητήσουμε.

Π. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ποιο είναι το όριο για τους  μικροοφειλέτες; Ποιοι χαρακτηρίζονται μικροοφειλέτες προκειμένου να υπαχθούν στις απεριόριστες δόσεις για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές; Επίσης μια διευκρίνιση: στο ΕΕΤΗΔΕ του ’13 θα είναι επί των συντελεστών η μείωση το 15% ή επί του τελικού φόρου που πληρώνει ο φορολογούμενος ο ιδιοκτήτης;

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ:  Για την πρώτη ερώτηση: το όριο κάτω από το οποίο τα φυσικά πρόσωπα τα οποία θα έχουν οφειλή, θα εξετάζεται η ικανότητά τους να αποπληρώσουν ως πρώτο χαρακτηριστικό. Σκοπός είναι να ανακουφίσουμε οικογένειες με ανέργους, με έναν ή περισσότερους ανέργους, ανθρώπους που πράγματι δεν έχουν τη δυνατότητα να αποπληρώσουν τις οφειλές τους. Αυτό θα είναι  μέχρι τις 5.000 ευρώ και θα υπάρχει η δυνατότητα σε αυτές τις περιπτώσεις μέσα σε λογικά πλαίσια, όχι χίλιες δόσεις, να μπορούν να αποπληρώσουν με παραπάνω δόσεις ανάλογα με το πόσο μπορούν να αποπληρώσουν.
Αυτή η δυνατότητα θα υπάρχει σε πολύ πιο αυστηρό και πολύ πιο δύσκολο βαθμό, ακόμη και για μεγαλύτερες δόσεις, δηλαδή ακόμη και από πάνω από 5.000 ευρώ εάν είναι αποδεδειγμένη η δυσχέρεια του φυσικού προσώπου. Δεν μιλάμε για επιχειρήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο αυτοαπασχολούμενος …

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Όποιος έχει επιχείρηση είτε αυτοαπασχολούμενος είτε όχι, αν δηλαδή υπάρχει επιτήδευμα θεωρείται επιχείρηση. Αλλά τα φυσικά πρόσωπα τα οποία για παράδειγμα έχουν ένα φόρο που τους έχει μείνει από το κλείσιμο της επιχείρησής τους και δεν έχουν πια πόρους να τον αποδώσουν αυτό, τότε θα έχουν μια πραγματική ελάφρυνση.

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ: Να κάνω μια προσθήκη στο θέμα των ληξιπρόθεσμων, που νομίζω ότι είναι διαφωτιστική για εσας. Το σημερινό σύστημα έχει μια δυσκολία στο ότι συνήθως έχουμε παρατηρήσει στην πράξη ότι όταν κάποιος κάνει την πρώτη αίτησή του, ο μέσος όρος δόσεων βγαίνει από 12 έως 20 περίπου. Αυτό το οποίο αλλάζει αυτή τη στιγμή και είναι σημαντικό για τον Έλληνα φορολογούμενο πολίτη ο οποίος έχει χρέη, είναι ότι με βάση την οικονομική κατάσταση θα μπορεί να πάρει παραπάνω δόσεις από το μέσο όρο που είχαμε παρατηρήσει ότι ήταν η πρακτική μέχρι σήμερα.
Άρα κάποιος ο οποίος κάνει την αίτηση και με τα πραγματικά του στοιχεία δικαιολογεί και τις 30 και τις 40 και τις 45 και τις 48, θα τις πάρει. Εκεί σας είπα ότι είχαμε ένα πρακτικό πρόβλημα και νομίζω ότι αυτό ξεπερνιέται τώρα και είναι η σημαντική βελτίωση.
Όσον αφορά στο ερώτημα του κ. Χατζηνικολάου για το πώς θα γίνει η μείωση, αυτό το οποίο έχω πει και στη Βουλή είναι να γίνει η μείωση. Εξετάζεται από τις Υπηρεσίες μας ο βέλτιστος τρόπος με τον οποίο θα επιτευχθεί αυτό το αποτέλεσμα, οι διάφορες δηλαδή εναλλακτικές. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σημασία όμως έχει ότι η μείωση θα είναι 15%. Δηλαδή αν πλήρωνες 100, θα πληρώσεις 85.

Στ. ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ: Όλα αυτά τα προαπαιτούμενα, δηλαδή η ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, το ειδικό τέλος ακινήτων και, κυρίως, οι αποχωρήσεις από το Δημόσιο θα πρέπει να περάσουν με νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή, με πράξη νομοθετικού περιεχομένου, με Υπουργική Απόφαση; Και σε τι χρονοδιάγραμμα, σε σχέση πάντα εννοώ με την εκταμίευση των δόσεων;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εξετάζουμε τον πιο αποτελεσματικό τρόπο νομοθετικής ρύθμισης για να προλάβουμε τις ημερομηνίες.

Στ. ΚΡΑΛΟΓΛΟΥ: Ποιες είναι οι ημερομηνίες;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το συντομότερο δυνατό, προκειμένου να εκταμιευθούν οι δόσεις.

Α. ΚΛΩΣΣΑΣ: Τι θα πρέπει να ετοιμάσουμε και να παρουσιάσουμε στους δανειστές όταν ξανάρθουν τον Ιούνιο και πόσο σίγουροι είμαστε ότι δε θα υπάρξει νέο δημοσιονομικό κενό μέχρι τον Ιούνιο, ώστε να συζητήσουμε για νέα μέτρα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Εάν συνεχίσουν οι δημοσιονομικές εξελίξεις όπως ήταν στο α’ τρίμηνο τότε δε θα υπάρξει δημοσιονομικό κενό. Ίσως ο κ.
Σταϊκούρας θέλει να πει δυο πράγματα πάνω σ’ αυτό.

Για τα υπόλοιπα θέματα που έχουν να κάνουν με τα διαρθρωτικά, θα γίνει επισκόπηση όπως έγινε και τώρα. Προσπαθούμε η επισκόπηση αυτή να ξεκινήσει πιο έγκαιρα για να μην παραταθεί πολύ η διαπραγμάτευση όπως έγινε αυτή τη φορά και την προηγούμενη.

Χ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Καλημέρα κι από μένα. Κατ' αρχήν να ξεκινήσω από την πρώτη ερώτηση που έγινε και να καταθέσω -άλλωστε αυτό αποδεικνύεται κι από το χθεσινό Δελτίο Τύπου των εταίρων- ότι η Ελλάδα είναι σ’ ένα καλύτερο σημείο αφετηρίας. Πλέον υπάρχει σαφής αναφορά ότι το πρόγραμμα είναι εντός στόχων, καλύτερο σημείο αφετηρίας, ώστε να ξεπεράσουμε τις αδυναμίες μας και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μια μακρά περίοδο πρωτογενών πλεονασμάτων διατηρήσιμης ανταγωνιστικότητας και ικανοποιητικών ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης.
Οι ποσοτικοί δείκτες το επιβεβαιώνουν αυτό και ουσιαστικά απαντούν και σε ένα ερώτημα που ετέθη περί δημοσιονομικού κενού. Να καταθέσω ορισμένους δείκτες: Η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012: πλέον θα υπάρχει σαφής αναφορά στο κείμενο ότι η εκτέλεση θα είναι καλύτερη από τις εκτιμήσεις.
Δεύτερον: Η εκτέλεση του προϋπολογισμού, το α’ τρίμηνο του 2013 είναι εντός στόχων και μάλιστα καλύτερη από τους στόχους. Η εικόνα δε που έχουμε το α’ δεκαήμερο του Απριλίου στο σκέλος των εσόδων, επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις του α’ τριμήνου.
Βεβαίως, χρειάζεται προσοχή στο σκέλος των εσόδων, κυρίως των έμμεσων φόρων. Βεβαίως χρειάζεται συνεχώς αξιολόγηση των πολιτικών και είναι ιδιαίτερα θετικό ότι θα αναγράφεται στο κείμενο αξιολόγηση αυτών των πολιτικών μεταξύ άλλων του ΦΠΑ στην εστίαση, στην επόμενη επιθεώρηση, δηλαδή τον Ιούνιο, αλλά σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία δείχνουν και το α’ δεκαήμερο του Απριλίου ότι κινούμαστε εντός στόχων.
Ενδεικτικά να σας πω -αλλά όλα αυτά θέλουν ιδιαίτερη προσοχή στην αξιολόγησή τους- ότι το α’ δεκαήμερο του Απριλίου, το γενικό σύνολο εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού προ επιστροφών φόρων ήταν 3,2% υψηλότερο από το αντίστοιχο του περσινού χρονικού διαστήματος. Και μετά τις επιστροφές ήταν 9,8% υψηλότερο από πέρυσι. Εξακολουθούμε να παρατηρούμε υστερήσεις στο σκέλος των έμμεσων φόρων, ειδικά των φόρων συναλλαγών, δηλαδή ΦΠΑ. Και αυτό θέλει προσοχή και αξιολόγηση, το τονίζω για πολλοστή φορά. Όμως, η γενική εικόνα είναι ικανοποιητική.
Επίσης, αναφέρθηκε ο κ. Υπουργός στο θέμα της ανταγωνιστικότητας. Με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, το έλλειμμα δηλαδή τον φετινό Ιανουάριο ήταν 85%, κάτω από τον περσινό Ιανουάριο. Επίσης, ο πληθωρισμός πλέον διατηρείται, κινείται σε αρνητικά επίπεδα. Ο μεταρρυθμίσεις προωθούνται εντατικά. Δεν είναι δικές μας εκτιμήσεις. Η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ υποστηρίζει ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με το μεγαλύτερο ρυθμό προώθησης των μεταρρυθμίσεων για την περίοδο 2011-2012.
Προσθέτω ότι, με βάση ευρωπαϊκά στοιχεία, ευρωπαϊκές εκθέσεις, το οικονομικό κλίμα και ο σχετικός δείκτης που το αποτυπώνει, το φετινό Φεβρουάριο ήταν το υψηλότερο των τελευταίων 40 μηνών και η χαμηλότερη απόκλιση από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Οι καταθέσεις επιστρέφουν και έχει ξεκινήσει και ολοκληρώνεται η αναδιάρθρωση του τραπεζικού συστήματος.
Αυτά, όπως είπε και ο κ. Υπουργός, δεν τ’ αναφέρω και εγώ με διάθεση θριαμβολογίας. Άλλωστε δε δικαιολογούνται πανηγυρισμοί και δεν επιτρέπεται εφησυχασμός. Είναι βέβαιο ότι πρέπει πολλά ακόμα να γίνουν. Σήμερα είναι σαφές ότι εφεξής απαιτείται συνεπής και αποτελεσματική εφαρμογή των όσων θεσμοθετήθηκαν, σε συνδυασμό βεβαίως με νέες πολιτικές και μέτρα που επισπεύδουν την ανάκαμψη της οικονομίας, έτσι ώστε να επιτευχθεί η αμφίπλευρη και βιώσιμη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος και το τέλος του καθοδικού κύκλου της οικονομίας.
Με αυτά τα στοιχεία απαντώ και στο ερώτημα περί δημοσιονομικού κενού. Πώς μπορεί να προκύψει ένα δημοσιονομικό κενό; Μπορεί να προκύψει από τη μη υλοποίηση κάποιων μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και τα οποία ορθώς η κυβέρνηση δεν υλοποίησε υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες και στα οποία βρέθηκαν δημοσιονομικά ισοδύναμα αποδεκτά από τους εταίρους ή διαφορετική αποτίμηση ορισμένων μέτρων, στα οποία υπήρχε σύγκλιση. Σε αυτό θα πρέπει να προσθέσετε όπως σας είπα, την καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012.
Μιλήσατε για τη μείωση του δημοσίου χρέους. Νομίζω αν ανατρέξετε στις προηγούμενες αποφάσεις του Eurogroup υπάρχουν αναφορές πώς αυτό μπορεί να γίνει. Και στον αριθμητή και στον παρανομαστή. Και μάλιστα υπάρχει συγκεκριμένη αναφορά ακόμα και για το ύψος των επιτοκίων.
Ρευστότητα της οικονομίας, γιατί η ανάπτυξη πάει χέρι-χέρι με τη ρευστότητα. Τρεις είναι οι βασικοί πυλώνες ενίσχυσης της ρευστότητας της οικονομίας και αυτοί επιτυγχάνονται. Ο πρώτος είναι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα. Κάθε μήνα έχετε πλήρη ενημέρωση της πορείας πληρωμών.
Θέλω να σας ενημερώσω ότι το πρώτο 10ήμερο του Απριλίου έχουν δοθεί άλλα 200 εκατομμύρια από τα συναρμόδια Υπουργεία προς την πραγματική οικονομία που προστίθενται στο 1,5 δισ. που ήδη έχει παρασχεθεί στην πραγματική οικονομία. Ο στόχος είναι μέσα στον Απρίλιο να προσεγγίσουμε τα 600 με 700 εκ. ευρώ, όπως έχουμε επαναλάβει και στο τέλος Μαρτίου.
Δεύτερον: Οι καταθέσεις: Περίπου 20 δισ. καταθέσεις έχουν επιστρέψει στο τραπεζικό σύστημα. Και το δύσκολο μήνα του Μαρτίου. Αυτό σημαίνει ότι σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των Τραπεζών, μπορούμε να ευελπιστούμε σε ενίσχυση της πιστωτικής επέκτασης.
Τρίτον: Η χρήση των κοινοτικών πόρων. Το συναρμόδιο Υπουργείο, το Υπουργείο Ανάπτυξης, έχει καταθέσει και χθες παρουσίασε πλήρη στοιχεία για την απορροφητικότητα αυτών των πόρων. Άρα υπάρχει μια βελτίωση της εικόνας μέσα απ’ αυτούς τους τρεις πυλώνες ενίσχυσης της ρευστότητας της οικονομίας.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Επειδή βλέπω ότι  υπάρχει αγωνία για το δημοσιονομικό κενό, θέλω να πω ότι το βασικό κριτήριο μη ύπαρξης δημοσιονομικού κενού είναι μήνα-μήνα να πηγαίνουμε σύμφωνα με τους στόχους. Όσο είμαστε σύμφωνα με τους στόχους ή τους υπερβαίνουμε, όπως καταλαβαίνετε, δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό. Άρα πρέπει να υλοποιήσουμε το πρόγραμμα για το οποίο έχουμε δεσμευτεί. Αυτό είναι το βασικότερο.

Ν. ΡΟΓΚΑΚΟΣ: Κύριε Υπουργέ, πρώτα απ’ όλα θα ήθελα περισσότερες διευκρινίσεις όσον αφορά στο θέμα των ληξιπρόθεσμων. Δηλαδή αν θα είναι 48 δόσεις ή θα μπορούν υπό προϋποθέσεις να ξεπερνούμε και τις 48 δόσεις; Και το δεύτερο το οποίο θέλω να ρωτήσω είναι: Έως τέλος Αυγούστου κ. Υπουργέ πρέπει να συμφωνήσουμε τα επιπλέον μέτρα της διετίας 2015-16, τα οποία είναι αν δεν απατώμαι, 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Θεωρείτε ότι και στα μέτρα αυτά δε θα υπάρξουν περικοπές στο στενό πυρήνα των μέτρων (μισθοί, συντάξεις, φόροι);

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Νομίζω και ο κ. Υφυπουργός αναφέρθηκε προηγουμένως. Το πρώτο σε σχέση με αυτή τη ρύθμιση είναι ότι θα υπάρχουν πραγματικά 48 δόσεις κι αυτό είναι σημαντικό σε σχέση με την κατάσταση που υπήρχε σήμερα. Αλλά, ακόμα και στα Ασφαλιστικά Ταμεία όπου υπήρχαν 36 δόσεις μέχρι 300.000 ευρώ και 48 δόσεις από κει και πάνω, τώρα πια μιλάμε για πραγματικά 48 δόσεις γι’ αυτούς που το έχουν ανάγκη.
Αναφερθήκαμε ήδη στις εξαιρέσεις που έχουν σχέση με τα φυσικά πρόσωπα και πράγματι σ’ αυτές τις περιπτώσεις, όταν υπάρχει η ανάγκη του οφειλέτη να πληρώσει σε περισσότερες δόσεις, θα μπορούμε να υπερβαίνουμε τις 48 δόσεις ανάλογα και με το εισόδημα που έχει ο οφειλέτης. Οπότε η λογική είναι ότι είναι πραγματικές 48 δόσεις και όχι 48 δόσεις. Άμα χάσεις τη μια ρύθμιση πας στην επόμενη κτλ., που ίσχυε σήμερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν μου επιτρέπετε κ. Γενικέ, δηλαδή κάποιος επαγγελματίας ο οποίος μπορεί να χρωστάει 50.000 ευρώ, αποδεδειγμένα όμως δε μπορεί να πληρώσει, οι 48 δόσεις δε μπορούν να είναι παραπάνω;

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Όχι. Σ’ αυτή την περίπτωση έχουμε το μέγιστο όριο στους επαγγελματίες και στα νομικά πρόσωπα, των 48 δόσεων. Αυτή τη στιγμή το εξετάζουμε και θα τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατό, όταν μας το επιτρέψουν τεχνικά οι προετοιμασίες που κάνουμε, οι αλλαγές στα συστήματα και στις διαδικασίες.

Χ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Οι στόχοι έχουν τεθεί προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Θα ήθελα να τονίσω ότι στη χθεσινή δήλωση των εταίρων υπάρχει μια παράγραφος που έχει ιδιαίτερη σημασία. Τη διαβάζω ακριβώς όπως είναι: «… Το κλιμάκιο της τρόικας εκτιμά ότι η βιωσιμότητα του χρέους βρίσκεται σε καλό δρόμο. Αυτή η βιωσιμότητα θα διασφαλιστεί μακροπρόθεσμα με τη συνέχιση της πλήρους εφαρμογής και υλοποίησης του προγράμματος και με τη δέσμευση –επαναλαμβάνω τη λέξη, δέσμευση- από τα κράτη - μέλη της Ευρωζώνης να εξετάσουν μελλοντικές πρωτοβουλίες για την περαιτέρω μείωση αυτού».
Άρα, η πρώτη εικόνα που θέλω να καταθέσω είναι ότι η βιωσιμότητα του χρέους βρίσκεται σε καλό δρόμο. Άρα επιτυγχάνονται οι στόχοι. Ένας στόχος είναι πρωτογενή πλεονάσματα από φέτος, με απώτερο στόχο το 2016 να έχουμε 4,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα.
Εκεί θα ήθελα να σας πω και να σας διορθώσω αν μου επιτρέπετε ότι ουδέποτε έχει προκύψει 4 δισ. αναγκαιότητα λήψης νέων μέτρων, την περίοδο 2015-2016. Είτε ανατρέξετε στο Μεσοπρόθεσμου του Νοεμβρίου είτε στην επικαιροποίηση αυτού, το Φεβρουάριο, το ποσό αυτό είναι γύρω στα 2,5 δισ. Δεν αθροίζουν τα ποσά, συσσωρεύονται τα ποσά.
Και μάλιστα, υπάρχει σαφής αναφορά που επιβεβαιώνεται και με την έκθεση τη σημερινή, ότι η καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού και η επίτευξη των στόχων τη διετία που διατρέχουμε, ’13-’14 θα υπερκαλύψει το όποιο δημοσιονομικό κενό τυχόν προκύψει την περίοδο ’15-’16 και σίγουρα δεν θα είναι από τις πηγές που αναφέρατε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή δεν θα ληφθούν μέτρα κ. Υπουργέ; Εγγυάστε ότι δεν μπορούν να ληφθούν μέτρα το ’15-’16 από σήμερα που μιλάμε;

Χ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Νομίζω ήμουν πάρα πολύ σαφής. Είπα και μπορείτε να ανατρέξετε στο γραπτό κείμενο του Μεσοπροθέσμου τόσο του Νοεμβρίου όσο και του Φεβρουαρίου. Υπάρχει σαφής αναφορά ότι για την επίτευξη του 4,5% του ΑΕΠ πρωτογενούς πλεονάσματος το 2016, που είναι και ο στόχος μας και ο στόχος του προγράμματος, δυνητικά μπορεί να προκύψει ένα δημοσιονομικό κενό με τα προηγούμενα στοιχεία που είχαμε το Νοέμβριο μέχρι τον Ιανουάριο, ύψους περίπου 2,5 δισ. ευρώ.
Η καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού του φετινού και του 2014 μπορεί να υπερκαλύψει αυτό το δημοσιονομικό κενό. Είμαι σαφέστατος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η  έκθεση η οποία είχε έρθει κ. Υπουργέ, μιλούσε για 4 δισ.

Χ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Είμαι σαφής, αυτό είναι το δημοσιονομικό κενό. Άλλωστε, σας θυμίζω, ότι η επικαιροποίηση του Μεσοπροθέσμου ήταν προαπαιτούμενο για τη λήψη της προηγούμενης δόσης.

Μ. ΡΟΖΑΚΟΣ: Κύριε Υπουργέ, παρ' ότι δεν θελήσατε να αναφερθείτε στο πώς καλύφθηκε το δημοσιονομικό κενό, είναι σαφές ότι έπαιξε ένα ρόλο και ο φόρος στα ακίνητα. Μπορείτε να διαβεβαιώσετε ότι σε περίπτωση εμφάνισης νέου δημοσιονομικού κενού δεν θα υπάρξει νέα επιβάρυνση ή δεν θα υπάρξουν εν γένει δυσάρεστες εκπλήξεις στο νέο μοντέλο φορολόγησης των ακινήτων, μέσω αλλαγής στο σύστημα των αντικειμενικών αξιών ή οτιδήποτε άλλο;
Και μια δεύτερη ερώτηση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Εξετάζεται σενάριο το όριο να πάει από τις 5 στις 10 χιλιάδες ευρώ, ώστε να αποτελεί ποινικό αδίκημα η μη αποπληρωμή τους;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για το δημοσιονομικό κενό νομίζω εξαντλήσαμε το θέμα. Όταν η ίδια η τρόικα λέει ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικό κενό και δεν απαιτούνται νέα μέτρα, τι παραπάνω μπορώ να πω;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγγνώμη σε μελλοντική φάση μιλώ, όχι στην παρούσα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε μελλοντική φάση να είμαστε καλά!

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Υπάρχει μια πρόταση γι' αυτό το ζήτημα να αυξηθεί στις 10.000, στις διατάξεις τις οποίες εξετάζουμε, και είναι προαπαιτούμενη ενέργεια για την απλοποίηση της διαδικασίας των ανεπιδέκτων είσπραξης και των διαγραφών. Σε αυτές τις διατάξεις εξετάζουμε και προτείνουμε σε αυτή τη φάση να αυξηθεί το όριο των 5.000 γιατί το θεωρούμε χαμηλό, να πάει στις 10.000.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) Έχει εγκριθεί από την τρόικα ή απλώς εμείς το εξετάζουμε.

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο ζήτημα με την τρόικα, δεν είναι κάποιο ζήτημα  που σχετίζεται με το Μνημόνιο. Αλλά και η άποψή της άτυπα είναι θετική, δεν νομίζω ότι έχει διαφορά.

Ομ. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ: Υπουργέ, θα ήθελα επιπλέον διευκρινίσεις σε δυο θέματα. Αναφερόμενος στο τραπεζικό σύστημα είπατε ότι στο μεσοπρόθεσμο διάστημα οι μεγάλες τράπεζες μπορούν να λειτουργήσουν και ως ενσωματωτές μικρότερων Τραπεζών, εάν θέλετε να το διευκρινίσετε αυτό λίγο παραπάνω.
Η δεύτερη διευκρίνιση, ίσως  πει και ο κ. Θεοχάρης, για μεταφορά αρμοδιοτήτων στη Γενική Γραμματεία Εσόδων, τελωνειακά φορολογικά. Δηλαδή σπάει το ΣΔΟΕ στα δύο; Παίρνει τα τελωνειακά φορολογικά και τα υπόλοιπα μένουν στο Υπουργείο Οικονομικών; Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όσον αφορά το πρώτο θέμα αυτό σημαίνει ότι στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του τραπεζικού συστήματος δεν υπάρχουν μόνο οι τέσσερις συστημικές Τράπεζες, υπάρχει και μια σειρά μικρότερων Τραπεζών. Πρέπει να εξετάσουμε και έχουμε και την επιλογή, εάν αυτό είναι επιθυμητό, οι τέσσερις συστημικές να μπορούν να λειτουργήσουν ακόμη και στο ενδιάμεσο διάστημα μέχρι το τέλος Ιουλίου, ως ενσωματωτές των μικρότερων Τραπεζών.

Ομ. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ: Αν μου επιτρέπετε δηλαδή μετά τον Απρίλιο την ανακεφαλαιοποίηση έως τέλος Ιουλίου; Αυτό είναι το  μέσο διάστημα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς.

Ομ. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛΙΔΗΣ: Και πώς θα γίνει με τους ενσωματωτές; Δηλαδή θα τις εξαγοράσουν;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα τις εξαγοράσουν. Εάν αυτό κριθεί επιθυμητό.

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ: Είναι ξεκάθαρο ότι το Υπουργείο Οικονομικών έχει την αρμοδιότητα της φορολογικής πολιτικής, ο κ. Θεοχάρης έχει συγκεκριμένη αρμοδιότητα. Από πέρυσι το καλοκαίρι που ήμασταν σε συζητήσεις με την τρόικα, είχε τεθεί επί τάπητος η δυνατότητα για το ανεξάρτητο Γενικό Γραμματέα, που, ξέρετε, ήταν παλιά μνημονιακή υποχρέωση και είναι ένας θεσμός τον οποίο η Κυβέρνηση αυτή έχει στηρίξει. Κατ' αρχάς τον έχει θεσμοθετήσει, έχει επιλέξει ένα άτομο που πιστεύουμε ότι είναι ικανό να φέρει σε πέρας αυτή την αποστολή και τον στηρίζουμε όλοι μας.
Από εκεί και πέρα με τη θεσμοθέτηση της θέσεως μεταβιβάσαμε και συγκεκριμένες αρμοδιότητες και οι αρμοδιότητες αυτές ήταν στη φορολογική Διοίκηση και είχαμε πει ότι οτιδήποτε έχει σχέση με την είσπραξη και με τους φορολογικούς ελέγχους θα  μπορούσε και αυτό να μεταβιβαστεί προκειμένου να έχει ένα πλήρες περίγραμμα των φορολογικών εργασιών που πρέπει να ασκεί από τη θέση του ο Γενικός Γραμματέας.
Στο πλαίσιο αυτό, από το ΣΔΟΕ υπάρχει ο προληπτικός έλεγχος. Όπως ξέρετε μια από τις δραστηριότητες του ΣΔΟΕ είναι ο προληπτικός έλεγχος στα φορολογικά αντικείμενα και, βεβαίως, αυτό είναι ένα έργο που πρέπει να το μεταβιβάσουμε και έχουμε αυτή τη δέσμευση στο Γενικό Γραμματέα, προκειμένου να μπορεί να ασκεί τα καθήκοντά του πλήρως στον τομέα αυτό.
Δεν υπάρχει κανένα θέμα ούτε διαφωνίας, γιατί διαβάζω και στον Τύπο διάφορα πράγματα ότι διαφωνούμε. Είμαστε όλοι  μία ομάδα όπως είπε ο Υπουργός και το μέλημα αυτής της ομάδας είναι να επιτύχει, διότι αν δεν επιτύχει, δεν επιτυγχάνει η χώρα. Ευχαριστώ.

Σ. ΣΟΦΙΑΝΟΣ Καλημέρα. Είχα την ευκαιρία χτες να σας ακούσω και στο Συνέδριο του Economist και θα ήθελα να σας ρωτήσω: πιστεύετε ότι αλλάζει αρκετά γρήγορα το κλίμα στη χώρα και οι οικονομικοί δείκτες; Βλέπουμε ότι γίνεται αυτό, αλλά πιστεύετε ότι αλλάζει αρκετά γρήγορα, ώστε οι επενδύσεις να έρθουν επίσης γρήγορα; Είχατε χτες και μια συνάντηση με το Council on Foreign Relations και να μπορέσει και η ανεργία να μειωθεί, που τη θέσατε ως πρόκληση; Γιατί διέκρινα μια επιφυλακτικότητα από τους ομιλητές – επενδυτές τουλάχιστον όσον αφορά στο Συνέδριο. Κάτι αλλάζει, αλλά ίσως όχι αρκετά γρήγορα. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι όπως το είπατε: κάτι αλλάζει, αλλά όχι αρκετά γρήγορα. Θα θέλαμε να αλλάξει γρηγορότερα. Προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό. Υπάρχει σαφής βελτίωση, υπάρχει αποκατάσταση κλίματος εμπιστοσύνης. Θα θέλαμε ακριβώς να μεταφέρουμε αυτό τον καλό λόγο. Γι' αυτό είδα χτες και το Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής των Ηνωμένων Πολιτειών.  Προσπαθούμε να μεταφέρουμε αυτόν τον καλό λόγο στα πέρατα της γης, ούτως ώστε να έχουμε πραγματικά επενδυτικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Εγώ πιστεύω ότι θα πάμε καλύτερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε επαφές με ομογενείς επιχειρηματίες; Βρίσκεστε ακόμη σε διαβουλεύσεις για κάποιες επενδύσεις; Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βέβαια, πάντα.

Σ. ΔΗΜΗΤΡΕΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ θα μου επιτρέψετε να επανέλθω στο θέμα του δημοσιονομικού κενού αλλά από άλλη σκοπιά. Από την πρώτη σας τοποθέτηση αλλά και από τις απαντήσεις μας βγήκε μια αμφιβολία για το κατά πόσο είναι σίγουρο ότι θα πετύχουμε φέτος πρωτογενές πλεόνασμα. «Ακόμη και φέτος» είπατε.
Εγώ θέλω να ρωτήσω αν παραμένει πολιτική δέσμευση της Κυβέρνησης να επιτευχθεί φέτος πάση θυσία πρωτογενές πλεόνασμα. Αυτή είναι η μία ερώτηση και η δεύτερη είναι προς τον κ. Θεοχάρη ή στον κ. Μαυραγάνη έχω μπερδευτεί λίγο με  τις αρμοδιότητες. Εάν η καινούργια ρύθμιση η έκτακτη θα αφορά και αυτούς που έχουν χάσει ρυθμίσεις στο παρελθόν.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο πρώτο ερώτημα θέλω να θυμίσω ότι ο στόχος φέτος είναι για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα. Όμως μετά το Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου και αφού είχε ψηφιστεί ο ελληνικός προϋπολογισμός έχει μπει αυτό ως κίνητρο. Άρα γι' αυτό είπα είναι μείζων στόχος το μηδενικό να το κάνουμε θετικό. Δεν σημαίνει ότι αν είναι μηδενικό θα έχουμε δημοσιονομικό κενό.
Το θετικό το θέλουμε για να μπορέσουμε να ενεργοποιήσουμε τη ρήτρα μείωσης του χρέους. Πιστεύω ότι είναι εθνικός στόχος, διότι θα είναι το μεγαλύτερο δώρο προς τις επόμενες γενιές. Το να μειώσουμε το χρέος και να μειώσουμε τους τόκους που θα πληρώσουν τα επόμενα χρόνια οι Έλληνες, πάση θυσία.

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Όσον αφορά τη ρύθμιση, πράγματι ήταν ένα σημείο το οποίο διαπραγματευτήκαμε με την τρόικα. Η ιστορία του χρέους δεν θα έχει σημασία. Συνεπώς κάποιος ο οποίος έχει χάσει τις ρυθμίσεις «καθαρίζουμε το τραπέζι» και θα υπάρχει η δυνατότητα να μπει στη ρύθμιση.
Εκεί που δεν θα υπάρχει η δυνατότητα είναι να επιλέγουμε τις ρυθμίσεις, δηλαδή αν κάποιος έχει μια ρύθμιση τώρα την οποία την εξυπηρετεί, δεν θα έχει δικαίωμα από εδώ και μπρος να την σπάει «επίτηδες» να το πω έτσι, για να επιλέξει τη νεώτερη ρύθμιση. Δεν θα μπορεί να συμβεί αυτό.
Οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν μια ρύθμιση και μπορούν να συνεχίσουν να την εξυπηρετούν, δεν έχουν κανένα λόγο να μπουν από τη μια ρύθμιση στην επόμενη. Και το άλλο σημείο το οποίο είναι σημαντικό είναι ότι ενδεχομένως και γι' αυτούς που είναι επιτηδευματίες ή φυσικά πρόσωπα και έχουν μέχρι 48 δόσεις -αυστηρότερα σε σχέση με τα φυσικά πρόσωπα- υπάρχει όμως η σιγουριά ότι θα μειώνουμε τις προσαυξήσεις που έχουν συσσωρευθεί μέχρι 31/12/2012, συνεπώς θα υπάρχει μια ελάφρυνση και μείωση των προσαυξήσεων αυτών που θα φτάνει, για όποιον έχει τη δυνατότητα να πληρώσει εφάπαξ και στο 50%.
Και αυτό θα δώσει τη δυνατότητα σε όσους μπουν στη ρύθμιση και μείνουν σταθερά στην πληρωμή της μέχρι το τέλος, να έχουν μια σημαντική ελάφρυνση και να μειώσουν το βάρος το οποίο έχουν να πληρώσουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Εάν κάποιος είναι σε μια παλιά ρύθμιση, δε μπορεί να μπει στην καινούργια. Εάν ο ίδιος αυτός δηλώσει αδυναμία να συνεχίσει στις δόσεις της παλιάς ρύθμισης, στον αριθμό των δόσεων, θα μπορεί να μπει στο νέο πιο ευνοϊκό καθεστώς;

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Όχι, απ’ τη στιγμή που ξεκινάμε τις διαδικασίες της νέας ρύθμισης και θεσμοθετείται, δε θα υπάρχει δυνατότητα ν’ αλλάζουμε από τη μια διαδικασία στην επόμενη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή όποιος έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές και είναι ήδη σε ρύθμιση, σε καμία περίπτωση δε μπορεί να μπει. Σε καμία περίπτωση.

Χ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Θα ήθελα να πω κι εγώ ότι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος από φέτος είναι εθνικός στόχος. Και η κυβέρνηση έχει αποδείξει αυτούς τους μήνες ότι με σκληρή δουλειά, βεβαίως και με υψηλό κοινωνικό κόστος, συνεχίζει αυτή την αναμφίβολα επώδυνη αλλά αναγκαία διαδικασία δημοσιονομικής προσαρμογής και πειθαρχίας.
Σας θυμίζω ότι θεωρείτο απολύτως βέβαιο ότι το 2012 δε θα επιτευχθούν οι στόχοι και θα χρειαστούν και νέα, πρόσθετα μέτρα. Απεδείχθη ότι τελικά και οι στόχοι επιτεύχθηκαν και πρόσθετα μέτρα εκτός του προγράμματος δεν υπήρξαν. Με υψηλό βέβαια κοινωνικό κόστος. Το 2013 οι στόχοι επίσης επιτυγχάνονται. Θεωρώ συνεπώς ότι είναι ρεαλιστικοί και η κυβέρνηση με σκληρή δουλειά τους επιτυγχάνει.

Γ. ΔΗΜΗΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, πριν από λίγο βγήκε μια φήμη ότι μία εκ των δύο, η Εθνική ή Eurobank σταματάει τη διαδικασία για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Βέβαια διαψεύσθηκε. Ξέρετε πώς πάνε αυτές οι αυξήσεις, υπάρχει κάποια εικόνα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Όχι.

Σ. ΚΑΨΩΧΑΣ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να ρωτήσω, με βάση  ποια μελέτη ή έκθεση αποφασίσατε και συμφωνήσατε ότι τα βαρίδια του Δημοσίου ή οι ανεπαρκείς εν πάση περιπτώσει δημόσιοι υπάλληλοι φτάνουν τον αριθμό 15.000 που πρέπει ν’ απολυθούν και δεν είναι 5.000 ή 20.000 ή 10.000. Και το δεύτερο: Μπορείτε να μας πείτε, όταν ολοκληρωθεί πλέον αυτή η διαδικασία που την αποκαλέσατε Διοικητική Μεταρρύθμιση, πόσο, σε απόλυτους αριθμούς, θα έχει μειωθεί ο αριθμός του Δημοσίου;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο πρώτο ερώτημα, οι 15.000 είναι ένα ποσοστό των 25.000 που μπαίνει σε κινητικότητα και αποτελεί μια εκτίμηση. Αλλά τώρα όμως είναι στόχος, είναι προαπαιτούμενο. Ο αριθμός του Δημοσίου θα μειωθεί από το 2010 μέχρι το 2015 περισσότερο από 150.000 άτομα, εκτιμώ γύρω στις 160.000 άτομα που θα είναι βέβαια κυρίως μέσω της εφαρμογής του κανόνα 1 προς 5 των συντάξεων, αλλά και αυτών των υποχρεωτικών αποχωρήσεων που είπατε πριν. Θα υπάρχει 1 προς 1.
Θεωρώ όμως ότι θα είναι 150.000 μίνιμουμ η μείωση του προσωπικού. Αυτό το στόχο θα τον καλύψουμε, διότι σήμερα η ροή δείχνει ότι θα είναι μεγαλύτερη από 150.000.

Κ. ΔΑΥΛΟΣ: Ακούω κ.  Υπουργέ για βελτίωση, για καλή πορεία, για βιώσιμο χρέος, για επιστροφή καταθέσεων, ότι δε θα χρειαστούν νέα μέτρα. Δεν έχω ακούσει από κανέναν σας να βγαίνει από το στόμα του η λέξη «άνεργος» ή η λέξη «ανεργία». Αν δεν κάνω λάθος δεν την άκουσα χτες ούτε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Θα μπορούσατε να μας κάνετε μια πρόταση που να έχει αυτή τη λέξη μέσα; Ευχαριστώ

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Προφανώς δε με ακούσατε, είπα στην αρχή ότι οι τρεις προτεραιότητες είναι η φορολογική διοίκηση, η στήριξη  ανάπτυξης και απασχόλησης και το δίχτυ κοινωνικής προστασίας. Παραπάνω από τα μισά μέτρα που υπάρχουν μέσα στην επισκόπηση, αφορούν την ανάπτυξη και την ανεργία.

Θ. ΚΑΝΙΑΡΗΣ: Ειδικά από την παρέμβαση του Αναπληρωτή Υπουργού, βγήκε μια αισιόδοξη εικόνα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας, για την υλοποίηση του προγράμματος, επίτευξη στόχων, ότι κινούμαστε μέσα στα πλαίσια του προγράμματος κτλ. Ήθελα απλώς να υπενθυμίσω ότι στις επαφές που έγιναν τώρα με την τρόικα, ουσιαστικά σας πήραν μέσα από τα χέρια την Εθνική Τράπεζα. Κι όταν λέμε για Εθνική Τράπεζα,  μιλάμε για την κορωνίδα του ελληνικού καπιταλισμού, έτσι; Δηλαδή το σήμα κατατεθέν του ελληνικού καπιταλισμού είναι η Εθνική Τράπεζα. Και σας την πήραν μέσα από τα χέρια χωρίς ν’ ακουστεί κιχ. Έχετε κάποιο σχόλιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Η Εθνική Τράπεζα είναι γωνία Σοφοκλέους και Αιόλου, είναι εκεί, είναι καλά, δεν την έχει πάρει κανείς, δεν ξέρω από πού προκύπτουν αυτά που είπατε.

Χ. ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ: Αποτύπωσα την πραγματικότητα με αριθμούς, είπα όμως ότι δεν είναι για θριαμβολογίες. Ούτε εφησυχασμό. Στο προηγούμενο ερώτημα: Είπατε ότι δεν ακούσατε από το στόμα του Πρωθυπουργού χθες καθόλου τη λέξη «ανεργία».
Επειδή έχω τη δήλωσή του εδώ μπορώ να ανατρέξω και να σας πω ότι σε τέσσερα σημεία υπάρχει αναφορά στην ανεργία. «Ενεργοποιούνται προγράμματα με κοινοτικούς πόρους των Διαρθρωτικών Ταμείων για τη στήριξη των μακροχρόνια ανέργων και για τη στήριξη των νοικοκυριών που δεν έχουν κανέναν εργαζόμενο». Σε επόμενο σημείο: «Έμφαση στην ανεργία των νέων μέσα  από άλλα προγράμματα». Σε επόμενο σημείο: «Παλεύουμε για επενδύσεις, για ανάκαμψη, για ανακούφιση των ανέργων και για μείωση της ανεργίας» και στο τελευταίο σημείο πάλι για την ανεργία των νέων. Σε τέσσερα σημεία, σε μια δήλωση 8 λεπτών.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Να επιστρέψω λίγο στην ερώτηση του κ. Κανιάρη: Ξέρετε σήμερα, το πρόβλημα είναι ακριβώς το αντίθετο. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους. Μακάρι να υπήρχε. Δεν υπάρχει όμως. Άρα δεν υπάρχει πρόβλημα Εθνικής Τράπεζας. Δεν ξέρω από πού προκύπτει αυτό και πού το είδατε, ότι μας την πήραν μέσα από τα χέρια.

Θ. ΚΑΝΙΑΡΗΣ: Ότι αν δεν υπάρχει ελάχιστη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα 10%  θα περάσει στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και άρα μέσα από τις νέες διαδικασίες που υπάρχουν για την ανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών, είτε θα πωληθεί κομμάτι-κομμάτι είτε προφανώς θα ενδιαφερθεί να την πάρει κάποια μεγάλη Τράπεζα του εξωτερικού.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Δεν υπάρχει τέτοιο θέμα κ. Κανιάρη.  Σας διαβεβαιώ.

Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ: Κατ' αρχήν να ρωτήσω σχετικά με το νέο θεσμό που είναι άγνωστος, εξωτικός στη χώρα  μας, του ανεξάρτητου Γενικού Γραμματέα. Για εσάς ρωτάω, γιατί χτες άκουσα να μιλάτε για τον ημιαυτόνομο, τον ημιανεξάρτητο, δηλαδή πράγματα που δε νομίζω ότι άκουγα μέχρι τώρα από την τρόικα, δε διάβαζα στις εκθέσεις της.
Το σημαντικό πάντως είναι στο νέο αντικείμενο του ημιαυτόνομου ή ημιανεξάρτητου, δε θυμάμαι πώς το είπατε, Γενικού Γραμματέα εκτός από τον προληπτικό έλεγχο που θα μεταβιβαστεί όπως άκουσα από τον κ. Υφυπουργό, οι άλλοι έλεγχοι του τύπου ας πούμε λίστα Λαγκάρντ ή οτιδήποτε άλλο που είχαμε τον τελευταίο καιρό και μας είχε απασχολήσει τόσο έντονα, προφανώς δε θεωρείται προληπτικός. Να συμπεράνω δηλαδή ότι δεν είναι στις αρμοδιότητες του ημιαυτόνομου ανεξάρτητου Γενικού Γραμματέα.
Η μία ερώτηση είναι αυτή, η διευκρινιστική, αν στις νέες αρμοδιότητες υπάρχει ή δεν υπάρχει αυτό το πεδίο και δεύτερον για τις υποχρεωτικές απομακρύνσεις. Άκουσα βεβαίως ότι δε γίνονται για δημοσιονομικούς, εισπρακτικούς ή λόγους εξοικονόμησης τέλος πάντων, όμως έχετε υπολογίσει κάποια ωφέλεια;  Και το ρωτώ εφ' όσον απομακρύνονται οι υπάλληλοι των 1.000, 1.200, 1.500 ευρώ  και οι νέοι μέσω ΑΣΕΠ όταν προσληφθούν θα έχουν τους μισθούς των 700 ευρώ. Αν προκύπτει δηλαδή κάποιο όφελος. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όσον αφορά το πρώτο, γιατί τ’ ονομάζω «ημιαυτόνομο και ημιανεξάρτητο»: Διότι δεν είναι Ανεξάρτητη Αρχή, είναι ακόμα Γενικός Γραμματέας που ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών και αναφέρεται στον Υπουργό Οικονομικών. Το προαπαιτούμενο όμως πληρούται διότι έχει πλέον όλα τα εργαλεία στα χέρια του για να κάνει  τη δουλειά του. Και ποια είναι η δουλειά του; Η δουλειά του είναι αυτό που λέμε tax administration. Είναι δηλαδή η φορολογική διοίκηση.
Η φορολογική πολιτική είναι στην κυβέρνηση, η φορολογική διοίκηση είναι στο Γενικό Γραμματέα. Έχει πλέον όλα τα εργαλεία στα χέρια του χωρίς να είναι Ανεξάρτητη Αρχή. Για τη λίστα Λαγκάρντ θ’ απαντήσει ο κ. Μαυραγάνης. Όσον αφορά τις απομακρύνσεις, ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία να πω γι’ αυτό, το όφελος είναι πάρα πολύ μεγάλο διότι στη θέση 15.000 δημοσίων υπαλλήλων που δεν αξιολογούνται θετικά και αποχωρούν, θα πάρουμε 15.000 νέους ανθρώπους με πτυχία. Είπα χθες, αν παρακολουθήσατε την ομιλία μου, ότι η εμπειρία μου από το Υπουργείο Οικονομικών είναι ότι ήδη έχουμε πολύ ικανούς ανθρώπους στο ηλικιακό κλιμάκιο 35 με 45.
Μου προκάλεσε θετική εντύπωση ο  εσωτερικός διαγωνισμός που κάναμε για να βρούμε τους 5 υπαλλήλους της ΜΕΑ, τη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες, ενόψει της Ελληνικής Προεδρίας, και πήρα 50 πάρα πολύ καλά βιογραφικά. Η λύση είναι λοιπόν στα χέρια μας, αρκεί να μπορέσουμε να προωθήσουμε αυτούς τους ανθρώπους και ανθρώπους που θα πάρουμε από την αγορά σε κορυφαίες θέσεις. Άρα το όφελος είναι πάρα πολύ μεγάλο, μην το υποτιμάτε. Δεν είναι δημοσιονομικό, άμεσο, είναι μακροχρόνιο, έχει να κάνει με την παραγωγικότητα. Διότι μην ξεχνάτε ότι παν μέτρον άνθρωπος εστί.

Κ. ΠΛΑΝΤΖΟΣ:  Είναι όμως και δημοσιονομικό, πέρα απ’ αυτό που είπατε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι δευτερεύον το δημοσιονομικό, όσον αφορά το συγκεκριμένο κομμάτι.  Το μεγάλο δημοσιονομικό όφελος έρχεται από τη μεγάλη μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων λόγω συνταξιοδότησης και λόγω της αυστηρής εφαρμογής του 1 προς 5.

Γ. ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ: Θα ήθελα να σας πω σε σχέση με αυτό που ρωτήσατε για την ημιαυτόνομη θέση, ότι υπάρχουν δυο μοντέλα, αν ανατρέξετε στις πρακτικές των διαφόρων χωρών, υπάρχει το μοντέλο της ανεξάρτητης Αρχής, που είπε ο Υπουργός, και υπάρχει και το μοντέλο της ημιαυτόνομης Αρχής που λειτουργεί μέσα στο πλαίσιο του Υπουργείου.
Το μοντέλο της ανεξάρτητης Αρχής από τη συνταγματική μας τάξη, έχει θέματα. Αυτό λοιπόν που κατορθώσαμε εμείς είναι να έχουμε έναν θεσμό ο οποίος δεν επηρεάζεται από την πολιτική ηγεσία και λειτουργεί ακριβώς με κριτήρια αξιοκρατικά, με τη δική του κρίση για τη διοίκηση του  φορολογικού μηχανισμού. Και αυτό  να είστε σίγουροι ότι εμείς, η κυβέρνηση, θα το στηρίξει να λειτουργήσει όπως πρέπει.
Όσον αφορά τον προληπτικό έλεγχο που κάνει το ΣΔΟΕ, εάν ανατρέξετε στο νόμο που προβλέπει τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες, θα δείτε ότι αυτό που είναι κρίσιμο για κάποιον ο οποίος θέλει να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή και να λειτουργήσει ως αποτρεπτικός παράγοντας, είναι ο προληπτικός έλεγχος. Τα υπόλοιπα, η δίωξη του λαθρεμπορίου, η δίωξη των απατών, οι εισαγγελικές παραγγελίες, είναι  ειδικά αντικείμενα τα οποία παραμένουν στο ΣΔΟΕ. Επί του θέματος τώρα της λίστας Λαγκάρντ στο οποίο αναφερθήκατε, μην ξεχνάτε ότι είναι με εισαγγελική παραγγελία. Ευχαριστώ.

Μ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ: Ποια είναι τα εκτιμώμενα έσοδα από την κοινή ρύθμιση που προωθείται για ληξιπρόθεσμα και ασφαλιστικές εταιρείες, αν υπάρχει αφορολόγητο στον ενιαίο φόρο ακινήτων και αν τα  προαπαιτούμενα μέτρα θα περάσουν με μορφή σχεδίου νόμου ή με πράξη νομοθετικού περιεχομένου.  Μια εκτίμηση για τα έσοδα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ:  Είναι σημαντικά τα έσοδα και είναι ένα από τα στοιχεία που έκλεισαν το δημοσιονομικό κενό και όσον αφορά τα φορολογικά έσοδα αλλά και τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. Λογικό άλλωστε είναι.

Μ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ: Είναι πάνω από 1 δισ. δηλαδή Υπουργέ, μία τάξη μεγέθους για να μας δώσετε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα οφέλη;

Μ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ: Όχι, από τη ρύθμιση τα αναμενόμενα έσοδα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Βεβαίως, βεβαίως είναι πάνω από 1 δις ευρώ. Για το αν θα υπάρξει αφορολόγητο στο ΕΕΤΗΔΕ: φέτος όχι, από του χρόνου θα το εκτιμήσουμε όταν καταθέσουμε το νομοσχέδιο, ανάλογα με την εκτίμηση των εσόδων. Αλλά φέτος θα συνεχίσει χωρίς αφορολόγητο.
Και το τρίτο ερώτημα πώς θα περάσουν τα μέτρα: το εξετάζουμε αυτό, η κα Παπακωνσταντίνου είναι υπεύθυνη από τη δική μας ομάδα και το εξετάζει αυτό.

Λ. ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ: Υπουργέ αυτές τις μέρες είναι σε εξέλιξη οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την πώληση του ΟΠΑΠ και της εταιρείας αερίου. Μπορείτε να μας πείτε αν θα ολοκληρωθούν όπως έχει προγραμματιστεί μέχρι τα τέλη Απριλίου και τι άλλες εταιρείες ενδεχομένως να προλάβει να αποκρατικοποιήσει η Κυβέρνηση μέχρι τα τέλη του έτους;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν έχουμε αυτή τη στιγμή λόγους να αλλάξουμε το σχέδιο, άρα πηγαίνουμε σύμφωνα με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ φέτος.

Γ. ΚΟΥΡΟΣ: Εγώ ήθελα να κάνω μια ερώτηση για τα ληξιπρόθεσμα. Πάνω από ποιο ποσό χρειάζεται υπογραφή λογιστή, 50 ή 75 χιλιάδες, που έχει γραφτεί και πάνω από ποιο ποσό χρειάζονται εμπράγματες εγγυήσεις κ. Θεοχάρη; Ευχαριστώ.

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Είναι πάνω από 75 χιλιάδες η πιστοποίηση των τρίτων και πάνω από 300 χιλιάδες οι εμπράγματες εξασφαλίσεις.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Ευχαριστούμε πολύ. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου