ΥΠΟΥΡΓΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ
Με 6 κριτήρια η φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών
Ρεπορτάζ Μαρία Βουργάνα
Το Οικονομικό Επιτελείο με καθυστέρηση 14 μηνών ενεργοποιεί νέο μηχανισμό για να συλλάβει όσους φοροδιαφεύγουν ξεπλένουν, αποκρύπτουν, σε μια περίοδο που μισθωτοί και συνταξιούχοι έχουν γονατίσει από τις απανωτές μειώσεις στα εισοδήματά τους που έχουν πληγεί από τη φοροκαταιγίδα.
Με ένα «πλέγμα» έξι κριτηρίων θα προσδιορίζεται εφεξής το τεκμαρτό εισόδημα 800.000 ελευθέρων επαγγελματιών, ενώ εισάγονται νέου τύπου αντικειμενικά κριτήρια για τη φορολόγηση 5,5 εκατομμυρίων φορολογούμενων.
Τα μέτρα ενεργοποιούνται με υπουργικές αποφάσεις οι οποίες υπεγράφησαν χθες και τις σχετικές ερμηνευτικές εγκυκλίους που τις συνοδεύουν.
Το οικονομικό επιτελείο επίσπευσε τις διαδικασίες, καθώς έπειτα από συμφωνία με την τρόικα το νέο μοντέλο εντοπισμού αδήλωτων εισοδημάτων και περιστολής της φοροδιαφυγής θα έπρεπε να επικυρωθεί πριν από την ερχόμενη Δευτέρα, ημέρα διεξαγωγής του Eurogroup στις Βρυξέλλες.
Ετσι ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας θα έχει άλλο ένα ατού στα χέρια του σε μία κρίσιμη συνεδρίαση κατά τη διάρκεια της οποίας θα αποφασισθεί η εκταμίευση 4,2 δισ. ευρώ τουλάχιστον, χωρίς να αποκλείεται και προκαταβολική αποδέσμευση επιπλέον 3,2 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στη δόση του Ιουνίου.
Επειτα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, το υπουργείο ενεργοποιεί «αυτοματοποιημένο» μηχανισμό για να συλλαμβάνει όσους φοροδιαφεύγουν, ξεπλένουν «μαύρο χρήμα» και αποκρύπτουν εισοδήματα.
Σε πολιτικό επίπεδο η κυβέρνηση θα παρουσιάσει τον νέο μηχανισμό ως «απάντηση» στις επικρίσεις που δέχεται από ΔΝΤ και Ευρωζώνη από την πρώτη ημέρα εισόδου της Ελλάδας στο Μνημόνιο για την αδυναμία πάταξης της πρωτοφανούς φοροδιαφυγής και διαφθοράς που επικρατεί στη χώρα.
Με τις υπουργικές αποφάσεις καθιερώνονται έμμεσες μέθοδοι τεκμαρτού προσδιορισμού των ακαθάριστων εσόδων και των καθαρών εισοδημάτων των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών. Με βασικές τις αναλυτικές οδηγίες των αποφάσεων οι φοροελεγκτές θα προσδιορίζουν τα φορολογητέα ακαθάριστα έσοδα και εισοδήματα των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών με βάση πληροφορίες που θα συλλέγουν για την πραγματική τους ρευστότητα, το επίπεδο διαβίωσής τους και την περιουσιακή τους κατάσταση. Η εγκύκλιος ορίζει τις διαδικασίες συλλογής πληροφοριών και διασταυρώσεων με τις οποίες τα φορολογητέα ακαθάριστα έσοδα και καθαρά εισοδήματα των ελεγχόμενων επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών θα προσδιορίζονται με βάση έξι κριτήρια:
- Τις καταθέσεις τους στις τράπεζες και τις λοιπές μορφές αποταμιεύσεων (μετοχές, ομόλογα κ.λπ.).
- Τα ακίνητα και κινητά περιουσιακά στοιχεία τους.
- Τις δαπάνες διαβίωσής τους.
- Την έδρα της επιχείρησης, τα λειτουργικά έξοδα καθώς και τα έξοδα μισθοδοσίας.
- Την ανάλυση ρευστότητας του φορολογουμένου.
- Τη σχέση της τιμής πώλησης στον συνολικό όγκο κύκλου εργασιών.
Στο πλαίσιο των νέων αυτών ελεγκτικών διαδικασιών θα προβλέπεται η δυνατότητα άμεσης άρσης του τραπεζικού απορρήτου ενώπιον των φορολογικών αρχών και το δικαίωμα των αρμοδίων υπαλλήλων να ελέγχουν εξονυχιστικά τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των φορολογουμένων. Η Εφορία θα προσδιορίζει το συνολικό φορολογητέο εισόδημα και θα επιβάλλει τεκμαρτό φόρο ανεξάρτητα από τα δεδομένα που έχει εμφανίσει ο φορολογούμενος στις φορολογικές του δηλώσεις. Μάλιστα θα συντάσσεται νέο εκκαθαριστικό σημείωμα με τον πρόσθετο φόρο και οι ελεγκτικές αρχές θα ειδοποιούν τον υπόχρεο για την καταβολή του φόρου ή, σε περίπτωση ένστασής του, να αποδείξει ότι τα πραγματικά του εισοδήματα είναι χαμηλότερα από αυτά που προσδιόρισε η Εφορία.
Εξάλλου, την ίδια ώρα, μέσω τεκμηρίων νέου τύπου και αντικειμενικών κριτηρίων θα προσδιορίζεται το φορολογητέο εισόδημα 5,5 εκατομμυρίων φορολογούμενων, με το βάρος να πέφτει στο ύψος των καταθέσεων, τον τρόπο ζωής με βάση τις δαπάνες διαβίωσης (τοκοχρεολυτική δόση δανείων, αγορές με πιστωτικές κάρτες, ΙΧ αυτοκίνητα, ασφάλιστρα, δίδακτρα, λογαριασμοί ΔΕΚΟ κ.ά.), την αξία της ακίνητης περιουσίας και τη μεταβολή της εισοδηματικής και περιουσιακής κατάστασης του φορολογούμενου. Ετσι θα υπολογίζεται από τις ελεγκτικές αρχές «τεκμαρτό εισόδημα» επί του οποίου ο υπόχρεος θα καλείται να πληρώσει πρόσθετο φόρο εισοδήματος, αλλά θα έχει τη δυνατότητα να αμφισβητήσει το αποτέλεσμα του ελέγχου στη βάση συγκεκριμένων στοιχείων και παραστατικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου