Τρίτη, 14 Οκτωβρίου 2014 - 09:15
|
Μειώνονται τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας |
Των Σπύρου Δημητρέλη, Δημήτρη Χατζητόλιου
Την κατιούσα έχουν πάρει τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας τα τελευταία χρόνια. Η μείωση του αριθμού των αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους σε συνδυασμό με το ότι οι καταναλωτές προτιμούν πλέον να αγοράζουν οχήματα μικρού κυβισμού για τα οποία υπάρχει απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας ή επιβαρύνονται με χαμηλά τέλη, έχει σαν αποτέλεσμα να έσοδα να εμφανίζουν μια σταθερά καθοδική πορεία. Ας δούμε αναλυτικά τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών. Το 2010 τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώθηκαν στα 1,59 δισ. ευρώ. Το 2011 έχουν μια κατακόρυφη μείωση στα 1,12 δισ. ευρώ, δηλαδή χάθηκαν έσοδα περίπου 470 εκατ. ευρώ. Το 2012 σημειώνεται μια ανάκαμψη των εσόδων από τα τέλη κυκλοφορίας στα 1,3 δισ. ευρώ ενώ το 2013 ξεκινά και πάλι ο κατήφορος με έσοδα 1,18 δισ. ευρώ. Φέτος η πρόβλεψη είναι για έσοδα ύψους 1,057 δισ. ευρώ. Ας δούμε τώρα και τους λόγους για τους οποίους τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας μειώνονται. Τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων είναι αποκαλυπτικά. Το εννεάμηνο Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου ταξινομήθηκαν συνολικά 53.844 νέα επιβατικά οχήματα. Από αυτά τα 32.856 οχήματα ήταν 901 έως 1.400 κυβικών και άλλα 17.341 ήταν 1.401 έως 1.600 κυβικών. Οι δυο αυτές κατηγορίες κυβισμού αποτελούν το 93% των συνολικών ταξινομήσεων νέων οχημάτων. Πόσο ήταν αυτό το ποσοστό πριν την κρίση; Διαμορφωνόταν περίπου στο 50% με τα υπόλοιπα οχήματα να είναι κατά κύριο λόγο υψηλότερου κυβισμού. Όσον αφορά τα οχήματα που πρωτοταξινομήθηκαν έως και τον Οκτώβριο του 2010 τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό ως εξής:
Στα οχήματα που πρωτοταξινομήθηκαν από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ως εξής:
Από τους πίνακες είναι προφανής ένας από τους λόγους για τους οποίους τα οχήματα πολύ μεγάλου κυβισμού έχουν σχεδόν αποσυρθεί από τους ελληνικούς δρόμους. Τα τέλη κυκλοφορίας για ένα όχημα 4.200 κυβικών που έχει ταξινομηθεί το 2009 ανέρχονται σε 1.320 ευρώ. Αν προστεθεί σε αυτά και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης που για το συγκεκριμένο όχημα ανέρχεται σε 2.254 ευρώ τότε γίνεται αντιληπτό ότι απλώς για να έχει πινακίδες ένα όχημα αυτού του κυβισμού ο ιδιοκτήτης του θα πρέπει να επιβαρύνεται κάθε χρόνο με το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 3.574 ευρώ. Η λύση είναι γνωστή και την ακολούθησαν πολλοί. Κατάθεση πινακίδων και αγορά ενός οχήματος χαμηλού κυβισμού. Στην περίπτωση, μάλιστα, αγοράς νέου οχήματος τότε υπάρχει προτίμηση για οχήματα που εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα για να υπάρχει πλήρης απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας.
Στο υπουργείο Οικονομικών παρακολουθούν τη καθοδική τάση που παρουσιάζουν τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας. Προς το παρόν δεν υπάρχουν εισηγήσεις για αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τελών που θα βοηθήσουν στο να ανακοπεί η πτωτική πορεία. |
Σελίδες
▼
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου