Σελίδες

Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

ΕΩΣ ΚΑΙ 60% ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΟΣ Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ 2014 Αεροπορικές οι αυξήσεις στα διόδια

Έντυπη Έκδοση 

ΕΩΣ ΚΑΙ 60% ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΟΣ Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ 2014

Αεροπορικές οι αυξήσεις στα διόδια

ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΑ από αεροπορικά εισιτήρια θα είναι τα διόδια από τη νέα χρονιά σε βασικές διαδρομές του εθνικού δικτύου, καθώς η επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας συνδυάζεται με μεγάλες αυξήσεις στις τιμές διοδίων, που κυμαίνονται κατά περίπτωση έως και 60% για όλες τις κατηγορίες οχημάτων.
Οι νέες αναθεωρημένες συμβάσεις κατατέθηκαν την Παρασκευή στη Βουλή από τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Αρχίζει, όπως αναμένεται, σε θερμό κλίμα η συζήτησή τους από αύριο στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, ώστε να ψηφιστούν μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου. Το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό των έργων με συνολικά 2,2 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από εγχώριους, κοινοτικούς πόρους και δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Παραδείγματα
Παράλληλα έρχεται νέος λογαριασμός και για τους χρήστες των δρόμων, με τις αυξήσεις διοδίων. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι:
** Στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη με Ι.Χ. αυτοκίνητο σήμερα η διαδρομή ανά σκέλος κοστίζει σε διόδια 22,15 ευρώ και θα αυξηθεί σε 28,10 ευρώ. Δηλαδή η διαδρομή μετ' επιστροφής από 44,30 ευρώ αυξάνει σε 56,20 ευρώ (αύξηση 21%).
** Στη διαδρομή Αθήνα - Λαμία το κόστος των διοδίων ανά σκέλος μετάβασης αυξάνει από 8,75 σε 13 ευρώ. Δηλαδή το συνολικό κόστος του ταξιδιού σε διόδια ανέρχεται από 17,50 σε 26 ευρώ (αύξηση 48,5%).
** Εντυπωσιακή είναι η αύξηση στο τμήμα Αθήνα - Σκάρφεια, όπου η αύξηση που θα επιβληθεί αγγίζει το 60% Το κόστος διοδίων διαμορφώνεται από 7,1 σε 11,35 ευρώ, δηλαδή αντίστοιχα για ταξίδι μετ' επιστροφής από 14,20 σε 22,70 ευρώ.
Η νέα τιμολογιακή πολιτική διοδίων διαμορφώνεται με τιμή βάσης 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο διανυόμενης απόστασης (με τιμές 1ης.1.2003 χωρίς ΦΠΑ). Η τιμή βάσης των σαράντα σεντς ανά χιλιόμετρο, η οποία υπόκειται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή, οδηγώντας σε νέες αυξήσεις διοδίων στο μέλλον, σύμφωνα με τις αρχικές συμβάσεις του 2007 είναι το ανώτατο όριο χρέωσης στην ολοκλήρωση των έργων.
Οι παραχωρησιούχοι, οι οποίοι έχουν ήδη εισπράξει συνολικά άνω των 3 δισ. ευρώ από πληρωμές του Δημοσίου και διόδια για τα ημιτελή έργα στους τέσσερις οδικούς άξονες, πετυχαίνουν παράλληλα με την επανεκκίνηση των εργασιών όχι μόνο να «ξεπαγώσουν» αλλά να πάρουν φωτιά τα διόδια.
Οι χρεώσεις, που στα «παγωμένα» έργα είναι διαμορφωμένες μέχρι σήμερα σε τιμές που αντιστοιχούν σε 0,025 έως 0,032 ευρώ ανά χιλιόμετρο, αυξάνουν από το 2014 σε 0,040 ευρώ ανά χιλιόμετρο, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να ισχύουν σε Νέα Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και Ολυμπία Οδό, ενώ έχουν ήδη επιβληθεί οι μέγιστες τιμές και δεν θα γίνουν άμεσα νέες αυξήσεις στις κοινοπραξίες Κεντρικής Ελλάδας και Μορέας. Το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι, για να αμβλυνθεί η εφαρμογή των νέων υψηλών τιμών διοδίων, έχουν αποφασίσει να ισχύσουν εκπτώσεις από 10% έως 80% για τους συχνούς χρήστες των δρόμων και όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές χρέωσης (κατόχους «fast pass»). Παράλληλα θα ισχύσουν ειδικές ρυθμίσεις σε περιοχές απ' όπου διέρχονται οι αυτοκινητόδρομοι, με υποχρέωση των παραχωρησιούχων να διασφαλίζουν ανοιχτές εναλλακτικές διαδρομές για τοπικές μετακινήσεις.
Ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης τονίζει ότι «ξεκινούν τα έργα σημαίνει ότι ξεκινάει η Ελλάδα για την ανάπτυξη». Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, είπε ο υπουργός, «η επίδραση της κατασκευής των έργων στο ΑΕΠ θα είναι 1,2% στην τριετία έως το 2015. Πάνω από 20.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στα εργοτάξια το επόμενο οκτάμηνο και στη συνέχεια περιμένουμε αλυσιδωτά πολύ θετικές συνέπειες στις τοπικές οικονομίες».
Ο υπουργός είπε ακόμη ότι «πετύχαμε κάτι που στην αρχή, το 2011, τότε που άρχισαν οι διαπραγματεύσεις, φαινόταν αδιανόητο στις διαπραγματεύσεις με τις κατασκευαστικές, τους παραχωρησιούχους, τις τράπεζες, την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ολα αυτά τότε φαίνονταν ακατόρθωτα. Να καταλήξουμε δηλαδή σε συμφωνία ενός πραγματικά πολύπλοκου έργου».
Κόβονται οριστικά από τις συμβάσεις παραχώρησης συνολικά 285 χλμ. αυτοκινητοδρόμων στη Δυτική Πελοπόννησο και την Κεντρική Ελλάδα. Ταυτοχρόνως, το ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει δέσμευση για τα κομμένα τμήματα, από τα 145 χλμ. στο δυτικό άξονα Πελοποννήσου, να υλοποιηθούν άμεσα τα 105 χλμ., με χρηματοδότηση από το «νέο ΕΣΠΑ», και στα υπόλοιπα 40 χλμ. στην προστατευόμενη περιοχή της λίμνης Καϊάφα να γίνει απλώς αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου.
Εκτός 280 χιλιόμετρα
Ειδικότερα, προβλέπεται στις συμβάσεις μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2013 να δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα τα τμήματα της Ολυμπίας Οδού, συνολικού μήκους 105 χλμ., από την Πάτρα έως τον Πύργο (76 χλμ.) και από το Καλό Νερό έως την Τσακώνα (29 χλμ.), όπου ήδη έχουν προχωρήσει απαλλοτριώσεις, περιβαλλοντικές μελέτες και προκαταρκτικές εργασίες, ώστε να προχωρήσουν παράλληλα και να είναι έτοιμα μαζί με ολόκληρο το βόρειο οδικό άξονα Πελοποννήσου έως το τέλος του 2015.
Παραλλήλως, τα 180 χλμ. των κομμένων τμημάτων του άξονα Κεντρικής Ελλάδας παραπέμπονται να δρομολογηθούν πάλι ως δημόσια έργα, εφ' όσον οι οικονομικές συνθήκες θα το επιτρέπουν, εντός τριετίας από την ολοκλήρωση των βασικών οδικών αξόνων το 2015, δηλαδή ώς το 2018. Από τα 231 χλμ. του άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65) έγινε γνωστό ότι με συμβάσεις παραχώρησης θα κατασκευαστούν σε αυτή τη φάση μόνο 90 χλμ. Για τα 140 χλμ. θα αποφασιστεί σε μεταγενέστερο χρόνο εάν και πότε θα γίνουν ως δημόσια έργα. Σε αυτό τον αυτοκινητόδρομο μένουν απ' έξω τα τμήματα Λαμίας - Ξυνιάδας και Τρικάλων - Γρεβενών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου