Σελίδες

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΘΥΕΛΛΑ Φορο-τρικυμία για τις παροχές σε είδος - Τι θα ισχύσει τελικά

ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΘΥΕΛΛΑ

Φορο-τρικυμία για τις παροχές σε είδος - Τι θα ισχύσει τελικά

Φορο-τρικυμία για τις παροχές σε είδος - Τι θα ισχύσει τελικά
Της Μαρίας Βουργάνα
Το υπουργείο Οικονομικών επιχείρησε χθες να κατεβάσει τους τόνους με σειρά διευκρινιστικών ανακοινώσεων παρουσιάζοντας λίστα με τις παροχές σε είδος που δεν φορολογούνται.
Μάλιστα για να σβήσει τη «φωτιά» που άναψε η εγκύκλιος της Γενικής Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Κατ. Σαββαϊδου, «επιστρατεύτηκε» ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης δίνοντας εξηγήσεις για το θέμα, το οποίο προκάλεσε έντονη ενόχληση στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ωστόσο αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι το πρόβλημα απορρέει από τον νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2013 και απλώς η κ. Σαββαίδου ήταν υποχρεωμένη να εκδώσει εγκύκλιο ερμηνεύοντας το άρθρο 13 του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που προβλέπει τη φορολόγηση συγκεκριμένων παροχών σε είδος που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι από τους εργοδότες. Πάντως μετά και τις διευκρινίσεις που δόθηκαν δεν αλλάζει η ουσία αφού ο νόμος αλλάζει μόνο με νέα νομοθετική ρύθμιση.
Ο κ. Μαυραγάνης υποστήριξε ότι δεν τίθεται κανένα ζήτημα επιπλέον επιβάρυνσης για τους χαμηλόμισθους ενώ με την εγκύκλιο αποσαφηνίζεται πλήρως το πλαίσιο των παροχών σε είδος και της φορολόγησής τους για να μην υπάρχουν προβλήματα στους φορολογικούς ελέγχους όπου τα προβλήματα αυτά ήταν αρκετά, ταλαιπωρούσαν τις επιχειρήσεις και δημιουργούσαν τεράστια ασάφεια ακόμη και στους φορολογούμενους μισθωτούς. Ο υφυπουργός τόνισε ότι οι παροχές αυτές προορίζονται κατά κανόνα για τα υψηλόβαθμα στελέχη που έχουν μεγαλύτερη φοροδοτική ικανότητα και σε καμία περίπτωση δεν αγγίζουν τους χαμηλόμισθους.
Αναφορικά με τη φορολόγηση των εταιρικών κινητών τηλεφώνων ξεκαθαρίστηκε ότι θεωρείται εισόδημα μόνο το υπερβάλλον των προγραμμάτων χρήσης που έχει συνάψει μια επιχείρηση για τους εργαζόμενους της και μόνο στην περίπτωση που αυτό το υπερβάλλον δεν καλύπτεται ως επαγγελματική δαπάνη από βεβαίωση του εργοδότη. Σύμφωνα με τις εξηγήσεις που δόθηκαν από το υπουργείο Οικονομικών:
1 Οι παροχές σε είδος φορολογούνταν και με το προϊσχύον καθεστώς του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος από το 1994.
2 Σκοπός του νόμου είναι η φορολόγηση εισοδημάτων που δεν φαίνονταν στη μισθοδοσία. Οι εργοδότες είναι υποχρεωμένοι να αποτιμούν τις παροχές σε είδος που προσαυξάνουν το φορολογητέο εισόδημα και να τις συμπεριλαμβάνουν και αυτές στη βεβαίωση αποδοχών των εισοδημάτων από μισθωτή υπηρεσία που θα χορηγούν στους εργαζόμενους τους.
3 Για τους χαμηλόμισθους δεν τίθεται θέμα φορολογικής επιβάρυνσης, αφού οι παροχές αυτές προορίζονται κατά κανόνα για τα υψηλόβαθμα στελέχη που έχουν και μεγαλύτερη φοροδοτική ικανότητα.
4 Δεν φορολογούνται παροχές ως 300 ευρώ ετησίως ανά εργαζόμενο, ακόμα και αν η συνολική αξία της παροχής υπερβαίνει τα 300 ευρώ. Δηλαδή, ακόμα και σε όσα στελέχη εταιριών η αξία της παροχής υπερβαίνει τα 300 ευρώ, το όριο των 300 ευρώ λειτουργεί ως αφορολόγητο όριο και θα φορολογηθεί μόνο για το υπερβάλλον.
5 Φορολογούνται μόνον τα αυτοκίνητα σε υψηλόβαθμα στελέχη, (όχι αυτά που παραχωρούνται για επαγγελματική χρήση) δάνεια, stock options και παραχώρηση κατοικίας ακόμα και αν είναι κάτω από 300 ευρώ ετησίως.
6 Δεν φορολογούνται παροχές σε είδος, οι οποίες δίνονται σε όλο το εργατοϋπαλληλικό προσωπικό μίας επιχείρησης σύμφωνα με επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας, δεδομένου ότι οι συμφωνημένες αυτές παροχές καλύπτουν τις εργασιακές ανάγκες των εργαζομένων της επιχείρησης. Μεταξύ των παροχών σε είδος που δεν φορολογούνται περιλαμβάνονται:
  • Η παροχή τροφής στον χώρο εργασίας
  • Η χορήγηση γάλακτος.
  • Η φύλαξη των παιδιών στον χώρο εργασίας.
  • Η παροχή στολής εργασίας στους εργαζόμενους.
  • Η αξία των διατακτικών μέχρι έξι ευρώ καθημερινά (οι διατακτικές εξαργυρώνονται σε σουπερμάρκετ κλπ καταστήματα).
  • Η χορήγηση θέσης στάθμευσης.
  • Οι υποτροφίες που δίνονται από τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια για τη φοίτηση σε αυτά, ακόμα και αν υπότροφοι είναι τα τέκνα των υπαλλήλων των εκπαιδευτηρίων.
  • Η χρήση εταιρικών πιστωτικών καρτών για τις ανάγκες της επιχείρησης.
  • Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν οι πωλητές, τεχνικοί κ.λπ. εργαζόμενοι των οποίων η εργασία απαιτεί συχνή μετακίνηση αλλά φορολογούνται τα αυτοκίνητα που παρέχονται λόγω θέσης.
  • Τα αυτοκίνητα δοκιμών (test-drive).
  • Η παροχή συσκευών Η/Υ, tablets, κινητών και η δαπάνη πρόσβασης στο διαδίκτυο.
Από το 2013
Αρμόδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι το πρόβλημα απορρέει από τον νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2013 και απλώς η κ. Σαββαΐδου ήταν υποχρεωμένη να εκδώσει εγκύκλιο ερμηνεύοντας το άρθρο 13 του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που προβλέπει τη φορολόγηση συγκεκριμένων παροχών σε είδος που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι από τους εργοδότες
Ο κ. Μαυραγάνης υποστήριξε ότι δεν τίθεται κανένα ζήτημα επιπλέον επιβάρυνσης για τους χαμηλόμισθους.
Ιδιωτικά σχολεία
Οξύτατες αντιδράσεις προκαλεί η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να ορίσει ως φορολογητέο εισόδημα το ποσό της έκπτωσης επί των διδάκτρων που οικειοθελώς προσφέρουν τα ιδιωτικά σχολεία στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι εργάζονται σε αυτά. Οι εκπτώσεις διαμορφώνονται ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε σχολείου και σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν έως και το 100% των διδάκτρων. «Πέρα από το ότι το υπουργείο φορολογεί μια παροχή προς τα παιδιά των εκπαιδευτικών των ιδιωτικών σχολείων που δεν προσαυξάνει το εισόδημα τους (ο εκπαιδευτικός δεν θα έγραφε τα παιδιά του σε οποιοδήποτε ιδιωτικό σχολείο αναλώνοντας εισόδημα), στην παρούσα περίοδο οικονομικής δυσπραγίας είναι βέβαιο ότι τέτοια επιβάρυνση κανένας ιδιωτικός εκπαιδευτικός δεν θα μπορέσει να αντιμετωπίσει», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων (ΣΙΕΙΕ). Ως αποτέλεσμα, προσθέτει ο ΣΙΕΙΕ, είναι ότι ο εκπαιδευτικός θα αναγκαστεί να «ξεριζώσει» το παιδί του από το ιδιωτικό σχολείο στο οποίο χρόνια τώρα φοιτούσε, και να το μεταγράψει σε δημόσιο σχολείο μετατρέποντας έτσι την ωφέλεια του κράτους σε δαπάνη του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου